jak się zmieniał Hongkong jak pokazuje to tamtejsze kino ósma 10 podcast gazety wyborczej w dzień dobry to jest podcast ósma 10 ja nazywam się Piotr Guszkowski, a moim państwa gościem jest Marcin Krasnowolski znawca kina azjatyckiego program festiwalu 5 smaków dzień dobry Marcinie festiwal rusza dzisiaj otwieracze go filmem Septet opowieść o Hongkongu jest to film złożony z kilku nowel, które przedstawiają kolejne dekady historii tego miasta i też ten film jest dla festiwalu w
Rozwiń »
tym roku takim pretekstem, żeby wyjść szerzej, żeby w ogóle przejrzeć się temu co w Hongkongu w kinie z Hongkongu przez ostatnich 25 lat wydarzyło tak dokładnie minęło 25 lat od roku dziewięćdziesiątego siódmego jest do Hongkongu ważną datą graniczną to wtedy Hongkong wrócił do macie rzeczy do Chin i od tego czasu bardzo mocno natomiast się zmieniło w ostatnich latach przemiany polityczne społeczne przyspieszyły i to zmiany niestety na najgorsze natomiast kino jest takim barometrem tych zmian, dlatego że kino w Hongkongu, bo zawsze bardzo ważne z tego czasu Hongkong był trzecim producentem na świecie na 108 milionowe miasto, więc jest niesamowite osiągnięcie także może być też bez filmowe miasto natomiast my chcemy pokazać to sekcja Hongkong kino czasu przemian w jaki sposób Hongkong zmienił w jaki sposób zmieniło się to kino myślę, że kiedy większość widzów czy nasi słuchacze słyszy Hongkong w skojarzeniu z kinem to pierwsze co przychodzi namyśl to jest kino akcji to jest kino sztuk walki kino tzw. kopane to jest obraz kina Hongkongu, a właściwie już trochę zamierzchłe prawda tak zamierzchłe, ale powiedziałbym, że nie jest skojarzenie złe albo niewłaściwe jak najbardziej Hongkong słynie z kina akcji wydaje się, że przez długie lata było to kino traktowane są z przymrużeniem oka może nawet z pogardą tak, że to jest coś takiego właśnie kino kopane kino kung-fu itd. natomiast wydaje się, że dzisiaj jest taki konsensus wśród firm znawców, że to co się działo w Hongkongu np. w latach osiemdziesiątych ta ilość niezwykła produkcji energii kata wtedy biła od od tego kina odtwórców, którzy mieli absolutną wolność tworzenia w obrębie kina komercyjnego, że jest to jedno z najważniejszych w ogóle okresów w historii kina jeśli chodzi o takie eksperymentowanie z narracją z tym co można pokazywać opowiada w jaki sposób przekazywać akcje, więc nawet, że jest to okres zamierzchłe rzeczywiście to się skończyło w Hongkongu to chciałbym powiedzieć, że kino mainstreamowe, czyli kino hollywoodzkie w latach dziewięćdziesiątych przejęło sposób pokazywania akcji właśnie w Hongkongu pożyczyło to sobie, wykorzystując nawet specjalistów kina Kolskiego dzisiaj chodził opowiada Hongkongiem 100%, jeżeli patrzymy na kino hollywoodzkie lat dziewięćdziesiątych to jeden z ważniejszych firm z początku tej dekady były wściekłe psy Tarantino to jest limeryk nieoficjalne filmu miasto w ogniu ringu lama, a powiedział, że pierwszy finał 2001. wieku był Matrix, na który korzysta bardzo obficie właśnie z kina hongkońskiego, a te słynne sceny akcji Matrixa były wyreżyserowane przez UE opinia to jedno z największych twórców choreografii hongkoński także Hongkong przestał być tym centrum kina akcji, ale jak mówię te wynalazki z lat osiemdziesiątych cały czas w każdy film Marvela np. obecna, zanim zapytam czy tę wolność, której wspomniałeś ograniczono pewnie wolność lub brak to będziemy mogli rozstrzygnąć to zostanie jeszcze przed sztukach walki, bo właśnie pierwsza nowela filmu Septet nawiązuje do tego do tradycji sztuk walki, ale zupełnie innej konwencji to znaczy nie jest to konwencja kina akcji, do której przywykliśmy zresztą ten film Septet, którego wyszliśmy, którego wychodzimy, który otwiera festiwal jest właściwie w każdej z tych nowel to co łączy wysoki taki klimat melancholii odchodzenia w moim odczuciu przynajmniej albo ktoś z tego Hongkongu wyjeżdża wraca do niego po latach albo w ogóle umiera w dosłownym tego słowa znaczeniu widzimy to miasto, które się zmieniło, który nie jest już tym miastem, które było kiedyś tę łatwo się zgubić ale jakby może właśnie nie chciałby, które łatwo zapomnieć, ale chyba nie da się o nim zapomnieć tak Septet z wyjątkowym projektem to jest pomysł Boniego to czy jednego z największych Mistrzów kina hongkońskiego 2001. wieku moim zdaniem takiego ostatniego w ogóle mistrza kina gatunkowego na świecie on zaprosił swoich przyjaciół to jest 7 reżyserów to są nazwiska są największe jeśli chodzi o historii kina hongkońskiego miała, kiedy pisałem takie krótkie biografie na naszą stronę to zdam sprawę z tego, że po to, są giganci każdy zasługuje na wielką książkę i ten jest stosowane opowiada o każdej kolejnej dekadzie właśnie skutki noweli c zaczyna się nowelka samochód to jest też takie legendarny twórca kina sztuk walk choreograf przyjaciel Jackie chana wszystkich tych największych właśnie gwiazd to jest walka, kto opowiada o ich dzieciństwie w szkole opery chińskiej wszyscy ci aktorzy kina właśnie sztuk walk wychowywali się w tych szkołach i tam przechodzili bardzo po letnie treningi bardzo ostre, więc tak zaczynali to oni jako dzieci jeszcze nawet byli już gwiazdami właśnie sztuk walk to ciekawe, że uczyli się razem, że się znają z dzieciństwa zmazać tutaj ta nostalgia przecież z bardzo mocno odczuwalna myślę, że twórcy doskonale wiedzieli, że to kino się skończyło, bo się kończy Jerzy to jest ich pożegnanie tak bardzo ładne, ale znów gdzieś tam przebija bardzo mocne smutek z tego, ale wyłapują też to jakby zdefiniował to kolejne dekady tak mamy Sar mamy jakiś czym różne machinacje giełdowe i taką wręcz to jest co lata dziewięćdziesiąte potem by szczególnie początek 2001. wieku, kiedy jest jakieś taka żądza pieniądza i Pogoń za tym giełdowymi słupkami próba zdobycie jak największych pieniędzy czemu krach przyniósł kryzys potem się dopiero odbiło, więc kolejne dekady, mimo że stylistyka tych filmów jakiejś mierze jest podobna i w gruncie rzeczy, gdybyśmy nie wiedzieli, że zrobiłem tych siedmioro Mistrzów to są reżyserzy reżyserki ani w jaki sposób się jednak grali ze sobą jest coś takiego to czuje oglądając ten film tak to ciekawe co by się zgrali, bo jednocześnie każdy z nich opowiada swoim stylu nawiązuje do swojej twórczości i faktycznie tak to jest taka Kronika losów Hongkongu na przestrzeni dziejów część tych twórców już tworzy od kilkudziesięciu lat, więc oni po prostu wracali do lat swej młodości także to mówię to jest pewnie dzisiaj z Sepsi nie mógłby powstać ta cenzura chińska już poznała daleko tak, że jest to takim pożegnanie tak naprawdę pełnym rozdziałem historii kina i miasta, a ta cenzura pojawiła się już 25 lat temu to był jakiś postępujący mam na myśli kino to znaczy obserwuje to, widząc oglądając filmy z Hongkongu od końca lat dziewięćdziesiątych początek 2001. wieku widzisz zmieniający się tematy kwestie, których już niema, których twórcy nie podejmują, bo nie mogą, bo one nie przejdą albo nie przechodzą albo wiedzą, że nie przejdą nawet ich już nie dotykają tak stosowaliśmy tę sekcję, żeby pokazać jak się takie media zmienia rzeczywiście zmieniają się tematy nie chodzi o cenzurę tak no to można powiedzieć, że Pekin przykręca śrubę stopniowo, ale w ciągu ostatnich paru lat zakręci już do końca także tam twórcy nie mają żadnej wolności myślę, że tworzą w podobnych uwarunkowaniach jak twórcy po prostu w Chinach kontynentalnych, ale nie było tak absolutnie od początku 1007. roku po dziewięćdziesiątym siódmym roku było jeszcze sporo wolności i powiedział, że Pekin bardziej dał marchewkę niż ja to znaczy ci twórcy dostali możliwość tworzenia filmów na rynek chiński i gigantyczny rynek to jest wzrasta bez szybko, więc większość twórców takim bardzo znanych jak John Cho Hok twórcy w kasowych do basenu oni dostawali w Pekinie duże bardzo budżety mogli tworzyć filmy na rynek chiński, który różni się od hongkońskiej go i te firmy by może powiedzieć w jaki sposób cenzurowane po pierwsze, był wymóg, żeby one wytwarzane w języku mandaryńskim w tym posługuje się Chińczycy na kontynencie nie w kantońskim, czyli język używany w Hongkongu i te filmy były poddawane od samego początku już rzeczy się cenzurze to znaczy np. zło musiało przejść do musiał wygrać i to co czeka przez pewien czas można było tworzyć filmy jednocześnie dla Hongkongu do Chin np. punkty mamy w sekcji Infernal Affairs piekielna gra to jest, więc w tym 2 zakończenia jedno z zakończeniem specjalnie dla Chin jak było inne i dzisiaj taka stacja nie jest możliwa Chiny już nie pozwalają tworzyć bez 2 alternatywnych wersji to musi być 1 wersja wtedy też było możliwe, o czym się różnię nie mogę zdradzić się kończy ta końska sektor my pokazujemy w kinie ale by różnią się diametralnie absolutnie zakończenie tego filmu jest kompletnie odwrócone i wymowa tego filmu jest 180 stopni różna ja znam tę wersję Hok końską myślę, że to jest w ogóle Infernal Affairs piekielna gra, bo chyba tak brzmi w całości tytuł test firm najbardziej znane z tego zestawu i jeśli nawet słuchacza nasi nie znają oryginału to mogą znać godzimy, czyli infiltrację w reżyserii Martina Scorsese, czyli to jest też firm, które informują ofertę firm, które nie tylko doczekał się jak gry hollywoodzkiego ligi my, ale też jest wielokrotnie cytowane w różny sposób przez twórców właściwe na całym świecie nie tylko w Hollywood, ale może pokrótce powiedzmy, o co chodzi mamy jakby podwójna milicji tracę z 1 strony mamy gliniarza, który wchodzi w szeregi mafii, a z drugiej strony mamy gangstera, który wchodzi w szeregi policji i każdy z nich ma tutaj swoją sprawę do załatwienia równocześnie prowadzą jakąś rozgrywkę pomiędzy sobą ten film odczytywany też jest poza oczywiście wartko poprowadzoną akcją świetne scenariusze rozpisanymi postaciami, bo to rzeczywiście jest kino, które jest thrillerem akcji chyba można tak powiedzieć gatunkowo je jako zakwalifikować, ale bardzo głęboko poprowadzone są w tej postaci to nie jest taka powierzchowność, ale też odczytywano ten klincz odczytuje się jako taką opowieść trochę o tej tożsamości mieszkańców Hongkongu taki trochę schizofreniczne w pewnym sensie to znaczy właśnie takiego bycia kimś spoza jednocześnie z bycia obcym ma jednocześnie swoim tak rzeczywiście to ciekawe, bo wcześniej w kinie końskim, mimo że było znakomite jeszcze w latach osiemdziesiątych to rzeczy się o pogłębienie postaci nie było ważne jak scenariuszach tutaj rzeczywiście to bardzo ciekawe to, że te postaci nie wiedzą kim oni są czy już tak długo są pod przykrywką pracują, że gubią swój to samo nie wiedzą czy są dobrzy źli i to faktycznie było odczytywane jako pokazanie tego, że on Kończyce są gdzieś, że to samo jest roztrzaskana zupełnie, że mają z tym problem myślę, że ten film ciekawie ja np. chwilę bez twarzy Johna, gdzie tam też baterie się zamieniają twarzami także ten problem tożsamości wcześnie się pojawią to niezwykły film absolutnie to bardzo krótki film też Scorsesego rozciągnął na bodajże trzygodzinnej mają za rozmach zupełnie całe napięcie, ale to taka pigułka rzeczywiście bardzo szybkiego kina niezwykłe osiągnięcie kina hongkońskiego i wtedy podczas premiery uważano, że to jest dowód na to, że gmina Końskie ma jeszcze szansę być takim właśnie innowacyjnym kinem że, że będzie potrafiło nawet będąc częścią Chin gdzieś tam przodować w produkcji kina akcji tak się nie stało niestety, ale no to jest większość nie zestarzał w ogóle po 20 latach może zatem w kontekście Infernal Affairs myślę sobie też o tym jak niezbadane są wyroki i ścieżki popularności filmów, bo ten film zdobył ogromną popularność, a film, który wszedł na ekrany rok później film wspomnianego dziennego to PTU PIT u nazwa odnosi się do jednostki policyjnej, który z filmem znakomitym, które obejrzałem dopiero przed naszą rozmową i mam wrażenie, że to jest to zupełnie nieznany wsiami w Polsce Niemczech był kiedykolwiek wcześniej pokazywane nie był nigdy pokazywane w dzień to jest absolutnym jak wspomniałem mistrzem kina akcji on na początku lat dwutysięcznych był też nadzieję kina hongkońskiego na torze, że można tworzyć filmy ambitne filmy sensacyjne on tworzył je na przemian z komediami romantycznymi na tych zarabiał o PIT już jest moim zdaniem jest arcydziełem absolutnym on tylko to nieba superprodukcja Infernal Affairs to funkcja, bo drogi pić powstawał przez 2 lata za kilkaset tysięcy dolarów on kręcił ten film mimo, że ma znakomite to Production waliły tam zdjęcia są świetną muzykę itd. to 5 na ulicach po prostu w nocy w oku swego biura, jakby nie brzmiało naprawdę po kosztach i to np. 10 to w nocy sprawiało, że łatwo było kontrolować przed oświetlenie, bo nie posłańca nie było ludzi na ulicach, więc sensie też pokazuje wyludnionych kończą się rzadko zdarza także dzień to miała niezwykły zmysł w taki filmowy potrafił zamienić proste rzeczy pod scenę coś co było bardzo fotogeniczne to chyba z tego wynika to, że jego filmy są tak piękna to, że są mało znany to niestety wielka szkoda my przypominamy na 5 smakach regularnie i nasza publiczność uwielbia też to zawsze są przeboje wyludnione ulice Hongkongu nierzadko się zdarza, ale właściwie film wchodził już na ekrany w momencie, kiedy wyludnione ulice Hongkongu to była rzeczywistość Hongkongu, bo mieliśmy epidemie, które dziś w kontekście pandemii może się rządzić wspomina, bo jesteśmy skupieni na tym co się teraz dzieje, ale Hongkong przeżywał to 20 lat temu tak wtedy panowała epidemia sars-cov to znacznie mniejszą skalę rzeczywiście lokalnie kodów wyludniony i może być dlatego chyba tak też to miasto lepiej sobie sprowadziło z covidem zianie już przyzwyczajeni po prostu dlatego tutaj to ciekawe, że mamy też film nowy z tego roku, czyli wąska ulica i to by film kręcony w lockdownie ten covidowy tam też mamy po stolicy także to ciekawe piły wąska droga ze sobą współgrają, pokazując 2 lockdowny, jakby na przestrzeni 20 lat ten film, którym wspomina wąska droga to jest opowieść o o matce, która w trudnym okresie lockdownu musi znaleźć pracę, żeby samotnej matce, żeby się utrzymać pomoc przychodzi ze strony sąsiada, który prowadzi firmę sprzątającą i wspólnie dezynfekują kolejne miejsca, ale też przykład filmu, w którym ta rzeczywistość społeczna pandemia nie jest tylko jakimś wydarzeniem, ale jest jest elementem naszego życia też by społecznego politycznego jest tłem do opowiedzenia zupełnie takiej osobistej intymnej historii czegoś co jeszcze jakiś czas temu w kontekście kinach hongkońskiego, o czym byśmy nie pomyśleli mając to wyobrażenie kina akcji właśnie dużej dynamiki scen walki policyjną gangsterskich rozgrywek tak kino hongkońskiej historyczny, bo zawsze wściekle komercyjne to trzeba o tym powiedzieć w ostatnich latach bardzo się zmieniło to jak wspomniałem no Chiny bardzo mocno kontrolują wszystko co się kręci i twórcy nie mają wyjścia młodzi twórcy, którzy chcą kręci dla widza hongkońskiego po katalońsku jedyny właściwie co mogą robić to 5 albo komedię chce są dosyć słabej jakości niestety nie możemy pokazać albo kino obyczajowe skupia się na zwykłych mieszkańcach miasta to coś nowego rzeczywiście w kinie końskim, a my pokazujemy 2 takie firmy wąska droga i moje słońce to jest ta droga, którą przeszło kino Końskie TASS jest to bardziej kino społeczne niż kino akcji co ciekawe twórca wąskiej drogi zrealizował ten film on będzie pokazany w Hongkongu, ale sam mieszka w Londynie teraz wyjechał ta rzeczywistość końskiego w prawdopodobnie przytoczyła dalej chcę kręcić film kończy kach, ale z Londynu, gdzie będzie miało wolność to jest też to co portretuje Septet to znaczy to wielu bohaterów tego filmu albo wyjeżdża albo wraca ze wspomnieniami z wysp brytyjskich szczególnie do Hongkongu i to się dzieje działo tak naprawdę na przestrzeni lat wielu twórców ja pamiętam też jakieś rozmowy z poprzednich edycji 5 smaków to były rozmowy często na zoomie lub przez telefon z twórcami, którzy na stałe znajdą się w Londynie, ale tak dziś w połowie drogi między tym kinem i tym spojrzeniem takim bardziej społecznym na intymne historie na ludzi, które mamy dzisiaj trochę wyboru nie do końca wyboru jak powiedziałeś, a pomiędzy tym komercyjną twarzą hongkońskiego kina jest film miłość papierosy, których punktem wyjścia był zakaz wprowadzone w Hongkongu zakaz palenia papierosów w budynkach, które spowodowało to, że ludzie musieli zacząć wychodzić palić na zewnątrz to jest świetny punkt wyjścia do tego, żeby poznać jakieś nowe osoby tak właśnie zaczyna się film papierosy w ogóle zaczyna się od rozmowy przy papierosie, kiedy ludzie spotykają się z okolicznych biur i opowiadają sobie co tam się nim wydarzyło ale, toteż pretekst do tego, że poznał się mężczyzna kobieta, żeby zrobiła się z tego komedia romantyczna tak bardzo dużo mężczyzn kobiet poznawało się właśnie z tej okazji, że wychodzi na zewnątrz pani, bo to jest jakby fakt historyczny cała ta sytuacja jest autentyczna dodaje twórca pan, chociaż był bardzo chwalony za to, że idealnie uchwycił ten moment historyczny społeczny tego zjawiska spotykania się na papierosie to funkcja bardzo lubię bardzo cieszę się, że pokazujemy do tego żon okazuje faktycznie dla język tego używają bohaterowie sytuacje są autentyczne wszyscy mówili to najlepszy portret kończy właśnie pierwsze dekady młodych Chińczyków wita mu funkcję odniósł duży sukces Hongkongu, chociaż początkowo nie był oglądany dlatego, że ma najwyższą kategorię wiekową tam pada dużo przekleństw, ale potem kończyć się rozkręcili zaczęli chodzić, ale jego Sikory został zrealizowany jako blok Aster chiński też ciekawe, więc zostało finansowanie z Pekinu taka rzeczywistość i przyznam, że nie wiem co się dzieje ta z reżyserem dziś zamilkł także twórcy nawet ci, którzy odnosili duże sukcesy kasowe listą panów bardzo cienkim lodzie muszą się opowiedzieć albo po stronie Hongkongu np. protestów co skreśla zupełnie prawdopodobne teraz z możliwości tworzenia albo np. Jackie Chan popierają Pekin bardzo głośno i odcinają się zupełnie od tych hongkoński zapowie marzenia o wolności ostatnia nowela Septet tu jest takim spojrzeniem przyszłość wizją przyszłości nie będę zdradzał, jaki był zresztą nawet dość trudno chyba było to streścić, ale to co ciebie chciałem zapytać, jaka właściwie przyszłość z tej dzisiejszej naszej perspektywy stoi przed kinem Hong Kongu czy właśnie to są opowieści reżyserów wywodzących się stamtąd też leki reżyserów, ale tworzących szukającej wolności twórczej artystycznej poza Hongkongiem mnie właśnie np. Wielkiej Brytanii czy to jest droga taka, że to zostanie wchłonięte też już, zupełnie jakby przez kinematografie chińską, bo my często, jakby za ten wzór może nie wzór, ale patrzymy w kierunku Stanów zjednoczonych na tamtejszy blok Bustera dzisiaj to stany Zjednoczone patrzą często w kierunku Chin, bo tamte filmy na rynku chińskim no i osiągają niebotyczne event wynik to na walkę rysował cicho, kto jest twórca w Polsce w ogóle nieznane, ale to jest, jeżeli chodzi o kino popularne jest twórca ty chyba tylko Steven Spielberg ma większe zasługi drugie po dwudziestego wieku od niego to twórca absolutnie kluczowe dla kina w ogóle popularnego, gdy ta stworzy Loba sery w Chinach 2 jego ostatnie filmy wojenne zarobiły ponad 1 000 000 000USD to droga, którą przeszedł nie ma, jeżeli chce tworzyć firmy nie ma wyjścia musi być w Chinach i jeżeli pytasz o przyszłość kina końskiego to powiedziałem żona nie jest optymistyczna niestety, dlatego że obserwujemy budżety są coraz mniejsze twórcy pracują podczas większą presją cenzury część z nich wyjeżdża ci, którzy byli zaangażowani w protesty parę lat temu już albo nie ma w Hongkongu, dlatego że wiszą nad nimi po prostu wyroki tak, ale to ponura rzeczywistość, ale taką iskierką nadziei jest chyba ostatni sezon kina hongkońskiego, gdzie coś zaczęło nieoczekiwanie działacze tych filmów jest więcej i wygląda na to, że one są ciekawe są lokalne komedie horrory itd. a nawet filmy sensacyjne znowu, w które daje mi niosą nadzieję, że być może uda się jeszcze przez, chociaż parę lat tą tożsamość lokalną jakoś zachować przekazać także być może właśnie parę ostatnich miesięcy jakąś taką nadzieję, że jednak nie wszystko stracone, chociaż sytuacja Hongkongu jest bardzo bardzo ciężka, ale obrazu protestów raczej na ekranie w Chinach Hongkongu nie zobaczymy absolutnie nie tych filmów o protestach powstało sporo były to dokumenty te bardzo blisko z kamer wchodziły w samo serce tego co się działo, dlatego że dużo młodych twórców, bo jednocześnie aktywistami natomiast filmy znikły my jeszcze pokazywać na festiwalu teraz ich kopie są bardzo trudno dostępne, a sami twórcy tak mówiono oni nie mogą pokazać twarzy prawdopodobnie ich już dawno w Hongkongu nie ma, a czy jest szansa, żeby to kino, a może już co się dzieje przybrało trochę, bo twórcy przybyli trochę taką taktykę jak polscy twórcy w trakcie PRL-u, którzy walczyli z cenzurą i powstawały znakomite produkcje, ale właśnie przedstawiające treści ważne dla obywateli ważne dla mieszkańców taki zawoalowany nie bezpośredni sposób czy widzowi dobrze wiedzieli, o co chodzi, ale jakiś sposób gdzieś tę cenzurę udało się oszukać bowiem się już na to jest za późno, że ten okres mieliśmy za sobą i tutaj to dotyczy się zarówno na Ciołkowskiego chińskiego parę ostatnich lat to by rzeczywiście próba gry z cenzurą np. w kinie chińskim powstawało znakomite kino Duarte opowiadało o rzeczywistości chińskiej było parę sposobów, żeby to cenzura wyprowadzić pole tezy natak ścisła, że jest to niemożliwe kino chińskie umiera na naszych oczach to artystyczne, dlatego że widzimy bardzo mocne przyspieszenie i izolacji Chin i nie tylko w kinie, ale w ogóle w polityce widać jeśli się usztywniają zamykają i przypuszczam, że coraz mniej filmów chińskich będzie w ogóle wysyłanych na międzynarodowe festiwale my nie mamy żadnego ciągu filmu chińskiego i przypuszczam, że kino końskim będzie tak samo, że nie będzie tutaj żadnej możliwości Krystian 0 do tego ta cenzura będzie po prostu nakładała taką czapę wielką powstaną też próbę, jaki właśnie gry z rzeczywistością trochę żałuję, że zadałem ci to ostatnie pytanie, ponieważ podpowiedź na poprzednie moje pytanie kończyła się jakąś taką nutką nadziei to moje pytanie co przyniosło taką ponurą wizję i ocenę tego co się już stało co się może jeszcze stać, ale myślę, że warto dlatego przyjrzeć się tym przemianą w Chinach Hongkongu i spojrzeć na to jak kolejne dekady kolejne lata, jaka rewolucja tutaj nastąpiła rewolucja to złe słowo może metamorfoza jest lepszym słowem to świetnie pokazuje sekcja Hongkong kino czasu przemian, jakoby Marcin bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję i zapraszamy państwa na szesnastą edycję azjatyckiego festiwalu filmowego 5 smaków, które już dzisiaj 16listopada potrwa do 23listopada edycja online potrwa dłużej do 4grudnia dokładnie serdecznie zapraszamy większość tych filmów Końskich będzie dostępnych one państwa moim gościem był Marcin Krasnowolski znawca kina azjatyckiego dziękuję, a ja nazywam się Piotr Guszkowski dziękuję bardzo
Zwiń «