REKLAMA

Jak zachęcić dziecko do czytania? "Pokazać, a nie kazać"

Co z ciebie wyrośnie?
Data emisji:
2022-11-15 17:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:44 min.
Udostępnij:

Czy w dobie wszechobecnych ekranów, dynamicznych filmików i bajek na wyciągnięcie ręki, czytanie może być dla dziecka frajdą? Jak zachęcić najmłodszych do sięgania po książki i czerpania przyjemności z ich lektury? Te pytania w najnowszym odcinku podcastu „Co z Ciebie wyrośnie?” Karolina Oponowicz zadała Iwonie Pietrzak – Płachcie pierwszej bibliotekarce z tytułem Nauczycielki Roku.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co ciebie wyrośnie Brit Karolina Oponowicz najgorsza matka świata witam w moim podcaście co ciebie wyrośnie w podcaście, w którym rozmawiam z mądrymi fajnymi ludźmi o tym jak mierzyć się z rozmaitymi wyzwaniami rodzicielstwa, ale w ogóle wychowywania dzieci, więc mam nadzieję, że wśród słuchaczy są nie tylko rączce, ale też wychowawcy ciocie dziadkowie może też nauczyciele nauczycielki może drużynowy drużynowe w każdym razie ci, którym ta relacja z dziećmi z młodymi Rozwiń » ludźmi leży na wątrobie dzisiaj będzie taki temat bardzo bliski czy wszystkie tematy, o których rozmawiamy w tym podcaście są bliskie, a ten jest szczególnie bliski, bo oprócz tego, że jestem mamą i dziennikarką to jestem też wydawczyni książek od wtorku i bardzo, ale to bardzo bardzo bardzo cieszy z dzisiejszej mojego ścigani bardzo się, że znalazła czas w tym absolutnie szalonym dla niej okresie i teraz już mogę oficjalnie powitać razem ze mną, chociaż skarbową ale, ale razem ze mną jest Iwona Pietrzak płachta nauczycielka roku 2022 pierwsza bibliotekarka wśród zwycięzców tego konkursu dzień dobry pani Iwona dzień dobry witam serdecznie mam nadzieję, że pani ma przeciwko temu, że ja używam tej wersji nauczycielka bibliotekarka Unii mam nic przeciwko temu, choć cieszy też nie jest taka ta to jakby tak patrzy na to tak fundamentalnie mogą być nauczyciele mogą być nauczycielką mogą być bibliotekarze mogą być bibliotekarką jest to człowiek, który po prostu stara się robić dobre rzeczy dla dla dzieciaków, które wokół mnie są jak będę nazwana nie ma podanych jak dziękuję bardzo, za wyrozumiałość ja tylko jeszcze tutaj kilka słów uzupełnienia przede wszystkim ogromne gratulacje mogłam miałam szczęście, że mogą oklaskiwać panią na żywo na gali nauczyciela roku i bardzo, ale to bardzo głośno oklaskiwała, bo rzeczywiście mam wrażenie jest dla osób, które siedzą w książkach wielka rzecz, że robota bibliotekarzy bibliotekarek ta robota taka wychowawcza została doceniona no tak to ja od razu ruszy tutaj muszę powiedzieć chyba dużo powiedzieć, bo rzeczywiście to, że strefy w strukturach szkolny w ogóle został dostrzeżony bibliotekarz i jako ktoś, kto ma, kto ma wpływ na społeczność szkolną jest rzeczywiście wyjątkowa i ja ten pisk radości to słyszałam też taki bardzo też wirtualne widziałam jak dużo osób kibicuje ni no i wiedzą, że konkursie biura w tym konkursie biorą udział jest do tego konkursu zgłoszona nawet powiem także, że osoby ze środowiska wierzyły one bardziej niż ja sama, dlatego że akcja robi na co dzień wydaje mi się takie zwyczajne takie jak te wydają się, że w każdy, kto jest w szkole pracuje z dziećmi to taki sposób powinien pracować jesteśmy tam po co dokładnie doskonale wiemy co jesteśmy tu miejsca, więc wydaje mi się to jakieś spektakularne natomiast rzeczywiście o było także, że ja dostawałam sygnały, że to w jaki sposób pracują z dziećmi jest bardzo ważne natomiast co znaczy dla środowiska nauczycieli bibliotekarzy bardzo długo bardzo długo byliśmy postrzegani jako takie osoby właściwie nie wiadomo, jakie szkoły, dlatego że dla bibliotek szkolnych dla bibliotek publicznych jesteśmy pracują w strukturach szkoły jesteśmy mu łączyć celami, ale szkolę z kolei bibliotekarz jest taki do końca nauczyciel ja też inni nie zapomnę zadziwieni dziecięcych zadziwieni, kiedy ktoś o nim mówił nauczyciel dzieci się dziwił jak pani jest nauczycielem i zadziwienia to to jakby takie umiejscowienie nas pomiędzy nauczycielem bibliotekarzem właściwie nie wiadomo, jaki bardzo długo się za nami ciągnęło trochę struktura szkoły nauczycieli bibliotekarzy są tacy przy zwrocie części i te biblioteki też nie zawsze w strukturach szkoły są doceniane zawsze widziana jest MOS bibliotekarzy i tych miejsc taka dobroczynna moc, bo ja doskonale wiemy jak jest biblioteka szkolna ma biblioteka jest inna za chwilę powiem, jakiego powodu jest inna natomiast biblioteka szkolna bardzo często są miejscami bardzo pomijane mi są umiejscowione przedziwnych miejscach szkoły na zewnątrz przysłowiowym schowkiem szczotki są wyposażone we wszystkim ma dla, które ze wszystkich epok, które nie pasowały nigdzie indziej badania też pokazują, że biblioteki szkolne są składnikami na różne niepotrzebne rzeczy, bo konto można przechować no i są, bo i są przede wszystkim kojarzona z wypożyczalnią książek i to jest trochę przekleństwo szkolnych bibliotek dzisiaj, dlatego że dzisiaj biblioteka szkolna może być tylko wypożyczony z wypożyczalnią książek, bo bardzo zmienił nam się świat książki są zdecydowanie bardziej dostępne są też na różnych innych nośnikach, a więc tylko otwartą książkową i nie przyciągniemy do siebie uczniów natomiast źle bibliotekarze i szkolne biblioteki mamy coś czy go nie ma nikt inne to znaczy mamy taką dedykowaną przestrzeń nasze ja i mamy czas, w którym możemy obdarować uczniu czytelniku nauczyciele dzisiaj są tak zabiegani biegną z akcji lekcje, ale po drodze do jeszcze na przerwa na korytarz na dyżur nie mają, kiedy zjeść śniadania i w tym biegu tym galop ja na akcjach jeszcze ono jeszcze często biegną jakieś korepetycje, żeby dorobić do Marii nauczycielskiej pensji i tego czasu drugiego człowieka w szkole bardzo brakuje, a nauczyciel bibliotekarz ma to miejsce, które zbija taką nieważne podobno ogląda, nawet jeżeli ma trzyma prezes 4 to ono jest ono specjalnie dla książek dla uczniów dla Czytelników ima zdecydowanie więcej czasu niż ten biegnące ciągle nauczyciel i to wydaje mi się jest taka warto kość, którą trzeba docenić, które też 3 też trzeba wykorzystać, bo można to wykorzystać najpiękniej tylko można to znaczy to miejsce można zamienić miejsce miejsce wyjątkowo zła, gdzie za zwykłymi drzwiami, a jest niezwykła miejsca to znaczy otwieramy też wigilia taki, a tam jest świat taki świat, który oddziela nas od hałasu szkolnych korytarzy i świat, który my jako bibliotekarze możemy wykreować zależności od tego jacy my jesteśmy i to się na pewno pani udało w 100 dwudziesty albo 300%, bo biblioteka, którą pani stworzyła szkolna biblioteka w lubelskiej wsi kliszy stała się wypożyczalnia skrzydeł ja tylko dodam, że ta nagroda nauczyciela roku to nie jest pierwsza nagroda, jaką pani otrzymała za za wypożyczenie skrzydeł właśnie, bo była pani wielokrotnie wyraz wyróżniona nagrodą mistrza promowania czytelnictwa, ale także otrzymała pani nagrody Janusza Korczaka i to właśnie wszystko za sprawą wypożyczalnia skrzydeł to proszę powiedzieć cóż to zamach gie stworzyła pani w szkole w Pliszczynie no chyba powinnam zacząć od mojego doświadczenia, gdy taki, bo jestem najlepszym dowodem na to do potwierdzenia tej myśli, że nauczyciel ociera się wieczność, bo nigdy nie wiemy, gdzie kończy się jego wpływ i i ze mną tak jest, dlatego że mojej moje doświadczenie biblioteki to jest doświadczenie było, jaki mamy całą, gdzie biblioteka była maleńka i chyba nawet nie pamięta dobrze bibliotekarza, bo to nie był ktoś tu z jakimiś fajerwerkami tutaj do nas wychodzi natomiast ta pani bibliotekarka robiła coś coś wyjątkowego, a mianowicie dopuszczała, lecz sam do wejścia do magazynu książek, bo bo to przestrzeń dla do dla dla Czytelników to była decyzja Marka za plecami tej pani bibliotekarki, bo taki ogrom było tak ogromne pomieszczenie, gdzie domaga się i innymi pozwala czasami, choć jak dzisiaj pamiętam światło tego miejsca pamiętam zapach tego miejsca pamiętam rzędy metalowych regałów, a nawet Gała były książki, które było oprawione w szeroko łatki, bo taki wtedy były czasy jak chodził przystępowała próg tego magazynu książek przyłączy jak Alicja w kraju i a to znaczy wydawał się tam się unosi kurz tylko taki złoty był, a chodziła pomiędzy tymi regułami dotykała tych składek i miałam poczucie Pulsu wania historii od Kopka i to doświadczenie sprawiło, że pomyślą sobie, że chciałabym takich ja pokazywać innym to znaczy chciałabym, żeby uczniowie, którzy otwierają drzwi biblioteki nie widzieli książek nauka tylko widzieli też te historie kursując dokładka w i słyszeli przez skrzydło gotowych zabrać ich lotu krainy słów, bo przecież w każdej książce ktoś mieszka mieszka jak świat i jak je deszcz trafiła na deficyt tym, że na taki mają skrzydła, gdzie mają książki to pomyślałam sobie, że coś co jest po prostu gdzieś w ogóle kiełkował od dawna w głowie od tamtej pory pomyślałam, że będę kończyć się, że tylko blenda użycia skrzydła i taksie urodziła wypożyczalnia skrzydeł i do te do tych książkowych krain, które chciałabym zabierać mój czytelniku doszła jeszcze doszedł jeszcze drugi człon pożyczanie skrzydeł, a mianowicie dmuchania skrzydło dziecięcy potencjału, bo tak jak mówiłam wcześniej Ovidiu Gaca to jest takie miejsca, które może być, która może być przestrzenią dla rozwijania swoich pasji i dla odkrywania swoich potencjału właśnie, dlatego że dotyka się Mané ma czas do ucznia możemy z dni szukać dla niego, bo godnych miejsc w przestrzeni możemy odszukać bywać mocną stronę z uczniami, a poza tym książki wie, że to bardzo mocno mogło być książki to są dla mnie zresztą trochę teczki trochę plasterki, ale też właśnie książki są co na ziemię, która pomaga wybuchać skrzydła potencjału dziecięcych i myślę sobie, że zimuje proces najpiękniejszą pracę na świecie, dlatego że mogę dać uczniom dzieciom właśnie to, o czym mówię pani formuje się podpisuje absolutnie po tym co pani mówi nie mam wątpliwości, że książki potrafią uratować potrafią pomóc potrafią zabrać do innej rzeczywistości tylko zastanawiam się nad tym nie tylko ja, ale też wielu rodziców na słuchających wiem z relacji wiem też maili próśb, że zastanawiamy się nad tym jak to zrobić, żeby dzieci do czytania zachęcić, bo mam wrażenie, że jesteśmy w takiej sytuacji dużego kryzysu jeśli chodzi o czytanie to znaczy dzieci Super rym kochają książki rzeczywiście rodzice czytają, bo jakoś, bo to też widać po tych wynikach sprzedaży książek dziecięcych, że one, że znakomicie na rynku trzymają to wszystko jest do momentu, do którego rodzice książki dzieciom czytają i w momencie, kiedy dzieciaki same mają zaczynać czytać rodzi się kryzys rodzi się kryzys i rodzice jeszcze przez jakiś czas mają wpływ na dzieci, a potem to już ten wpływ jest umiarkowany i martwimy się o to, że nasze dzieci bardzo dużo tracą nie czytając irytuje się że, chociaż podsuwane im Super książki to one tego często nie chcą do tego zaglądać zastanowią się nad tym, jakie są pani sposoby nie ukrywam, że taką jedną z głównych motywacji oprócz oczywiście radość rozmowy z panią to było szukanie rad jak zrobić, żeby dzieciaki chciały sięgać po książki, więc bardzo proszę wszelkie dobre rady wskazówki mile widziane jak coś robi to Niewiem czy mogę mogę o sobie mówić jako o 5 to jakiś magiczny sposób zmieni zmieni czytelnictwa, ale też wokół zastanawiam się czy niepokoje w wątpliwość krowa, a to nie czytelnictwo dlatego, dlatego że dziś w głowie mamy obrazki pewnie pani lekarz działa z ostatnich targów książki we Cracovia i te kolejki oczekujących kolejki po prostu niewyobrażalna Jaknie było uwierzyć patrząc na zdjęcia kolejki osób, które czekały, żeby wejść na targi książki i potem jak widziałam migawki tej młodzieży biegnące do swoich idoli, czyli do tych osób, które piszą książki dla młodzieży i jakby ten prezent to to radość spotkania z kimś, kto dla nich ważne to jest sobie wtedy pomyślałam halo ale jaki kryzys, o czym rozmawiamy, dlatego że tam tam działa się mawiano prawdę to to były tysiące osób, które czekały godzinami możliwość wejścia do hali targów książki, a potem wypełniały do ostatniego miejsca te przestrzenie, które były spotkania autorskie i ja sobie postawiła pytania możemy dzisiaj, gdybyśmy zrobili badania czytelnictwa i dorosłe tylko ludzie że to by się okazało, że wcale nie jesteśmy takim złym momencie i że to czytelnictwo wcale nie jest takie takie takiej czarna jak o tym mówimy, bo my podamy dzisiaj osoby dorosłe i to są ta i to są wyniki badań biblioteki narodowej a, gdybyśmy zbadali młociarz z tym bardzo ciekawa tak ten upadek naprawdę popatrz sza i widzę trochę trochę jest inna rzeczywistość niż ta, która jest budowana, więc jestem bardzo byłoby bardzo ciekawa takich takich wyników badań natomiast co ja robię ja KUB ja za nowi zawsze tak widza to myślę sobie pokazać ani kazać znaczy to znaczy ja nigdy nie oczekuję ode mnie czytelnik będzie z książką i jestem bardzo przeciwna bibliotek po jako jako miejscom, do których można wejść tylko, dlatego że chcę się wypożyczyć wypożyczyć książkę bo, ale może może wrócimy jeszcze dr dre trochę trochę zaczyna tak te na boki uciekać dygresja, bo tyle głowy pani cechę kotłuje, bo chciałbym, żebyśmy też powiedział o tym czym dzisiaj może być data przedłużyła atrakcyjna, ale wróćmy jeszcze obradowania okazać ani kazać, czyli tak sobie myślę, jakby to też taki nasz rodzicielskie doświadczenie przełożyć, czyli będziemy do biblioteki albo idziemy do księgarni i po prostu pozwalamy dziecku się tam Plata zarzut tych aleje dokładnie tak dokładnie tak, dlatego że mniej dzieci zawsze same wybierają książki i chyba że poproszą mnie o pomoc natomiast moja biblioteka z biblioteką w wolnym dostępem do UE, dlatego że uważam, że jakby Tapia sensoryczne spotkanie z książką uważa można ją wyjąć spółki obejrzy chciał zobaczyć fakturę, która o dokładkę to to jest coś bardzo nas zachęcała do korzystania z książki na pewno podtytuł książki nie wybieramy tylko bierze górę da i je i tak też Unia natomiast ja dzieci forma UE po bardzo dba to inicjacja czytelniczą taką właśnie magiczną, żeby stworzyć wyjątkową atmosfera i opowiedzieć o książce właśnie taki wyjątkowy sposób to znaczy dziecko 5 działu książki tak tylko miało o tym by pani chodzi o to, żeby zbudować dziecku takich hak głowie myślowe, że ta książka, którą ono bierze w ręce to ona pulsuje i Szal 6 także ona słyszy Szala Ast i czuje pulsowanie, bo tam w środku jest historia, do której chce dziecko zadać jak taki sposób spróbujemy dziecko nakreślić co w książce mieszka to on będzie zaciekawione, jaki ochotę tam w środku miast do jakiego świata tego zaprosić, więc budowanie budowanie tych skojarzeń taki dobry z czytania wspólne czytanie w ogóle jest czymś niesamowicie ważne okazuje się, że umie spotkania wokół czytania książki są w stanie przebić świetlicą wyświetlanie Majak jak kiedyś zrobiła taki eksperyment że, że ogłosiła czytanki niebios wraca po pewnym co zrobią w ten oto eksperyment się przy okazji ku, bo zaproszą dzieci na budżet banki, a potem sobie uświadomiłem, że to przecież w piątek i że tej o tej godzinie w świetlicy piątek spuszczano bajka i pomyślałam sobie ja aha no to niepoczytalny tak, bo przecież ja nie wygra z bańką i okazało się, że to nie jest prawda okazało się, że była ponad jego tata dzieci czekaliśmy książką kurczaku i po prostu im się oczu otwierało okrągłe 5 robiłem spodki i brały do ręki nagrodę Janusza Korczaka to Kryształowe serce z okularami te pęknięty Porczyk górskimi i i był w ogóle niesamowity czas dla nas okazało się, że książka jest alternatywą równa bajki i dzisiejsze da tylko trzeba tylko chyba trzeba tak trzeba chyba właśnie pokazać takie czytanie jest fajne ani kazać czytać, ale jak trzeba towarzysze sieć trzeba rozważyć też ważna jak pani, że czytaliśmy to ja sobie taki pojazd w taką scenę wyobraziłam, że pani siedzi tam jednak w fotelu albo na podłodze dzieciaki wokół tak, że to jednak pani czyta tak właśnie, bo ja mam też takie oświadczenie, że tak długo jak ja czytam czytałam to moje dzieci też słuchały, ale jak przyszedł ten moment no to teraz czy nawet jeśli to jest dniem kryminalna historia dojechaliśmy do połowy jak dobra to teren sekcji zobaczyć co dalej to to Zobacz to jednak bardzo ciężko im było sięgnąć po książkę mimo sprzyjających warunków historii wciągającej, że jest coś takiego w tym świecie rozprasza pełnym rozpraszających czynników, że książka nie zawsze jest tak atrakcyjny jak się daje nam dorosłym, że powinna być to prawda jednak czy ja Myśla, że trzeba nam rodzicom dorosłym wykorzystać czas towarzyszenie dziecku, bo momentu bo ona by dają ustawy ustawy świata może się tak strasznie nie publikować tylko po prostu czytać taki sposób z dziećmi być ja myślę sobie czym musimy tak strasznie się napinać i tak tak w ogóle ten świat kształtować, gdy tak lepić wg swoich wyobrażeń, bo przecież tak naprawdę jest piękne, że nasze dzieci chcą zaprosić jeszcze swego świata chcą z nami ten czas spędzić, nawet jeżeli nie czytają sama, ale mają gotować czytać z nami zamiast patrzenia komórkę rusza także z ogromną wartość jak zawsze tak się też na to z punktu widzenia nauczyciela, bo jak wchodzę przecież chodzę do klas tylko młodsze, ale chodzę do klasy również starsze i głos, bo jak bardzo czasu pracy na pierwsze Bóg, bo dla nich rezultaty książki prymas warstw i warstw odkrywałem różne warstwy te się w tej samej książki odkrywam wyróżnia z z in z każdym czytelnikiem inaczej tak, bo inaczej będą czytać mam dzieciaki w pierwszej lidze nasze bardziej wprost natomiast uczniowie starsi wchodzimy w NATO lekka odkrywamy co za tym się kraja szukamy też swoich UE by z po swojej wizji tego co co tam pomiędzy tymi słowami tymi obrazami jeszcze może się znajdować jest piękna, ale oni lubią jak czytam to znaczy, że to, że ten kontakt dorosłego z dzieckiem takiej formie jest dla nich atrakcyjne i dopóki on jest atrakcyjny to jest nadzieja tak, bo o bon UW, bo Unia, bo mu żadne z tym światem do jeszcze wejść, że będzie on już nie będą chcieli nas uczciwie powiedzieć to dla mnie głos pani nudne ten spokój, jaki tym razem czytania, więc dopóki nas puszczają to po prostu z tego korzystajmy, a ja w ogóle mam mam taką nadzieję, że to sami robimy taki sposób myśli Jana i że to o może jutro, ale może pełnić przez kilku ja i jakby ten detal ten talent, którym użyliśmy czytały dzieci pomiędzy żywi do świata literatury by sprawi że, że to drzwi być może za chwilę jednak staną się będą szerzej otwarta ja tak myślę, że myśli jamy, a i co z tego na pewno coś wyrośnie, ale jeszcze taka opowieść zaczyna zwykle współpraca z gimnazjum zaczynam zaczynam pracę Bośniak jako nieco młodszy bibliotekarz gimnazjum wiemy, że to jest niełatwe Grot jest tak rozwojowe i do tego wiejska szkoła obrazić państwo że, żeby dzieci i różne tak z różnych rodzin tam tam przychodziły i zawsze biblioteka była ona uczniów natomiast ja wiedziałam czułam, że przychodzą bardziej do mnie niż niż książek i zastanawiałem się co mogę zrobić takiego żebra, żeby im pokazać książką może być w tym względzie atrakcyjną i patrzyłam na tych chłopców, którzy tam przychodzili ze mną porozmawiać pomyślałam kurczę, jakie pokaże, że książka może być fajna to oni nigdy pan pani sięgnął i pytało pytałam ich optyce interesuje ich zainteresowania okazywało się, że w tych rozmowach naszych takich różnych, że 1 np. hoduje gołębie, a drugi, a drugi łowi ryby, a trzeci to gdzieś tam garaże składy jakiś motocykl i pomyślałem sobie to ja kupię im coś takiego co będzie zgodne z ich równo z ich zainteresowaniami już wtedy oczywiście tak to decydent Cars 2 to jakaś wielka księga ryb słodkowodnych księga motocykli z dużą ilością zdjęć oczywiście kolorowych żeby, żeby to było dla nich atrakcyjna i nagle okazywało się, że oni biorą do rangi, jaką książka i znajdują chcę na siebie to znaczy, że nagle książka nie jest tylko lekturą nakazaną przez nauczyciela języka polskiego tylko jest czymś co zaczyna być towarzyszami, bo towarzyszy im ich pasja i zainteresowaniach i ja wtedy myślałam sobie, nawet jeżeli głowa ogląda kolorowe obrazki te wielkie księdza motocykli, ale czy to pod spodem ich latem motocykl rozpędza się do do setki tak i szuka tam innych parametrów tutaj już jest by dotykanie tt tego, czego do, czego służą nam czytanie tak nagle oni odkrywali przyjemność bycia z książką, a potem jak kupiłam księgi rekordów Guinessa do szkoleń i taki i widziałam jak 67 tych chłopaków trzeciej klasie gimnazjum jest pochylona księgi rekordów Guinessa silniej się po prostu głos, bo wiemy, że rekordy są różna ja wtedy pomyślałam dał zwycięstwo, bo oni dzisiaj mają czy mają przyjemność czytania, a o to chodziło ja takimi drogami, choć za jak już taki sposób staram się dotrzeć do każdego pokazać ani nakazać ENA Anna Czernow badaczka literatury dziecięcej znakomita i prezeska i Polska, którą miałam okazję wielokrotnie rozmawiać powtarza, że nie ma takich wstydliwych książek to znaczy, żeby też, że też nie można dzielić książek na szlachetne nie szlachetne czy oczywiście można natomiast, że jeżeli dziecko czyta cokolwiek choćby to było jak styka książeczka z kiosku albo kiepskiej jakości komiks to, że nie należy tego krytykować tylko właśnie ucieszyć się, że w ogóle czyta cokolwiek mieć nadzieję, że od tego przejdzie do trochę może lepszej jakości tekstów to rozumiem, że zgodziłaby się pani z grubsza czy zgodzi, a nawet nie z grubsza to ja tu siedzi też mojej głowie zawsze tak myślę, ale też pamiętam wywalczone czoła różnych nauczycieli mojej szkole się książki pojawiły ze sceny czytają w tym publikuje aż i ja, jakby marszczone czoła widziałam, bo teraz myślałam sobie, że władze płacą filozofia ja wiem, dlaczego tutaj jestem wiem, jaki chce uzyskać efekt pracujący z młodymi ludźmi i jakby była pomimo wyznaczonych czcią i i tak wie dokładnie tak Myśla i do tej pory mamy bardzo wielu nauczycieli duże, a którzy się garścią dzielnic one cwaniaczka np. męża na co też w ogóle literatura, a Myśla, że każda literatura, która daje przyjemność i pokazuje, że książka jest czymś mówi czymś co może nam tak pięknie w życiu towarzysze jest cenne, dlatego że właśnie tą może być krokiem do tego, żeby za chwila odnaleźć w zupełnie inne treści w literaturze ja się zdecydowanie zgadzam i tego się trzymam, jakby nie da sobie nie da o sobie powiedzieć, że są tak nie są jakieś nie wartościowe książki wszystko co czytamy daje nam daje nam może być batem startowym do tego, żeby potem nowość bas dostał wolną tak Super pani von, a co pani sądzi o audiobookach z, a nie też nie ukrywam, że uważam, że wiele lektur z naszej listy lektur mogłoby spokojnie zniknąć, że to nie tylko są obojętne leży są wręcz szkodliwe jak chociażby to wskaże czy chłopcy z placu broni po prostu nie mówiąc w pustyni wpuszczone się po prostu nie obroniły natomiast stanowią natomiast dzieciaki muszą te książki przeczytać i teraz zastanawiam się, jakie jest pani zdanie na temat audiobooków czy w ogóle takiego trochę ułatwiania dzieciakom przejścia przez te upiorne lektury, bo one tak odjechały od realiów w jaki nasze dzieci żyją i to już to trudno też powoływać na walory edukacyjne no tu jako świętach rzeczywiście od Ott jest Kasia czytała wiele było pół od teraz więcej książkowe, a więc przyszedł czas, aby w kasie i przyrzekam zamierało, bo mogą, bo czytaliśmy po czytaliśmy tak rozwijane wspólnie ja, aby młody funkcja udział ja o i zamierzałam, bo myślałam, bo pomyślałem sobie dzięki IPO pierwszy swój czas na buty szyte, bo uprości sposób wychowania i wszystko się tak bardzo ujęło, że wcale się na dziewiątym dzieciom plan powinien świata atrakcyjny i pomóc się drogą wskoczyć język i Iniesta, który napisała takie innymi, które po polsku znaczy tak nie umiał o tym jak zadbać, więc rzeczywiście bardzo trudne natomiast audiobooki dla mnie wielki to jest po prostu cudowny wynalazek dla mnie osobiście to jest zyskały podwójny czas jak do tej pracy 130 mu to to oprócz tego, że ja to słucha myślę sobie dzięki wybuchową jest tyle książek przeczytało nie dowierzał dopóki są natomiast dla dzieci mówi się o tym tu są badania, które mówią o tym, że ogień mówi to jest czytania, dlatego że one rozwijają wszystko to co rozwija czytanie książek, czyli tempa ja tak, czyli w jego umiejętność wchodzenie w świat świat drugiego człowieka rozwijanie ze albo to wszystko susza układam sobie głowy września 1 lat po co pomijam opinia publiczna umie czytać natomiast też pomógł pan uważa, że dzisiaj nasze dzieci już mamy trochę inna mówiliśmy i nasze moje własne dziecko mu problemów przy, tworząc owe banku i dla uczy pani bardzo późno, a i teraz szykany podległą tak by tak diagnozujemy ich szukamy osób w tym wszystkim chodzi o sporze raczej objął łuku już raczej musi objąć mogą słuchać od 2, które ciągle brzmią w domu jest przymocowana on słuchał 100 i myślę że, gdyby nie audiobooki pobyty rzeczy Unii przeczytanie do mułu, bo czytanie czytanie książki jest technicznie dla niego trudna Anglicy też inne pół głowy taką myśl, żeby przyjrzeć temu, dlaczego się dziecko nie czyta, jeżeli albo, dlaczego jest publika używa w tym stanie okulista, jeżeli okulisty wszystko w porządku o to, żeby jak szukać, gdzie indziej tak jak mówię o około 8 kupując urządza rakową i też może być tak i to to jest jakaś bariera dajmy dzieciom czytać inaczej niż bliski jest mi to co pani mówi, bo to też pokazuje taką drogę, że nie musi być po naszemu czy to my jako dzieci pochłaniali książki papierowy stare brzydkie wszystko jedno wszystkie były fascynujące to nie znaczy, że nasze dzieci też tak muszą oni tak nie będą one tak nie bez jawiły się, że my w dla nas te książki to był jedyny inny świat drogą mówi świat politycznej i nie dziwmy się, że szara rzeczywistość naszego rozstania jak zostało zakupione to było oczywiście świat czarodziejskim liczne i jedyna, do którego dopóki mieliśmy dostał dzisiaj świat jest stała u atrakcji oferuje tak dużo bodźców, że chyba nawet może mu nasze dzieci dzisiaj oczekiwać, że one będą czytały taki sposób jak czytaliśmy one nawet my już dzisiaj tak nie czytano, dlatego że świat zobowiązuje nam nastał aż do budżetu tania obraz z powagą skutki szybkich komunikatów jak przygotowujemy się przecież do pracy my już też czytam i raczej jako dorośli, a nasze dzieci będą pracowały zawodach, które jeszcze 10 nie ma więc, więc dobrze byłoby dziś myśleć bardziej o kształtowaniu kompetencji IT takich kompetencji umiejętności wyszukiwania informacji szybkiego odnajdywania się dziś różne miejsca niż trzymania się dokładnie takiego sposobu czytania, jaki my jako dzieci, jakiego używaliśmy jako dzieci a kto jest ważne bardzo bardzo ważny dziękuję pani mówi ja ja bym miała pani w 1500 pytań, ale ten czas pędzi wiem, że to pani z niezwykle zajęta w ostatnim czasie, bo dziennikarze dobijają się do pani drzwi, ale nie mogę na koniec poprosić rekomendacje założyć, że mnóstwo osób to pani wraca znajomy rodzinny współpracowników i Iwona Iwona doradzi co polecasz co nowego co dobrego, więc tak bym poprosiła o takie nie może 3 rekomendacje dla różnych grup wiekowych z jakim pani do czynienia w szkole, więc tych najmłodszych dzieciaków z klas początkowych tych ze z takich właśnie środkową podstawówką owych klasy tych najstarszych co ostatnio fajnego, a może coś coś starego, ale takiego, jakie pani odkrycie proszę się podzielić koniecznie no dobrze to, a pierwsza książka, którą ta, której uwielbiam pracować czekami i pracą ja na niej w momencie właśnie inicjacji czytelniczej to jest książka nietypowy Adaś chłopca, które mowy rosły skrzydła i pierwszej euforii pierwszego lotu nad okazałą się Okaj, ale mama woła na obietnice z tymi skrzydłami zrobię tak dlatego dlatego nietypowe Adaś i ten Adaś biedak te skrzydła chował pod kurtką przez wiele wiele dni, żeby pokazać, że ja, że ma i z pierwszej euforii stało się przekleństwa, bo było mu z nimi niewygodnie i trudno się magicy widzieć w ogóle dużo było z tym kłopotu, bo chciałbym bardzo ukryć do momentu, dopóki nie odważył się skrzydeł pokazać, bo potem okazało się że, że za chwilę niebo zapełniło się za dziećmi, które też mają skrzydła to piękna natura tego jeszcze cokolwiek czujemy się inni nietypowi to o to nigdy nie jesteśmy sami mogą u nas są ludzie, którzy dla powinno do nas, chociaż trochę podobni, a do tego jeszcze piękna piękna zabawa taki eksperyment wyobraźnię, bo ja robię mówi dziećmi jednak przed głosowaniem czytelnika umów czytam im to książka powstała pod biurkiem pod ławką tak, żeby pokazać 1 administracji wtedy wszystkie, a wszystkie dzieci słyszą dokładnie te same słowa, ale nie widzą nie widzą też tych ilustracji i potem dostają Sylwek Adasia proszę przy ich, żeby narysowały skrzydło tego jak jak wg ciebie wyglądają uda się skrzydła i uwierzcie mi ilekroć robiła to ćwiczenie nigdy jeszcze nie powstały 2 takie same obrazki i to jest i jest piękny pokazanie dzieciom co znaczy w naszej wyobraźni fantazji, gdzie może zranić jakich pytam czy mielibyśmy szansę taki eksperyment zrobić, gdybyśmy obejrzeli film da się u to wtedy doskonale wiedzą, o co chodzi to jest dla mnie to dla mnie taka tak ważna książka o miłości nie tylko notam, toteż w międzyczasie znalazł on autorem jest tą Persji wal FD stworzona Sowa, ale też tak sobie myślę, słuchając pani, że to też jest fajna inspirująca strategia pana rodziców czy dla osób wychowujących dzieci, żeby zrobić jakąś przygodę z tej książki znaczy, żeby jakiś rodzaj poszukiwania jakiegoś suspens jakieś zagadki bardzo to jest dobry pomysł podoba mi się kupuje w no to teraz kolejna książka inna w książce też można pracować z każdą grupą wiekową to jest kopia Łada morza może przedrzeć krótką i to jest jest tez po prostu moja ukochana książka jedno założono, iż dniach jak czytam zawsze jak czytam zdania czy zastanawiałeś się ja im, dlaczego tu jest coś nigdy takiego jak nigdy nikogo takiego jak jeszcze nie było nikt nigdy już nikogo takiego typu nie będzie to zawsze mam ciarki na placach, bo w 1 towarzyszenie dziecku przy tej książce jest odkrywa takich potencjałów każdy z nas ja ku po prostu ponieść na tę książkę dokładnie wie, o czym, o czym mówię tak często leczony jest można ją każdym dzieckiem czytać oglądać ją poznałem dzięki Agnieszce Jucewicz i jestem zachwycona, ale też właśnie pokazują dorosłym, gdy stykam masz 15 minut mam tutaj kawę usiądź przejrzyj sobie tę książkę no ja ja np. zrobią z tą książką, a coś takiego, że podczas pandemiczne bardzo długo ósmej klasy nie było szkoła potem, bo było pożegnanie klasy ósmej, a nie zdążą zrobić warsztaty na na podstawie tej książki tak bardzo chciałam dać im to ona to wyposażyć ich to my się, że jesteś kimś wyjątkowym tak i jak złoto pożegnaniu ósmych klas to ja po prostu nie mogą, więc domyślam się nie wypuszcza ich własnej myśli spontanicznie uzupełnia waszą z tą książką na scenę prosiłam o 4 minuty, bo wtedy można przeczytać tak tak interesu życia to książka i przeczytałam to na pożegnanie, żeby te słowa były dla nich właśnie pod blokami skrzydła, bo stawaliśmy się z nimi chciałam, żeby poszli poszły świat taką myślą, że wszystko jest możliwa brzęczą i że każdy z nas ma jakiś potencjał w sobie które, które trzeba tylko odkryć albo pozwolić innym odkryć ten procent potem potencjał w nas no właśnie to dziękuję książka, którą te, które też zgodnie znana z życia Lisa Aisato tak to jest za podróż od dzieciństwa po dorosłość pięknie ilustrowana to też Picture Books ale, ale jej pokazuje nas ludzi w takich momentach takich kluczowych momentach życia i ten cel naszego życia tutaj tak pięknie pokazały, że ktoś zatrzyma ciarki na plecach, ale jeszcze powiem 5 nieudanych jest taka książka 5 nieudanych i one pięknie pokazuje nasza niedoskonałości, które nagle okazują się zaletami, bo z pośród tych 5 nieudanych zna świat dziurawy, ale przez dziurę przelatuje cała złość niegdyś złości, jakie o tym czytam czytam czytam dzieciom mówi wschodzi wyobrazić sobie ja chciałem taką dziurę w sobie wszystko przez rok złość wzięli musiała zwrócić tu taka piękna piękna cecha, a potem jest poza winami tak zastanawiamy się, jaki to jest poza finalny, jaki taki zamknięty w sobie taki, który wszystko nam o sobie powie takie może schowany przed światem ataki poza binarny tak dobrze taktyczne tak trudno z tym łatwo być zagina mem, a potem się okazuje, że w tych zajęciach tempo nominalne wynosi najpiękniejsze chwile swojego życia tak przechowuję w tych zajęciach i znowu nam się pokazuje jak pięknie pięknie to, o czym myślimy, że jest naszą wadą może okazać się naszą zaletą i Łukasz jest książka, którą można po prostu, z którą można budować nasze poczucie wartości dziecięcy poczucie wartości i jesteś taka książka życie myślę sobie, ale też co charakterystyczne to mówi pani książkach, które są czy budkami może za wyjątkiem Adasia, ale pozostałe są typowymi cierpi Kamil i to też myślę, że jest nietypowe podejście w naszym kraju to znaczy, żeby mówić o książkach, które są złożone w dużej mierze ilustrację dla książki Eco książka dla też starszych Czytelników nie mówią o takich całkiem starszych dorosłych, ale też takich właśnie nastoletnich, a przecież one są świetne dla nastoletnich Czytelników tylko może my jeszcze do tego nie dotarliśmy tego nie zrozumieliśmy, że obrazy mają taką siłę, że nie są tylko o to, żeby urozmaicić książkę dla maluchów, ale wie pani co ja jeszcze myślę, że w ogóle pomiędzy słowem, które tam zapisane obrazem jest przestrzeń i tak to jest przestrzeń, którą my jako przewodnicy po książkach możemy wypełnić wspólnie z tym dzieci z tymi warsztaty prowadzimy dla mnie to jest w ogóle najbardziej fascynująca część czytania to znaczy odkrywanie co oni tam znajdują pomiędzy, bo przy tych słów jest minimum, ale to minimum słów otwiera właśnie dachu przestrzeń na to, żeby tam się pojawiła wszystko co w tych dziecięcych nastoletni głowa się dzieje i Wiktor jak kocham piciem buki właśnie za to, że one pozwalają odkryć samych siebie, bo po tej w tym minimalizm słów jak mamy mamy miejsca na siebie i to chcę pokazać w kontakcie z książką ja tak pracują jak i im w nadziei, że to pokaże że, że to pokazuje właśnie te przestrzenie, które są w literaturze takie niekończący się przestrzeń rzekami tam może się odnaleźć pani Iwono chciałabym życzyć sobie na wszystkim jak najwięcej bibliotekarze Wiplera takich jak pani czy sobie nam naszym dzieciom taki właśnie narażających takim stosunkiem do literatury nawet jeszcze tak jak właśnie mówimy to jest literatura minimalną liczbą słów bardzo bardzo pani dziękuję za wszystkie pomysły ja sobie tutaj na różne rzeczy zanotowała nawet, bo jakoś ważne to dla mnie jest temat chciałabym żeby, żeby te rzeczy ze mną zostały znaczy to, żeby pokazywać książki czy też w ogóle czytanie ani kazać to, że ME wspólne czytanie jest czymś wskazanym nie tylko w tym okresie, kiedy dziecko jest małe nie potrafi czytać, ale że jest Super także później i tak długo jak dziecko nam pozwala na wspólne czytanie to róbmy to ma chodzi przecież ten kontakt no i zapisałam sobie też te to hasło pas startowy Super to znaczy, żeby też nie oceniać dyskredytować takich form książek, jakie nasze dzieci chcą sięgać nawet nam się nie podobają bardzo bardzo też dziękuję za te słowa o audiobookach w ogóle tych o tych różnych książkach, które może odbiegają od wyobrażeń dorosłych, ale jednak chodzi o kształtowanie kompetencji to są takie rzeczy, z którymi zostaje, a także tytuły, o których pani mówiła chodzi pozostały znałem, ale tylko da się nie zna na pewno do niego sięgnę znaczy, bo i myślę, że przecież, jaka jest dla ich, dlaczego dzieciom i sugerujemy czytania co jest czytaniu najważniejsza chyba nawet nie to, czego mu się dowiadujemy tylko to co się dzieje na płaszczyźnie emocji no między nami, a książką tak to co to co mi się wzbogacane, a to, o czym my jesteśmy bogaci te emocje współ odczuwanie od książki, która ma 120 stron czy jesteśmy bogaci, a Picture booka, która ma 25 stron to naprawdę nie ma znaczenia ważne jest to co wtedy nas odkrywane te pokłady wrażliwości tak jakiegoś ciepła dla drugiego człowieka świata i ile stron ta książka nie ma znaczenia ważne jest to co nas ducha uruchamia ich chyba z tym zostaną po prostu tak z tą ważności, a że przed nami długa jesień zima długie wieczory to skorzystajmy z nich może właśnie taki sposób, żeby się trochę na książki pogapić, żeby trochę na nich po zawieszać i aby wspólnie z naszymi dziećmi roi sobie językowe wieczory moje dziecko tak mówi od dzisiaj to jest taki koncertowy, gdzie tak, żeby się zakopać w kocyku instytucji wspólnie razem czytać w ogóle jeszcze pani sposoby na zachęcanie dzieci do czytania zbudowanie takich specjalnych przestrzeni do czytania, czyli np. taki, żeby mieć taki kącik do jakieś 7 róg, gdzie czekać w uchwale jest albo coś wielkiego albo jakieś światło takie potencjalne wdzięk uwielbiają takie trochę takie budujemy organicznych przestrzeni tak jednak właśnie budowanie takiej magii wokół, że jest takie miejsce w domu, który najbardziej lubimy czytać moje dziecko ma łóżko typu kipi, więc to jest taki namiot tak i to po prostu UE to jest taka przestrzeń, na której możemy udać, że jesteśmy zupełnie, gdzie indziej także nie ma świata dookoła tylko jesteśmy na jaki w ogóle magicznych bestia i sobie w tym krainy słowa fundujemy w ogóle jest to też uboga w oko budowanie marki biblioteki jest to, że wszystkim Pogoni, ale ja uważam, że czarodziejskie miejsce do czytania książek można czarować wszędzie nawet jak się ma bibliotekę, która ma 2m na 2m i nawet jeżeli poczyta dzieciom musimy wyciągnąć na korytarz szkolny dywan i rozwinąć, bo możemy ten ma ten dywan zamienić w magiczny dywan myśli dzieci wspólne zaklęcia i wspólna zaklęcie będzie uruchomiona tak wyobraźnia, że oto zasiadamy na szkolnym korytarzu w roku szkolnym korytarzu na niezwykłym magicznym bywania wypowiadamy zaklęcie i wskakujemy w świat jakiejś historii i to jest dla mnie coś co jest chyba takim takim klub tego budowania budowania taki mam wokół czytania c słuchałam się i myślę, że to jest cudowna wizja za oknem deszcz szarobura on ciepło już nie będzie w najbliższym czasie w każdym razie, więc wchodźmy wskakujemy wymaga wtedy vany ciepłe koce w hotele pufy i namioty dziękuję bardzo, dziękuję za rozmowę moją gościnią gościnią podcastu co ciebie wyrośnie była dzisiaj Iwona Pietrzak płachta zdobywczyni nagrody nauczyciel roku 2022 roku i pierwsze bibliotekarka, która taką nagrodę otrzymały życzę zdrowia życzę dużo siły, bo ma pani mnóstwo rzeczy, które teraz wokół dzieją, ale to dobrze, bo to się dzieją wokół pani też wokół książek, więc proszę proszę się trzymać dziękuję bardzo, żegnam się państwo te dzięki życzenia, żebym jak najwięcej złotych pięknych lotów te magiczne krainy słowa do widzenia do widzenia to był podcast z ciebie wyrośnie, które prowadziłem jak Karolina Oponowicz dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO Z CIEBIE WYROŚNIE?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA