REKLAMA

Moje dziecko ma ADHD. I co dalej?

Dobra terapia
Data emisji:
2022-11-13 22:00
Audycja:
Czas trwania:
53:23 min.
Udostępnij:

Czy ADHD jest chorobą? Jak i kiedy rozpoznaje się ADHD u dzieci? Czy dziecko z tą diagnozą to to "niegrzeczne" dziecko? Czym różni się ADHD u chłopców od ADHD dziewczynek? Jak wygląda wsparcie dziecka po diagnoza? Czy diagnoza jest w ogóle potrzebna? I dlaczego docenianie dziecka z tym zaburzeniem jest takie ważne? O tym wszystkim Zuzanna Piechowicz i dr Armen Mekhakyan rozmawiają z prof. Tomaszem Wolańczykiem, lekarzem psychiatrą, neurologiem i psychoterapeutą poznawczo-behawioralnym.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to dobra terapia zapraszają Zuzanna Piechowicz i Armen Mekhakyan dobry wieczór to jest audycja dobra terapia przy mikrofonie dr Armen Mekhakyan oraz jak zawsze Zuzanna Piechowicz jest też psychologiem psychoterapeutą, ale nie jesteśmy sami studiuje z nami pan prof. dr hab. n. med. Tomasz Barańczyk dobry wieczór panie profesorze dobry wieczór państwu lekarz specjalista psychiatrii dzieci młodzieży neurolog psychoterapeuta poznawczo behawioralne, a zaprosiliśmy pana by porozmawiać o Rozwiń » ADHD właśnie jest temat duże myślę do tej pory niewystarczająco znane w takim znaczeniu psyche edukacyjnym, bo taki cel nasza audycja w związku z tym chcielibyśmy z panem profesorem porozmawiać o ADHD, zaczynając od początku, czyli od tego, skąd się ADHD bierze czy zasadzie dzieci, a potem przez chwilę byśmy się skoncentrować na dorosłych im samym początku to chcieliśmy zapytać czy ADHD jest chorobą czy nazwałby pan ADHD chorobą jest międzynarodowej klasyfikacji chorób, więc z z tego powodu tak natomiast jeśli rozumiemy jako chorobę coś na co się zapada i z czego można się wyleczyć to nie o ADHD jest zaburzenie neurorozwojowe, czyli jest pewną cechą człowieka, którą można najkrócej zdefiniować, że zaburzeniach rozwojowych mózg osoby dotkniętej tym zaburzeniem, a gorzej radzi sobie z pewnymi zadaniami, które są potrzebne w życiu, a w związku, z czym to odmienność mózgu mamy zawsze ona zaczyna być problemem, kiedy nasze funkcjonowanie nasze życie oczekuje od nas używania tej funkcji Wda i no klasyczny przykład dysleksja, czyli problem z analizą znaku graficznego tak naprawdę w dalszej odróżnienie 1 robaczka drugiego i czy dwulatek ma dysleksji tak on się urodził jako dyslektyk ms jak długo nie zacznie się od niego oczekiwać odróżniania bardzo podobnych znaków graficznych przekładania ich na dźwięk, a potem na znaczenie to się o tym nie dowiemy i dość podobnie jest z ADHD osoba dotknięta tym zaburzeniem, bo chyba lepiej mówić o zaburzeniu, a czasami mówię, że po prostu osobą z ADHD się jest, a ma problemy z skupienie uwagi ma problemy z po hamowaniem impulsywności albo z nadmierną impulsywność na problemy z opanowaniem aktywności ruchowej w ich znowu jak długo, zwłaszcza w życiu dziecka nie pojawiają się sytuacje, w których oczekujemy skupienia się na czymś, zwłaszcza skupienia się jakimś nudnym jak długo nie oczekujemy powstrzymywania się przed reakcją tak długo to może być widoczne w zaburzeniach rozwojowych jeszcze nakłada się na to wszystko taki proces rozwoju wózku w tak, że to nie jest także no właśnie, rodząc się z lektyki albo, rodząc się osobą z ADHD czy to już tak wyrok koniec nie da nasz mózg jest plastyczny nasz mózg rozwija różne funkcje, które gorzej wychodzą jakiś grupie komórek nerwowych albo jakiemuś obwodowi neuronalnych mu, używając żargonu mogą przejąć inne kwot Wda możemy się uczyć robić to innymi kawałkami naszego mózgu inny sposób, osiągając ten sam efekt w związku, z czym może się okazać że uczymy się opanowywać objaw to bardzo ciekawe można powiedzieć, że objawy by zaburzenie towarzyszy nam od początku, kiedy od urodzenia natomiast dopiero wtedy, kiedy się pojawia okazja i nie mamy tych zasobów, które byśmy potrzebowali wtedy możemy powiedzieć, że widzimy objawy takie, które moglibyśmy diagnozować, ale zastanawiam się z punktu widzenia słuchacza który, który np. dziecko z objawami jak różnic niegrzeczne dziecko takie pobudzone takie dziecko, które jest charakterny takie, które się źle uczy od dziecka, które może mieć objawy w wszystko, o czym pan powiedział może się zdarzyć ADHD, ale może się zdarzyć tysiące innych powodów warto każde problemowe zachowanie przymierzyć do danej diagnozy, aby jak to ładnie napisano w klasyfikacjach psychiatrycznych uznać, że inne powody nie tłumaczą lepiej tego problemu prawda znowu czynimy tego co to znaczy niegrzeczne wdanie grzeczne znaczy nie robi to, czego oczekują rości może nie robić tego, czego oczekują dorośli bardzo wielu powodów Wda jeśli stawiamy hipotezę ADHD to natychmiast pojawia się pytanie czy nie robi tego, czego oczekują dorośli, bo ma problem ze skupieniem nadmierną ruchliwością i impulsywność, czyli czy jest niegrzeczne znaczy od blisko dwu je ale aby uznać, że od dyskutuje impulsywnie musimy się upewnić, że w Vivie, że nie należy szykować wie, że jest to zachowanie niepożądane i chwilę potem jak od winie się słownie mamie jeśli oczywiście nie nie ma eskalacji emocjonalnej w domu jak uświadamia sobie, że to, że u psa w, że pewne rzeczy zrobiłem coś co jest niewłaściwe, bo nie pomyślały Norda jest dziecko może być niegrzeczne, bo a, bo jest opozycyjne, bo jest agresywne tysiące innych powodów, ale też może być niegrzeczne, bo nikt dokładnie nie wytłumaczył to znaczy być grzecznym, dlaczego więc zasadę, dlaczego mam nie pikować w zasadzie może się okazać, że pewne cechy są związane nawet temperamentem po prostu dziecka i i nie nasz temperament z wychowaniem brakiem wiedzy na temat właściwego zachowania itd. tak, gdyby zapytać w taki sposób to jest możliwe, zadając pytanie zdaje sprawę, że to jest oczywista odpowiedź czy to jest możliwe, żeby dziecko w domu nie miała objawów, które mogą być niepokojąca w szkole miał to znaczy rodzic mówi dziecko w domu zachowuje się poprawnie jest ruchliwe jest jest jest właśnie ma temperament, ale jako rodzice nie widzą problemów ani z nauką ani ani stawianie pewnych granic, ale te problemy pojawiają się w szkole czy jest możliwe, bo znowu problem jest wypadkową nasilenia objawów rozumianego w sensie biologicznym oczekiwań otoczenia i wsparcia daje moja ulubiona anegdota jak szedł szczelnie w początkach mojego zajmowania się ADHD, kiedy właśnie przyszła mama mówiąc ja nie mam żadnych problemów szkoła się czepia szkoła wysyła do psychologa jak nie rozumiem, o co chodzi nie my je w domu nie mam żadnych problemów no i doszliśmy do opowieści jak wygląda dzień tego dziecka mają na to opowiadam często na wykładach małe mówi no czekam na niego jak wraca ze szkoły odbiera od niego plecak kładę biorę za rękę idziemy do łazienki mówi umyj ręce myje ręce idziemy do kuchni siadam go do obiadu pilnuje, żeby zjadł po obiedzie mówi je masz godzinę, żeby się pobawić po godzinie wchodzę jednak nie chce Maria biorę za rękę idziemy wyjmujemy zeszyty i ustalam z nim co po kolei robić siadamy i robimy ile dziecko miał lat 9 no i funkcjonowało idealny w domu nie miało objawów, ale też nie miało przestrzeni oczywiście, że miał objawy gdyż, gdyby ich nie miało matka nie rozwinę, aby perfekcyjnych strategii wsparcia dziecka dochody w bardzo się określenie podoba wsparcia dziecka, bo z drugiej strony moglibyśmy dojść do wniosku, że to jest jakaś jakiś jakieś nadmiarowe ze strony tej matki, ale w wypadku dziecka z ADHD okazuje się, że jeżeli to wsparcie ma, gdyby podobne miało w szkole, którą im dziecko świetnie funkcjonował także w szkole też czasem niemożliwa nie da to zresztą znowu zaczyna być agresywny, ale i to jest problem z badaniem psychologicznym dziecka z ADHD, że dziecko w kontakcie 1jeden z wspierającym psychologiem, który zachęca do wytrwałości Wrocław jest nowa ciekawa jestem jakby zainteresowany tym co się teraz będzie działo wypada znakomicie ale gdyby te same testy psychologiczne w czasie klasówki rozdał nauczyciel w trzydziestoosobowej klasie reszta nie mówił sprawdź Zobacz czy na pewno przeczytaj wszystko dałeś to wynik byłby fatalny w dal z zupełnie inne sytuacje w klasie, kiedy jest mnóstwo bodźców rozpraszających, kiedy jednak kontrola ze strony nauczyciela Ross musi się rozkładać na nawet jeszcze za znalezienie ten to i tak nie jest to możliwe, żeby w klasie dziecko miało takie wsparcie rodzinie to jest też kwestia ilości bodźców rozpraszających wdaje kwestia też no różnych strategii, które dziecko sobie wyrabia Wda w domu takim to co dziecko w domu mam nadzieję przynajmniej większości domów tak się dzieje walczy jest akceptacja rodzica w klasie ma robić znacznie bardziej skomplikowana z 1 strony mam taką taką teoretycznie prostą sytuację walczą o akceptację nauczyciela liczby nie pochwalił albo dość postawił dobry stopień, ale mamy jeszcze olbrzymią tych przestrzeń akceptacji rówieśników i nagle się okazuje, że ten dobry stopień to jest w ogóle gratyfikacja gdzieś kiedyś, a to, że jak wejdę pod ławkę zacznę szczekać i cała klasa się cieszy to jest gratyfikacja tu teraz w ogóle dużo ważniejsza niż ta potencjalna jak rząd chce krzesłem w jak rzuca krzesłem to tak, ale będą się cieszyć, ale też jak rzuca krzesłem to mogą wyprowadzić z klasy dopiero wreszcie jest fantastycznie też powiedział pan chłopca i te zachowania, które teraz padają przykłady też każą się z szkoły jednak tzw. niegrzecznym chłopcami ten to słowo grzeczny przyznał, że to nie jest moje ulubione słowo, ale w tym kontekście ona jakoś pasuje to jest tak, że to jest zaburzenie, które częściej dotyka chłopców czy też powie stereotyp związany z ADHD czy dotyka częściej chłopców, ale nie aż tak częściej jak wynikałoby ze stereotyp to jest taki fenomen diagnoza ADHD, że w grupach leczonych, czyli na tych umówmy się i dziecko nie decyduje o tym, że przychodzi po pomoc dziecko po pomoc przyprowadza Ross i większości przypadków nie, dlatego że dziecko problem tylko, że funkcjonowanie dziecka przeszkadzał Ros w związku, z czym po pomoc prowadzone są dzieci, które przeszkadzają dorosłym, a natomiast nie są prowadzone po pomoc dzieci, które nie przeszkadzają to się też bardzo smutne co pan mówi teraz, ale tak jest przecież to nie jest tak, że nie wiem nastolatek może powiedzieć prowadź mnie psycholog, ale 8 latek nawet jeśli nastolatek powie niestety dopóki rodzic nie będzie widział realnego problemu dla siebie to pytanie sięgnie po pomoc przykra prawda problem musi być albo dla dziecko musi sprawiać problem rodziców lub nauczyciel w rozumieniu rzecz jasna takim nawet dla dobra tego dziecka, ale to ci dorośli interpretują to coś musi martwić akt tak sprawę problem może być, jakby może być szerzej rozumiany to co robi dziecko musi wpłynąć jakoś dorosłego, aby dostało pomoc wracając do ADHD w związku z tym w grupach leczonych litych, których dorosły podjął decyzję, że udaje się po pomoc, a członek chłopców do dziewcząt to jest 10 do 1 w badaniach epidemiologicznych, czyli takich badaniach, których w sposób aktywny wyszukujemy osoby z jakimś problemem w populacji Wda, czyli badam całą szkołę i typuje na podstawie badania przesiewowego osoby, które mogą mieć problem potem sprawdzam, czego mają czy nie w badaniach epidemiologicznych stosunek chłopców do dziewcząt to już jest 4131 w dacie jest w UE to dane jest oczywiście część, ale jest bardzo duża grupa dziewcząt, które nie trafia pod z 2 powodów udzie wciąż częściej mamy do czynienia z przewagą objawów aspekt z grupy zaburzeń uwagi w dal, czyli one nie wtrącają się nie przerywają nie zyskują albo nie jest zasadniczy problem nie biegają po klasie niż wspinają się na meble niszczą przedmiotów one siedzą w ławce tylko nie wiedzą, o co chodzi nie skupiają się na wypowiedziach nie kończą zadań pub pełnia ją w zadaniach błędy nieuwagi i łatwo się rozpraszają drewna, czyli to zaczyna przeszkadzać znacznie później, bo skutkuje gorszymi osiągnięciami szkolnymi, ale też nie zawsze jest tłumaczony jako problem w dal bardzo często tłumaczone na lata Kalenik 2 albo taka rola zła albo taka zapominalskich Wda nie są to określenia, które w potocznym rozumieniu wymaga już szukania pomocy profesjonalnych, czyli rozumiem w wypadku chłopców stereotyp mówi niegrzeczny chłopiec tak może to wyglądać zwierzchnie wypadku dziewczyn np. głupia w sensie plan widzenia nauczycielka wyraża także zostały rzeczywiście jest także będzie pomyślimy, że trzeba uczyć czy takie umówmy się także NIK grzeczny chłopiec mi przeszkadza no w tym rzecz i no i zagraża rozdziela zła i rozmarzona dziewczynka nie no tak, aby w taka jest trudna noc nagle rano no nie przeszkadza na lekcje w zasadzie w dalekim, że duże, że dostaje słabe stopnie na mój Boże, ale nie wszyscy muszą mieć trzustki to jest dość też przykre, bo jeżeli taka dziewczynka niemająca wsparcia, ponieważ nie jest wystarczająco niegrzeczny, żeby upomnieć się o swoje przez lata ma problemy z nauką nie wynikające z tego, że ona nie byłaby w stanie opanować tej nauki tylko właśnie wynikają z tego, że potrzebuje konkretnej pomocy może doprowadzić do konkretnych objawów nawet znaczeniu zdrowia psychicznego w późniejszym wieku czy dobrze rozumiem, że taka dziewczynka może mieć charakterystyczne objawy związane ze zdrowiem psychicznym później jeśli jest nieleczona oczywiście, ponieważ no to co nas spotyka w dzieciństwie kształtuje nas w dal kształtuje nasze myślenie o nas o świecie o innych ludziach, a i to nie jest przypadek, że np. wśród dorosłych kobiet ADHD w bardzo dużych takich badaniach rejestrowych, czyli takich których, jakby to tak jakby w Polsce użyć danych NFZ-u tak kiedyś ten kojarzy ze sobą postawione diagnozy, czyli pewnie w Szwecji Skandynawia tam nie ma też mnie pani publicznej służby zdrowia co powoduje, że praktycznie każda osoba, która poszła do profesjonalisty jest w obszarze zdrowiem psychicznego jest w rejestrze, ale wreszcie wszystko inne w tak wszystkie leki wszystko jesteśmy leczeni, ale też wynik ilość mandatów rozumiem, więc łatwo ze wszystkim mile zaskoczony, że wysokość czynszu wysokość płaconych podatków itd. tak dalej, a wracając okazuje się, że wśród dorosłych kobiet, które mają diagnoza ADHD albo miały ją w dzieciństwie kliniczną diagnozę depresji ma 50% zaburzeń lekowych lękowych 60%, czyli większość z nich, zwłaszcza że też to co pan profesor powiedział w trakcie kształtowania się do dorastania kształtuje naszą osobowość, więc w późniejszym czasie czasie możemy również mieć do czynienia z osobowością ukształtowaną takimi zaburzeniami osobowości tworzą się nam w zależności od tego i jaką kto wyznaje szkołę terapeutyczną możemy różnie nazwać jest tworzą nam się schematy myślenia przetwarzania wiadomości prawda, ale tak naprawdę to co myślimy czy w jaki sposób interpretujemy to co nas spotyka jednak zależy od tego, czego doświadczyliśmy w całym naszym, jakie mamy przekonania, jeżeli jeszcze jeśli jako dziewczynka przez lata byłem no jakoś mówiono, że jestem głupia, bo nie radzą sobie z nauką to znaczy, że jestem słaba wadliwe to idzie potem przez całe życie przy innych doświadczeniach życiowych to ta myśl, że to co się ze mną nie tak czynu cokolwiek spotyka przy prawda przepuszczam przez myślenie no właśnie albo, że jestem głupi albo jestem nieudany, ale też może być to przekonanie i tak mi się nie uda, bo ADHD jest takim fantastycznym doświadczeniem braku skuteczności, bo nauczy się, po czym na teście albo nie doszło tam polecenia albo zaznaczenie kwadratu NIK mimo to, że znam odpowiedź uczyłem się nam prawdę albo na klasówce z matematyki nie wszystko dobrze odstawia jakieś tam trudne równanie ana końcu 2+3 to jest 8 jak wygląda wsparcie takiego dziecka po diagnozie to co do diagnoza daje i wnosi do wsparcia dziecka myślę, że na najważniejszą rzeczą, którą tak naprawdę daje diagnoza to jest zdjęcie winy po części dziecka uczy bardzo uważać, żeby nie wyhodować potwora bo, któremu wszystko wolę mam ADHD, więc mogę kopać czy to nie jest usprawiedliwienie tylko pewne rozumienie masz ADHD w związku z tym trudniej niż innym powstrzymać ci się przed kopaniem ma gorzej przykro mi bardzo zdejmuje winy rodziców wyda też umówmy się że, a rodzicielstwo jest takim nieustającym egzaminy i w którym jakby wszystko to co się dzieje z naszym dzieckiem prawda no analizujemy pod kątem czy jestem dobrym rodzicem czy jestem złym rodzicem, a i np. dziecko, które właśnie nieustannie w tramwaju chodzi i kopie rusza coś w daj i karcąc spojrzenia otoczenia Wda co znaczy dla matki codzienne czytanie uwag-li Brusie albo odbieranie telefonów ze szkoły proszę zabrać, które nawet jak mamy dziecko spotyka mnie uważnym prawda co dla matki znaczy, bo znowu dostał jedynkę prawda czy ty możesz albo załóżmy bardzo dobry rodzic sprawdza lekcję i trudno mu się powstrzymać no na krytym Kono poparciu napisała wtedy czy tak, dlaczego nie przeczytała poleceń na państwa widać ile razy można wracać do domu po klucze, dlaczego dostałaś jedynkę z polskiego przecież pisała to wypracowanie no bo zapomniałam zeszyt właśnie więc, więc rzeczywiście dla rodzica to szalenie istotne żeby, żeby bardziej, ale też rodzić, gdy zaczyna myśleć o sobie, że nie umiem tak nauczyć wychować i wtedy zaczyna oczywiście uruchamia 2 strategie albo jestem złym rodzicem albo to jest złe dziecko na rozmowy to nie jest tylko akceptacja są sposoby też wsparcie edukacji jest ważne, bo od niej zaczyna się rozumienie, dlaczego tak się dzieje prawda i że jeśli wydrę się i wyzywa odkryty rynek moją córkę która, odrabiając zadanie z matematyki zrobiła znowu 4 błędy nie uwagi to osiągnę wyłącznie to, że ona, zaczynając odrabiać matematykę będzie takim poziomie pobudzenia emocjonalnego, który jeszcze utrudni jej w kontrolowanie tego co robi prawda w związku z tym na spokojnie słuchaj sprawdź właśnie chodzi o to że, że nasz mózg funkcjonuje dobrze tylko wtedy, kiedy jest bezpieki, kiedy kiedy, kiedy jest bezpieczne i teraz, jeżeli to dziecko, odrabiając zadanie już o zagrożeniu bo, bo widać, że no ścisk żołądku widać będzie afera w domu no to tym bardziej nie będzie w stanie leczyć oczywiście mamy Krzywą motywacji prawda pewien poziom lęku jest nam niezbędny, bo jest motywator nowo trochę się muszę dbać, żeby w ogóle zacząć robić, ale nie powyżej ale, ale właśnie chodzi o to, że jeżeli to jest takie beznadziejne znaczek najgorsze jest to przekonanie to i tak nie ma się aż i tak zrobi cokolwiek się stanie te to i tak będzie źle w związku z tym po co robić, więc tylko trzeba przetrwać ten w w tę godzinę tak tak, żeby przesiedzieć sielanka i dotrwać do momentu aż zacznie być miłą i będę mógł mogła wyjąć telefon tak zająć czymś innym Polska królowa prawda, przerzucając się właśnie 30 sekund 1 aktywności pani praca, że to jeśli rodzic wychodzi z poradni z diagnozą to czy taki rodzic powinien zająć się zastanowić nad jakąś terapią dla dziecka czy powinien się zająć zastanowić nad leczeniem farmakoterapia o tym co powinno się robić mamy diagnozę czy teraz trzeba z dzieckiem jakoś szczególnie pracować dostarczać mu wsparcia to już wiemy ale, ale co dalej czy są ścieki inne sposoby, które po, które powinniśmy sięgnąć rodzice to trochę zależy od wieku dziecka zasobów rozumianych niejako zasoby finansowe tylko takim podstawowym pytaniem, które mamy nie wiem dziecko z ADHD w wieku 10 lat jest pytanie, kto z nim odrobił lekcji i nie znaczy to, że ma siedzieć cały czas, ale niestety musi sprawdzić musi nadzorować musi monitorować ekonomia, czyli musimy czasem mogłyśmy kilogramy cięższymi pytanie no mama kończy pracę dwudziesty okej, jaki jest zasób czyli kto odrobi w tym lekcje, gdzie z tym dzieckiem lekcji prawda takie świadomość, że UE musi z tym dzieckiem spakować tornister, aby zmniejszyć ryzyko jedynki ich za nie, że nieposiadanie czegoś, czego nie przyjąć, że muszę mieć świadomość, że jeśli chcesz, żeby dziecko coś zrobiło to muszę to powiedzieć krótko upewnić się, że mnie usłyszało zrozumiało powiedzieć powtórz swych, ale przede wszystkim jak tylko co zrobi nagrodzić to jest coś trochę Pomin pominąłem, ale jeśli państwo sobie wyobrazić dziecko z ADHD, a potem nastolatka ADHD to to są osoby, które głównie słyszą negatywny komentarz w ale też głównie słyszą zostaw przestań uspokój się ogarnij się w bardzo rzadko słyszą coś co jest pozytywem CLiF, przekładając na taki czysty behawioryzm rzadko mają wzmocnienia pozytywnych ogólnie bardzo dobrze pracujemy na wzmocnieniach pozytywnych my robimy różne rzeczy, bo jesteśmy za nie na bardzo wielu poziomach nagradzania prawda ja siedzę tutaj przed mikrofonem, bo to, że nie zaproszono jakoś tam nagradza moje myślenie o sobie innym poziomem nagrody jest to, że jest to zgodne z jakimiś moimi przekonaniami, że należy szerzyć wiedzę co za pętla się na poziomie, że nagradza mnie to myśleniem, że może nie jestem taki zupełnie beznadziejny wydarzy w związku z tymi gdzieś tam w naszych schematach robiły różne rzeczy, bo nas nagradzał dziecko z ADHD rzadko dostaje nagrody za, bo rzadko długie lata prowadziłem warsztaty dla rodziców ich ADHD jak mieliśmy zajęcia chwalenia zawsze pierwszym powodem pierwszą odpowiedzią było, ale jego nie ma za co pochwalić zawsze za co no ale to trzeba sobie przeformułować, że trzeba rozumieć potrzebę i trzeba zrozumieć, że to, że to dziecko siedzi przy lekcjach przez 10 minut to jest osiągnięcie skoro przedtem nigdy nie siedział 60 mi zrozumieć też wysiłek, jaki jest potrzebny jemu jest trudniej dane czy gdzieś tam pierwszy próbuje wytłumaczyć 3 dla dziecka z ADHD siedzenie 45 minut na lekcje to jest pewnie tak jak dla dorosłego bez ADHD posiedzenie 3 godziny zegarowe wykładzie ten czas jest inaczej płynie, czyli jest bardzo dużo pracy i upadku młodszego dziecka rodzice czym młody człowiek starszy tym więcej zaczyna być pracy indywidualnej, bo już pojawiać to wszystko, o czym mówiliśmy już pojawiają się przekonania na swój temat i trzeba powoli przekazywać kontrolę pamiętajmy, że wracając do przykładu matki totalnej, od której prawie zaczęliśmy rozmowę jeśli ona nie zacznie zmieniać tych strategii i przekazywać kontroli dziecku te w wieku lat 148 pojawią się zaburzenia zachowania już nie mówiąc o tym co będzie odpowiedzią na studia bez recepty jak nie pojawią zaburzenia zachowania się posypie na studiach tak oczywiście jest szansa, że musiał wprowadzić w nim do akademika, ale znowu konsekwencje społeczne tego będą znowu dramatycznych wyda, więc pojawia się ten moment pracy z dzieckiem pt. okej ty musisz innymi kawałkami swojego mózgu zacząć robić to co do tej pory robili dla ciebie rodzice to jest dobrzy nauczyciele właśnie ten strzela ważne, bo w istotny jest, żebyśmy powiedzieli co znaczy, że Rze, że zmagam się z ADHD nie znaczy to, że ja nie mogę żaden sposób zderza się życiem zrobić to co należy, czyli że nie muszę ze zrywać zastawiać studia nie jest to także nie mogę być skuteczny w swoim zawodzie tylko wymaga ode mnie pracy i specyficznego treningu tak dobrze rozumiem, że wymaga to większy więcej pracy, ale też wymaga, jakby znowu zaakceptowania siebie prawda zaakceptowania tego, że mając deficyt uwagi, aby osiągnąć sukces to musi wypracować sobie różne strategie przywoływania uwagi, ale tak naprawdę muszę pogodzić się z faktem, że skupiam się świetnie na uboczu i jeśli jest dla mnie albo ciekawy albo, nagradzając prawda, czyli raczej nie da się przeżyć, robiąc coś co jest dla mnie ludne tak, czyli w tym zaburzeniu upraszczając są pewne supermoce w każdym zaburzeniu supermoc to, jakie tutaj mamy jeszcze supermoc, żeby tylko właśnie dać tutaj tym osobom, które przed mają przez bliskich taką osobę za HD podpowiedzieć za co można chwalić doceniać chwalić można wszystko chwalić można za chwalimy za każde zachowanie, którego chcielibyśmy, aby się powtórzył w Dukli poproszą poznawczo behawioralny, ale to jest odpowiedź w jednym z tak zawsze za wszystko takim właśnie wydanej uchwale za każdą rzecz cud, który chce, żeby była i oczywiście nie można powiedzieć Och, cudownie cudownie przyszliśmy korytarzem i nie kopnąłem brata jak jesteś dzielny by przez sad Wda ale, a sytuacji, kiedy ten młodszy brat pokazuje gest powszechnie uznawany za nieprzyzwoity to powiedzenie, ale ekstra nie dały się sprowokować jest fantastyczną nagrodą zdaje jest chwalimy, że mnóstwo rzeczy to sami chwalimy tylko, nadając znaczenie w ogóle w każdej psychoterapii i nadawanie znaczenia rzeczą jest zły jest jest bardzo ważne i to, że rodzić coś zauważy jest już nadaniem znaczenia jest nagrodzenie ja myślę, że w ogóle jako rodzice ludzie mamy problemy z uchwaleniem, więc jeżeli rodzic, słuchając nas z dzieckiem ADHD po prostu zastanowi się nad tym czy obszary, które czy są rzeczy w ogóle, które mógłby pochwalić myślę, że znajdzie bardzo dużo czasami jest także ja rozmawiam z rodzicem w gabinecie to te rodzice też takie by uważali, że zapewne rzecz oczywista nie ma co chwalić albo, że to jest jakieś takie krępujące, bo sami nie byli chwaleni, więc to nie jest to nie jest coś co wychodzi naturalnie kulturowo zajęcia z uchwalenia były zawsze trudne na warsztatach dla rodziców, ale też bardzo, nagradzając Wda, bo rzeczywiście w momencie, kiedy robiliśmy Rutki proszę pochwalić kolejne osoby i kiedy nagle wychodziły te wszystkie chwalenia warunkowe te wszystkie chwalenia będące połączeniem prawda, że wszystkie da się prawdziwie polskich paryskie fantastyczne pochwały pt. świetnie pani wygląda jak na taką starą barw prawda to tak naprawdę to jednak i nagle ci rodzice doświadczali tego zresztą bardzo fajne zajęcia to wtedy dużo dużo też takiej takiego śmiechu, ale takiego, który pozwala pozwala zrozumieć Wda i że jak nagle 1 matka do drugiej powie fajny przykład też kolejnych warsztatów działa 11 od drugiej o bursztyn my, gdy druga powiedziała tak poczułam się pochwalono tylko ktoś zobaczył prawda zwrócił uwagę na moją biżuterię i chciał mówić o jakie cudowne, jakie fantastyczne, gdzie kupiłaś po prostu widzi widz zobaczył mnie prawda idąc na te zajęcia przez lub po co założyła naszyjnik z bursztynów to jest to o tym o tym rzadko mówimy, czyli zasadzie, podsumowując tę część rozmowy to przy młodszym dziecku bardziej potrzebujemy, żeby to rodzic poszedł na rodzie i nauczyciel właśnie, czyli tych dorosłych potrzebujemy wyszkolić wiedzieli jak być coraz starsze dziecko ono się musi wyszkolić tak naprawdę jak być wsparciem dla siebie, bo pani samodzielni skany z zdejmujemy głównie poczucie winy i trochę obsługujemy weźmy też zastępczą możliwości radzenia sobie za tak natomiast czym człowiek starszy on musi przejmować kontrolę musi się uczyć jak przeżyć jak przyp jeśli świat idzie świetną stronę dla osób z ADHD technologie różne przepraszam kalendarza Google przypomina dziki organizer gry internetowe różne Budzik w telefonach prawda to wszystko ułatwia funkcjonowanie bardzo mnie to cieszy co słyszę, dlatego że no wygląda na to, że mamy do czynienia z pewnym zaburzeniem, ale to nie jest koniec świata to nie jest jakiś wyrok, z którym Sejm nie radzić jak tonie nie musi zniszczyć naszego życia tak jak słyszę o tym co może robić po co może sięgać osoba z ADHD takim to kojarzy osobom, które np. może mieć wadę wzroku i uczyć się żyć, korzystając z różnych narzędzi, które są dostępne także by realizował swoje cele życiowe tak jak każdy inny człowiek mając pewne ograniczenia, więc rozumiem jeśli mamy do czynienia z ADHD to to nie mówimy moje życie jest ograniczone skończone lub małego dziecka tylko po prostu szukamy sposobów na to, żeby trochę trudniej jednak osiągnąć cele ja nawet dodam, że jak czytam różne, bo teraz dużo osób dorosłych dostaje to diagnoza ADHD i trochę łapią swoją metaforę to mam wrażenie, że w niektórych tych opisach trochę tak jak by w końcu dostali dobre okulary dzięki tej diagnozie, że oni wiedzą teraz ja, o co chodzi Arce oczy co technicy oraz okularami zresztą moją ulubioną Rze, że no kawałek 100 lat temu napisaliśmy taką pierwszą książkę naszą ADHD w zespole i tam jeden z rozdziałów zgłosi okulary na ADHD Wda właśnie takie takie małe protez kick ułatwiające codzienne codzienne żyć i tak naprawdę w takim rozumieniu każdy z nas ma takie małe protez ski, które ułatwią nam życie, więc kwestia diagnozy porządkuje fakty rzeczywistość, która nas do tego daje narzędzia, żebyśmy mogli uposażeń dziecko tak szybko jak się tylko da no no skuteczne narzędzie do działania jeszcze dopytam od początek jednak mianowicie czy to jest czy też genetyczne czy my czy my coś wiemy na temat tak też genetyczny test genetyczny tak jak się dziedziczy cechy temperamentu czy się dziedziczy wzrost, ale czy to znaczy, że jeżeli nie jest czarno-białe, a czy czy możliwe jest to, że dziecko ma ADHD to również ojciec czy tak Dziedziczak ilość jest cechy znowu jest taka jak wzrost w tak całkiem duża tak po 70% i oczywiście mamy różne jeszcze po drodze zmienne typu ciąża poród czy wczesne dzieciństwo przebyte choroby, ale powiem tak jeśli dziecko ma ADHD to jest bardzo możliwe, że przynajmniej jedno z jego rodziców tak właśnie niekoniecznie może nie mówmy, że ma ADHD, bo od razu przechodzimy w oddział przedział diagnozy, ale wydaje się, że jest niezwykle prawdopodobne, że przynajmniej jedną z jego rodziców jest nieuważne impuls, że mam pewne cechy motoryczne ruchliwe właśnie wydaje czasami mówię, że czasami jest pewne też no w genetyce cech, które dziedziczą liniowo Wda może być tak jest zawsze porównuje tak samo ze wzrostem ojciec koszykarz matka modelka, a dziecko 242 liga Wda skumulować skumulowało się gdzieś tam no bardzo wiele cech jest do pewnego momentu adaptacyjnych Wda pewna nieuwaga może rzadko jest adaptacyjna, chociaż np. taki element nie uwagi pt. oczy dookoła głowy może być adaptacyjnej to już 100 lat temu w tym samym radiu przypomniałem takie badanie które, które lubię, które mówi, że jako jeden z wariantów genetycznych związanych z ADHD nie ma genu na ADHD jest kilkanaście genów które, jakby warunkują różne takie nasze my umiejętności funkcje i suma tego się składa na to czy czy mówimy, że mamy ADHD czy nie, ale że jeden z takich genów, który jeszcze jest powiązany z funkcjami uwagę owymi np. jest ewidentnie części rozpowszechniony w jednym z takich społeczeństw koczowniczych prawda jak jestem to bardzo łączą wynikiem to w rozprasza ilość uwagi i to, że każdy nowy bodziec kieruje moją uwagę w jego stronę jest pożądany, bo dzięki temu mnie nic nie ze absolutnie adaptacyjne dokładnie, tak więc to radni też jest także być może też ADHD jest trochę tak, że pewne cechy, które kiedyś były znacznie bardziej pożądane jak np. impulsywność-li działanie przed przemyślenie dzisiejszym świecie znacznie bardziej uporządkowany wszystko znacznie bardziej bezpiecznym sądy adaptacji bardzo bardzo to jest ciekawe jeszcze w ostatnich minutach zapytam o to kiedy powinno się myśleć o leczeniu w znaczeniu farmakologii pan najprościej, kiedy wszystko, o czym do tej pory powiedzieliśmy nie działa nie działa niewystarczająco zawsze działa prawda, ale może się okazać, że no przełożyliśmy wszystko, a czasami jest także nie ma czego przyłożyć czy przepraszam no samotna matka, która musi pracować do dwudziestej z dzieckiem nie ma to odrobić lekcji on już powtarza, że jest kretynem lepiej, żeby nie było, a szkoła mówi nie możemy zatrudnić asystenta zresztą dziecku zakłada się nie należy, a mamy 30 dzieci w klasie nie możemy się każdym zajmować dziecko musi dostać leczenie farmakologiczne, czyli musi dostać farmakologiczną protezie uwagi, bo nie mamy innego wyjścia nie mamy innego wyjścia, czyli dobrze rozumiem, że zaleca się korzystania ze wszystkich innych wcześniejszych dostępnych narzędzi to znaczy dziecko małe, więc mamy wsparcie rodzica szkolimy rodzica szkolimy opiekunów nauczycieli dziecko dorasta w miarę możliwości przekazujemy usamodzielniania go poprzez właśnie wsparcie terapeutyczne, ale jeśli mimo tych podjętych działań nie mamy wystarczająco zadowalających efektów to sięgamy po farmakoterapię natomiast jeżeliby się okazało, że po prostu z różnych powodów nie mamy wyjścia nie mamy przestrzeni na na takie wsparcie albo nie mamy czasu tak przepraszam za moimi rodzicami mamy albo, ale też się także te dziecko jest już jest zespołem depresyjnym i trochę nie mamy czasu, żeby nie wiem przez pół roku w tej chwili pracować, bo no umówmy się, że to wszystko co wypracujemy to wpływ na jego myślenie o sobie to kto jest naprawdę trzeba odnieść parę sukcesów w życiu, żeby przestać myśleć, że jestem beznadziejny naprawdę samego faktu, że terapeuta powie to się w rodzaju zdań przed lustrem i powietrza wieże jest też fantastyczny naprawdę z tego powodu nie zaczniemy o sobie myśleć właśnie Drodzy Państwo to wygląda tak właśnie jak wypadku depresją, które wielokrotnie mówiliśmy o depresji zaburzeń lękowych czasami możemy pewne sprawy trudności rozwiązać w procesie terapeutycznym tylko terapeutyczne czasami to jest niemożliwe, ponieważ niezbędne jest leczenie farmakologiczne stąd też często mówimy, że się łączy te 2 sposoby i ten osiąga najlepsze efekty podobnie z ADHD dostępne są możliwości zarówno terapeutyczne jaki, jaki farmakologiczne natomiast tutaj znowu specjalista, do którego państwo pójdziecie pójdziecie pomoże podjąć decyzję co najlepiej robić waszej sytuacji jeszcze panie profesorze zapytam o to czy są jakieś znaczące efekty niepożądane, choć leczenie farmakologiczne to znaczy tak działań niepożądanych nie ma woda nurt to jest podejrzewam jednak umówmy się wydarzy jeśli coś gdzieś działa i to każdy legł plan jeśli działa gdzieś w organizmie do czego się przyczepia coś zmienia no tonie i do niej jest także ta cząsteczka jest tak nauczona, że ona tylko leci do tych neuronów nieprawidłowych, a już, a omija wszystkie inne ten leki stosowane w leczeniu ADHD mają działania niepożądane takim najpoważniejszym, którego się już paradoksalnie najbardziej boimy jest to, że one większość z nich hamuje łaknienie co u dorosłego rozumiem, że większość państwa natychmiast zacznie niektórych okresie zaczniemy rodzi zaplanują przyznawaną żywe oczy jest takich lekcji poprawia uwagę i zmniejszała w Rzymie to jest zły plan to tylko ile w ogóle tak Alleluja, więc dorosłych to akurat jest rzadko problem, ale urosną, czego dziecka zahamowanie apetytu może spowodować zahamowanie wzrastania, bo jak nie jest nie rośnie w da to jest coś, czego się obawiamy proszę zdecydować, że i np. dlatego bardzo bardzo ostrożnie i po wielokrotnym namyśle red jak noże zaczynamy leczenie farmakologiczne przedszkolaków będą wtedy ten wpływ na łaknienie i wtórnie na rośnie Che jest bardzo silny prawda więc wkrótce się też pamiętać, że jeśli dziecko przyjmuje leki ADHD to znowu zadaniem dorosłego jest pilnowanie, aby jadło w nim aż lekko odcina właśnie to naturalne poczucie poczułem głód pójdę do lodówki sobie coś biorę nie nie poczuje tego głodu w związku z tym rodzić musi przypilnować prosił no właśnie, czyli przy leczeniu farmakologicznym również nie możemy o odstawić sprawę, zostawiając tylko specjalistom potrzebujemy wsparcia na co dzień w domu po prostu dziecko najlepiej mu pomożemy, kiedy wsparcie jest bezpośrednio w domu czy terapeutyczne czy potem jeśli nawet bierze leki to takie towarzyszenie temu dziecku w tym, żeby go wspierać nawet jak leki bierze może zapomnieć, że jest głodny, ale przez żaden psychiatra dziecięcy wiem, że mnóstwo ludzi o tym marzy ale żadna poradnia zdrowia psychicznego dla dzieci młodzieży nie jest warsztatem samochodowym, do którego się nie stawiać, który rodziłby w życiu i odbiera za miłe grzeczne ułożone inteligencji nowe oprogramowanie z wygranym nowym oprogramowaniem aktualizowanym jeszcze mówiące dobrze w 2 językach właśnie na tym pewnie możemy zakończyć na formę bardzo dobra puenta bardzo dziękuję panie profesorze uważam, że ten temat jest bardzo obszerny stąd pozwolę sobie zapytać na antenie czy zechce pan z nami jeszcze porozmawiać o ADHD dorosłych, bo dzisiaj nie zdążyliśmy tego tematu poruszyć myślę, że tam jest też dużo istotnych obszarów po wyobrażam sobie, że to również może się nakładać na szereg innych zaburzeń mogą mieć bardzo podobne mogą być bardzo podobne objawy, więc takie dobre rozumienie może być dla nas wspierające, więc jeśli pan procesie zgodzi tam będziemy się, że taki już powiedziałem to, że ktoś chce je słuchać przez godzinę jest niezwykle, nagradzając w 2 takie być przez całą godzinę mówili mi o pustym, a oferta w prasie w bardzo dziękujemy dziękując, że prof. Tomasz Młynarczyk lekarz specjalista psychiatrii dzieci młodzieży neurolog psychoterapeuta poznawczo behawioralny za jakiś czas wrócimy do rozmowy o chyba my słyszymy jak zawsze w niedzielę po dwudziestej drugiej i Zuzanna Piechowicz dr Armen machać czas na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRA TERAPIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA