REKLAMA

Silne więzi z innymi czy miłość do symboli – o polskich patriotycznych tożsamości

Święto Niepodległości
Data emisji:
2022-11-11 16:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
o godzinie szesnastej dziś 16 listopada święto niepodległości dzień dobry mówi Paweł Sulik rozum Karolina Kaczyńska, która dzisiejszy program przygotowała i będzie wydawać je z nami również Maciej Kulczyński, który będzie realizował dzisiejszy program cała trójka wita państwa bardzo serdecznie przypomina, że za godzinę po siedemnastej państwa głosy w naszej ocenie, czyli program mikrofon TOK FM witam pierwszego gościa jest mi prof. Michał Bilewicz psycholog Rozwiń » społeczny centrum badań nad uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry państwu GE od wczoraj zresztą zarówno w sieci jak i publicznej można bardzo wiele usłyszeć od pola od prezydenta od polityków od polityków partii opozycyjnych rzeczy, z których wynika, że czy chcemy czy nie chcemy czy badamy czy nie badamy zakładamy, że patriotyzm jest bardzo ważną dla polskiego społeczeństwa podstawą być może, dlatego że dziś 11 listopada i ten, kto mówiąc po Młodzieżowemu umie grać ten patriotyzm ten ten wygrywa dowodem na to chociażby oświadczenie Donalda Tuska, że jest dziś mamy święto miłości co zaskakujące, ale dzięki temu zauważalny święto miłości ojczyzny, ale prezydent z kolei mówił o bohaterach walce dziś na placu Piłsudskiego zaś politycy rok z rokiem o tym mówią my prosimy pana rozmowy, bo ilekroć przychodzi to święto to zawsze się zastanawiamy nad tym czym jest patriotyzm co to są postawy patriotyczne są ludzie myślą mają w głowach mówił, że są albo nie są patriotami no i na samym końcu, jakie są konsekwencje tego, że ktoś przekonany, że jest polskim patriotą albo też nie to znaczy jak to wpływa na jego wybory na jego codzienne życie na jego przekonania, ale zacznie może tego Neinver Polska społeczeństw można w ogóle powiedzieć patriotycznym, jaka część z nas mówi tak jestem patriotką jestem patriotą w jakimś sensie odpowiedzią na to pytanie są badania, w których próbujemy mierzyć tożsamość narodową Polaków, czyli różne identyfikacje Polaków w tym Polacy się utożsamiają tutaj no praktycznie wszystkie znanymi badania wskazują na to, że dla Polaków ta kategoria re państwa narodu ważne jest dla mnie jestem Polakiem identyfikuje się z Polakami jest to najważniejsza albo jedna z najważniejszych identyfikacji w na przełomie 20212002. roku przeprowadziliśmy kolejną edycję polskiego sondażu uprzedzeń i w tym badaniu również zadać pytanie Polakom to z kimś utożsamiają, której tożsamości są dla nich najważniejsze i to zadanie w zasadzie potwierdziła ten obraz znaczy najważniejsza jest identyfikacja własną płcią to czy jestem kobietą mężczyzna ma największe może mieć znaczenie dla Polaków na drugim miejscu jest tożsamość narodowa jestem Polakiem godnym tożsamość związana z miejsca zamieszkania czy np. z grupą zawodową okazała się być zdecydowanie mniej istotna stąd też może być to nie jest to samo też widzimy badania, które skarb porównują tożsamość narodową tożsamością europejską czuje się Europejczykiem częścią Unii Europejskiej to wszystko są rzeczy ważne dla Polaków, ale jednak mniej ważne niż ta identyfikacja narodowa chcemy tego czy nie dla Polaków jest to coś ważnego i pewnie mają świadomość tego również politycy, którzy o tym mówią pytanie co z tego wynika czy psychologii nawet wtedy, kiedy posługujemy się tym pojęciem patriotyzmu często mówimy o patriotyzmie ślepy pan patriotyzmie konstruktywne 2 odmianach patriotyzmu z 1 strony takim patriotyzmie, który ziemie, które jest nastawiony na to, aby pracować nad sobą pracować nad nad nad swoją wspólnotą, aby była jak najlepsza jak na zasoby mniejsza i to nazywamy pewnie właśnie patriotyzmem konstruktywnym, a z drugiej strony właśnie mamy ten patriotyzm ślepy, czyli takie ślepe przywiązanie do pewnych symboli narodowych do historii, które nie zawsze jest tak na pewno związane z jakąś refleksją na temat tego wszystkiego proszę jakoś inaczej opisać, bo moje ja nie do końca mam wrażenie, że może część słuchaczy też nie zgadza będzie to brzmiało czy osoba, która deklaruje, że jest patriotą, ale nie potrafi powiedzieć, jakie dokładnie dokładnie postępowanie z tego wynika to właśnie ktoś jest chlebem patriotą czy osoba, która tu trudniejszych pytań jest przygotowany do walki z osoba, która identyfikuje się jako Polka, ale z tego powodu, że jest narodowości polskiej nie wynika dla nich żadne działania, ale z tego powodu, że jest kobietą wynika to wtedy mocno zaburza zrozumienie czym jest patriotyzm przecież chodzi na demonstrację strajku kobiet, ale mówi, że nie robi tego jako Polka tylko robi tego jako kobieta co wtedy jest patriotką to konstruktywna czynie czy tak, że konstruktywny zawsze jest jakimś działaniem na rzeczy wspólnoty społeczności grupy, do której należymy i myślę, że ktoś, kto działa na rzecz np. nie wiem praw reprodukcyjnych w Polsce, kiedy wiemy, że problem ten dotyczy Polek tak czy dotyczy konkretnej sytuacji konkretnej grupy etnicznej pewność nie niższej tylko konkretnych, aby mieszkający w Polsce także mających w tym systemie prawnym obywatelek polskich to widziałbym w tym konstruktywne patriotyzm, bo oznacza to pewną troskę i działanie na rzecz zmiany czegoś w miejscu, w którym żyje zamiast np. opuszczenia tego miejsca plan czy w sytuacji, kiedy jest coś co nam się tutaj nie podoba i decydujemy się na luz KTG ucieczkowe tak ekonomiści już pan mówił o tych 3 podstawowych strategiach, które ludzie mogą podjąć w sytuacjach jakiegoś problemu tak albo krytyka albo ucieczka albo pełna lojalność podporządkowanie Night ci, którzy decydują się na krytykę tak naprawdę działają patriotycznie, ponieważ oni nadal próbują zmienić to w miejscu, w którym stał wtedy, kiedy decydujemy się na ucieczkę czujemy, że nic nas już z tym nie łączy to wtedy wybieramy już, jakby inną tożsamość dodatkowo się powiedzieć, że patriotyzm nie jest pojęciem, które jest przez psychologów ulubionym będziemy staramy się używać państwo są trochę bardziej precyzyjne słowo patriotyzm jest także wartościujące prawda uważam, że to jest coś dobrego Irak psychologia stara się analizować pewne pewne zjawiska bardziej niż wartościować dlatego częściej np. mówimy o tożsamości narodowej, czyli tym jak bardzo ktoś czuje się identyfikuje się z grupą, do której do, której należy i w jaki sposób się z nią identyfikuje awans musimy też grzeczna tak, że to wyjaśnić czy to oznacza, że ktoś, że określenie bardziej obiektywnym jest albo inaczej jesteśmy bliżej rzeczywistości społecznej pytamy po prostu ludzi leczy się identyfikują czy też nie otrzymujemy odpowiedzi, ale jak pytamy już patrioty, czyli rodzenie szacunku, a nawet miłości do ojczyzny to wkraczamy na teren, który badawcza jest jak rozumiem o wiele trudniejszy taki bardziej zdradliwe tak jak te uczucia, które czujemy wobec grupy wobec wspólnoty czy obecnego tutaj coś co jest co warto badać to powiedział, że nie jest szczególnie wartościujące ktoś może po prostu żywić takie uczucia bądź nie to jest 1 post 3 podstawowych wymiarów tożsamości jest tak jak silne są moje uczucia wobec wobec wspólnoty drugi wymiar to jest centralne tożsamości, czyli jak ważną dla mnie jak bardzo nam nie definiuje uważam, że bycie Polakiem właśnie jest ważniejsza niż bycie nie wiem mężczyzna wykładowcą akademickim biegaczem itd. tak dalej czy też uważam, że wszystkie te tożsamości są dla mnie równie ważne dane to jest właśnie dla jednych będzie tylko 1 ważna dla innych będzie ona ważna wśród wielu innych nie będzie się wyróżniać na tym tle i trzecim takim wymiarem jest, że wymiar więzi to znaczy jak silne więzi wiążą je łączą je z innymi Polakami tak teraz 3 wymiary tożsamości właśnie siła więzi centralną tożsamości na ile ważne tożsamości tak trzeci, czyli ta pozytywna uczuć wobec wobec grupy wobec tej wspólnoty one wszystkie decydują o tym od tożsamości, ale one mają zupełnie różne konsekwencje jak się okazuje za chwilę wrócimy do rozmowy panie profesorze po informacjach z nami jest prof. Michał Bilewicz psycholog społeczny z centrum badań nad uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego chwilę informacje wracamy do rozmowy 21 po godzinie szesnastej przypominam, że rozmawiamy z prof. Michałem Misiewiczem psychologiem społecznym centrum badań nad uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego jeszcze raz dzień dobry w nowy mówił papież część naszej rozmowy o badaniach, które państwo robili zastanawiam się nad tym na ile tata to sam identyfikacja Polaków jest do dopisania takiego mapowania pan wymieniał te 3 elementy, ale chciałbym wrócić jednak do kwestii chyba zasadniczy nie tylko dziś dyskusja się nasilają dziś, ale one, gdy w ciągu tego roku można w różnych wersjach odsłonach słyszeć to samo dyskusja mianowicie zasadzie co to oznacza, że my deklarujemy jako osoby identyfikujące się jako Polacy i pan powiedział, że poza płcią to jest najsilniejsza nasza identyfikacja przynależności jak rozum do narodu polskiego tak by to związek, a co w praktyce oznacza jeśli założymy, że ten czy inny sposób no chcielibyśmy widzieć w ten sposób, że z tego coś wynika np. nie dla niektórych po prostu płacenie podatków dla innych deklarację, że ten, że nie wiem, że jak będzie potrzeba ojczyzna wezwie to pójdę gdzieś nie wiem pewnie zgodnie z retoryką najczęstszą w naszej edukacji walczyć albo bronić albo coś w tym stylu w każdym razie i czy da się to w ogóle, jakkolwiek opisać to znak ten związek nie ja nie zgadzam się, że nie oczywiste, ale pomiędzy tymi deklaracjami związanymi z identyfikacją, a konkretnymi działaniami ryte te identyfikacja się po to, my tak naprawdę próbujemy ratować to to i weryfikacji tego mówię o tych 3 elementach tożsamości, bo dopiero zrozumienie tego co ludzie myślą upadł pod po tym, kiedy mówią utożsamiał się z byciem Polakiem dla mnie ważne bycie spala bycie Polakiem był wtedy zrozumiecie to konsekwencja to ma bardzo różne konsekwencje jak się okazuje oczy, jeżeli ktoś ma bardzo deklaruje bardzo silne więzi z innymi Polakami, czyli jest damie jestem Polakiem Chile 7 dziękuję polsko to znaczy, że mam po prostu silne więzi z innymi Polakami te więzi z innymi parami dla mnie szczególnie ważne zresztą kiedyś Jacek Kleyff pięknie Doda śpiewa o tym w wiele ze swoich piosenek że, że nie granice otrzymają tylko miejsca w tych miejscach przyjaźni tak więzi przyjaźni z innymi ludźmi z innymi Polakami to jest to co czyni nas Polakami ludzie, którzy tak swoją tożsamość interpretują tacy ludzie są zwykle bardziej otwarci na obcych widzimy to bardzo wielu badaniach, że ci ludzie są bardziej tolerancyjni nie oddziela go i to od innych jednocześnie właśnie motywuje ich do pracy na rzecz własnej własnego narodu własnej grupy, bo mówimy nie tylko o Polakach, abyśmy takie badania wśród Ukraińców mieszkających w Polsce Ukraińcy, którzy w ten sposób się w szkole te więzi z innymi Ukraińcami są ważne lepiej radzą sobie w procesie procesie adaptacji do nowego nowego otoczenia prawda do tego nowego kraju, w którym przyszło im teraz żyć lepiej funkcjonują mają mniej tego stresu kultu maryjnego, który bardzo często imigranci przeżywają uchodźcy wtedy, kiedy kraje do nowego miejsca jest to jest taki może być zdrowy element tożsamości na złote 2 pozostałe, czyli właśnie centralną jest to dla mnie strasznie ważne czy ważnej dla mnie bycie Polakiem inne tożsamości dla mnie nie są ważne i ta pozytywna uczuć tak kocham Polskę Acta bardzo właśnie żarliwa miłość do ojczyzny no one niestety przekładają się na wyższy poziom uprzedzeń i to właśnie takie jest czasami absurdalne prawda, jeżeli ktoś oglądał dzisiejsze obrazki dzisiejszego marszu niepodległości tam obchodzimy święto patriotyczne święto, które powinno świętem radosnym w tym nic się koncentrować na tej wspaniałej historii niepodległości, które dzisiaj uzyskaliśmy na tym że, że brygadier Piłsudski prawda przekazano rada Regencyjna przekazała władzę mamy początek wolnej Polski w tym momencie tak i a ten ten taki Święty ma etat w USA widzimy marsz niepodległości i np. hasła stop ukrainizacji Polski, dlaczego ktoś tego dnia akurat myśli o takich sprawach już nie zależy od tego czy zgadzamy z tym postulatem czy nie, dlaczego widzimy hasła czy okrzyki zakaz pedałowania tego dnia czy ktoś myśli akurat kwestiach kwestii osób nieheteronormatywnych dzisiaj dla to jest wszystko wciąż można na razie przerwa być może w koncepcji przynależności do pewnej wspólnoty i poczucia nawet dumy z tego te przy tej koncepcji jasno powiedziane, że w tej wspólnocie nie ma miejsca dla osób nieheteronormatywnych no właśnie to jest bardzo ekskluzywna wizja polskości, która właśnie jest częstsza wśród ludzi, którzy mają zbyt silnie rozwinięte te 2 elementy tożsamości, czyli zbyt wiele Centralna, czyli ważne jest dla mnie bycie Polakiem ani innego dla mnie nie jest ważne nie mam tej odskoczni jestem też przecież warszawiakiem darzy jestem też nie wiem pracownikiem poczty, że jestem też mężem swojej żony prawda czy wszystkie gole powinny być człowieka ważne wtedy też sam się zróżnicowana i to jest sytuacja, która jest może być bezpieczniejsza niż wtedy, kiedy wszystko zainwestowaliśmy wyłącznie 1 tożsamość tożsamość narodową to jest i tu cały ten problem z tego się godzi to zjawisko, które nasze koleżanki z badaczki tożsamości Aleksandra Cichocka Agnieszka, ale zdarza, ale nazwały narcyzm kolektywny narcyzm on właśnie na budowany na to pewną obsesję właśnie własnej tożsamości narodowej wtedy, kiedy nie mamy innych innych tożsamości, która ich i to niestety jest w jakimś czasie dysfunkcje nie tylko, dlatego że właśnie powoduje, że nie możemy się tak naprawdę cieszyć swoją przynależnością państwową narodową swoją tożsamością, bo zawsze czujemy, że ktoś nam zagraża tak każda duma z polskości zawsze będzie związane z jakimś poczuciem zagrożenia z poczuciem, że jest ktoś obcy, kto tej naszej tożsamości zagraża i to będzie powodowało też różne zupełnie znaczy to zupełnie zgubne tak naprawdę dla narodu działania niedawno były fantastyczne badania prowadzone przez Aleksandrię Ciszak z i współpracowników, którzy wykazali, że ludzie, którzy właśnie mają taki narcystyczny rodzaj tożsamości narodowej oni np. będą chętniej popierali np. niszczenie niszczenie naszej przyrody ojczystej jak o niszczenie krajobrazu doprawdy to wycinka drzew tak, ponieważ dla nich, ponieważ to jest taki paradoks tak ich działania tak naprawdę są niezgodne z interesem narodu, ale są właśnie zwykle motywowane takimi obsesja ami sianiu uważają, że ekologia czy ochrona krajobrazu są jakieś naciski zewnętrzne jakieś regulacje międzypaństwowe unijne, a my tutaj pokażemy, że im nie podlegamy zagrali naprawdę tak jest, bo muszę zapytać o to, dlatego że kilkakrotnie chodzi tylko o tym rozmawiali mało tego za kilkanaście minut będzie z nami Adam Wajrak, który będzie właśnie próbował w ten sposób definiować patriotyzm jako miłość do polskiego dziedzictwa Przyrodniczego, ale czy musi zapaść profesora, bo to pierwsze części do rozwoju mówił, że trochę zaskakująco lokalnej tożsamości albo przynależność do lokalnej społeczności zawsze zniża jeśli chodzi o o tą centralną taki, że niżej niż przynależy do boskie ja sobie wyobrażam, że ktoś w niewielkiej społeczności nie wiem nie chcę nazywać konkretnych społeczności, które w Polsce mieszkają mniejszości, bo mamy wiele, ale z geograficznie mieszkańcy 23 miejscowości wokół parku Narodowego dobrze pot z sił dla nich Centralna jest lokalny załóżmy lokalna tożsamość mówią ci ludzie w Warszawie sobie nie wiadomo co w obozie, a my musimy po prostu sobie po prostu urządzić nasze otoczenie to naszą krainę ukochaną naszą jedyną naszą małą ojczyznę nasz kraj nad urządzić tak jak uważamy, że jest najlepiej np. wyciąć drzewa, bo chcemy mieć opał i co wtedy i wtedy możemy powiedzieć, że ten rok czy nigdy nie będzie tak silna te te lokalne to w interesie Narodowy uważa powinny być parki narodowe, ale moim lokalnym interesie nie nie nie mnie za oknem uważam, że Polska powinna mieć elektrownię atomową, ale minister za moją wsią także czy te 2 tożsamości nie wchodzą w tego rodzaju konflikty oczywiście, że mogą raczej te konflikty nazywamy konfliktami niby tak takimi, w których nie zgadzam się, żeby tutaj za moim płotem właśnie takie zbudowano to są jest też to duża bogata literatura tego, jakie są tego źródła czy to konflikt bardzo trudne rozwiązania wtedy kiedy, kiedy jest jakaś racjonalność poziomu wyższego prawda nie musimy ulokować oczyszczanie odpadów w jakimś konkretnym miejscu, ale oczywiście nikt nie będzie chciał, żeby ta jeszcze nie tak znalazła się pod jego pod jego płotem, a to oczywiście w tej sytuacji nowo ją dokładnie to samo znowu centralną tej tożsamości lokalnej czy będzie całkowicie finansowane na swoim własnym partykularnym interesie swojego własnego miejsca zamieszkania nie będzie miał jednocześnie dostępnego tego przekonania no dobrze jestem też Polakiem taki co to znaczy dla mnie jako dla Polaka i należeć częścią pewnej wspólnoty dlatego mówię ważne jest zróżnicowanie tożsamości to, żebyśmy czuli się jednocześnie Europejczykami Polakami mieszkańcami swoich miejscowości i rozumieli co z tego wynika dla ile to co pan mówi jest dokładnie idealnym przykładem tego narcyzmu funkcjonującego na poziomie właśnie lokalne tak czujemy, że nie nam zagrażają, że inni tak naprawdę chcą działać przeciwko naszemu interesowi ten konflikt oczywiście w Puszczy Białowieskiej jest jest jest jednak został on od wielu lat już między postacią lokat, która też wiemy, że trasy oraz tras więcej też czerpie dochodów z turystyki np. ktoś nie jest tak tak proste jak to właśnie po 1520 lat temu, ale ja uważam, że w tej kwestii okej mówimy właśnie ochronę przyrody to jest coś, o czym rzadko mówimy w kontekście właśnie patriotyzmu tak takie jeszcze wydaje się jeszcze w latach sprzed lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych, kiedy chodziłem do szkoły to hasło przygody ojczystej ochrony przyrody ojczystej krajobrazu jako czegoś co jest właśnie elementem tożsamości narodowej patriotyzmu było dosyć ważne nawet w tej taki powiedziałbym po późno PRL-owskiej edukacji i to dzisiaj wydaje się zanikać te badania Alexander van w zasadzie pokazują to, że żeton jest bardzo rzadko właśnie rozumiane w ten sposób znaczy, że ten to nasz system narcystyczny patriotyzmu niestety czy nacjonalizm w zasadzie on zupełnie nie zdaje się przekładać np. na troskę o przyrodę szuka kiedyś nie będzie to Krzysztof Matela chyba mówił, że jego patriotyzm tak naprawdę jest chodzenie do lasu zbieranie tam śmieci, a on w tym widzi wyraz swojego patriotyzmu pan, że spotkał wtedy hit w, dlaczego kraju, dlaczego czy mówienie o tym, że zbieram kupy psie albo segreguje śmieci albo zbieram śmieci w lesie by kłóci się w umysłach bardzo wielu ludzi z pojęciem patriotyzmu czemu, bo to są 22 odrębny świat, dlaczego takie dla, bo to często reakcję z perspektywy tego artystycznego elastycznego rozumienia patriotyzmu ważne są symbole tak symbole historia jesteśmy częścią to izraelski psycholog jest klas mówił, że to jest taka takie przekonanie, że jesteśmy częścią takiego między po wielu pokoleniowego organizmu, który idzie przez historię tak naprawdę możemy nawet poświęcić życie naszego rodaka po to, żeby poświęcić jakieś symbole czy jakieś wartości, które są ważne dla naszego narodu i myślimy o czymś tak wtedy abstrakcyjnym, że nie interesuje nas i nie są w stanie w ogóle pojąć, że ktoś może dostrzegać patriotyzm właśnie w tych bardzo małe działania w tych codziennych działaniach, dzięki którym poprawia rzeczywistość, w której żyje i które tak naprawdę wynikają często takiej motywacji, że nie chce się stąd wynosić, ale nie chcę wyjeżdżać gdzieś indziej, że chce zostać tutaj przepracować na rzecz tego, żeby to miejsce było lepsze tarczy jest czy mamy twarde badania, które pokazują, że faktycznie dbanie o rzeczywistej strony otacza to są Tessa to to jest ten sam z ten sam zbiór no chyba nawet emocji w głowie danego respondenta niźli patrioty, który rozumiany w ten sposób, że chodzi o symbole, bo przestrzeń symbolicznej szalenie skomplikowaną rzeczą ona miała wrażenie, że są 2 różne światy to znaczy wychowujemy się wklejane nam przez system edukacji kultury pewnymi reakcjami na symbole flagę nie wiem dla osób wierzących będzie to krzyż itd. a tymczasem, kiedy deser i mówi 1 zdanie o tym, że trzeba zbierać śmieci w lesie to ja mam wrażenie, że Rze, że to są 2 różne światy trochę tak jak ze słuchaniem muzyki oglądanie obrazów to są 2 rzeczywistości nie niekompatybilne, a chcemy pokazać w w 1 niekoniecznie znaczy wiemy też właśnie takie symbole, które wiążą się dla nas czymś ważnym one mogą motywować nas do działania dotyczą one wzbudzają u nas leczone mogą nawet zupełnie na poziomie zupełnie nieświadomym przywoływać dla nas pewne moralne wartości np. powodują, że zaczynamy się zachowywać moralnie pewnych konkretnych sytuacjach mniej oszukujemy np. czy właśnie zachowamy się nim będziemy segregować zaczniemy segregować odpady nie wyrzucimy jakich butelki do do do do zmieszanych zmieszane koszone na odpady niesegregowane tak to jest to okresie działania, które mają charakter moralny i one mogą symbole narodowe moim podobnie symbole religijne mamy takie badania też istnieją ich ekspozycja wzbudzenie przywołanie jest w stanie tak naprawdę w jaki sposób wpływać na działanie ludzi to to jest dla mnie oczywiste tylko właśnie to jest wszystko zależne od tego jak człowiek definiuje swój patriotyzm nie był tak to, o czym mówiłem czy to jest bardziej siła więzi z innymi Polakami takie zakorzenienie w relacjach i waga tych tych regulacji czy to jest właśnie ten ten artystyczny rodzaj identyfikacji, który jak w tym ostatnim w niedawnym tekście z Dominikiem Puchała pokazujemy to on jest właśnie oparty na takim takiej wyłączności centralną ości mam tylko 1 tożsamość nic inne dla mnie nie jest ważne i to oczywiście tutaj te symbole mają swoje inne konsekwencje wtedy te symbole będą wyłącznie motywować do tego, żeby konfrontować się z innymi, żeby traktować tych innych jako zagrożenie jako, żeby zawsze czuć, że jesteśmy w stanie permanentnego zagrożenia oczywiście też w jaki sposób wynika z naszej historii bardzo trudne dla tych wszystkich sprawach mówić bez odwołania się do do tego kontekstu traumy historycznej tak do tego do historii wojny historie okupacji do historii zaborów, które też w jaki sposób spowodowały takiej ani inny sposób reagowania Polaków to, że inni są zagrożeniem to właśnie w napływie uchodźców imigrantów z Ukrainy widzimy zagrożenia nie potencjał np. tak dzisiaj tak naprawdę musimy popatrzeć na ten główny spór pomiędzy 2 demonstracjami, które mają w tym momencie się zakończyły tak w Warszawie to 1 tak naprawdę zbudowana na takim głębokim przekonaniu, że różnorodność pewnym potencjałem i a na niej planuje budować polską przeszłość druga zaś w takim przekonaniu, że ta różnorodność zagrożeniem, czyli 1 mówi EFIS walka długa mówi stop ukrainizacji polskiej odwołuje się także do konkretnych haseł, ale tak będzie chciał, żebyśmy wykonali rzeczywistości 1 miała nazwę za wolność waszą naszą i naruszyła placu libańskiej była liczna za wolność waszą naszą, czyli była włączające się szerokim rozumieniu, a druga mówiła silny naród wielka Polska chociażby, a i to nie jest tak jednoznaczne, bo to hasło chcę panu stopu organizacji polskiego gdzieś mignęła generalnie takich haseł nie na marszu niepodległości nie nie było było więcej takich takich zdać by się mogło Star modnych chce nacjonalistycznych w latach dotyczyły tam były tam symbole Falangi były tam znaleźć ojca czy były te symbole którymi w latach dwudziestych trzydziestych wykonywano w Polsce pogromów dokonywana dokonywano przemocy i jak z Pp symboli, które razem ktoś może nie wiem np. odwoływać się do tradycji niepodległościowych Dmowskiego, ale wtedy, kiedy wybiera sobie symbol Falangi czy czy symbol szczerbca to idzie krok dalej tak odwołuje się już do tej tt symboliki ta część ruchu Narodowego, która była oparta na przemocy i dla mnie sytuacja, w której w, której prokurator generalny tak minister sprawiedliwości maszeruje w marszu, na którym te symbole dominują jest bardzo przygnębiająca, ponieważ ona pokazuje, że tutaj państwo zdecydowanie staje po stronie tych, którzy postrzegają Polskę w sposób ekskluzywny, bo tak naprawdę, o czym mówimy to jest to czy myślimy o polskości jako, o czym się inkluzywnego myślimy o tym jako pewnym fenomenie ekskluzywnym to symbol Falangi jest bardzo jednoznaczne tutaj nikt nie może powiedzieć, że że, że ten symbol będzie mu się kojarzył z dnia, w którym włączająca ręce koncepcję polskości tak w Zarze bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę prof. Michał Bilewicz psycholog społeczny centrum badań nad uprzedzeniami inwestorskiego z nami dziękuję bardzo, widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA