REKLAMA

Czy Polska jest nowoczesnym e-państwem?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2022-10-29 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:31 min.
Udostępnij:

Cyfryzacja Polski trwa od wielu lat. Przez internet możemy m.in. rozliczyć PIT, złożyć wniosek o 500+ czy zamówić nowy dowód osobisty. Jednak wiele rzeczy nadal musimy załatwiać na papierze. Co więcej, istniejące e-usługi nie zawsze są przejrzyste i przyjazne dla użytkownika. Czy w tej dziedzinie widać postęp? Jakie nowe możliwości udostępni nam e-państwo? O tym opowiedzą Piotr Gajewski i Tomasz Goźliński.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 2 rada zajmuje się dzisiaj cyfryzacja cyfryzacją usług publicznych czy nasze państwo faktycznie jest ono dobrze rozwija w tym zakresie o tym opowiedzą dzisiaj moi goście Piotr Gajewski dyrektor centrum personalizacji dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych administracji dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu i ma Koziński szef produktów Millennium SA dzień dobry witam serdecznie nie pierwszy raz Rozwiń » rozmawiamy w tej audycji cyfryzacji polskiej cyfryzacji naszego państwa generalnie te audycje są z 1 strony ciekawe, bo pokazują dokonuje się w tym postęp z drugiej strony co myślę, że ten postęp jest dosyć powolne pamiętam, że na wdrożenie tego co dzisiaj się, że wydaje się oczywiste, czyli rozliczenia podatkowego przez internet rodzić rozliczenia PIT to czekaliśmy chyba 10 lat, bo festa 10 lat Ministerstwo Finansów zapowiadało to zaraz będzie no i niestety nie było tak szybko by się można było spodziewać mam wrażenie, że to nasza cyfryzacja takimi to się zrywami posłów mają też mamy takie odczucie to jest bardziej stały proces może nie jest to stały proces, który niestety nie wszyscy widzą, ale całej w całym zakresie to co pan przed sekundą wspomniał o chociażby elemencie związanym z rozliczenia roszczeń podatkowym, który no robił pewne problemy dla wielu osób my też mieliśmy swój spór w tym mały udział jako organizacja, ale te elementy się dzieją i na pewno jest tak, że cyfryzacja perspektywy Polski na pewno przyspiesza do wykonane są nowe usługi raczej nie widzimy likwidowanych i to jest element, które ktoś na pewno się raczej możemy pochwalić na pewno perspektywy są jeszcze dużo większe niższy niż nam się wszystkim wydaje i mogę to tam troszeczkę inne inne spojrzenie na to na czym nie odmienną od Tomasza absolutnie, bo też uważam, że to jest proces permanentny i takie spojrzenie jako człowieka przez parę ładnych lat zaangażowanego strony samorządowej budowanie usług następnie z przesz zaangażowanie w ministerstwie cyfryzacji obecnie też moja praca opiera się w pewnym stopniu na współudziale przetworzeniu przy tworzeniu różnego rodzaju usług bardzo często nie widzimy tego wielu usług musimy się też dobrze przygotować tak było z wprowadzeniem systemu rejestrów państwowych w 2015 roku scentralizowanych systemów, które pozwoliły na tworzenie wielu usług dla obywateli chociażby najważniejszym z mojego punktu widzenia to odmiejscowienie wielu czynności, które może obywatel wykonać nie wg właściwości miejsca zameldowania w dowolnym urzędzie, który znajduje się w centrum jego życia to było kluczowe też z punktu widzenia z punktu widzenia dobra obywatela, ale do tego trzeba było się przygotować przygotować rejestry później po migracji tych rejestrów tak jak w każdym innymi rejestrami wymagana jest wymagane jest praca nad poprawą jakości danych po to, żeby referencyjne rejestry były naprawdę referencyjnej pozwala na to, żeby te dane wykorzystywać w kolejnych usługa, ale dziś, gdy spojrzymy na paletę usług która, chociaż jest dostępna na stronach gov PL, bo tam są usługi podzielony takiej grupy usług dla obywatela dla przedsiębiorców dla urzędnika z usług nawet dla rolników tak jak po bardzo ważnych grup tu też biorców usług widzimy, że usług online jest coraz więcej one przybywają może po prostu za mało się tym chwalimy może za mało promujemy te usługi powinniśmy większy nacisk kłaść na to, żeby pokazywać zaangażowanie wspólne, bo tutaj traktowałbym administracji jako 1 wspólny cel realizowany przez administrację na poziomie samorządowym rządowym budowanie portali przez miasta, które tą portalami usługowymi dla obywateli wykorzystującymi właśnie te funkcje, które są w rejestrach też ogromne bogactwo i tutaj naprawdę nie możemy mieć żadnego poczucia, że jesteśmy gdzieś gorsi słabsi w tym można by powiedzieć, że właśnie scentralizowanych usługach na rejestrach państwowych byliśmy pionierami w Europie, a więc trzeba też podkreślić, że to jest ogromna ogromny walor zasługa osób zaangażowanych w te procesy, bo bez bez tego scentralizowana i usług, a szczególnie rejestrów nie moglibyśmy zrobić kolejnego kroku chociażby podatkowego, o którym tutaj panowie wspomnieliście następne właśnie wielkie wrażenie do naszych w takich codziennych czynności przebijają się rzeczy, które są często wykorzystywane czuł użyteczne w miarę tak dla dla przeciętnego obywatela, więc stąd myślę, że dla społeczności naszej pojawiła się informacja po właśnie pismo rozliczyć przez internet, bo to co roku każdy dorosły obywatel musi zrobić jakiś sposób myśleć w było zauważalne to kiedy okazało się, że można się logować przez bankowość internetową do usług cyfrowych co się dokonało chyba za za kadencji minister Anny Streżyńskiej lata 201617 wtedy było widać, że coś drgnęło natomiast poza tym faktycznie jest także my często nawet nie wiemy co można załatwić prawo i w jaki sposób, bo właśnie do nieba edukację w tym zakresie tak tak jak współuczestniczył w tych klasach w latach 216 do 20 i i moje odczucie było takie, że zrobiliśmy tak milowy krok do przodu, ale to zainicjowanie tego procesu i włączenie też wiarygodności usług bankowych do tego systemu było kluczowe, bo zwiększyło wolumen na klientów znacząco podniosło też bezpieczeństwo wzajemne bezpieczeństwo tych danych, bo też uczyliśmy się uczymy się nieustannie dbałości o nasze dane dbałości o dbałości o bezpieczeństwo tych danych, które jest bardzo ważny element wchodzenia w ten świat cyfrowy, żeby przygotować obywatela przygotować no nas wszystkich na zagrożenia które, które mogą się pojawić wiadomo, że ogromnym walorem jest załatwianie spraw z domu tak no ja miałem takie swoje dziecko w tych usługach to zgłoszenie elektroniczne urodzenia, w które pandemia pokazała jak było wartościowym to to ta usługa i możliwość zgłoszenia urodzenia dziecka przez internet no ona pozwalała bez interakcji z urzędem taki bezpośredni załatwić podstawową podstawową potrzebę życiową człowieka stworzyć jego tożsamość cyfrową i tożsamość faktyczną potwierdzić ją w rejestrach dzięki tej usłudze mieliśmy ogromny ogromny plus cieszę się, że dalej są prowadzone prace nad innymi usługami z tego zakresu i one dzieją się one dzieją się naprawdę zachęcam też do przejrzenia tego katalogu usług na stronach Gos, dlatego że one naprawdę robią wrażenie tam jest około, gdybyśmy zrobili wydruk z tej strony jest około 30 stron, na których większość podpunktów to są usługi, które już funkcjonują online trzeba promować trzeba pokazywać, że te usługi są budowane, ale co najważniejsze to współpraca z samorządami, które wykorzystują nie tylko z podmiotami prywatnymi, które widzą tę potrzebę, żeby trwać nie powiem już na talerzu, ale to jest takie oczekiwane przez obywatela daje możliwość łatwego kontaktu z tobą to mamy już prawda daje możliwość łatwego załatwienia sprawy łatwego zamówienia produktu no dzisiaj przyzwyczailiśmy się, że mamy paczkomaty praktycznie na każdym rogu ulicy i dostępność tych usług dla nas jest jest czymś normalnym dzieci, które rodzą się teraz lub są nastolatkami to dla nich to będzie norma, gdybyśmy odebrali też potliwość parę lat to całe Towarzystwo spojrzał widział jak to moment to nie mogę zamówić odebrać tego świadka macie na rogu no tak właśnie idziemy w tym kierunku wiadomo, że nie zawsze administracja może być tak pod postrzegana i tak samo realizowana wiadomo, że Rze, że są czynności które, które wymagają, więc większej atencji i jeszcze lepszego przygotowania od strony formalnoprawnej to są zmiany w przepisach i tutaj natrafiamy na na na trudności, ale nie nazywałbym ich trudnościami nie do przejścia to są raczej zagadnienia do rozwiązania które, które pozwolą na to, że od strony formalnoprawnej zadbać o to, żeby te usługi były były prostsze i mógł łatwiej dostępne dla obywateli bardzo ważny element po to, właśnie taki problem się pojawia, jeżeli chodzi o to usługi często w pandemii się też często pokazywało, że jak próbowaliśmy coś załatwić zdalnie to niektóre rzeczy są dostępne w ten sposób niektóre z przyczyn bliżej nieznanych kompletnie nie i to nawet właśnie poziomie samorządowym część rzeczy można załatwić elektronicznie część trzeba nadal robić powiedział ja próbowałam zużyć w czasie pandemii deklarację dotyczącą wywozu odpadów do gminy za pomocą pułapu tzw. czyli tego systemu elektronicznej komunikacji publicznej to się nie udało jakiś powodów nie wiem czy czy urząd nie odebrał czy coś źle zrobiłem w tym pułapem, który jest sami zawodnicy mocno krytykują także to chyba jeszcze my mamy sporo do zrobienia, jeżeli chodzi nawet takie jasne wytyczenie tego co trzeba robić w jakiej sytuacji panie też żale to jest to jest element który, który warto podnosić, a właśnie edukację myśli tylko na to praca nad drugą stronę zawsze są alternatywy do na różnych czasami, a nie do końca dobrze działających metod, czyli odnosił się pan do pułapu, a z kolei taką deklarację śmiało bez żadnego problemu bez żadnych dodatkowych opłat można opisać dowodem osobistym o tym się niewiele mówi albo zaczyna się dopiero mówić my o od fantastyczne narzędzie, jakim mamy praktycznie w każdym portfelu ne osoby, która posiada nowy dowód osobisty znajduje się w nim warstwa cyfrowa, która posiada elementy, które wiele krajów na świecie mogłoby nam po prostu nam zazdrościć chociażby podpis osobisty podpis osobisty dowodu osobistego jest zrównany z podpisem własnoręcznym mocą ustawy taki dokument pan miał na do podpisania dowodem osobistym może pan śmiało podpisać i wysłać np. do urzędu mają tam urząd ma ma obowiązek traktować taki dokument takiego konta dopisał własnoręcznie tylko wtedy potrzebuje jakiegoś dodatkowego urządzenia, żeby ten dowód odczytać, bo ma komputer mam dowód niania panie redaktorze może pan śmiało wykorzystać do tego narzędzi, które nazywa na do akt stworzoną przez polską dopiero pobyt papierów wartościowych i bezpłatna aplikacja, która pozwala podpisać dowolny dokument bez żadnych dodatkowych opłat to jest coś czym możemy się chwalić podobnie jak możemy się chwalić również wielu przypadkach obywatelem no obywatel jest jednym z niewielu aplikacji, które są ani Unii Europejskiej, które są w ogóle pierwowzorem idei stworzenia portfela tożsamości nadchodzą regulację w ramach Unii Europejskiej, gdzie to właśnie mObywatel jest brany za wzór do tego, aby tworzyć odwzorowanie tożsamości w świecie wirtualnym szczycie cyfrowym, więc jak najbardziej tu jest coś czym możemy śmiało chwalić jest np. do jest to również usługa ne opowiada mieliśmy mojeID czy usługa obywatela tak tylko myślę, że problem polegał na tym właśnie mamy z 1 strony obywatele jak sam aktor mam zainstalowanego używam czasami do potwierdzenia tożsamości do podpisywania mamy 1 aplikację do łap mamy jeszcze do tego teraz panuje moje audi, które też wydaje się czymś jeszcze innym wydaje się trochę ludzie się w tym mogą po prostu gubić, ale jak to wyprostować o tym powiemy za moment w drugiej części audycji ponownie przy mikrofonie, więc Todorovski ze mną studio wciąż Piotr Gajewski z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych administracji witam ponownie dzień dobry i Tomasz Goźliński zbieraniem SA dziękuję rozmawiamy o administracji cyfryzacji usług publicznych w Polsce w poprzedniej części mówiliśmy o tym, że tych usług, które są użyteczne jest wiele ale, ponieważ nie są one zebrane w 1 aplikacji mobilnej tylko są aplikacje osobno np. do tego, żebyśmy mieli do dowód osobisty prawo sobie osobna aplikacja do podpisywania czegoś tym dowodem dodaje się ludzie trochę się w tym gubią nie mają prawie tak takiego wrażenia, że to jednak jest może jeszcze zbyt rozproszony wydaje się, że wydaje się, że dobrze, że są różne rozwiązania na rynku mObywatel aplikacja, która już zawiera dosyć bogaty portfel dlatego, że ma na obywatela sobie jako tożsamość, czyli posiada dane z rejestru potwierdzający naszą tożsamości po zastosowaniu na dzień dzisiejszy już zmiany w regulaminach różnych instytucji możemy korzystać z potwierdzania naszej tożsamości przy użyciu mObywatela zawiera też mPrawo jazdy, czyli dane z rejestru centralnej ewidencji pojazdów kierowców dotyczącej naszych uprawnień do kierowania ne są informacje o pojeździe również pika, które mamy zarejestrowane pojazdy na na siebie możemy mieć też swoim Porte portfelu informację od punktu punktach karnych receptę też są tam też legitymację legitymacja szkolna studencka, więc to jest ogromny ogromny już duży portfel duże bogactwo w tej aplikacji ministerstwo cyfryzacji KPRM cyfryzacja zapewnia o tym że, że już niedługo będziemy mieli dostępną kolejną odsłonę mObywatela coraz lepsze udoskonaloną i dobrze, że tak się dzieje zapewne kolejnym krokiem będzie też możliwość wykorzystywania ni za implementowania rozwiązań dotyczących wykorzystania certyfikatu osobistego również obywatelu to jest kwestia no na pewno niedalekiej przyszłości i tak się też stanie, jeżeli są różne narzędzia no to też wg starej zasady i rzeczy fryzur my róbmy wszystko, żeby ten świat przechodził do sfery elektronicznej, ale też takim ogromnym szacunkiem do wyboru obywatela każdy ma prawo wybrać formę czy chcę czy chce usług cyfrowych czy potrzebuje jednak takiej żywej interakcji z urzędnikiem możliwości złożenia też wniosku w formie papierowej to jest dobra zasada, dlatego że nie nie zmuszamy do 1 Formuły do 1 typu interakcji z urzędem różnie obywatele podchodzą do tych kwestii tutaj musimy szanować wolność wyboru każdego obywateli i to, że są te różne narzędzia to dobrze, bo wykorzystujemy też różne techniki certyfikat osobisty do podpisania profil zaufany do podpisania podpis kwalifikowany, który również może służyć do podpisania dokumentu wysłanego do urzędu wręcz tylko różne różne formy możemy wykorzystywać żeby, żeby wejść w interakcję z urzędem większość gmin w Polsce stosuje usługi oparte na rozwiązaniach centralnych, jeżeli chce integrować te usługi z węzłem krajowym i wejść w paletę usług, które są dostępne za pośrednictwem logowania do do usług właśnie na węźle musi zgłosić te usługi do KPRM do do resortu cyfryzacji i wtedy i wtedy te usługi funkcjonują w tym obszarze w tym obszarze centralnym mają dostęp mamy dostęp do tych usług z tego poziomu budowane portale przez gminy portale miejskie portale gminne z różnymi usługami dla obywateli to jest znak dzisiejszych czasów, kto się dzieje i jest tego coraz więcej może być pewną trudnością, jeżeli w różnych gminach mamy różne wzorce pewnych wniosków, które składamy do tych gmin, ale to jest wydaje mi się kwestia też przeglądania instrukcji odpowiednich zapoznania się z nimi, a liczę tutaj też na torze i podpowiedzi ze strony urzędu, bo urzędnicy naprawdę dużą atencją odnoszą się z dużą atencją do obywateli do wspierania ich pandemia pokazała to, że duże staliśmy się jeszcze bardziej pomocni wzajemnie i jeżeli to jest to jest obraz rzeczywisty to nie jest kreowane przez kogokolwiek, kto jest obraz rzeczywisty, którego doświadczamy na co dzień takiej przemiany otwartości trzeba się z tego ogromnie cieszyć, bo to jest walor nie do przecenienia, że staramy się sobie wzajemnie pomagać to jest bardzo ważne szczególnie też w świecie cyfrowym który, który będzie niósł różnego rodzaju konkursach grożenia sieć tylko w świecie cyfrowym jest bardzo ważne tzw. interfejs użytkownika strony w sumie ważny także o świecie nie cyfrowym, bo to czy formuła jest zrozumiały liczył użytkownik wie jak wypełnić to jest podstawowa kwestia natomiast np. musiałam jakiś czas temu skorzystać z interfejsu elektronicznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, żeby pomóc jednej z moich bliskich osób w sprawach rentowych i muszę powiedzieć, że mimo, że ZUS daje bardzo dumy dostęp do swoich usług elektronicznie to interfejs jestem tak skomplikowane po prostu dosyć długo nie wiedziałem co jest czym i to jest o tyle niepokojące, że taki interfejs jest w zasadzie w dużym stopniu adresowane do osób, które są czy to już w podeszłym wieku to niepełnosprawne dla nich akurat powinno być to kluczowe, żeby to było jasne zrozumiałe no niestety mówiąc ogólnie nie jest panie dyrektorze to jest to jest właśnie remont, do którego trzeba odnieść, że jesteśmy otwarci chcemy pomagać urzędnicy chcą również domagać się domagać się mieszkańcom obywatelom i tak naprawdę są narzędzia na rynku już gotowa, których duża część się urzędów korzysta korzystamy chociażby pracy zdalnej, ale w formie kontaktów między pracownikami między między również się pracownikami klientami w formie finansów nawet na dzisiejsze nasze spotkanie odbywa się w taki, jaki Formula naprawdę niewiele trzeba, bo chociażby sprawy NIK rozprawy sądowe w niektórych sądach już odbywają się za pośrednictwem Niemców po to, żeby na ludzi ja nie prosić o to, żeby jechali drugi koniec Polski aby, aby złożyli pewne wyjaśnienie czy wyznania i to samo jest z perspektywy ne obsługi i potrzeb i pomocy obywatelom przez przez urzędników są narzędzia chociażby takie, jakim Kali dodatek do, a do finansów, który pozwala na to, aby nie tylko potwierdzić tożsamość czy czy dowodem osobistym czy biometrią twarzy pozwala na to, żeby przede wszystkim urzędu urzędnik pomógł wypełnić dokument, żeby nie tracić tej relacji, żeby patrzeć sobie oczy usłyszeć swój głos i o to, żeby ta strona była załatwiona, że była zamknięta narzędzie pozwala również podpisać podpisem osobistym podpisem kwalifikowanym, czyli tak jak, aby panie redaktorze mówię o tym, że są różne aplikacje tak, ale nasze mogą integrować różnych innych podróżnych narzędziach 1 sposób to jest też element, który ne można podnieść można po prostu z nich z tych narzędzi korzystać także sądownictwo jest właśnie takim planem z taką swadą to jest bardzo chyba głęboko jeszcze Niemcy stacjonują w pandemii miałem też konieczność złożenia dokumentów w sądzie którym, który miał miał pomóc w ustaleniu, kto sprawy medycznej i musiałem podjąć ten dokument wydrukować go zawieźć do sądu, bo nie było żadnej innej możliwości po drugie, kiedy w sądzie się okazało go składa muszą uiścić opłatę sądową to nie było żadnej możliwości uiszczenia tej opłaty w sądzie jedyne co mogłem zrobić na szczęście to robić przelew błyskawiczny na konto sądu, aby być opłata była wniesiona, bo tak to w zasadzie musiałbym jeździć do tego sądu 2× tak wydają się rok od sądownictwa jest masa oczywiście do zrobienia, których no jakoś na razie nie widać na horyzoncie jeśli można to zachęcam zachęca do dzielenia się doświadczeniami przekazywania informacji do twórców to naprawdę są elementy są elementy mocno wykorzystywane w budowaniu usług, jeżeli tylko widzimy jakąś konieczność poprawy takiej usługi widzimy, że formularze coś do poprawienia to róbmy to zapewne skomplikowanie tych usług na poziomie usług było spowodowane tym, że w konkretnym wniosku jest potrzeba zaadresowania konkretnych wymagań, które nakłada na nas przepis i być może to jest też do zmiany, ale o tym trzeba dzielić się i przekazywać te informacje że, że te trudności też napotykamy każdy widzi ten formularz troszkę inaczej to jest ogromne bogactwo jak dostajemy informacje z zewnątrz duże Morzycko wyników końcowych to jest kluczowe w budowaniu dobrych usług wtedy wtedy zdecydowanie zdecydowanie poprawiamy jakość, ale Szanowni Państwo najważniejsze jeszcze ten proces jest rozpędzony Stanisław Lem powiedział kiedyś, gdybyśmy tak po prostu nic nie robili to dalej byśmy siedzieli w jaskini prawka, a tutaj wychodzimy z niej to wychodzimy z podniesionym czołem będę mocno podkreślał, bo wydaje mi się, że za mało to podkreślamy mówimy o tym ogromnym zaangażowaniu to dużej rzeszy osób osób, które budują właśnie nowe rozwiązania budują, bo za dużo powiedziane to ten świat dla człowieka 20, bo to jest tak taki wysoko postawiona poprzeczka, ale ten wkład jest ogromny ten wkład jest budujący i pocieszające jest najbardziej z mojego punktu widzenia jako już dno człowieka, który który, który od dziesiątek lat jest związany, iż IT i usługami, że społeczeństwo dostrzega wartość dodaną takiego działanie nawet emeryci pokazują nam, że potrzebują tego, że są zainteresowani nowinkami, że Rze, że chcą, że chcą widzieć, że chcą widzieć ten postęp, że korzystają z tego pojąć postępku nie instytucja Uniwersytetu trzeciego wieku w tej wspaniała, bo mam doświadczenie bardzo pozytywne kontaktami z osobami zaangażowanymi właśnie właśnie w tych uniwersytety i tam osoby jesieni wieku przychodzą mówił ja też chce ja też chce ja ja chcę poznać to na uczynienie tego, bo to jest fajne to upraszcza życie coś wspaniałego jak się słyszy takie oceny, że zrobiliśmy coś dobrego i chcą ich chcą seniorzy też zaglądać do tych rozwiązań niej uczyć się potrzebni też to jest bardzo ważny, a z drugiej strony to jest akurat grupa najbardziej narażone na problemy związane z wyłudzaniem czy ludzie nie onych i chyba też jest potężne zadanie, jeżeli chodzi o edukowanie seniorów w tej kwestii, bo fajnie jest korzystać nowych usług tylko było nie ktoś potem tego nie nadużywał tak jest to jest to jest obszar bardzo poważny problemem chyba takim moim też wewnętrzny jest to, że na, ale tutaj ten świat ten świat, który próbuje zrobić coś złego nie patrzy nie patrzy na to w taki sposób wykorzystuje wręcz, gdybyśmy mogli promować pomoc najbliższych członków rodziny młot młodzieży, która mogłaby pomagać tej to perfidnie zostało wykorzystane właśnie tymi metodami kradzieży na potocznie nazywanymi na wnuczka jest brutalne i straszne z punktu widzenia każdego z nas przecież, gdy widzimy coś takiego my też za chwilkę wyjdziemy no ja mówię tej konkretnej osobie jesień życia chciałbym i chciałbym mieć fajną dobrą relację z młodszym pokoleniem z moimi wnukami no to jest coś niesamowitego i świat jeżeli, jeżeli zaburza tę relację takimi takimi sytuacjami to to jest bardzo zatrważające sytuacji tego zresztą jeśli życiowej, że niedługo duża część społeczeństwa, bo polskie społeczeństwo starzeje to usługi cyfrowe będą chyba coraz ważniejsze po to, byśmy właśnie oszczędza czas byśmy mogli załatwiać pewne rzeczy zdalnie to to jest nasza przyszłość po prostu tak i tak jak tak jak pan redaktor powiedział edukacja edukacja jeszcze raz edukację nigdy na nią nie jest za późno, żeby pozostawić może jakimś niekoniecznie pozytywnym zakończeniem autom czy też warto odnieść się do tego, że mimo wszystko o Polskę ma się czym pochwalić nie tylko jesteśmy liderami digitalizacji usług bankowych płatności zbliżeniowych czy Niewiem czy ktoś teraz wyobraża inaczej płacić mniej niż chociażby zbliżeniowo czy innych technologii, choć szczegóły szczególnie w sferze finansów, ale te finanse idą też już inny świat chociażby do to chodzą do metawersum i jeden z polskich banków już uruchomił swój swój oddział we i metody są i to co nas czeka pewnie w przyszłości to, o czym mówi pan pan redaktor chcemy załatwiać swoje sprawy również inne zdanie szczególnie z czy z uwagi na postępujący kwestie energetyczne czy problemów problemów jest chociażby z przemieszczaniem się ne to to jest scenariusz, które po prostu musimy być, na które musimy być gotowi Itaka tożsamość wirtualna, który będziemy mogli korzystać to będzie nieodzowny element naszej codzienności, aby tylko było lato alternatywa, bo myślę wynika, gdy będzie jednak jeszcze chyba na to gotowy, ale tak będzie czas pokazał dzisiaj dziękuję moim gościom Piotr Gajewski dyrektor centrum personalizacji dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych administracji dziękuję bardzo, panie redaktorze dziękuję bardzo, państwu Tomasz Goźliński szef produktów Millennium SA dziękuję państwu ja jak zwykle zapraszam w sobotę mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA