REKLAMA

Nadużycia w imię sztuki. Ulrich Seidl nie widzi belki w swoim oku

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-11-12 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zapowiadane goście z nami Piotr Czerkawski krytyk filmowy czas Piotrze dzień dobry cześć Patrycja dzień dobry państwu będziemy państwu opowiadać o Ulrich Zajdla raczej o tym co się wokół tego reżysera dzieje państwo być może wiedzą, że Zajdla jest takim etatowym skandalistą austriackim reżyserem, które też nowy wywiad ach, mówi, że on lubi zaglądać pod ten dywan, pod którego Austriacy zanieśli wszystkie swoje brudy i faktycznie tak jest zajęli wchodził do piwnicy Rozwiń » austriackich wyciągał faszystowską przeszłość Nana na inny plan pierwszy opowiadał o polowaniach na dzikie zwierzęta o seks turystyce również opowiadał o wszystkich takich no o rzeczach, o których pewnie Austriacy woleliby niem myśleć nie mówić, chociaż oczywiście nie dotyczy tylko Austria, ale chyba szerzej trochę tej bogatej Europy ogólnie, chociaż jako Austriak tutaj swój naród zna najlepiej w moim krótkim wstępie do dzisiejszej audycji powiedziałam, że trochę mi się tą łączy te to będziemy zajęli się opowiadać trochę się łączy to z tym, o czym opowiadałam tydzień temu aż gaże Farhadi, który z kolei został oskarżony o plagiat przy przy przy swoim ostatnim filmie przy bohaterze teraz Ulrich Zajdel został oskarżony o chyba jeszcze gorsze rzeczy przy okazji swojego ostatniego filmu przy okazji wsparty mianowicie na światło dzienne zaczęło wychodzić to w jaki sposób eksploatował nadużywał młodych aktorów dzieci podczas właśnie kręcenia wsparty Piotr mógł być trochę więcej o tej historii opowiedzieć, o czym tak naprawdę ta historia jest, dlaczego właśnie Ulrich zajdę z tego też powodu nie przyjechał na festiwal San Sebastian na premierę swojego firma festiwal w Toronto w ogóle tego filmu nie przyjął na festiwalu odwołał jego pokaz zbroi złożonej zacznę może od tego, że zajdą stał się trochę po ofiarą własnej strategii, że kiedy twórcy chcą przejmować taką pozycję moralisty sędziego krytyka tak kogoś kto, kto rozlicza jednocześnie prowokatorem no to tym bardziej są narażeni na to, że taka miara zostanie przyjęta również wobec nich to co się okazało, że piwnicy Zajdla przy szafie umieli też są trupy i rozkładają się dni ten ten smród czym wydobywa bardzo intensywny mnie to osobiście bardzo dotknęło to co się wydarzyło wokół Sparty, bo Seni bym Zajdla szalenie uważałem, że jego to sarkastyczne poczucie humoru taka odwaga w rozliczaniu się z demonami własnego narodu to jest rzecz bardzo Senna i wierzyłem mu, że jeśli on taką krytykę uprawia to ma mandat do tego, że stan postępuje inaczej niż ludzie, których krytykuje za hipokryzję, a teraz, kiedy okazuje się, że tak wcale może nie być to mnie osobiście boli, bo Zajdla owi towarzyszyłem jego twórczej drodze od lat śledziłem jego dokonanie promowały mnie jakiś sposób mieli okazję kilka razy przeprowadzać za Lidlem wywiad uważałem go za naprawdę jedną z światowej w postaci europejskiego kina artystycznego teraz to co dzieje się wokół Sparty każe postawić poważny znak zapytania pod tymi wokół tych wszystkich tez, bo już wspomniałaś wstępnie, o co cała ta afera mianowicie Gazeta der Spiegla czyni poważne pismo niemieckie opublikowała długi artykuł on jest też dostępny z anglojęzycznej wersji tego pisma w internecie nawet dzisiaj sprawdzały rzecz ten artykuł można nią znaleźć tekst jest rezultatem tego co piszą autorzy wielomiesięcznego śledztwa związanego z praktykami jakich zajdą dopuszczał się na planie swojego najnowszego filmu Sparta i są w tym tekście rzeczy zatrważające mianowicie dotyczące tego w jaki sposób zajdą manipulował swoimi młodocianymi aktorami z chłopcami kilkunastu najlepszym razie letni miecz w jaki sposób manipulował też ich rodzicami nie zdradzając, o czym będzie opowiadał film, do którego zaangażował te dzieci, a sprawa jest niebagatelna, bo film opisuje historię pedofila są więcej za ich do 5 ten film w Rumunii w dużej mierze wyjechał z zachodniej Europy do kraju biedniejszego, więc tutaj też wchodzi w grę taki kontekst kolonialny wręcz wyszukiwał bohaterów swojego filmu z rodzina Ast biednych rodzinach gorzej sytuowanych i są chyba najgorszy z tym wszystkim w tej całej litanii przewinień z tekstu wynika, że zdarzało się za ideowi i wykorzystywać osobiste traumy jego młodocianych aktorów jest szeroko opisywana scena, w której dziecko rodziny alkoholików z dziedziny, w których pojawia się przemoc znaczne uzależnienia alkoholowego ma do odegrania silnie scenę, bo nie mamy dużej sceny za granicą swego rzecz przy bardzo przypominającą to co ten chłopiec przeżywa na co dzień co spowodowało jego wielką traumę oczywiście przypadków przykładów tego co się działo na tym planie zaś domniemuje, że tam przedziału jest w artykule więcej nie będziemy streszczać wszystkich, ale myślę, że to wystarczy, żeby wzbudzić w samej gminie tak tutaj widzisz właśnie wchodzi nam to to pytanie de bardzo ważne jest zadałam na początku audycji dzisiejszej UE, czyli no właśnie opowiedział o tej strategii Zajdla, czyli to, że zajdą rząd do tej prawdy na ekranie, bo sam mówi, że on nie nie rozróżnia generalnie filmów dokumentalnych filmów fabularnych po prostu zawsze pojawienie się kamery kreuje jakąś w jaki sposób rzeczywistość, ale właśnie czy dążenie do prawdy ekranu może uzasadniać tego typu nadużycia, czyli mówienie wyraźne o temacie tego filmu czy tak jak powiedziałeś nota historia właśnie z alkoholem która, która jest szokująca ja myślę, że absolutnie nie może, że to powinno być oczywiste jasne wstyd że, że jest nie jest to się powoli zmienia, ale bardzo powoli i ciągle jeszcze są reżyserzy, którzy wyznają taką bardzo szkodliwą teorię twórcy demiurga reżysera, który na prawo manipulować rzeczywistością przy manipulować swoimi współpracownikami po to, żeby rzekomo osiągnąć jakieś wysublimowane efekt artystyczny, żeby składać na ołtarzu sztuki jakieś inne wartości zauważa też szkodliwe i praktycznej trzeba tę strategię jak najbardziej ukrócić powiem szczerze wolimy nieco, że zajdą właśnie okazał się też wyznawcą najwyraźniej takiej teorii o tym artyście wolno więcej jest wstyd nawet wypowiadam te słowa napisał wraz z pora razy do uważam, że to jest z ducha, jaki właśnie faszystowski myślenie, przy którym za rzekomo protestował w swoich filmach misja to Niewiem łączy morze Niewiem sięga troszkę za daleko, ale gdzieś mi się to łączy np. z tą dyskusją, która ciągle trwa, a rozpoczęła się na parę lat temu wokół kształcenia artystycznego w szkołach aktorskich, czyli to jak niektórzy profesorowie mówili, że aktora czy aktorka trzeba łamać, żeby wydobyć prawdziwe emocje dostać się gdzieś do wnętrza właśnie nie nie trzeba tak jakby chyba to nareszcie można głośno powiedzieć, że nie trzeba nie trzeba robić aż takich aż takich rzeczy zdecydowanie na to jak jest słynna anegdota przytaczana wielokrotnie nas jeden z Hofmanem Lorensa możliwe bez planu maratończyk także Kosman biegu wokół budynku, żeby się zmęczyć, bo miał zagrać człowieka zmęczonego Loren stanie przed księżmi, dlaczego wtedy jeszcze może to zagraniczni wprost myślę, że od przytacza teraz stawia humorystyczną bardzo poważnym temacie, ale myślę, że absolutnie trzeba rozgraniczyć właśnie tak jest granie przelanie się aktorskie przy użyciu kursu twórcy rzemiosła, a sprowadzanie aktorów to jeszcze aktorów nieprofesjonalnych do tego, żeby musieli konfrontować z trudnymi sytuacjami z własnej psychiki przez własnego doświadczenia to jest absolutnie niedopuszczalne jeszcze raz powtórzę rozwinę ten wątek, że akurat za drobne solidnie zabieg okazał się też najwyraźniej wyznawcą takiego myślenia, bo on przecież zawsze wypowiadał się przeciwko patriarchatowi ostał myślę wszystko czas związany ten cały status reżysera jako jednostki wybitnej też myśleniem głęboko patriarchalnym takim konserwatywnym, a zajdzie mówił, że on się wywodzi z takiej tradycyjnej mieszczańskiej rodziny tysięcznej tej katolicką moralnością, że on zawsze od tego uciekał od takiego ślepego posłuszeństwa autorytetom to też okazuje najwyraźniej zbudował coś podobnego wokół siebie to mnie bardzo boli stawia też problematyczne mocno pytanie jak traktować jego dotychczasowy dorobek to oczywiście z bardzo chora jest takim filmem, który jak wspomniała z części festiwalu został wycofany z wywiadów ud dyrektorem festiwalu też nie chciałbym takiego filmów u siebie natomiast co z poprzednimi filmami Zajdla właśnie nie za Drozd dystrybutorowi jego najnowszego filmu Rimini, które Niszcza ten, więc w Polsce no w momencie, kiedy zajdą jest głośno w kontekście nadużyć przy innym filmie i został zrobić, bo ja pamiętam, gdybyśmy odbywali rozmowy zajdą w kontekście filmu o imieniu z lutym przy na początku marca po festiwalu w Berlinie, gdzie ten film mnie zachwycił wydał 3 być może znajdą w dalszym emocjonalnie filmem Zajdla takim, z którym doskonale udało się połączyć jego zwyczajowy sarkazm z pewną fortu, ale jednak czułością wobec bohatera ja bym wypowiadał się w samych superlatywach z Rimini za lub w ogóle teraz trudno co powiedzą chociażby przez gardło uchwały pod adresem człowieka, który sprawdzi przy innym projekcie, ale jednak zachowywał się w ten sposób, bo my też nie wiemy co teraz nie ruszy lawina czy przypadkiem on nie nadużywał zaufania swoich aktorów wcześniej tylko, że teraz to stało się bardziej jaskrawy pracował z dziećmi dom będzie falą od domysłów nie mówi Henicz pewnie całej prawdy nie dowiemy się nigdy jest natomiast obraz Zajdla jego pozycja też światowej nie mocno mocno komplikuje proszę państwa kończymy na razie temat Zajdla, ale nie kończymy jeszcze rozmowy z Piotrem Czerkawskim, który jest we Wrocławiu we Wrocławiu tak jak państwo wiecie trwa American film Festival jeszcze do jutra firmy można oglądać w kinie nowe Horyzonty Anne i jeszcze przez tydzień filmy można również oglądać online na Platformie nowych horyzontów no i tam wspaniały przegląd takich klasyków amerykańskiego kina niezależnego mówiąc klasyków mam na myśli firmy jednak być może niesłusznie, bo to są filmy sprzed kilku lat, ale bardzo ciekawy wybór ONR filmów z z tego nurtu niezależnego kina amerykańskiego Piotrze czy coś jeszcze z z tej listy możemy polecić z całą pewnością jest np. trochę kontrastujące z ponurym tomem maski dotychczas kopię rozmowy o takich krzepiących podnoszący na duchu, więc może, tym bardziej adekwatny Finka Anka mamy Majka, bo za tak wspaniały hołd jej odzyskać emisji TXM tak o człowieku, który pod wpływem spotkania rodzinnego trochę niespodziewanego, na które nie był gotowy otwiera sobie nowe pokłady wrażliwości nowe pokłady empatii piękne kino czułe, ale nieco szorstko owe i pełne delikatnego humoru jest też film, który bardziej bezpośrednio nawiązuje do tematu naszej rozmowy sprzed chwili mianowicie asystentka Kitty Green, bo to takie surowe i dojrzały fabularne, ale jednak bardzo realistyczne spojrzenie na branżę filmową w kontekście mitu natomiast jest też dużo filmów bardzo mały takich zupełnie anty hollywoodzkich wyrastających z innej amerykańskiej wrażliwości do odkrycia samodzielnego takich, które nie pojawią się w Polskiej dystrybucyjnych właśnie takie firmy małe firmy Indii tutaj ius zapraszam do samodzielnych lotów samodzielnych poszukiwań, bo tych filmów online jest całkiem sporo zapraszamy bardzo gorąca dla państwa na koniec mam książki książki akurat związane może nie tyle klasy Komatsu filmem nowym filmem do ostatniej kości Timothée Chalamet ten film, który mogliśmy właśnie oglądać podczas American film Festival, ale niedługo ten film również trafi do takiej szerokiej dystrybucji powieść Camilli zdążyli się również ukazała się właśnie na naszym rynku, więc być może za nim państwo pójdziecie do kina to warto sięgnąć po książkę do ostatniej kości jeśli ktoś jest zainteresowany to czekam na maile w tej sprawie dla was małpa TOK kropkę FM bardzo dziękuje krytyk filmowy Piotr Czerkawski był z nami dziękuję bardzo, dzięki serdeczne państwu dziękuję za całą godzinę z magazynem filmowym do zobaczenia zapraszam za tydzień w sobotę po godzinie dziesiątej Patrycja Wanat do usłyszenia umknęła ci audycja nic straconego publikujemy wszystkie jako podcasty na tokfm PL Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA