REKLAMA

"Nikt nie rodzi się zły i jest zły z natury. To wina patologicznej socjalizacji rodzinnej"

BOS - Bodnar o Społeczeństwie
Data emisji:
2022-11-14 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:34 min.
Udostępnij:

W dzisiejszym programie rozmawiamy z człowiekiem, który odmienił w Polsce podejście do resocjalizacji i "odczarował" resocjalizację w postrzeganiu społecznym. O wychowaniu, życiu prywatnym, a także twórczej resocjalizacji rozmawiamy z prof. Markiem Konopczyńskim, pedagogiem resocjalizacyjnym, profesorem nauk społecznych i wykładowcą Uniwersytetu w Białymstoku.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Szanowni Państwo drogi słuchaczki drodzy słuchacze mówi się od, że nasza debata publiczna kształtowana jest przez wymianę poglądów spostrzeżeń informacji na różne tematy dzięki mediom możemy się dowiedzieć jak należy myśleć o danym problemie na co warto zwrócić uwagę, kiedy zareagować jako inicjatywa się zaangażować czy także możemy się dowiedzieć czy warto wierzyć temu czy innemu politykowi ważną rolę w debacie publicznej pełnią autorytety są często Rozwiń » osoby zapraszane także do Radia TOK FM, aby skomentować jakieś wydarzenie projekt ustawy orzeczenie sądowe i przedstawiają radio w mediach swój punkt widzenia niektórym ufamy trochę bardziej, którym trochę mniej wszystko zależy od tego czy są przekonujący w tym co robią i w tym co mówią niektórzy eksperci wyrabiają sobie taką markę, że trudno wyobrazić sobie debatę publiczną na określony temat bez ich udział taką osobą jest dzisiejszy gość audycji, bo na społeczeństwie nieraz słyszeliśmy jego głos na temat pomysłów dotyczących resocjalizacji funkcjonowania zakładów poprawczych czy mechanizmu wychowawczych stosowanych w szkołach nieraz swoimi słowami inspirował do protestu ogólnej niezgody na kolejny nieprzemyślane rozwiązania ustawowe nieraz przypominał na czym polegają standardy praw człowieka i nowoczesny ówczesny praktyki postępowania z otoczonym sprawcami przestępstw czy zdemoralizowaną młodzieżą jednak, że ludzie stają się autorytetami nie tylko dzięki długoletnim studiom pracom naukowym dzięki pokoleniom uczniów studentów doktorantów, bo tak naprawdę o tym co działa, a co nie trudno się dowiedzieć zza biurka trzeba mieć codzienną styczność z żywym człowiekiem, zwłaszcza z młodzieżą, aby czuć, że to, o czym mówi ma sens czy to co głosimy znajduje potwierdzenie w rzeczywistości co więcej trzeba mieć duże pokłady empatii, aby zrozumieć wrażliwość młodych ludzi, zwłaszcza tych po trudnych przejściach z przemocą alkoholem narkotykami czy nawet nastoletnią prostytucją co więcej trzeba mieć odwagę, aby zaproponować młodzieży pracę twórczą, która pomoże im odzyskać własną godność znaleźć głos samym sobie mam nadzieję, że tej audycji dowiedzą się państwo, skąd nasz dzisiejszy bohater czerpie własne pokłady sił i empatii czy można sobie wyobrazić lepszą formę resocjalizacji niż nagranie utworu hiphopowego przez młodzież tak właśnie czynią wychowankowie co najmniej kilku młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Polsce w posłuchajmy zatem teraz głosu MOW skłot z Bielic z województwa kujawsko-pomorskiego w utworze życia zakręt drogi słuchaczki drodzy słuchacze to byli wykonawcy z młodzieżowego ośrodka wychowawczego w Bielicach województwa wuja Kujawsko pomorskiego dokładnie zespół MOW skłot założony w 2012 roku przez pana Pawła Skowrońskiego nauczyciela muzyki i wychowawca Drodzy Państwo dzisiejszym gościem audycji boss jest pan prof. Marek Konopczyński panie profesorze witam serdecznie radio TOK FM dobry wieczór witam serdecznie czuje się zaszczycony, że mogę tutaj zwanym profesorem panem panie Adamie kilka słów zamienić ustaliliśmy z panem profesorem, żeby tak było troszeczkę lżej, tym bardziej że będziemy poruszali różne tematy będziemy do siebie mówili panie Marku panie Adamie co bardzo serdecznie dziękuję, że mogę w ten sposób się zwracać może kilka słów te na temat pana Marka pan wart jest profesorem nauk społecznych związany obecnie uniwersytetem w Białymstoku, gdzie prowadzi katedrę pedagogiki specjalnej, ale jego droga naukowa przebiegała no powiedziałbym różnymi torami można powiedzieć odwiedzi różne ośrodki naukowe był to po drodze i Uniwersytet Jagielloński Uniwersytet warszawski Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, a także pan profesor był założycielem rektor pedagogium wyższej szkoły nauk społecznych w Warszawie oprócz tej drogi naukowej i należy wspomnieć o drodze nazwałbym ją tak delikatnie politycznej, bo taki rozdział w życiu związany czy to z funkcjami kierowniczymi w ministerstwie edukacji naukowej czy także w gabinecie politycznym Janusza Steinhoffa ministra gospodarki, ale myślę, że też trzeba powiedzieć, że pan profesor swego czasu trenował karate i to karate doprowadziła do tego, że działa w akademickim związku sportowym na dzisiaj na nasze spotkanie przy takiej pięknej bluzie czarnej AZS-u i ile wiem cały czas się w AZS-ie udziela natomiast myślę, że państwu pan profesor może być też znany jako jeden z kandydatów na stanowisko Rzecznika Praw Dziecka także na stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich w tym ostatnim rozdaniu od wszystkich rzeczach będziemy mówili, ale będziemy przede wszystkim wracali i to tego chciał się dowiedzieć do tego co jest specjalnością pana profesora mianowicie resocjalizacja, zwłaszcza twórcza resocjalizacja może bym zaczął od tego utworu, który wysłuchaliśmy to jest właśnie przykład twórczej resocjalizacji tak bardzo dziękuję przychodzące do studia trochę bałem pytań, ale tak się pomyślałem, że jestem na tyle dojrzały, że mogę na każdy temat się wypowiadać również osobie o swoich jakiś doświadczeniach życiowych twórcza resocjalizacja jest wydobywanie potencjałów młodego człowieka, bo nam się resocjalizacja w ogóle społecznie resocjalizacja kojarzy się skarg skarżą się skazaniem z pewną formą zniewolenia zamknięcia w placówce na podawaniu jakimś, jakim systemom Kali nagród tzw. natomiast to co słyszeliśmy to głos młodych ludzi to był głos w zasadzie taki jedyny do wydobycia, bo na lekcjach nie można gadać na lekcjach czas słuchać rodowej lekcje trzeba być grzecznym trzeba być poddawać się różnym presją natomiast w twórczości sztuce można być sobą bardziej można wszystko powiedzieć tak zresztą ten tekst jest bardzo mocny prawda nie jest taki delikatny róż i tutaj przeciągnięty cześć przesłane przez bibułę tylko mówią wprost co ich wkurza i 1 element tak to jest fenomen sztuki to jesteś pewien fenomen twórczej resocjalizacji, że na ogół patrzy się na młodych ludzi też takich, którzy mieli różną nieciekawą przeszłość tzw. zdemoralizowanych pod kątem Miss wad ułomności deficytów pod kątem czynów, które kiedyś tam robili natomiast ja proponuję zupełnie inny model resocjalizacji, czyli ponownego uspołecznienia ponownej zmiany tożsamości tych młodych ludzi poprzez patrzenie na nich i wydobywanie mocnych stron talentów potencjałów różnych takich silnych silnych stron, które ich potem w życiu wżyciu poprowadzą dalej, bo to nie deficyty to dzieło nosi na kreują nam życie tworzą naszą przyszłość tylko mocne strony, ale proszę powiedzieć by nie bez przyczyny w tym moim krótkim felietonie, który rozpoczynał naszą audycję powiedziałem, że specjalistą z takiej dziedziny nie można stać się po prostu czytając książki, prowadząc nawet najbardziej wysublimowane badania naukowe tylko, że to musi dziś wypływać z naszego wnętrza i z tej empatii siły własnych doświadczeń życiowych jawi się tak chciał dowiedzieć, skąd się pana profesora u wzięła właśnie ta empatia i zaangażowanie akurat w ten właśnie temat temat trudnej i wcale nie władz nie wiem powiem szczerze może z 1 strony, dlatego że urodziłem się w rodzinie wielopokoleniowej rodzinie nauczycielskiej i pewne formy wrażliwości na pewno wyniosłem z domu, ale jednocześnie było przez w moim życiu buntu przeciwko pewnym sposobom postępowania czy to rodziców dziadków właśnie dziadkowie byli przedwojennymi nauczycielami i być może ten okres buntu, który spowodował pewne perturbacje w moim życiu mianowicie powtarzałem w liceum czwartą klasę oblał maturę przestałem chodzić do szkoły i spotykałem się z różnymi kolegami część moich kolegów już nie żyje część moich kolegów siedzi w więzieniu siedział więzieniu być może ten bunt taki spowodowały, że zacząłem szukać, jakby trochę czegoś innego, a później no nie wiem los przeznaczenie jakoś tak mną mną kierował, że wybrałem wbrew swojej naturze by miały być artystą ja miałem być rzeźbiarzem ja rzeźbiłem później miałem być nauczycielem wychowania fizycznego trenerem, bo interesowałem się sportem i nagle ni stąd ni zowąd przyszła resocjalizacja jako takie takie trochę wynaturzenie rodzinne, bo tutaj dziadek matematyk mama polonistka babcia polonistka tata Kolejarz tata Kolejarz i nagle gdzieś w takich tak jest zaklęte rewiry zacząłem zaciążyły na tego, że rodzina była tako uporządkowane może tak może ująć tęsknota za tym, żeby szukać czegoś innego jest brakiem porządku mini biografii pana profesora przeczytają coś takiego, że w czasie liceum na początku nieśmiałość stanowiła dla Marka nie lada problem bywało, że nie był w stanie zrobić prostych zakupów w sklepie, zwłaszcza w obecności klientów i później taki zwrot wszystko to jednak minęły w okresie dorastania swego rodzaju nowe oblicze nastolatka, który stał się pewny siebie rodziło pewne problemy edukacyjną wychowawczą skoku liceum, kiedy ukazał się w pełni nader samodzielny niezależny czy też rozumiem takie bardzo eufemistycznie powiedzenie tego co za tym kryje para pasażerów takich jest, ale muszę nie miejsce, żeby o nich opowiadać w każdym razie w każdym razie na pewno tkwił we mnie jakiś bunt wobec otaczającej rzeczywistości być może dlatego polubiłem ludzi, którzy buntują ludzi, którzy nawet buntują się bezsensownie to znaczy próbują łamać jakiś porządek rzeczy być może ten porządek rzeczy jest ich to jest porządek rzeczy zupełnie innych ludzi ludzi, których oni akceptują tu na początku wspomniał pan autorytecie nie wiem czy jestem autorytetem, ale absolutnie boleję, że obecny czas jest czas niszczenia autorytetów jest czas jakby wypalania żelazem czegoś co jest podstawą wychowania jest podstawą w ogóle jakiś, jakiego życia społecznego, a nowych autorytetów nie ma na palcach 1 ręki bym wyliczył osoby, które bym uznał autorytet nie wiem czy młodzi ludzie mieliby podobnie myśleli, ale jest to dramatyczny moment takiego przełomu moralnego nie tylko gospodarczego, ale wracając do pytania no właśnie my powiem tak był okres w moim życiu, a funkcję skończyłem studia na Uniwersytecie Jagiellońskim poszedłem do pracy najpierw do szkoły podstawowej później przez chwilę pracowałem w raju akademiku, a potem wróciłem do rodzinnych Siedlec i zostaje asystentem potem dość szybko zrobiłem doktorat no secie warszawskim, ale w mojej pracy doktorskiej zarzucono ach, antysocjalistyczny charakter dlatego miałem obronę nie przed komisją przed całą radą wydziału w związku z tym nie wypadało rozumie mówić złych rzeczy pięknej polskiej młodzieży, zwłaszcza polską student tak jak pisałem pracę doktorską o delegacjach wśród młodzieży akademickiej okazało się, że to jest niemożliwe, bo młodzież socjalistyczna nie nie ma, więc nie ma dewiacji tu dokładnie brzmi brzmiały przepraszam środowiskowe uwarunkowania postrzegania zjawisk patologii społecznej przez młodzież akademicką promotorem był prof. Tadeusz Pilch tak jest z priorytetów Warszawskiego to założyciel Solidarności na wydziale pedagogicznym co też nie podobało, toteż nie budowało i później pracowałem po by w trochę się co potem w Warszawie w obecnie Akademii dzięki specjalnej i był moment, kiedy stwierdziłem, że nie chcą pracować naukowo z 1 powodu i to jest bardziej już pana panie Adamie obszaru mianowicie prowadziłem studia podyplomowe dla sędziów sądów rodzinnych wtedy jeszcze byli sędziowie sądów dla nieletnich i jeździłem z nim po pracownikach dotykając tej rzeczywistości profesora lekarz, czyli po zakładach poprawczych i rozwoju małych ośrodkach poprawczych schroniskach dla nieletnich nawet zakładach karnych jednocześnie, prowadząc wykłady z metodyki pracy resocjalizacyjnej podstaw teoretycznych resocjalizacji jak zobaczyłem, jaka jest kolosalna różnica między tym co ja mówię tym co podać powinna tym co jest to pewnego dnia 7 powiedział ja nie jestem w stanie znieść tego jak hamuje tych młodych ludzi, bo rzeczywistość inaczej wygląda jak przygotowuje ich rozbraja mam intelektualnie i mentalnie, bo oni są nasyceni pewną wiedzą i idą do pracy zupełnie muszą co innego wykonywać to tra aberracja systemowa to był kolejny przełom w moim życiu, ale jeszcze chciałbym wrócić przepraszam że, ale nie bardzo fascynowała 1 rzecz, bo jednak to pierwsze zetknięcie się z pedagogiką resocjalizacyjną i myślę, że uczenie się fachu przyszłego także naukowego to był czas studiów także studiów pod kierunkiem prof. Bronisława Urban dane i praca magisterska, którą pan profesor wtedy napisał dotyczyła retrospektywnej oceny środowiska rodzinnego przez nieletnie wychowanki zakładu poprawczego w mrozach tak to jest strasznie fascynuje na czym polegało to co pan pojechał do tych mrozów gdziekolwiek to było i pan rozmawiał z nimi analizował ich postrzeganie życia uczył się z nimi rozmawiać i rozumieć rzeczywistość prowadziłem badania rozmawiając z dziewczynami o tym jak co oni Cionek pamiętają rodzinnego domu, jaki ten dom był jednocześnie był w pytały jak i jakie będą chciały mieć to znaczy składałem takie 2 elementy i co one pamiętają z rodzinnego domu i czy ich dom ma być powieleniem wspomnieć ma być zupełną alternatywę ma być zupełnie czymś innym niż ten dom dom wydał rodzinny ten, który doprowadził do pobytu w zakładzie poprawczym, bo trzeba pamiętać, że ogromne ogromny wpływ na na funkcjonowanie osób w placówkach ma rodzina to nie jest tak, że ktoś rodzi złe jest zły natury tylko po prostu socjalizacja rodzina patologiczna i wtedy i przyglądają się tym dziewczynom rozmawiają z nimi dostrzegłem, że to są normalne dziewczyny normalnej dziewczyny tylko, choć ich losu spowodował, że one się tu znalazły, ponieważ miały tego pecha, że miały takich rodziców zacząłem zastanawiać się czy można można było inaczej czy gdyby ta dziewczyna urodziła się winnej rodzinie to czy byłaby naj tak oczywiście byłaby inna to jest ten wielki problem, że my przechodzimy obojętnie obok środowisk mało tego środowiska, gdy mówimy zamiast pomagać obok środowisk, które właśnie współtworzą nieszczęścia młodych ludzi, ale czy to doświadczenie z tych właśnie mrozów było na tyle istotne, że pan wtedy zrozumiał tak to jest moja droga chce je dziesiątym zajmowanie nie wbrew pozorom nie, bo kończą studia kończą studia pomyślałem sobie, że nie widzę perspektyw w specjalnie to były lata przełom siedemdziesiątych osiemdziesiątych trudny czas i nawet myślałem o tym, żeby ich biznesy założyć mój ojciec Kolejarz pan wspomniał odpowiedział tak dobra obroni pracę magisterską napisze ją, a ja ci pomogę założyć stragan z warzywami i oczywiście obroniłem pracę pojechałem do tych dziewczyn ich zapomniałem o tym organie z warzywami stwierdziłem, że jednak fajnie jest spotyka człowieka na dłużej nie krótko, żeby coś sprzedać tylko spotyka człowieka, który można rozmawiać jeśli można współpracować, którego można współtworzyć pomagać służby, a ta twórcza resocjalizacja, czyli wykorzystanie tych różnych mechanizmów i metod artystycznych do resocjalizacji to się pojawiła z powodu brata czy z powodu kobiet jest oczywiście z powodu kobiety, czyli żona Mariola żona Mariola, która wtedy była mych kończyła wydział aktorski wejść szkoły teatralnej warszawskiej w to był okres, kiedy mieszkaliśmy w piwnicy dosłownie w piwnicy na Spiskiej i między nimi, dlatego że podpisałem podpisałem się pod reaktywacją patronatu pan mówił niestety szyb wspólnie zrobiliśmy to z prof. Teodorem Korwin Szymanowski im Izby jest prof. Rzeplińskim paroma innymi osobami no i miałem dostać pokój na piętrze, a dostałem my tu tereny czy dostęp piwnice i w tej tym też w tej piwnicy działy się kapitalne rzeczy schodzili się różni artyści aktorzy reżyserzy, ale również naukowcy i tam urodziła się idea twórczej resocjalizacji, gdyby nie było Marioli, gdyby nie było tamtego zdarzenia, gdyby nie było tej piwnicy pewnie nigdy twórcza resocjalizacja nie powstała na pierwszy raz rozumiem przeprowadziliście taki eksperyment próbę czy zadziała z dziewczynami z Falenicy tam, gdzie od zawsze znajdował właśnie ośrodek dla dziewcząt i tam zresztą Głowacki kopciucha robił również Falenicy ten owad ten Głowacki tego wezwanym tak robił kopciucha i w Falenicy no była, jakby naturalnym takim zapleczem pewnych działań tam zawsze byli fajni dyrektorzy co do kadry to można mieć pewną wątpliwość jak starczy czasu to powiem, dlaczego w tamtych czasach oczywiście w tamtym okresie wpadliśmy na pomysł przy całej życzliwość życzliwością ówczesnego Ministerstwa Sprawiedliwości to budzi 50 pierwszy rok naprawdę to była przemiana myśmy wierzyli, że Polska będzie naprawdę otwartymi wspaniałym krajem ministerstwa kultury dostaliśmy pewne środki zrobiliśmy eksperyment jedyny wtedy w Polsce Europie prawdopodobnie jedyny na świecie po przerwie i po wysłuchaniu dziewczyn, które mają zresztą dobre maniery dziewczyn z zespołu zawsze dobre ma jury gra słów dowiemy się co to jest za eksperyment posłuchaj utworu walczy o życie to był zespół zawsze dobre maniery utworzy walczy o życie to był utwór, który został nagrany w ramach cyklu cerkwi ca się kręci to cykl warsztatów muzycznych przeprowadzonych przez Stowarzyszenie inicjatyw twórczych kod krowa w młodzieżowym ośrodku wychowawczym w Cerekwicy nowej aut właśnie rozmawiamy z panem prof. Markiem Konopczyńskim, zanim wrócimy do tej kwestii eksperymentu w zakładzie w Falenicy to taka myślę, że istotna informacja dla państwa mamy dla państwa 3 egzemplarze książek pana prof. Konopczyńskiego, jeżeli państwo mają ochotę otrzymać książkę to prosimy o wysłanie wiadomości adres dla was małpa TOK kropkę SM jeszcze raz dla was małpa TOK kropkę FM oczywiście książki są z autografem pana profesora państwa rząd na czym polega dokładnie ten eksperyment, dlaczego w ogóle można to nazwać było eksperyment polegał na tym, że po raz pierwszy aktorki absolwentki szkoły teatralnej spotkały się z dziewczynami z Falenicy i zawodowe aktorki zawodowe w cudzysłowie przystępnie i spędziły ze sobą wiele miesięcy poza murami zakładu poprawczego i powstały post i powstały 2 spektakle z 1 oparty na fragmentach losów dziewcząt z Falenicy to było okrutne fragment losów usłyszeliśmy w tych utworach, chociaż nie jest tak jeszcze bardziej ostre to nie czas miejsce opowiadać o przeżyciach ty dziewcząt, ale były dramatyczne i by i drugi spektakl, jakby pokazujący dziewczyny ich myślenie o przyszłości tak jak tegoroczne myślenie o przyszłości i wtedy to niebyła ani Drama psychodrama ani teatr powstało coś co jakby wymykały się z dotychczasowych doświadczeń dotychczasowych opisów i w ten sposób powstała metoda socjal i byłym teatru resocjalizacyjne go teatru, który wydobywa człowieka to co życie nie jest w stanie wydobyć to dobro, które w nim tkwi i jednocześnie konfrontuje go samego ze sobą w kontekście przyjaciółki aktorki stały się przyjaciółkami tych dziewcząt ja ze zdumieniem obserwowałem jak te dziewczyny się zmieniają bez sugestii bez wskazania bez jakichkolwiek nakazów one próbą po prostu próbowały naśladować zachowania sposób ubierania na pierwsze spotkanie wszystkie przyjechały ubrane jak ówczesna moda, więc tzw. w dżinsy marmur i były skarpetki frotté szpilki i włosy mokre Włoszki ci słuchacze, którzy może pamiętają tamten tamten czas była taka typowa dla pewnych środowisk aktorki przyjechały T-shirt ach, normalnie ubrane po 34 tygodniach te dziewczyny zaczęły się zmieniać zniknęły Barbórki zniknęły w skarpety frotté zniknęły szpilki zniknęła mokra Włoszka jak normalnie miały, żeby do czegoś takiego doszło w placówce to myślę, że trzeba byłoby wiele wysiłków wychowawczych wiele straszenie kar nagród przekupstwa, że bony zechciały zmienić swój mit tutaj nic nie trzeba było to było tylko spotkania wspólne picie herbaty rozmowa o roli to się nazywa właśnie socjalizacja, czyli naśladowanie to jest utożsamianie się z osobą znaczącą ale, żeby to wyszło to musi publicznie ta osoba znacząca czy mówić ktoś z kim chcę przebywać to imponuje dlatego ta metoda twórczej resocjalizacji wydaje mi się być dość wymagająca pod względem przygotowania i pod względem zaangażowania różnych dodatkowych osób i czy w związku z tym ona może być długoterminowo skuteczna tak jak myślę, że tak, bo my nastawialiśmy się zawsze resocjalizacji na zmianę zachowań postaw tu i teraz też krótkotrwałe, jeżeli ten bodziec, który wymusza zmianę zachowania przestaje działać, o czym pan panie Adamie doskonale wie jako znakomity Rzecznik Praw Obywatelskich, bo pan przez pana ręce wiele takich spraw przechodziło Czyż w Polskim więziennictwie mamy ponad 50% tzw. recydywy, czyli powrotności do przestępstwa co druga osoba, która opuszcza zakład karny wraca w zakładach poprawczych czy ośrodkach wychowawczych nikt tego nie liczy ten procent wyższy, dlaczego dlatego, że się próbuje zmusić kogoś do zmiany zachowania postępowania nie resocjalizacja to jest samoistna zmiana pod wpływem okoliczności podłym spotkania z człowiekiem spotkania z człowiekiem, który staje się autorytetem bardzo trudno być autorytetem dzisiejszych czasach, ale ja rozumiem, że pomimo tego, że cała ta inicjatywa, która była nazywana scena Koda się udała mimo tego, że panowie, dlaczego na szkodę Konami kojarzy z ze skrótem od czerwono des et otaczali dzieci niesłyszących rodzin by po części taka metoda to skrót, ponieważ ja się nazwą Konopczyński moja małżonka Daszkiewicz to był skrót szkoda ta, czyli tutaj można powiedzieć własna inicjatywa, która została w ten sposób zakodować tak jest w nazwie, a to ciekawe bardzo, ale chciałbym, bo tak później inicjatywy były realizowane różne inicjatywy twórcze socjalizacja potem był film ze skinheadami telewizja Polska 90 tym drugim Bronka dla bezdomnych to dla mnie są spektakle w więzieniach tak i powstała powstało całe grono uczniów doktorantów naukowców, którzy promowali metody tak pana profesja raz jest parę placówek, którym przydziela uprzedziłem certyfikat twórczej resocjalizacji, bo zwrócono się do mnie z taką prośbą, żeby nadawać takie taki certyfikat placówki twórczej resocjalizacji i pierwszą taką placówką jest świetny ośrodek w Goniądzu były ośrodek my młodzież ośrodek Socjoterapii młodzieżowy ośrodek wychowawczy, który też na nagrywa zresztą utwór hiphopowy, który zamierza znaleźć topowe polecam, które państwo, że państwo rzuca wyszukiwarkę na YouTubie hasło MOW hip-hop to znajdą państwo bardzo dużo dobrych utworów i niektóre, które dzisiaj słuchamy to są utwory, które mogą mieć nawet 25 000 000 wyświetleń także to jest nie byle co jeśli chodzi o są za trybunę przemawiają do młodych do młodych ludzi, bo to są młodzi ludzie po przejściach takich młodych ludzi po przejściach są setki tysięcy jeśli nie miliony dół i oni ze sobą jakiś sposób komunikują, ale twórcza resocjalizacja to nie tylko teatr plastyka muzyka to także sport to także sport tutaj się właśnie kłania trochę można powiedzieć i doświadczenie pana profesora i to co pan profesor robi w AZS-ie IT rzeczy historyczne to zadam takie, w których trudne pytanie co pana panie profesorze wiąże z Marianem Banasiem ach, w w czasie moich studiów krakowskich trenowałem dość intensywnie kra karate Kyokushin tej i w pan prezes Marian Banaś również trenował karate jako szynka był bardziej ode mnie zaawansowanej wzywanie lepszym zawodnikiem na spotykaliśmy się na sali spotykaliśmy się na na sali mało tego jakieś tam były inne wspólne działania wówczas w optyce nazwijmy w cudzysłowie opozycyjne, bo teraz trudno, jakby oddzielić opozycjonistów nią opozycjonistów, bo się wszystko pomieszał nie ma, ale jednak jest konkretny fakt miał pan profesor taką sytuację, że wypuścił balon z napisem Polska walcząca uczestniczyłem w tej roli Jach tak, kiedy się świętą odprawiał papież Jan Paweł II to skończyło zatrzymanie przez SB i wielogodzinnym przesłuchaniami oraz zagrożeniem utraty możliwości dalszego studiowania to wszystko cytaty Drodzy Państwo to są z takimi jak grafik napisanej przez Wiesławę Ambrozik w księdze pamiątkowej została przygotowana dla prof. Konopczyńskiego, czyli można powiedzieć te lata osiemdziesiąte zetknięcie się z polityką zetknęła się 7080 jest z KPN Leszka Moczulski wtedy też w Krakowie w KPN działał sędzia Waldemar Żurek wtedy jeszcze nie będzie tylko tylko student to dziś tak zostawiło ślad, bo później jednak ciągnęło Wilka do lasu i pan profesor gdzieś tam w polityce się obracał to znaczy takie jak głęboko wierzyłem, że lód taka praca u podstaw roznoszenie ulotek plakatowanie jakiś branie udział w jakiś akcjach braliśmy udział dlatego zdecydowaliśmy karate, więc byliśmy taką akcję taką forpocztą czy takimi ochroniarzami różnych różnych ludzi, którzy przyjeżdżali potajemnie do Krakowa głęboko wierzyłem, że to ma wielki sens innych takim romantykiem, a później wierzyłem już przyszła nowa Polska jest głęboko wierzyłem, że jest szansa, jakby pójść dalej utrwalenia tej takiej fajnej zmiany poprzez zmianę rozumiałem pewną otwartość tolerancję rozumiałem poprzez zmianę uśmiech do człowieka nie posępny patrzenie jak było za komuny 1 drugiego w wchodziło też, żeby ludzie przestali bać się rozmawiać ludzie jakby mówili otwarcie swoich swoich potrzebach no i jakby na fali tej zmiany tych różnych kontaktów oczywiście porwał mnie pierwszy raz wir historii niedługo powstanie szkoda niedługo po tym, czy resocjalizacyjnym, bo otrzymałem propozycję pójścia do Ministerstwa Edukacji Narodowej i zostałem dyrektorem departamentu opieki wychowania, czyli departamentu, który tak naprawdę zajmował się rzecznik kultury fizycznej potem kształcenia specjalnego to w ogóle grożono Krzych jeden z większych departamentów i myśmy właśnie m.in. była działka resocjalizacji ja uznałem, że od, jakby takich działań spontanicznych wolontariackich tworzenie jakichś takich zębów naukowych może przez czas porządkowania tej sceny i przez kilka lat myślę, że udało się osiągnąć pewne sukcesy, które potem poszły wniwecz, bo następcy już uznawali, że ta młodzież jest bardzo niedobra i dzisiaj przykręcić śruby m.in. próbowałem tworzyć zakłady placówki edukacyjne i młodzieży ośrodki wychowawcze, w której w, których ich chłopcy, gdzie i dziewczęta w mieszkali wspólnie, bo panie Adamie jak można można uczyć należytego traktowania płci przeciwnej, jeżeli to płeć przeciwną widzi się raz w roku na wyspy w trakcie przepustki my i traktuje jako obiekt seksualny nie koleżankę wydawało mi się Żyd stworzenie takiej możliwości takiej Platformy, że w 1 miejscu przebywają jedzą wspólnie rozmawiają uczą się będzie właśnie ową prawidłową socjalizację i zapewne by tak było, gdyby nie fakt, że nowy w skończyło się pan parę placówek powstało następni, którzy przyszli politycy stwierdzili, że to jest w ogóle karygodne, że to pomysł ten pomysł rak, bo ich trzeba gnębić często mamy do czynienia teraz dokładnie w tym samym okręgu ani śruby w 2 Chris Horner, czyli tym wszystkim, którzy odbiegają od normy, ale myślę, że w tym okresie pojawił się kolejny mistrz w życiu pana profesora mianowicie prof. Andrzej Stelmachowski postać legendarna jeśli chodzi zarówno lata osiemdziesiąte jak lata dziewięćdziesiąte, który Ross, który wtedy wprowadził pana do Ministerstwa Edukacji Narodowej, a później do stowarzyszenia wspólnota Polska ich trochę chyba pokazał na czym polega polityka takie działania w interesie publicznym ja myślę, że myślę, że presja cenowa Polski jest wybitną postacią lekko chyba zapomniano, ale to był wybitny strateg wybitny polityk w bardzo propaństwowy bardzo taki by otwarty jednocześnie tolerancyjny, ale jednocześnie należał do pewnego nurtu konserwatywnego był bardzo związany z episkopatem prawda w jeśli chcieliśmy podrywał książkę, której wyczytałem jak to na zlecenie Episkopatu Polski spotykał się z sekretarzem cyrkiem przed okrągłym stołem, ustalając pewne reguły, a osobiście miał opowiadał o tym, że jak spotykali się w mieszkaniu w pewnym momencie sekretarz Irek powiedział panie profesorze może jedźmy do lasu i tam była najważniejsza rozmowa oddalił kierowcę samochodem weszli w krzaki gdzieś witam była i profesor poziomie wie pan panie Marku i tam była decydująca rozmowa, czyli obaj mieli świadomość podsłuchiwania prawda można powiedzieć, że ówczesny rząd, który używa skrzynki zimy posiadał własny już bowiem zbędny dokładnie tak w każdym razie odegrał projekt Stanowski bardzo dużą dużą dużą rolę w moim życiu, bo rzeczywiście tworzący ja byłem przez 2 kadencje sekretarzem wspólnoty polskiej wtedy wielki wspaniały relaks jest organizacja polonijna, która wspiera różne środowiska jednak schodzi na Zachodzie właśnie to można pić też takie jedność z użycia wyważarek wątpliwe marnowane w tej chwili w sposób nieprawdopodobny przykrością patrzę to co się dzieje ze wspólnotą polską w tej chwili praktycznie nie ma, ale wracając do profesora to prof. Stelmachowski, jakby inicjował mnie, ale wówczas w zarządzie w wszerz wspólnocie były działali Mieczysław Gil legendarny Solidarności owiec nie jest nowej Huty z Huty Lenina krajówkę w nowej Hucie ta prof. Paweł Łączkowski był były wicepremier działał również Janusz Steinhoff tam działała duża grupa ludzi no i tak zaprowadziło pana profesora w kierunku akcji wyborczej Solidarność tak i kierują ich tworzenia struktur tak, a później do gabinetu politycznego ministra gospodarki, czyli właśnie duże 6 końców taki byłem szefem 6100 partii chrześcijańskich Demokratów Mazowieckiej i członkiem władz krajowych to była chadecja na wzór włoskiej chadecji myśmy zresztą w czerpali wzorce, więc absolutnie liberalna partia oparta na pewnym systemie systemie wartości chrześcijańskich natomiast absolutnie nie my nie skrajna skrajna partia one raczej należała do partii w niekoniecznie mocno niekoniecznie konserwatywnych tylko partii która, która była za gospodarką rynkową, która była za absolutnym otwarciem jeśli chodzi o relacje międzyludzkie akceptacją wszelkich odmienności seksualnej itd. itd. czy coś takiego co coś, czego brakuje w Polsce, a to coś takiego stało, że jednak trochę nastąpił odwrót od polityki i powrót do działalności naukowej społecznej jednak tworzenie uczelni chociażby uczelni pedagogium czy po prostu rozwój tej bardzo mocnej kariery naukowej, która chociażby zakończyła się członkostwem jesteśmy zakończyła trwale jednym z takich myślę, że ważnych momentów dla naukowca członkostwo w komitecie nauk pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk co takiego istnieje w można powiedzieć, że albo ciągnęło Wilka do lasu albo w jakby stwierdziłem ogród pewne ograniczenia pewnej niemożności w mojej misji politycznej, bo tuż panie Adamie pan dokładnie wie jak wygląda polityka prawda mówi zgrabnie wyjmuje pan, bo pan w bardzo głęboko nie uczestniczył jako organ Konstytucyjny prawda pan na te wszystkie niuanse pan wie, że w pewnym momencie ludzie myślący kategoriami bardziej do wy mi kategorię, jakiej zmiany napotykają na mur nie da się tego zrobić, bo to się nam nie opłaca politycznie nie da się tego zrobić bo jakby tego nie zrozumieją opacznie to będą na to patrzeć tak dalej wyprzedziłem, że to jest trochę walka z wiatrakami ponadto ja nie miałem takiej pozycji, żeby pewne rzeczy przeforsować raczej byłem tym, którym się polecenia wydawało i stwierdziłem, że jestem już na tyle duży chłopiec, że muszę zacząć budować coś na czym mi zależy na co ma wpływ tam w momencie stwierdziłem, że ten wpływ mi się urywa, że tego wpływu nie mam, a zmierza to złym kierunku no dobrze teraz pojawia nam się powiedziałbym nowy okres w życiu pana profesora mianowicie jednak bardzo poważny zmienianie pana profesora zgłaszanie kandydatury na stanowiska czy to Rzecznika Praw Dziecka czy Rzecznika Praw Obywatelskich to niestety nie udało mówi niestety natomiast to nie znaczy, że to ma się udać przyszłość na strych tego chciałbym panu profesorowi życzyć, ale chciałbym w tym kontekście wrócić do młodzieżowych ośrodków wychowawczych zakładów poprawczych wyobraźmy sobie, że tak się rzeczywistość zadzieje, że jednak pan profesor został Rzecznikiem Praw Dziecka, bo myślę, że to jest bardziej bliższa nawet czasową perspektywa to, jakie byłyby pierwsze 3 decyzje dotyczące mowy zakładów poprawczych jako nowego Rzecznika Praw Dziecka byłem tak dla mnie byłby wybitnym Rzecznikiem Praw Dziecka jest Marek Michalak który, który po stworzył model rzecznikowi Ania podobnie jak wybitnym Rzecznikiem Praw Obywatelskich jest pan Adam Bodnar, który stworzył pewien model w na solidnego solidnego rzecznika co bym zrobił przede wszystkim bym zrobił wszystko, żeby zniknęła z beza podziemia zapadła się ta nieszczęsna ustawa o resocjalizacji nieletnich niedawno uchwalona przez Sejm podpisana przez pana prezydenta, która degeneruje to środowisko, która niszczy niszczy dorobek całych pokoleń wychowawców polskich mało tego pociera mniejszy szkołę w 22 z dążyły do stworzenia nowoczesnej ustawy o resocjalizacji nieletnich placówki nie mogą w tej formule funkcjonować placówki powinny być powinny powstawać typy placówek w zależności od talentów zasobów możliwości wychowanków, czyli powinny być placówki sportowe placówki muzyczne placówki plastyczne pracę placówki Rzemieślniczej tak dalej powinien być zespół, który kwalifikuje do takich placówek, bo to jest szansa dla młodych ludzi i 3 jest 3 czy zmieniłbym system kształcenia wychowawców bardziej bardziej, opierając na współczesnej wiedzy bardziej pieniądz twórczej resocjalizacji próbuje to robić, bo od przyszłego roku rusza w Białymstoku twórcza resocjalizacja kierunek studiów proszę 3 konkretne pomysły 3 kontakt konkretne punkty programowe miejmy nadzieję przyszłego Rzecznika Praw Dziecka prof. Marka Konopczyńskiego bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję jest co do ostatniego tego zdania nie nie wiem nie wiem bo w to jest to trzeba wejść politykę i ja wiem, że bez polityki nie da się do więcej zrobić marzy mi się taki prawdziwy rzecznik niezależny 10203. niezależny od wpływów politycznych bardzo dziękuję za rozmowę panie profesorze bardzo dziękuję RO audycje wydawał Tomasz Krzemiński realizował Jacek Kozłowski, a sam koniec Drodzy Państwo wysłuchamy utworu także znowu tym razem w Strzelnie Strzelno wiara w siebie najważniejsza tekst Magier Kaczy muzyka dzisiaj PiS bardzo serdecznie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BOS - BODNAR O SPOŁECZEŃSTWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA