REKLAMA

Co przeraża poetę? Rozmowa z Jarosławem Mikołajewskim

Sprawy Różne
Data emisji:
2022-11-13 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
47:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu przy mikrofonie Karolina Lewicka zapraszam państwa na audycję sprawy różna moim państwa dzisiejszym gościem jest Jarosław Mikołajewski poeta pisarz tłumacz od razu dodam, że autor nowego przekładu Boskiej komedii Dantego Algierii czy mit pierwszy, który wyszedł w tym roku życie na xanax dzień dobry dobry wieczór dobry wieczór zobaczyłem na ścianie szarą pustkę po sobie to wers z jednego z twoich wierszy w przywołanym przeze mnie tomiku zaczyna się Rozwiń » smutno, a natomiast jeszcze smutniej no, dlaczego pan Pański pierwszy takie smutne bardzo często zabezpieczenie na zakończeniu czytania czy wieczorów autorskich, ale czy sobie to jest taka takiej prawidłowo z gatunku tych, które lubią najbardziej jeśli chodzi o prawdziwe to znaczy są pewne rzeczy, które trzeba zadekretować trzeba powiedzieć on się sprawdzają np. książę Salina z powieści Lampart UZP Tomasz g plus bierze np. w środowisku tak w salonie, gdzie przebywa mówi nagle tak naprawdę dobre jest tylko woda jak ktoś z czymś takim dyskutować prawdę, więc właśnie, więc lubię to co czuje po prostu je nauczyłem się od Pasoliniego raczej zrozumiałem, że nie jestem w tym przeczuć samotny, że wszystko co się mówi wszystko co się tworzy w głowie jest na pograniczu na skrzyżowaniu może raczej en myśli i pasji namiętności takich uczuć nie umiem tylko myśleć tak muszę myśleć odczuwasz bardzo często odczuwanie kontruje moje myślenie i uważam, że musi być cały czas dziś okrakiem siedzieć tu i tam muszę się musi oświetlać umysłem uczucie uczuciami umysłu rozum i to jest jedno z takich zdań co zobaczyłem pustkę po sobie przeczucie śmierci włości raczej obecność śmierć bliskość śmierci towarzyszy mi od zawsze nie wiem, dlaczego kiedyś w roku 1974 przeczytałem rzemiosło życia czy powierzy autor wielki włoski pisarz ten, który inspirował Antonioni w swoich filmach taki mistrz samotności samobójca zresztą no napiszecie książkę ja nie byłem zdumiony zdziwiony, że ktoś może myśleć dokładnie tak jak ja to była książka właśnie takich przeczuć śmierć była wszędzie zawsze i do tego dochodziły w moim życiu różne lektury różne takie drzazgi obserwacji m.in. o Jerzym wiejskim np. że przeprasza Jerzym Zagórskim, a że w Rze, że bardzo często ludzie Weseli ludzie pogodni są w głębi katastroficzny można powiedzieć nawet ja tak samo odczuwam nie wiem na czym polega, bo co innego jest taka ludzka bardzo lubi ludzi, więc mam taką serdeczność do ludzi jako wielką serdeczność i dużą niechęć do siebie samego muszę powiedzieć Tomi towarzyszy takiej siły hard też zauważyła w takiej recenzji, że jest łagodność i drapieżność w mojej pierwszej dała godność jest bardzo wyraźnie skierowana do innych drapieżności skierowane do siebie samego jestem człowiek w związku z tym czasami to podciąga sprawdzam człowieczeństwo na sobie na odwrót tak bym się wytłumaczył szara pustka po sobie ciągle widzę że, że nie ma tak to znaczy uważam, że nie ma tak naprawdę też nie mamy w ogóle rozziew z kimś kogo nie ma kto nie istnieje bardzo niepokojące i pozwoli, że zacytuję teraz ciebie prozą istnieje stan, który dla własnego użytku nazwałem sobie prześcieradłem na płuca są takie prześcieradła, których brzegów nie wciska się pod materac nie spuszcza się z łóżka tylko zakłada się kulkami na krawędzie wtedy jeśli gumka jest trochę za czas na ciasto zsuwa się u nas czwartego roku tak samo jest z rzeczywistością obfitą tragiczne zdarzenia patrzeć na nią jak Bóg albo Bóg pisane wielką lub małą literą wydaje się, że ogarnia wszystko wtedy Popów okazało się, że współczujące myślą pokrywać tylko część uszka naciągać gumka wtedy strzela na innym roku z wojną Ukrainie są śmierci w Puszczy Knyszyńskiej jest okrucieństwo Putina jest okrucieństwo systemu państwa funkcjonariusze nie myślę jednak, że listę wyczerpana i opowiedziana jest niszczona próba upokorzenia LGBT no oczywiście można byłoby tak wyliczać wyliczać się i po prostu bardzo trudno nie być wobec tego stanu rzeczy i stanu świata bezradnymi pojawia się taka chęć, żeby w przeciwieństwie do tego co powiedziałem przed chwilą, że starasz się do odczuwać oświetlać tymi emocjami to co myślisz, żeby nie czuć nie widzieć nie myśleć w szczycie też ciężki ja tutaj jestem absolutnie bezbronne i od kiedy pamiętam jak bardzo traktuje poważnie naszą rozmowę to znaczy chcę powiedzieć coś, bo teraz dużo bezsensownych rzeczy ja nienawidzę small toku takich dlatego nie chodzi nigdy na żadne przyjęcia różne ambasady czasami zapraszają nie chodzi nie chodzą sinic mówi po prostu nie umiem mówić tego co odczuwają w związku z tym bardzo szanuje twoje audycje wspaniałe są pierwsze spóźniały się z Piotrem salwą profesorem największe media listą świata chyba po prostu rozpływa się twoimi audycji w żaden wiedzie błagam nie być na nielicznych czym trzeba się umówić po prostu ważne rzeczy w związku z tym tak szanuje życie bowiem także że, że nie zawsze np. niepokoił widok okaleczone jej natury tak, jeżeli widział np. drzewo jakiś zostało okaleczone to strasznie dziwnie to powiedzieć oczywiście nie chcę siebie robić piękno ducha, ale tak jest w związku z tym wiem, dlaczego miałbym tego nie powiedzieć skoro takie zjawisko takich odczuwania jest na świecie myślę żadnej właściwe wielu osobom nie po prostu zwyczajnie boli cierpię od tego tak to jest rzecz, przed którą nie mam specjalnie obrony nie udało się tego pozbyć po prostu przestały być tym cierpiącym obserwatorem natury i i to dotyczy również miliony kocha cierpi katusze coś takiego tak tak znaczy no nie rzuca się to cierpienie, ale po prostu one mnie dotyka i nie pozostawia je miał się też płytki też odczucie to znaczy to jest druga strona boją się bardzo łatwo wzruszam tak łatwo poruszam w związku z tym to nie jest takie to nie jest takie odczuwanie, za którym coś koniecznie idzie po prostu ona mnie ona mnie dotyka ono nie kaleczy, ale nie zatem iloczynu je nie zawsze oczywiście jest w wielki problem, ale to możemy nawet ze świeczką do tego wiąże tylko, że chciałbym najpierw opowiedzieć w ogromie nieszczęść, która są wokoło, o czym o ogromie niezakaźnych która, lecz jeszcze są takie listy rzeczy, które w, które musimy wymieniać, bo ja nigdy nie jestem w stanie ogarnąć wszystkiego powiem szczerze, bo to jest przypadek naturalnej przypadek ludzki ten można więc, chociaż istnieje, ale jednak mam takie coś ja mam nerwicę natręctw wiesz to jest coś rodzaju zawsze mi się coś takiego zdarzało, że jeżeli czegoś Dotknij lewą nogą to muszę dotknąć tak samo prawą jak ja to mówię czasami okazuje się, że w 200 ludzi ma tylko się nigdy specjalnie nie przyznaje jak usłyszy, że ktoś inny taki ma tu się przestaje już jedynym potwory dniu świra było to piękny pokaz, który posiada właśnie to jest coś takiego, że tu się, jakby taka sprawiedliwość współczucie ono samo narzuca nawet jest to jest po prostu może ma charakter nerwicowy może ma charakter takiego czysto fizjologicznego wzruszenia bardzo mnie wzrusza twarz smutna po prostu wie nawet po prostu jak sobie myślę o tym, że Hitler mógł być krzywdzonym dzieckiem w szkole mi żal Hitlera nic co nie poradzę po prostu już nie widzę powodu, żeby to ukrywać tak myślę o Putinie jego samotności to znaczy mam taki moment, kiedy myślę sobie Boże drogi chłopczyku i do domu po prostu przykro się do mamusi zrób coś ze sobą, bo to, bo to potępia jest też łotra jesteś łobuzem, ale ale, ale gdzieś tam w środku prawdopodobnie się jakoś nie wiem ogromnie skrzywdzony wychłodzony no, chociaż z drugiej strony to już za polemizować smucą skrzywdzonych osób, które na swojej krzywdzie, które swojej krzywdy nie używają do wyrządzania krzywdy innym oczywiście, gdyby wszyscy skrzywdzeni byli okrutni wobec świata to ten świat był jeszcze bardziej bezwzględni jest teraz żyje jeśli nie jego nie usprawiedliwia absolutnie chodzi o to, że coś takiego nawet odczuwam po prostu w stosunku do takich typów spod ciemnej gwiazdy po prostu nic nie poradzę poza wszystkim władze zawsze bardzo samotny samotność płac charakterystyczne akt tylko, że władza nadużywa tego jako Inflanty czuje to troszkę proszę sobie wyobrażam np. że czasami Gowin się czuje samotny bardzo prawda no dziś z pewnością to jest polityk, którego nie bardzo lubię muszę powiedzieć poważa także wieś nagle taki, jakie widziałem tego biednego Gowina, który chodził Mysiak ładnie mógł zrobić coś do ciebie politycznych swoich kształtów, ale nie pamięta taki taką scenę, kiedy siedział Kaczyński Gowin wchodził do niego po schodach patrzył czy słucha jego wzroku po prostu Kaczyński nawet do niego nie spojrzał na pomyśle biedny biedny biedny nałóż Baku po prostu spróbuj się wyda bądź na niezależność taką zwyczajną no ale no jest tutaj wolno bycie biednym wyboru tak chyba dla dla osiągnięcia w jesiennych celów takie jak jego bardzo nisko cienie, ale ale, ale po prostu w momencie, kiedy jest już taki upokorzony to wtedy po prostu mi żal zwyczajnie tak to dziś także moja ocenia się, że ocena się zmienia natomiast taki jest oczywiście ten ogrom cierpienia, które w tym 4 jakoś uczestniczyć jak mogę zadaniem poety no tutaj akurat jest polemika tutaj to właśnie chciałem powiedzieć wtedy, kiedy sobie się gryzły język jest tak znakomita pani, która nazywa się Agnieszka Zawisza jest studentką na Uniwersytecie poznańskim ona podeszła do mnie po moim wykładzie Dante i spytała czy skoro pisze o o tragediach na granicy to czy stawiamy sobie my piszące również takie pytanie jak w jaki sposób pomóc może to część właśnie czyn i rozmawialiśmy bardzo rzecznik to było czwarte pytanie nie było wcale takie, że w, który ma coś coś wrzucała oczywiście to jest pytanie, które staram się bez przerwy tak naprawdę pisać przynajmniej się Starem już tutaj jakąś wprawę można powiedzieć jakiś nawet kunszt tutaj zyskami umiem precyzyjnie opisać pewne stany tak czy pewne pewne paradoksy te pewne tragedie, które wiążą się, że historia ludzkości to potrafię Niewiem czy potrafię pomagać fizycznie na pewno potrafię być gdzieś takie były np. lampy dłużej pojechać tam jeszcze wtedy w tym 2013 roku, kiedy pojechałem nie było zainteresowania mam dużą, a po prostu włączałem telewizor i włoską telewizję i widziałem bez przerwy codziennie przepływające łodzie z trupami, a u nas prosili było nic na ten temat po prostu moja wyprawa zrodziła się właśnie takiego poczucia, że jesteśmy dziś na marginesie wcale nie jesteśmy w Europie mamy w naszej po prostu kompletnie coś co się dzieje tam nas nie dotyczy to potem przyszło oczywiście skandaliczne zupełnie informację o tym, że my nie chcemy przyjąć bodajże 7000 chyba uchodźców jest takie pytania Dziennika unijnego i to pod pytanie czy to przyjmiemy, że przyjmiemy tylko 6 czy również muzułmanów prawda, bo to jest wątpliwe, że było takie coś gorszącego strasznie zdemaskował na szczęście był premier Kaczyński również gorszącym słowami prawnicy Sejmowi ten ptak on pierwotniaka takich pasożytów w rowach traktor no ale to oczywiście dlatego też sobie myślę, że my nie jesteśmy ofiarami tego tej sytuacji, czyli teraz jesteśmy, które uważam za katastrofę cywilizacyjną, zwłaszcza jest to dylemat kulturowy, żeby po prostu jesteśmy w absolutnej zapaści kulturowej w tym momencie, ale my Polska my Europa Polska i oczywiście, słuchając tego twój ulubiony minister Gliński i ich zgodzi, ale hale, ale ja widzę bardzo jasno po prostu, dlatego że myśmy tego nie czuć również w momencie, kiedy jeszcze przy władzy było po była Platforma Obywatelska myśmy jeszcze tego meczu kompletnie zestawia się nad czym wielkim przeoczeniem po prostu różne rynki profesorem swe Levity żeśmy razem sobie doszli do tego, że to, że przecież ruchy migracyjne są w całej Europie tak np. Wielkiej Brytanii we Francji, czego się tego, dlaczego nie uznaliśmy, że to dotyczy nas wszystkich skoro dzieje się w 1 zakątku Europy będzie się działo niedługo innym zakątku Europy myśmy się nie przygotowywać myśmy powinni po prostu dowiadywać się od Brytyjczyków Francuzów po nich się dowiadywać się ktoś robi to wymagam od polityki państwa pewnego systemu, a pewnego działania długofalowego ja mam wrażenie, jeżeli użyczyli mi się wrażeniami przekonaniami, że polskie państwo nie jest zdolny do działań systemowych ewentualnie podejmuje działania doraźne działania doraźne, jakie podejmuje polskie państwo 2015 roku mają charakter przede wszystkim niszczące bądź też budujące pozycję partyjną określonego ugrupowania jego siłę wyborczą, więc jeżeli chodzi o to od takiej koncepcyjne przygotowanie do jakich ryzyk albo wyzwań, które mogą się pojawić za kilka lat to jesteśmy bezbronni nie ma umysłu strategicznego państwa nie ma myślenia strategicznego tego państwa to jest tylko dziś albo jeszcze co najwyżej jutro już mieliśmy intelektualistów, którzy zadawali takie pytanie pamiętam, kiedy były w Rzymie, kiedy biblioteka europejska wybierała takiego intelektualisty, które w, którym chciała utożsamiać z europejskich wartości to wybrali sobie natychmiast Ryszarda Kapuścińskiego, który w tym czasie został oskarżony o tym i to mówiono to Polski MSZ mówił to w o Ryszardzie Kapuścińskim o oficjalnie, że to były szpieg rosyjski radziecki tak naprawdę i dyskredytował go słuchali z zachwytem o tym jak Kapuściński mówi, że my nie uciekniemy po prostu przed problemem, choć to znaczy, że uchodźców się nie zatrzyma tego, że jeżeli ktoś ucieka np. przed śmiercią grożącą dzieciom tak albo przed głodem to na pewno zawsze uciekł jej nie ma, ponieważ operacji nowi właśnie, więc jedyną rzeczą co mamy zrobić przygotować własną kulturę na przyjęcie tych ludzi, którzy i tak przyjdą tak nie możemy od nich żądać z góry jakiś tam kultury spotkania z nami, dlatego że oni przybywają z kraju wielkich tragedii to ciąg tragedii, owszem to jest tu trzeba stawiać na początku jakieś warunki prowadzić dialog, ale przede wszystkim musi przygotować własną własną duchowość znaczy własne własne spotkanie, że nimi to znaczy ach, jak myśleć jak zachować własną tożsamość, jeżeli na tym zależy od nas zależy po prostu to samo powtarzał Andrea Camilleri-li i w gruncie przyjaźniłem i który mówił to właśnie tak mówi to znaczy dialogu z systemem to znaczy dialogu z partią demokratyczną także miała takiej wartości, kiedy pamiętam, że lampy dużo spotkań takie chłopca, który przypłynął, narażając się na śmierć przypłynął z kartą choroby swojego brata z Syrii tej choroby nie leczono nawet nie pamięta już teraz jak choroba nieleczona w Syrii, ale on po prostu przyjechał dr Bartolo, czyli lekarz lampy duży wziął jego karty choroby brata przesłał do premiera Renziego tymczasem samolot tak tego chłopca wyleczyli go tak czy to była wiedza i systemowa wdrożona przedyskutowana wypracowana, ale też taka, która promieniowała na opinię tych ludzi, którzy odkryli coś tam należało przynajmniej tych, którzy kształtowali jakich poglądy typu Andrea Camilleri, którego wpływ na społeczeństwo duże, więc Unii to było jeszcze zastanowić, dlaczego im w tej samej Europy jesteśmy zupełnie kimś innym rzeczy obawiają się zastanawiać nad światem nad utopią być może topią śródziemnomorską zgubili po prostu mit śródziemnomorski tak myśmy pamiętam przecież pamiętam z lektur na początku to znaczy, że po po aucie to bez przerwy powtarzaliśmy, że nie należymy do kultury azjatyckiej rosyjskiej prawda tylko należymy do kultury śródziemnomorskiej Jastrun też pisał Herbert prawda wytwarzali nas ten tę tęsknotę śródziemnomorską ale kiedy się bliższe przeszedł na ponton to po prostu no określiliśmy go prawda to znaczy pomyśleliśmy sobie, że on jest, że istnieją atrakcyjne to nie jest cenne, a nie pozwala zadumać się nad tym losem tylko po prostu wymaga pewnej interwencji, więc w dalszym ciągu ta praktyczna pomoc dla ludzi jest na no po prostu bardzo rzeczą trudno jest ciągle zadaje pytanie co zrobić jak pytałem pani bojownik pani dr Bownik laureatki nagrody imienia Marka Edelmana prawdę co robić to ona mówiła, że potrzebują jedzenia pieniędzy nie jedzie głównie w każdym razie ciepłego ciepłych ubrań, a zwłaszcza pieniędzy, bo oni wtedy elastycznie mogą reagować tak, ale też potrzebują ludzi np. jeżeli zastanawiać się czy mogę tam pójść po prostu ja mam prawo, bo ja mam kłopoty z nogami np. więc nie będą obciążeniem na różne pytania, z którymi trzeba żyć odpowiadać sobie niczego nie może oceniać, bo nie znamy sił innych ludzi, ale te pytania warto, żeby były i prawda nie wiemy czy kościół stawia tego typu pytania, ponieważ jak ja zadałem pytanie czy mogą oddać seminaria np. puste pustosząc przecież seminaria czy mogą oddać uchodźcom to, iż dostęp obraźliwe bardzo, iż z 1 siedziby Caritasu naprawdę obraz obraźliwy i z obraźliwymi słowami skierowanymi do mnie, że przecież pomagają tak dalej jest natomiast seminaria do świecą pustkami, więc podróż te mury mają takie opustoszałe pozostać no właśnie poza tym takie pytanie rozmawiamy z panią telewidz panią doktor telewidz tak kulturoznawczyni ramką to przecież ci Romowie nie mają, dokąd później oczywiście nie przyjmuje no i też gorsza gromowi ukraińscy no to jest znowu gorszej kategorii czy to nie jest takie pole do działania właśnie dla seminarium dla kościołów, żeby ich przyjmować właśnie to jest szczególnie trudny obiekty opieki ale, ale właśnie tam są powołani do tego są powołani być może po prostu za poważnie traktujemy ich deklaracje do dekoracji kardynałów, że oni, przyjmując purpurę kardynalską przyjmują czy deklarują gotowość na śmierć męczeńską za wiarę np. starczy również innych ludziach Chrystusa tego wcielonego w biedaka no to są takie pytania ciągle ciągle się jak osy przychodzą, gdy osy dantejskich piekle, a przychodzi do ciebie takie pytanie jak to się stało, że najpierw był kryzys na granicy polsko-białoruskiej i ten tak ateistyczny lęk przed obcym uchodźcą, który tutaj przyjść odbierze nam tożsamość będzie próbował zrobić nam jakąś krzywdę potem wybucha wojna i inne Ukrainie i nagle przyjęliśmy uchodźców z otwartymi ramionami znawcy tematu tłumaczyli to podobieństwem kulturowym, ale z drugiej strony pojawiają się kolejne badania tym razem prof. Sadura redaktora Sierakowskiego, które mówią, że potem miodowym miesiącu, że tak chętnie otwieraliśmy nawet drzwi własnych domów rodzi się głęboka niechęć do ukraińskich uchodźców i że to jest bomba, która pozostawiona sama sobie zapewne czas może wybuchnąć to jest wielki problem sam spotykam się takimi sytuacjami np. w pociągu byliśmy w Warsie 6 osób i 5 osób poza mną bardzo zdecydowanie opowiadały się przeciwko wszystkim ułatwienie czy przeciwko pomocy dla Ukraińców, a ja mam też taki okrutnie się chyba osią tej sprawy bardzo lubimy po prostu mieć czyste sumienia tak i wtedy jesteśmy w stanie zrobić różne rzeczy takie, które nie mają specjalnie konsekwencji to znaczy wiele osób mam wrażenie przyjęło jakąś ulgę szansę na pomoc Ukraińcom, którzy byli w pewnym sensie dla bliscy to znaczenie nie stawiali pewnych problemów które, które stawiali problemy Creek krzyż stawiali uchodźcy z 3 krajów muzułmańskich np. także azjatyckich afrykańskich i przyjęliśmy coś takiego, bo to jest, bo to jest coś bardzo wyrazistego coś do pokazania też coś co czy my możemy pochwalić wobec świata oczywiście duża w tym było dobrej woli współczucia autentycznego widziałem zresztą znam ludzi, którzy przyjmowali i Ukraińców do swoich domów, więc to był oczywiście ten pierwszy mamy ten pierwszy impuls może było to właśnie fizjologiczne wzruszenie, o których wspominałem to znaczy widzimy kogoś komu możemy pomóc do tak, ale i teraz jest ta ten problem nikt też niektórzy sygnalizowali ten problem we włoszech to też o tym mówili, że przyjmujesz pamiętaj, że przyjmujesz na zawsze znaczy musisz pamiętać że, że o wywiązuje się obiecuje tak to znaczy coś obiecuje, że jesteś odpowiedzialny za osoby jak powiedział de Saint-Exupéry, którą swoim Krycha swoje siły właśnie, więc to jest to tutaj jest bardzo trudno ja podziwiam ogromnie tych ludzi inaczej podziwiam tych, którzy pomagają Ukraińcom rzecz jasna, ale mój pociąg bezbrzeżna już nie jest dla tych, którzy działają na granicy na granicy polsko-białoruskiej, bo tam się dzieją rzeczy straszne to znaczy po prostu tam jest taka próba, że albo przestajesz być człowiekiem albo nie jesteś to znaczy, jeżeli uznaje też do prawo także nie może wejść na obcy teren, chociaż widzisz przez przez płot Pisz przez druty kolczaste widzisz cierpiącego człowieka nie ma już przejść na drugą stronę, że grupa GUS zaś to jest po prostu w ogóle zaprzeczenie zaprzeczenie bycia człowiekiem ci ludzie, którzy działają potajemnie przechodzą przez granicę tak no bo tak się dzieje po prostu to oni oczywiście nie przyznać już pod zostaną ukarani natomiast tak się dzieje w związku z tym to nie wiem na czym polega działanie władzy z drugiej strony pokona stawianiu grup płotu zasieków właśnie z tak i na wypychaniu na czele takiej wierzytelności to satyra jakieś Epic Drama przedłużają część przez płot zrób w tym zwrot i coś tam znowu wejdzie spłat problem rzeczy takie zamknięcie w takim, lecz sytuacji bez wyjścia po prostu chciała, żebyśmy przeczytał przynajmniej fragment, jeżeli czytasz swoje pierwsze pod nalepką z tego komiksu tomiku życie AXA tak się, kiedy skończyłam lekturę potem weszłam w sieć i znalazłam taką informację masz wpływu pod koniec października, że znaleziono prawdopodobnie ciało poszukiwanego od kilku tygodni tuńczyka przekraczał on w grupie granica od strony Białorusi podczas przechodzenia przez graniczną rzekę stracił równowagę najpewniej miał ciężki plecak, który wciągał go pod wodę słabo pływał już się nie wymuszą i właśnie po lekturze pod nalepką właśnie znalazłem informacji pomyślałam sobie, że pisałeś o o jakimś Nigerii Nigeryjczyków tutaj jest zdań czy tak kolejne ofiary, która w, które idą polepszy życie, która kończą życie jeszcze groźnie w lesie takie zdjęcia i niewinnej trawy jeszcze tego nie Bulla tylko taka niewinna trawa się, kiedy wychodzi już w stronę wsi jakiś np. z o związki winna i tak już jest pod nalepką nie kobiety nie dziecka tylko zwłoki mężczyzny tylko znaleziono w lesie w rejonie Olszówki tylko był z nim tylko nigeryjski paszport i plecak tylko kiedy kiedyś w Alpach znaleziono słonia wg więźnia Auschwitz o nazwisku Levi miał ryczeć, że to bez sensu bez sensu w lesie pod nalepką znaleziono zwłoki nie kobiety nie dziecka tylko zwłoki mężczyzny, a z nim tylko paszport nigeryjski plecak Levi już dawno rzucił się ze schodów nie miał, kto usłyszeć co krzyczał mężczyzna ze zdjęć z lotu Ikara widać starą trawę i młody śnieg i po ziemi przychodzi do głowy no są pytania o śmierć Piotra est tzw. tak czy czy Piotra pod pałac kultury po prostu tam podpalił jak czuje wyraźny związek jak rozumiem doskonale, że można mieć takie obrzydzenie do świata, że można się chcieć już unicestwić samemu i jest taka potrzeba, która przebija temu to obrzydzenie to znaczy taki heroiczny wysiłek, żeby coś pokazać zademonstrować, ale też przeżyć to znaczy, żeby nie mogąc pomóc mogą uratować tego wszystkiego co wywołuje wewnętrzne cierpienie swoim istnieniem samym swoim działaniem się jest sprawiedliwym i po prostu można to spalić sobie to to wszystko co co jest naszym odczuwali obserwacją świata w spalić razem ze sobą po prostu znowu jedno z takich przekonań, które można tylko poczucia nie można tego zrozumieć głową albo ma się takie odczucie albo nie ma się chęć takiego unicestwienia coś jak taka ofiara całą palm na można powiedzieć chcę to doskonały rozumiem, że z desperacji można można można dokonać takiego gestu Wierzbica czasami przychodzi do głowy przykuć się teraz do do łańcucha przed Pałacem Prezydenckim bierze mam momenty strasznej desperacja dla Nowogrodzkiej wieś i teraz myślę sobie, że chciałbym, żeby taką manifestację poetów artystów w ogóle to wszystkie grupy zawodowe czy też grupy płciowe tak samo prawdę do Ewy protestują manifestują i myślę, że może jednak artyści powinni w pewnym momencie po prostu jakoś się poświęcić przez moment, dlatego że ja nie jestem w stanie znieść już stać się jakąkolwiek zdolności i leczy mam nadmiar saturacji tego nasycenia po prostu głupotę to znaczy to nie jest głupota lizusostwo dziś już tego nie mogę po prostu z nich nikt ich bełkotem tak w przestrzeni publicznej nie wiem co mamy robić to znaczy tym w tym nie sygnalizuje tym sygnalizowanym kłamstw traktor niszczy roszczą deklarację, że coś robi po to, żeby dla Polski robić, lecz szerzej zrobi się dla Polski tymczasem słychać, że są po prostu zwykłe kłamstwa, których niemożna odkręcić ja uważam to oskarża polską kulturę prawdę, która była kulturą, która spadła na twarz prawna spadła na pysk po prostu po osiemdziesiątym dziewiątym roku dlatego, żebyśmy się zachłysnęli tym naszym zwycięstwem kościół, który organizował naszą kulturę też do pewnego momentu ich bywał heroiczne za sprawą m.in. muzeum Archidiecezjalnego, które gościło kiedyś i wystawy i prof. Gierowskiego np. czy Tchórzewskiego i gościło Jacka Kaczmarskiego przykład i Przemysława Gintrowskiego nagle kościół zażądał spłaty długów po prostu spłaty długów to czy tego właśnie, że się poświęca nagle runęło to znaczy kościół w dużej swej części okazał się skorumpowany kościół okazał się uwikłany we współpracy ze służbą bezpieczeństwa posypały się takie różne wszystkie te algorytmy, które chętnie mieliśmy w sobie i nagle okazało się, że po prostu nie ma nikogo kto by był, kto był nikogo nie ma takiego środowiska grupy, która była szlachetna przyzwoite oczywiście mieliśmy przykłady tak wielkiej przyzwoitości typu Geremek Mazowiecki Bartoszewski dla mamy swoich bohaterów wiemy komu ufać prawdę natomiast wiemy, kto okazał się tutaj krystaliczne, ale my uczestnicy, czyli my, którzy mamy sami podjąć działania dokonaliśmy tego co mniej więcej co się dzieje w zniewolonym umyśle u Miłosza, czyli po prostu nie wytrzymaliśmy napięcie moralnego intelektualnego trudnego okresu okresu przełomu tylko poddaliśmy się bardzo łatwej jakiejś ideologii i jak poczuł się uważałem PiS za nieszczęście po prostu skrajny jest nieszczęście to jest tak w ogóle zdumiewające to co się teraz dzieje to znaczy rezygnacja z pieniędzy unijnych, za którą rezygnację to nie stoi jakaś nuta tylko to po prostu rezygnacja z jakiegoś komfortu życiowego dla zwykłych ludzi po prostu ludzi którzy, którzy mogliby nie wiem co dostać np. dopłaty większą do węgla tak, który można by rozwiązać pewne pewne kwestie i i ich władcy tyrani widza świadomie po prostu wolą postawić na swoim wolą porządku zawsze wyżywi, bo rząd się żywi oni sami staną w końcu szkole do wstawiania z kolei proszek szczęściem natomiast i tu jest taka prawda pod szyldem uwrażliwienie Narodowego tracimy uwrażliwienie na pojedynczego człowieka tak naprawdę to jest coś strasznego i uważam, że to jest właśnie, że to się stało za sprawą również rok emisji jednak tej naszej strony tej strony, za którą na, którą będę głosował mój Boże nie mam specjalnie wyboru wielkiego będę głosował to jest taki rodzaj arogancji, który po prostu zniszczył władza rzeczywiście stała się nasza władza pisze Konrad wierzę bardzo nawrócenia to znaczy w korekty wierzę, że taka władza, która byłaby raz jeszcze raz jeszcze dostałaby szansę to już by wiedziała co zrobić to znaczy ja uważam, że trzeba dać porządzić przykład Platformy Obywatelskiej Tuskowi, który bardzo ufam wydaje mi szlachetny bardzo człowiekiem, skąd biorę biorę to stąd, że kiedyś przeprowadziłem z nim wywiad o jego zainteresowania gdańskich i oni z takim po prostu był człowiekiem zainteresowanym swoim miastem, więc wydaje się, że tacy wydawał książki Gdańsku taka wydaje się, że takie warunki bodajże załączać do swoich jakich publikacji no, więc wydaje się, że tacy ludzie po prostu no nie są nikim to znaczy nie wychodzą jakieś tam pustki, aczkolwiek myślałem o ministrze Glińskim Res bardzo przyzwoitym człowiekiem, ponieważ talerzyk społeczeństwa obywatelskiego wind technik Bożej kult taterników król, a takie rozczarowanie na mój Boże Boże naprawdę było, że Michał Jagiełło kochany poeta wspaniały były wiceminister kultury szef biblioteki w Katowicach przejść on był naczelnikiem Coco GOPR-u tak od naczelnikiem GOPR-u no i on i był w PZPR, że prawda albo niezwykle przyzwoitym cudownym człowiekiem niż to to oczywiście też nic w Chicago i czego nie gwarantuje ludzi, ale rozmawiajmy przez ile o Boskiej komedii inny to mówiła na początku jesteś autorem nowego przykładu wyższa tu w zeszłym roku, ale chciałbym zapytać o otoczy świat jest w takim jakimś momencie zamętu przełomu przejścia konstrukcji starego świata przed momentem wykona lek. jakiegoś nowego świata mam 2 cytaty z ciebie zarówno w 2014 roku 2021 niepokój to samo pierwsze niemalże zdanie, a w 2014 w radiowej dwójce mówiłeś tak Dante diagnozował swym swym poemacie duchowe zagubienie epoki tysiące 3 roku wskazywał, że ci, którzy mieli być przewodnikami ludzkości sami nie wiedzą, dokąd iść na początku czytamy zgubiłem się, bo zgubiona była prosta droga to rozpoznanie sytuacji wielkiego zamętu ci, którzy mieli zajmować prowadzeniem ludzkości prosto ścieżką sami też ścieżkę skupili, a pod koniec ubiegłego roku w Gazecie wyborczej pisałeś tak strasznie dziś wybrzmiewa początek Boskiej komedii słynny zdawałoby się retoryczne w połowie wędrówki znalazłem się w ciemnym lesie, bo prosta droga była zagubiona dalej niewiele więcej jest śmierć droga była zgubiona to nie jest stylistyczna ociężałość Dantego ani jego tłumacza to ostrzeżenie ja znalazłem się w ciemnym lesie, bo drogę zgubili ci, którzy powinni dbać o drogę oni nie zadbali, więc ja jestem stracone Lech jest 1jedna z przyczyn powodów również, dla których zabrałem zapłacili Boskiej komedii potem ciągnęła się i moim zdaniem nie można to już czy można było mamy piękne tłumaczenia, ale teraz jest już jakaś pan wrażenie, że trzeba taką wiarygodną boską komedię było niewiarygodnym językiem, czyli bardzo precyzyjnym przetłumaczyć i tam jest na ten początek, który brzmi zdumiewająco inaczej w dosłownym tłumaczeniu tak życia wędrówce na połowie czasu straciwszy z oczu szlak nie ma innej drogi w głębi ciemnego znalazłem się lasu to po Lębork ja straciwszy ja zgubiłem, ale oni także ja zgubiłem w związku z tym ja się jeszcze należy w ciemnym lesie to nie jest tak też oczywiście jak cię zgubi ta trafi albo nie wiem pod jakiś głęboki osiedle cmentarne albo też do środku 1 lasu tylko Dante wyraźnie mówi ja się zgubiły, bo papież cesarz tak czy ci, którzy zgodnie z teorią 2 łączy tych 2 władz, które patronują światu no po prostu oni się zapodział gdzieś taki, że nie ma tego przewodnika czy niema człowieka, który daje swoim przykładem wskazówkę co trzeba robić jak się zachowywać co jest przyzwoite wtedy wszyscy się gubią, bo wszyscy patrzą na to wydaje się, że coś takiego zaszło, że władza straciła absolutnie poczuciu odpowiedzialności taką świadomość, że władza czysta władza przyzwoita po prostu pokazuje i zobowiązuje tak samo do do przyzwoitości uczciwości w związku z tym jak się pojawił ludzie, którzy ludzie niegodni po prostu to czy te nie niegodziwości upoważniają do kolejnych niegodziwości to jest niestety otwarcie drogi drogi do do nieuczciwości przedmiot to oczywiście Boska komedia to jest też dzieło, które trudno trudno mu nadać taki charakter bardzo wyraźny, ale można wydaje się, że każda klasyka, że każdy wieś poważne każdy każdy utwór poważny zawiera w sobie takie zobowiązanie dla ludzi właśnie pokazuje punkty wspólne dla czasu i historii różnych tak, więc jeżeli Dante mówi o tym właśnie ciemnym lesie w głębi ciemnego znalazł się lasu to znaczy ja sobie natychmiast widzę w oczach wyobraźni teraz po tym, długim jednak okresie, kiedy się zajmuje trochę uchodźcami tak widzę tych uchodźców po prostu człowiek się znalazł ciemnym lesie tak jak czytając teraz prowadzę na co dzień lekcje w muzeum literatury Mickiewiczu i mówiąc, przypominając wóz z dużo się zielono jak łódka brodzi widzę te wozy pograniczników po prostu, które zabierają ludzi do push-backów zatapiając się tę zieloną ości i brodzą jak łódki to znaczy tak samo się gubią tak samo błądzą i arcydzieła zawsze posiadają taki potencjał aktualizacji po prostu to wiemy o tym doskonale bo kiedy czytamy Hamleta to mnóstwo znajdujemy np. takich aktualizacji ja jestem zwolenniczką tezy, że w polityce wszystko napisał Szekspir tam wszystko jest i czego nie trzeba dodawać to prawda pisał zresztą też o pomaganiu ludziom czas niedawno odnaleziono fragment, w którego pisaniu też dramatu Tomasz Moore, który został napisany prawdopodobnie przez 5 autorów i część szekspirowską, którą rozpoznano rozmawia o tym z panią profesor siekierę i że z Piotrem Kamińskim, który tłumaczymy Szekspira i oni mi mówi że, że no właśnie wyraźnie nosi ten fragment 15 pirackie ją wyraźnie mówi o właśnie o pomaganiu ludzi i to jest taka sztuka piękna pada też brzydkie słowo, bo wszyscy używają, ale w każdym razie utożsamienia pełnego wypełnienia naczynia własnego ciała cudzych doświadczeń odczuwanie tak, ale też napełnienie się cudzym doświadczeniem jest chyba najbardziej precyzyjne po prostu i on wtedy, kiedy ten wypędzono ludzi jako uchodźców to mówi nagle spróbujcie wyobrazić sobie siebie samych z dziećmi tak piękny sztuka jednak może pomóc tylko trzeba tę sztukę wspierać jest tak artystka bardzo cenię nazywa się ani Anna konik była wystawa w zamku Ujazdowskim i ona to było to był kapitalny eksperyment właśnie nie znam bardziej trafnego działania takiego, które mogłoby pomóc zrozumieć innych ludzi w kłopotach ona wybrała taki ponad 3030 mieszkanek tych wielkich stolic europejskich oraz wybrała ponad 30 taką samą liczbę migrantów którzy, które trafiły do tych do tych miast tych metropolii europejskich tamte migrant ski pisał swoje doświadczenia, a te zaczęły czytać 11 to znaczy, kiedy migrant napisał zgwałcone mają córkę to mieszkanki Brukseli Sztokholmu i tak daje też czytały jeszcze zgwałcono ją córka po prostu nie był w stanie przy przebyć przejść przez ten fragment po prostu on siebie same uczyniły naczyniami dużego doświadczenia, gdyby wlały w siebie doświadczenie cudze poprzez właśnie słowa to był kapitalny działanie ona to to jest taka sztuka, który rozumie w tym czasie to znaczy jakiś połączenie zaangażowania społecznego ze sztuką, więc Boska komedia no mój Boże jest tym co, jeżeli się wierzy to się wierzy to znaczy Dante wierzył, że po pierwsze, początek jest taki, że przeszedł przez piekło i zmierzył się z cudzym doświadczeniem, ale sobie, kiedy Dante np. widzi cóż załączników tak nagle upada tak, dlatego że cudze różnice czy doszło do cudzołóstwa czytając książki miłosne swojego czasu dywidend upada, dlatego że rozumie, że sam z dłużnikiem po pierwsze po drugie, że pisał książki też mogły kogoś przyjść do tego tak poza tym oni poszli do piekła, bo zostali zamordowani przez męża i Franceski także nie zdążyli oboje przeprosić za swój wyczyn i on właśnie zrozumiał że, gdyby jego zamordowano, gdyby go spotkała przypadkowa śmierć teraz nagła śmierć to też by poszedł WIG piekła piekło jest to co widzi jednak to są takie rzeczy, które nas i co w pewnym sensie podchodzi do tego problemu, ale doskonale rozumiem pokazuje raj w propozycjach pojawia wielka poezja końcówka Boskiej komedii czy końcówka raju jest największa powiedz, jaka kiedykolwiek została w ogóle jakimkolwiek języku świata, a ja mogę przestać wieś dla Polski, ale oczywiście swego był ne było było stulecie tak niepodległości i ja chciałem zostać poproszony przez BIK w kwestii walorem przeczytaj o napisaniu wiersza jego wtedy czytałem uważam, że bardzo aktualny i ja chciałbym dziś przeczytać na mównicy sejmowej pewnie byłby rechot jak dziś w albo nikogo nie było na sali plenarnej też możliwe też ostatnio występował w ich w innej ciekawszej, ale byliby przyjaciele dziennikarzy, którzy należą prasowej, że akurat nas wpuścili no może na zdobywanie Puszczę gorszący fragment, czego życzą Polsce na następne 100 lat, gdyby tak spróbować innego języka innego znaczeniu całkiem od innego jak wszystko co odmienne jest w każdej osobie czy tym, że jak woda w rozmaitych rzekach podlega tym samym prawom parowania, gdyby tak użyczyć sobie mowy wiersza, gdyby tak rozmawiać skupieniem poezji i lękiem o nadmiar pragnieniem milczenia dobrocią płomienia i siłą czułości do świata nawet kiedy ten zwraca się przeciw być oczywistym, ale od niechcenia mówić z małżami zawieszeniem głosu tylko w miejscach, gdzie nie ma znaków przystankowych, kiedy tylko, kiedy serce odbiera przytomności mówi, nazywając rzeczy po imieniu poczuciem, że imię nie jest przeznaczeniem tylko nową rzeźbą pod dawną postacią nowym ożywieniem archaicznej gliny, ale dorzeczy, o co chodzi temu co myślą o kraju, który chce być Bogiem tylko, dlatego że jest katolicki życzymy by pragnął być kruchym człowiekiem dostrzegając innych okruchy boskości to proste on pragnie ja pragnę ty pragniesz przecież społeczność to jest koligacje w całej rozciągłości losów przy i przypadków reguł i wyjątków form ułomnych pełnych, tak więc pragnie ten człowiek ten koń, który mówi nowe stulecie zaczęło się w umowie choćby nieporadnej, lecz zawsze uważnej, żeby dom miał każdy wyjściu każdego domu towarzyszył wers pasaż dla niego jesteśmy siostrami przeciwstawnych pasjach siostrami braćmi całkiem nieważne co z tego, że mamy różne interesy ważne jest, że każdy umrze w samotności tej, która nigdy od nas zależy, lecz wynika z samych reguł umierania w tym większa, więc troszkę przynależy ludziom, których spotykamy w wędrówce istnienia ludziom zwierzętom w powietrzu wodzie byśmy usłyszeli własnych gałęziach skargę czemu ram niż z piekła samobójców życzę by w szkołach naj pierwszym przedmiotem była niezależność sztuka wybierania w poczuciu wolności od wszelkich nacisków tłumu i rodziny przed każdym wyborem jak mieć odwagę by zejść na dno siebie już tam światła poczuć własny oddech nie tłumiony uciskiem żadnych oczekiwań pragnę pragniesz pragnie pragną one i oni pragnie ono to, które podobnie jak ryby ma głos zawstydzony możemy mowy trawy życzę, aby w stuleciu, które się zaczyna każdy zrzucił z siebie stare etykietki albo poczuł w sobie co o sobie mówi każdy by się od pszczół pisze od człowieczych, a potem się ochrzcił słowem, które wierzy my się przed człowiek, czyli wszedł człowieka, który nigdy nie był, którego nie szukał, żeby dostrzegł w sobie przybysza w łachmanach przybyszy tego, który sam był w czasach, kiedy wiatr inaczej wiał nad jego morzem nie powiem wszystkiego nie powiem połowy nie nazwę zasadnie wódkę pragnienia cicho wszędzie głucho wszędzie nie będzie inaczej, dopóki nie zmienimy mowy na czystą uprzejmą wzajemnie serdeczną, która nie wymusza nie manipuluje nie obraża nie karci wspieranie zawstydza, czyli takiej umowy potrzebny jest wnętrze słoneczne gotowe nie wiem często myślę, że na samym początku powinno być słowo choćby zwykłe pytanie jak jest przyjacielu i tego słowa w kościach i kościołach rozejdzie się ciepło nowego stulecia i to będzie nasza Pięta w nich i tak będzie Jarosław Mikołajewski poeta pisarz tłumacz 3 był moim państwa gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję zaproszeni też państwu dziękuję za wspólnie spędzony czas i oczywiście zapraszam na audycję sprawy różne już za tydzień dobrego wieczoru Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SPRAWY RÓŻNE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA