REKLAMA

Turcja składa swój samochód elektryczny ze światowych klocków. Polska też tak chce!

Codzienny podcast gospodarczy
Data emisji:
2022-11-17 07:00
Czas trwania:
06:46 min.
Udostępnij:

Turcja spełnia swoje marzenie o własnej marce samochodów - swój samochód elektryczny TOGG poskładała z pozbieranych na świecie klocków. Plany są wielkie, choć pierwsze auto do sprzedaży wyjedzie z fabryki za pół roku i nie będzie na nie stać żadnego przeciętnego mieszkańca kraju. Turcy nie są sami, bo wielkie ambicje w dziedzinie samochodów elektrycznych mają głównie Chińczycy, ale też Wietnamczycy czy Saudyjczycy. Nawet Europa, choć ostrożnie, stawia biznesowe kroki do przejścia w kierunku motoryzacji na prąd. A Polska? Milion samochodów elektrycznych odjechał w siną dal i zostaliśmy w lesie - i to dosłownie, bo plac budowy przyszłej fabryki jest wytyczany na leśnej działce w Jaworznie. Rozwiń »
Partnerem odcinka jest OANDA TMS Brokers Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers codzienne podcast gospodarczy zaprasza Wojciech Kowalik to będzie odcinek o rewolucji, a konkretnie rewolucji elektrycznej, która przetacza się przez kolejne rynki na całym świecie ruch, który lata temu na większą skalę rozpoczął amerykański miliarder, wprowadzając na rynek w pełni elektryczne auto marki Tesla dotarł ostatnio do Turcji spełnienie tureckiego marzenia o własnej marce samochodowej to to, gdy Rozwiń » dla fanów motoryzacji informacja praktyczna auto można wziąć do jazdy testowej producent wystawił właśnie w salonie w Ankarze jest też inna ważna wiadomość pierwsze zagraniczne zamówienie złożył już telefonicznie prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew, ale jak wszyscy inni potencjalni zainteresowani będzie musiał na samochód poczekać, bo fabryka wprawdzie uruchomiono, ale auta do sprzedaży trafią za pół roku tym samym Turcja dołączyła do długiego pochodu krajów spełniających się na polu produkcji samochodów elektrycznych i identyczne ambicje ma wiele innych państw w tym Polska, tyle że etap ich spełniania u nas jest dużo wcześniejszy zaczynamy składać auto skupowanych międzynarodowy od klasyków, ale pokoleń metody składania klocków z sukcesem zastosowali Turcy w swoim to był technologia jest importu najważniejsze elementy auta będą sprowadzane z zagranicy w tym głównie pod zespół, czyli napęd oraz akumulatory, które dostarczą Chińczycy połowa elementów, ale nie wiadomo co dokładnie będzie produkcji tureckiej projekt nadwozia też nie jest miejscowy autorem koncepcji jest włoskie biuro projektowe Pininfarina, choć fabryka to, bo tak nazywa się przypomnę turecki autor narodowe właśnie rozpoczyna produkcję minie jeszcze trochę czasu, zanim pojazdy trafią do sprzedaży pierwsze mają być gotowe mniej więcej za pół roku kilka miesięcy przed wyborami prezydenckimi nic dziwnego, że krytycy pomysłu wydawania kolosalnych pieniędzy na wątpliwy biznesowo projekt są mocno sceptyczni co do sensowności inwestycji, a auto ma kosztować równowartość 50 000USD to wydatek, na którego nie stać żadnego przeciętego auta i na koniec listy wątpliwości sprawa ładowania Turcja jest na szarym europejskim końcu pod względem liczby takich stacji ambitne plany w tej dziedzinie mają być dopiero realizowane w przyszłości w podobnym miejscu pod tym względem jest zresztą Polska togi przez pierwsze lata produkcji będą dostępne wyłącznie w Turcji później mają trafić na rynki europejskie w tym czasie Ankara zamierza dorobić się własnej fabryki akumulatorów litowych, bo na razie kupuje je za granicą jest uzależniona od zewnętrznego chińskiego dostawcy podobny kontrakt na budowę zostało już podpisany z jednym z największych producentów na świecie, jakim konkretnie tego nie wiadomo turecki rynek motoryzacyjny pogrążony jest w letargu astronomiczne inflacja uniemożliwia konsumentom planowanie poważnych zakupów od stycznia do października sprzedaż samochodów spadła w Turcji o ponad 8% głównie z powodu dramatycznego osłabienia tureckiej liry jej kurs spadł tylko w tym roku prawie 13 co uczyniło tę walutę drugą najgorszą na rynkach wschodzących, ale to co szkodzi konsumentom jest wsparciem dla eksportu Turcja jest ważnym ośrodkiem produkcji motoryzacyjnej i jednym z głównych eksporterów tej branży do Europy swoje fabryki w tym kraju mają najwięksi gracze w tym Ford Toyota czy MercedesBenz we wrześniu produkcja motoryzacyjna w Turcji wzrosła o 20%, a wartość eksportu aut liczony w dolarach o ponad 11% właśnie na ten potencjał powołują się autorzy projektu Narodowego tureckiego samochodu elektrycznego zresztą nie oni jedni dołączyli do długiego pochodu aut na prąd własnych Marek, kto jeszcze swoje auta elektryczne ma Wietnam zje fast zamierza wejść na amerykańską giełdę w Kanadzie otworzył swój pierwszy flagowy salon, a właściciel marki najbogatszy przedsiębiorca z Wietnamu ma zamiar postawić USA własną fabrykę powstanie własnej marki właśnie ogłosiła Arabia Saudyjska zainwestuje w nią miliardy dolarów we wspólnym przedsięwzięciu tajwańskim największym na świecie producentem mikroprocesorów z firmą Foxconn i dostawcą technologii będzie niemiecki koncern BMW, a celem jest rynek bliskowschodni i afrykański wielkie plany światowej ekspansji mają Chińczycy ich marki sprzedają się już w Skandynawii, a niektóre modele biją rekordy popularności w Australii fabryki chińskich aut będą budowane w Europie w tym w Hiszpanii, gdzie koncerny z Chin przejął zakłady nissana sama Europa też zbroi się biznesowo do przejścia w motoryzacji na prąd planuje powołanie specjalnego funduszu, który zajmie się inwestowaniem w źródła dostaw minerałów niezbędnych do produkcji baterii samochodowych nie chcę popełniać poprzednich błędów i uzależniać się od 1 dostawcy w Polskiej sprawie jesteśmy na etapie wytyczania przyszłego placu budowy na działce leśnej w Jaworznie pod fabrykę, w której zgodnie z pierwotnymi planami miały już wkrótce wyjeżdżać pierwsze seryjne auta dla przewidywał, że w przyszłym roku znajdą się sprzedaży podcast przygotowała Anna Augustyn, a przedstawił Wojciech Kowalik do usłyszenia podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY PODCAST GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA