REKLAMA

Jak ekologicznie zasilić milion samochodów elektrycznych?

Jest temat!
Data emisji:
2022-11-14 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1624 są z nami Jacek ozdoba solidarnej Polski sekretarz stanu w ministerstwie klimatu środowiska dzień dobry dzień dobry witam mają państwo dzień dobry oraz Urszula Zielińska w studiu tutaj współprzewodnicząca partii zielonych w zieloni i należące do klubu koalicji Obywatelskiej dzień dobry witam serdecznie pan Jacek ozdoba niedawno po tym, kiedy Unia europejska parlament europejski zdecydował, że od 2035 roku Unii będzie obowiązywał zakaz sprzedaży nowych samochodów Rozwiń » spalinowych pan napisał, że jest to kolejna szaleństwo Unii Europejskiej, dlaczego pan tak uważa z 1 prostego względu, że oczywiście de podchodzimy do tematu w sposób taki nie wchodzą szczegóły to może wszystko wydawać bardzo kolorowa, ale czasem elektromobilność taka przymusowa, bo mówimy tutaj przymusić nowości o zakazie, które ma być prowadzona w 2035 roku powoduje to skutki uboczne dla społeczeństwa to znaczy przede wszystkim koszty życia czy posiadania samochodowe gigantyczna druga sprawa jest kwestia przekształcenia całej infrastruktury energetycznej sieci energetycznej nowe bloki pytań oczywiście jak tutaj bloki miało być zastosowana, bo odnawialne źródła energii nie są w stanie zapewnić całości inne były prądu, że chodzi o katalogowaniu takich samochodów no i jeszcze kolejna warstwa, która dotyczy oczywiście sprawy z tych stabilnych źródeł, czyli węgiel gaz czy Atom może chodzi o Atom to wiemy, że ta perspektywa jest bardzo długa węgiel my rozwiąże strategia przynajmniej założenia parlament europejski oczko czym Unii Europejskiej żeby, choć od węgla zostaje źródło stabilnej, jakim jest oczywiście w tym wypadku, aby miał być gaz, który pochodzi pochodzi większości w tej strategii my pochodziłoby z Nursji 1 marca 2 co w mojej ocenie po prostu jest czymś skandalicznym nie można finansować zbrodniczych systemów wiem coś z obserwujących idzie naszą wschodnią granicą my jak jest osobiście przeciwnikiem tego, żeby samochody Lexus pojawił tylko wprowadzenie silnego cha cha RO zniknął zniknął nam pan poseł, ale zdążył do powiedzieć nam, że nie jest w ogóle przeciwnikiem samochodów elektrycznych, ale jest przeciwnikiem przymusu ze strony Unii Europejskiej uważa jak rozumiem, że to jest zbyt szybko, że ludzie powinni mieć wybór, że to zwiększy koszty życia jeszcze w innej wypowiedzi na ten temat powiedział, że to doprowadzi do wykluczenia komunikacyjnego gigantycznych kosztów życia właśnie ich wcale nie jest takie Eko pani Urszula Zielińska co pani na to bardzo dobrze pan minister, który jest pracuje w ministerstwie klimatu środowiska nie jest przeciw przeciwny samochodem elektrycznym niskiej emisyjności w transporcie, ponieważ transport w Polsce stanowi 15 generuje 15 emisji i te emisje z ostatnich latach znacząco wzrosły ten jest obniżenie emisyjności jest absolutnie ważne koniecznej trzeba to zrobić, jeżeli chcemy osiągnąć ten cel neutralności klimatycznej 2050 roku najpóźniej, pod którym to celem pan minister podpisał, nad którym celem Polska jako część Unii Europejskiej ten cel sobie przyjęła do przepraszam przerwa, bo mam informację, że pan minister nas słyszy tak tak się zdarza oczywiście w tej chwili powiedział rozważenia poczeka może pani tak jednak proszę zaczekać pani Urszula Zielińska natomiast pan minister wiedział, że to jest szaleństwo wprowadzenie takiej daty konkretnej odejścia od rejestracji nowych samochodów spalinowych czy 2030 piąty roku jest szaleńcem ja uważam, że wręcz przeciwnie szaleństwa jest byłoby kontynuowanie obecnej polityki szaleństwem jest blokowanie polityki klimatycznej w Unii Europejskiej wdrażania w Polsce szaleństwo jest niedostrzeganie tego, że mamy poważny problem z 1 strony mamy jedną z największych jedną z większych ilości samochodów osobowych na mieszkańca Europie to jest ponad 700 samochodów na 1000 mieszkańców średnia europejska to jest około 600 WTA 628 samochodów w miastach, w których poziom życia podoba nam się to jest znacznie znacznie mniej, a w Polsce zwłaszcza dużych miastach jest 800812 samochodów na 1000, czyli prawie każde dziecko bobas i staruszek staruszka prawie każda osoba ma ona nie po samochód, a z drugiej strony jednocześnie 13 mieszkańców Polski jest wykluczona transportowo czy nie jest w stanie dostać do lekarza do szkoły do pracy, ponieważ małe miejscowości są tym się bardzo wykluczone brak transportu publicznego, więc coś jest nie tak i rozwiązanie nie leży przy po stronie generowania jeszcze większej rejestrowania jeszcze większej ilości samochodów w ogóle czy to spalinowych czy czy nie spalinowych elektrycznych to tylko w usługach publicznych poprawie transportu publicznego, żeby właśnie z rodu z niemal zniwelował problemy nie jest olbrzymie wykluczenie transportowe w Polsce pani posłanka Urszula Zielińska powiedziała o tej ogromnej liczbie samochodów, które jest w Polsce większej niż Unii Europejskiej i o tym, że transport przyczynia się do katastrofy klimatycznej Panie Ministrze co pan na to to oczywiście, gdy tak rozmawiamy to ta dyskusja wydaje się być bardzo prosta, ale to jest bardzo proste pytanie do pomp do Pani Poseł ile bloków energetycznych musi powstać w ciągu 13 lat, abyśmy realnie rzeczywiście ta elektromobilność była zwiększona, jakie koszty będzie będą ponoszone z tytułu sieci poza tym, że izba ekologii prawa człowieka warto zwrócić uwagę na taki sposób wydobywać kobalt Kongo jak to wygląda pod względem importowania do Europy surowców rzadkich, które będą służyły właśnie do stworzenia takiego samochodu kolejna sprawa to są takie obiektywne raportowanie przedstawione przez fundację, której na czele, którzy stoją politycy czy środowiska związane ze sprzedażą przyszłości samochodów część tych samochodów elektrycznych, bo pamiętajmy o tym, że taka produkcja samochodu elektrycznego jego dalsze jedne z później unieszkodliwienie właściwie przetworzenie zagospodarowanie odpadów w postaci baterii jest naprawdę bardzo energochłonne samochód mniej więcej od jego baterii wnosi do 8 lat jest taki okres, kiedy gwarancja jest co najmniej niemal zachowana przez producentów pośród tych latach w obecnej cenie rynkowej około 20 000EUR trzeba zapłacić za wymianę baterii co oznacza gigantyczne koszty ja zgadzam te liczby możemy tutaj mówić tylko mówi o tym co de facto się stanie dlatego dzisiaj przez przemysł motoryzacyjny jest tak rozwinięty co właściwie mobilność Polaków jest tak wysoka, a to w moim okręgu pociecha nowe mieszkania, w którym ma dwudziestoletni samochód piętnastoletni samochód jest w stanie go kupić mogą po prostu na niego stać jest w stanie swoją córkę zawieźć np. na zajęcia będzie podejdziemy do tego sposób będzie zmuszony jest tego elektryka nawet krótkiej perspektywie to po pierwsze, gigantyczne koszty będą przełożone na Polaków, żeby się zbudować po drugie, wcale nie mamy pewności ta technologia akurat wodorowa nie będzie wyprzedzającej bardziej ekologiczne niż te samochody elektryczne, a kolejna płaszczyzna po prostu dotyczy możliwości energetycznym wytwarzania takiej energii, bo nowe bloki energetyczne, które powstały, żeby zaszli aż 1 000 000 samochodów kradzieże to gigantyczne rozwagę ja sądzę, że to wszystko jest podyktowane celem tylko ten cel po prostu jest ciężki do zrealizowania nawet jestem przeciwnikiem nakładane na całość działań mogę, więc to, że to nie dałem jej tylko ostatnie zdanie, prosząc się po prostu chowano to znaczy, że Polak nie będzie stać i będziemy mieli stare samochody, które będą użytkowane do momentu rzeczywiście będzie możliwość naprawy techniczne, więc to ja myślę, że te tel osoby, które pod Ciechanowem wozi córkę na dodatkowe zajęcia może jednak powinna w sadach to córka autobusu który, który zawiezie je na zajęcia nie kupować w tym celu samochód ne, ale mam wrażenie, że z wieloma argumentami, które pan poznał pani posłanka Zielińska mogłaby się zgodzić taka może 1 rzecz sprostować, bo pan minister powiedział, że produkcja samochodów elektrycznych jest bardziej energochłonna niż samochodów spalinowych co jest prawdą twardy interes partii jest energochłonna forma jest bardziej Panie Ministrze sama sam sam sama produkcja natomiast w całym cyklu życia, ponieważ one są znacznie bardziej efektywne energetycznie by już w trakcie użyty u używania w całym produkcie z cyklu życia są niżej nie nim niskoemisyjne są bardziej ekologiczne niż samochody spalinowe i to wynika z chociażby dużego badania Uniwersytetu Cambridge trzyma i jeszcze kilku uniwersytetów zeszłego roku, które przebadały to w 95% krajów na całym świecie to jest bardziej ekologiczne mimo tego, że wiele samochodów elektrycznych tak jak w Polsce są jeszcze zasilane z paliw kopalnych mina nawet pomimo tego, że są wciąż zasilane prądu węgla są w całym cyklu życia bardzo ekologiczne ważnym moim sprostowania i tras jak MO jak jak zabezpieczyć tą energię do zasilania ten czy to czy to Energę czy to elektrycznych samochodów czy też samochodów nowotwór po też nie zapominajmy o wodorze Polska jest Polska jest już bardzo ważnym producentem i są i autobusów elektrycznych i komponentów do elektryków, ale też to do autobusów wodorowych, więc to jest bardzo ważny przyszłościowy trend, na które z, którego albo jako kraj skorzystamy albo będziemy zawracać kijem Wisłę i robić to z elektromobilnością co co co obce próbował obecny rząd zrobić z węglem, czyli w wmawiać nam ileś lat temu, że będziemy mieli tylko węgla na 200 lat, że dlatego, że nas nie stać na na transformację na zielone zieloną energię, a teraz okazało, że węgla węgiel jest drogi truje nas ich atak w ogóle tego nie ma, więc co zrobić, ale to dosłownie 10 sekund dzisiaj rząd blokuje przyłączenia nowych mocy które, które są całkowicie zielone z wiatru ze słońca i baterii stabilizujących system i zablokował ostatnich 3 latach 10GW takich nowych mocy, które są dokładnie tym, o czym pan minister mówił obawia się, że tego brakuje i czym to zasługa matka i 1 zdanie można już pana ministra dzisiaj już możliwe to jest technologia przyszłości, w której albo skorzystamy, ale kropkę Jurata inny klimat odpowiada siebie albo nie to nie sądzę stanowi, że to wszystko takie kolorowe niestety wrócił do stanu jak będzie tak podchodzić 1 prostego powodu, że system nie wytrzymają energetyczna, kiedy wiatraki np. za bardzo ją oraz zachodnich sąsiadów przez polskie sieci energetycznej i dewastacja, bo dziś ta energia musi być w przetworzoną przeważnie musi przetransportowano niestety, ale odnawialne źródła energii żaden sposób nie gwarantują stabilnego źródła samochody elektryczne nie mogą być zakazane to sprzedawca konsument Polak ma decydować, jaką decyzję podejmuje nigdzie trend rozwoju nowych samochodów ekologicznych będą elektryki wodorowe inna, ale nie zakazem doprowadzimy do Hawany stare samochody będą dziękuję Panie Ministrze pan obowiązek, żeby zapewnić ludziom transportu w małych miejscowościach i zniwelować wykluczenie transportowe to można zrobić również przy pomocy nowych technologii rozdziera elektryk jest musimy kończyć, ale są samochodami i autobusy koniec niestety niestety musimy kończyć może jeszcze raz uda nam się kiedyś spotkać w tym składzie, a program jest temat wydawał dzisiaj Maciej Jarząb zrealizował Adam wczoraj o 1640 informacje o nich jeszcze więcej sportu i Przemysław Pozowski nazywam się Agata Szczęśniak zapraszam za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JEST TEMAT!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA