REKLAMA

Jak uprawiać sport, by sobie nie zaszkodzić?

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2022-10-30 18:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:08 min.
Udostępnij:

Gościem Przemysława Iwańczyka był Andrzej Kępczyński - fizjoterapeuta, ekspert ds. fizjoterapii Zdrofit Zdrowe Miejsce

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie z nami jest Andrzej Kępczyński fizjoterapeuta ekspert do spraw fizjoterapii Zdrofit miejsce zdrowe miejsce dzień dobry kłaniam się panu dzień dobry dzień panuje dobry państwu jak wiele razy słyszał pan pytanie jak uprawiać sport by sobie nie zaszkodzić myślę, że dziennie kilka razy słyszy w sezonie narciarskim to nawet kilkanaście razy dziennie słyszę bardzo często pytanie w moim zawodzie, a czy potrafi pan odpowiedzieć Rozwiń » kilkoma zdaniami często tak zniuansowany problem jest z naciskiem na słowo problem, że jednak trzeba o dłuższy wywód i właściwie tutaj dochodzimy do wniosku, że świadomość tych, którzy sport uprawia rekreacyjnie jest chyba niezbyt wielka, przygotowując się na to pytanie przez wiele lat mojej praktyki mogę powiedzieć 1 rzecz, że sport 1 zdaniem jest zdrowy i trzeba sobie wprost powiedzieć, że można sport porównać do witamin także sport tak jak Vitamin jest zdrowy tak jak witam nie może zaszkodzić jeśli źle stosowany i takie witaminy może zaszkodzić jeśli jest stosowane za dużo po prostu związku z tym 1 słowem odpowiedź na pytanie czy sport zdrowy jedz zdrowo tylko tak jak wszystko co zdrowe trzeba umiejętnie stosować i czasami czasami trzeba też odstawić po prostu jakiś czas, ale wypchana do kontuzji, bo o tym też będziemy za chwilkę mówi brawura czy też nieświadomość tego co znaczy ruch po po długim okresie nic nierobienia tak to tak to nazwijmy przecież ta statystyka nie bierze się znikąd, gdzie blisko połowa Polaków, którzy się za sport biorą do jakichś urazów bądź kontuzji ja myślę, że to nie wynika z tego, że w, że sport jest zdrowy tylko to zdecydowanie wynika z tego, że my nie umiemy go do końca stosować i po czasie, kiedy wszystko było zamknięte w czasie lockdownu w nastąpiła duża eksplozja aktywności i widzimy wszędzie na ulicach i w klubach sportowych na salach na basenach, że bardzo wzrosła aktywność aktywność sportowa ruchowa Polaków i co za tym idzie jesteśmy takim trochę nowo uszami, czyli próbujemy się na jadać też na zapas i ich rzeczywiście to bardzo wciąga wiadomo, że sport aktywność pobudzają różnego rodzaju hormony, które uzależniają, więc tak jak z każdym uzależnieniem trzeba być po prostu bardzo ostrożny związku z tym należy po pierwsze, sobie dawkować, a po drugie, być ostrożnym, kiedy się pojawiają problemy natury bólowe i problemy natury przeciążeniowej i wtedy rzeczywiście zwartą jest zwrócić z prośbą z pomocą do fachowca, kiedy to jest tylko sam początek od dużych do takiego z tymi witaminami, które już powiedziałem jedząc witaminy my czujemy się lepiej, dopóki nie przesadzimy, bo ktoś nie jest gotowy do tego, żeby chrupać marchewkę, bo np. nie ma zębów, czyniąc tutaj ich tylko dużą duże, że porównanie byli też nie ma zębów będzie grupa marchewkę zrobi sobie krzywdę NT nie możemy powiedzieć marchewka jest zła tylko ktoś, kto tę marchewkę lub patrząc na te statystyki tak jak powiedziałem my jesteśmy na początku ale, gdybyśmy zrobili statystyki porównali brak aktywności myśmy się przekonali o tym, że ten brak aktywności dokładnie tak samo źle wpływa jak nadmiar aktywności sport jeszcze raz chcę podkreślić jest zdrowy tylko podawany i konsumowane z głową, a i pewną ostrożnością dostosowane ten sport musi być też do tego, kto tego używa, jeżeli to źle dostosowane, czyli przysłowiowy człowiek, który nie ma zębów chrupiących marchewki zrobi sobie oczywiście krzywy dej medycznie zdanie do końca zdajemy sprawę z tego, że tych Zamość nie mamy bardzo byśmy chcieli jeść marchewki no bo wszędzie słyszymy, że marchewki są zdrowe, ale one po prostu nie są dla nas czy proponuje pan zatem by specjaliści czuwali nad przebiegiem naszego wejścia w sport jeśli decydujemy się na niego nie wiem w okresie takiej dojrzałości metrykalne, bo myślę, że tutaj o to chodzi młodzi ludzie z reguły bardzo szybko adaptują się do do wysiłku pod warunkiem, że nie mają nadwagi bądź też nie mają innych dysfunkcji, które powinny eliminować dany rodzaj sportu i 2 rzeczy po pierwsze, oczywiście zdecydowanie lepiej coś robić profesjonalnie niż profesjonalnie i dostępność do profesjonalistów dzisiaj bardzo duża i te trochę trochę, żartując mogę powiedzieć, że jest takie powiedzenie w naszym światku jak się nazywa trener personalny człowieka po czterdziestce tym ten trener personalny właśnie fizjoterapeutą i tak tak rzeczywiście jest czy musimy zdać sprawę z tego, że część część naszych organów aparatu ruchu stawów wiązadeł ścięgien czy regeneruje w ogóle się regeneruje czy chrząstka stawowa, która się zużywa i po prostu nie ma i biorąc pod uwagę musimy wiedzieć, że to nie jest tak, że mamy serwis części zamiennych pójdziemy wymienimy będziemy na nowe tylko warto jest, stosując ruch, używając albo nadużywając pewnego ruchu też pamiętać pamiętać o tym, że tak samo jak dużo tego stosujemy tak, że tak samo dużo musimy to regenerować, jeżeli kończymy 2005. rok życia to regeneracja jest bardzo zaburzona w sensie obniżona i to co ona na sucho i bez żadnego szwanku przechodzi dwudziestą 530 latkowi no to już zupełnie bez szwanku przez 4050 latkowi jak wiemy ambicja wśród tych czterdziesto pięćdziesięciolatków ambicja ruchowa oraz poczucie upływu czasu już coś co dzisiaj nie zmieni jutro już prawdopodobnie się nie uda jest tak duża, że właśnie kontuzje wśród 4050 latków niestety zdarzają się znacznie częściej i one często wymagają do dość długiej absencji co jest mocno stresujący dla tych, którzy dopiero dopiero zaczęli i muszą kończyć dlatego, odpowiadając na pytanie czy warto robić to z profesjonalistami zdecydowanie tak zdecydowanie tak postawił pan cezurę 25 lat rozumiem, że pan myśli również to, iż po tym okresie no plus minus organizm podlega procesowi degradacji takie nieodwracalne już tak i właściwie to już odliczamy dni do końca niż zastanawiamy się jeszcze przed nami mówię o oczywiście kwestia fizyczności naszej nie chcę tutaj broń może zamawiać usług pogrzebowych kiedy, kiedy rzeczywiście osiągamy wiek 25 lat myślę myślę tak naprawdę dogadujemy od momentu, kiedy się rodzinne zaczyna chodzić tylko do 2005. roku życia to ten proces re nie rehabilitacji proces ten plan naprawczy jest na tyle intensywne, żeby nawet nie do końca czujemy, że zużywam natomiast po tym, 2005. roku życia to biologia 1 o tym mówią badania naukowe nie, a ja moje doświadczenie, bo po prostu używamy się na tyle szybko, że nie nadążamy regenerować dlatego takim ludziom zużywamy od samego początku pierwszych kroków dziecko zużywa tę książkę już zużywa aparat ruchu, ale absolutnie nie jest tego świadoma my świadomość używaniu świadomość, że już regenerujemy tak jak wcześniej przychodzi dopiero około trzydziestego czterdzieste ego roku życia, a już w wieku 50 lat to zdecydowanie czujemy wiemy, że po prostu regenerują się wolniej tak i to dotyczy nie tylko aparat ruchu dotyczy również na sen naszego mózgu szybciej się przeciąża mamy szybciej wolniej wolniej się regulujemy, aczkolwiek pozytywne zgodnie z wieku w takim wieku 4050 jest to, że jesteśmy świadomi mamy większe doświadczenia i niejednokrotnie bardziej nas stać na to, żeby móc się zregenerować albo dojść do siebie pod okiem fachowca to, więc każdy wiek ma swoje przywileje i każdy wie oczywiście, gdy coś innego nam inne przyjemności nam daje wniosku z tym to nie jest tak mamy czekać Absolut ja mam pacjentów, którzy zaczęli grać w tenisa w wieku 3040 lat i oczywiście są zdziwieni, że to nie idzie tak tak dobrze, jakby mogą iść, ale z drugiej strony są na tyle świadomi, że są u mnie, zanim leżą na stole operacyjnym za nim mają absencje miesięczną, bo właśnie zerwali ścięgno z tym nie jest także z tym wiekiem warto w każdym wieku zacząć przyjemnego aktywnego ruchu dobrze to w takim razie jest pan w stanie wskazać sporty, które dla społeczności nie wiem czy 3040 plus tutaj postawmy granice są dobre, a których stanowczo by pan odradził jeśli chodzi o sporty, które są bezpieczne no to co sporty, które zawierają członków taktyczne uderzenia pięty podłość w związku z tym bardzo polecam pacjentom pływanie oczywiście to nie każdy lubi nie każdy z nich każdy chce się na to zdecydować myślę, że absolutnie fantastyczne aktywnością są rowery jak też Górska może być zarówno aktywność miejska jak Górska z tych rowerów dziś mamy do dyspozycji cała całą masę możemy sobie jeździć po polach łąkach nosi imię nie muszę tutaj mówić o o zaletach turystyki rowerowej, ale też można się ścigać na rowerach zresztą widzimy co się dzieje dzisiaj ścieżkach rowerowych, że dziś, ale choćby wakacje, kiedy są wolne dni w Warszawie to ścieżki są pełne i chwała nam za to, że próbujemy, że to widzimy to, czego nie polecał są sporty kontaktowe bezpośrednie, gdzie od razu zaczynamy z kontaktem z przeciwnikiem chcemy może nas po prostu zwyczajnie sfaulować ekipę ligi biznesu, których o, których jest głośno kiedy, kiedy są znowu osoby, które zaczynają, bo pamiętają pamiętają, że w wieku nastu lat grały w piłkę nożną potem po 30 latach sobie widzą widzą się w lustrze mówi muszę zrzucić zaczynają od ligi biznesu no to te ligi biznesu kończą najczęściej ortopedów albo ogłosi Jurgów no znaczy przeszedł tak mówię, bo ja generalnie polecam ten ruch nie chciał, żeby to zabrzmiało, że ja odradzam ligi biznesu nie, ale znowu bądźmy rozsądni nie nie próbujmy wybrać sami sobą, bo jeszcze nic sam sobą nie wygrał czyli, jeżeli czuję, że nie mogę dobiec do piłki to nie kopie mojego kolegi, który trochę szybszy zostaje mówi trudno taką ambicja w 50 latków czasem jest znacznie większa niż możliwości ruchowe w związku z tym no to są takie takie sporty, które mocno prowokują kontuzje drugą taką kontuzją, którą często widzę w swoim gabinecie to jest po prostu bieganie bieganie, które dzisiaj, gdy tutaj pozytywy biegania oni nie muszą mówić to jest prosty sport muszą wziąć buty polecić dowolne miejsce na świecie założyć buty biegać natomiast chcę wyraźnie powiedzieć bieganie nie jest dla wszystkich do tego, żeby móc bezpiecznie biegać po pierwsze musi mieć zachowaną geometrię symetrię kończyn po drugie nie można mieć nadwagi, gdzie 2 cechy absolutnie dyskwalifikują biegania bieganie można w sposób prosty zamienić w tzw. pały łowczy w takim aktywny dynamiczny marsz spacer, który nie musi być tylko zwiedzaniem zwiedzaniem okolicy, ale może być naprawdę męczącym męczącym wysiłkiem, który jest bezpieczny dla stawów jest bezpieczny dla dla naszych cząstek i rzadko się zdarza, żeby przyszedł pacjent do gabinetu, który się za długo chodził na spacer bardzo często wręcz płatnicy, którzy po prostu biegali no dobrze jeśli chodzi o tych, którzy być może przez całe życie nic nie robili, bo też zdarza się, że pod wpływem nie wiem mediów takich audycji jak nasza również ci, którzy weszli wiek emerytalny zaczynają się ruszać dla nich już tylko spacery zapytam pana wprost mi absolutnie nie pan prezydent dzisiaj na szczęście mamy duże duże pole do popisu wystarczy wystarczy pójść zapaść klubu tańca np. panie jest bardzo fajną fajną fajnym sposobem ruchu do tego jeszcze możliwości kontaktu z innymi sen tzw. sosie ODS, czyli wszystkie kluby tam go kluby sam by kluby babcia to są bardzo fajne aktywne może, czyli przepraszam wejdę panu słowo sport to nie tylko dyscypliny oparte na rywalizacji to także dyscypliny, które tu mają ten rekreacyjny wymiar, czyli dają nam ruch bez konieczności tego by być lepszym od kolegi koleżanki ja bym zaczynał każdą aktywność od tego, żeby nie rywalizować prędzej czy później większość takich aktywności kończy się rywalizacją, bo ten taniec, którym wspomniałem może być również tańce sportowymi w tej chwili w Polsce istniał on istniał istnieje duża liga tańca towarzyskiego liga sportowa gdzie, gdzie pancerze senior 4, czyli to jest 60 około 60 lat ścigają się ze sobą na parkietach z numerami na plecach i są zachwyceni tym, że mogą ze sobą rywalizować i ta ta liga rośnie takich tancerzy sportowych seniorów przybywa np. we włoszech pani towarzyskich w tej chwili by ta liga seniorów jest znacznie bardziej oblegana wśród starszych ludzi niż wśród młodzieży w związku z tym też nie stoi na przeszkodzie jakoś nie ma potrzeby i chęć rywalizowania konkurowania, proszę bardzo, jak najbardziej tak nawet tym panie, które mówi może może być prawo rywalizacja innym tylko moja sugestia jest taka, żeby od tego nie zaczyna, żeby nie ustawać w szranki obrazu, żeby rywalizować tylko, żeby najpierw zacząć od od po prostu rekreację być być tzw. sportowcy amatora, a tą, którą stronę pójdzie dalej to zależy macie to ściągniemy no dobrze, gdyby pan zechciał teraz podsumować naszą rozmowę zawężając ją do nie wiem 5 takich esencją realnych porad to to co by to był po pierwsze, zaczynać przygodę ze sportem zakładając, że jest to zdrowe ale, zakładając również, że jak jak w każdym lekarstwem na każdą z witaminą należy ją podawać ostrożnie jest dostosować do swoich potrzeb tu drugie zaczynać od konkurowania tylko raczej od rekreacji od tego, żeby to było przyjemne po trzecie widzimy czujemy, że coś jest, że coś się dzieje złego, że np. budzimy się pojedzie na rowerze rano czujemy ból kolan kręgosłupa to wtedy nie czekamy nieraz czeka nas, żeby to rozchodzić i żeby to minęło nie sięgamy po leki nie daj Boże tylko problem się zastanowić jak ten ruch zamiera ruch bezpieczne i ruch przyjemne, który będzie nam dostarczą przyjemności zmęczenia ani kontuzji, a jeżeli pojawia się kontuzja to znowu nie leczymy sami nie próbujemy leczyć w aptekach nie próbujemy metod nie dość nieprawdziwych metod niesprawdzonych tylko idziemy do fachowca konsultujemy się z ortopedą fizjoterapeutą trener dziękuję panu bardzo za rozmowę Andrzej Kępczyński fizjoterapeuta ekspert do spraw fizjoterapii Zdrofit zdrowe miejsce był z nami kłaniam się życie panu dobrej niedzieli dziękuję również dziękuję pozdrawiam serdecznie naszych słuchaczy także zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA