REKLAMA

Jedziemy najnowszym buspasem na Puławskiej

Gościnnie: Warszawa nadaje
Data emisji:
2022-11-18 05:30
Prowadzący:
Czas trwania:
37:31 min.
Udostępnij:

Najnowszy buspas w mieście wywołał mnóstwo gorących komentarzy za i przeciw. W tym odcinku nasz kolega z redakcji Jarek Osowski sprawdza, czy dzięki buspasowi autobusami dojeżdża się szybciej? Okazuje się, że pasażerowie mają różne odczucia, ale kierowca autobusu zapewnia, że teraz jeździ zdecydowanie punktualniej i szybciej, dane to zresztą potwierdzają. Rozwiń »
- Nawet o kilkanaście minut krócej jedzie się teraz autobusem z Piaseczna do Warszawy - mówi nasz gość w studiu Tamás Dombi, dyrektor warszawskiego Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.
Na zakończenie jedziemy w świat. - To, co mi się najbardziej podoba w Paryżu, to konsekwencja władz w równoczesnym ograniczaniu ruchu samochodowego i poprawieniu jakości odzyskanej w ten sposób przestrzeni - mówi w gościnnym felietonie Artur Celiński z magazynu "Miasta". I jak wynika z jego opowieści, to właśnie dzięki takiej konsekwencji mieszkańcy aprobują wprowadzane zmiany. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Warszawa nadaje dzień dobry nazywam się Wojciech Tymowski i jako gospodarz podcastu Warszawa nadaje zapraszam na kolejny odcinek tym razem zajmujemy się komunikacją miejską i zaczynamy od sprawy najbardziej gorące z ostatnich tygodni, czyli najnowszego buspasa przy Puławskiej tam nasz kolega z redakcji Jarek Osowski autor tego odcinka podcastu sprawdza czy autobusami dojeżdża się szybciej okazuje się, że pasażerowie mają różne w tej sprawie odczucia, ale kierowca autobusu mówi, Rozwiń » że teraz jeździ zdecydowanie punktualni i szybciej dane to zresztą potwierdza nawet kilkanaście minut krócej jedzie się teraz autobusem z Piaseczna do Warszawy mówi nasz gość studia Tomasz Domin dyrektor Warszawskiego biura zarządzania ruchem drogowym to właśnie on podpisuje wszelkie zmiany organizacji ruchu w mieście u nas odpowiada m.in. na pytania, dlaczego właśnie tej jesieni uruchomiono buspas na Puławskiej inna co się jeszcze wmieście zanosi na zakończenie jedziemy świat to co mi się najbardziej podoba w Paryżu to konsekwencja władz równoczesnym ograniczeniu ruchu samochodowego i poprawianiu jakości odzyskana w ten sposób przestrzeni mówi gościnnym felietonie Artur Celiński z magazynu miasta i jak wynika z jego opowieści to właśnie dzięki takiej konsekwencji mieszkańcy aprobują wprowadzane zmiany czy tak też dzieje się w Warszawie zapraszam do słuchania Wojciech Tymowski z ulicy stolicy dzień dobry mówi Jarosław Osowski jestem dziennikarzem gazety stołecznej i tam dzisiaj państwa najnowszego bus pasach w Warszawie czy jesteśmy na ulicy Puławskiej blisko skrzyżowania z ulicą Marcinkowskiego PS południowy kraniec miasta i co tutaj widzimy jest poranny szczyt zbliża się godzina ósma listy poranek i podobno tutaj mają być korki i cała była o to batalia ubóstwa spowodował karki rzeczywiście od strony Piaseczna jest sznur samochodów, ale one w większości skręcają panie w dużej części właśnie ulica kart członkowskich w lewo, dlatego że ten prowadzi dojazd do węzła drogi ekspresowej z 7, a część kierowców robi taki manewr, że naród najpierw Spławski skręca wprawo ulica karmazynową potem za wrotka i stają w korku, żeby pojechać na wprost kartę członkowską, a my czekamy na autobus na przystanku jest kilka osób, a ja byłem trochę wcześniej widziałem, że przyjeżdżają od strony Piaseczna przegubowce pełna ludzi zobaczymy co w naszej ekipie Yuli Marcinowi uda się w ogóle nic ze środka dzień dobre my nagrywamy kotka audycje obóz w pasie pani jeździ tam idę nie pierwszy raz jak pani jak oświadczyła, że jest nowy buspas na Puławskiej, że na pewno jak i to, że postrzega opóźnienia autobusy są głównie ona dokładnie korpus jest teraz pani siada 709 nie lata następne, dlaczego są z wydaje mi się, że po prostu szóstą pozycję potrzebne tutaj ta nie pani nie pomoże jako panowania, a wcześniej było radio tam też dnia koledzy ze skażoną spłat właśnie ze strony z pracy z dojazdem samochodem jakby Ania pani ja dziękuję tym dobrem nagrywały podczas obu pasze możemy zapytać o wrażenia opinię czy pan dojeżdża tutaj autobusami buspasem i no tak a, dokąd daleko już mnie nie za bardzo związkowe szkoła jest zgoła na Starym Mokotowie, a raczej kawałek, a jak było przed pasem jak stara jak pan ocenia zbytnio nie widzę różnicy naprawdę nie poprawiła może trochę więcej jest w korku samochodów a jakie w autobus czy łatwiej wsiąść więcej ludzi, więc sytuacji głos pasa czy jest porównywalny do może przyprawić Kuba był naszym rozmówcom nie do szkoły na Mokotów, a my czekamy na autobus ochronę nadjeżdża autobus 727 on nie wie, ale za Piaseczna zobaczymy jak w środku jest pełno ludzi ale nowo jadę szybko tak nie ma korków, ale w porównaniu z wrześniem to co było we wrześniu październiku to nie widać różnicy, a daleko pani by do Poleczki ponad za Piasecznem nie wojna z nowej Iwicznej 20 minut może pani przedstawić pani ani dziękuję czy jest różnica w funkcjonowaniu Puławskiej tam co mogę powiedzieć myślę pewno są trochę większe korki w godzinach szczytu do samochodów jednak przełoży się do NATO, że autobusy jednak jeżdżą szybciej do Wilanowskiej jest odczuwana jest dużym plusem tak myślę, że jak najbardziej panda kontra ja do Wilanowskiej do końca i zostały dalej dalej, ale też ze szkoły tak, ale widać różnicę w szybkości jeszcze autobusów tylko, że auto są bardziej zatłoczone to też widać, a trudno wciąż tak trzeba czasami czasami stara się w ogóle nie siada to jest tak dużo ludzi, ale jednak ryzykujemy do ZTM-u więcej kursów na czy myślę, że więcej kursów jest ciężko zrealizować, bo na pętlach oraz usług nie są, ale myślę, że tu zrobić myślę, że na jej myślenie najlepszym pomysłem był buspas czasowy, czyli że buspas działa w godzinach szczytu, a np. weekendy czy poza godzinami szczytu z bursy włączone dlatego tak gadać no wtedy by rozluźnić korki dla samochodów samochody mogły lepiej świadczy o tym, aby tym kierowcą c, a że jednak chciał się samochodem tutaj czy to w weekend normalnie, a buspas jest potrzebny mówi agent tak wydaje mi ktoś chce jechać poza szczytami pracę no ale wtedy są mniejsze korki, więc wcześniej nie było buspasa udało się dojechać jeszcze nas jak prognoza w Mateusz dziękuję dziękuję bardzo, przejechaliśmy buspasem 6 przystanków teraz stoimy przy ulica bogaty wydaje więcej niż 2468 nimi jeszcze przyjeżdżają z jakich boków Puławskiej jest droga rowerowa całkiem sporu korek nie widać stronę miasta może większy ruch ostre właśnie, ale odbywa się w miarę płynnie poziom nagrywane, a obecnie obóz pasem na własny co Pan Radny pan Total porad bardzo krótko nie inne pierwszy raz na zmianach odpad, a ustawy, a myśli pan obóz pracy to dobry pomysł ma absolutnie genialne latają nad, dlatego że w swoim dorobku dla komunikacji pora nocna bardzo faktem mamy tak pojadą czasami w stanach półkach Tella pan daleko musi teraz wyjechać na Praga-Południe na Aqua to rzeczywiście jesteśmy w sferach to prawie na drugi koniec miał panią i co kilka przesiadek jak ma nowa postać dla pana płatne dobrej drogi, która wysiadam napęd i metro Wilanowska tutaj z przystanków Marcinkowska zgodnie z rozkładem jechaliśmy z 19 minut ludzie też wysiadają prosto na jezdnię szybka przesiadka do metra mamy porozmawiamy z naszym kierowcą przegubowca zajezdni Woronicza dzień dobry możemy przeprosić nagrywane pod samą paszę na Puławskiej mógł pan nam powiedzieć swoje wrażenia Super jest także buspasem kurs punktualne, bo my aktualny punkt lat udało się za jakieś punktualnie teraz wojen siadaliśmy najpierw przy kart członkowskich tam podobno największe korki tak pan uważacie za nie dojedzie do buspasa Piaseczna to są korki i tak do do buspasa są wjeżdżamy na buspas jest już ci przed rozpadem pan ma opóźnienia tak delikatne, ale żadne opóźnienia, ale później już, że w rozpacz jedziemy już 6 punktów, a jak było wcześniej na tej trasie masakra były bardzo duże opóźnienia do 20 paru minut do publicznej co pan, aby całą przerwę w korku pan stoi tak tak dojeżdża się na pętlę od razu rusza ruszać tak narażone będzie sobie odpoczynek ja mam śniadaniową przerwę mam 30 minut na to, że ten smacznego jak się nazywa Robert pan Robert smacznego wymierania docent przejechaliśmy buspasem na Puławskiej, a Tarkowskiego pensji metra Wilanowska teraz przenosimy się do studia wyborczej przy carskiej, gdzie moim państwa gościem będzie pan dyrektor Tomasz zdobi, który kieruje biurem zarządzania ruchem drogowym i on zatwierdzał właśnie ten buspas na Puławskiej dzień dobry ze studia gazety wyborczej Jarosław Osowski państwa moim gościem jest dzisiaj pan dyrektor Tomasz zdobi, który kieruje biurem zarządzania ruchem drogowym i właśnie przyjedziecie wkrótce co pan robi, czego pan jest sprawcą zarządzenie ruchem jest ważnym zadaniem prezydenta miasta jest to funkcja wynikające z prawa ruchu drogowym i każdy kierowca, prowadząc samochód, ale nawet nie tylko kierowca, ale rowerzysta kierujący pojazdem powinien znać zasady ruchu drogowego nad tym ruchem panuje tzw. organ zarządzający ruchem jest to w miastach naprawach powiatu, jakim Warszawa prezydent i pan podpisuje po prostu się pod wszystkimi zmianami tymi na stałe i tymi w czasie różnych remontów czy inwestycji ja podpisuję z upoważnienia prezydenta projekt organizacji ruchu, czyli właśnie schematy rozstawienia znaków poziomych, czyli linii na drogach pionowych, czyli tablicy, gdzie one mają stać jak ma być ten ruch zorganizowany i tym sposobem też zastał wprowadzane buspas na Puławskiej od początku października, które spowodowały wielką dyskusję i często to był dobry moment, żeby już teraz to był pasy wytyczać skoro brakuje dojazdów do drogi ekspresowej z 7, czyli tej Puławskiej bis równoległej i mamy tylko fragment pierwszy to był dobry moment trudno lepszy moment powstała równoległa infrastruktura, która będzie docelowo nawet 3 pasami umożliwić przejazd samochodem równolegle do ulicy Puławskiej dla przypomnienia pierwszy raz zastanawialiśmy się nad pasem już jakieś około 10 lat temu poważne analizy były prowadzone w 2014 roku, kiedy po tych analizach, które pokazały wpływ buspasa na ruch zdecydowano, że jednak poczekamy z wdrożeniem sposoby wybudowania tej drogi ekspresowej właśnie, bo niektórzy domagają się, żeby ten buspas był wcześniej, a może trzeba było wykorzystać okres pandemii, gdy ruch był mniejszy i przecież mamy przykłady bus pasów w Dolinie Służewieckiej, które wtedy wytyczono i ona już nie budziły takich kontrowersji jak na Puławskiej dolinę Służewiecką też budzi kontrowersje co więcej też było powiązane z oddaniem nowej infrastruktury drogowej, bo tylko dla przypomnienia wcześniej Dolina Służewiec KE pełniła funkcję takiej obwodnicy Południowej miasta była nawet drogą krajową przebieg drogi krajowej nr 2 po zakończeniu węźle Puławska wcześniejszego odcinka po był kierowany ulicą Puławską właśnie dolinę Służewiecką mostem Siekierkowskim na Pragę, gdzie potem od szosy lubelskiej trafiał w nowy odcinek 2 po połączeniu odcinków s2 między Puławską, a lubelską, czyli tunel pod Ursynowem tunel pod Ursynowem most Anny Jagiellonki oraz odcinek przez lasy i przez Wawer ten odcinek drogi krajowej i ten cały tranzyt został zdjęty z Puławskiej oraz z trasy Doliny Służewieckiej trasy Siekierkowskiej co wtedy umożliwiła nam wprowadzenie buspasa bez konsekwencji dla ruchu tranzytowego co więcej sporo ruchu między dzielnicowego wewnątrz Warszawskiego też przełożyły się autostradę na ekspresówkę i w związku z tym ten bus pasy mógł być wdrożone tu mamy podobny schemat na Puławskiej na dalszym odcinku poza PW została oddana równoległe infrastruktura na razie z kulawym dojazdami, ale też czekania kolejne kilka lat w perspektywie być może nawet 45 lat do powstania nowego przebiegu drogi wojewódzkiej 721 w Piasecznie albo do wyremontowania Kaśnikowski Warszawy to oznaczałoby dla pasażerów komunikacji miejskiej kolejne miesiące lata spędzone w korkach kolejne minuty tracone w każdym przyjeżdża protest przeciwko bus pasowej na Puławskiej, które wybuchły nawet radni Ursynowa z uważają, że to błąd, że to jest oni mówią o opresyjnej działanie protestują ci, którzy jeździli dalej jeżdżą ulicą Puławską samochodem, bo poprawiło się dla tych, którzy korzystają z komunikacji miejskiej im się przejazd jedno znacznie przyspieszył poprawiły się tym, którzy zaczęli korzystać z drogi ekspresowej z 7 w Puławskiej bis tzw. bo tam można szybko i dużo sprawniej dostać się do Warszawy niż ulicę Puławską, więc zasadzie te osoby, które kierują samochodem dalej pomimo istnienia buspasa jadą dalej Puławską pomimo istnienia równoległej trasy 7 Puławskiej bis są na pewno niezadowoleni, bo dla nich oznacza to godzinie porannego szczytu nieco wydłużone stania w kolejkach niż, gdyby tego buspasa nie było mówią też przeciwnicy buspasów, że i weekendy stoją teraz w korkach nie wiem czy to, dlatego że nie pamiętają jak było wcześniej czy rzeczywiście sytuacja się pogorszyła wcześniej mieliśmy przez jakiś czas pandemii w związku z tym też korków nie było natomiast te korki, które były na Puławskiej czy to przed pandemią czy na krótko przed wprowadzeniem buspasa one były charakteryzuje się takim samym czasem oczekiwania jak teraz po wprowadzeniu buspasa, ale właściwie, dlaczego te buspasy są całodobowo przez cały tydzień, jakie są pana argumenty za tym, żeby tak właśnie wyglądało w nawiązaniu do poprzedniego pytania też mamy dane badania, z których wynika, że po oddaniu do użytku 7 oraz też po wprowadzeniu buspasa liczba pojazdów, które przemieszczają się ulicą Puławską spadło około 13 to jest mniej więcej dokładnie przepustowość tego 1 pasa, który został kierowcom w cudzych zabrany, żeby być przeznaczone tylko dla autobusów i pasażerów autobusów komunikacji miejskiej, więc punktu widzenia tych pozostałych 2 pasów ten ruch nie zmienił czy gdzie działanie się podziali prawdopodobnie na 7 nie mamy tam pomiarów pod drogę, która podlega generalnej Dyrekcji nawet nie wiem czy zostały już tam pomiary uruchamiane, bo wciąż formalnie plac budowy został tylko tam wprowadzony ruch na zasadzie przejezdności, ale można domniemać, że to są kierowcy prawdopodobnie ich więcej niż wcześniej jeździło Puławską i był też tylko domniemania, bo nie mamy danych z Piaseczna ani z jeszcze dalszy odcinek nie został otwarty można zakładać, że przez to nową drogę prawdopodobnie być może jeszcze więcej samochodów wjedzie do Warszawy niż wcześniej może część tych kierowców jednak też przekonała się autobusów jest też takie domniemanie, dlatego że z badań zarządu transportu Miejskiego wynika, że liczba pasażerów po wprowadzeniu buspasa wzrosła o około 17% trzeba tego od sieci taki ogólny wzrost między wrześniem październikiem, bo studenci wracają, bo ten ruch jesienią zawsze wzrasta i październik listopad to jest taki Epic, ale w reszcie pozostałej części miasta ogólnie w tej komunikacji miejskiej tam wzrost wynosił około 9%, więc można domniemać, że ta różnica między 917 to są właśnie osoby, które wcześniej nie korzystały z komunikacji miejskiej, a doniesie przeszedł po wdrożeniu usług w całej tej dyskusji o nowych buspasach na płaskie mam wrażenie, że bardzo mało się rozmawia o tych, którzy są czy mogą być zadowoleni z tej zmiany, czyli właśnie o pasażerach, którym bardzo się przez pierwszy przejazd autobus sam zarząd transportu Miejskiego mówi, że nawet kilkanaście minut skrócił czas przejazdu między Piasecznem, a stacją metra Wilanowska tak zatem przeprowadził takie badania te różnice są najbardziej jaskrawe w godzinie porannego szczytu, kiedy nawet kilkanaście minut zostały skrócone czasy przejazdu do Warszawy i co najważniejsze to też argument za utrzymaniem całodobowego buspasa to jest czas przejazdu są stałe przez cały dzień niezależnie od tego czy mamy szczyt poranny popołudniowy między szczyt czy weekend pasażer, wybierając komunikację miejską ma pewność, że dojedzie do metra Wilanowska czy do Warszawy takim samym czasie, czyli te pana też na te głosy na petycję, żeby ograniczyć buspasa do godzin szczytu tak komunikacja miejska powinna dawać pewną dobrą alternatywę, żeby zachęcić do przesiadania się pasażerów, którzy wcześniej nie wykorzystali oburzenie korzystali taki jest cel najbardziej ceny w cudzysłowie jest kierowca, który rezygnuje z samochodu przesiada się do komunikacji miejskiej każdy samochód mniej w Warszawie to czystsze powietrze są mniejsze korki na dalszych odcinkach i do tego sprowadza tej strategii miasta, żeby tworzyć atrakcyjną korzystną alternatywę w postaci dobrego transportu zbiorowego dobra sieć ścieżek rowerowych też to na Puławskiej parę lat temu została wybudowana na całym odcinku do Lesznowoli Piaseczna ścieżka rowerowa, żeby jak najmniej osób wybierało samochody no właśnie może należy wyraźnie powiedzieć, że Warszawa musi się w parlamencie zacząć bronić przed tą rzeką samochodów, która wlała się z przedmieść, a na Puławskiej to było wg ostatnich pomiarów 62,51000 pojazdów dziennie no i bus pas jest jakąś taką formą zapory przed tą rzeką taki komunikat też powinien wybrzmieć trudno mówić o zaporze skoro równolegle do ulicy Puławskiej powstały nawet odwiozła zamienia 2× 3 pasowała drogi ekspresowe, które tu czy te samochody prosto do Warszawy akurat do Mordoru tam się kończy w okolicach Służewca Marynarskiej obecnie przebiega z 7 i my tylko przy organizowaliśmy tę infrastrukturę potem, że pojawiło się dodatkowe przepustowości dodatkowe pasy ruchu na drodze ekspresowej jeden z dotychczasowych pasów ruchu przeznaczyliśmy na buspas można podsumować taki sposób, że z dotychczasowych 3 pasów ruchu powstał 5, a nawet od węzła zamienię 6 z czego 1 został przeznaczony dla pasażerów komunikacji miejskiej pozostałe są dalej dostępne dla kierowców myślę, że tutaj by dla kierowców szkody się nie stało tak też udowadniają nasze nasze liczby jeśli chodzi o te liczby przejazdów samochodów ulicą Puławską, a zyskali pasażerowie, ale tam jednak no zdarzają się spiętrzenia ruchu czy państwo jakoś to rozładowują mamy są jakieś plany, żeby usprawnić co udało się już zmienić, a co będzie tak największy obciążenia obserwowaliśmy na skręcie w ulica Karczówkowskiej, czyli właśnie na dojeździe do węzła zamienia i w tym miejscu już praktycznie trzeci dzień obowiązywania buspasów został wydłużony skręt w lewo w godzinie szczytu porannego to było takie działania na zasadzie awaryjnej ten korek blokował nawet dojazd autobusów do buspasa, jakby ten problem udało się na początku rozwiązać, a od tego czasu autobusy jeżdżą płynnie, a my obserwujemy już bardziej spokojne co jeszcze można poprawić się ten ruch układa nie jest do końca jeszcze skończony ruch skończony proces, dlatego że jeszcze odcinek tzw. BU między leśną wolą atak czy nam się buduje przedłużenie tej Puławskiej miejsce jest 7 w kierunku Grójca wg zapewnień generalnej Dyrekcji dróg krajowych autostrad w grudniu ma zostać oddany do ruchu na zasadzie też przepustowości, ale to będzie oznaczało praktycznie znowu dla południowego Piaseczna dla miejscowości położonych na południe od Piaseczna zamienię Rumunów i to okolicę, że zamiast do tej pory przez Piaseczno dopytać się wtedy sobie do Puławskiej albo dotychczasowego dojazdu do węzła Lesznowola będą mogli wcześniej węźle Antonin albo innych zawieszać na drogę ekspresową znowu bardzo szybko ubolewam nad tym, ale dużo szybciej niż komunikacją miejską dostać do Warszawy, czyli znowu dla kierowców tamtej okolicy powstaje szybka i bezkolizyjna alternatywa podejrzewam, że po tym, otwarciu tego odcinka ten ruch z ulicy Karczówkowskiej ulicy Puławskiej jeszcze bardziej zmniejszy, ale oczywiście będziemy monitorować czy te doświadczenia z Puławską też głośne protesty nie przełożą się jakość na kolejne działania miasta, że wytyczanie następny bus pasów spowolni mamy plan wytyczenia kolejnych buspasów kolejnych badań na pewno bardzo podobną do ulicy Puławskiej ulicą drogą jest ulica Modlińska, które teraz trwa budowa dużego węzła drogowego docelowo też przesiadkowego czy mówimy o wjeździe do Warszawy od strony Jabłonny tak tak tam w tej chwili trwa budowa skrzyżowania ulicy Światowida Modlińską Północnego skrzyżowanie jedno zszywanie tak jest już dość zresztą tramwaje jest pętla tramwajowa i docelowo powstanie też punkt przesiadkowy dla autobusów podmiejskich to będzie następne buspas już tam obowiązuje buspas na zasadzie czasowej organizacji ruchu, ponieważ ulica Modlińska została zwężona w związku z tą przebudową i mamy plan, żeby tą ten buspas zachować na dłużej także po zakończeniu budowy czy ten był pasta będzie całodobowy jak na Puławskiej to będzie już tak to jest lista model tak wszystkie buspasy, które przez ostatnie 1,5 roku wdrożyliśmy są całodobowe i np. Dolina Służewiec KE jest całodobowa bitwy warszawskiej przedłużenie tych na trasie Łazienkowskiej, czyli ulica Ostrobramska też całodobowa to jest tak jak mówił wcześniej zapewnienie pasażerowi, że niezależnie od pory dnia czy weekendu jest to pewna oferta są stałe czasy przejazdu, a jeśli chodzi o zachowanie kierowców to obserwujemy tam, gdzie są czasowe buspasy np. w Alejach Jerozolimskich niedaleko od mojego biura codziennie obserwuję, że nawet poza godzinami obowiązywania buspasów duża część kierowców omija ten bez kierowcy szanują buspasy większość kierowców zdecydowanie szanuje buspasy nawet poza godzinami obowiązywania, czyli też można powiedzieć, że ten pas nie jest wykorzystany poza godzinami szczytu, kiedy tam buspas obowiązuje i w zasadzie trwa tylko wprowadza takie trochę zamieszania, bo na 1 ulicy są inne godziny w centrum późniejsze poza centrum wcześniejsze czasem też popołudniowe, gdzie indziej tylko poranne i jakby naprawdę trzeba mieć głowę na karku dobrze znać organizację ruchu albo zwolnić przeczytać zapoznać się z tablicą co może spowodować sytuacje zagrażające w ruchu, czyli te starsze buspasy, a Warszawa to ma już ich ponad 80 km w sumie też będą tak ujednolicone, żeby obowiązywał całodobowo tak docelowo takie mamy plan, ale to jest długotrwały proces, bo każdy z nich wymaga wtedy odpowiednie przygotowania projektu organizacji ruchu dostosowania sygnalizacji świetnych, ale przy okazji małymi krokami tak jak teraz na Modlińskiej będziemy robić i rzeczywiście jest także na nie trzeba kontrolować bus pasów i tak one są respektowane, bo np. na trasie Łazienkowskiej trwa remont można zobaczyć czek niektórzy kierowcy trwania kują i wjeżdżają tam, gdzie mogą tylko autobusy tak panie redaktorze to jest zgadzam niektórzy kierowcy, ale znowu pytanie o o to by co uznajemy za większość mamy zdecydowaną większość kierowców, którzy respektują znaki i mamy niewielką część kierowców, którzy tych znaków nie respektują cel z punktu widzenia komunikacji miejskiej zostanie osiągnięty tak jak na trasie Łazienkowskiej tak w Dolinie Służewieckiej na płaskiej autobusy przyspieszyły oferują stały czasy przejazdu pasażerom kilka jak pan powiedział niesubordynacja innych kierowców chcemy, żeby straż miejska albo policja ich kontrolowała, ale też dużo jest wiele innych potrzeb w mieście jest jeszcze lista aż 17 ulic, na których mogą być kolejne buspasy to są takie studia czy analizę w ratuszu chciałem spytać na tak, gdzie będą na stan na targowej alei Zielenieckiej na Grochowskiej, a może w Alejach Ujazdowskich jak pan myśli, kiedy ta zmiana na razie będą one analizowane lista powstały prezes zarządu transportu Miejskiego autobusu zdarzają się opóźnienia natomiast żadnym z nich nie mamy takiej tu sobie komfortowej sytuacji na Puławskiej, że równolegle powstaje dodatkowa infrastruktura i możemy praktycznie bez strat dla kierowców wyznaczyć buspasy tu wszędzie trzeba przeanalizować korzyści i i minusy trzeba wyważyć trzeba zapobiec takiej sytuacji np. przez korek przed buspasem autobus nie będą mogły do niej dojeżdżać będą nabierały opóźnienia przed rozpoczęciem buspasa i wszystko ma być przeanalizowane w tym opracowania czyli, wprowadzając buspasy można też zablokować, bo ja sam autobusom, a tego byśmy chyba nie chcieli mimo wszystko liczę, że nadal będzie ta sieć buspasów się wydłużała dziękuję dzisiaj za rozmowę pan dyrektor Tomasz zombie i mówi Jarosław Osowski teraz zapraszam do słuchania felietonu, które przygotował wygłosi Artur Celiński Artur Celiński na co dzień pracuje dla magazynu miasta i bardzo się cieszę, że dzisiaj słyszysz, bo to oznacza, że tak jak ja jestem ciekawy bądź ciekawa, którym kierunku podąży Warszawa, zwłaszcza w dziedzinie polityki transportowej i trzeba sobie od razu powiedzieć, że my w Warszawie ten kierunek miejscu mobilności mamy określony zmieniamy zwyczajne komunikacyjne mieszkańców uwalniamy przestrzeń ruchu samochodowego zwiększa efektywność transportu zbiorowego w centrum miasta zaś wprowadzamy rozwiązania ograniczające możliwość poruszania się samochodami podobnie robimy tam, gdzie mamy wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza brzmi trochę obco tak, jakbyśmy nie wiem mówili o Paryżu Amsterdamie być może, ale w istocie jest to zapis strategii Warszawa 2030 jest zdaniem wożących mieszkańców przedsiębiorców przedstawicieli organizacji władz miasta wszyscy chcemy do 2030 roku korzystać z przyjaznego systemu transportowego warto zauważyć, że na początku pracą tym dokumentem wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski przekonywał miasto jest jak okręt im większy tym trudniej sterować ich chcemy pytać mieszkańców, jaką wykonuje Warszawa za 15 lat jak demokrata płynąć, do którego portu zawinąć odpowiedź jest jasna problem w tym co Warszawa nie jest okrętem jesteśmy raczej kajakarzami nie był płyniemy grupy do tego samego miejsca w każdym, z jaką jest odrobinę inny pomysł na tę trasę i mamy przy tym kilku maruderów, którzy woleliby w innym miejscu, ale z różnych powodów udają, że cieszy ich obrany kierunek spójrzcie np. podczas konsultacji projektu zmian w ruchu rowerowym na Mokotowie władze dzielnicy rządu dróg miejskich okazuje się wypracowały wspólnego stanowiska pokazany projekt dają względne podejrzenia, że Mokotów nie chcę robić tego co konsultuje co proponuje np. straszy liczbą zebranych przez parkingowych jakby, licząc na wybuch wielkiego gniewu i zaprzestanie dalszych prac inny przykład ostatnio radni miejscy musieli na zarządzie transportu Miejskiego dokonania kosztownych zmian w rozkładzie komunikacji wbrew wynikom analiz, które zrobiono po otwarciu nowej stacji metra trzeba było, więc wydać dodatkowe 35 000 000zł, a co ważniejsze przy bolesnym braku kierowców nie można było wykorzystać uznawanych załóg przy obsłudze rosnącej liczby pasażerów korzystających z buspasa na Puławskiej i tak dziwne, że przy tym braku zorganizowanie tego przywództwa bałaganie związane z tym frustracji wciąż jednak płyniemy we właściwym kierunku pytanie tylko kiedy dopłyniemy do tego miasta, którym chcemy znaleźć jak to w ogóle miejsca będzie wyglądało, kiedy dotrzemy np. czy będziemy się tam, gdzie jest dzisiaj Lublana stolica Słowenii oni też kilka lat temu postanowili dym realnie zmienić swoją politykę transportową, bo zasuwa się z technicznego centrum ruchu samochodowego i w efekcie w ciągu 4 lat udział prywatnych aut w miejskim transporcie ma 58 do 39%, a liczba pasażerów komunikacji publicznej wzrosła blisko 20% dlatego powietrze jest bardziej czyste poziom zanieczyszczenia powietrza cały 2 spadł o 70% ilość pyłów Pm 2 pół o 58%, że było mało jest też ciszej, bo hałas samochodowy zmniejszył się o 6 decybeli, czyli 2007 roku, gdy wszystko zaczęło władzą Lublany łatwo było przekonać mieszkańców do tak odważnych działań oczywiście, że ludziom tak jak wszędzie trudno było wyobrazić sobie życie bez samochodów w co się dziwić po dekadach konsekwentnego przekonywania samochód to wolność wiele osób uznało to za prawo człowieka oczywiście było dużo praktycznych argumentów np. co zrobić 3 małe dzieci, bo jest się chorymi nie może tak chodzić łatkę pomieści, jakby mogło wydawać generalnie było wiele powodów, żeby zawrócić drogi jednak władze Lublany były konsekwentne i odniosły sukces po prostu zrobiły to pokazały, że to działa, a protesty zamieniły się aprobatę może, dlatego że w ślad decyzjami politycznymi poszły konkretne działania zamkniętym dla ruchu obszarze 5 proc ludzi kultury sportu różnych wydarzeń działań animacji pokazali, że przestrzeń parkingowa może być nasze wykorzysta potem inwestowane w komunikacji miejskiej stworzono system miejskich rowerów zaczęto zazielenić przestrzeń dzięki temu aż 97% mieszkańców chce zachowania wprowadzonych zmian 97% rozumiem lub dla NATO małe 3 miasto łatwo poruszać się pierwszej na rowerze z centrum w ciągu 20 minut łatwo może jechać rowerem do bardziej peryferyjnych obszarów, więc niektórzy powiedzą jak można porównać dwumilionową metropolię do 3 tysięcznego miasta mają rację, ale dlatego ich uwadze polecam Paryż jedną z najbardziej ciekawych metamorfoz Miejskiego transportu, ale Hidalgo mer Calais we Francji przekonuje, że przestrzeń miejską można prezentować efektem tych zmian będzie zmniejszenie zapotrzebowania na podróże prywatnymi autami z badań wynika bowiem, że tylko 30% użytkowników samochodów potrzebuje ich do ukończenia swoich podróży, bo np. względów zdrowotnych zostanie poszedł inaczej mają przewożą ładunki skomplikowana trasa albo po prostu brak efektywnych rozwiązań transportu publicznego natomiast pozostałe 70% samochód to przede wszystkim wygoda, więc władze Paryża pracują na tym, aby zmienić definicję tej wygody stąd np. warte 205 minut euro plan rozbudowy infrastruktury rowerowej jest dla kogo starać we wrześniu 95 miejsc biurowych w Paryżu minęło prawie 6 000 000 rowerzystów jest ich też więcej, bo statystyki pokazują, że korzystanie dróg rowerowych wzrosła o 47%, ale to co w położonej bardziej się podoba to konsekwencja równoczesne wprowadzenie ograniczeń w ruchu samochodowym i poprawieniu jakości uzyskane w ten sposób przestrzeń nawet najbardziej głośne idea zrodzona obecnie w Paryżu, czyli koncepcja miasta 15 minutowego opiera się w istocie na otwieraniu ulic w miejsce ruchu samochodowego pojawiają się zielone przestrzenie drogi rowerowe i szersze chodniki zamiast samochodów pojawiają się ludzie, a więcej ludzi tym lepiej dla naszego miasta, bo np. piszą rowerzyści to najlepszy konsumenci zobaczy w 2020 pierwsze roku aktywne formy przyczynia się po mieście czy przede wszystkim ruch rowerowy pieszy przyniosły gospodarce Wielkiej Brytanii 36,51 000 000 000 funtów okazuje się też, że piesi rowerzyści wznawiają sklepach punktach usługowych 40% więcej pieniędzy niż klienci zmotoryzowani do tego oczywiście w mniejszym stopniu obciążają budżet służby zdrowia opieki osób po prostu zdrowsi, więc takie zmiany po prostu są też opłacalne dla gospodarki miejskiej Warszawa teoretycznie zmierza w tym samym kierunku złożenia mamy podobne zapisaliśmy w strategii trzeba tylko kogoś, kto zbierze tą grupę kajakarzy prawa obecnie rezydent politykę transportową w 1 drużynę będzie pilnował tempa nie dopuść do tego, aby po drodze w obliczu różnych zdarzeń różnicy zdań protestów trwały listy wojewody i tym podobnych nie dopuści po prostu, żeby ta grupa kajakarzy dziś rozpierzchła, tym bardziej że dobre zmiany, potwierdzając działania w praktyce również w Warszawie np. widać w projekcie droga na szóstkę, czyli ograniczeniu ruchu samochodowym przy szkołach na razie mieliśmy 3 realizację jednej z nich przetrzymały uczniowie przez 1,5 miesiąca mieli okazję sprawdzić jak może wyglądać ulica bez 2 samochodów porannym szczycie po okresie próbnym czynnie opinii rodziców uczniów okazało się, że aż 82 proc respondentów uważa, że takie zmiany są dobre powinno coś na stałe w związku z tym władze miasta powiedział dobrze zostawiamy tak jak jest i idziemy dalej i rozwoju można można czy to działa oczywiście, że działa, a skoro działa to dlaczego mielibyśmy pójść dalej tą drogą szybciej konsekwentniej dalej dziękuję bardzo, do usłyszenia Artur Celiński dziękuję bardzo, za wspólne słuchanie podcastów o zmianach w warszawskim transporcie przypominam, że spotka Warszawa nadaje przygotowują dziennikarze gazety stołecznej serwisu Warszawa wyborcza PL nowe odcinki publikujemy co drugi piątek w kolejnym państwa przewodnikiem będzie Arek Gruszczyński zapraszam już dziś Wojciech Tymowski do usłyszał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WARSZAWA NADAJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA