REKLAMA

Kto odpowiada za autobusy pozamiejskie? Nikt!

Jest temat!
Data emisji:
2022-11-14 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1543 Agata Szczęśniak rozmawiamy dzisiaj o samochodach i o tym czy samochody elektryczne są rozwiązaniem np. jeśli chodzi o zmiany klimatyczne, ale też rozwiązaniem różnych innych problemów w Polsce i na świecie, a w Polsce wygląda to tak, że mamy prawie najwyższy wskaźnik liczby samochodów, które posiadają obywatelki obywatele naszego kraju Unii Europejskiej na tle Unii Europejskiej jednocześnie w Polsce do końca maja było ktoś, kto sprawdził wyliczył dokładnie 22 476 Rozwiń » sztuk w pełni elektrycznych samochodów osobowych przed chwilą rozmawiałam z panem dr. Michałem czepki WeChat, który powiedział, że samochody elektryczne to jest półśrodek niż na krótką metę mogą być dobrym rozwiązaniem, a ze mną jest teraz dr Jakub Majewski który, kiedy usłyszał zdradzę wam w przerwie powiedział nie nie to zupełnie nie jest żadną pośród półśrodek to jest bardzo złe rozwiązanie panie doktorze czemu to jest złe rozwiązanie przejścia na samochody elektryczne to rzeczywiście to nie jest rozwiązanie wielu naszych problemów transportowych oczywiście samochód elektryczny emituje mniej zanieczyszczeń przynajmniej tam, gdzie się znajduje, bo przecież, skąd ten prąd trzeba wziąć w naszym przypadku w przypadku polskiego miksu energetycznego samochód elektryczny jedzie na węgiel widzę takie ładne zdjęcie sznur wagonów cystern podpisany jedzie paliwo do samochodów spalinowych i obok sznur wagonów węglarek podpisany jedzie paliwo do samochodów elektrycznych w warunkach polskich produkujemy węgiel z węgla brunatnego w prąd produkujemy prąd zwęgla brunatnego węgla kamiennego i w związku z tym samochody elektryczne wcale nie są tak ekologiczne, jakby się wydawało oczywiście pewnie będziemy mieli odnawialne źródła energii uda nam się przezwyciężyć są niemocy i namówić tych, którzy dzisiaj fedrują, żeby stawiali wiatraki czy fotowoltaikę, ale koniec końców samochód elektryczny dokładnie tak samo stoi w korku jak samochód spalinowy dokładnie tak samo potrzebuje miejsca parkingowego tak samo jest mało bezpieczne jeśli chodzi o bezpieczeństwo pieszych czy niechronionych użytkowników dróg wzroku czy może wyeliminujemy emisję spalin, ale już wszystkich pozostałych mankamentów, które nasze miasta przytłaczają ze względu na ruch i motoryzację samochód elektryczny wcale nie wyeliminuje pan reprezentuje fundację ProKolej i zajmuje się kolejami którymi ja też jestem wielką fanką i jeździ koleją, kiedy się da staram się nawet tam, gdzie jest to bardzo trudne na co dzień jeździ rowerem po Warszawie, ale nie tylko też po moim rodzinnym mieście w Garwolinie no ale kiedy, kiedy mówię i kiedy też mówi o tym że, że samochody samochodów powinniśmy rezygnować no to słyszę no tak, ale jest też stosunkowo młoda 40 parę lat stosunkowo zdrowa nie ma dzieci jeszcze mieszkasz w samym centrum Polski nie stać po prostu Super uprzywilejowaną osobą, która może sobie pozwolić na to, żeby samochodu nie korzystać ich szczerze mówiąc tak sobie myślę no jest w tym sporo racji zgoda jest w tym sporo racji mamy to szczęście, że mamy z w stolicy dość dobrze zorganizowany transport publiczny, że za cenę 1 tankowania jesteśmy w stanie przez 3 miesiące jeździć pociągami tramwajami metrem i autobusami cenie w zasadzie niecałego 1 tankowania jest opowiadanie, że transport publiczny przykład jest w dużych miastach niedostępne ze względu na ceny to jest oczywista bzdura natomiast no właśnie jesteśmy zdrowi młodzi szczęśliwi i w związku z tym możemy się pojawi po i pozwolić na jazdę rowerem czy chodzenie pieszo czy korzystanie z transportu publicznego to zastanówmy się co mają zrobić ci, którzy nie są zdrowi np. ze względu na wzrok czy jakieś ograniczenia ruchowe czy oni mogą jechać samochodem psu nie są młodzi ze względu na na wiek nie są w stanie jechać samochodem już nie ta percepcja nie ta nie ten refleks nie te możliwości reagowania na bardzo intensywne bodźce w ruchu drogowym czy ci ludzie mają zostać na zawsze w swoich domach, jeżeli zlikwidujemy pociąg odwołamy autobus powiemy, proszę bardzo, jest samochodem czy oni są w ogóle w stanie albo młodzież np. ci, którzy nie mają prawa jazdy są ludzie, którzy mają siedzieć w klatce swojego domu, dlatego że postawiliśmy wyłącznie na motoryzację to bardzo wąskie myślenie o tym, że oto samochód rozwiąże problemy wszystkich i wszędzie, bo są osoby, które nie są w stanie prowadzić samochodu, które nie mają prawa jazdy, które nie chcą prowadzić samochodu, które po prostu ze względu na bariery swoje fizyczne psychiczne czy wszelkie inne nie będą kierowcami czy te osoby mają być unieruchomione, bo w gruncie rzeczy opowiadaniu samochodach spalinowych elektrycznych czy nawet jakichkolwiek innych powoduje, że te wszystkie osoby nie mają się ruszać ze swego miejsca zamieszkania to perspektywa tragiczna bym powiedział, ale też wiele osób, które jednak są młode zdrowe, ale mają dzieci i mieszkają poza tym centrum Warszawy albo nawet centrum Krakowa centrum Poznania one też jednak są skazane na to, żeby poruszać samochodem zgadza się rzeczywiście system dzisiaj mamy takie, że one są skazane na jazdę samochodem dziś nie ma żadnych alternatyw przecież nie chcemy likwidować druki zwijać asfaltu na jak sołtys Wąchocka chcielibyśmy, żeby wszyscy nasi mieszkańcy mieli możliwość wyboru nikt nikogo siłą samochodu wyciągał nie będzie natomiast nie oczekujmy, że wszyscy jako podatnicy będziemy składali na to, żeby budować kolejne bezpłatne miejsca parkingowe, bo niektórym nie chce się przesiąść do tramwaju czy autobusu twierdzą wszędzie dojadą własnym samochodem pewnie dojadą tylko będzie to długą drogą to jest musimy się pogodzić z dużych miastach na teraz problem jest poza tymi dużymi miastami, gdzie nie ma transportu publicznego nie ma żadnej alternatywy może jedzie czasem autobus, który zawiezie do szkoły podstawowej, ale już do liceum niekoniecznie teraz mamy takie przykłady w Polsce, że młodzi ludzie wybierają szkołę ze względu na to gdzie da się dojechać nie ze względu na to co chcieliby w przyszłości robić, czyli to ten brak dojazdu może zaważyć na całej ich przyszłości oni nie są w stanie tak jak my dzisiaj w Warszawie porównywać sobie rankingu szkół średnich branżowych liceów gimnazjów zlikwidowanych i techników zastanawiam się czym chcieli je kim chcieliby być w przyszłości będą dziś tam, gdzie jest w ogóle transport, a jeżeli transportu nie ma być może skończą swoją edukację na szkole podstawowej i to znowu jest tragiczna historia czy nie, jeżeli nie ma samochodu żyć nie stać, że nie jesteś niepełnosprawny, jeżeli boisz się prowadzić samochód utknie w tej swojej małej miejscowości wiosce na zawsze nie będzie miał zawodu nie będzie nam pracy nie będzie miał wykształcenie no generalnie albo masz samochód albo jesteś nikim w rejsie, że zauważył to prezes partii, która rządzi w Polsce Jarosław Kaczyński wypowiedział się ostatnio też na ten temat my chcemy oczywiście likwidować wykluczenie komunikacyjne chcemy, żeby wszędzie były dobre drogi, żeby były połączenia przecież jeden z naszych programów też się przyczynia Marc do tego, żeby tych połączeń było bardzo wiele no i jak pan to ocenia udało się tych połączeń jest więcej nie nie udało się, ale trzeba jednak oddać prezesowi, że zauważył pewien problem, który był ignorowany przez dobre 25 lat wszystkie rządy poprzednie również rządy Prawa i Sprawiedliwości bardzo starannie konsekwentnie likwidowały w Polsce transport publiczny nagle zaczęło się, gdy w likwidacji linii kolejowych odwoływania pociągów układania rozkładu jazdy tak, żeby nikomu nie pasował to, żeby uzasadnić, że pociągi są niepotrzebne potem zlikwidowano bardzo dużą część autobusów pozamiejskich rzeczywiście doszliśmy do kompletnego dna kolejne od tego nasi drodzy odbiła głównie dzięki polityce unijnej głównie dzięki temu, że pojawi się duże pieniądze na inwestycje kolejowe zmienił się tabor zmieniły się dworce zaczęto remontować linie kolejowe i marszałkowie dostali zadanie własne pt. chłopie jesteś odpowiedzialny za to, żeby ta kolej funkcjonowała była taka historia swego czasu na Górnym Śląsku marszałkowi dość niechętnie podchodzi do tego zadania uznając, że pociągi jeżdżą głównie o to, żeby kolejarze mieli pracę, bo przecież wszyscy w końcu kupią sobie te samochody nawet nie elektrycznej będą mogli wszędzie dojechać okazało się, że tymi pociągami jednak jednak jeździ sporo ludzi, zwłaszcza w aglomeracji był taki 1 marszałek, który postanowił kolejny zupełnie zepchnąć na margines i stracił stanowisko doszło do paraliżu wraz wejściem w życie nowego rozkładu jazdy w kolejach śląskich okazało się, że jednak nie można tak eksperymentować z transportem publicznym, że jednak ta kolej to jest również masa wyborców, którzy na co dzień z niej korzystają niestety coś takiego nie stało się póki póki co w autobusach, chociaż to, o czym mówił prezes Kaczyński to jest program dofinansowania linii pozamiejskich linii autobusowych do każdego kilometra w tej chwili można zyskać dotacje 3zł jak odniosła się głównie o tym, że padają te małe linie znaczenia mimo wszystko mimo wszystko po pandemii te nie padają nie mamy dzisiaj odpowiedzialnego po prostu tak jak za kolej odpowiedzialny jest marszałek jak komuś nie podoba rozkład jazdy to może go wyrzucić przy następnych wyborach także autobusy poza miejskiej nikt nie jest odpowiedzialny i prawdziwe są takie pieniądze, które można wziąć jako dopłatę, ale trzeba jeszcze znaleźć budżecie samorządowym środki na to, żeby wkład własny zbierać skoro nie jest nasz obowiązek skoro tak naprawdę autobus jeździ tam, gdzie komu się to komercyjny opłaca tam, gdzie się nie opłaca nie jeździ no to mnóstwo samorządów samorządów nie jest zainteresowane organizacją transportu autobusowego no imamy białe plany wykluczenia transportowe te białe plamy widzieliśmy ostatnio na tych mapach grozy, które krążyły po mediach społecznościowych, które pokazywały, gdzie można dojechać wpięć godzin niektórych miejscowości, w których miejscowościach w ogóle nie ma żadnego transportu publicznego i czy jest coś takiego co można zrobić stosunkowo szybko w kilka miesięcy albo wzrok np. w tym Grzegorz drzewa, że można by dużo zrobił 2 rzeczy stosunkowo łatwo to znaczy wyznaczyć odpowiedzialnego za transport publiczny w sposób jasny i jednoznaczne życie z Ukrainy minister nie nie jakiś szczebel samorządu źle jest zarządzać rozkłady jazdy lokalnego PKS-u PS z perspektywy centrum Warszawy dobrze by było, gdyby zajął się tym samorząd dostał na to środki, ale dostał również odpowiedzialności i rozliczenie z tego jak jak to funkcjonuje tak się dzieje na kolej i kolej tak jak wiedzie pod nasze odbiła pociągów jednak przybywa coraz więcej pasażerów mamy mnóstwo problemów z opóźnieniami remontami z tym, że jeszcze ten system nie jest nie jest pewnie tak, jakbyśmy chcieli, ale się rozwija, ale idzie do przodu natomiast jeśli chodzi o publicznym transporcie pozamiejskim zbiór zbyt publiczny transport autobusowy tutaj nie ma gospodarza wszyscy oglądają się że, że w zasadzie nie jest to ich zadanie własne, więc musimy zdefiniować kogoś, kto za to jasne odpowiada dać budżet do dyspozycji ten budżet wcale nie jest tak duży jak by się wydawało pewnie i 1,52 000 000 000zł w czasie w skali roku mogłoby temu temu wyraźnie zasadzić część tych pieniędzy jak pan prezes Kaczyński powiedział już mamy tylko musimy sensowny sposób zagospodarować nie może być konkurs piękności organizowany przez wojewodów tylko, dlatego że wojewodowie podlegają właśnie pod władzę centralną to powinny być marszałkowi być może starostowie poszczególnych powiatów, którzy przed swoimi mieszkańcami będą odpowiadać za to czy ten transport jest zorganizowany od godzina, kiedy trzeba czy kursuje często to jest jakiś Libii autobus, który kursuje raz na dobę, a słyszałem takich co kursu raz w tygodniu, żeby można było na słupku przystankowych wywiesić tu jest komunikacja proszę państwa, jeżeli mielibyśmy samochód, który można włączyć tylko w piątki po południu to taki samochód też byłby kompletnie bezużyteczny i nie możemy się oszukiwać, że transport autobusowy kolejowy, gdzie snujący się sporadycznie po po lokalnych drogach jest jakąkolwiek alternatywą dla dla tych, którzy nie, którzy gdzieś potrzebują dotrzeć to był dr Jakub Majewski bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JEST TEMAT!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA