REKLAMA

''Kino to nie tylko świątynia rozrywki''. Dzień Kina Polskiego

Święto Niepodległości
Data emisji:
2022-11-11 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:08 min.
Udostępnij:

Gościnią Tomasza Kopki była Marlena Gabryszewska, która opowiadała o Dniu Kina Polskiego. Prezeska Stowarzyszenia Kin Studyjnych mówiła także o tym w jakiej kondycji są dziś kina i jak na ich kondycje wpływają platformy streamingowe.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
minęła godzina 11 dzień dobry państwu przy mikrofonie Tomasz Kopka i zapraszam na przedpołudnie Radia TOK FM, a moją państwa gościnią jest teraz Marlena Gabryszewska dzień dobry napraw i 11 listopada to również dzięki na polskiego, a to wszystko za sprawą wspólnego projektu przygotowanego przez Stowarzyszenie kin studyjnych we współpracy z festiwalem polskich filmów fabularnych w Gdyni, który ma za zadanie właśnie lansować dobre polskie firmy i tak myślę sobie teraz, że Rozwiń » w tym roku chyba nie było zadaniem wybitnie trudne prawda, bo 2022 roku buda kina polskiego rokiem no dość wyjątkowym rzeczywiście wybór były dość trudne dlatego tak sprytnie nie postanowiliśmy pójść klucza firm, które zostały nagrodzone na tegorocznym festiwalu polskich fabularnych w Gdyni i rzeczywiście zaprezentować widzom kin studyjnych repertuar właśnie specjalnie wyselekcjonowane tak nawet przez żyli w festiwalu i troszeczkę robi nam się z tego taka replika festiwalu w kinach studyjnych w całej Polsce i myślę, że to jest bardzo dobry moment do tego, aby widzowie mogli zobaczyć przedpremierowo jeszcze bardzo dużo filmów, które będą miały swoje premiery w grudniu albo dopiero w przyszłym roku także przypomnieć sobie te firmy, która być może w niektórych miejscowościach zeszły z ekranów dzięki temu projektowi właśnie jeszcze będzie można te zaległości nadrobić to może powiedzmy teraz jak wygląda właśnie ta oferta filmowa w dniu kina polskiego, gdzie filmy będzie można zobaczyć filmy można oglądać c w większości kin studyjnych w całej Polsce ja zapraszam i to będzie najłatwiejsza do wejścia na stronę internetową swojego ulubionego kina i tam na pewno ten repertuar się znajdzie, a ten raportu jest naprawdę przebogate, bo mamy tutaj w do zaproponowania aż 10 tytułów począwszy ode złotych Lwów na tegoroczne ME festiwalu, czyli filmu Silent Twins Agnieszki Smoczyńskiej Theo jest też film ważny dla nas set tego punktu to, że został nagrodzony także przez winiarzy, którzy brali udział w festiwalu co roku właśnie podczas festiwalu przyznajemy nagrodę stowarzyszenia kin studyjnych i właśnie ten film został także docenione przez sen naszych reprezentantów w programie także szum Bóg film nagrodzony za scenariusz doskonałą rolą Małgorzaty Gorol film, który myślę poruszy wielu widzów będzie miał premierę w kinach dopiero 2grudnia, więc jest doskonała okazja, aby przedpremierowo ten film zobaczyć w podobnej odsłonie zaprezentujemy widzą kobietę na dachu to jest nagroda za główną rolę kobiecą dla Dorotę Pomykała doskonała rola fantastyczny film serdecznie serdecznie polecam, ale w programie znalazły się także firma, które zostały nagrodzone w konkursie mikro budżetów to są filmy, które realizowane są z nieco skromniejszy budżet niż te filmy, które znajdują się w konkursie głównym FSI Value, ale często są to film rzeczywiście bardzo dobra i przede wszystkim pomysłowe, bo tutaj faktycznie w ten te firmy mikro budżetowo zaczęły się tym, że nie może ten budżet przekroczyć 1 000 000 i rzeczywiście to jest naprawdę niesamowite wyzwanie, żeby w obecnych czasach zrobić film za taki jest takie pieniądze i tutaj wielu widzów w naszych kinach będzie mogło zobaczyć film słoń, a także matecznik i firm obudź się te filmy jeszcze nie mają ze swoich dat premier także to będą bardzo przed wymiar pokazy serdecznie panie zaprasza to ja jeszcze do tej listy filmów, które będzie można zobaczyć się dorzuciłbym i polecił bym państwu jednocześnie firmy apokalipsa Xawerego Żuławskiego no to jest taki istny gatunkowy rollercoaster muszę przyznać, że dawno czegoś takiego w Polskim kinie nie widziałem, tym bardziej że okazało się, że jest nadal przestrzeń na niekonwencjonalne kino zombie w tle tak właśnie to jest bardzo ciekawy film niezwykle odważne jeszcze bardzo cieszy, że nasi twórcy zaczynają sięgać po kino gatunkowe i nie boją się tych eksperymentów, że polskie kino przestaje być tym kim nam dramatycznym, z którego rzeczywiście słynęliśmy przez lat wiele i nie boją się sięgać właśnie jak wspomniałam do kina gatunkowego bawić się tymi gatunkami dementować tak proponować widzą coś co jest nieco bardziej odważne i wychodzi poza standardy oczywiście wiadomo, że te firmy mogą się podobać mogą się nie podobać, ale wywołują dyskusje to jest niezwykle ważna, bo ten film niesamowicie podzielił widownia festiwalu miał chyba tyle samo zwolenników co przeciwników, ale o to przecież chodzi w kinie, żeby nie tylko oglądać, ale też dyskutować spierać ja i niesamowite jest to, że każdy z nas oglądając film może go odebrać na zupełnie inny sposób UE i ważne jest to, żeby później mieć przestrzeń do tego, żeby tych filmach rozmawiać dyskutować wymieniać poglądami i od tego właśnie członki na 107 do kina polskiego w zasadzie idealnie taką przestrzeń wytwarza oczywiście no dobrze tak zachwycamy się kondycją polskich produkcji to dopytam jeszcze a czego pani zdaniem wynika ten pozytywny trend myślę, że tak jak wspomniałam, że twórcy zaczynają coraz odważniej sięgać po tematy i konwencje zaczynają się bawić tymi gatunkami niewątpliwie istotne jest też to, że od jakiegoś czasu to wsparcie i publiczna ze strony Polski Instytut sztuki filmowej jest też dużo większa dla tego typu produkcji chociażby wspomniane mikro budżetem to też jest jak nowość na polskim rynku kinematograficznych właśnie powstała przy polskim tu sztuki filmowej, która daje możliwość młodym twórcą, których nie stać w tym momencie na to by zgromadzić wielomilionowe budżety na to by zadebiutować filmem wiadomo debiuty są zawsze trudne i ciężko znaleźć prywatne pieniądze na to by te budżety dopinać budżety w obecnych warunkach są naprawdę bardzo duże, bo zrobić film za 56 000 000 dół jest naprawdę bardzo mało w sensie budżetowym czy też te budżety rosną niesamowicie przez inflację przez kryzys ekonomiczny przez to co się dzieje na rynku, więc generalnie to się naprawdę te taka finansowa ekwilibrystyka zrobić film w ogóle zrobić dobry film to już jest rzeczywiście niesamowite wezwania i ja bardzo się cieszę, że tak jak wspomniałam, że powstają firmy odważna filmy, które eksperymentują, która nie poddają się konwencją i też filmy, które coraz chętniej znów są oglądane przez polskich widzów po to, trzeba przyznać, że przez chwilę ten kryzys polskiego filmu mieliśmy przez wiele lat jeszcze wrócić, ale kilka miesięcy, ale chociażby sukces filmu Johnny pokazuje, że to kina zaczyna się odradzać odkrytego filmu frekwencja była znakomita tak to jest też nagroda publiczności na festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni intencje też znajdą znalazł się w naszych propozycjach programowych na dzisiejszy dzień myślę, że warto nadrobić, bo to jest kina być może na pierwszy rzut oka dotykające trudnego tematu nowo temat odchodzenia, ale kina niezwykle pozytywne niezwykle ciepła takie, którego myślę, że w obecnych czasach bardzo potrzebujemy polskie kino jest bardzo mocno dostrzegane za granicą się fantastycznie, jeżeli chodzi o festiwale o publiczność zagraniczną trochę gorzej, jeżeli chodzi o frekwencję w naszym rynek wewnętrzny tak my tutaj tym projektem także chcemy zachęcić widzów do powrotu do kin właśnie na polskie produkcje, bo ona ostatnio takie wspominam troszeczkę mają się gorzej w porównaniu z kinem zagranicznym ani słusznie, bo to są naprawdę jakościowo coraz lepsze produkcje nie mamy się, czego wstydzić rzeczy się też te tytuły, które szczególnie królują w kinach studyjnych są specjalnie wyselekcjonowana i naprawdę wartościowa i warto warto je oglądać warto o nich rozmawiać warto ich doświadczać po być może te filmy za jakiś czas będą dostępne na platformach streamingowych, ale tutaj muszę podkreślić jako ginie Jarka, że żadna projekcja w kinie domowym na największym telewizorze najwygodniejsze kanapie nie da nam tego co SA ciemnej sali kinowej wystąpi kinowej magii oczywiście, zwłaszcza że w kinach studyjnych popcornu nie ma nikt nie chrupie nikt nie w areszcie nikt nie przeszkadza, a wręcz przeciwnie są fantastyczni sąsiedzi, z którymi warto porozmawiać po sam się o doświadczeniach właśnie tego seansu są fantastyczne ekipy kinowe, które z przyjemnością rozmawiają z naszymi widzami o doświadczeniach dzielą się tymi emocjami, więc serdecznie zachęca państwa nie tylko w dniu kina polskiego tylko w dniu niepodległości do odwiedzania kin studyjnych i do oglądania polskich produkcji, bo naprawdę z czego wybierać i ciasto są to bardzo wartościowe produkcje, które przynoszą nam niesamowite doznania i w tym miejscu musimy dosłownie na moment zawiesić naszą rozmowę, aby oddać głos informację Radia TOK FM, a po nich wracamy przed południem, w którym świętujemy dzień kina polskiego to jest druga część przedpołudnie Radia TOK FM przy mikrofonie Tomasz Kopka ze mną studio jest niezmiennie Marlena Gabryszewska dzień dobry dzień, ale rozmawiamy Szanowni Państwo o dniu kina polskiego, czyli takim projekcie, który został przygotowany przez Stowarzyszenie kin studyjnych we współpracy z festiwalem polskich filmów fabularnych w Gdyni no i ten projekt tak jak już wspomnieliśmy odpowiedzialnych za promocję polskich filmów i mówiliśmy w pierwszej części o tym, że polskie kino jest doceniane na zagranicznych festiwalach i przez krytyków, ale jak na polskie firmy reaguje dziś Polska publika jak rodacy oceniają polskie kino czy jest dla nich atrakcyjne mówiąc wprost to jest bardzo trudne pytanie, bo rzeczywiście wyniki Box Office ostatnich miesięcy napawają pewnym niepokojem, bo rzeczywiście tak jak kiedyś się przed pandemią wyniki na polskich firm była znakomita chociażby już nie wspominam o komercyjnych komediach romantycznych, które mi polskie kino również słynie, ale chociażby takie filmy jak kler Wojtka Smarzowskiego rozbił 2500 000 widzów przed pandemią ZUS absolutnie fenomenalny wynik wielu polskich filmów przed pandemią osiągało ten pułap 1 000 000 teraz jest to wręcz 3 może nie terenie możliwe co bardzo trudna fantastycznie otworzył się Johnny na 100 000 teraz cieszymy się w tym okresie po pandemiczne bez wyniku otwarcia 100 000 natomiast przed pandemią mówilibyśmy, że jest słabo, a więc troszeczkę ta perspektywa nam się zmienia rzeczywiście kino polskie jest kinematografia, która najtrudniej odbudowuje się frekwencyjnie naszych kinach z czego wynika pani zdaniem to jest bardzo dobre pytanie myślę, że z z dostępnością polskiego kina na platformach streamingowych rzeczywiście w czasie tego okresu pandemicznego nie tylko lockdownu, ale tych obostrzeń sanitarnych w kinach na przyzwyczailiśmy się do tego, że te firmy dość szybko mogliśmy znaleźć na przeróżnych platformach streamingowych i to jest moja opinia tylko wydaje mi się, że rzeczywiście też widzowie podchodzą do tego także, jeżeli za kilka tygodni ten film znajdziesz na Platformie streamingowej nie ma sensu wydawać pieniędzy na bilet, żeby Polski film zobaczyć na dużym ekranie, dlatego że nie wymaga on dużego ekranu właśnie fantastycznego dźwięku to nie jest to gang, który zupełnie inaczej odbieramy fantastycznej sali kinowej, zwłaszcza w przy przy dźwięku Atmos niż po prostu film, który kameralny jest małe firmy można go jak technicznie też zobaczyć w domu daje się, że takie właśnie moja odpowiedź nawet ostatnio zetknąłem się z takim określeniem jak komfort mówi, czyli filmy, które oglądamy w zaciszu własnego mieszkania nakrycia kocem z kubkiem gorącej czekolady i które najlepiej właśnie ogląda się we własne mieszkanie mówiąc wprost tak no my rzeczywiście chcielibyśmy chcielibyśmy przywrócić widzach tę potrzebę oglądania polskiego FIZ filmu polskiego kina właśnie w tych budynkach do tego przeznaczonych bo, bo tak jak wspomniał w pierwszej części tutaj nie chodzi tylko o te efekty techniczne o tym stronę wizualną, ale też o tę wspólnotowość, którą właśnie kina nam daje coś, czego nam na tej kanapie nie mamy i rzeczywiście tutaj optymizm mamy napawa wynik filmu listy do ME 5 to jest tytuł komercyjne, ale trudno o nim nie wspomnieć film, który otworzył się prawie 300 000 widzów co jest ewenementem w skali tego roku teraz pozytywnym negatywnym, bo to z drugiej strony jest najsłabszy wynik tej serii, jeżeli chodzi o otwarcie, więc troszeczkę tak jak obraża nie wiemy czy się cieszyć się smucić, ale jako branża jesteście państwo też w trudnym momencie chodzi tutaj oczywiście sytuację gospodarczą, czyli kolejny kryzys, z którym przychodzi się państwu zmierzyć zaraz po pandemii tak rzeczywiście to jest kolejne kolejny czas w całą branżę, bo począwszy od produkcji od rosnących kosztów realizacji filmów i problemów producentów z nie dopinają mi się budżetami po właśnie koszty te rosnące koszty promocji filmów to, które dotykają dystrybutorów po właśnie kina i rosnące koszty realizacji pokazów, bo rzeczywiście tutaj kina borykają się za chwilę będą się jeszcze bardziej borykać z kosztami ogrzewania elektryczności, bo jednak wyświetlenie filmu, bo to jest takie złudne, że firmy przez 2 godziny wyświetlamy ciemnej sali kinowej, ale jednak projektor jest też lampa w rzeczywiście myślę, że tutaj cała branża już jest na etapie kryzysu, a podejrzewam, że ten kryzys będzie coraz coraz większe i mamy nadzieję, że nie doprowadzi on w efekcie do do tego, że film będzie coraz mniej kina będą się zamykać tak niestety taki pesymizm mamy troszeczkę powiało w tym dniu niepodległości ale gdy stał głowy mamy też taki scenariusz, gdyż może podróżować tak oto w zasadzie chciałem dopytać czy mają państwo taką strategię na czas kryzysu, bo jak pokazują dane sytuacja gospodarcza raczej państwu będzie to prosperować w najbliższym czasie utrudniała zdecydowania tutaj rzeczywiście jesteśmy na etapie rozmów i Polski Instytut sztuki filmowej i ministerstwo kultury o widzimy potrzeba takich rozwiązań systemowych dla całej branży nie tylko dla dla kina, ale rzeczywiście to wsparcie będzie nam potrzebna, bo tak jak wspomniano, jeżeli budżety nie będą się dopinać będą powstawały słabsze firma będzie powtarzał powstawało ich mniej będzie to ze szkodą dla różnorodności dla na pół dla atrakcyjności naszych repertuaru kinowych i z drugiej strony, jeżeli kina zaczną się zamykacie, ponieważ te budżety kinowe też nie będą się domykać no no zawsze jest jakiś próg opłacalności tak jak tutaj mówimy jesteśmy też prawie po 2 latach pandemii i bardzo ograniczonych dochodów, więc też te oszczędności stopniały w czasie w czasie lockdownu, więc to z drugiej strony wpłynie na to, że ten rynek będzie coraz mniejsze mniejsze, bo musimy mieć świadomość tego że, jakkolwiek boksowi zaczyna się odbudowywać i cieszy nas to, że te wyniki zaczynają być coraz lepsza i tak naprawdę o tym jak ten jak głęboki kryzys jest w kinach będziemy mogli mówić dopiero na początku przyszłego roku, bo ten rok jest pierwszym po tych 2 latach pandemii, w których działamy normalnie widzimy, że te wyniki nie są wynikami takimi jak był 2019 roku, ale drugi sen 2019 rok to też był rok, który był pewnym ewenementem ponad 60 000 000 sprzedanych biletów to się nie zdarzyło w historii polskiej kinematografii i też myślę, że to nie jest zbyt fortunna porównywać do tego do tego roku, zwłaszcza po 2 latach tak ciężkiego kryzysu więc dobrze by było gdybyśmy, gdybyśmy wrócili chociażby do tego poziomu 2 drugi ważny przepis na sukces, dlaczego 2019 roku takim rokiem wyjątkowym pod tym kątem to był taki czas, gdzie rzeczywiście ten las na były bardzo bogaty powstawało mnóstwo filmów do Baku kumulacja takiego rozbiegu, bo ten ta liczba widzów rosła od tak naprawdę od 2016 roku tak bardzo bardzo mocno ten 2019 był rzeczywiście taki rok rekordowy, ale to też rok, w którym mieliśmy bardzo dużo superprodukcji studiów hollywoodzkich to był też rok, gdzie było bardzo dużo dobrego kina art House owego, więc i za polskie kino polskie firmy przełożyły się też na tym oczywiście, że tak oczywiście przecież to też jest czas Bożego ciała to trudny okres tych sukcesów, o których mówimy polskiego kina to był przecież zimna wojna Klary Boże ciało to jest cały czas jakby tak jak mówią nie możemy tutaj mówi, że 2019 to był sukces sam w sobie, bo na ten sukces pracowali wszyscy twórcy, którzy w, których firmy pokazywaliśmy od tego 2016 roku też to zainteresowanie zarówno Getin na zagraniczny jest polskim rosło, bo to też nie było także wcześniej kino polskie miało się fantastycznie nastąpił kryzys w czasie pandemii i teraz nie wiemy co z tym zrobić nie jak na kondycję kin przekłada się w prężny rozwój platform streamingowych myślę że, żeby na Platformy streamingowe troszeczkę już odchody zaczynamy zaczyna dochodzić słuchy o zamykaniu się takich pomniejszych platform natomiast to jest bardzo naturalny proces w momencie, kiedy kina zostały zamknięte, kiedy my zostaliśmy pozamykani w domach coś musieliśmy robić, więc siłą rzeczy każdy z nas szukał jakiejś rozrywki, ale i tak też nie jeszcze cały cały dzień czytać książek dawna, więc nawet, jeżeli byli tacy kinomani nazywani przez nas hard zerami, czyli takimi bardzo bardzo restrykcyjnymi też, ale zapotrzebowanie na oferty filmowe platform streamingowych wiązałaby pani tylko z pandemią czy to może jest właśnie szerszy proces jednak Platformy streamingowe nie są wynalazkiem pandemii one istniały dużo wcześniej inne swoje dwu i odnotowały w trakcie pandemii, dlatego że nie miały konkurencji to nie jest kwestia braku konkurencji etno tylko w przypadku kina, ale w ogóle i innych form spędzania czasu, bo przecież prawie przez 2 lata nie mogliśmy chodzić na baseny do teatrów nawet, bo momenty, kiedy do lasu nie mogliśmy wejść tutaj Platformy streamingowe wygrały tym, że były dostępne od razu za 1 kliknięciem i przynosił jakąś ulgę rozrywka oderwania od rzeczywistości obecnie tych klas mamy bardzo dużo i myślę, że oczywiście wciąż z nich korzystamy, ale korzystamy już mniejszym stopniu jesteśmy coraz bardziej wybredni i faktycznie jest także jesteśmy jesteśmy w stanie zrezygnować z jakiś projekcji kinowych i poczekać aż ten film pojawi się na Platformie streamingowej, ale to już nie jest chyba takie tak duże zainteresowanie i tak szerokie zainteresowanie było w czasie w czasie pandemii jak repertuar kinowy jest chyba lepszą opcją dla osób niezdecydowanych jednak prawda można trochę bardziej ograniczony w tych tak rzeczywiście po prostu opowieści o grillowaniu głównej strony Platformę przez pół godziny i już w totalnej niechęci sięganiu po książki są już naprawdę przechodzą do legendy natomiast takich spełniamy Ślęża na naszym rynku jest miejsce dla kina dla platform streamingowych i dla teatrów i przeróżnych form rozrywki, więc wiadomo, że wre zwracane jest wart nawet bardzo szybko wróciliśmy do takiego bardzo szybkiego sposobu życia, które mieliśmy przed pandemią i chcemy wszystko chcemy trochę ponad trawę chcemy podróżować ich do teatru do kina tych tych form rozrywek jest w tym momencie tak dużo też formie Kisz doznań i też mamy pracę przecież, więc gdzieś ten nasz czas musimy dzielić przez my między obowiązki, a chęć uczestnictwa w różnych różnych działaniach, ale też znamienne jest to co ja słyszę od wielu osób nie tylko związanych z naszą branżą, ale też osób, które pochodzą spoza świata kultury to, że tych działań kulturalnych jest obecnie bardzo duża w tym, że mamy wysyp przeróżnych festiwali nie tylko filmowych teatralnych, jakby ta oferta kulturalna jest bardzo bogata bogata nie tylko w Warszawie, że naprawdę jest nam często się ciężko na coś na coś zdecydować z 1 strony to dobrze, bo jesteśmy kreatywni, bo może my mamy tę ofertę bardzo po Kato, ale z drugiej strony właśnie powoduje to rady jak mamy też skończoną liczbę odbiorców taki nigdy tam się rozpraszają między te działania na pewno żyjemy w czasie przemian bardzo dużych i man też gdzieś tam z głowy mamy świadomość tego, że kino się zmienia kino jako budynek jako miejsce serwowania tej wysokiej kultury i nasze działania też się zmienią i myślę, że rzeczywiście to co obserwujemy od kilku miesięcy to ważna jest taka ich rentowność, jakby serwowanie widzom czegoś więcej niż tylko film rzeczywiście, jakby widzowie też zrobili się na tle wymagające i też żądni tych doznań, że sama projekcja filmowa nie jest już wystarczająca także rzeczywiście spotkanie prelekcja rozmowa to jest coś co przyciąga widzów oczywiście od nas wymaga to więcej pracy, ale z drugiej strony sprawia, że kino znów staje się wyjątkowe staje się świątynią kultury, do której idziemy nie tylko po rozrywkę nie tylko po firmy, ale też po to, czegoś doświadczyć czegoś się dowiedzieć się jakoś ubogacić to nasze życia to jest wspaniała to jest naprawdę fantastyczna i świetnie, żebyśmy się taką stronę rozwijaliśmy to ona potrzebować jeszcze mniej w pełni potem się podpisuje bardzo dziękuję Marlena Gabryszewska prezeska stowarzyszenia kin studyjnych była moją rozmówczynię nią dziękuję pięknie, a za chwilę skrót informacji Radia TOK FM po nich moją rozmówczynię będzie jedna z ikon polskiego kina Katarzyna figura Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA