REKLAMA

Geniusz renesansu w Berlinie! Marię Magdalenę przedstawił w męskim ciele, okrytą płaszczem włosów. Wystawa Donatello

Andymateria
Data emisji:
2022-11-06 15:00
Audycja:
Czas trwania:
14:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria ja na tę wystawę pani Anna do patrzy z innej perspektywy patrzy z perspektywy osoby, których dziecko ma zamiar pisać w przyszłym roku rozszerzoną maturę z historii sztuki myślę sobie tak, że fajnie jest pojechać w sumie nie tak daleko, żeby się dowiedzieć czegoś o renesansie dobrze myśli, czyli do Włoch Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM i antymateria, czyli cotygodniowy program o sztuce w radiu TOK FM po Rozwiń » piętnastej, czyli nie do Włoch, bo Włoch przyjechały do Berlina mieć całe Włochy tylko Donatella pan zmiana to i tak sporo, a lepszy jechały, żeby dołączyć to bardzo dużej kolekcji, która w Berlinie jest własnością Powiernictwa pruskiego zarządzającego właściwie prawie wszystkimi muzeami miasta Berlina Stava Donatella jest w GL dali, bo to na tyle właśnie jest pretekstem do dzisiejszej rozmowy spotkania z państwa ta galeria troszkę się zrobiła schowana nie widać je z placu poczdamskiego, bo front jest zasłonięty budową nowego muzeum, w które ma pomieścić prywatną kolekcję ta budowa trwa są w generalnie ten brzeg placu poczdamskiego w stronę Demel zadali wygląda jak, a plac Piłsudskiego w Warszawie nic widać, ale jak się zagłębimy, skręcając odpowiednio wcześniej, czyli obok budynku misja Bandera czy wino jest racjonalne dali to się dojdzie do tego co się nazywa kultu form, gdzie bez tłoku o dziwo, można obejrzeć wystawę Donatella Tre wydaje się mała, ale wcale mała nie jest wraz z mam ochotę zapytać, dlaczego bez tłoku no właśnie też pytanie mogę zadać dlatego, że to jest rewelacja ten rodzaj wystawy, które jest chyba robiona raz w dziejach składają się na nią nie tylko obiekty znajdujące się na terenie Berlina będące własnością Powiernictwa pruskiego, ale też dzieła czy wypożyczone z Florencji, gdzie ta wystawa była wcześniej oraz Wiktoria albo decyzję, dokąd ona zmierza jak ktoś nie zdąży obejrzeć w Berlinie ta może ją oglądać od lutego, a Victoria Albert nie dzieją, ale to nie tylko są też zbiórce są naprawdę trzeba było zrobić wielkiego wysiłku również ekonomicznego, żeby sprowadzić tyle dzieł stylu różnych muzeów na 1 wystawy my nie zawiera się razem pokazywany dokładnie nie ma tam kanonicznego dzieła najbardziej znanego Davida jest drugi tego Dawida, którego znam, którego kąpie stoi na froncie polskiej rady biznesu w Alejach Ujazdowskich jak państwo przejdziecie ta kopia jest 11, więc będziecie wiedzieć, o co chodzi, ale drugi Dawid powiedziała ten bardziej powabne jeszcze bardziej powabne delikatnych chłopięcy wysmukły od delikatnych rysach bez tego kapelusza, przed którym się kryje ten z branżą przepiękny i powiem pani coś takiego dopiero na tej wystawie, kiedy zaczęłam się przyglądać rozmaitym rzeźbom i płaskorzeźbą odkryłam naszego bohater był gejem i to widać w zakresie cie z jakim oddawał piękno męskiej do ich chłopięcego ciała są głównie chłopcy tak jak odkryłam tego rodzaju urodę rzeźb wcześniej na kort mówimy o renesansie, więc wcześniej jest bardzo dobrze związane z antykiem, bo wiele rzeźb np. muzeum Narodowym w Atenach oglądam najpierw od tyłu były znacznie ciekawsze niż z przodu czyście, bo zwykle myślimy o tym, że rzeźba to jest coś takiego coś rząd od frontu, ale oglądanie tych rzeźb jest co najmniej równie fascynujący, a skąd tyle Donatella zbiorach niemieckich, bo to są pokaźne zbiory stać było na zakupy poza ten pewnie część pochodziła z rabunków Niemcy ślubowali renesansie tak jak lubowali się w antyku klasycznym niektórzy Niemcy mieli podobne upodobania decydenci dobrze sytuowani panowie głównie chodziło panów etat może mieli może też lubili piękne męskie ciała porzućmy może ten wątek historii sztuki, który determinował zarówno męskie jak i żeńskie modele różnych różnych artystów różne kochanki na różnych obrazach udające matki Boskiej różne preteksty do tego, żeby pokazać pierwszy odsłoniętą albo wlepić kogoś w stylu mokrych szat no gdzież tam prędzej czy później wracamy do naszych pierwotnych popędów i myślę, że wielkim, ale to naprawdę ogromnym pożytkiem dla historii sztuki natomiast, gdybyśmy mieli wynieść naszą rozmowę na inny poziom to muszę zapytać oczywiście, dlaczego Donatella jest dla RSO dla renesansu ważny on jest twórcą w wymiarze wczesnego renesans i ułożyła się taka linia, a Donatella był uczniem Gebert i jego Liberté jest uważany za PRoto renesansowego twórcy dzięki żywią swoim dodatki serią we Florencji zrobi dwoje jednak nie był wcześniej wygrał konkurs jak 23 lata, a drugie zrobił później już, że już dostał zamówienie mogły wiedziano, że potrafi dobrze wszystko płaskorzeźby czy nawet wypukłe rzeźby w wypadku pierwszy, czyli północnych również zrobił wschodnie i bardzo młodo otworzył warsztat, do którego przystąpił dana RO wówczas siedemnastoletni też bardzo wcześnie rozpoczął i uczył się na wszystkiego nie tylko technik wszelkich, ale również podejścia, a przede wszystkim nauczył się bardzo ciekawych rzeczy przekładania na płaskorzeźbę renesansowej zbieżnej perspektywy, o ile uczelni no malował perspektywę na obrazach o tyle da na tylną zrobił to na płasko rzeź i te skróty perspektywiczne, które są na w Berlinie do obejrzenia są porażające jak może było wyrzeźbić coś musiał robić na podstawie najpierw rysunków, bo za wypłukuje jest niewielka ona ma pół centymetra w związku z tym co wygląda jak obraz, a jednocześnie jest jednak płytą marmurową, która jest wyrzeźbiona, jaka to jest ma maestria jest ogromna pasja poza tym rzeczywiście przywrócił pojęcie portretu i aktu męskiego oczywiście to, że musimy, bo myśmy powiedzieć, że ten Dawid wspomniany już to jest pierwszy po antyków od od czasów antyku akt męski inaczej zupełnie uformowany, bo w Dawid jest ubrany tam są rzeźbione szaty i jest kontra post w wypadku tego drugiego, który na wystawie też kontrakt z wyrazistym bardzo kobiecy zrobię dygresję jest rzeźba Marii Magdaleny, którą uważam za jedyną nierealne finansową rzeźbę w tym renesansowym spektrum twórczości Donatella i one mi przypomina rzeźby Lima Schneidera, których sporo jest w Norymberdze nie jest porośnięte włosami, ale jest okryta futrem takim zwisający to futro splątane z długimi włosami ona mam męską twarz i nie ma biust w związku z tym podejrzewam, że w ogóle modelem tej postaci Marii Magdaleny, a był jakiś chłopak niezbyt urodziwy pytań przy przygląda się tej Marii Magdalenie pomyślałam sobie by tu mamy piękne ciała ludzkiego renesansowe wszędzie wyjątkiem Marii Magdaleny w ale poza wszystkim to pani Anno do wiceprezes Maria Magdalena Maria Magdalena męskie ramię start stop, która nam z jedno dlatego powiedziałam o tym modernistyczna rzeźba niesłychana zupy brak dla wyjątkowej w twórczości Donatella również, ale pozostali święci są Jan Ewangelista Święty młodziutki delikatny no też futerko ale jakby mniej nonszalancko okrywające jego ciało natomiast w wróćmy do historii sztuki ratusz sam Donatella też szybko otworzył ważne, u którego w, którym studiował Andrade wyroki kim był Andrea del wyroki nauczycielem Leonarda tworzy się linia przechodzenia z Mistrzów na uczniów, która buduje dojrzały renesans Polski przez cały 15 wiek ten piętnasty wie, kiedy w Polsce jeszcze Anna Baumgart w całej Europy i co był gotyk rozwinięty nie później we włoszech już hulał ten renesans, a właściwie w większości miast sam Donatella działał we Florencji Padwie w Padwie z stworzył znowu od odtworzył nowoczesny w sensie, a dzisiejszym pomnik konny słynnego Camerata, który stoi na tle bazyliki Świętego Antoniego imponujący w na wystawie akurat jest tylko głowa, a studium głowy brąz ogromnej, ale drugą stroną tego było to, że ten cel współpracował z malarzami również wczesnego renesansu na etacie ja nie wiedziałem, że ma racie, a współpracował Donatella dni są takie obiekty, których część jest malowane przez zacznie część rzeźbione przez do lat 4, ale też trafili po Lykke, a oraz Andra antenie to jest co mnie nie dziwi pannę amant nie był znany zrobienia skrótów perspektywicznych jeśli chodzi o postaci ludzkie te słynne wszystkie leżące postaci malowane od strony stóp w tym skrócie no to to samo próbował robić Donatella swoich płaskorzeźba ręcznie pani Anna za chwilę tutaj nie wyprostuje sposobu myślenia artysta, który ociera się geniusz no całą pewnością te rzeźby są tak ujmujące tak piękne, że trudno o nich zapomnieć, ale jedno mam tak lubianą to jest połowa parzy pary amorki, czyli płód, a 1, który nie ma na wystawie jest taki punkt sam z urzędem czy Morek samoczynnym drugi jest wystawy i to co mnie tam ujęło to jest pokaz on pokazany w stroju wieki być ubieranie widocznie chłopcy, czyli pokazane są to pokazane jest sposób w jaki przetrzymywano noga wice przypinano pani Anno do pasa takimi guzikami, więc jest noga wice luźna, obcinając nóżki tak nie do końca obcinając, ale nałożone na nóżki i pociągnięta do pasa, a z kamer com na guziczek zapinam i co mnie bardzo rozsierdziło, bo właściwie te postaci mitologiczne biblijne są pokazywane w siatek takich bardziej antycznych, a tą płytą czy też ten Marek ze skrzydełkami i jest ubrany tak jak widocznie ubierano wówczas dzieci w UE w Padwie albo we Florencji Donatella w Berlinie z całą pewnością warto się przejechać kochane dzieci Słuchajcie antymateria przygotowujecie do rozszerzonej matury z historii sztuki, chociaż to, o czym będziemy mówić za tydzień to się raczej nie przyda, bo artystka następne antymaterii na naturze w Polsce nie wystąpi wiem to już teraz tym niemniej wystawa w Berlinie do 8stycznia, a potem w lutym może będzie oglądać w Londynie, ale troszkę dalej tak poza tym źle się lata na wyspy po brexicie, więc Berlin podróżowanie wiemy podrożało, ale nadal jeszcze w Berlinie inżynierze może będzie teraz łatwiej znaczenie dla Orlen biorąc pod uwagę pochodzenie nowego premiera być może, ale pani Anna to nadal nie jest nasza sprawa, ale nie jest nie jest Anży nie jest też naszą sprawą fakt, że w dniu, w którym wyjeżdżałam z Berlina 2 tygodnie temu miasto było sparaliżowane przez ogromną demonstrację 80 000 ludzi wyszło, żeby poprzeć bunt w Iranie antymateria wróci za tydzień po piętnastej Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA