REKLAMA

Krótsze i dłuższe perspektywy dla cen paliw

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2022-11-04 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czternasta 43 Wojciech Kowalik dzień dobry to jest piątkowy raport gospodarczy w radiu TOK FM rzut oka na rynki na początek euro wyceniane jest teraz na 4zł i 69gr dolar kosztuje 476 podobnie po 476 w tej chwili frank szwajcarski brytyjski funt po 535 natomiast na warszawskiej giełdzie to tam dziś bardzo dobre nastroje 2 główne indeksy mocno w górę WIG w tej chwili o 2 i 70%, a WIG 20 rośnie teraz o blisko 3% garść najważniejszych informacji gospodarczych dziś Rozwiń » koszty energii dla przeciętnego mieszkańca Unii Europejskiej wzrosły w tym roku o połowę tak szacują analitycy amerykańskiego banku Goldman Sachs i to najwyższy wzrost od dziesięcioleci dodają ekonomiści w swoich obliczeniach wzięli pod lupę koszty paliw na stacjach koszty zużycia gazu ziemnego zużycie energii w budynkach mieszkalnych, a także elektryfikację transportu, ale jak pisze Goldman Sachs globalny kryzys wzrostu cen energii, które można obserwować nie tylko w Europie, ale na całym świecie jest również wynikiem niedoinwestowania w sektorze energetycznym Polacy przekonali się do pracy zdalnej hybrydowej jak wynika z badania Deloitte połowa pracowników zastanawiała się nawet nad zmianą pracy, gdyby się zwiększył liczbę obowiązkowych dni w biurze co trzeci byłby nawet skłonny zarabiać mniej, gdyby mógł decydować ile dni pracuje w biurze, a ile w domu najbardziej preferowanym działem przy pracy hybrydowej są 2 dni firmie, a 3 w domu z tego badania wynika też, że niemal 34 firm wdrożyło jasne regulacje dotyczące pracy zdalnej hybrydowej wg autorów raportu możliwość pracy zdalnej jest dla pracowników jednym z decydujących czynników podczas wyboru pracodawcę amerykański rynek pracy ma się nieźle mimo niewielkiego wzrostu bezrobocia amerykańskie firmy wciąż tworzą miejsca pracy zdaniem ekonomistów te dane z rynku pracy dają zielone światło rezerwie Federalnej do dalszych podwyżek stóp procentowych, bo widać, że dotychczasowe podwyżki rynkowi pracy nie zaszkodziły ostatnią podwyżkę stóp o 75 punktów bazowych Fed ogłosił przypomnę w środę prezes rezerwy Federalnej nie wykluczał wtedy dalszego zacieśniania polityki monetarnej no to jest ważne choćby z punktu widzenia notowań dolara i to była pierwsza część raportu gospodarczego już teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarcze Grzegorz Magdziak z e-petrol PL dzień dobry dzień dobry witam pana państwa, czyli dziś o cenach paliw za chwilę porozmawiamy o tej nieco dłuższej perspektywie dla cen, ale najpierw powiedzmy jak to wygląda w kończącym się tygodnia na początek w takim razie może być trochę optymistycznego w tym tygodniu mamy na stacjach spadki są spadki nawet trochę większe niż można było się spodziewać potaniała mocno 95 od nowa benzyna do poziomu 6 zloty 6gr taki średnio ogólnopolskich poziom cen odnotowaliśmy w naszym cotygodniowym badaniem z 24 osiągnięć przed tygodniem mnie 10gr duch poszła cena oleju napędowego tutaj co ważne choćby z tego psychologicznego punktu widzenia jest poniżej poziomu 8zł, czyli 7zł 96gr, które średnio zaledwie dla rodzin w Polsce poniżej takiego ważnego społecznie psychologicznego poziomu stąd też ceny autogazu tutaj spadek o 6gr do poziomu 2zł 99gr ma w przypadku autogazu to są ceny najniższe od początku marca, czyli właściwie od momentu rosyjskiej agresji na Ukrainę to rzeczywiście powiało optymizmem oczywiście na ile optymistyczny może być poziom nieco poniżej 8zł za litr oleju napędowego, a na przyszły tydzień, jakie prognozy cenowe mamy długi weekend pewnie część osób będzie chciała wyjechać za ile wtedy będziemy tankować tutaj spodziewamy się stabilizacji to też w pewnym sensie jest dobrą wiadomością, bo ostatnie miesiące raczej wizycie na rosnących cen paliw w przypadku benzyny w toku jest też złoty 6gr będą najczęściej notowane na stacjach w przypadku diesla jest szansa na jeszcze niewielki, ale naprawdę niewielkie zmiany w dół o kilka groszy takie obniżki Perską możliwe widzimy, że w hurcie w tym momencie notowania benzyn są trochę na wyższym poziomie niż były pod koniec października w przypadku oleju napędowego mamy trochę niższe ceny, ale niestety ta tendencja na rynkach światowych zaczyna się odwracać niekorzystną dla kierowców stronę widzimy że, że ropa i też paliwa paliwa gotowe drożeją nagroda europejski ID, jeżeli ta tendencja utrzyma się przez dzień 23, bo tutaj szansa na obniżki w przypadku diesla zniknie mąż znów będziemy niestety obawiać tego powrotu ponad 8zł po kolejnych perełek no właśnie wywołał pan te tendencje, które dzieją się na światowych rynkach powiedzieliśmy tej bliższej perspektywie chciałbym, żebyśmy też przejrzeliśmy przyjrzeli się trochę tej dalszej dziś np. ceny ropy naftowej na światowych rynkach idą dość wyraźnie w górę po informacjach z Chin to są informacje dotyczące możliwego łagodzenia ograniczeń covidowych, dlaczego taka reakcja na rynkach naftowych jest na pewno ważne informacje z perspektywy popytu na paliwa tego jak będzie się kształtował medycznych tego dnia miesiące spekulacji na temat luzowania polityki zerowej tolerancji dla covid, którą mamy od dłuższego czasu na myśli pojawiały na początku tego tygodnia ich sobie ropa też drożała wczoraj mieliśmy mocny spadek w związku z prawdopodobnie decyzję partii tym co usłyszeli inwestorzy konferencji po posiedzeniu amerykańskich władz monetarnych ropa taniała dzisiaj znowu odrabia straty, więc widać przynajmniej tych ostatnich dniach jest spora huśtawka nastroju, a luzowanie tych epidemicznych obostrzeń w Chinach, które prawdopodobnie kolejny raz taka informacja się pojawiają może zacząć się na początku przyszłego roku w okolicach lutego marca, a spowoduje z pewnością większe zapotrzebowanie na produkty naftowe, bo wyłączanie gospodarki dużych miast w Chinach w ostatnich miesiącach przełożyło się na widoczne ograniczenia zapotrzebowania na na paliwa i tym samym na ropę i w tym trudnym momencie, kiedy podaż surowca cały czas ograniczona choćby poprzez decyzję o największych producentów skupionych w OPEC pomagało to trochę zatrzymać wzrost cen natomiast tym momencie szykuje nam się perspektywa właśnie odbicia popytu w Chinach, a nakładać tylko na problemy, które będą czekać nas już niedługo po związane z unijnym embargiem Rosji Europy, bo to jest ten problem który, który będzie musiał zmierzyć się już tak naprawdę w perspektywie miesiąca, bo 5grudnia te unijne obostrzenia mają wejść w życie no i będzie na pewno duże duże wyzwanie dla konsumentów paliw w Europie zobaczymy też jeszcze jak potoczą losy tego limitu cenowego prezes budowany w ramach gdzieś jakby, którego największe gospodarki świata chcą przekonać, że inne inne państwa, żeby ustalić taki maksymalny poziom cen dla dla rosyjskiej ropy było tego też będzie zależał możliwość transportu ropy choćby z wykorzystaniem tych najbardziej popularnych ubezpieczeń te wyzwania związane z transportem rosyjskiej ropy od grudnia będą na pewno duże są takie szacunki, które wskazują, że w skrajnych przypadkach z rynku może zniknąć nawet 3 000 000 baryłek to będzie na pewno bardzo bardzo zauważalny ubytek szczególnie, jeżeli na horyzoncie będzie ciepła była właśnie ta wizja rosnącego zapotrzebowania na no właśnie bank w tajnej prognozuje, że w przyszłym roku zapotrzebowanie na ropę może wzrosnąć nawet 900 000 baryłek dziennie ta prognoza powinna obchodzić polskich kierowców na pewno na pewno, bo będzie to duży ruch w górę Indie są państwa, które dzisiaj, a są głównymi motorami napędowymi wzrostu popytu na ropę, a jeżeli w Chinach silnik znowu zacznie działać z pełną mocą to sytuacji braku braku podaży zrost też ograniczeń związanych z decyzjami OPEC na pewno przełoży się na ceny, bo z 1 strony będziemy mieć unijne embargo na na produkty nasze produkty zaczyna sam surowiec, a chwilę później wejdzie też wejdą też ograniczenia dotyczące paliw gotowych szczególnie River może być tym paliwem problematycznym pytanie cały czas otwarte czy są czy jak Europa Polska poradzimy sobie w tej sytuacji bez bez importu oleju napędowego z Rosji, a to ciągle jest istotny kierunek dostaw dla dla Europy Rosjanie cały czas, bo tego co się dzieje na Krym Ukrainie państwo cały czas tak największym dostawcą oleju napędowego Europy także te ostatnie miesiące no tak do tego mamy jeszcze nasze polskie podwórko zaczęły pojawiać się pewne sugestie, że Polski rząd może ewentualnie zdecydować się na zakończenie tzw. tarcz inflacyjnych to są sugestie nie wiemy jeszcze jak to może wyglądać decyzje w tej sprawie mają zapadać w grudniu, ale no po spekuluje może, gdyby rzeczywiście tak się stało to co oznaczałoby dla cen paliw, bo w ramach tych tarcz obniżone są podatki nakładane również na paliwa tak w przypadku paliw jest to zdecydowanie ulga dla kierowców te niższe stawki VAT czy tych obecnych cenach hurtowych w odniesieniu do sytuacji mamy w tym momencie, gdyby obowiązywały normalne stawki VAT, choć byśmy około 750 za litr benzyny ponad 9zł za za litr oleju napędowego, o ile w przypadku benzyny takie stawki takie poziomy cen nawet tym obniżonymi stawkami widzieliśmy nawet wyższe okolice 8zł, a w przypadku dni dla no wygląda to na pewno niepokojącą i w obliczu tego co się może dziać w najbliższych miesiącach na światowych rynkach i problemach z logistyką dostawami taka zmiana podniesienie tych stawek normalnych poziomu może być jakimś krokiem, który będzie wymuszał ograniczenie konsumpcji, bo ceny, zwłaszcza w przypadku diesla na pewno będą wtedy bardzo wysokie, a te dwucyfrowe poziomy, które jakiś czas się pojawiają gdzieś w tej przestrzeni medialny cały czas nie są wykluczone wysłała właśnie mamy tę sytuację Fina, które omówiliśmy mamy przecież wciąż obniżoną produkcja kartelu OPEC mamy to nadchodzące embargo na rosyjską ropę no i te polskie czynniki wspomniał pan od dwucyfrowych poziomach, jeżeli chodzi o ocenę, czyli tych 10zł za litr oleju napędowego, jeżeli no te czynniki sprzysięgły się przeciwko nam to jest możliwy scenariusz w kolejnych miesiącach na początku przyszłego roku, gdyby faktycznie przestał obowiązywać obniżone stawki podatku VAT wydaje się taki scenariusz jest całkiem realny szczególnie w okolicach lutego marca wtedy będziemy musieli się zmierzyć z tym wstrzymaniem dostaw dostaw oleju napędowego z Rosji to na pewno nie jest bez scenariusz tego nie można wykluczyć powiedział nawet całkiem prawdopodobny dużo mniej prawdopodobne, ale też nie całkiem nierealne jest różna od tych obniżonych stawkach podatku VAT olej napędowy sytuacji jego niedoboru na rynku europejskim też może kierować swojego prawa poziomu także, więc na pewno dużo znaków zapytania niż do końca nie wie jak jak świat sobie poradzi w obliczu tego tego embarga najpierw na surowiec czy tutaj np. Rosjanie będą skłonni dostosować, bo w międzynarodowych działa w obszarze limitu cenowego, bo jeżeli faktycznie gdzieś dostawy paliw drogą morską czy surowca drogą morską z Rosji z tej obniżonej cenie trafiały na rynek to sytuacja nie powinna być tak zła jest na razie Rosjanie komunikują dosyć wyraźnie stanowczo, że te kraje, które będą próbowały stosować limit cenowy to do tych krajów te dostawy nie będą trafia, więc zobaczymy o dalszej kolejności jeszcze będziemy mierzyć właśnie 3 miesiące nawet 2 miesiące później też tym problemem dotyczącym samych produktów naftowych, a tutaj wolnych mocy rafineryjnych w momencie w Europie te nie są dostępne jedynym miejscem właściwie musimy, gdzie te wolne moce, jeżeli chodzi o przerób ropy w skali globalnej są natomiast przypadków, a rozpędzający się chińskiej gospodarki to też, że ta gotowość do eksportu na Inter na rynek europejski może być mniejsza i zaczęliśmy optymistycznie, ale nie udało nam się optymistycznie niestety skończyć Grzegorz Maciak z e-petrol PL bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, to był raport gospodarczy Wojciech Kowalik do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA