REKLAMA

"Sama wymiana samochodów spalinowych na elektryczne nie wystarczy"

Jest temat!
Data emisji:
2022-11-14 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest 1523 parlament europejski podjął podjął jakiś czas temu decyzję, że od 2035 roku Unii Europejskiej nie będzie już można sprzedawać aut Elle aut spalinowych nowych aut spalinowych to m.in. dlatego że transport w ogromnym stopniu przyczynia się do zmiany klimatu te decyzje skomentował m.in. minister wiceminister ministerstwa klimatu środowiska Jacek ozdoba, który zresztą będzie naszym gościem po godzinie 1620 jakiś czas temu powiedział tak, że to kolejne szaleństwo Rozwiń » Unii Europejskiej doprowadzi do wykluczenia komunikacyjnego i gigantycznych kosztów życia i dodał, żeby to wszystko było jeszcze takie Eko jest z nami dr Michał Czepkiewicz Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry dzień dobry pan jest urbanistą i zajmuje się też przeglądaniem temu jak miasta mogą stać bardziej Eko i bardziej dostosowane do zmiany klimatycznej czy samochody elektryczne to jest właśnie taki sposób, żeby miasta były w mniejszym stopniu przyczyniały się do katastrofy klimatycznej to znaczy tak jeśli postawimy to taki sposób czy przybędą trzecim przyczyniały się w mniejszym stopniu tak generalnie globalnie wymiana samochodów spalinowych na elektryczne zmniejsza emisję gazów cieplarnianych natomiast jest to dalece niewystarczające po pierwsze, dlatego, że w krajach takich jak Polska, gdzie w energię elektryczną wytwarza się w dużej mierze z węgla te korzyści będą dużo mniejsza niż w innych krajach, ponieważ emisyjność energii elektrycznej jest wysoka, ale nawet w krajach nisko emisyjnej energetyce tak jak Islandia czy Norwegia poleganie na zmniejszaniu emisji transportu tylko albo głównie na wymianie samochodów na elektryczne jest niewystarczające dlaczego by ochronić klimat wynika z tego, że i produkcja samochodów elektrycznych jest wysoko emisyjna to jest często nawet 1,5 raza tyle ile samochodu spalinowego emisję oczywiście spadają ogólnie rzecz biorąc, ale też nie zawsze ostatnio nie w ostatnich latach słyszeliśmy doniesienia o tym, że emisyjność też np. wzrosła ze względu na to, że fabryka została uruchomiona w Chinach zamiast fabryki zasilanej fotowoltaiką Nevadzie, więc tutaj mamy do czynienia z takim ogonem czy długim śladem Węglowym z każdego samochodu, który oczywiście jeśli energetyka jest nisko emisyjna on się równoważy i wychodzi na mniej niż samochód spalinowy natomiast emisja musimy obniżać już teraz i dosyć szybko w 1 badaniu, które wprowadziliśmy na Uniwersytecie islandzkim wyszło że, aby te emisje transportu w Reykjaviku i jego otoczeniu w obszarze metropolitalnym zmniejszyć do takiego poziomu zgodnego z ochroną klimatu przed ociepleniem 1,5 czy 2 stopnie potrzeba by zmniejszyć liczbę samochodów nawet trzykrotnie, czyli tak samochody elektryczne są nisko emisyjne ale, żeby je wyprodukować potrzeba to angażujemy jednak wysokie emisje też to różnie wygląda w jednych krajach lepiej w innych gorzej no to dlaczego w takim razie wydaje się, że w tej chwili cały zachodni świat jednak przychodzi na elektryki to znaczy tak generalnie one przynoszą przyniosą korzyść jeśli chodzi o klimat, więc to jest 1 argument natomiast drugim argumentem jest to, że wymiana tylko tego w jaki sposób napędzane są samochody bez zmiany tego w jaki sposób się przemieszczanych z bardzo wygodna jest wygodne dla polityków one wygodne dla ludzi ich życiu codziennym, ponieważ nie muszą zmieniać nic swoich nawykach jest to też bardzo wygodne dla branży motoryzacyjnej, która utrzyma wysoką sprzedaż nowych zwiększy jeśli to tempo przechodzenia będzie szybkie tak, czyli sprzedaż nowych samochodów może wzrosnąć jeśli będzie ustawowo czy różnymi dopłatami wymuszona wymiana samochodów na elektryczne, więc to jest taki nie powiedziałbym, że to przeciwskuteczne, ale to jest niewystarczająca to jest taki powiedziałbym półśrodek taka transformacja transportu w kierunku emisji tak niskich, żeby faktycznie klina ochronić przed ociepleniem wymagałaby również zmniejszenia roli samochodu w przemieszczaniu się rzeczywiście wydaje się, że firmy motoryzacyjne jako zaakceptowały to, że będą musiały przestać produkować spalinowe samochody kolejne firmy Wolf volkswagen volvo Mercedes ogłaszają, od którego roku będą produkować wyłącznie samochody elektryczne, więc chyba jakoś stwierdziły że, że to jest porządku i przemysł motoryzacyjny zamierza dostosować do tej zmiany wymuszonej przez regulacje np. tak jak Unia europejska, ale jak pan mówi to nie wystarczy tak zdecydowanie to nie wystarczy przede wszystkim potrzebna jest odchodzenie od takiej dominującej roli samochodów codziennym przemieszczaniu się tutaj wg mnie lepszym i społecznie ekologicznie rozwiązaniem byłoby bardzo mocno dofinansowania transportu zbiorowego i pomiędzy miastami u w miastach jest to również lekarz, odpowiadając na słowa pana ministra najlepszy sposób na walkę z wykluczeniem transportowym nowe samochody to nie jest tak bank kupowany przez osoby dotknięte wykluczeniem transportowym, więc najlepszym sposobem tutaj jest poprawa dostępności transportem zbiorowym nowych połączeń przywracanie połączeń autobusowych połączenia kolejowe również dbanie o taką dostępność lokalną pierwszą o to, żeby miasta były warte, żeby przy nowych osiedlach powstawały również usługi i parki i usługi publiczne prywatne sklepy itd. tak, żeby można było żyć bez konieczności przemieszczania się samochodem, a samochód też nie jest dobrym rozwiązaniem jeśli chodzi o wykluczenie transportowe, dlatego że jego utrzymanie i użytkowanie niesie za sobą duże koszty wielu krajach Europy prawdopodobnie też w Polsce prowadzimy na ten temat badania, które są w trakcie wiele osób doświadcza czegoś takiego jak przymusowe korzystanie z samochodu co z kolei prowadzi do takiego stresu ekonomicznego, czyli osoby wydają na ten samochód więcej niż 1 postać i prowadzi to takiego po podwójnego ubóstwa ubóstwa transportowego i finansowego, które związane z tym, że na inne rzeczy tych środków wystarcza natomiast transport zbiorowy zwykle jest dużo tańszy i nie wymaga ponoszenia takich dużych często nieprzewidzianych wydatków są związane np. zepsutym samochodem do tak tylko, że wydaje się, że inwestycje w transport zbiorowy czy odbudowywanie połączeń, które po likwidowali Smecz np. że państwo po zlikwidowała czy państwo samorządy i kolejowych połączeń i połączeń autobusowych jest jakieś długoterminowe wyzwanie, a ta zmiana na samochody elektryczne chyba może być taką dość szybką indywidualną zmianą, która pozwoli każdemu uczestniczyć w jakimś no w tym przyczynianie się do poprawy dobrostanu naszego perspektywy katastrofy klimatycznej to tak można odczytywać znaczy tak generalnie jako częściowy środek jako półśrodek, kto będzie jak najbardziej przydatne i lepiej dla klimatu i dla jakości powietrza również w miastach jest, żeby samochody były jednak elektryczny jeśli już mają sobie samochody natomiast też te korzyści po prostu nie są takie całkowita to nie jest także, że w ogóle samochody elektryczne nie przyczyniają się do ne do innych emisji zanieczyszczeń powietrza, bo też duża część zanieczyszczeń powietrza są tu zawieszone pochodzące z klocków hamulcowych Otton wzniecony przez ruch samochodowy z ulic itd. no to też jakaś korzyść oczywiście jest, ale też tutaj to pytanie o to czy wszyscy będą mieli taką możliwość dają się, że nie być może to się zmieni w przeciągu tych 10 lat, ale samochody elektryczne obecnie kosztują dużo więcej niż samochody spalinowe i kupno kupno nowego samochodu elektrycznego nawet z dopłatami jest po prostu bardzo dużym wydatkiem i myślę, że większość ludzi w Polsce to po prostu nie stać druga rzecz jest taka, czyli musiałyby być dotacje, które np. można przeznaczyć na dofinansowanie transportu zbiorowego tak generalnie tak, gdyż w 1 artykule z Norwegii policzono, że jedno dofinansowanie dla właściciela Tesli w 2016 roku byłoby równą wartością dofinansowania 30 000 przejazdów transportem zbiorowym to w całym całej metropolii, więc widzimy jak już skała jak wielu ludziom można pomóc uzyskać bezpłatny dostęp do transportu zbiorowego kosztem tego co uzyskała 1 osoba już można tak, bo dopłaty nie obejmują całej kwoty niedawno kilka dni temu taki urbanista wręcz to Adrian zapytał na Twitterze jest największy problem naszych miast i wśród bardzo wielu różnych odpowiedzi najczęściej badającą były też, że są to samochody po pierwsze, czy pan by się zgodził z taką taką odpowiedzią, a po drugie, kiedy widzę i to jest moje ostatnie pytanie kiedy, kiedy myślę o tym co jak odbierają taką odpowiedź osoby, które już posiadają samochody to w tym strzeżone nie chcą czuć się częścią problemu tylko chciałoby się czuć częścią rozwiązań w naszym świecie, więc jak to zrobić to jest trudne pytanie, ponieważ to, że znaleźliśmy się w takiej sytuacji, w której samochód często jest jedyną taką możliwą opcją dotarcia do pracy 3 do innych ważnych miejsc szczególnie mam tu na myśli Przedmieścia czy czy małe miejscowości to nie jest już tak powiem winą czy czy to nie wynika z decyzji tych osób, które teraz obecnie jeżdżą samochody to jest taka inna sytuacja, która wynika z wielu wielu lat DK przemian w systemie transportowym w planowaniu przestrzennym rozlewanie się miast oddawanie coraz większej przestrzeni dla samochodów zamykanie połączeń kolejowych autobusowych, więc jak rozumiem tylko ten ten ten odruch tego, że to to przecież to nie jest moja wina ja tutaj nie nie przeze mnie co się wydarzyło jednocześnie też jest bardzo wiele osób, które mogłyby w zasięgu swoich właśnie możliwości i czasowych finansowych takich finansowych zwykle tak, bo jest tańsza, ale generalnie mogły przemieszczać się inaczej, ale jakiegoś powodu nie robią tego przyzwyczajenia czy przekonania, że to jest lepsze itd. tutaj już takie pole do przekonywania do takiego pokazywania, że jednak ten samochód morza może szkodzić innym musimy niestety postawić kropkę rożne będziemy rozmawiać jeszcze dzisiaj w samochodach, ale też o transporcie zbiorowym bardzo dziękuję dr Michał Czepkiewicz Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JEST TEMAT!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA