REKLAMA

Rusza Azjatycki Festiwal Filmowy Pięciu Smaków

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-11-16 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska od dzisiaj do 23listopada stacjonarnie w Warszawie, a do 4grudnia online odbyła się kolejna edycja festiwalu azjatyckiego kina, czyli 5 smaków koncentrującego się na kinie Azji południowo-wschodniej wschodniej dyrektor festiwalu Jakub Królikowski z moim państwa gościem witam serdecznie dzień nowy festiwal no w tym roku inne, bo musimy powiedzieć festiwal bez bardzo ważnej dla festiwalu osoby, czyli jak demon chińskiej, która Rozwiń » odeszła w lutym tego roku w tekście dotyczącym festiwalu napisał pan festiwal bez jak zmienił się bezpowrotnie no zmienił się bezpowrotnie tak jak zmienia odejście kogoś bardzo ważnego, kto współtworzył festiwal przez blisko 10 lat pracowaliśmy bardzo cały czas pracujemy w małym zespole festiwal powstaje w taki atmosferze trochę DIY w związku z tym Jagoda była częścią tej festiwalowej rodziny była główną osobą odpowiadającą za program no i brak oczywiście wpływa w sposób radykalny na to jak wygląda festiwal jak wygląda praca przy festiwalu także jak my czujemy się w tej pracy przy festiwalu, ale i bardzo wyrazistą osobowość bardzo wyrazisty gust odcisnął można powiedzieć na nas piętno i cały czas jest z nami, kiedy podejmowaliśmy decyzje programowe, kiedy myśleliśmy o tym nie mieliśmy mieć jakieś wątpliwości np. nad wyborem już zawsze zawsze była ta postać jego gdzieś to w naszej wyobraźni i odnoszenie się broni co by o tym filmie myślała Jagoda i była ona w sposób taki wręcz werbalnie obecny można powiedzieć właśnie w tych rozmowach imię padała, ale też wydaje się, że gdzieś tam po prostu ów w duchu naszym w tle cały czas nie myśli jej podejście do kina i pasja i to, jakie wartości w tym azjatyckim kinie były dla niej ważne co, opowiadając azjatyckim kinem chciała widzą przekazać cały czas był z nami obecny właśnie ja pana wybory chciałam zapytać myślę, że to jest bardzo ważnym kino azjatyckie jest oczywiście kopalnia tematów gatunków twórców wybitnych, jakie kryteria myśląc o polskiej publiczności są najważniejsze, kiedy pracuje nad festiwalowym programem jest kilka takich kryteriów po pierwsze, oczywiście interesują nas jeśli chodzi właśnie o to kopalnie arcydzieł i wielkich nazwisk interesują nas te tytuły, które w Polsce są jeszcze nieodkryte nieznane no w tym roku takim dobrym przykładem właśnie Edward Young jego retrospektywa, bo jest jeden z najważniejszych twórców w ogóle w historii kina i reżyser, który jest inspiracją dla takich Mistrzów, których już z nami dla musiało się na morze to nie jest już bardzo szuflada nazwiska ale, ale jego twórczość w Polsce była przedstawiona także w tradycyjnej dystrybucji członka Why to on też inspirował się wyraźnie Edwardem jak zresztą Christopher Doyle, który tworzył zdjęcia do filmów karła rozpoczynał swą karierę właśnie z Edwardem Jankiem w wywiadach mówi Christopher gdyż, gdyby nie Edward Young to prawdopodobnie gdyby nie zaczął pracować na planach filmów pełnometrażowych wcześniej zajmował się kinem dokumentalnym jest to twórca, którego 1 jedyny film był krótko w Polskiej dystrybucji w 2001 roku albo 2000 roku, kiedy otrzymał nagrodę za reżyserię w Cannes, czyli raz 2 został bardzo dobrze przyjęty przez publiczność, ale no nie odniósł spektakularnego sukcesu kasowego natomiast jego wcześniejsze arcydzieła w ogóle był w Polsce niepokazywane chyba 1 wyjątkiem jakimś festiwalu nawet nie jest pewnie, który ma znalazł jakieś notatki w internecie że, że ktoś recenzował ten właśnie w jakiejś prasie z jakiegoś festiwalu no, więc jest to jest jedną z takich kryteriów, a inne kryteria to oczywiście nas bardzo interesuje to, żeby opowiadać, używając tego narzędzia tego medium, jakim jest kino o świecie, żeby uwrażliwiać widzów mając oczywiście tą polską perspektywę to znaczy wiedząc, jakie mamy ogromne zaległości w Polsce jeśli chodzi o wiedzę o świecie jak bardzo jesteśmy w ostatniej dekadzie przynajmniej SACH śnięcia Europą być może i skoncentrowani na sztuce anglosaskiej europejskiej jest zresztą wydaje się dotyczy nie tylko polskiej całej Europy, ale Polska jako kraj, który wszedł, jakby to strukturę stosunkowo niedawno cały czas jakby jeszcze nie nie przy procesowi można powiedzieć tej tego całego dziedzictwa tutaj tego starego kontynentu, a ta wiedza czy to wrażliwość wyczucie tego światowego obiegu myśli te tych tych przepływów kulturowych, które mają miejsce na całym świecie wydaje się, że jest bardzo ważna nie tylko dla takiego humanistycznego poczucia takiej świadomości po prostu co w człowieku kryje i co człowiek może zaoferować światu jak piękne rzeczy potrafi stworzyć, ale też z powodu takich czysto geopolitycznych jak jesteśmy bardzo teraz pochłonięci i zaabsorbowani konfliktem i wojną na Ukrainie, ale myśmy sobie zdawać sprawę jak bardzo te polityczne tutaj roszady związane np. z konfliktem między Chinami kontynentalnymi, a Tajwanem i prawdopodobnie gdyby stany Zjednoczone np. zrezygnowały z protekcji nad Tajwanem do czego zmierzał już zresztą poprzedni prezydent Donald Trump i opuściły wojskowe ten kraj także finansowo i politycznie no to prawdopodobnie Chiny już by zamierzały okupować to terytorium i do znacznie przyspieszyłoby też cały proces wojnie w Rosji Ukrainie prawdopodobnie świat już nie byłby tak szczodry chętnych w wspieraniu Ukrainy tego te wszystkie rzeczy mówią o nim dużo skrócie takimi dużymi hasłami ale jakby politolodzy na całym świecie i historycy zwracają uwagę, że no w tej chwili te tarcia, które mają miejsce między niektórymi krajami na sąsiedzie konflikty nawet bardzo dalekiej części świata mają wpływ na nasze życie tu teraz już nawet w Polsce w ważnych, ale dobrze pan o tym mówi, bo to właśnie chciałam spytać o to jak co dzieje się politycznie społecznie również na kontynencie azjatyckim pokazują wydane przez firmę myślę, że ważne festiwalowe kierunek jest Hongkong i kina ostatniego dwudziestopięciolecia od kiedy Hongkong został przekazany przez wielką Brytanię pod administrację chińską w jaki sposób to ukrócenie demokracji, które ma tam miejsce i wolności wpłynęło na to co dzieje się w tym kinie dziś kolosalne znaczenie wspomniał przy tym o Tajwanie, dlatego że właśnie Edward Young jest twórcą tajwańskim w tym roku szczególną uwagę poświęcamy właśnie tym 2 krajom Tajwanowi Hongkongowi interesuje nas szczególnie polityka na samym festiwalu znaczy te firmy nie są polityczne, ale uważam, że już sam akt podkreślania podmiotowości tych krajów wskazywania ich miejsca na mapie używania nazwy tych krajów, w jakich wydarzeniach kulturalnych artystycznych i mówieniu Otóż mają odrębną kulturę dziedzictwo już jest jakimś rodzajem wsparcia ich niezależności niepodległości w przeciwstawianiu się przed opresją gigantycznego mocarstwa są Chiny kontynentalne, a w środku Hongkongu to ogrom znaczeń dlatego Vuk PiS najważniejszym czynnikiem, który na to wpływa to jest ustawa o cenzurze, która jeszcze 2 lata temu nie obowiązywała w Hongkongu teraz już obowiązuje wszystkie filmy podlegają ścisłej cenzurze nawet takie, które są prezentowane za granicą na międzynarodowych festiwalach jest ważne, bo w przyszłości było także co zrobi mowa tylko terytorium Chin Hongkongu, a teraz, jakby już nawet prezentacja na rynku międzynarodowym wymaga autoryzacji i co gorsza ta ustawa z tak opresyjna, że dotyczy filmów wstać to znaczy, że film, który w przeszłości były pokazywane w kinach na międzynarodowych festiwalach teraz mogą zostać ocenzurowane już trafiają na na półkę dlatego bardzo wielu filmowców z Hongkongu wyemigrowało filmy, które powstają aktualnie poruszają takie bezpieczne rodzinne obyczajowe tematy nie mają lekkiego Pazura, jaki był kiedyś szczęście Hongkong jest bardzo bogaty w kino gatunkowe z tego też znane takie kino będzie ona też też będzie kino gatunkowe kwestią jest też świetne kino i to w przyszłości było ono bogate wątki właśnie polityczne takie, które poruszały właśnie konflikt Chiny Hongkong stany Zjednoczone całą globalizację świata i te wszystkie procesy, które w Hongkongu można było obserwować jak przez soczewkę dla, a teraz, jakby tych tematów coraz coraz coraz mniej i to jeśli jeszcze w Hongkongu można oglądać nowe filmy, które są interesujące i poruszające i też właśnie takie obojętne wobec współczesnego świata natomiast, że w Chinach kontynentalnych już zupełnie takiego niezależnego kina nie ma w tym roku w programie festiwalu po raz pierwszy od wielu wielu lat nie mamy żadnego filmu chińskiego żaden nam się nie wydawał na tyle ważny i dobry, żeby był film, który nadaje się do pokazania się w konkursie tak nie jest to jakiś prostu polityczny gest nie nie naprawdę szukaliśmy dobrego niezależnego autorskiego filmu chińskiego no i bieg jest kilka tak widzieliśmy kilka takich sił, ale nie mają one certyfikatu cenzury film Hongkong ski otworzy tegoroczny takim krakowski, który no, który prześliznął się obok tej cenzury w ostatniej chwili był pokazywany w Cannes podczas pandemicznej albo właśnie tuż przed pandemiczne edycją ten okres bardzo się miesza, ale on łożysk w handlu pokazywane w Cannes i właśnie krótko potem trafił zaraz na półkę, czyli Septet opowieść o tak sektor był w Hongkongu to film nowelowy zrealizowany przez wybitnych hongkońskich reżyserów, których twórczość prezentowaliśmy już na festiwalu, który ma być właśnie takim portretem historycznym i współczesnym tego miasta kraju premiera tego filmu w Cannes odbyła się tuż przed wejściem tej opresyjnej ustawy o cenzurze i Fin dopiero teraz kilka miesięcy temu uzyskał certyfikat cenzorskich co znaczy, że dopiero teraz będzie wchodził do kin w Hongkongu po długim okresie z tego sobie udało się uniknąć wszelkich cięć montażowych, ale był to bardzo skomplikowany proces, który miał takie też zabarwienie polityczne, dlatego że tutaj są największe nazwiska żony to, ale Hej, jakby cenzurowanie tych twórców to już jest aktem tak absolutnie agresywnym i po prostu nie uprzejmym te z takim radykalnym, że wydaje się, że po prostu cenzorzy zdecydowali się ustąpić, a jest tam co cenzurować w tej chwili mówimy osiągnąć zobaczycie państwo za miejsce cenzurować, żeby nas trochę ukoić postanowili państwu pokazywać kojące firmy z Japonii no właśnie ta sekcja powstała szczególnie zmyślą o Jagodzie Górczyńskiej jest taką odpowiedzią na NATO, o czym myśleliśmy sobie jak i filmów potrzebujemy i być może jakich filmów potrzebują też nasi widzowie niekoniecznie oczywiście wyniku jak przeżyć związane ze śmiercią jagody, ale po prostu w tych wszystkich w Polsce pandemicznych i całego tego trudu pandemii, którą pamiętamy jako takie emocje właśnie zamknięcia braku powietrza jakiegoś takiego oddechu trochę smutku dużo dużo też przecież bólu w wielu rodzinach w w Polsce i ta sekcja dla Panfil Good to jest zestaw 8 filmów z nurtu Feel Good, czyli filmów po, których mam nadzieje i głęboko w to wierzy wyjdą państwo w kinach tacy bardziej przytulając uśmiechnięci empatyczni zrelaksowani może mądrzejsi też troszkę, bo te filmy są w klasie jest też bardzo mądra, ale one są bardzo bardzo też często takie no może nie ma realizujące ale, ale lubiący opowiadać tak ważnych życiowych wyborach wartość, ale myśli pan, że to co oko Japończyków oko również nas tutaj nad Wisłą mamy podobne potrzeby jeśli chodzi właśnie o osiąganie spokoju wydaje mi się, że jest to uniwersalna potrzeba korzenia i te w wartości czy postawy zachowania rodzaj rozrywki który, który koi Japończyków na dalekim Wschodzie we wschodniej Azji myślę, że to to działa także dla Polaków przekonacie się państwo sami sporo gości na festiwalu, czyli będzie szansa też porozmawiać i posłuchać poszczególnych twórców no wreszcie mamy gości festiwalu w ubiegłym roku udało nam się zaprosić tylko jednak reżysera, bo jeszcze loty między Azją, a polską było możliwe w tym roku już to jest znacznie prostsze, chociaż dalej oczywiście państwo wiecie dobrze to loty są bardzo drogie jest ich niewiele, ale tak będzie mieli kilku wyjątkowych gości i mówiąc o tym jak skomplikowane trudno jest zaproszenie na nadal twórców z Azji, tym bardziej zachęcam do tego, żeby wziąć udział w spotkaniach z tymi reżyserami dla nich to też jest często pierwszy np. wyjazd od zakończenia pandemii za ocean dlatego będzie to przeżycie dla obu stron będziemy gościli reżyserkę Filipin Marikę Escobar, który film jest konkursie nie żyje Leonora będziemy gościli Camille Antoni córkę wybitnego indonezyjskiego reżysera Greena grochu będzie reżyser filmu Arnold wzorowy studentem z Tajlandii to będą wszystko bardzo ciekawe spotkanie, bo wszystkie te filmy opowiadają o współczesnej Azji poruszają też wątki polityczne społeczne no i spotkania z tymi twórcami też mam nadzieje posłużą, jakby tam, żeby dowiedzieć się po prostu trochę więcej o tym jak jak wygląda teraz ten proces przetwarzania kultury wiedzy i obiegu myśli na całym świecie to będzie bardzo ciekawy festiwal szesnasty azjatycki festiwal filmowy 5 smaków od dziś proszę państwa do 23listopada w Warszawie warszawskich kinach Muranów Kinoteka, a 4grudnia online jest jeszcze odsłona wrocławska w kinie nowe Horyzonty od czwartku do niedzieli będzie możliwość zobaczenia także kilku festiwalowych leży filmów dyrektor festiwalu Jakub Królikowski moimi państwa gościem bardzo dziękuję dziękuję bardzo, proszę dziękuję Tomaszowi Rzepce za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia za chwilę Mikołaj Lizut, a teraz poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA