REKLAMA

Co oznacza "pokolenie Majdanu"? Ukraiński punkt widzenia Rozy Sarkisian

Los Polandos
Data emisji:
2022-11-08 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
54:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
los Polandos ser, czyli nic słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM przyszedł czas na program los Polandos, czyli niepolski punkt widzenia dziś w naszym studiu pani Roza Arki Jan dobry wieczór w rejestrze inicjatorka dyrektorka artystyczna niezależnego charkowskiego teatru de facto główne reżyserka pierwszym ukraińskim akademickim teatrze dla dzieci młodzieży we Lwowie etatowa reżyserka Narodowego akademickiego teatru dramatycznego ręcznego Wilanów ręki zysku laureatka Rozwiń » konkursu British Council Bóg i Ukraina tej kim zostawić na stypendium Gaude Polonia oraz pani artystycznego prezydenta Ukrainy to oczywiście nie jest całość pani dorobku, ale przynajmniej najważniejsze rzeczy, żeby słuchacze słuchaczki mogli zobaczyć jak wiele różnych aktywności pani ma za sobą, a teraz jeszcze chciałbym zacząć rozmowę od tego co słuchacze mogą zobaczyć w teatrze, bo pani sztuka radio Mariia jest grana i ktoś nawet za chwilę zainspirowane naszą rozmową może chcieć pójść obejrzeć przedstawienie, ale zawsze na początku i o tym zaraz porozmawiamy zawsze na początku tego programu od 12 lat pytanie pierwsze takie samo gdzieś pani urodziła, a w ogóle mam taką skomplikowaną historię budziłem się w górskim górskim Karabachu to jest taki terytorium ma pomiędzy powiedzmy tak de facto to jest terytorium Azerbejdżanu, gdy Jurek jest z jej terytorium Azerbejdżanu, a de faktu to uważa się tak ormiańskim terytorium takim nieznaną Res publiki moi wszyscy wiedzą teraz tam także eskalacja konfliktu, a u mnie tam niż kata jak było małym dzieckiem ją 5 lat, kiedy zaczęła się wojna i faktycznie wojna już była w takim stadium, kiedy niebezpiecznie było w ogóle tam być i wtedy tato zdecydował zrobić na maksa wszystko, chociaż nie można było już gdzieś jest rzecz, bo taki terytorium jak w górach w środku Bór, jakby niebezpiecznie było wykorzystać w ogóle żadne tam loty tam Biernat poseł helikoptery jak już umówił się i moim babciom siostrom z mamą hali do naszych mojego wujka do Charkowa i 5 lat mieszkam w Krakowie, kiedy pytają mnie kim jestem tu mówię, że jestem Ukrainką Aliną pochodzenia ormiański, a ile pani miała lat jak pani z górnego re wzięcia miał 80 świata to ma pani jakieś wspomnienia 100 lat tu jest taki wspomnienie już powiedzmy taka przy pro opracowane przez rzeczy, jakie są przepracowane, kiedy pracuś z kimś trafną czymś tam worki pod tak przepracowana przepracowali część jak dać poświęciła pani na narażeniu tytoń powiedzmy tak jakoś, kiedy byłam dzieckiem 1514 letni lubił mówić, skąd pochodzę, bo nie, dlatego że tam nie wiem, więc mówić, bo jako dyskryminację nikt nie o to chodzi, bo rozumiał, że jeżeli będę mówić, skąd pochodzę to Musze mówić co przeżyła i jakoś tak, że żartował mówiłam, że jakichś egzotycznych niż ma wiz itd. ale powiem tak żyłem sytuacja nawet tej wojny, w które chciało się wśród nas tym roku jest dla mnie taka ważna w ogóle na wszystkich poziomach artystyczną, ale na osobistym poziomie ważne w tym sensie, że w naszym społeczeństwie, jakim stało takim, a normalizować mówić o tym co przeżywałem wróci w jakimś momencie także zeszła mówi się swoich traumach, które przeżyła dzieci z tym czy pani przed konfliktem niestabilna sytuacja z Górskiego Karabachu z rodziną wyjechała tam dobrej miny do Ukrainy tak, a później w 2014 roku sytuacja w Ukrainie stała się nie stawia Rosja napadła tak to w zasadzie do piątego roku życia panie w cieniu wojny od 2014 ćwiczeń wolnych no taki moje babcie w ogóle jakąś wojnę jak i pytam pana teraz niestety nie rozumie, że jest to jednak ma demencję, ale wierzyć trzecia wojna ona mówi no kiedyś moja matka też drugą wydaną mówi Ross, a przecież wiemy tutaj swoje dna i nie chcą wyjeżdżać z mieszkań w Charkowie oni mówią on też nasz wybór mojej nie możemy jak wszystko robiło, kiedy wszystko zaczęło się pomyślałam trzeba wszystko zrobić, żeby jakoś może pomóc tym, że nikt dziś przetrwali wojnę, ale mam kwit kimś 1 dzień może to był piątek, a szósty dzień wojna powiedziała mi też wpływu pór, jeżeli to się stanie to chce, żeby mój wybór był taki siedzieć w moim domu, a przyjmuje kawie przybyłem oknie i że coś trafi to ja będę wiedziała, że ja zrobiłam taki wybór ja nie chcę nikt uciekać Niewiem co mnie tam czeka tam nie jest ważne jak myślą może ma rację może ma rację to jest wybór musimy poznać, zanim poznamy radio Maryja to muszę porozmawiać o syndromie Hamleta w ten film, który został na podstawie sztuki nakręcony Elwiry niewiary Piotra Gąsowskiego czy tak powiedziałem w skrócie nie do końca prawdziwe na podstawie sztuki, bo to historia trudno mówić, bo część ludzi nie widziała sens słuchają nie chcemy opowiedzieć za duże, ale pani powiedziała w kilku zdaniach, jaką idee przekazuje syndrom Hamleta to co mi pani perspektywy co jest najważniejszego dla pół dla ludzi w Polsce tak jakby coś co dla nich może być istotnego kiedyś będą chcieli obejrzeć na imię też kontakt tak jak pani twórczości pośrednio no, a tutaj takie kwestie, jeżeli ludzie Wici tegoż filmu tak trzeba jakoś powiedzieć jak to wygląda tak no, a grono to tak tu o 2 taka propozycja od Piotra Elwiry oni zwrócili się do mnie powiedzieć, że chcą nagrywać jakiś dokumentalny film o nowym pokoleniu po Majdanie i wpływ i wojny, które się 8 czternastym roku o nowym pokoleniu ukraińskich osób walczących walczących rewolucję itd. i powiedzieli, że chcą, żeby je z nimi takie często mam doświadczenie pracy z aktorami aktorami spróbowałem zrobić, jaki takie dokumentalne powiedzmy tak z elementami fikcji u pani w fikcję fabuły jakiś coś, gdy tu to nie jest coś to jest dokładnie Gable te 3 wspiera plus połączyć z doświadczeniem tych ludzi tam żołnierzy Libicki aktywisty weterani, którzy krytycznego teatru para medycy i tak lider mój zaczęli ten proces zaczęli próbować i faktycznie Piotr Elwira byli, a ciągle z nami, ale film nie tylko o tym jak my próbujemy robimy ten spektakl, a także w tym filmie widzimy historię tych 5 osób, które razem zemną tworzą Hamleta im też bardzo ciekawy film, bo też o tym naprawdę tym nowym pokoleniu w ogóle o tej traumie realne są drogi tak jak grypa to jest problem taki, że kwestia tożsamości losów dramatów, które są związane z wojną i teraz pani jest w Polsce rozmawia pani z ludźmi, którzy zobaczyli Polakami Polkami co chcę powiedzieć, że zawsze przypominam sobie premier tego filmu w Krakowie był Sławik i jeden z bohaterów musi Moon i weteranem ją teraz także walczy by połowa bohaterów tego filmu teraz są na wojnie wrócili na wojnę i bronią nasz kraj i ustawić jeden z bohaterów tego filmu, kiedy zapytali co myśli o tym filmie bo już w 2, czyli od przeszło było nagrywała rubli ten film dziś nikt z dwudziesty 2 do dwudziesty rok i zapowiedział, kiedy patrzę na nas tam to dla mnie to wszystko sentymentalne, bo wtedy mieliśmy wątpliwości wtedy byli u nas pytanie być albo nie być życie, bo nie żyć robić coś albo nie robić, a zaraz jesteśmy w sytuacji, w której nie ma wątpliwości nie ma wątpliwości być albo nie być tylko pragnienie bić nawet nie ma bić albo nie bić bronić albo bronić i ja czasem myślę, że wojna to jest taka skomplikowana sytuację w naszej sytuacji oczywiście to jest kraj, który naprawdę zaś się jak bardzo fajnymi miał rozwój oraz dużo zaczęły po prostu słynnemu po prostu inny wizji zaczęli szukać tej tożsamości narodowej nie narodowej NIK bije nie mogę mówić wić w ramach Ukrainy dziś takiej 1 taki tożsamości było nasz kraj z bardzo taki ruch różnych różnorodnych, ale zaczęliśmy myśleć o tym kim są Ukraińcy, czego chcemy w jakim kierunku chcemy iść tak ktoś chciał w tym ktoś tym itd. mieli wątpliwości i nagle ktoś przychodzi i po prostu zabiera to i u nas nie ma teraz oraz listy tylko i jeżeli bo padły te co były jak wziąłby Polakom, którym wszystkim rekomendował oglądać ten film, dlatego że trzymajcie się za to, żeby zawsze byli alternatywy i wątpliwości, bo jak na stanie ten moment, aby jakakolwiek opresja agresja dzięki małym nie wiem przez młodzież do tego, że nie będą was żadne wątpliwości alternatywy i wtedy no w danej sytuacji w sytuacji Ukrainie przez tą straszną agresję my po prostu mamy bronić i mamy wyjść, a pani pamięta jakieś reakcje w Polsce na syndrom Hamleta takie reakcje, które pani zdziwiły albo zaskoczyły nie do końca pani rozumiała mówię dokładnie było w Polsce mi się WD bardzo fajny reakcję byli nadają, bo ktoś słucha pani myśli sobie w tym dramatycznym momencie historii nowoczesnej Ukrainy pytanie Hamleta jest nieważny, bo rzeczywistość pokazuje tak musimy teraz wszyscy tak czy inaczej chwycić za broń, ale pani w Polsce, gdzie społeczeństwo ciągle jeszcze ma właśnie te wadliwości, ale też czy pani nie ma wrażenia, że tych wątpliwości za dużo to znaczy część osób mówi, a na to czy Ukraina powinna być w Europie czy też nie część osób mówi możemy za bardzo pomaga Ukraińcom i tak dały wie uważam tak bardzo łatwo o tym mówić w tym ludzie, o których pan mówi, kiedy nikt nie rzuca na głowę bomby i po prostu jak mi życie tego żadnemu kraju jeśli nagle nad głowami będą drony kamikadze jak potem chce podejść do tych ludzi zapytać trzeba bronić swojego domu nie bronić prosić broni, a nie wiem zbierać kasę po całym świecie po prostu wtedy wtedy będziemy je po prostu się myśli ludzie ludziom brakuje jakiś wyobraźni i jeżeli nie ma empatii chcę by wtedy trzeba po prostu wyobrazić co się dzieje z ludźmi, którzy siedzą w swoich mieszkaniach teraz w np. dzisiaj wczoraj po była skreślona z koleżankami swoimi gadam tak wszyscy wiemy nie ma światła nie ma tego nie ma jeszcze czegoś, ale naprawdę w Kijowie wygląda ich tylko kilka grudek apokalipsa nie mówiąc do i cóż, kiedy lata nad głową to jedno ty wiesz jakaś bezpieka ale kiedy ciągle nie ma światła internetu nie może nic zamówić wody to po prostu straszne opoką lipca i po prostu, jeżeli ludzi man osoby w Polsce, a lub w Polsce jeszcze tam możemy powiedzieć polskie społeczeństwo nam pomaga na większości w 2 dni temu zobaczyłam statystyki co myślę o tym niemieckie społeczeństwo no tu w ogóle strasznie i chcemy się przypomnieć 1 taki cytat 1 ukraińska his historyka his historyczka historyczki tam tak ich na stałe mówi 1 program powiedziała przecież Francja i Niemcy mają Niemcy Niemcy Niemcy Niemcy mają problem z tym, że Rosja naprawdę, a jest agresorem z tym, dlatego że oni oni tego nie widzą, bo 60 albo ile tam lat temu, kiedy była ta druga światowa wojna oni wtedy nie zobaczyli galerię Hitler i w tym problemu odpowiedziały na stare płyty teraz myśli ale, ale ma rację, a raz, dlatego że ktoś ktoś nie potrafię tego zobaczyć w 100 lat temu Unii Zobacz teraz będzie bronił straszne statystyki, które słucha argumentów pół zobaczyć te Sojuszu opinia i żeni w trochę wstyd dla tych ludzi, ale łupu musi, że w Polsce nie taka tragiczna sytuacja bardzo wiele osób pisze, że pani działalność ludzie, z którymi pani pracuje to jest pokolenie Majdanu, że to jest ta część ta generacja artystów ukraińskich, o których mówi się pokolenie Majdanu co to jakby pani zdefiniowała, jakby pani opisała jeśli jest coś takiego faktycznie w sztuce ukraińskiej teraz jak pokolenie Majdanu tutaj co jak idę no jak powiedział by tak w ogóle ten Majdan stał się takim przełomowym czymś takim etapem w ogóle w sztuce i ta nowa sztuka bliżej mówi o teatrze teatrze w ogóle i takie zjawisko teatr polityczny Ukrainie tu wszystko było spowodowane mą od faktycznie Majdanem i został bardzo mocno takim wyglądem, bo te pytania, które powstały na Majdanie kim jesteśmy, czego chcemy w jakim kierunku, kto przez nas mówi, a czy mówimy mój trzymaj reprodukuje mojej jakiś obcy dyskurs kolonialny, który przez Sejm miliardy lat był nasadzone na nas i te wszystkie pytania, w której byli na Majdanie faktycznie przyszli ze strefy sztuki teatru i dlatego kiedy mówimy po kolei pokolenia Majdanu mógł powiedzieć, że to jest takie szukające wtedy sługą swojego głosu ten głos tylko próba wyjść naprawdę tej narracji narracji, które jest ruski racji tego kim jesteśmy nawet europejskiej narracji kim kim jesteś, a czy tonie także te wartości to są europejskie wartości się jakoś próbuje o nich opowiedzieć, ale nawet przekroczyć jakoś tak Keanu faktycznie znamy historię Ukrainy, że tam część była polską część coś należała do dziś w stronę Anglii, że jest oczywiście każdy ten kraj robił wszystko, żeby to wiemy to Cook kolonii tak ciężko Unii jak wszystko, żeby nie zadusić taki show wybrali mściciel to świadomość, które jest tych jaj, więc nie wiem jak pół Polski liczba powiedz tak Ukraińców np. no tak nagle mamy 2001. wiek tak już niema tych kolonii i Malec myślenie zostaje, a myślenie zostaje, ale czyta pani perspektywy tworząca się teraz tożsamość ukraińska, jaką jest konstruowana one właśnie ona się opowiada w kontrze do tego ruskiego miru i mówimy jesteśmy częścią Europy intelektualnie jeśli chodzi o idee jesteśmy częścią Europy, czyli tolerancja nie wiem wolność osobista sprawnie działające państwo nie ma co tam jeszcze wolne media czy pani tak to widzi, że to jest w kontrze do do teraz tu i teraz tak, że tak to wygląda też duża część społeczeństwa będzie mówi ja jest coś wyjątkowego w nas w tym w tym ukraińskim pomyśle na tożsamość jest coś naszego i co to było no, więc myślę, że wyjątkowość Ukrainy polega na tym, że ona za ciągle robi to to stos sam szuka tej tożsamości w miejscu stale dla mnie Ukrainie to nie jest coś stałe to nie jest taki, że Ukraina stoi stoi tu Ukrainka to stoi, których Bytom czy ruchu proces ciągły proces i czasem to może zmiecie czasem zmniejszy, ale mi się będę mniej lubimy tej tożsamości to Serb to jest wizję muzeum Moskwy Jerzemu jakoś budujemy swoją tożsamość krytycy do Moskwy nie tu nie chodzi o to szukamy soli jest jej tożsamości, ale na Majdanie pamiętam były flagi Unii Europejskiej to było wyraźne tak mu wtedy to było tak wtedy to było teraz teraz to taka sytuacja ta wojna, która wybuchła w tym roku ta inwazja ta taka cała inwazja całego kraju, a coś zrobiła w głowach ludzi, bo ludzie zaczęli nagle widzisz w kim chcą iść z kim nie chcą iść razem ktoś bliski do nich co nie jest bliski i to nie chodzi o to, żeby zamknąć się w swoim kraju Ukraina nie jest takim krajem i postawić te mury mury i powiedzieć jesteśmy ekskluzywnie i tu o to chodzi to nie jest możliwe w kraju, który nigdy monolitem takim jak Polska np. tak np. nie wiem, który w nim możliwe to jest kraju, którą ligi i niemożliwe w kraju, w którym tyle narodowości to wszystko Ukraińcy, kiedy w lutym z ilu osób, czyli Ukraińcy przekraczali granicę dużo przyrząd wśród Polaków a, toteż nic, a nad gminami to było coś ścieki taktu Ukraińcy znów Bud cud to pytali w taki normalny Polacy nie jakiś tam prawicowej, ale to tak prawa pracy, jeżeli wygląda jakoś nie tak nie jakiś tam 2 kultur już szkół i tam albo coś ta toż to też Ukraińcy tak ktoś Ukraińcy tak dobrze przyjeżdża pani do kraju, który tak tak jak pan powiedział z Mono Mono etnicznym szynami jeszcze przed chwilą był model jednej z tak ma chodzić, gdy młoda Alicji robi pani spektakl, który jest dziwną grą zaskakującą, a mianowicie, a odjedzie z tak widziałem, a i ten spektakl każe zapytać wszystkim, skąd pomysł w ogóle na to, że uda się Polskę albo np. świat w ogóle z polskiej perspektywy zobaczyć przedstawić bez czegoś takiego co nawet niewierzący Polacy mówią, że jest no jakąś częścią naszej historii częścią naszej tożsamości nawet jak tego nie lubimy krytykujemy kościół katolicki i dlaczego pani wie co było pomysł, skąd pani, że ten pan, żeby pokazać zobaczcie może być zupełnie inaczej to było zrobione z KUL był projekt w ramach takiego wielkiego Międzynarodowego projektu rejsów IT miałam zrobić w ogóle napisać lub aplikację aplikować na ten projekt, a ten ogólny cały projekt był poświęcony tematu wiary kry kryzys ska z kryzysu wiary w świeciu mógł, ale oczywiście można było aplikować różne krainą zdecydowała, że to będzie Polska był tutaj już było itd. no jakieś momencie zaczęłam czytać tym interesować się na tyle po prostu źle mnie stało tej i tego kościoła katolickiego i Tychowo nawet od sytuacji tych etyki całkowite presji, że widzimy protesty ludzi coś robią kolejnego dnia nie wiem zakazują coś tam znowu protest nie po prostu jakimś momencie zrozumiany po prostu nie chcą czytać po prostu chcę sobie wyobrazić tego nie ma i nie było takie biorą z wojny naprawdę w budżecie momencie zaczął myśleć, ale przecież ty zrobiono nawet na poziomie sztuki krytycznej sztuki przycisku tej opresji i jakich się zacząć myśleć muszę mu, że Muzie ten dyskurs ten dyskurs na tyle mocny rząd nawet tą krytyczną sztukę ten protest Robbie w taki po prostu jak w kieszeni po prostu wyrzucił z nisz świadomi nie rozumiem, że to presja ten dyskurs opresyjny po prostu montuje swoje niby, a dobro nas tutaj tutaj większość, a tutaj ma być trochę opozycji, żeby pokazać, że jesteśmy totalnie jakimś średniowieczu trochę pokazujemy Demokraci życie jakaś i zrozumiał żył jej nie chce w ogóle wchodzić w żaden no jedni chcą jedni jestem Polką jestem ma, ale mam prawo uważam było czasem, kto pół o tym jak zrobiliśmy spektakl, czyli do mnie atakować jeśli chodzi na pustkę osoby niż żyjący w Polsce z Kanady Toronto Filadelfii pot potem nie powiedzieć też południe chce by za taki co pisanie to prawo do takiej, a ja nie wiem modlitwy do mnie pisali modlić tak potem pisali jakiemuś prawu co ty w ogóle, kto kim jesteś w bardzo niedobre słowo sali o tym nie będziemy mówić w teraz, ale państwo może sobie wyobrazić pisali w jakimś z jakimś panem była krótka rozmowa jest po prostu pisała mu po ukraińsku ja was w rozumieniu ja nie rozumie pan nie rozumiem są miłe mnie napis, że jachty i jest Taku te i starał i ogólnie co też robi się też dysz tryśnie po prostu jakiś taki, ale reguła to uważam, że to jest dziki dzik i wreszcie zrozumiał, że nie chcę wchodzić zarzut krytyczny komunikat z tym kościołem nie nie chce z nimi, bo chcę wyobrazić sobie po prostu świat, w którym jeżeli tego nie ma, a jeżeli nie ma tego co nas opisuje czy może mamy w obrazie świadczy nasza wyobraźnia świata wyłącznie pochodzą z tym, kto nas stresuje nie ma grzechu np. nie ma grzechu innej grzechu co ma też grzech uważam, że złe to Robin w chemię Delko nie rozumie nie zdarzyło się, gdy pani zgrzeszyć dziś szczerze nie dzięki widziała pani, że coś się Rz 1 papieros za dużo 1 gmina za dużo już nie nie ale kto pani robi albo np. żadne kolejne mówi Bury pary ja rozumiem wszystko jest naszym wyborem, ale chciała pani komuś pomóc, ale jednak nie pomogła pani później pani myślenie powinno pomóc jednak wyrzut sumienia sumienie i kości może powiedzieć, że da się na scenie teatralnej możemy pomyśleć sobie z kościoła nie ma albo jest taki malutki, ale grzech sumienie zbawienie wszystko wokół nas jest nasączone przesądzony przez ten kościół nawet jak zespoły satanistyczne występują biorą krzyż i odwracają dogorywa, ale biorąc krzyż chce jak nie biorą gwiazdy nie biorą sierpa młota nie biorą krzyż katolickiego chrześcijańskiego zwrócone na art. 2, kiedy robiliśmy to na początku było nas dużo rekwizytów takich teatralnych krzyży wszystko tam tak te gier tego roku tabernakulum ze wszystko tam było, ale jakimś momencie po prostu zrozumieliśmy, że zostawimy to na scenie i przyjdą nie wiem technicznie sen i zabiorą to ze sceny spektaklu dali nie będzie żadnego krzyżu, że żadnego symbolu mamy po prostu to wszystko wyrzucić to ci zostali ludzie zostali ludzi i wyobraźnia, ale rzucali mu faktycznie tej ryk wizji nikt nie wyrzucał wynik krzyży niejaki temu nie wiem mogły te ataki po prostu dziś strasznie dumnie rzucił jakiś krzyż, jaki krzyż, gdzie tam był krzyż wysoki wizji Ystad to jest atak to jedyne bezpieczne miejsce, jeżeli ktoś dla mnie to jest dzika sytuację, czyli pan pyta muzyk sam czy tylko 7 potem gadaliśmy dla nas też bruk ministra i dziki Bór Ukrainie nas broni państwu nawet ten spektakl na Puck pan pytał od ziemi Ham Ham Leeds drą, bo tam vis spektakl, który robiliśmy, który się złe jeszcze efekt tam było paru tych ich opowiedzą prowokacyjnych momentów i ten spektakl był fundusz w sponsorowany przez fundację ukraińską narodową Tajwanu i jakiś anonimowy list do po tym, przeglądzie tego spektaklu, czyli dziś ludzi pisać anonimowe listy do tej pan Państwowej fundacji żyć proszę zabrać pieniądze, bo oni tam coś prowokacji dowiedziałem się o tym przypadkiem nikt w ogóle zniknie inni powiedział o tym państwo obywatel instytucja po prostu wzięły napisano tam nie ma żadnego problemu po pierwsze po drugie to sztuka jak można to jedyny bezpieczny i w ogóle myślę wszyscy obywatele Polski bronić sztukę, czyli już nie chcecie bronić siebie od różnych agresorów róży to jedyny kawałek 30 Kwadrat tych metrów, a broń sztuki galerii muzeum to jedyne miejsce wolności może zostać gdzie, gdzie możecie przychodzić mieć te 5101520, a co zostanie z polskiej tożsamości, kiedy wytniemy chrześcijaństwa albo rzymski katolicyzm kościół katolicki wytniemy i polskiej tożsamości tak jak pani widzi to co zostanie to okaże się, że Polacy są jacy bardzo będą inni bardzo co notuje chciał zapytać może pan mnie tu półki nie ja mam za mało wyobraźni jestem dziennikarzem pani się zajmuje sztuką co zostanie z Polaków co dalej będziemy, że w tym moich cały klub, jakby tego tego spektaklu działali Jerzy zapraszamy ludzie do tej gry wyobraźni, bo nie daje mu tych recept klubów i jesteśmy, gdy proponujemy, a takiego połowa zespołu z ukraińską połową Polska to jest taka nasza koprodukcja kooperację proponujemy taki taką grę wyobraźni po prostu spróbować wyobrazić co dzień mówimy, że nas, którzy okresu ktoś na nie daje żyć dziś Lenę jeszcze coś po prostu wyobrazić świat, w którym nie ma czegoś co nas denerwuje, a jak, a zastanawia się pani albo czy ktoś komentował, że to, że świat bez albo Polska bez kościoła albo bez to czy to oznacza, że bez religii też czy niema kościoła, ale co ludzie dalej wierzą ludzie dalej wierzę, że jest życie po śmierci wierzą, że ich dusza jest nieśmiertelna wierzę, że zawsze trzeba robić dobrze to zostaje czy raz nie chcieli po prostu mówi, że każdy ma prawo wierzyć tu co chcę wierzyć jak ja np. jestem ateistką ja jestem ateistką, choć też wcześniej było no i także nie wierzyłam długa teraz po różnych sytuacji jej ja jestem też zmieni wierze, którzy ja spotkam kogoś tam gdzieś tam znakują pieni potrzebuje tej diecezji, którzy się drzwi, ale ludzie właśnie człowiek budżet również chodziło jak mu, że ten świat stanie lepiej mu jakoś wierzymy, iż tworzy Which główny dziś coś burzy myślimy po prostu wierzyć w ludzi i wreszcie przestaniemy po prostu uczyć budować 11 za to, że ktoś krzyż pali albo Biblii albo jeszcze coś się tak dali może zacząć na ludzi pośród patrzyć normalnych no nie wiem, ale ja ja nie chcę ja WI ja powiem tak spokojnie mnie nie ma problemów z tymi bieżącymi, które co wierzy w nich i że to mnie to nie interesuje, jakby to jest osobisty w niedzielę obu naszego Ukrainie z tym już mówię problemu nie ma u nas nie ma takiego, którzy nas jest muzułmanin Budzisz ci chrześcijanie chrześcijan mamy tam 10 wariantów i nawet katolicy katolicka katolicki kościół nas gdzieś tam być woli wszystkim mają władzę anty, proszę bardzo, budzi w mieście susza tych co chce być, kiedy pani pracowała w Polsce z ukraińskimi polskimi aktorami czy widziała pani jakieś takie zasadnicze różnice jeśli chodzi już samą pracę aktorską natomiast kiedy pracowaliśmy nad radziło i umie już mówiłam, że MR dzisiaj wielu, ale było bardzo śmieszne sytuacje były tam jedna z aktorek to jest Ukrainę Oksana czekasz na Marsie taka wybitna ukraińska aktorka, a część zespołu była połowa Unii połowę większy zespół z Polski były ciekawe, że kiedy zaczęliśmy próbować to powiedziałam o takim ogólnym ideą tego projektu powiedział tak mówi dzisiaj będziemy robić różne w realizacji, a wyobrazić świat, w którym nie ma kościoła katolickiego oczywiście po większość tych aktorów powiązani z, więc kościół katolicki niż pracodawca cenzury itd. no wreszcie cały dzień całej prowizji wszystkim prowizji byli przeciwko kościoła, ale kościół brzmiał Such wille po prostu przy biedna Oksana okresie zrozumiała, że przyszła do projektu projekt, w którym nie ma kościoła wszyscy mówią o kościele w myśl, że trzeba pójść coś poczytać bierna Kumoch i innych życia późno wszystko pocztą, a ja przyszłam kolejnego dnia zrozumiał nie dam radę z tym kościołem, bo już miałam problem z tym powiedział w kuchni dzisiaj jest ban taki zakaz masowa kościół wyobrażamy świat, który mimo ogłosiły, iż ktoś powie słowo kościół u tak po prostu zebrała z sektora improwizacji zrobimy proszę tak, żeby nim mój prostej zakaz Oksana była w szoku, bo całą noc czytało kościołach musiała gotowały się wprowadzać co pan myśli cały dzień wszystkim realizacji Polska Polska Polska Polska Polska polską polską politykę polską wojsk Oksana zrozumiała, że tutaj coś nie tak trzeba, iż czy też historii Polski oznaczał czy też jakoś w nocy książki PiS PiS Piłsudskiego i tak Dell przyszła jej kolejnego dnia trzeciego wieku Hani dzisiaj będzie, bo na słowo Polska i na nowo kościół wyobrażamy sobie świat po prostu inny świat i co pan myśli depresję nikt nic nie mógł improwizować jedno SA tylko improwizował tam różne już kościół wszystko był nie i tu jest lekiem ja nie nie nie mówię o tym, że to było źle to było dla mnie przyjmuj, przyjmując taki, żeby zmartwiła się, bo zrozumiał, że ludzie mają depresje po prostu, że na tyle taki mocny pojęcie kształtujące to wizje przyszłości na tyle Polska jakoś na tyle mocno, że biedni, którzy siedzieli w depresję nim nie mogli nic tworzyć, kiedy zrobiliśmy ban 2 słowa kościół i Polska kurz już kupić, a sukces, choć tylko czy ta zyska Laura Galla oraz ich, bo chcę poznać tożsamości jeszcze chwilę, dlatego że skoro pani przez 5 lat swego życia pierwsze 5 lat mieszkała w górskim Karabachu później w Ukrainie teraz mieszka pani w Polsce to pani perspektywy tożsamość jest czymś co da się w ogóle pisać czy to tak jak pani mówiła ciekawie bardzo Ukrainie czy też ciągle pewien rodzaj procesu takiego kształtowania się czy czy gdyby pani coś kazał teraz odpowiedzieć Polska tożsamość to i wymienić 23 bez słowa kość w albo dni, a może nie da się to, żeby pani widziała jak wygląda Polska tożsamość czy jak pani patrzy na Polaków słucha Polaków to szczególnie są dumni i czego się wstydzą gdzie, gdzie są takie jakieś charakterystyczne cechy, które wyróżniają polskie społeczeństwo od innych społeczeństw trudno powiedzieć, bo jednie, bo moim takim oto czynie takich ludzi nie takie, więc nie większość nie wiem nie wiem trudno, ale kule triumf w 1 to byłaby ułatwieniem dla pani jesteśmy Europejczykami wg pani czy nie do końca, a w ogóle niema co jest Europejczyk czy pan każdy każdy sobie wymyślę inaczej ja nie mam tego Europejczyk w pozycji rok jak w Polsce pytamy to jest Europa to mówimy wolne media tolerancja, gdyby dobrobyt chyba dobrobyt dobra możemy iść po każdym punkcie wolne media Polska Nou w dobrych do robót no i tragedii to jesteśmy blisko już tożsamości Polska 140 najbogatszych państw na świecie wschodnich w Polsce nie wie także są zdziwieni mówią jest niemożliwe mnie naprawdę my w willi de Navarra ludzie nie wiedzą, że jesteśmy jednym z 40 najbogatszych krajach na świecie i zyskać, ale może to jest tajemnica polskiej tożsamość się, że nie zdajemy sobie sprawę jest dobry i dlatego pani aktorzy wpadają w depresję, bo nie wiedzą, czego mają być dumni co jest ich kręgosłupem takim, chyba że pan moralny moralny kręgosłup kościół no tak kościół kościół listy wyborcze szopkę kręgosłupy, a na zalew, ale co jest w ogóle mi się te też, kiedy robiliśmy to radio Maryja o tym gadaliśmy, że naprawdę tak kategoryzację styki są Kangura zawiłości, że wyjść i dziś nie wiem Polacy katolik to jeszcze się euro EBIT to jest jakiś jeszcze ktoś coś co jest Prus co to jest dzisiaj taka i jutro mogę być innym człowiek po prostu moje życie ja nigdy w życiu nie mieszkał w kraju, który jest jeden z 1 ani religią 1 mu całe życie to ciągle jak wędruje analiz w ramach Ukrainy mieszkałam, a od Zachodu Wschodu i innych to jest 1 kraj Ukraina, a tu niby inne różne kraj wrócę niesamowity kraj i teraz pan zapyta kim jestem w ramach Ukrainy Halki Janko, czyli z Charkowa ze Lwowa nazywana Frankowska albo jakiegoś innego miejsca miasta nie wiem, bo listę jak można już ze Lwowa jestem, a może jestem z Krakowa, a w ogóle może z tego Górskiego Karabachu, a może jestem dzisiaj już Polką, a póki Polak Polak Polacy walczyli w swoje prośbami, bo Ukraińcy byli Polakami np. ale tu Niemcy wszystkim nie chcę być częścią 3 i polityki Otóż są tożsamości ktoś mnie, w jakich sił w Booksy pisze, bo jeżeli mnie ktoś kategorie tu oczywiście ja staje oczekiwano dla kogoś nie chce tego tu my wolno się dzisiaj jestem taka dzisiaj słucham tych ludzi tych osób kogo chce kucharz jutro będę słuchała jeszcze głośno robi tu śpiewam takie piosenki, ale wie pani, że czy dostrzega pani i traktuje poważnie taką potrzebę ludzi, żeby w tym całym niesamowitym kolorowym, ale bardzo niestabilnym świecie powiedzieć sobie 1 jestem pewien, że przynależy do tej kultury albo do tego społeczeństwo daje pewien fundament czy pani w ogóle uważa, że człowiek powinien mieć taki fundament wielu ludzi chciałoby go jeśli niema albo nie czuje to wiele osób czuje się zaniepokojona czujesz się są sfrustrowani globalizacja spowodowała, że wiele osób na świecie czuje się z KRUS może być Alaska Nowa Zelandia to może być Polska myśl czy sfrustrowani przypomniał aha jestem częścią tego społeczeństwa tu albo albo na wyznaje pewne wartości tak jak wszyscy wokół mnie czy pani to jest ważne to, że wiele osób jest sfrustrowanych nie to jest ważne to rozumiem jej teraz się także sfrustrowanej sytuacji i poszerzonej płyną ja zawsze mówi 0101. pierwszy kolejne dla mnie rzecz w tym okienku, że jestem z tego kraju ale kiedy mówię jestem z oka jest dla mnie i ważne powiedzieć, że to jest wiele kulturowych kraj wiele ligi MIC kraj wiele wiele różnych różnych różnych ja chcę być częścią, a taki musi kultury i nie chciałby i to ma stabilność ja chcę być ci czuć bezpiecznie w przestrzeni ktoś ma ściana, którą mogę oprzeć o przyczepkach Kik i to jest wiało wielokulturowość, gdzie u, gdzie my widzimy na wojnie, ale i Niewiem ambicji bataliony nerwicą, którzy nie Samowi to jest po prostu gdzie na Majdanie stron ludzi różnych narodowości to pismo to jest kultura to ukraińska kultura jest część kultury teraz dany moment tak nie chcę być częścią jakiejś kultury nie wiem, jakie są tylko Polska dla Polaków Niemcy dla Niemców nie wiem jeszcze ktoś kunsztem jak w pełni rozumiem tylko mamy akurat to o pojutrze za 3 dni będzie święto niepodległości w Polsce przejdzie wielki marszów to warszawiak tata i oni będą mówili, a będą trzymali flagi polskie będą mówili, że Polska, a Shi silna Polska tak mówili silna Polska wielki naród i co pani powiedziała oni czują, że tak powinno być, że można je też szczerze mówiąc zje nie chcę nic mówić, dlatego że w mojej wyobraźni z 2 tysięcy trzydziestym Pisz piątym roku jak grać Marii i ich po prostu nie będzie nie będą tam gdzieś w Party zaś partyzanckich nie będzie, ale ja nie chcę jedni jak nie wierzy w Polskę wierzę w polską moi winną płyny kraj wielokulturowej bez presji jednak jakiś dominant dziś nie wiem PiS nie jest dziś jakieś inne kościoły tam jeszcze coś ja wierzę, że to będzie, bo tu już Che powoli idzie i nie ma jest z tymi masz nie boję w ogóle nie znam to jest z nimi na wiek też nie będę ja nie chcę gadać z osobami, który biją innych ludzi z nimi gadać policjanci pytania, dlaczego policjanci z genem z nimi nie mają gadać od nich pan bronić ludzi po prostu zieleń chodzą biło ono kobiety niż tylko w opiece rodzic już po różnych osób, jeżeli oni krzyczą, że je Polska PiS po polsku jak Polaków sorry ja nie widzę ich w przyszłości będę taką wróżką ich nie będzie, a jak zostaną będą to co wtedy co pani powiedziała, że dla pani ważne jest, żeby społeczeństwo było multikulti wielokulturowe tolerancyjne to tolerujemy też ludzi, którzy może nie tych co biją, bo nie ma się powinno zająć policja, ale tolerujemy tych konserwatywnych głęboko religijnych bieżących kościół i wierzących że, że Polska powinna być tylko dla Polaków nie to nie mogłem uwierzyć po prostu pytanie w tym co robią, bo jak oni mówią Polska dla Polaków dali dzięki kolejka jakich działań nie wiem zamknięcie granic pod granicą białoruską, a cała historia, a tutaj otwarte granice, proszę bardzo, nie tak dali my rozumiemy no to pełna polityka i ja ja rozumiem, że tolerancyjnych wszystko wszyscy mają prawo na różne głosy, ale pytanie w działaniach, jeżeli ktoś robi wszystko, żeby inna osoba przystał i ktoś przestał istnieć fizycznie no może mieć myśli nie wiem już myślę, że tu wszystko tych wszystkich konserwatyzmu uczyniła bardzo nie od wielkiego intelektu i takie widzimy jak społeczeństwo ostatnio robiliśmy projekty z młodzieżą polską i nie tylko z polską polsko-ukraińską i to bardzo fajnie, że teraz u nas takie taka kooperacja idź to inny licz ta młodzież innych ludzi jest nie wiem czy ten marsz niepodległości czy jakiś tam coś temu te wszystkie prawicy niezrozumiały czyni widzą, że to innych ludzi to Super progres, ale innym progresywne progresywne tak, ale to oznacza, że co oni są bardziej tolerancyjni wobec wobec czego wobec i nie po prostu innemu patrząc na świat niż wpłynęło ani, budując te utopi te przyszłość te i oni wyobrażają ani wybrał mi się wydaje nie ma tak radykalną wyobraźni, bo ta wyobraźnia od razu realizuje się taką rzeczywistość po prostu póki ktoś tam z kimś Fauci w Łodzi, iż wszystko już robi i będzie ta przyszłość wielo kulturowa tolerancyjnej my tak dali 2 wieże, a czy widziała pani w Polsce, jaki spektakl widziała pani taki teatr, który panią zaskoczył coś co miała pani wrażenie, że jest rzeczywiście artystycznie jakąś taką rzeczą nową czy to jest obracanie się wokół ciągle tych samych teatr tematów jakoś pani się tym za bardzo nie inspiruje jak to wygląda ostatnio z systemem władzy miał nie tak dużo oglądam, ale próbuję przypomnieć są bardzo w badały te słowa kościół Polska Polska już niema, bo z tych trudno teraz na temat na te pytania, ale dla mnie bardzo ciekawe Polski teatr tak powiem życiu oczywiście nie bardzo ciekawie, ale czasem nic czasem są fajne rzeczy, ale są aktorzy czy są raczej rozumieć takie doświadczenia aktorskie doświadczenie aktorskie, gdy widzę, że coś się coś co siedzi naprawdę nie jakiś taki totalny udawanie naprawdę z tymi ludźmi tu i teraz nieważne, jaki to materiał nawet może być dziś sztuka klasyczna to nie jest problem mógł ale kiedy widzisz tam coś siedzi, że coś autentycznego pytam panią, dlatego że na polskie społeczeństwo nie ma doświadczenia ani Majdanu, czyli wielkiego z sprzeciwu ruchu społecznego nie ma doświadczenia pełną skalę owej wojny, więc jest w zasadzie taki dość stabilnym społeczeństwem pytanie czy pani widzi to w teatrze, że to są właśnie rzeczy, które nie muszą być polityczne mogą zostawić w ogóle zaangażowanie polityczne na boku pani tak patrzy na to, iż pani perspektywy właśnie pytanie czy, jeżeli tak powiedzieć Shi większość oczywiście taką czuję w taki komfort, że coś znajdzie ona z gazet znalazł znaleźli coś, jakby w tym taką bańce walnie coś takiego jest tego to jest takie niby jak dobre nam tutaj coś robimy dziękuję sami sobie moimi dziękuję Super czy robi to jakąś zmianę społeczną, a pani chciała więcej radykalizmu w tych rzeczach więcej jak już takiego co wyjścia na ulice wyjścia do publiczności i oczekuje się, aby je wszystko zależy od tego z jakimi ludźmi pracujesz w było czasem są ludzi, którzy potrzebują takiego rynku maleńkiego pokoju i takiej rozmowy ojców z innym widzę, a są ludzi, które potrzebują naprawdę wyjść niż byliśmy kim robić protesty i trucie od tej w, kiedy robi teatr obchodzi mnie tu czy możemy tu i teraz stworzyć wspólną współ wspólnotę czy możemy tu i tu także mówiłam w tym filmie syndrom Hamleta, kiedy jakimś momencie był taki konflikt nie mogli tam 1 chcemy zrobić Kiska konflikt mówi listy Szmyt tutaj w tej przestrzeni 2222m nie myli, a wszyscy mają paszporty Ukrainy i my teraz kłócimy się nie możemy tutaj zrobić 1 Senat, o co chodzi i czasem w takich projektach po takich mocno w projektach tych bezpiecznych, bo dla mnie te konflikty jest bardzo ważne to miejsce mnie interesuje, kiedy ludzie mają różne różne myśli tam na temat nie wiem wciągu 1 spójnego, a i my się podoba, kiedy nagle te konflikty nie przy przywodzą do kompromisu w tych taki tani kompromis, że pan mówił, kiedy to wszystko w porządku mówił kiełki, a tylko te konflikty te różne różnorodności myśli przychodzą do takiej współpracy i wtedy szukamy co trzeci na trzecią alternatywę nie robimy także robimy co pan chce albo co ja chcę bardzo lubię, kiedy naprawdę różnorodności tylko wtedy możemy współpracować na coś trzecie i nie będziemy po prostu ciągle polaryzować współ społeczeństwo, a albo nasze albo waszym albo jakiś kompromis i zrozumiały był jedynie, że kompromisy w sztuce w sztuce nie może być kompromisu to jest to wtedy sztuka trud kultura o przypomniało mi się, że chyba mamy odpowiedź na pani pytanie czy Europa bez polskiej perspektywy chyba duża część polskiego społeczeństwa albo też o Polakach określisz duża część polskie społeczeństwo myśli tak w Europie to są sztuczne kompromisy dla mnie prawdziwego życia, że wszyscy tak się dogadują zamiast walnąć pięścią w stół i powiedzieć my mamy rację albo wy nie macie racji to nie to z naszej perspektywy Europa jest właśnie TK takie miękkie kompromisy kartek to po prostu jest zawsze myśli o tym, że sam koncept tej grupy one, kiedy stworzył się, żeby był taki punkt był ten Holokaust także odbyło się coś zza zechcą wszyscy jesteśmy odpowiedzialni tak i teraz usiądziemy stolik weźmy to odpowiedzialność wreszcie znalazł 1 takiego winnego najróżniejszego wycięli mówi, że tylko te House ten kraj jest znana z filmu i nieadekwatnym i zapomnieli o tym co robili nikt nie brał żadnej odpowiedzialności, jeżeli braliby to byliby wtedy nas ta bajka bałkańskiej wojny teraz Ukraina o ludzi jak by ciągle nie bierze odpowiedzialności szuka osoby, które jest wyłącznie wina, na którą można wszystko może się tak jest wina to jest to zrozumiałe, ale mi się de la i teraz, kiedy uszy lat idzie wojna teraz połowa i grupy, a i jeszcze pomoc w ogóle nie wierzę, że tam wojna idzie tylko teraz ule naprawdę, że wojna bić, ale przecież 8 lat i odwróć winą ludzi co trzeba zrobić, żeby po prostu na to ktoś wzruszy uwagi, a myśli teraz pani nad jakimi projektami przyszły w przyszłości najbliższej czym się pani będzie zajmował najbliższe projekty, a najbliższy rok od teraz Fed projekcie będziemy robić, a będziemy robić z takim stanowiskiem do kultury a gdzie te, a dziś teatr u nich jest taki Totem i będzie nazywał się projekt rumoszu nazwa tego projektu ma 5 przyjaciół, które słuchały wojny to będzie taki, a udziel Theater taki artystyczny badawcze projekty, bo w tym projekcie będą brali udział osoby, które teraz łączą artystyczne, które ktoś mieszka w okupacji ktoś się nie wiem gwałci Makuch nie kusi przepis na wojnie, ale pracy kucharzy, którzy para medykom ktoś jeszcze wolą teren Fik sercem itd. tak dali i to będzie takie tak póki szukamy to będzie, ale to będzie o dźwięku dzięki wolnej i doświadczeniu wojny przez dźwięk no zapraszam to będzie do końca grudnia taki mój 5 przyjaciół, którzy słuchają wojny robimy to z bardzo fajną ekipą połowa będzie z Polski, a tłum będzie z Ukrainy bardzo bardzo fajne opieki bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę poświęcony nam czas pani prezes Arki Jan reżyserka artystka bardzo dziękuję za dzisiaj bardzo także dziękuję dziękuję mam nadzieję, że wszystko zrozumie ich języku polskim absolutnie tak bardzo dziękuję jeszcze raz dzisiejszy program los Polandos, czyli niepolski punkt widzenia przygotowywały i wydawały Karolina Kaczyńska Małgorzata Połczyńska zapraszam wszystkich do korespondowania państwo chcą się podzielić opiniami komentarzami propozycjami to proszę pisać los Polandos małpa TOK kropkę FM los Polandos małpa TOK kropkę FM można również na portalu Facebook na profilu los Polandos umieszczać komentarze tam też dokładna dokładnie archiwum szczegółowe poszczególnych rozmów z naszymi dotychczasowymi gośćmi to na portalu Facebook na profilu los Polandos do usłyszenia za tydzień we wtorek po godzinie dwudziestej drugiej mówi Paweł Sulik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LOS POLANDOS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA