REKLAMA

Rząd nagle szuka oszczędności. "Być może nastąpiła jakaś refleksja?"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2022-11-08 09:20
Prowadzący:
Czas trwania:
26:04 min.
Udostępnij:

Na temat oszczędnościowych planów rządu, KPO, RPP i polityki monetarnej rozmawiali dr Sonia Buchholtz, Agnieszka Durlik i Grzegorz Maliszewski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka 25 minut po godzinie dziewiątej zaczynamy drugą część wtorkowego magazynu EKG Tomasz Setta przed mikrofonem dzień dobry raz jeszcze witam państwa naszych kolejnych gości są z nami pani Agnieszka Durlik dyrektor generalna sądu arbitrażowego przy krajowej izbie gospodarczej dzień dobry dzień na brak Grzegorz Maliszewski główny ekonomista banku Milenium dzień dobry witam serdecznie i pani Sonia Buchholtz szkoła główna handlowa w Warszawie oraz forum Rozwiń » energii dzień dobry dzień dobry na początek tego spotkania opowiem państwu historię proszę państwa oceny komentarz to co mówię ma sesji jakoś tam się składa 1 całość, dlatego że nie dało mi spokoju komunikaty, które dostajemy ze strony rządu w ostatnim czasie jest coraz więcej pt. oszczędności premier w zeszłym tygodniu powiedział znaleźliśmy w gronie ministrów linijka po linijce, przeszukując budżet od 10 do 15 000 000 000zł oszczędności teraz rzecznik rządu Piotr Müller mówił, że w ciągu 2 tygodni rząd pokaże taki pakiet oszczędności inwestycyjnych, gdzie będziemy szukać tych dodatkowych pieniędzy mamy też komunikat związany z krajowym planem odbudowy, że to nowy minister do spraw europejskich Szymon Szynkowski vel Sęk jutro wybiera się do Brukseli naj być może tym razem się rzeczywiście uda pieniądze sprowadzić, czyli z 1 strony mamy oszczędności z drugiej strony mamy kpi jakąś taką nagłą zmianę narracji w tej całej dyskusji zastanawiam się Night to, o czym teraz powiedziałem będzie miało związek z tym, o czym jutro będzie decydować rada polityki pieniężnej, bo wydaje się, że trudno spodziewać się po dzisiejszej radzie podwyżki stóp procentowych wydaje się, że chyba pozostaną stopy bez zmian, ale to nie byłoby w warunkach wysokiej inflacji dobrze przyjęte przez inwestorów zagranicznych przez rynki, więc moja teza jest taka, że trzeba coś tym inwestorom dać w zamian, czyli pokazać, że może stopy procentowe wzrosną, ale w sumie nie będzie tak źle, bo rząd ma jakąś refleksję będzie oszczędzać mam rację czy nie ma rację pan Grzegorz Maliszewski bardzo wiele wątków myślę, że jest sporo racji w tym natomiast może tak pokrótce o kilku rzeczach, na które chciałbym zwrócić uwagę to pierwsze oszczędności oszczędności 1015 000 000 000 oczywiście jest ruch, który należy docenić i szczególnie w warunkach wysokiej inflacji, bo luźna ekspansywna polityka fiskalna to jest wsparcie inflacji natomiast to oszczędzanie następuje w sytuacji, kiedy w ostatnich 2 latach deficyt budżetowy sięga 150 000 000 000zł jeśli chodzi o deficyt sektora finansów publicznych w związku z tym, że potrzeba porządkowe na kolejne lata, gdybyśmy porównali do czegoś co 1015 000 000 000 potrzeby pożyczkowe na przyszły rok w budżecie zaplanowane to jest kwota 110 000 000 000zł w ujęciu netto w ujęciu brutto, czyli kwota, która powinna być pozyskana przez Ministerstwo Finansów to jest 260 000 000 000zł czy to wolności to groszowe sprawy, chociaż mówimy o miliardach złotych, więc w tej skali nie jest to duża, aczkolwiek docenić należy ruch, ponieważ do tej pory takiej dyskusji nie było takich chęci nie było więc, więc warto, więc warto docenić to, że być może w kręgach rządowe nastąpiła refleksja chęć zmiany natomiast natomiast też im kontekst tego jakich warunkach to się dokonuje to dokonuje też w warunkach wysokiej inflacji i wysokich stóp procentowych z 1 strony oczywiście to, o czym wspomniał pan redaktor, że zacieśnienie polityki fiskalnej może sprzyjać może być pewnym argumentem za tym, żeby rada polityki pieniężnej nie podnosiła dalej agresywnie stóp procentowych, bo ekspansywna polityka fiskalna to jest wyższa inflacja i konieczność ewentualnie większych działań rady polityki pieniężnej natomiast w drugą stronę to również działa, ponieważ wysokie stopy procentowe to jest również szkoły wyższe koszty finansowania tych potrzeb pożyczkowych i wysokiego deficytu budżetowego i na to nakłada nie tylko cena w postaci wysokiej rentowności i wysokich stóp procentowych, ale też coraz trudniejszych możliwości sprzedaży tych obligacji, które służą Ministerstwo Finansów rządowi dofinansowanie tych wydatków mówi pan Grzegorz Maliszewski to tutaj się zatrzymajmy, bo rzeczywiście poruszamy dużo wątków ale, żeby zatrzymać jakiś porządek w tej dyskusji to zatrzymajmy się przy tych oszczędności, które na razie deklaruje rząd, chociaż dokładnie też nie wiadomo, gdzie tych oszczędności będzie szukać i teraz to samo pytanie do pani dr Sonia Buchholtz, ale z pytaniem czy ta refleksja, którą być może obserwujemy patrząc na te komunikaty rządu i czy to jest coś co może np. rynki czy inwestorów przekonać, że poza refleksją to rzeczywiście będzie będzie działanie, które skutecznie te te wydatki ograniczy to nie jest tylko PR taka zagrywka, która no ma odnieść jakiś skutek, ale w sumie tak naprawdę te oszczędności to to te nie będą miały większego znaczenia nie będą tak dużo pani doktor nadzieję, że to nie jest refleksja jest taka potrzeba zasygnalizowania rynkom, że jednak prawidła ekonomii obowiązują wiemy, że w ostatnim roku jednak polityka monetarna dokonała pewnych ruchów w tym celu, żeby a, żeby z tą inflacją się zmierzyć sed inie szła odpowiednia polityka fiskalna, czyli widzimy, że no nie można wprowadzić restrykcyjnej polityki monetarnej różnej fiskalnej liczyć na to, że się jakość obroni, tak więc teraz, jakby i, ponieważ wiedzą inwestorzy również rząd się do tego ostatecznie przyznaje 15 000 000 000 to są stawki takim powiedzmy uczciwie, że nawet, gdyby patrzeć na wydatki związane z tą tarczą antyinflacyjną UOKiK 35 000 000 000zł stąd proszę wybaczyć, że wchodzą słowo, ale moje pytanie to co mówi rząd to są czy zapowiada to są działania pozorowane czy rzeczywiście to jest jakiś zwrot wmyśleniu o tym jak zarządzać finansami, więc auto jest raczej sygnał, że zdaje sobie sprawę, że nie można opowiadać rzeczy, które nie zostaną odebrane dobrze natomiast tak, żeby to zostało, żeby to było uznane za przekonujące działania to gdzieś powinny się znaleźć działania o dużo większej skali, które dotyczą szerokiego spektrum wydatków wydatków, które uważamy za niepriorytetowe czytelnia mówiłem, ponieważ w Polsce jest też czeka na czy widzimy, jakie kalendarzowych przed znaczy to jest duża presja na to, żeby jednak nie dotykać wydatków, które mogłyby zostać odebrane przez wyborców tymczasem przez ostatnie lata takich wydatków było bardzo dużo wycofanie się z tego będzie bardzo źle widziane, a jednocześnie z 1 strony mówimy też 15 000 000 000, a z drugiej mówimy też o tym, że będziemy kasować limit wydatków na walkę z kryzysem energetycznym eliminować go stabilizacyjnej reguły wydatkowej to są działania, które idą w przeciwnym kierunku, więc jeżeli inwestorzy mają szeroki pogląd na temat tego co się w Polsce dzieje to przyjmujący pasywna takiej deklaracji natomiast prawdopodobnie nie będzie jakiś konkretnych kroków no to nie zmieni i atrakcyjności Polski jako pożyczkobiorcę to mówi pani dr Sonia Buchholtz bardzo dziękuję bardzo, niechętnie Robbie w programie ekonomicznym, ale nie da się od tego uciec pani doktor trochę o tym wspomniała, że to wszystko, o czym mówimy trzeba nałożyć jeszcze ten kontekst polityczny, czyli nadchodzących w przyszłym roku jesienią wyborów parlamentarnych w tym kontekście w tym kontekście rozumiem rzecznik rządu Piotr Müller mówiąc o tych oszczędnościach bardzo wyraźnie podkreśla, że one nie będą dotyczyć już działających programów socjalnych i wydatków na obronność, które są w obecnej sytuacji szalenie istotne pani Agnieszka Durlik to co nam z tego wszystkiego wyjdzie myślę, że sytuacja rzeczywiście musi być zła skoro w tej fazie przedwyborczej mówione jest o tym, iż będziemy oszczędzać, czyli oczywiście to oszczędzanie faktycznie, która jest na tyle małe wskazane to nie są spektakularne osiągnięcia, ale faktycznie musi być źle skoro nawet w takim czasie, a to oszczędzaniu wiemy albo rzeczywiście chcemy wydać jakiś sygnał to, że polityka monetarna fiskalna powinna spójna nie jest niczym nowym myślę, że wiele osób, oceniając ruch rady polityki pieniężnej mówiła o tym, że to nie tylko po jej stronie należy wezwanie dotyczące zwalczania inflacji żona powinno się pojawić również w polityce rządu, które powinno opierać przede wszystkim na ograniczaniu wydatków niestety również tych o charakterze socjalnym czy społecznym myślę, że mniej o charakterze socjalnym, czyli wspieraniu tych osób najuboższych, ale bardziej o w ramach powiedzmy nakierowanych na wszystkich obywateli w czasie, kiedy inflacja jest szalejąca może powinniśmy tę pomoc kierować w generalnie głównie do tych, którzy jej potrzebują to, o czym ja myślę to jednak jest sytuacja, której u nas dużo tych wydatków czy też pieniędzy, które się pojawiają na rynku mają charakter pieniędzy wytworzonych poza budżetem dodatkowych, czyli np. banku gospodarstwa krajowego czy też różnych innych funduszach i oszczędności pojawiają się powiedzmy w tej stronie księgowej widoczne dla wszystkich, a wydatki, a sam dziś przesuwane są niestety również doprowadza do dalszego generowania potencjalnych czynników wpływających na zwiększenie się inflacji, ale no mnie się wydaje, że jednak bez tych, że dalsze utrzymywanie bardzo szerokich projektów wsparcia finansowego, że tego nie da się już dalej robić na nie da się na tych zasadach myśl, którego porównaliśmy te zasady się znają przejścia na zwiększenie dostępności usług społecznych finansowanych przez państwo mniej na transfery gotówkowe, ponieważ one będą coraz więcej kosztować nas obsługa długu zagraniczny długu krajowego również kosztuje bardzo bardzo już to mówi pani Agnieszka Durlik bardzo dziękuję wdaje się, że pytanie, na które dziś chyba nie znajdziemy odpowiedzi jest takie czy wszystko to, o czym powiedzieliśmy w tej części programu to są tylko sygnały ze strony rządu czy rzeczywiście to jest jakaś refleksja głębsza zmiana, którą będziemy obserwować w kolejnych miesiącach no i odpowie na to pytanie pewnie pewnie przyjdzie z czasem trwa magazyn EKG za moment informacje po informacjach wracamy K2 ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 43 to jest trzecia część wtorkowego magazynu EKG Agnieszka Durlik Sonia Buchholtz Grzegorz Maliszewski są dziś przypomnę państwa gośćmi NATO zmierzymy się z tym co wydarzy się jutro rada polityki pieniężnej się zbiera będzie decydować jak zawsze w sprawie stóp procentowych pytanie do pana Grzegorza Maliszewskiego także biorąc pod uwagę to, o czym mówiliśmy z pierwszej części programu co rada pańskim zdaniem zrobi co powinna zrobić, bo coś mi podpowiada, że to są 2 różne pytania to na pewno i są na to 2 różne odpowiedzi często tak ostatnie lata też pokazane z ZEA oczekuje, że Zeta rozróżnienie pomiędzy tym co powinna tym zrobi rada robione duża rozdzieli, ale zasadne bo, aczkolwiek na długim terminie w długim terminie już te rozbieżności są mniejsze natomiast jest większa niepewność co do tego, jakie będą decyzje w najbliższych miesiącach ja uważam, że jutro rada utrzyma stopy na niezmienionym poziomie, bo o w daje mi się, bazując też na komentarzach części członków rady tak naprawdę chyba większości członków rady, że rada nie chce podnosić stopy i chce zrobić przerwę co jest o tyle uzasadnione, że dotychczas rada podniosła stopy o prawie 7 punktów procentowych jest to bardzo silne zaostrzenie warunków monetarnych rada może chcieć ocenić skutki tych działań, szczególnie że złoty też trochę się umocnił w ostatnich tygodniach odreagowując wcześniejsze osłabienie, a dodatkowo mamy deklaracje deklaracje rządu co da co co do pewnej dyscypliny w finansach publicznych, jakie skutki tego będą to zobaczymy, ale przynajmniej deklaracja jest natomiast wydaje mi się, że jest przestrzeń do tego, żeby jeszcze rada polityki pieniężnej zacieśniła warunki monetarne podniosła stopy procentowe, bo inflacja ciągle jest wysoka i tutaj ten aspekt polityki fiskalnej jest bardzo ważnym pieśni i będzie utrzymywała się ekspansja fiskalna rząd będzie dystrybuował transfery społeczne przed wyborami ataki jest ciągle ryzyko pomimo tych deklaracji na rok wyborczy rządzi się swoimi zasadami, więc ryzyko jest ciągle relatywnie wysokiej rozmarza wtedy ta przestrzeń do podwyżek stóp procentowych będzie się powiększać czy będzie urządzenie będzie się utrzymywać będzie się tak czy może się okazać, że bieżący poziom stóp procentowych, czyli 675 może być niewystarczające do sprowadzenia inflacji w okolicy tak naprawdę celu w horyzoncie już 2023 roku nawet nie 2004. roku, ale bardziej 2005. roku więc, więc może rzeczywiście warunkować skłonność rady polityki pieniężnej do podwyżek, bo jeśli ta polityka pieniężna będzie replika polityka fiskalna będzie utrzymywane ekspansywne to firmy będą miały ciągle możliwości przerzucania rosnących kosztów produkcji na ceny detaliczne, a w tym układzie polis polityki gospodarczej chodzi o to żeby, żeby trochę stłumić popyt mówi Grzegorz Maliszewski bardzo dziękuję to teraz głos będzie miała pani dr Sonia Buchholtz panią z kolei chciał zapytać o to, o czym od wczoraj mówi premier Mateusz Morawiecki, który deklaruje, że rząd nie zamierza wycofywać się tzw. tarcz antyinflacyjnych, ale zastąpi je innymi mechanizmami premier nie do końca wyjaśni jak ten mechanizm będzie działać, ale w odniesieniu do cen energii elektrycznej mówił, że tutaj odpowiedzialność będzie po stronie spółek, które wytwarzają energię elektryczną one mają swoje mechanizmy cenowe mówi premier dostosować taki sposób, żeby nawet po zdjęciu tarczy, żeby dla nas nie było żadnej różnicy i jak pani wyobraża sobie, jakby miał działać ten mechanizm liczony będzie skuteczne czy rzeczywiście zdjęcie tarczy antyinflacyjnej w tej części zastąpienie innym nowym mechanizmem może zadziałać no to jest bardzo ciekawe pytanie też kontekście inflacji, ponieważ no zakładaliśmy, że tarcza antyinflacyjna jest rozwiązanie czasowe i ona najpierw miała być od lipca potem do października teraz być może do grudnia nie jest powiedziane w jaki sposób pana miałaby być domyka to co są zachowane to jest rebranding tej tarczy, czyli wiemy, że ta część związana z żywnością to jakby tutaj premier Morawiecki zrzuca winę na komisję europejską, więc jeżeli coś tutaj się stanie raczej w związku z ograniczeniem w zakresie pomocy natomiast faktycznie starczą na energię to nie jest korzystne rozwiązanie dla państwa w tym sensie, że to jest bardzo drogie to znaczy to jest ograniczenie przychodów z watą z CIT-u akcyzy tak jakby nie jest to też rozwiązanie, które jakoś bardzo silnie wprowadzała bodźce do oszczędzania czyli, jeżeli chcielibyśmy po prostu mniej wydawać, ponieważ zużywamy to tutaj też nie ma takich takich efektów zamiast to jest mowa o 2 ustawach, które z października br. czyli mową mrożeniu centa do poziomu tam 2263 megawatogodzina gospodarstwa domowe no i wprowadzeniu cen maksymalnych powyżej naprawą na i teraz to co wiemy to, że jest mowa o rekompensowaniu firm, tak więc to jest taki mechanizm, w którym który zakłada się, że jednak, jaki bodziec do oszczędzania po stronie gospodarstw nowych powinien być natomiast po stronie firm i jest jakiś mechanizm kompensowania tak ale jakby to w też wiele zależy od tego jaki jakie one poniosły wydatki do tego, żeby świadczyć usługi to mówiła pani dr Sonia Buchholtz to tylko dodam, że premier wczoraj podczas posiedzenia rady dialogu społecznego mówił tak zyski spółek skarbu państwa są dziś wysokie i na tym polega zmiana sposobu kształtowania cen, aby zysk netto tych spółek był niewielki, bo ten zysk pokrywa wszystkie koszty mówi szef rządu co odbiło się na wynikach giełdowych spółek energetycznych, które oczywiście na warszawskim parkiecie są notowane Enea zamknęła w poniedziałek na przeszło 9%owym minusie Tauron stracił prawie 8% Polska grupa energetyczna blisko 7% niemal 4 spadły notowania Orlenu i Jastrzębskiej spółki Węglowej zobaczymy co dokładnie rząd czy premier ma na myśli mówiąc o tym nowym mechanizmie cenowym to jeszcze mamy trochę czasu w programie, ale chciałbym, żebyśmy panią Agnieszką Durlik trochę szerzej mówili o tym krajowym planie odbudowy, bo wydaje się, że rząd w ciągu tych ostatnich miesięcy wyczerpał już tyle możliwości, żeby poukładać te sprawy z Brukselą po swojej myśli żaden z tych sposobów chyba nie zadziałał, więc pytanie czy pani też ma takie przekonanie, że to już jest ten moment, kiedy rząd poddaje się jedzie do Brukseli mówi dobrze spełnimy warunki, bo po prostu potrzebujemy tych pieniędzy szukamy oszczędności, więc finanse i pieniądze z krajowego planu odbudowy na pewno pomogą myślę, że tutaj kwestia poddania się chyba jest zła określania może otwiera się na wprowadzenie zmian, które są od niego wymagane wymagania, które użytego sformułowania z perspektywy rządzący myślę, że to jest w bardziej kwestia na rządzących układów wewnątrz koalicji i tego, gdzie pojawią się ustępstwa polityczne, które można było przełożyć na wdrożenie rozwiązań, jakie prosi osi jakich żąda Unia europejska po to, aby wdrożyć po tutaj głównie chodzi o kontrolę wydatkowania, która ma być gwarantowana przez rozwiązania wspierające niezależność sądownictwa i wydaje się, że te rozmowy są konieczne to jest także, nawet jeżeli nam uda się faktycznie wynegocjować wdrożenie otrzymania finansowania z po to, każda kolejna transza środków również będzie kontrolowana i również będzie wymagała będzie przysługiwała Polsce w momencie, kiedy komisja dojdzie do wniosku, że te środki do tej pory są wydatkowane w odpowiedni sposób także myślę, że to nie jest także, jeżeli NATO staniemy nawet sygnał, że ta pierwsza transza do nas trafi, że możemy już się cieszyć i a zacząć podejmować działania politycznie zasadne dla swojej grupy wyborców i oczekiwać dalsze transze trafią, bo tak nie będzie, więc jeżeli zdecydujemy rzeczywiście wejść w rozwiązanie pozyskiwać środki to musimy realizować swoje zobowiązania te środki są bardzo ważna i konieczne do tego, aby otrzymać w Polsce dostosować właściwie polską gospodarkę do trendów międzynarodowych wesprzeć, zwłaszcza zmiany w zakresie energochłonności i przemysłu i rozwiązań dotyczących prosumentów, abyśmy mogli przedstawić się na tzw. zieloną energię zmienić miks energetyczny strony mamy do czynienia i wdrożyć rozwiązania, które są jednak dość kosztowne po stronie przedsiębiorcy związane z oszczędnością energii wydaje się, że to jest ten główny środek, na które znaczy to główne cele, na które powinniśmy przeznaczać środki nie powinnyśmy też środków wykorzystywać myślę że, toteż jest, a na refleksja po stronie komisji europejskiej, że to środki, a w roku wyborczym, aby niebyły skonsumowana na wydatki o charakterze powiedzmy sobie szczerze docelowo politycznym kampanijny wyborczym sam tak to mówi pani Agnieszka Durlik na koniec jeszcze ten krajowy plan odbudowy pytanie o tym kraju planów budowy zapytam pana Grzegorza Maliszewskiego, bo rozumiem, że to też jakiś sygnał dla rynków, że to minister leci do Brukseli i są zapowiedzi, że te warunki, które mamy do spełnienia np. słynna ustawa wiatrakowa 10 każe nam od wielu miesięcy leży w sejmie, ale w końcu odblokujemy potrzebujemy tych pieniędzy zdecydowanie potrzebujemy jest to też pewien sygnał, ale wydaje mi się, że i rynki pozytywnie na to reagują, bo widać troszeczkę to w notowaniach złotego, który się mocni natomiast wydaje mi się, że rynki mimo wszystko i tak czekają na konkrety, bo o złożenie wniosku zapowiedziano również przez PZT przedstawicieli rządu jest pozytywne, ale uruchomienie środków warunkowane jest spełnieniem kamieni milowych na razie czeka na konkrety rozumiem to nie jest także same deklaracje, o których na razie wciąż rozmawiamy załatwią sprawę myślę, że nie mieliśmy zbyt wiele deklaracji, które skończyły się na niczym, więc teraz potrzebne są konkrety, żeby to przekonanie co do uruchomienia środków było bardzo mocne, a jest to o tyle ważne, że biorąc pod uwagę, iż Węgry, które do tej pory były też krajem niemającym krajowego planu odbudowany były też zagrożone zablokowanie środków funduszy strukturalnych teraz zmierzyły się do Unii Europejskiej i bliższe jest porozumienie, więc jest to tym ważniejsze dla wiarygodności Polski jako jako jak jako pożyczkobiorcy i jest to również ważne w kontekście pozyskiwania finansowania od inwestorów zagranicznych mówimy o złotym to sprawdzimy jak dziś radzi sobie Polska waluta euro w tej chwili po 469USD po 46069 dokładnie tak samo funt po 538 frank szwajcarski dziś kosztuje 4zł i 73gr to skoro przy rynkach jesteśmy to szybki raport jeszcze z giełdy papierów wartościowych w Warszawie indeks WIG w górę o ponad pół procent WIG 20 z kolei traci 27% w dół niewiele czasu zostało to będzie czas na bardzo krótkie zdziwienia nie obiecuję, że wszyscy zdążą pani dr Sonia Buchholtz co panią dziwi, bo wydaje mi się na tym odcinku energetycznym na dużo komunikatów do nas dociera pytanie czy coś z tej sfery może coś zupełnie innego panią dziwi ja muszę powiedzieć, że chyba chyba jeszcze jedno jedno zdanie do do tego do Kappa to znaczy każdy kraj, który dostaje Akcept wypłaty, a wypłatę środków tak jak np. Hiszpania została dwukrotnie komisja europejska publikuje bardzo dokładne zestawienie tego doczeka się zobowiązał jak to udowodniło jak jest analiza, jaki jest wpływ tego wszystkiego, więc jeżeli ktoś chce zobaczyć jak to wygląda tak to są publiczne dostępne informacje i Polska nie będzie tutaj wyjątkiem, jeżeli komisja będzie bardzo dokładnie przyglądać natomiast jeśli chodzi o zdziwienie tym, że przyznać, że mamy niezmiennym zdziwienie jest właśnie zysk za rok plus to znaczy jakby, jakkolwiek ja nie mam żadnych zastrzeżeń co do tego, że w władza może mieć potrzebę re dystrybuowania środki jak jeśli uzna za stosowne znaczy uznać, że należy opodatkować zysk jednych, żeby przekazać go drugim to może wyjaśnimy ten zysk 0 plus to są te słowa premiera dotyczące zysków spółek energetycznych państwa ochrony premier Morawiecki powiedział, że jest za tym, żeby zysk spółek energetycznych 2023 roku był minimalny, ale to nie jest jedyna taka wypowiedź wcześniej mieliśmy Trójcy premiera Sasina, który mówił o tym, że opodatkowanie nadzwyczajna, jakby powinna dotyczyć nie tylko małych średnich przedsiębiorstw, ale też korporacje międzynarodowe to, że to zdziwienie skoro to kolejna taka wypowiedź, więc jak w tym sensie nie dziwi, że wzajemnie się, że po tym, jak i jaka burza to już chyba powinniśmy trochę jakąś lekcję odrobić znaczy centrum zginął jego już niema na Twitterze i ich was spodziewam się, że jednak będzie większa refleksja na temat tego, że takie wypowiedzi wpływem na oczekiwania właścicieli kapitału mniejszościowych akcjonariuszy, że by rozsiewają wartością spółek wartość aktywów takich naprawdę zwykłych ciułaczy i teraz, jeżeli takiej refleksji nie ma to nie jest dobre to tu stawiamy kropkę refleksji dzisiaj sporo było po stronie rządzących w niektórych obszarach być może jest w niektórych jak słyszymy wciąż tej refleksji nie ma to był magazyn EKG bardzo państwu dziękuję za nasze dzisiejsze spotkanie Agnieszka Durlik Grzegorz Maliszewski Sonia Buchholtz byli państwa 8 dziękuję ci bardzo program wydawała Natalia Banaczek realizowała Lidia Prądzyńska za chwilę dziesiąta, czyli informacje w TOK FM po nich Owczarek Cezary łasiczka Tomasz Setta dobrego dnia słyszymy się jutro w magazynie EKG po dziewiątej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA