REKLAMA

Jak uczyć dzieci asertywności i reagowania na próby molestowania?

Gościnnie: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2022-11-04 15:50
W studio:
Czas trwania:
20:14 min.
Udostępnij:

Z jednej strony wymagamy od naszych dzieci, żeby były posłuszne i robiły, co każą im dorośli, a z drugiej oczekujemy od nich asertywności. Jak uczyć dziewczynki i chłopców, by wiedzieli co robić, kiedy odczuwają dyskomfort przez działania innych osób? Anna J. Dudek zaprosiła do rozmowy współpracującą z Centrum Praw Kobiet psycholożkę, Agę Sugier. Eksperta prowadzi szkolenia, które pomagają chronić nas i innych przed molestowaniem w miejscach publicznych. Porozmawiamy o metodzie 5D oraz przedstawimy konkretne sytuacje, które mogą się przydarzyć dzieciom i ich rodzicom. Rozwiń »
Partnerem podcastu jest L’Oréal Paris w ramach kampanii "STAND UP – sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry państwu przy mikrofonie Anna tak wysokie obcasy dzisiaj do rozmowy zaprosiłem angielskie psycholożkę, która swoją wiedzą doświadczeniem wspiera m.in. centrum praw kobiet dzień dobry witam bardzo serdecznie bardzo dziękuję, że zna pani czas bardzo napięty terminarz na rozmowę z centrum praw kobiet pojawiać to nieprzypadkowo, ponieważ to właśnie centrum razem z firmą Real pary prowadzi kampanie stent przeciw molestowaniu przestrzeni publicznej na początku przytoczył Rozwiń » badania statystyki są tutaj szokujące, bo w ubiegłym roku takiego badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie Reala w wnika, że 84% kobiet doświadczyło przemocy seksualnej w przestrzeni publicznej raz albo wielokrotnie, ale tylko 41% przypadków ktoś okazał tym kobietom wsparcie i nie chcę się jednak szokująca dana okazuje się, że aż 86% osób świadków świat takich wydarzeń nie jak reagować w takiej sytuacji, gdy będziemy się jakaś osoba jest jakiś sposób inwestowania i teraz myślę sobie tak skoro my dorośli nie wiemy jak się zachować jak reagować jak wspomóc kości jak postawić jasno granice powiedzieć nie ten dotyczy nas no to trzeba powiedzieć że, tym bardziej z pewnością nie wiedzą tego dzieci, a to wydaje się natomiast, którzy by sprawą i wzrostach jak rozmawiać z dziećmi o molestowaniu właśnie jak nauczyć mówienia nie sytuacja, w którym one nie czują się komfortowo, bo ktoś przekracza granicę pani, jaką Chin myślę, że to co najważniejsze pani Aniu, to mówienie i rozmawianie w ogóle tak dziećmi, czyli taka jego świadomość zagrożenia tak co się może pojawić w jakiej sytuacji wydaje nam się często rodzicom też nim jestem także moje dziecko bezpieczne wiem, gdzie się przemieszcza wiemy spędza czas natomiast jeśli dziecko nie będzie wiedziało jak reagować w różnych sytuacjach na to sobie poradzi nawet jeśli z perspektywy jak nas dorosłych będzie także to jest jak właśnie to bezpieczny gdzieś tam miejsce to co jest bardzo ważne tak to właśnie uczenia takich podstawowych zasad, jakby tak bezpieczeństwa w sytuacjach jak takich codziennych, bo wtedy w sytuacji zagrożenia też dziecko będzie wiedziało w jaki sposób zareagować uchronić siebie także jakąś trudną sytuacją w toku to, że przykład Janusz od zawsze powtarzam prowadzą też warsztaty z rodzicami i mam taki obrazek, który bardzo lubię używać zachęcam do PiS realizować Ania jak rodzic mówi do dziecka w taki sposób, kiedy chce i pragnę, żebyś był odważny asertywny i pewny siebie, ale dziś chcę, żebyś był podporządkowany uległy grzecznych i trochę jest także rzeczywiście gdzieś no dziecko jak walizka tak jakby pakujemy różne umiejętności na całe życie dzieciom nam też jako dorosłym rodzicom to walizka spakowana oczywiście pokoleniową to walizka pakowana jest inaczej, ale to co jest jak klucze to po pierwsze, rozmawianie po drugie, też uczenie dziecka, że może odmówić, że może powiedzieć nie, że jeśli dziecko obniżenie wiem nie chcę na co się nie zgadza to ma do tego prawo tak czy trochę wychodzimy z tego stereotypowego myślenia, że to dziecko grzeczne to jest okej i porządku, że dziecko zawsze ma być uległe takie dzieci częściej i to oczywiście nie jest obwinianie tych dzieci nie ma on nie wiedzą nie potrafią tak mają takie umiejętności, ale no jest im trudniej się obronić tak by w różnych sytuacjach, czyli dzieci, które z naszej perspektywy dorosłych są takie trudne niegrzeczne właśnie stawiające tę granicę to jest do wzmacniania takie dzieci będą podnosiły się ochronić jak myślę sobie samym, jakby molestowaniu tak no to o ile jest także w ogóle warto wiedzieć czym to molestowanie jest tak, jeżeli założymy taką najprostszą definicją są wszystkie te zachowania, które są niechciane niepożądane dla nas jako dla odbiorców to one są również niechciane niepożądane dla dziecka tak inaczej oczywiście rozmawiamy z dzieckiem, które w wieku przedszkolnym tak i poznawczo gdzieś jest ciekawe i pyta o różne rzeczy wtedy odpowiadamy na konkretne pytania natomiast inaczej już wznawiany z nastolatkiem tak czy w tym okresie przed takim nastoletnim, kiedy dziecko za chwilę zacznie dojrzewać dziewczynką nie zmienia się ciało zaczyna miesiączkować chłopiec zaczyna mieć trądzik taką stacja głosu czy trochę jesteśmy często też wie co jest ważne w rodzicielstwie takie bycie przed dzieckiem tak natomiast myślę, że kluczem też, jeżeli chodzi tak o w ogóle całą seksualność bo jakby to molestowanie przekraczanie granic jest jakby związane z seksualnością to, że dziś mogę mamy trudności rozmawianie tak i dlatego że nam rodzicom właśnie do naszych walizek na życie właśnie spakowano tak umiejętności rozmowy nazywania odmawiania my dziewczynki tak, jeżeli chodzi o jak ona, bo te badania, o których pani mówiła pani Ania oczywiście one są zatrważające tak te liczby takie rzeczywiście są to jakby tak pokazują, że 80 kobiet tak doświadczył głośne tak doświadcza molestowania to jest bardzo dużą wspomina pani od naszych pań niska to tutaj chodzi oto jesteśmy właśnie socjalizm wanie do bycia takim grzecznym takimi posłusznym stajemy słoneczka w przedszkolu, bo dobrze wykonaliśmy zadanie jesteśmy bardzo cisi posłuszni ze strony także dziewczynki mają ładnie wyglądać uśmiechać się właśnie być posłuszne chłopcy mają nie płakać ostatnio byłam świadkiem takiej sceny w supermarkecie, kiedy mama babcia była kilkuletnią dziewczynką to mogło być może czterolatka i do której odezwał się, ale też jak bardzo blisko podszedł rosły mężczyzna więcej początkujących cukierki w Trybunale chciała wziąć pana babcia powiedziała, żeby się poczęstowała, żeby przytuliła się do pana niepewne grodach podziękowań teraz tak dziewczynka ewidentnie nie chciała tego zrobić ostatecznie przytuliła się do tego mężczyzna, bo tak jasnego szokująca wieść będzie też nie widzę jak zareagować czy lider pewną konsternację coś jest nie tak to jest taki obrazek właśnie, które pokazuje nasze walizki laba to było po prostu okej, bo ona też tak była uczona miała spełniać oczekiwania innych i wydaje, że to jest bardzo ważne, bo im nasze pokolenie jeszcze poprzednie pokolenie tak zostaliśmy właśnie wychowanie myślę bardzo albo próbowano nas tak choćby tak się nie wychylać, żeby tak sobie, że właściciel miał być piłem no, a to sprawia, że nie umiem stawiać granic to właśnie przekazujemy naszym dzieciom jak to zrobić, żeby one rzeczywiście potrafi być nie my nie podoba nie podchodzą nie przytulał mnie to można by tak np. trzylatek taki sposób, ale właśnie do pani o tym jak rozmawiać dzieci w różnym wieku już tak jak rozmawiamy np. z trzylatkiem cztero latkiem bo, choć to taki język panią seksualność z tej kluczowa często trafia rozkłada mama często jest także rodzice zupełnie nie wiedzą jak poznać ludzi np. nie umieją nazwać nowe części intymnych dzieci, więc mówią o 8 szlakach o jakich Wacka ach, o Musielaka Brożka, bo dzieci są totalnie zagubiona w tym wszystkim, więc to nie jest to jest ważne, chyba że jak najbardziej ważne, żeby ten język adekwatny tak oczywiście możliwości rozwojowych dziecka natomiast no, jakie spółka to jest pupa tak, jeżeli pupa jest zakryta to po jest zakryta tak, jeżeli nie wiemy jesteśmy na basenie na plaże jak koło wchodzimy w kosztach potrzeby fizjologicznej zamykamy drzwi ustawiamy lotnicze nie wiem w łazience tak przymykamy drzwi to wszystko to są podstawy tak czy od początku jesteś także czym dziecko do tego to nie jest takie oderwanie tak też to jest bardzo ważne to, żeby jak rozmawiać to najpierw coś co pokazujemy dzieciom tak, czyli dzieci uczą się w dużej mierze przez modelowanie my jesteśmy pewnym wzorem takie, że dziecko widzi, że my dbamy tak o nasze potrzeby nasze ciało umiemy odnawiać nie zawsze się godzin dziecko też, obserwując tak może potem jakby gdzieś to powielać wykorzystać tak natomiast też co bardzo jest ważne, bo miałam się także jak pracuje też ponad 20 lat z dziećmi Mony i młodzieżą naprawdę dzieci młodzież komplet, że każde dziecko jest inne tak i jakby nawet nie chodzi o same słowa tak, których użyjemy, ale to jest bardzo ważne to przede wszystkim nie wyśmiewanie ośmieszanie nie mówienie o swój Niewiem nie dotykaj albo o tak nie robią dziewczynki albo nie wolno ci się tak to jest no nie wiem np. dotknąć tak dziecko słyszy momencie zaczyna być ciekawe właśnie swojego ciała no mówimy, jakie zbudowana nie wiem ręka, że mięśnie, że skóra jak się dziecko skaleczy opowiadamy tak samo możemy mówić o fizjologii tak tej seksualnej ona nie jest oderwana wyjmujemy już składy przysłowiowej jak potrzebujemy o nim porozmawiać to jest całe, jakby tak tak jak nikt nie zgadzamy się na różne rzeczy coś nam pasuje coś niejedno dziecko lubi lody o smaku takim, jakiego smaku takim tak samo jak dziecko na świat w tej sytuacji babci tak mówi, że nie chce się, kto nie chce szanujemy przede wszystkim tak to, że dziecko mówił mieli szanujemy jest wyzywanie dziecka to jest bezwolnie tak oczywiście dla rodziców tak, ale potem oczywiście dorosłym życiu, bo te strony tak oczekujemy, że te nasze dzieci będą miały swoją moc będą sprawcy będą potrafiły robić różne rzeczy tak, ale jeżeli, jeżeli tak będziemy wszystko robić dziecko albo będziemy wyprzedzać albo właśnie będziemy za wstyd dać, a jeżeli chodzi oto seksualność albo będziemy wyśmiewać nie daj Boże tak to dziecko nie ma takiej przestrzeni możliwości, żeby trochę posprawdzać różne rzeczy tak, żeby trochę zobaczyć np. że to może powiedzieć nie i no do końca nie wie, tak więc potem w sytuacji zagrożenia, tym bardziej nie jak zareagować nie wie co możecie, bo nie może co wypada nie wypada tak jesteś także to do dziewczynek dziewcząt do młodych kobiet kieruje się takie komunikaty jak się zachowywać w takich sytuacjach co znacie, a często szkolenia warsztaty są właśnie przeznaczone dla kobiet, a chłopcy młodzi mężczyźni są też ustawienie na margines tak jakby odpowiedzialne za to, żeby Niemiec nie doświadczać molestowania odrzucona właśnie dziewczynki tam modę obieg no, a chodzi o to, żeby rozmawiać też z chłopcami zresztą jest tak naprawdę wiąże dostęp do pana feminizm w tej oto, że razem wszystko zmieniamy ramię ramię kobiety ludzie chodzą dziewczynki prawa nie da zrobić tej zmiany czasem określany jako daleko funkcją oddzielnie, a więc to jest chyba istotne, żeby komunikaty, ale nie typu nie wolno kierować do chłopców jak ja tutaj rozmawiać jeszcze przynajmniej z chłopakami nie ma na to pytanie jak rozmawiać, a propos dziewczynki, jakby obcy, bo też, bo uczuciowo gdzieś ten jego rozwój tak nie idzie w pewnych równo natomiast np. już u klienta jest taki podział akceptacji, że nasza dziewczynka bawi się samochodami tak, choć zdarzają się cały czas sytuację, kiedy nasza dziewczynka ogląda auto nie wiem w jakim sklepie, ale nie wiem odchodzi rodzic powinien to nie dla ciebie oddaj tak albo nie wiem zostaw natomiast, jeżeli chłopiec tak bawi się lalkami wozi lalkę włoską no to jest już w ogóle zadziwienie, że jak no to nie jest chłam na własny skłania jedno okres tak, ale potem oczekujemy, czego oczekujemy, żeby potem mężczyzna był troskliwym tatą umiał zajmować się dzieckiem tak był opiekuńczy kochający tak dobry rozum Michał Hypki świadomy tata no nie da się tak, jeżeli gdzieś oczekujemy tej zmiany to pozwólmy tam czysta przestrzeń, której ja mówię tak dajmy dziecku to przestrzeń do tego, żeby ono mogło jak poczuć nie to właśnie sprawczość i to jak się w takiej roli nawet ich dziecko ma tak i teraz tak na pewno jest także to co jest ważne to okej dziewczynki tak to właśnie to co mówimy ta uległość grzeczność to, że właśnie jesteśmy takie noty posłuszne to jest coś co czas bardzo pokutuje tak natomiast chłopcy no z nimi się w ogóle nie rozmawia, choć najczęściej oni są oczywiście sprawcami tak molestowania przestrzeni publicznej natomiast też mężczyźni mają kobiety, które dbają mają żony partnerki mamy siostry tak to też jest także no gdzież ten wzorzec mężczyzny wiele są oczekujemy wsparcia opiekuńczości z drugiej strony właśnie nie dajemy przestrzeń im też myślę, że od tej przestrzeni trzeba rozmawiać tak do tej czasem opiekuńczości tej troskliwą ości mówi się dużo na to zwracał uwagę już kilka lat temu dobrych prof. Philip Zimbardo amerykański psycholog mówił o kryzysie właśnie męskości o tym, że podczas, gdy emancypacja kobiet poszła bardzo do przodu natomiast obecne o wiele bardziej w sferze publicznej w bardzo mocno walczy o swoje prawa, które są prawami człowieka po prostu i w tym czasie to jest za bardzo mężczyźni zostali pozostawieni na marginesie to jest wydaje mi się ważne, bo właśnie w tym czasie to jest być może szansa właśnie na wykuciu nowych wzorców na przekazanie nowych treści właśnie mówiąc nie jesteśmy tak różni, ale jesteśmy równi działajmy razem tak jak najbardziej dlatego też szkolenia, które to zachęcamy takiej tę kampanię Real pary i właśnie centrum praw kobiet to jak najbardziej zapraszamy na mężczyzn kobiety i kobiety w areszcie jak w takich szkoleniach na taki warsztat no przede wszystkim najpierw próbujemy, żeby wiedzieć jak reagować trzeba wiedzieć na co tak, czyli dziękujemy dać wiedzę czym to molestowanie jest mówimy o tym jakie są w ogóle rodzaje tak, jakie zachowania mówią o tym, że to jest molestowanie przestrzeni publicznej mówimy, jakie są konsekwencje tak molestowania przestrzeni publicznej mówimy o tym dlaczego ludzie nie reagują tak bez oceniania bez mówienia czy dobrze czy źle ale jakby pokazujemy, o co chodzi, że dziś stanowi brak wiedzy właśnie, czyli tak nie wiemy jak tutaj ta nieznajomość metody 5 do jeszcze przed przejściem szkolenia, ale też różne obawy tak też to co mówimy to, że bardzo zadbać o nasze inne jak zawsze bezpieczeństwo tak jesteśmy świadkiem świadkiem czy je sami tak doświadczony molestowania potem mówimy o metodzie 5 dawcy tych 5 i sposobu w jaki sposób jak może, więc o tym, że to jest bardzo fajna bardzo bardzo konkretna i kompletna, więc znaczy tak po pierwsze, koncentruj, a zakłócenie co jest najprościej można powiedzieć to zakłócenie w sytuacji molestowania przestrzeni publicznej czy np. jeżeli widzimy, że wyobraźmy sobie, że sytuacja dzieje się w autobusie mężczyzna próbuje cały czas dotykać wręcz kobiety, która otrzyma na poręczy jadącym autobusem kobieta rękę zabiera mężczyzna uciekł cały czas za tą ręką noża dotyka jest osoba, która widzi jest świadczenie takiej sytuacji podchodzi i upuść coś zakłóca dekoncentruje tego sprawcę nie zajmuje się zupełnie inni Fuck odwraca się daje takie porozumienie kontakt wzrokowy do osoby, która doświadczała tego molestowania w tym momencie mówi między zareagowała jestem sobą przeszkodziła sytuacja zakończona, czyli dołączam inny to drugie da drugie to jest to drugie de dołączenie innych służy wtedy, kiedy np. właśnie przede wszystkim nasze bezpieczeństwo tak chodzi też o to, żeby nie eskalować takiej sytuacji np. jedziemy znowu nie jedziemy autobusem z małym dzieckiem tak boimy się o nasze bezpieczeństwo i mówimy przepraszam bardzo czy widzi pan pani co tam się dzieje czy mógłby pan pani zareagować podchodzimy do kierowcy autobusu, jakby zgłaszamy jakąś sytuację budujemy sieć wsparcia to co jest z, jeżeli chodzi o molestowanie przez kurz i te dane, które pani podała to też jest taka niestety powszechność także tego jakby jakie to jest takie no bagatelizowanie to jakby nic się właściwie nie stało to właściwie przecież nic się nie dzieje i chodzi o to, żeby też zapraszać inne osoby dołączać innych po pierwsze, zareagowania, a po drugie, żeby budować taką sieć właśnie wsparcia takiego bezpiecznego tak, żeby im więcej osób życie rozumiało, że to jest w porządku to jest to molestowanie i będzie, jakby tak reakcja to łatwiej będzie to molestowanie zatrzymać przestrzeni publicznej dalej mamy dokument, czyli nagrywają dla wsparcia i nagrywają głos dokumentu nagrywać, ale też zbierz różne ważne szczegóły nie wolno nam w naszym kraju nagrywać tak też jasne RODO wykorzystać w silniku jakiegokolwiek bez zgody osoby, która tego molestowania doświadcza i też jest także zachęcamy mówimy o tym, że warto dokumentować sytuację, kiedy już doszło do koncentracji bądź, kiedy dołączyliśmy kogoś innego np. zgłosiliśmy kierowca autobusu tak dzieje się to jest taka sytuacja jest molestowaniem przestrzeni publicznej i wtedy np. wpisujemy numer autobusu spisujemy jako osoba jest ubrana bądź, że nagrywamy to po takiej sytuacji po zakończeniu jej pytamy tylko wyłączeń podchodzimy do osoby, która tego molestowania w danym momencie doświadczeń pytamy czy ona coś z tym zrobić tak, bo mamy nagranie mamy zamknąć te były tak pani tak, jeżeli jest ocenia pani właśnie dzień mamy albo data z dzieckiem jest jakaś taka sytuacja, kiedy ktoś mówi do naszego dziecka o, jaka śliczna dziewczynka czy ubecja to chyba zabiorę do domu pójdziesz ze mną co wtedy jak reagować ja myślę, że ja bym absolutnie to szła do głosu tak stan rzeczy została nam ta metoda, jakby 45 tak czwarta to zdanie wsparcie po teście tylko jak dopowiem to jest ta sytuacja, kiedy po takiej sytuacji podchodzimy sprawdzamy tak po prostu bardzo krótko po ludzku czy komuś pomóc potrzebuje wyjść na zewnątrz kogoś zadzwonić dajemy wsparcie po czy wszystko w porządku i właśnie piąte dojście do głosu kiedy, a Serb pewne taki asertywność stanowczy sposób mówimy używamy naszego głosu nie zgadzam się na to, żeby ktoś tak rodu nie jak było bardzo tak to przepraszam bardzo proszę tak nie wydaje się, więc tak tak okej tak czy to zadziała, bo czasami jest tak od właściwie rzadko kiedy w takich sytuacjach, gdy spotkał się z oporem taką ostrą reakcją to dziękuję bardzo, często będziemy ostro na zasadzie po prostu stanowczo proszę tak nie mówić to zadziała spowoduje jakiś rodzaj zatrzymania się konsternację z naszych doświadczeń też tak wynika, że działa, dlatego że inaczej jest, kiedy skanujemy jakąś sytuację na świat obrażamy taką panią, która mówi do nas albo np. mówimy coś co w sprawie nie wiemy przykrość będzie eskalacją tej sytuacji ale kiedy robimy po prostu zatrzymanie i mówimy tak naprawdę stanowczo, że proszę taki sposób nie mówić do mojego dziecka tak no to tu ów, jakby trudno act cokolwiek, jakby trudno zanegować prawda prostsze dłużej zanegować trudno zaatakować trupach, bo to jest po prostu ktoś wprost mówi, czego potrzebuje inny to jest kwestia modelowania prawda po pokazujemy naszemu dziecku takiej sytuacji, żeby dbamy o jego bezpieczeństwo zaś pokazuje jak zrobić system da to jest do głosu zawalczy o siebie oczywiście o to właśnie chodzi w kampanii stand-up przeciw molestowaniu przestrzeni publicznej, który w naszym podcaście mówiła także Anna Gzyra Iskander centrum praw kobiet pamiętajmy o zasadzie 5 stosuj mają przede wszystkim dochodzimy do głosu państwa i moją gościnią była gangiem Psycho Leszka z ogromnym doświadczeniem w pracy terapeutycznej bardzo dziękuję dziękuję bardzo, są podcasty wysokich obcasów Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA