REKLAMA

Niekrystaliczny "Bohater" z Iranu

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-11-05 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn filmowy Patrycja Wanat wciąż w studiu dzień dobra ze mną teraz krytyk filmowy Artur Zaborski z nowym wręcz będziemy rozmawiać o bohaterze filmu Asghara Farhadiego, który to wchodzi firmy do kin właśnie w ten weekend film, który miał swoją premierę na festiwalu w Cannes zresztą już w zeszłym roku, więc trochę czekaliśmy w Polsce na na premiera na ten film no cóż bardzo udany moim zdaniem firma Graf rat jego ruch chociażby, dlatego że no wraca on do takiego kina, Rozwiń » które najbardziej u niego nie tylko kocha, ale też najbardziej doceniane na festiwalach filmowych wraca do takiego kina moralnego niepokoju moglibyśmy powiedzieć, ale irańskiego po strasznym moim zdaniem w filmie wszyscy wiedzą, które było jakimś no po prostu eksperymentem, którym chcielibyśmy zapomnieć, mimo że ze wspaniałymi aktorami z Penelope Cruz Javier Bardem mamy znów historia z Iranu i jest to co fasady i potrafi robić najlepiej, czyli opowiada nam historię, która jest bardzo mocno żaru zanurzona w Iranie w tamtejszym społeczeństwie, ale która jest no bardzo uniwersalne jeśli chodzi o emocje przede wszystkim te wybory moralne oto poczucie etyki nie wiem czy zgodzisz się tutaj ze mną może nas zupełnie inne odczucia a, sądząc ze stron zgadzam wydaje mi się że, gdyby nie takie elementy, które jednoznacznie wskazują na to, że jesteśmy w kraju blisko zasadniczo np. fakt, że w Iranie kobiety zasłaniają włosy ani też, że szarijat wymusza na nich pewne zachowania społeczne tak naprawdę, gdyby nie te elementy ta akcja tego typu mogą osadzać w dowolnym kraju w dowolnym miejscu na Zachodzie od dramatu z jakimi mierzą się bohaterowie są absolutnie uniwersalne Farhadi po raz kolejny pokazuje, że społeczeństwo irańskie tak naprawdę niewiele różni od innych społeczeństw pomimo tej presji, jaką wywiera na nim władza cały czas mówi mierzący dokładnie z tymi samymi dylematami problemami tutaj mamy do czynienia z bohaterem Raheema osadzonym w jedzeniu, które wychodząc na przepustkę znajduje torbę pełną złota staje przed dylematem moralnym, szukając właściciela czy też wykupić się od wierzyciela i pozostać na wolności już tak, dlatego że siedzi w więzieniu za dług zarówno aktorka znana już sama konstrukcja tej postaci tego problemu jest arcyciekawa, a problem centrum staje bohater wywołuje jakieś emocje, bo sami łatwo potrafimy się z tym utożsamić zadajemy sobie pytania co właściwie zrobilibyśmy na jego miejscu Farhadi jednak komplikuje sprawę o wiele ciekawiej, dlatego że poza moralnym dylematem on też pokazuje co się dzieje gdy, gdy konsekwencje tego wyboru są oceniane przez społeczeństwo, czyli bardzo szybko Rahim robi się głośno media społecznościowe huczą to jest nowość kina Farhadiego mąż trzymał z daleka od internetu teraz pokazuje jak ważną częścią, że zawieranie jest internet ja mam przyjemność rozmawiać z nim na festiwalu w Cannes w ubiegłym roku, a bardzo długo tak jak mówiła czekaliśmy na ten film nie wiem, dlaczego dystrybutor zwlekał z wprowadzeniem go wcześnie na ekrany inflacji właśnie opowiadał o tym jak bardzo media społecznościowe zmieniły społeczeństwo irańskie jak media społecznościowe, które chyba oficjalnie są sądzeni uważamy za bardzo dobra na Zielonej rewolucji w 2009 roku, kiedy młodzi ludzie skrzyknęli się w mediach społecznościowych wyszli protestować na ulicach władza zaczęła cenzurować media społecznościowe bardzo mocno, ale bardzo łatwo tę cezurę można ominąć wystarczy zainstalować wypijanie można korzystać w tych samych mediów społecznościowych chcą nas Infra red mówię bardzo mocno zmienione społeczeństwa pod tym kątem, że ludzie coraz łatwiej feruje wyroki bardzo łatwo oceniają innych, że już nie patrzą na szerszy aspekt czy od razu mówią, że albo ktoś jest bohaterem jak tytułowy Raheem albo, że jest osobą, która dopuściła się czegoś strasznego zaczynają oceniać zaczynają wzywać to nie jest prawda tylko wyłącznie społecznie zachodnich to dzieje się także w Iranie no właśnie to jest taki bardzo ciekawe, bo to obalanie wynoszenie ludzi napęd stały i opalanie wtyki bardzo szybki drastyczny sposób to jest to co co obserwujemy na co dzień no moglibyśmy takich przykładów nawet w tej polskiej kultury tego polskiego podwórka znaleźć mnóstwo chociażby nie wiem ostatnia ważna urwał się właśnie Jerzy, która wcześniej też Olgą Tokarczuk prawda, więc to jest to jest niesamowite, że mamy taką sytuację, którą bardzo byśmy mogli właśnie spokojnie opowiedzieć w Polsce, a opowiadana w Iranie z punktu widzenia irańskiego nieduże nie tracili na tej na tym uniwersalizm tej tej opowieści wręcz przeciwnie jakość możemy się z tym zaskakująco mocno już sami też zdecydowanie też dla ludzi, którzy znają trochę Iran wiedzą jak rola autorytetów jak rola takiego moralnego sumienia narodu jak jest ważna tamtejszej kulturze słowa jako ważny obszar miasta tam wciąż tam chcą honor jest bardzo ważnym pojęciem honor splamione honor zawsze pojawia się kino Farhadiego w rozstaniu mieliśmy scenę do czynienia w świetnym sobie o Eli tam cały konflikt był zarysowany wokół tego tematu, bo to tytułowa nauczycielka jedzie z młodymi ludźmi nad morze Kaspijskie spędzają tam weekend, ale nie powinna tam być dlatego, że ma narzeczonego, więc nie wypada być wśród młodych ludzi i kiedy ginie młodzi ludzie stają przed dylematem zadzwonić na policję i szukać, ale z plemion w ten sposób honor rodziny czy też poświęcić ja nikogo Inter nie informować, bo lepiej, żeby odeszła, żeby zginęła, ale bez temu mego honoru, więc to są tematy tematy, które bardzo powracają Farhadiego znów bohaterze one stają na pierwszym planie na East News HD komplikuje sytuację bohatera taki sposób, że przez jego wybory przez jego decyzja musi mierzyć się takimi konsekwencjami jakich nie mógł żaden sposób przewidzieć no oczywiście nie sposób nie mówić w przypadku bohatera w przypadku Farhadiego nie wspomnieć o tym co dzieje się nie samym Iranie kilka tygodni temu wtedy, gdy zaczęły się protesty, zwłaszcza protesty kobiet w Iranie o tym nieco mówiliśmy zresztą w rozmowie właśnie z tobą mówiliśmy o tym jak irańscy filmowcy odnieśli się również do tych do tych protestów protesty nie miały zostać wzdłuż zduszone, a jednak, a jednak trwają trwają zyskują poparcie coraz to bardziej uznawanych za właśnie ważne postaci osób, którzy popierają protesty pod nazwiskiem to jest naprawdę wielka odwaga i Asghara Farhadi jest w tej grupie Asghar Farhadi nagrał wideo materiał wideo, który opublikował na wieś będzie jak właśnie w mediach społecznościowych i w tym materiale on mówi bardzo mocno o tym jak podziwia młode kobiety, ale też mówi o presji mówi o presji władzy o tym w jaki sposób ona ogranicza w ogóle prawa kobiet wydaje mi, że to tam słowa bardzo ważna bardzo stara, dlatego że Asghar Farhadi od początku swojej twórczości bardzo mocno wypycha na plan pierwszy kobiety w swoich filmach u niego kobiety są silne one same w sobie stanowią to one podejmują decyzje i to one są motorem napędowym akcji to jest kolejny taki policzek wymierzony stereotypom na temat Iranu mogą też dochodzą też tak jest, chociaż wzmocni też tak jest natomiast bardzo często myślimy o tym, że kobiety irańskie to są kobiety stłamszony to są kobiety pod batutą mężczyzna to są kobiety, która absolutnie nie mają żadnych trafi nic nie mogą to są stereotypy, o czym aż do Hagi bardzo chętnie przypomina zwrócą uwagę też jak bardzo mocno zarysowuje różnice w społeczeństwie irańskim pod tym kątem jak sobie przypomnimy rozstanie po rozstaniu mieliśmy główną bohaterkę, która śmiało domagać się rozwodu ze swoim mężem stawia na swoją niezależność walczą o swoje prawa i w ogóle nie stanowi ona problemu konsekwentnie idzie postoje tutaj bohaterze oglądamy klasę niższą oglądamy ludzi biednych ubogich i okazuje się, że rzeczywistość życia właśnie w niższej klasie społecznej diametralnie różna tutaj jedna z bohaterek filmu boisk nawet zbliżyć do mężczyzny, z którym nie może wziąć ślubu, bo ich na to nie stać nie mają pieniędzy, żeby sformalizować związek, więc mimo, że miasto nie może realizować na nabycie albo nie być tego związku decyduje brat, które w zasadzie, dlaczego prawda tak, które sesja w SB, ale pokazuje bardzo mocno społeczeństwo jest zróżnicowana jak gigantyczne dysproporcje pomiędzy poszczególnymi klasami społecznymi, toteż pozwala trochę lepiej zrozumieć to co dzieje się w Iranie, bo w Iranie teraz pierwszy raz pierwsza taka taki proces wyszła taka rewolucja, kiedy widać zjednoczenie między klasowe Zielona rewolucja, która wydarzyła się w 2010 roku, który wspomina nic, kiedy właśnie zakazano mediów społecznościowych w dużej mierze wtedy problemem było to, że klasa średnia nie poparła rewolucji w klasie średniej żyło się zbyt wygodnie w opresyjnym kraju oni mogli się zrealizować mówi, że za murami własnych ogrodzeń i swoich winni w związku z tym nie chce ryzykować tego statusu społecznego nie chcę nie chcę ryzykować, że ta sytuacja może się pogorszyć teraz natomiast w Iranie obserwujemy, że na ulice wychodzą nie tylko reprezentantki wszystkich klas społecznych, ale też reprezentantki wszystkich pokoleń obserwujemy więcej, które do nas docierają, że na ulicach tam młode dziewczyny młode kobiety od, których zresztą frustracja zaczęło, bo przecież my sami, a była bardzo mona, ale też media obiegły zdjęcia kobiet, które mogłoby być zbawcą aktami, a więc to też pokazuje, że 1 nareszcie w końcu pomimo tego co filmowcy Asghar Farhadi choćby pokazują doszło do takiego zjednoczenia wewnątrz narodu ja tutaj rzuca 1 kamyczek do podwórka jednak gra radio go kilka tygodni temu okazał się taki wywiad z gości w tych fara Hani w francuskiej telewizji to jest aktorka, która po 2008 roku została no niemalże nie to, że wydalona Iran, ale nie może do tego Iranu w zasadzie wrócić, dlatego że zagrała w filmie Ridleya Scotta w sieci kłamstw bez chusty to wzbudziło tak ogromne oburzenie w Iranie, że w zasadzie musi wtedy z została z tego kraju wyklęta i w tejże francuskiej telewizji ona o opowiadała od o protestach mówiła, że w ogóle to wspaniale, że Asghar Farhadi poparł protesty, dlatego że jest to człowiek, który ma ogromną władzę ma również ogromny autorytet właśnie jako oczywiście też laureat Oscara nie drugi ogranie 2 Oscarów, ale na całym świecie, więc Super, że on to zrobił, ale jednak w przyszłości wcale tak dobrze nie było sama opowiadała taką historię własnego z własnego życia osobistego właśnie wtedy, kiedy Iran ją tak no odrzucił, że również Farhadi na festiwalach nie chciał z nią stać w jej obecności nie chciał w ogóle się do niej przyznawać miała ogromny żal do niego, że on jej wtedy absolutnie w Interze nie pomogło co również na równi właśnie z tym społeczeństwem irańskim czy politykami chińskimi odniesie odciął to był bardzo zaskakujące bardzo bardzo ważnej bardzo ciekawy właśnie wywiad dla dla dla tej francuskiej telewizji jeszcze powiedziała wahania powiedziała coś bardzo ważnego, że ona cieszę się, że nareszcie, zwłaszcza te młode dziewczyny zmusiły niejako właśnie tych ważnych te ważne osobistości z dużym na autorytetem obdarzone dużym autorytetem zmusiły niejako do wypowiedzenia się na do opowiedzenia się któryś ze stron tego dawniej nie było to jest właśnie bardzo ważne dla tej dla tej rewolucji rzeczywiście samo już jestem bardzo interesujące, zwłaszcza w kontekście tego, że aż do fasady, kiedy spotyka się z dziennikarzami zagranica ma bardzo czeka od polityki, a nie mówię o polityce to jest ten, którego się wystrzega trudno mi oceniać trudno mi się temu dziwić trudno też nad kibicami zachowaniu Asghara Farhadiego w przypadku arch. Hani, bo rzeczywiście ona w Iranie była totalnie na cenzurowanym, więc jakiekolwiek, jakkolwiek gesty poparcia byłoby takim jednoznaczne opowiedzenie się przeciwko władzy Iran bardzo Starowicz artystów z tego co robią pamiętam sytuację choćby reżyserów, którzy poparli zieloną rewolucję w 2009 roku Franaszek te również merem taki zarzut nie, że Farhadi też nie pomógł Panahi Emu jako też nie nie nie ujął się, zanim sprosta tak po 12 do dzisiaj siedzi w areszcie domowym czy nie może opuszczać Iranu ma zakaz wykonywania zawodu na oczywiście te filmy robi nielegalnie co taka gra trochę z władzą natomiast cen postać szefa rady jest w ogóle bardzo skomplikowana, bo rzeczywiście trudno znaleźć wcześniej unikał jakieś takie ostentacyjne gesty poparcia, ale pamiętamy np. sytuację, która wydarzyła się na festiwalu Cannes, kiedy na festiwalu Cannes latami grająca u niego główna aktorka znakomita w filmie rozstanie przywitała się z reformą z dyrektorem Kan poprzez pocałunek w policzek to był wielki skandal w Iranie nie wiadomo było coś zostanie wszyscy obawiali ona nie wiedziała czy powinna wracać do tego Iranu czy media podkręcały te typu sytuacji spekulował, jakie będą konsekwencje Asghar Farhadi publicznie żaden sposób nie opowiedział się po jej stronie bronił jej, ale z tego co ma irańskich znajomych z tego co mimo irańskich krytyków filmowych bardzo mocno walczy o to wykorzystywał swoje ścieżki do tego, żeby idea, żeby na tatami poniosła konsekwencje tych decyzji, więc to jest bardzo dwojakie, ale wiemy też, że aż do Karima koncernom i inne wykroczenia nazwijmy to może w ten sposób te dotyczą one właśnie filmu bohater, dlatego że Asghara Farhadiego jego studentka zadek ma ich zadek oskarżyła o to, że dokonał plagiatu, a jej filmu i trasę aż do hali, kiedy rozmawialiśmy z nim w Cannes rok temu jeszcze było przed wybuchem całej tej afery on opowiadał nam sytuacji praca zostaje studentami on kilka lat temu podzielił swoich studentów na grupy było to wtedy, kiedy zainteresował się właśnie tematem takich bohaterów jakich media jakich media bardzo profanują Iranie i podzielił studentów grupę o imieniu zapis dokument i poprosił, żeby właśnie zainteresowali się któryś z bohaterów i poświęcenie im ten dokument rzeczywiście zasadach i jej grupa przygotowali dokument poświęcony pierwowzorowi postaci Rahima ten dokument został zrobiony nazywał się o unijne z luz Blues powstał w 2018 roku był nawet wyświetlane na festiwalach filmowych w momencie, kiedy Asghar Farhadi zrobił bohatera studentka oskarżała go plagiat norek przyznał rację studentce aż na fasadzie został prawomocnie uznany za osobę, która dokonała plagiatu kluczowych elementów fabularnych właśnie z teamu to studencki, więc jak widać na tę postać jest bardzo ciekawa bardzo skomplikowana nie potrafię tego jednoznacznie ocenić nie potrafię tego jednoznacznie krytykować, dlatego że społeczeństwo irańskie w ogóle życie wydanie w kraju tak autorytarnym kraju reżimowym dla tych jakieś wieczne balansowanie takie wieczne balansowanie pomiędzy próbą oszukiwania władza przemijania władzy to jest jakiś wieczne życie gdzieś pomiędzy co też bardzo mocno przecież obserwujemy film aktorzy filmowcy przygotowują, ale bardzo mocno chcę wierzyć w to, że intencja Trafarskiego są staże nie jest pan cynikiem, który wykorzystuje starszą do tego, żeby samemu budować swoją pozycję Artur Zaborski krytyk filmowy był z nami dziękuję bardzo, bardzo dziękuję umknęła ci audycja nic straconego publikujemy wszystkie jako podcasty na tokfm PL Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA