REKLAMA

Zachwyca i budzi kontrowersje. Wystawie rzeźb Anisha Kapoora w Orońsku

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-11-08 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska w centrum rzeźby polskiej w Orońsku od ponad miesiąca bardzo tłumnie odwiedzana wystawa wielkoformatowych rzeźb Anish Kapoor pierwszy w Polsce pokaz prac urodzonego w Mumbaju pracującego mieszkającego w Londynie jednego z najwybitniejszych artystów współczesnych kuratorka wystawy Dorota Monkiewicz jest dzisiaj gościnią kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry, ciesząc się razem z państwem tą ogromną frekwencją na Rozwiń » wystawie muszę spytać, skąd pani zdaniem takie zainteresowanie sztuką Napora w Polsce tak przypadek Anish Kapoor jest w przypadku szczególnym jest artysta, który znany szerokiej publiczności, a jednocześnie bardzo ceniony przez profesjonalistów, dlaczego jest znany szerokiej publiczności Otóż Anne ma 2 słynne realizacje w przestrzeni publicznej jedno Chicago w Milenium park, gdzie jest ta słynna chmura kaptura cloud Gate Southgate tak i druga realizacja na igrzyska olimpijskie w Londynie wieża kaburę ArcelorMittal stały, a więc te obiekty bardzo dobrze widoczne bardzo efektownym, a jednocześnie szczególnie ta realizacja Chicago, które wszystkim za chociażby ze zdjęć, bo to jest taka po prostu, jakby kropla metalu, który jest niezwykle efektowny man jest zrobiony z bardzo wielu płytek stalowych, które są szlifowane, które są mają już ściany efekt lustrzany połysk i one są bez słowa ze sobą połączone, więc ona wygląda kropla rtęci, a jednocześnie można pod nią przejść, a na odbija pejzaż dokonany niebo i ona ukazuje możliwości kaptura jego zainteresowanie nowymi technologiami i to jest coś co, gdy najbardziej dociera do takiej popularnej publiczności te jego efekty, jakby technologiczne, bo to nie tylko Zbysława łączenie płytek, czyli tam te lustrzane powierzchnie taki blok kształt biologiczny, ale także nota słynna historia z czernią tak czy Carrefour wykorzystuje nanotechnologie otworzenia po prostu czarnej substancji nawet nie pigmentu to jest porzucane substancja, która pochłania prawie 100% promieniowania świetlnego co jest efektem w ogóle takim niewyobrażalnym, ponieważ my widzimy przedmioty, dlatego że odbijają światło, więc jeżeli ten przedmiot nie odbija światła czy odbijam bardzo niewielkim stopniu to właściwie jest niewidzialny to jest ten sam efekt samoloty Stars, które były niewidoczne dla radarów, czyli jest najczarniejsza czernina czy pana nazywa się ta substancja Warta Black ją na jakiś postęp na taras i wykupił patent do tej substancji ca bardzo zdenerwowała innych artystów, którzy uważają, że jak można po prostu mieć licencję jakiś kolor to nie jest dokładnie kolor to jest po prostu pewien rodzaj substancji, więc takie było lekkie nieporozumienie, ale niewątpliwie zniżka pór budzi różne kontrowersje środowisko artystów na wystawie w Orońsku 12 prac 9 kamiennych rzeźb i 3 rzecz bez związku z żywicy niezwykle cielesne przypominające formą żywe obiekty, które chce się dotknąć chcę się głaskać wniknąć w ich czeluści lub właśnie ostrożnie trzymać się z daleka z obawy przed nagłym wchłonięciem w jak osiąga taki efekt rzeźbie przede wszystkim zatem efektem stają pewnego rodzaju aspiracje, bo ja właśnie powiedział o tym jak bardzo, a jest rozpoznawany wśród szerokiej publiczności ze względu na te efekty magiczne byśmy powiedzieli natomiast ma jakby inny aspekt twórczości, który jest mniej efektowny, ale za to bardzo głęboko zakorzeniony w jego lektura w jego przeżyciach doświadczeniu życiowym i ta cielesność jego sztuki jego twórczości barw, jakby te 2 strony strony optyczną prawda tam, gdzie te obiekty są lustrzane albo są czarne pochłaniające promienie świetlne, ale ta druga strona wystać cielesność i ta cielesność jest inspirowana jego lektura pcha analitycznymi to, czego szuka i co jest charakterystyczne dla największych artystów historycznie ta jest szuka pewnej pierwotnej przyczyny jego prapoczątki jest to takie poszukiwania na poły metafizyczne szukania, jakby początków ludzkości początków świata początków cywilizacji jego twórczość rozpięta jest pomiędzy tymi 2 insektami, o których pisał Zygmunt rajd, na którego niektóre osie powołuje, czyli pomiędzy popędem pożądania i powodem śmierci i ten dramatyzm, bo te 2 popędy one tworzą taki dramatyczny prawda pełen napięcia związek, żeby uwidacznia się jego rzeźb i wybiera takie kamienie takie mamy rzeźbę kamienną to w ogóle cała historia, dlatego że może należałoby powiedzieć o tym, że rząd pracuje wielu materiałach, czyli nie tylko w Kamieniu nie Tylka żywica ach, wszelkiego rodzaju, ale właśnie jeszcze tutaj chodzi metal, ale tynkami który, jakby najmniej może jest pokazywany i ta jest w ogóle ta wystawa w Rajsku jest pod urzędem unikalna baza do po poprzednim razem tego rodzaju były pokazywane kilka dobrych lat temu w Turcji, więc tynkami jest wybierany pod kątem jego, jakby cielesnych właściwości, kiedy patrzy się na tę rzeź by ta wydaje się, jakbyśmy patrzyli na skórę, która jest uporządkowana, przez którą widać naczynia krwionośne widać jakieś siniaki widać jakieś nieregularności, które są na typowe dla ludzkiego ciała tak jestem bardzo cielesny i dlatego używa też szczególny właśnie materiałów jak ten marmur nigeryjski portugalski marmur różowy tak właśnie porządkowany tak jakby to była skóra jeszcze jakimś wylewamy podskórnymi skóra już dojrzała niedoskonała używa też marmur włoskich, ale też drugim takim bardzo szlachetnym materiałem z Onyx kamień, który akurat tutaj na wystawie pochodzi z granicy indyjsko-pakistańskiej kamień też bardzo szczególnych właściwościach i teraz bardzo często, jakby w tych dziełach mamy do czynienia z jakimś klęsk ścianami z zagłębieniami nieciągłość ami i ta mi się kojarzy przede wszystkim i nie tylko mi chyba z utworami ludzkiego ciała też zgodnie z realiami, więc nie wiem czy ta jest magiczne wciąganie raczej Paweł Leszkowicz bardzo ciekawy tekst katalogu wystawy raczej jest mowa o brzeg Che czyli o czym się co jednak powoduje dreszcze takie nieprzyjemne jak spotykamy się czymś co jest cielesne krwiste jest szlakami tymi elementami ludzkiego ciała, których nie bardzo chcemy oglądać no ale jesteśmy ciekawi też no ja powiedziałam o tym o tym takim właśnie wchłanianiu wnikaniu, bo miałam takie odczucie, kiedy byłam na wystawie myślę, że każdy będzie miał swoje indywidualne co ciekawe to nie tylko rzeźby, które wyglądają, ale też jeśli chodzi o obiekty w związku z żywicy to ważny jest moim zdaniem cały ten wachlarz zmysłów, które poruszają, bo to po prostu rzeźby pachnąca jak jeszcze się odniosę nowego co pani przed chwilą powiedziała, dlatego że takie mam jeszcze takie taką myśl tych rzeźbach kamiennych, że one właśnie znajdują się pomiędzy wzniosłości cielesnością i to co pani, widząc aspekt tej wzniosłości, czyli po prostu chodzi o monumentalną skalę bardzo piękny materiał mineralny i bardzo perfekcyjny opracowanie powierzchni, więc one działają też w ten sposób i dziękuję pani na to też zwrócić uwagę Michał po prostu zwracam bardziej uwagę na to na ten drugi aspekt, bo jak pracując ze sztuką współczesną zwykle jednak ten aspekt jest dla mnie najbardziej przejmujący nie szukam piękna w sztuce, a tylko brzydoty wnosić w Sarajewie przeżycia prawdy prawdy szczerości Ortega w treści naszej kondycji zostaje tutaj musiałybyśmy sobie zadać pytanie czy brzydota mi piękna, a na to nie starczy nam czas UPA ten zapach, który mówi on no jest zapachem naturalnym, ale rzeczywiście też porusza bardzo, kiedy zwiedza się obiekty w Orońsku tak to jest właśnie ta praca wyrażali ja tam są 3 prace każda z nich właściwie dotyczy troszeczkę innego obszaru zainteresowań artysty, ponieważ ta praca związkiem, który już jest Pusz pól, czyli pchać ciągnąć Anna dotyczy jego rozważań na temat sama ustanawiania się dzieła sztuki i teraz tutaj pokaże cały wachlarz jego lektur przy okazji tych 3 dzieł, dlatego że on jest bardzo inspirowany pismami Martina Heideggera i Martina DG szczególnie w takim dziele, które niedawno stały też przetłumaczone wreszcie na Polski, a początku dzieła sztuki miał taką tezę, że sztuka to jest coś co istnieje samo w sobie nic po prostu artysta jest tylko drogą, na której to dzieło się ustanawia oznaczono nie może sama ustanowić samo powstać musi powstać jakąś drogą i artysta jest tą drogą i myślę, że stan te zachodzą różne prace z tej od tej lektury, których próbuje tworzyć metafory dzieła, które się samo ustanawia również praca Pusz pól polega na tym, że jakby poprzez przesuwanie takiej dźwigni wytwarza się obiekt w postaci kręgu są inne prace okropnie na tej wystawie, gdzie to jest jeszcze bardziej dobitnie, jakby ilustrowane, ale praca ta wynika z tego myślenia natomiast druga praca chwytam się znajduje ma tytuł Getsemani i te są, jakby takie batony ze skrzepu krwi nie, dlaczego słowo baton tak strasznie mi tutaj pasuje on tak kształtowane są takie długie prostopadłe ściany, w których tak, jakby się głębiej i ZAKSIE płac w tym głębiej się, ale są czerwone poprowadzi też kolor czerwony, a tej głębokiej czerni to są 2, jakby flagowe kolory siaka proszę o 2 kolory, w których on najchętniej pracuje w niej początkowym okresie twórczości, czyli w latach osiemdziesiątych, ale używał wielu innych kolorów, ale zawsze nasyconych i czystych, czyli błękitu uczeni czerwieni a, ale już od wielu lat w zasadzie wszystkiego pracę związane są tą czerwienią, a który odmówi to jest czerwień Burgunda czerwień wina ja bym wiedziała, że jesteś nam się karze z Indiami, ale po nie znosi tego porównania jakichkolwiek etnicznych skojarzeń związanych z jego sztuką eliminuje ta ze wszystkich tekstów gdziekolwiek by się one nie pojawiały nie chcę być artystą indyjskim chce być artystą uniwersalnym ita praca GC Mané czy ogród oliwny praca, której tytuł wywodzi się prawda w Libii miejsce, w którym Chrystus oczekiwał na śmierć na śmierć na rękę ma związek z takim esejem Zygmunta frajda Mojżesz i monoteizmu no chyba nie mamy tutaj miejsca, żeby ta szeroko mówić, ale to jest sposób, jaki on przeżywa pewien rodzaj synkretyzmu religijnego i też tego, że morderstwa tak wg frajda jest początkiem ludzkiej cywilizacji, że cywile zaczęli od momentu o tym właśnie projekt pisze w tym eseju od tego momentu kiedy bracia synowie zabijają tego ojca hordy ludzkiej i to jest taka teoria etno logiczna powiedzmy antropologiczna, kiedy go zabijają ta, ponieważ nie daje dostępu da da po prostu do kobiet w chodzie, kiedy zabijają ta to po obawiają się ze sobą jak dalej ma ta horda funkcjonować to początek prawa i początek cywilizacji i w związku z tym ta kwestia tego mordu krwi i przemocy bardzo często w twórczości kapusia się pojawia i może tyle na ten temat, chociaż tutaj mogłabym długo i trzecia praca, która tam jest Black plus ex Cup wejść ona się bardzo silnie kojarzy z wargami sromowymi i ram kobiecy jest również tematem wielu jego rzeźb i ta znowu wynika z innych lektur dotyczących teorii, która została chyba jednak zakwestionowana w ostatnich latach, a mianowicie, że początek ludzkiej cywilizacji związany jest materia HTM mówi się raczej mafijne weźmie dzisiaj niż Mattia chacie, chociaż to wszystko są tylko i wyłącznie przypuszczenia natomiast on uważa, że kobiety znowu pojawia się krew, że kobiety mają bezpośredni dostęp do krwi poprzez miesiączkowania poprzez sytuację w związku z tym mają najbliższy związek z ziemią krew i ziemia znowu tutaj nam się DG kłania jako te po prostu Primark podstawowe pierwotne elementy ludzkiej cywilizacji proszę państwa zainspirowana m.in. filozofią wystawa prac Anish Kapoor w Orońsku do 12lutego przyszłego roku, ale przed nami długi weekend, więc bardzo serdecznie polecam wycieczkę do Orońska Warszawy godzina 20 samochodem z Krakowa 2 godziny ta wystawa pozostanie państwem na długo i patrzenie na rzeźbę kaptura jednak w internecie to nie jest to samo tylko przypomnienie jeszcze 11listopada święto i centrum jest zamknięta w sobotę niedzielę otwarte będzie Dorota Monkiewicz kuratorka wystawy prac Anish Kapoor w Orońsku była gościem kultury osobistej dziękuję bardzo, dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA