REKLAMA

Jaka jest przyszłość moralności?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2022-11-05 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:56 min.
Udostępnij:

Choć moralność wydaje nam się czymś stabilnym, zmienia się nieustannie. Niekiedy zmiany te są bardzo szybkie. Zakres dopuszczalnych norm zachowania może być inny już w kolejnym pokoleniu. Wiadomo też, że na proces ten wpływają kolejne technologie. W jaki sposób zmieniają one naszą moralność? I czy umiemy przewidzieć, jak to będzie wyglądało w przyszłości? O tym opowie dr Alina Landowska.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 20 dzisiaj zadał pytanie o moralność, jaka będzie moralność w przyszłości, jaka przyszłość moralności co na ten temat sądzą współcześni myśliciele specjaliści od wypowiedzi dr Halina Landowska adiunkta w katedrze kultury mediów Instytutu humanistycznego Uniwersytetu SWPS w Warszawie dzień dobry dzień dobry pani doktor jest dyrektor programową forum do wieczora moralitet, które niedawno się odbyło w Poznaniu byli Rozwiń » dobrze mówię tak dokładnie odbyło się w Poznaniu dokładnie tydzień temu w czwartek piątek debatowaliśmy zagranicznymi gośćmi o moralności właśnie zdolności, ale też ojej przyszłości wymkną się zmieni to wydaje się z 1 strony koncepcja taka dosyć stabilna, bo mamy wrażenie wartości moralne są w stan w jakim zakresie niezmienne od stuleci, a nawet tysiącleci, ale wiemy też obecne pokolenie pokolenie wręcz zmienia się jak te normy są postrzegane jak jest ich zakres co dopuszczamy, czego nie dopuszczamy czy to było dla państwa takim taką inspiracją do zorganizowania takiego forum przechodziło coś innego tak przede wszystkim mało się mówi o moralności w takim sensie, że w zasadzie podejmujemy codziennie Morata decyzje one są mniejszego większego kalibru, ale rzeczywiście takie decyzje są przez nas podejmowane przy czym faza jest forum jest taki, że będzie ono dotyczyło w kolejnych swoich tradycjach rozmaitych problemów związanych z naszą współczesną moralnością, która przecież też się zmienia i różne wezwania przez przed nami są stawiane one się zmieniają dość często częściej być może dziś zdajemy sobie z tego sprawę, ale w tej edycji tegorocznej rozmawialiśmy przede wszystkim o moralności, która wynika z konsekwencji zastosowania rozwiązań technologicznych interesowało nas to w jaki sposób technologia wywołuje pewne decyzje moralne i okazało się, że temat jest niezwykle nie tylko szeroki, ale przede wszystkim wrażliwe mieliśmy wielu bardzo ciekawych gości myślę, że warto tutaj wspomnieć o Dawidzie PiS, które jest przecież wspólnie znika z Ostrowem założycielem Ford transit ani czasu jej się, czyli pierwszego światowego stowarzyszenia postkomunistów czy w ogóle trans humanistów w jego przypadku dzisiaj ono już nasi nową nazwę to jest łamanie tej klasy i jest współtworzone przez przez nową generację właśnie grupy trans humanistów przy czym David Pierce właśnie reprezentuje te pierwsze ruchy trans magister na świecie i mieliśmy okazję rozmawiać o o tych aspektach, które on wówczas widział dzisiaj widzi czy zagrożeń moralnych przed którymi współczesny człowiek jest postawiony bardzo ciekawym gościem był też profesorski Fuller, które znane jest tego że, że podejmuje bardzo bardzo ważkie tematy związane właśnie z wpływem technologii na nasze współczesne życie z tym z jakimi wyzwaniami konsekwencjami bierze się mierzy się człowiek stosujący ne czy próbujący stosować rozmaite technologie stosować do swojego ciała, a więc całość całość tego wydarzenia była wokół wątku trans ani estetyczne i interesowało nas to jak trącą trans humaniści widzą, a widzą świat jak świat chcą zmieniać, a może przede wszystkim człowieka jak widzą przyszłość tego człowieka co chcą z człowiekiem zrobić, aby zastanawialiśmy się z jakimi wyzwaniami moralnymi to się wiąże mówimy o transhumanizm, czyli o temacie kryteria udać się pojawiał o tym jak technologia zmienia człowieka zmienia go na, tyle że część badaczy prognozuje część myślicieli powstanie nowy człowiek nowa odmiana człowieka, ale widzę też tego co pani mówiła, że trochę jednak chyba pogodziła się na stanowisko, bo jeżeli nie mamy trans humanizmu czy post humanizmu tylko humanizm plus to chyba chyba jednak ta zmiana przewidywana czy też postulowana nie będzie tak radykalna już jak kiedyś sądzono to znaczy przede wszystkim są różne definicje samego pojęcia transhumanizm transhumanizm ci mówią o sobie, że są filozofami, którzy chcą wdrażać nową filozofię życia, a z kolei badacze, które się tematem zajmują nazywają to raczej ruchem i czy ideologią, która ma ma rzeczywiście radykalnie jednak zmienić nasze nasze przyszłe życie no myślę, że taką istotną kwestią, którą należy zwrócić uwagę jest fakt, a tak, że dotąd mieliśmy do czynienia z 2 rodzajami ewolucji rozpatrują życie człowieka patrzyliśmy na ewolucję naturalną biologiczną z 1 strony z drugiej strony mówiliśmy o ewolucji prawda kulturowej trzeci typ, który się pojawią bardzo często właśnie wśród rewolucjonistów kulturowych nad tą kolejką rewolucja taka Genowe kulturowa, czyli współdziałanie my w pewnym sensie genów i kultury, które przy obrażał przeobraża nasze nasze pojedyncza życia życia naszej zbiorowości to co próbują wprowadzić trans humanistów to zupełnie nowy element do ewolucji, czyli technologie w ten sposób mielibyśmy w przyszłości do czynienia z taką sytuacją, że ewolucja człowieka przybyły przebiegałaby w zasadzie nic w pewnym sensie trójwymiarowo z tym elementem biologicznym technologicznym i kulturowym no to jest zasadnicza zmiana do tego paradygmatu, jakim znamy en do rozwoju człowieka, o którym dotąd rozmawialiśmy jeśli tak no to w tym w tym kontekście jak należy ten trans humanizmu rozumieć jako przede wszystkim podejście, które zakłada, że człowiek jest pewną niedoskonałą istotą, która posiada swoje białe biologiczne ograniczenia i które trans ma jeszcze bardzo chętnie chcieliby by eliminować i ta eliminacja tych ograniczeń odbywa się na drodze technologicznej, czyli poprzez zastosowanie rozmaitych rozwiązań technologicznych do usprawniania jakości biologicznego życia warto sobie uzmysłowić, że tak naprawdę transhumanizm traktuje starzenie się jako chorobę to jest choroba, którą trzeba wyeliminować dostępnymi dzisiaj technologiami opracowywaniem nowych, które umożliwią prawda jak najdłuższe życie biologiczne człowieka z interwencjami oczywiście medyczno technologicznymi w ten sposób jak popatrzymy sobie na technologie anty LG cały sektor prawda odmładzania człowieka, który przecież bardzo dobrze znamy wielu z nas korzysta już dzisiaj 0 z dobrodziejstw tego sektora medycyny estetycznej czy bardziej jest tak lansowanych rozwiązań aż po cyfrową nieśmiertelność to wszystko pomiędzy jest właśnie niczym innym jak technologiami trans humanistyczne z tymi, które mają UE po pierwsze, wzmocnić po drugie, polepszyć jakość życia człowieka, która z natury biologicznej jest niedoskonała, więc trans humaniści dążą do takiego modelu, w którym człowiek dzięki usprawnieniu technologicznym będzie działał bezpieczniej będzie bardziej wydajne będzie jego życie bardziej satysfakcjonujące, bo np. ograniczone będzie poczucie bólu w nas tutaj pojawia się też bardzo ciekawy wątek to jest imperatyw Chem hedonistyczny, który właśnie na początku zupełnie powstawania ruchu transhumanizmu ręcznych był promowany m.in. właśnie przez Davida Davida pisarz wspomnianego przeze mnie i David pierwszy właśnie mówi o imperatyw, w którym należy wyeliminować dzięki technologiom oraz humanistycznym im poczucie pewnego cierpienia czy to jest cierpienie fizyczne czy to jest cierpienie psychiczne no to właśnie transhumanizmu w tej perspektywie próbują człowieka udoskonalić i proponują pewne rozwiązania, które mają umożliwić, a zniwelowanie wszelkich oznak cierpienia wśród istot po pierwsze, człowieka oczywiście w rozumieniu trans humanistyczne także także innych istot żywych, które się pojawiają, a więc transhumanizm jak łatwo dostrzec nie jest wyłącznie filozofią, ale jest także pewnym ruchem, który promuje określony rozwój technologiczny, który ma doprowadzić do zmiany zmiany konstrukcji człowieka no i teraz właśnie pytanie o to kto jest w związku z listą i kim jest kim jest po członek SS sam transhumanizm, czyli jak nazwa wskazuje to przekraczanie za pewnego człowieka, czyli wszelkiego rodzaju pytania dotyczące tego czy rozruszniki serca sprawiają, że jesteśmy trans człowiekiem no w pewnym sensie tak tak mamy cały szereg już dzisiaj rozwiązań implantów czy urządzeń, które usprawniają słup poprawiają widzenie mamy rozmaite rozwiązania dotyczące egzoszkielet, które wzmacniają powiedzmy pracę fizyczną poprzez wzmocnienia rąk czy czy w ogóle sztabów, a także kończyn dolnych jest wiele rozmaitych rozwiązań związanych z widzeniem, ale też pojawiają się tu anty mózgu, więc wszystkie te kwestie są są właśnie przykładem takich rozwiązań trans magister sny, ale dzieje się na tym rynku trans mistyczny coraz więcej, więc stawiamy sobie pytania moralne oto gdzieś granice rozszerzania tego ludzkiego ciała, gdzie są granice dotycząca wzmacniania tego ciała, kiedy właśnie człowiek przestaje być de facto człowiekiem, jaka ilość tych implantów rzeczywiście sprawia, że stajemy się już mniej lub chce bardziej w zasadzie bytami technologicznymi trzeba też pamiętać, że tutaj te rozwiązania są 2, jakby dwojakiego rodzaju z 1 strony mamy rozwiązania, które dotyczą dotyczą prawda leczenia radzenia sobie z pewnymi chorobami, które są nieuleczalne i które sprawiają, że medycyna stara się znaleźć rozwiązania na potrzeby osób chory, a z drugiej strony są rozwiązania, które służą niczemu winna jak tylko i właśnie wzmacnianiu zdrowego człowieka, który miałby żyć lepiej miałby żyć zdrowiej, a wiadomo, że z wiekiem naszej sprawności czy fizyczne czy umysłowe pogarszają się w związku z tym trans ma jeszcze nie tylko proponują zaawansowane sposoby leczenia się, ale także leczenia właśnie starości poprzez np. możliwość wymiany narządów na syntetyczne co miałoby usprawnić jakość życia w przypadku, kiedy z czasem poszczególne narządy przestają nam funkcjonować tak dobrze jak jak powiedzmy w młodości podobnie jest przecież mówiłem tutaj historia głównie dla trans humanizmu jest chyba największym i również najciekawszym przykładem, dlatego że wiemy i z pewnością najczęściej, kiedy rozmawiamy o transgranicznej post humanizm nie po człowieku mamy do czynienia właśnie taką wizją człowieka, który zostaje w jaki sposób transferowane do innych Bytów i innych nośników a aby przedłużyć jego życie, kiedy ta rzeczywiście biologiczna biologiczna ciało już jest niezdolne do dożycia no tutaj pojawia się ten ostateczny, gdyby etap rozwiązań, czyli takich rozwiązań, które proponują przeniesienie funkcji myślowych i pamięci na pewno nośniki zewnętrzne i tutaj z pewnością na pewno nas właśnie państwu skojarzenie chociażby z firmą Neuralink Elona muska który, który pracuje przecież od wielu lat nad przeniesieniem zbudowanie takiego interfejsu mózg maszyna do tego, żeby można było się komunikować ze swoim ze swoim mózgiem, ale za pośrednictwem maszyny i rozbudowywania tych funkcji, a i przedłużania jednocześnie życia do tego tematu wrócimy za moment drugiej części audycji ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski ze mną studio wciąż dr Halina Landowska adiunkt w katedrze kultury i mediów Instytutu humanistycznego Uniwersytetu SWPS w Warszawie witam ponownie witam państwa ponownie rozmawiamy o przyszłości moralności o tym jakie ona ma związek z technologią transhumanizmu czy postkomunizmem mówiliśmy w pierwszej części o tym jak technologie wpływają na ewolucję człowieka biologiczną kulturowo nam przeżyć jednak jak lód transu ma szczególne w tym w technologii to jest troska może jednak zbyt wąski, bo jeżeli chodzi o wpływ na moralność na zmiany systemu wartości to technologie robią to od dawna tylko takie technologie zewnętrzne np. rolnictwo, które drastycznie zmieniło społeczeństwo ludzkie albo no chodź pigułka antykoncepcyjna, która mocno zmieniła obyczajowość wśród ludzi zresztą na Zachodzie Europy czy Stanach Zjednoczonych, ale generalnie przerostu zjawisko globalne telefony komórkowe media społecznościowe to wszystko prowadzi do zmian do dosyć głębokich zmian moralnych obecnie, mimo że nie są technologie takie jak dzisiaj implanty jak ingerowanie w człowieka, a jednak te zmiany moralne są tak jak najbardziej tutaj poruszył pan bardzo interesujące kwestie, bo te zmiany, które pojawiło się to też są w pewnym stopniu zmiany oczywiście związane z cywilizacją z rozwojem technologicznym, że pojawiło się takie rozwiązania, do których mamy dostęp i te rozwiązania zmieniają nasze układy struktury społeczne i zmienia się nasz sposób komunikowania się w konsekwencji te zmiany struktur społecznych skutkują także właśnie zmianami moralnymi, a te rzeczy, które kiedyś było niewyobrażalne dzisiaj są w zasięgu ręki zwykłego, a zwykłego człowieka, więc w konsekwencji stajemy przed nowymi wyzwaniami zastanawiamy się jak długo można spędzać ile czasu można spędzać w mediach społecznościowych czy trzylatek powinien korzystać ze smartfona bądź innych niebieskich ekranów to są takie kwestie, które pojawiło się właśnie właśnie naszym rozwojem technologicznym i mieście kilkadziesiąt lat temu przecież rodzice nawet nie zastanawiali się na taką na takim problemem szereg zmian właśnie proponowanych przez trans humanistów, a ustawiana dzisiaj bardzo konkretne pytania, dlatego że w momencie, w którym mamy sytuację, że dostępne są bardzo mniej lub bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne ingerujące w zmianę naszego ciała, ale także umysłu to pytanie o to w jaki sposób one będą dostępne one będą dostępne dla wszystkich czy tylko dla wybranych, kto na jakich zasadach będzie zatem z tego korzystał możemy sobie łatwo wyobrazić sytuację, że jeśli takie propozycje rozwiązań są dostępne wyłącznie dla wybranych, czyli są dostępne w sposób komercyjny nie będzie to jakaś oferta powiedzmy medyczną dla wszystkich w związku z tym dochodzi do nowej stratyfikacji społecznej w największym uproszczeniu możemy sobie wyobrazić, że mamy do czynienia ze społecznością, która dzieli się na na tych, którzy chętnie korzystają z takich rozwiązań i stać ich również NATO NATO, żeby przedłużyć sobie swoje życie jakoś swojego starzenia się, a w przyszłości może w UE w jaki sposób właśnie transferować ME transferować my swoją, a swój umysł czy przynajmniej przedłużać sobie życie w jakiś inny sposób no i druga grupa, która powiedzmy ani nie jest zainteresowana być może nie stać jej na korzystanie z takich rozwiązań dzisiaj nie mamy kompletnie żadnego instrumentarium ani w postaci norm, tym bardziej w postaci prawa, które prawda regulowało by regulowały te kwestie jak mielibyśmy w takim społeczeństwie, w którym dochodzi do takiego podziału funkcjonować wiadome jest, że osoby, które posiadają karne rozszerzenia czy korzystają z pewnych dobrodziejstw będą bardziej efektywne łatwo sobie wyobrazić, że są po prostu bardziej konkurencyjne na tym rynku z kolei osoby, które tego nie korzystają decydują się, gdyby czy akceptują swoją biologiczną ość i nie nie korzystają z żadnych z żadnych rozwiązań no i żyją w standardzie, który dzisiaj znane, więc te 2 światy wydają się tutaj na polu 2 światów generuje się na styku ich po prostu cały szereg rozmaitych moralnych problemów kolejnym problemem, który może się pojawić moralnym to jest kwestia Bytów, które nie są bytami żaden sposób już organicznymi i i są to by te, które Human idealne roboty, które się przecież pojawiają proszę pamiętać, że kilka lat temu Arabia Saudyjska przyznała obywatelstwo humanoidalne robotowi Sofia, więc mamy do czynienia już z kolejną jeszcze Grupo Bytów czy postaci, które też będą miały miejsce w tej społeczności w tej strukturze ludzkiej, którą znaliśmy do tej pory, więc znowu pojawię się pytanie o to jakich prawach czy termin prawa powinny być takie same w jaki sposób będziemy współ istnieć z tymi nowymi agentami, którzy na tym rynku czy w społeczeństwie w ogóle mogą się pojawić prawda wielka Brytania np. prowadzi intensywne prace nad sformułowanie prawa, które powiedzmy regulowałby kwestię pojawienia się w ogóle postaci robotycznych w strukturze społecznej co znaczy, czyli np. rozważa takie kwestie czy roboty mają prawo mieć do prawo do naprawy prawo do odpoczynku czy czy w jaki sposób one miałyby działać, aby nie szkodzić także innym członkom społeczeństwa, czyli np. takiemu człowiekowi, jakim my jesteśmy jeszcze dzisiaj, więc kwestie moralne, które ujawniają się w kontekście właśnie tej zmiany społecznej wywołanej technologią coraz bardziej nam się komplikują to już nie tylko kwestia prawda tego, że oddajemy swoje dane w mediach społecznościowych, że nie jesteśmy w zasadzie właścicielami tego kontentu, które zostawiamy na rozmaite po portalach, a dużo bardziej skoncentrowane, ale też trudne do nawet dzisiaj do nazwania problemy łatwo też sobie wyobrazić, że pojawia się cała kwestia związana z takim życiem pośmiertnym my dzisiaj generujemy olbrzymie ilości danych zostawiamy je w różnych miejscach świetnym przykładem jest ostatnio pojawiały pojawiające się kompensacyjne chatboty i nie tylko przecież to nie jest żadna nowa historia z pewnością wielu państwa na serial dla Mirror odcinek biura i 2, gdzie pojawia się kondensacyjna czas, bo z osobą, która umarła i w ten sposób odżywiane są prawda relacje się z tych którzy, którzy żyją, którzy w, jaki sposób nie umieją się rozstać ze zmarłymi w związku z tym utrzymują próbują utrzymywać utrzymywać relacje z tymi co odeszli w związku z tym znowu pojawia się kwestia tego takich moralnych wyzwań, które przed nami stoją w jaki sposób miałyby być wykorzystywane nasze dane dane o nas de facto, kiedy już odchodzimy od dzisiaj stoimy w obliczu takiej sytuacji, że de facto nie mamy uregulowanego prawa dotyczącego wykorzystania naszych danych zostają przecież u nas komunikacja zostaje po nas cały z rady czy cyfrowe, które zostawiamy na poszczególnych portalach społecznościowych, które mogą być wykorzystywane bez naszej zgody w różnych celach i to są m.in. takie wyzwania, z którymi zaczynamy się mierzyć o, o których dyskutujemy w jaki sposób one miałyby zostać uregulowane myślę, że każdy chciałby przynajmniej mieć prawo i zdecydować o tym co z jego danymi będzie się działo po jego śmierci dzisiaj właśnie takie kwestie stanowią jedno z ważniejszych z ważniejszych wyzwań, gdy mówi pani o tej przyszłości, która już po części nie jest mi się przypomina ulgi psom przyszłości już tu jest nierównomiernie rozłożona pytanie brzmi czy w przyszłości będzie na pewno taka jak z tych transu mistycznych opowieści wynika, bo one są mam wrażenie założenia bardzo progresywne zakładamy, że technologia da nam lepsze jutro lepszą przyszłość lepsze zdrowie lepsze życie tymczasem wiemy, że technologia to wcale nie tak bardzo angażująca człowiek może być też wykorzystywane jako narzędzie opresji takie chociażby w Chinach tam, gdzie są prześladowani w Górowie, czyli mniejszość etniczną właśnie jest często inwigilacja jest to aparat przymusu, który bazuje w dużym stopniu na technologii sądzi pani, że tutaj też jest kwestia do rozważenia czy nasza moralność powinna przewidywać właśnie z tego typu sytuacje, kiedy nasze dane, kiedy nadzór technologiczny będzie nam schodził zdecydowanie tak jesteśmy dokładnie w takim momencie, w którym już technologie właśnie ten nadzór technologiczne jest wykorzystywane i myślę, że sam fakt że, że prywatne korporacje mają dostęp do naszych danych i jest już dość niepokojący my w kontekście tego co może się wydarzyć dalej Chiny są rzeczywiście takim bardzo obrazowym przykładem, gdzie przecież nie tylko wobec mniejszości etnicznych, które pan wspomniał jest stosowane są różne opresję istnieje tam również przecież system oparty na punktacji jest to system społeczny, który wykorzystuje inwigilację w postaci kamer śledzenia obywateli i umożliwia dzięki temu ingerowanie w prywatne życie poszczególnych osób przecież możliwość zbierania punktów prowadzi do niczego innego już jak do straty aplikacji społecznej co to oznacza, że w momencie, kiedy nie nie udaje nam się uzyskać jakieś określonej liczby punktów mamy ograniczony dostęp do pewnych funkcji transportowych czy po pewnych funkcji komercyjnych nie możemy korzystać z pewnych lepiej niż nie możemy latać samolotem za granicę i nie możemy korzystać np. w pociągu w pierwszej klasie itd. itd. to jest właśnie przykład tego, w którą stronę na nie zostały niebezpiecznie wykorzystane technologie oczywiście świat zachodni mówi o tym bardzo często, że przecież to wykorzystane w sposób odpowiedzialny za dałabym sobie pytanie na czym ta odpowiedzialność tutaj polega, dlatego że my de facto jesteśmy w wcale nie w drastycznie innej sytuacji od tego co dzieje się w Chinach w naszych społeczeństwach też bardzo chętnie się poddajemy takich rozmaitym inwigilacją, a czy to w postaci właśnie posiadania smartfona udostępniania swojej lokalizacji może co sprawia, że możliwe staje się odtwarzanie naszego naszej drogi naszego spędzania przez spędzam spędzano spędzanego przez nas czasu te wszystkie aspekty składane całość sprawiają, że w łatwy sposób można odtworzyć profil danej osoby a, a co za tym idzie poprzez zlecenie również właśnie tego śladu cyfrowego mamy do czynienia ze stworzeniem pełnego profilu osób, które korzystają z internetu, więc nie stanowi to dużo dużej różnicy w tym co robią Chiny oczywiście one robią to w sposób holistyczne w sposób skumulowany i świadomie obywatele Chin uczestniczą w tym, aczkolwiek nie bez wolności prawda nie jest żadna niczyja decyzja własna tylko przymus, do którego są zobowiązani u nas jeszcze takich przymusu nie ma, ale ów łatwo sobie wyobrazić, że oddawanie tych danych może doprowadzić do wcale nie mniejszych problemów już dzisiaj warto się zastanowić czy będzie wolność tak, bo pojawiają się takie sformułowania wolność cyfrowa, czyli na czym ona miałaby polegać trans ma jeszcze mówią jeszcze o takiej morfologii innej wolności, czyli o tym, że każdy człowiek ma prawo począwszy od genomu i identyfikować swoje choroby zapobiega zmieniać w związku z tym jak gdyby mówią o tym, że już jest wolnością ekologiczną umożliwiająca na etapie poczęcia wręcz ingerencji w siebie czy za pośrednictwem oczywiście rodziców na początku, a później to prawo tej wolności morfologicznej jest przedłużane rodzącego się człowieka nam, więc pojawiają się zupełnie nowe atrybuty wolności, o których myślę, że z pewnością będziemy jeszcze niejeden raz rozmawiać one one zaczynają przybierać bardzo konkretne kształty i to jest ten obszar, który wymaga od nas bardzo poważnego moralnego namysłu myślę, że to jest dobre podsumowanie naszej rozmowy musimy myśleć o moralności przyszłości dziś tak, aby ta moralności, aby w przyszłości były dla nas po prostu bardziej przyjazne i bardziej nam sprzyjające niż to się pojawia w sytuacjach scenariusz antyutopii stycznych dziękuję bardzo, moja rozmówczyni dr Anna Landowska adiunkt w katedrze kultury mediów Instytutu humanistycznego Uniwersytetu SWPS w Warszawie dziękuję panie redaktorze dziękuję państwu zapraszam jak zwykle w sobotę mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA