REKLAMA

"To wróci. Przeszłość i przyszłość pandemii"

OFF Czarek
Data emisji:
2022-11-15 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:34 min.
Udostępnij:

POLECAMY KSIĄŻKI

To wróci. Przeszłość i przyszłość pandemii
Przemysław Czapliński, Joanna B. Bednarek

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie czy pamiętają państwo o epidemii, żeby coś takiego jak epidemia pewnie część z nas zapomniała część pamięta z pewnością pamięta pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca z Instytutu filologii polskiej oraz centrum humanistyki otwartej Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry panie profesorze dzień dobry dzień dobry niedawno ukazała się bardzo Rozwiń » interesująca książka pod redakcją pana prof. Przemysława Czaplińskiego Jan Bednarek zatytułowana to wróci w przeszłość i przyszłość pandemii zbiór wielu tekstów wielu autorów i autorek, którzy przyglądają się temu tak jak właśnie tytuł pięknie mówi jej przyszłości przeszłości pandemii bo kiedy książka powstawała, czyli rok temu bodaj czy ten rozpoczął rozpoczęła prace nad tą książkę to nasi Nieustraszeni przywódcy mówili będziemy walczymy chcemy zrobić wszystko, abyśmy mogli wrócić do normalności no i pytanie brzmi czym czym jest normalność czym jest ta normalność czym jest normalność w kontekście pandemii jako normalność pandemia zburzyła je jako normalnością pandemia się stała jako normalność należy postulować to tylko niektóre z pytań, które pojawiły się, a na te pytania odpowiadają autorzy i autorki, przyglądając się różnym dziedzinom zagadnieniom naszego życia codziennego, a więc gospodarce, a więc terapią, a więc wyobraźni, a więc państwu politycy czy politykom publicznym wielu wielu innym zjawiskom moje pierwsze wrażenie panie profesorze, jeżeli mogę rozpocząć od takiego wyznania na początek naszej rozmowy było takie, że żyjemy w świecie tak bardzo skomplikowane, bo tak bardzo złożonym albo wydaje nam się żony tak bardzo skomplikowany, że bardzo coraz trudniej się o nim opowiadać bardzo trudno o nim opowiedzieć i czytając z właściwie wszystkie skrawki opisu tego świata ja miałem wrażenie, że koniec z rzędem temu Łódź, kto potrafi na to wszystko spojrzeć jako na 1 spójną całość ten dzisiejszy świat światem tak poszatkowany na obszary ideologię punkt odniesienia, że nie dziwię się, że niektórzy chcieliby to wszystko rzucić ci uciec przysłowiowe Bieszczady obawiam się, że obawia się, że ma pan rację Mirów rzeczywiście głów nie tylko jest skomplikowany, ale również w sposób niejasny powiązane są jego elementy mamy coraz większe kłopoty ze sformułowaniem pytania tak nie wiemy jak pytać coraz częściej nie wiemy jak pytać, więc nie wiemy jak wiedzieć, bo bez pytań bez pytań wiedzy nie ma w tym kontekście można by naszą książkę traktować jako, mimo iż rezultat takich właśnie eksperymentów poznawczych swego rodzaju wypraw w głąb im rzeczywistości wypraw podjętych przez ludzi, którzy usiłują dojść do całości od strony rzeczy bardzo małych bardzo konkretny ktoś np. zajmuje się mamy w książce 2 bardzo wyraziste diagnozy o prawa tak, kto zajmuje się prawem zadaje pytanie o to co działo się z podstawowymi przepisami prawnymi w okresie pandemii na czym się opierały, czego dotyczyły jak były egzekwowane takim, czyli np. in zakaz zgromadzeń na czym był oparty czy był legalny czy prawo działało w Polsce w czasie pandemii zgodnie zgodnie z prawem, kto inny my to min wzięliśmy się wczesnej części książki w początkowej części książki są teksty poświęcone im poświęcone gospodarce znowu tak ktoś zadaje pytanie np. o to jak wyglądały jak wyglądały jak dodał poziom płac jak wyglądał jak wyglądał wyglądała inflacja, tak więc one za każdym razem mamy do czynienia z takim dobrym drobnym, ale innym punktem wyjścia jakaś bardzo konkretna perspektywa konkretna kompetencja zarazem to co mam wrażenie było inne cele zamierzeniem całej tej książki i poszczególnych autorów to jest właśnie jakaś hipoteza całości kontur całości to coś co powinno się coś co powinno się wyłonić tak to do prawda, ale właśnie ROD czym jest cały się, że tutaj najtęższe mózgi Europy środkowo-wschodniej przyglądają się różnym kwestiom one są ze sobą oczywiście połączone, ale jednocześnie trzeba mieć niesamowitą wiedzę, aby nad każdym z nich się oddzielnie pochylić to nam małym ludzką pozostaje już tylko skuleni się i ukrycie się w naszej małej Górce no nie takie małe żuczki ani żuczki ani małe by wszyscy jesteśmy do pewnego stopnia niekompetentni w dzisiejszym świecie, ale zarazem od tego są dobrzy autorzy i obcego jest dobre pisanie, żeby im to rozumieć wszystkim, kto ma inną wiedzę niekompletną wiedzę my albo nowej wiedzy ma niewiele topi spróbujmy się przyjrzeć tej książce ona została tak zorganizowane tak została zaproponowana, żeby trochę czytelnika prowadzić rzecz jasna nikt nie musi i będąc małym czy większym niż żuczek nikt nie musi czytać tego naraz nikt nie musi tego czytać w całości, ale jest w tym i pewien plan, więc im część pierwsza to są polityki publiczne, czyli im teksty Jana Zygmunta Skibę Michała Sutowskiego Joanny Erbel i Marka Krajewskiego, które pokazują przedstawiają jak wyglądało zarządzanie naszą rzeczywistością nie wąskim sensie prawnym, lecz my w takim najszerszym z możliwych, a więc jak wyglądało planowanie i my im win w rzeczywistości społecznej porządku społecznego jak wyglądało to mogłem porządkowanie planowanie życia codziennego w warunkach, których wszystko zostało zawieszone takich tras, ale im wróciłbym do tego Pańskiego pierwszego pytania czy pamiętacie tandemie właśnie czy pamiętamy czy pamiętamy pandemia trudnych pytań jest niesłychanie trafne, bo im można odnieść momentami wrażenie, że myśmy już nie tyle zdążyli zapomnieć częściowo wyprzeć także tutaj działa jakiś taki mechanizm wyparcia, skąd się bierze stąd, że przecież w połowie marca 2021 roku w 2020 roku nasze życie zostało zawieszone i my zostaliśmy na 2 miały być na 2 tygodnie panie profesorze no tak tak na początku chyba nawet przy i to było z lekkim uśmiechem przekąsem wypowiadane przez przez naszych ministrów, którzy uważali, że Europa zachodnia finansuje histeryzuje przesadza co tam maseczki ludzie wymyślają prawda, jeżeli dobrze pamiętam to u minister to jeden z ministrów tak mówił, że to jest chyba, że to jest kompletna przesada, że my nie ma potrzeby noszenia noszenia maseczek, więc jeszcze raz Stach, ale i to było tak radykalne wkroczenie w naszą codzienność tak nasza codzienna została wywrócona do góry nogami, że życie musiało zostać zorganizowane na nowo zamiast chodzić do pracy do szkół odprowadza dzieci do szkoły czy przedszkoli zamiast normalnie nie wiem chodzić my po ulicach spacerować gmin zajmować się tym czym zajmowaliśmy się na co dzień nagle musieliśmy sobie tę codzienność wymyślić wypracować zaplanować zupełnie inaczej ci, którzy mieli małe dzieci odprowadzane do przedszkola ci, którzy mieli nieco większe dzieci odprowadzane do szkół i ci, którzy wykonywali rozmaite prace tak wszyscy zostaliśmy nagle wrzuceni w zupełnie nowy reżim codzienności jak sobie ludzi z tym radzili, skąd pochodziły te przepisy karpiem i te sposoby my organizacji jak one od działały na nas np. na to jak organizowaliśmy przestrzeń mieszkań nie da się przecież nie dało się przecież w trakcie pandemii zachować tej organizacji przestrzeni domowej, którą mieliśmy w czasach w czasie swobody, więc u nas wpłynęło na nasze mieszkania wpłynęło na relacje rodzinne wpłynęła na relacje sąsiedzkie inaczej zaczęliśmy myśleć o pracy okazało się bowiem da się pan pewni, że może prawda profesorze ta i przerwę panu brutalnie i stop po chamsku to jak pandemia przerwała w nasze codzienne życie po to, żeby zaprosić pana słuchaczki słuchaczy na informacje dla Radia TOK FM Japonii wrócimy do książki m.in. o tytule to wróci przeszłości przyszłość pandemii wydany przez Instytut wydawniczy książka prasa i informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy do to wróci to wróci Szanowni Państwo, czyli w przeszłości przyszłość pandemii to też tytuł książki, które ukazały się nakładem Instytutu wydawniczego książka prasa pod redakcją m.in. prof. Przemysława Czaplińskiego, który jest gościem dzisiejszego programu Owczarek tytułu jak dobrze czy, jeżeli dobrze rozumie panie profesorze trochę nawiązuje do jakiego tytułu horroru tylko, że się w przeszłości zwykle chory mówią to powróciło to już jest to to i tym i to z tą oczywiście jest zwykle albo w jakieś takie zło w postaci Niewiem wampira Zodiaka czy innego potwora, nad którym nie mamy kontroli, na które nie mamy wpływu ewentualnie zła bezosobowego czy też jakieś negatywnego bez osobowego zjawiska i zamiast mówić, że to powróciło czy to jest to ostrzegać, że to powróci to może spróbujmy zdefiniować to ty to pojawia się tak w ogóle w języku posługujemy się zaimkiem to wtedy właśnie, kiedy mamy kłopot czy z nazwaniem jakieś rzeczy nie przypadkiem słusznie odwołał się pan przed chwilą do bardzo znanego horroru zatytułowanego po prostu to, ale również posługujemy się zaimkiem wskazującym to wtedy, kiedy rzecz jest bardzo oczywista podejmie to weź to taki widzimy to to coś, o czym mówimy leży na podłodze na na stole nikt nie ma kłopotu z kim ze zlokalizowaniem tego czegoś to jest część naszej codzienności być może o pandemia znajduje się pomiędzy tymi 22 biegunami to znaczy pomiędzy czymś nienazwanym czymś, dlaczego w ramach zastępstwa musi używać zaimka wskazującego to oraz czymś bardzo bardzo swojskim bardzo dzielnym bardzo naszym bardzo zwykłe ME w poprzedniej części naszej dzisiejszej rozmowy mówił pan normalności i właściwie normalność kategoria normalności to pojęcie jest w całej książce jednym z najważniejszych dla zdecydowanej większości autorów ona jest takim podstawowym układem odniesienia z tekstów zawartych w tej książce pozwolę sobie przypomnieć tak wyniki czy powiedzieć książka składa się z 25 tekstów jest dość gruba 450 stron decydowano większość autorów traktuje normalność jako pewien układ odniesienia pokazując, że w gruncie rzeczy o postulowane normalności powrotu do normalności po ustaniu pandemii taktowanie normalności jako pewnego pożądanego stanu rzeczy jest właśnie w kontekście pandemii nieporozumieniem błędem albo nawoływaniem do życia w dni w destrukcji, dlaczego dlatego, że no właśnie pandemia wyłoniła się z naszej normalności to było to swojskie codzienne my potoczne podręczne znajdujące się tuż obok nas pandemia wyłoniła się ten wirus wyłonił się z jednego z wiele oczywiście widzimy, że to była prowincja Wuhan a, ale w gruncie rzeczy to mógł być każdy inny dowolny Targ my i warzywną zwierzęcą mięsny miasto z wody czołowy, jaki znajduje się na całym świecie, a więc mogłoby też mogło to być dowolne miejsce, w którym mieszają się ze sobą o gatunki, które normalnie w ekosystemach się nie spotykają mieszają się ze sobą zwierzęta żywe ze zmarłymi miesza się ze sobą im krew, która dziś zlewa w związku z tym rozmaite wirusy tam mogą zaszaleć wirus jest pewnego rodzaju eksperymentem natury eksperymentem robimy w przeskakiwaniu i im w zajmowaniu kolejnych organizmów, jeżeli się nie uda na tym organizmie w takiej kombinacji w tym szczepieniu to wirus próbuje jeszcze raz jeszcze raz jeszcze raz taki za którymś razem okazuje się, że na wkład można przeskoczyć z i ze żywego zwierzęcia na martwe z martwego na człowieka człowiek poniesie ten wirus świat odchodzi tak oto każdemu organizmowi innym świecie chodzi, żeby się rozprzestrzeniać także, żeby żyć mówiąc krótko pandemia wyłoniła się normalności dlatego to ten ten pierwszy biegu, czyli biegu niezwykłości codzienności powinien być tak, ale warto chyba nie żyje pani profesorze, dlaczego wirus jest jest wyjątkiem wirus nie jest nie jest właśnie został tak oczywiście dobrze w porządku potrzebuje nosiciela to to jest jasne, ale wymaga jednak chodzi o to, że pandemia wyłoniła się nie spadła z marca nie przyjechała do nas nie przybyła do nas z obcej planety my nie nie jest im zupełnie niezrozumiałym tworem bytem istnieniem zjawiskiem w naszej rzeczywistości tylko wręcz przeciwnie jest licznym rozprzestrzeniającym się błyskawicznie to tam swe naszej codzienności naszych zwyczajów żywieniowych tego jak traktujemy naturę tego, jakie mieszamy tego jak nią ingerujemy jak wszystkich polityk publicznych i my i prawa i polityk państwowych, które są stosowane od od lat na wstępie przypominamy o tym, że najważniejsze pandemie epidemie ostatnich 2030 lat, a miały charakter odzwierzęce choroba tzw. choroba wściekłych krów ptasia grypa afrykański pomór świń tak nie przypadkiem wszystkie nazwy tych epidemii są związane ze środowiskami zwierzęcymi, ale winę im za Narodzenie się tych wirusów rozprzestrzenianie się ich ponoszą ludzie, którzy właśnie doprowadzają do przymusowego mieszania się rozmaitych gatunków, więc to normalność jest siódmy tym co wrócić nie powinno, aby nie powróciła pandemia to właśnie był kolejny wątek, który zainteresował, bo w rozdziale pana autorstwa pan zajmuje się literaturą, ale zwraca pan też uwagę na takie bardzo w ludzkie w sensie gatunku Homo sapiens podejście do natury tak wydaje nam się, że kontrolujemy naturę wydaje nam się, że natura możemy zamknąć w granicach pan przywołuje cytuje wypowiedzi polityków, którzy czują nasz węgiel nasze lasy tak jakby nasz las czy albo las tak przestawał był na przestawał być nas nasi za granicą stawał się nie nasz nie wie czeski niemiecki słowacki itd. tak albo węgiel, który jest nasz to jest to bogactwo naturalne, które możemy niejako nakazać ziemi, aby wydawała albo nie wydawała itd. tak dalej w ale właśnie w tych w tych rozważaniach trochę zabrakło mi taki definitywnej odpowiedzi na to czy człowiek jest częścią natury czy nie jest gatunkiem czy nie no bo jeżeli jest gatunkiem to rozumiem, że tak samo jak inwazyjny gatunek, który niszczy jakiś ekosystem, po czym z racji tego, że nie ma się czymś więcej żywić sam ginie tak człowiek, niszcząc ekosystem który, choć sam ginie i trochę, przeciwstawiając się regulacji natury przez człowieka wydawało mi się, że jest pan z 1 strony za Abby, a z drugiej strony przeciw, bo sprzeciwia się pan wpływowi człowieka na naturę, czyli nie wiem ograniczaniu populacji Wilka itd. też wycinanie wycinanie drzew, a jednocześnie chciałby pan, abyś człowiek sam siebie ograniczył do jedno drugi jest chyba jakoś powiązane, ale im zadania się klucze sprzeczna logicznie albo albo albo przyjmiemy, że człowiek jest jednym z gatunków, które po prostu się sam wykończy no bo tak działa natura tak natura sobie jakoś tam da radę albo przyjmiemy, że człowiek musi się samo ograniczać, ale jeżeli dajemy człowiekowi prawo do tego, aby ograniczał sam siebie, czyli gatunek Homo sapiens, a jednocześnie odbierał pan prawo do ograniczenia innych gatunków tego nie zrozumiałem inne niech wydaje się, że mamy dwukrotnie w dzień ten aspekt akurat chyba niepotrzebnie skomplikowaliśmy spróbujmy w związku z tym cofnąć się o krok albo od 2 i zadanie, które ja sobie postawiłem im jest trochę podobne do gmin tego, które wzięli na siebie np. socjologowie występujących w naszej książce zajmujący się tak np. jak Iwona kurz i właśnie, a my normalnością w czasie pandemii normalnością siódmy w wersjach rządowych normalnością i wersjach potocznych, a to zadanie polegało na tym, żeby zorientować się, jakimi językami, jakimi pojęciami dysponujemy do tego, żeby osy, żeby mówić, żeby zrozumieć relacji, jaka panuje pomiędzy człowiekiem naturą to jest podstawowe zadanie i analizy literatury wynika, że część problemu częścią problemu jest w nim kompletnie nieadekwatny zbiór takich podstawowych określeń czy podstawowych języków, które do nazwania tej relacji służą, czyli z 1 strony mamy bardzo rozbudowany język natury jako piękna, a więc wszystkiego tego co nadaje się do podziwiania do kontemplacji do oglądania tak wszystkiego tego co dostarcza nam satysfakcji tego co im, a tego co zwiedzamy albo tego co oglądamy z różnych okolicznościach jedziemy do parku nawet idziemy do ogrodu zoologicznego idziemy na wyprawę wybieramy się w góry no wiadomo tak za każdym w każdym z tych przypadków jesteśmy nastawieni na to by otwieramy się na naturę jesteśmy gotowi by one nas zachwyciła nazwijmy to takim językiem piękna językiem kontemplacyjny z drugiej strony jeszcze potężniejszy sięgające wiele wiele głębiej im całe piętra w głąb ziemi wyrastający ponad tydzień jest język pragmatyki to jest wszystko to co wiąże się z eksploatacją natury na tysięczne by nie powiedzieć milionowe sposoby poczynając od zaraz zimy panie profesorze, jeżeli pozwoli, bo natura radiowa wkracza i zapraszam pana nasze osoby słuchające na informacje po informacjach wracamy pan prof. Przemysław Czapliński to wróci przeszłość przyszłość pandemii w tę autostradę jak to oznacza Szanowni Państwo, ale są bardzo ciekawe wątki, która myślę, że pojawiają się czy też pytania pojawiają się czytając książkę to wróci przeszłości przyszłość pandemii 25 tekstów, które przyglądają się temu co było co jest co będzie w kontekście pandemii różne różne różni autorzy różne autorki różne dziedziny naszego życia nad całością czuwa m.in. pan prof. Przemysław Czapliński z Instytutu filologii polskiej oraz centrum humanistyki otwarty Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu to wrócił ukazał się nakładem Instytutu wydawniczego książka prasa wracamy do natury natura czy Ciołek z częścią natury czy nie, bo tego zabrakło panie profesorze, bo z 1 strony jest z drugiej strony nie jest i miał wrażenie, że pan nie może się zdecydować być może dlatego właśnie, że kim człowiek zajmuje dość szczególną pozycję, która pozwala panować nad naturą, chociaż do niej należy proszę zwrócić uwagę myszy tak, ale ta szczególna pozycja szczególna pozycja została przypisana człowiekowi przez człowieka, więc podaj podejrzewam, że podobno szczególną pozycję Wilk przypisuje Wilkowi ja w komara czy klerowi to prawda to prawda, ale z sprawczość komórki człowieka jako gatunku ma sprawczość człowieka uzyskana dzięki wszystkim instrumentom panowania nad naturą eksploatowanie natury jest jednak silniejsza to człowiek zamyka Wilka w ogrodzie zoologicznym to człowiek odstrzelił je Wilka to człowiek ogranicza mógł im obszary łowne, wycinając lasy tak dalej itd. czy jesteśmy właśnie gatunki, które należą do natury niewątpliwie wszystko nas składa się z naturą składa się z natury mamy dziś w kości mamy krew mamy im się składamy się ze skóry tak nasze ciało to mięśnie potrzebujemy do życia powietrza wody tak dalej tak dalej człowiek poza naturą nie istnieje, ale zarazem wypracował sobie o przy użyciu rozmaitych narzędzi i przemocy i władzy i prawa wypracował sobie taką pozycję, która pozwala mu zarządzać naturą pozostało tak jakby do niej nie należy to jest pewnego rodzaju paradoks, ale człowiek jest taką istotą jak bardzo mi chał MO jak w książce tak jak powiedziałem dość ważne zadanie polega na tym, że właśnie sobie uświadomić, że te istniejące 2 podstawowe języki to znaczy język estetyki estetycznej kontemplacji i pragmatyki, czyli użycza im korzystania z eksploatacji wydobycia spożycia konsumpcji tak dalej tak grali 2 języki są absolutnie niewystarczające, że to one są m.in. odpowiedzialny właśnie na takie traktowanie natury, które prowadzi do narodzin wirusa do rozprzestrzeniania się my pandemii, dlaczego dlatego, że w momencie, w którym natura pojawia się pod postacią wirusa pandemii to mamy już tylko 1 język jest język horroru tak nie pasuje pragmatyka, bo to natura wymknęła się spod spod kontroli nie da się w żaden sposób ani z użytkować pragmatycznie użytkować wirusa nie da się go my my i pokroić w kawałki zapakować torebki i skierować do do sklepu ani też nikt się za bardzo nie chciałby pewnie zachwycać pięknem wyglądu tego wirusa u gracją jego jego ruchu my szybkością, jaką się przemieszcza ten trzeci język, który się pojawia jest wyrazem problemu ani rozwiązaniem problemu to jest język horror język przerażenie język, który demonizować natury ona się okazuje tym potworem, który wkracza między nas wywraca stolik i mówi nam, a dotychczasowe reguły przestają obowiązywać zostaje się w domach nie możecie z nich wychodzić nie będziecie chodzić do pracy wasze dzieci muszą zostać w domach nie będą chodzić do przedszkola itd. tak dalej tak jak natura nagle wkracza w nasze życie zawiesza wszystkie nasze reguły i okazuje się takim demonem hegemon tak czy jeszcze raz pozwala podkreślić to, o czym piszą rozmaici autorzy w książce i i pokazuje na to, że demonizowanie natury jest częścią problemu ani rozwiązaniem problemu dlatego właśnie normalność powinna zostać przebudowana, żeby ta tytułowa groźba to wróci okazała się nieprawdziwa, żeby przyszłością kwalifikowane potrzebna jest właśnie inna normalność teraz, skąd się ta inna normalność bierz to są właśnie podłączyć roczne prawo do ta chęć rozpływać albo kolejne pytanie, chociaż muszę dodać na marginesie, że akurat ten wirus, którym pan mówi jest śliczny i zagryza wpisaliśmy się nie prawda wielokroć, tym bardziej że jest też by biało-czerwony tak jak piękniejszą coraz piękniejszy od Eboli tak to rzeczywiście trzeba przy to prawda kolejne pytanie, kto się pojawił albo właśnie takie wrażenie, bo takie wrażenie, że wszyscy czekają na Mesjasza to znaczy, że albo mamy albo ma mamy mówiąc mamy autorki autorzy w swoich dziedzinach mają pewne postulaty tylko, że oczywiście te postulaty zamykają się w tych dziedzinach, na których się znają lub klub nie do końca znają, a jednocześnie nie obejmują całości, czyli takie wyjęte właściwie w całości próba rozwiązania problemu nigdy nie dobra tak ona bierze pod uwagę jak funkcjonuje to trochę na zasadzie ktoś wróci z jakiego kraju mówi w stanach to jest taka świeca to jest tak, dlaczego u nas tak być nie może no może tylko trzeba by było przebudować wszystko dla mody świecką amerykańską tego nie chcemy chcemy tylko pewne rozwiązania albo, czyli albo mówimy chcielibyśmy przebudować część naszego ekosystemu w taki sposób politycznego gospodarczego literackiego itd. tak dalej albo czekamy na przywódcę, który wyłoni się z mgieł covidowych i poprowadzić ten świat albo European, bo polskie w nową świetlaną przyszłość, czyli takie trochę jak oczekiwanie na na przywódcę albo dobre rozwiązanie klin, ale nasza książka jest chińska chyba my chińska chyba nie jest i jeszcze raz pozwolę je powtórzyć to jest książka, którą URE i która zawiera diagnozę bardzo bardzo różne dotyczące bardzo różnych kawałków rzeczywistości ale, gdybyśmy zapytali autor czy się zgadzają się jakimś stwierdzeniem to pewnie byłoby stwierdzenie pandemia zrodziła się niesprawiedliwości w związku z tym inna przyszłość wymaga zmniejszenia tej niesprawiedliwości ona nie zostanie spraw właśnie zostanie zniesiona zlikwidowana natomiast ona musi być jakoś redukowana wobec czego była to niesprawiedliwość ta zasadniczo dotyczyła świata świata natury i natomiast w trakcie pandemii okazało się jak piszemy we wstępie, że im śmierć również jeszcze na tym etapie można było przekupić śmierci w trakcie pandemii została przyczepiona, dlatego że nieproporcjonalnie więcej umierało ludzi z biedniejszych warstw społecznych nieuprzywilejowanych, a także oczywiście tych, którzy musieli pracować w bezpośrednim kontakcie z trybun z innymi ludźmi można było sobie kupić nieco więcej bezpieczeństwa, żeby zbudować inny świat taki świat, w którym pandemia nie powróci w tak szalonym nieprawdopodobnym tempie kształcie i mógł z takimi rozmiarami takimi skutkami trzeba tej niesprawiedliwości mniej i znowu w książce mamy kilka innych tekstów, które dotyczą nie tylko prawa tak wspominałem o tym niż w pierwszej części naszej rozmowy, ale są również tutaj rozważania dotyczące państwa i gospodarki takie teksty Przemysława Gosia Janasowi Edwina Bendyka Tadeusza Kowalskiego mówi Tomasz Markowski wszyscy oni piszą o tym, że muszą zmienić musi zmienić się zarządzanie sferą publiczną sfera publiczna musi być trwała, ale musi przejść się tam musza musza przejść dlatego do tego, że to trochę takie postulaty oderwane, bo rozwiązanie muszą się zmieniać lig, czyli co to znaczy któż miałby zmienić, żeby coś zmieniło to musi być Wola polityczna była Wola polityczna musi być jakiś lider, który wpłynie na albo nastają swoje ugrupowanie polityczne logiczna część społeczeństwa musi pokazać mu przed czerwoną kartkę wyjściowe drzwi politykom, które klub politykom, którzy nie zajmują się sferą publiczną i my muszą wybrać takich polityków, którzy będą tą sferą publiczną się opiekowali będą ją do baraży co się stało co w społeczeństwie panie profesorze należy to nie wydarzyło co mówi społeczeństwa no boja wiem tak my przed chwilą w wyborach do Izby reprezentantów i do Kongresu w stanach Zjednoczonych kluczową rolę odegrały postulaty dotyczące sfery publicznej prawa tak m.in. kwestia ulgi kwestia aborcji i polityki inne międzynarodowa w państwie, gdzie obywatele nie mają podstawowej opieki medycznej porządku w porządku, ale my, że to jest najlepszy przykład, dlaczego nie, dlaczego nie no, jeżeli i, jeżeli społeczeństwo amerykańskie w następnych wyborach do Izby Lordów i punk Kongresu uzna wreszcie, że opieka opieka medyczna jest niesłychanie istotna dla utrzymania równości dla zapobieżenia tej destabilizacji, która tam postępuję to nadzieja w tym, że biorą kogoś, kto będzie się tym zajmował tak, ale jeszcze raz to nie jest Mesjasz to nie jest tu nie chodzi o Mesjasza tylko właśnie chodzi o to, żeby wreszcie wyciągnąć wnioski z tego są nam się przytrafiło nam się przytrafiło, że przyszła do nas nasza normalność tylko w takiej wersji z potwornie małej demonicznej to co zobaczyliśmy w czasie pandemii nie jest niczym innym niż skondensowane intensyfikować innym czasem niedemokratycznej nie demokratycznego liberalnego kapitalizmu, który grozi tak to wróci oznacza, że następnym, ale w następnym rozdaniu kart przy okazji następnej my pandemii nastąpi większe zaostrzenie polityki to znaczy my reżim będzie ściślejszy jeszcze bardziej nie będzie można wychodzić z domu, ale sfera publiczna pozostanie tak samo zdewastowana i spustoszone jak dziś ona jest atak odniesie tak naprawdę wszystko zaczyna, więc mam wrażenie, że ta książka może nie jest anty mesjanizm, ale całą pewnością jest, a bestialsko w ogóle nie dotyczy tego zagadnienia czy musi się pojawić liderki przywódca my mówimy duchowy guru, który będzie namawiał ludzi do tego, aby wybierali innych polityków to są analizy rzeczywistości czasu pandemii, z których wynika, że pandemia była dla nas czasem umożliwiającym zobaczenie reguł wobec reguł, w których żyjemy, dzięki którym w oparciu, o której żyjemy właśnie tego, że reguły zostały na moment część z nich została zawieszona inne zostały zintensyfikowane praca okazało się, że możemy pracować konsumpcja okazało się, że możemy konsumować mniej, a to oczywiście oznacza, że produkcja może być niższa sfera publiczna miasta były opustoszałe, ale ktoś sobie w tej przestrzeni miejskiej lepiej radził, a ktoś sobie w niej w ogóle nie radzi znowu to zwraca uwagę na sferę publiczną i polityki publiczne tak za każdym razem wracamy tak naprawdę do tego samego do niesprawiedliwości, która zaordynował narzucona środowisku naturalnemu wraca rykoszetem do ludzi, ale uderza przede wszystkim klasy warstwy i grupy nieuprzywilejowanych no tak mówiącą o Mesjasz Mesjasz kości właściwie chodziło o to, że wszyscy podają przepisy, które są trudne do wprowadzenia w życie, oczekując na to, że ktoś, kto przeczyta się za inspiruje coś z tym zrobić, ale nie ma właściwie, gdyby konkretnych rozwiązań, które były kok rozwiązaniami całościowymi to są tylko potencjalne wskazówki co można zrobić w danym rynku życia, a także przepraszam, że się węże NetNet słowo, a my pandemia była jednak takim czasem, w którym zdecydowana większość państw europejski w tym Polska nie wycofało się o my oczywiście bardzo wiele słów krytyki należy skierować pod adresem rozmaitych rządów, ale zarazem państwo zadziałało zupełnie inaczej niż przez ostatnich 2020 kilka lat to znaczy państwo w umów zeszło swoje buty zaczęło funkcjonować, czyli uruchomiło rozmaite my programy pomocowe rozmaite tarcze im znalazło pieniądze potrzebne dla przedsiębiorców ja nie oceniam tutaj jakości tych programów pomocowych ważne jest, że taki właśnie warunkach państwo w niektórych sytuacjach występował właśnie w takiej roli, jakiej powinno występować, czyli nie w roli kogoś, kto zagospodarowuje my im przestrzeń wspólną sferę publiczną od państwa do tego zbioru tekstów bardzo ciekawego pod redakcją pana prof. Przemysława Czaplińskiego Joanny Bednarek to wróci przeszłości przyszłość pandemii książka ukazała się nakładem Instytutu wydawniczego książka prasa bardzo dziękuję panie profesorze bardzo dziękuję za zaproszenie informację o godzinie 11 czy mieli państwo, kiedy żaby pod językiem, jeżeli tak to po jedenastej dowiemy się jak się pozbyć Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA