REKLAMA

Wojciech Fangor: romantyczny racjonalista?

Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend
Data emisji:
2022-11-18 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
36:43 min.
Udostępnij:

W setną rocznicę urodzin słynnego artysty razem ze Stefanem Szydłowskim próbujemy odpowiedzieć na pytanie: kim był? Rozwiń »
W najnowszym odcinku kulturalnego podkastu pochylamy się nad losami Wojciecha Fangora. Jaką drogę przeszedł pionier „romantycznego op-artu”, cytując określenie jednego z krytyków? Czy rzeczywiście był człowiekiem, który „stanowił mieszankę klasycyzmu i romantyzmu”? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam wszystkich stron Aleksander Świeszewski to jest kolejny odcinek podcastu kultura na weekend w tym odcinku w podejmujemy wątek osoby, którym nie trzeba nikomu przedstawiać, czyli Wojciecha Fangora rozmawiamy w wyjątkowy dzień, ponieważ dzisiaj przypada setna rocznica rocznica urodzin tego wybitnego artysty naszym gościem jest pan Stefan Szydłowski, czyli filozof w Marsh rząd założyciel warszawskiej galerii Szydłowski i organizator kurator wielu wystaw właśnie Wojciecha Rozwiń » Fangora witam dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie miałem zaszczyt być także przyjaciele Wojciecha Fangora właściwie to, żeby za dużo o sobie mówi stop powiem tylko, że zainteresował się jego sztuk komisja jako licealista dzięki artykułowi Bojko, który był w takim piśmie Ameryka i później czekałem na spotkanie z gmin, które miały miejsce w dziewięćdziesiątym szóstym roku jako mieście mieszka w stanach Zjednoczonych, a przyjechał do Polski na plener zorganizowany przez Bożenę Kowalską w Okunince to były słynny Ren plenery artystów, którzy posługiwali się językiem geometrii i właściwie od tamtego czasu współpracowaliśmy dzisiaj jest właśnie 15 listopada dokładnie 100 lat od urodzin Wojciecha Fangora żył 93 lata niejednokrotnie mówił mi że, gdyby wiedział, że tak długo będzie żył toby sobie to inaczej zaplanował, dlatego że był raczej chorowitym dzieckiem i później już młodzieńcem i miał mnóstwo chorób także właśnie wychował się za młodu i dzięki temu mógł żyć tak do późnej starości i tutaj mam do pana pytanie, bo patrząc właśnie tak jak pan powiedział jako przyjaciel wieloletni przyjaciel rodziny Fangora chciałbym się definicja pan zapatruje na taką rzecz, ponieważ patrząc na wielość stylów metamorfozy transformację, która podlegała sztuka Wojciecha Fangora nasuwa się 1 rzecz czy był 1 Wojciech Fangor czy było ich tak naprawdę wielu był 1 bezwzględnie to jak ktoś bliżej poznał twórczość Fangora, bo to nic chyba osoby znać, chociaż zawsze jest to jakiś się dodatek i niezwykle istotny, ale Fangor był 1 i no i kiedyś z agami napisał włoski wielki filozof współczesny napisał coś takiego, że prawdziwie współczesny człowiek to jest taki, który trochę odstaje od tej współczesności jest jakby trochę archaicznym i Fangor był z taką mieszanką właściwie klasycyzmu romantyzmu czy takiego i malarstwie historii polskiej i on z 1 strony trochę odstawał od tej rzeczywistości otaczającej bez względu na to gdzie był, ale z drugiej strony to ona go niesłychanie interesowała on miał taki zmysł racjonalistyczne, że po prostu wszystko sprowadza do i podstawowych pytań, dlaczego jak co i to była jak no przesłanka jego twórczości życia, że zawsze staną się nie odpowiedzieć sobie na te podstawowe pytania nawet nie, stawiając ich, ale w ten sposób no pracując, poznając świat, poznając ludzi i to można powiedzieć, że rzeczywiście był różny, ale rzeczywistość zmieniała wokół niego dlatego np. czy no i część ludzi stawia mu z tego powodu zarzut, że czterdziestym dziewiątym roku debiutował w ówczesnym salonie wystawowym i takiego stowarzyszenia artystów naukowców i które mieściło się fuzje teatru żydowskiego, który był w tym miejscu, w którym dzisiaj znajduje się Victoria hotel Victoria w Warszawie tam i on pokazał takie kubizmu ująć c pejzaże właściwie i wystawą tą najbardziej zachwycił się sam organizator tej wystawy Bogusz i z ich przekazał też gratulacje z powodu tej wystawy Fangora owi Henryk Stażewski, a poza tym to Fangor był rozczarowany, bo nikt nie przychodził nikt o tej wystawie pisał i w ogóle przyszło to bez Echa Fangor w tym czasie z no myślał o emigracji, ale dowiedział się, że na wizę do Stanów zjednoczonych musi czekać 10 lat, więc właśnie tutaj te jego postawa racjonalistyczna, że w cel to mówił mi tak że, ponieważ trzeba było tu mieszkać trzeba było żyć więc, aby pracować i ją szukał dla siebie jakieś możliwości zarobkowania jako malarz jako człowiek sztuki i no m.in. właśnie też jego takie dni później pięćdziesiątych latach 2 główne zajęcia to sztuka plakatowa, w której właśnie no osiągnął bardzo wiele, dlatego że on nie był z wykształcenia grafikiem i to okazało się było jego siłą, bo właśnie dzięki temu on wniósł do polskiego plakatu coś co później wiązało się z w ogóle samym imieniem polskiej szkoły plakatu, bo właśnie te plakaty były malarskie niekomercyjne i właśnie jego plakat mury, ale Pagi został uznany za plakat najważniejszy inicjujący historię polskiej szkoły plakatu tutaj na marginesie można by dodać, że właśnie wtedy nie trzeba było reklamować filmów w kinach, dlatego że po prostu to była jedyna rozrywka przed kinami stały niekończące się kolejki NATO jest w komitecie centralnym partii pracowała pani prawi nowa z pokrewną ona zresztą opiekunka Daniela Passenta związanego jak wiadomo z polityką i ona wymyśliła, że cena robić plakat filmowy i w ten sposób powstała Polska szkoła plakatu kim tutaj mamy właśnie dotykamy kwestii plakatu jednak Fangor z najszerzej kojarzony oczywiście z obrazami, zwłaszcza abstrakcyjnymi, a tutaj zestawem, jaki był jego stosunek właśnie do tego osiągnięcia kwestionowanych w plakacie, jaką patrzył na ten etap swojej twórczości, czyli właśnie lata pięćdziesiąte o tym głównie lata 50 w Cionek 60 osób etap okres polskiej szkoły plakatu wycieka Fangora bardzo cieszyły sukcesy polskiej szkoły plakatu i cieszyło też to, że rozwinął się ruch kolekcjonerski w Polsce dzisiejszej właśnie z szczególnie nastawiony na plakat także to pozwoliło przypomnieć i całą tą jego twórczość właściwie dziesięciolecie od pięćdziesiątego pierwszego po sześćdziesiątego pierwszego roku, kiedy właśnie powstały te wszystkie jego znane plakaty jak właśnie wspomniany mury, ale palić Marklowic, która zaczęła drugi etat polskiej szkoły plakatu, ale między czasie też zamawiali u niego plakaty i tacy ludzie jak Andrzej Wajda to jego plakat właśnie popiół diament był takim bardzo znany w tym samym okresie umożliwia nam jeszcze niewinnie rodzie tak winnica w jakiej no stan jest dużo było takich Carmen tak dalej to, bo byłoby wymieniać, bo to powstało ponad 100 plakatów, które przeszły do historii, ale w tym samym czasie też co właśnie dobrze wspominamy o plakacie, bo inny i to doświadczenie w plakacie i doświadczenie we współpracy z architektami, który był równoległe on współpracował z takim zespołem Sołtana, który był jednym z najwybitniejszych teoretyków i architektów polskich, który zresztą podobnie Fangor emigrował do Stanów zjednoczonych i są tam wtedy prowadził w warszawskiej Akademii sztuk pięknych taką pracownię eksperymentalną i to było niezwykłe, bo tam Fangor zetknął się w współpracował ze Stanisławem Zamecznik wiem z Oskarem Hansenem i z Hryniewicz cię stać wybitnymi architektami, którzy mnie i do też spowodowali rząd zyskał nowe kwalifikacje ma takiego myślenia o przestrzeni i czucia przestrzeni to to było niezwykłe, bo to właściwie można by powiedzieć, że stanowiło i jako zapowiedź czy fundament jego dalszego myślenia o malarstwie i pracy malarza od 19500607. roku przestrzeń stała się lejtmotywem stała się tym zagadnieniem, którego najbardziej interesowało i robił wszystko, żeby jakoś znaleźć możliwości postawienia problemu przestrzeni sztuce współczesnej w sposób dotychczas nieznany w sposób taki, który otworzy nowe Horyzonty naszej wyobraźni i dlaczego w sposób nieznany, dlatego że on już podchodzi do tego tematu w taki sposób historycznej tak jak to robili Kubisz ci czy jak próbowali ido tego tematu podchodzić surrealistów, a tutaj nagle właśnie z 1 strony mając do czynienia z ze ścisłymi umysłami i architektami, którzy doskonale znali się nam współczesnej matematycy NATO po login i także praktykami, którzy realizowali różnego rodzaju zamówienia tak jak np. stadion warszawianki czy dworce kolejowe na linii no tak jak Śródmieście na świadczy Powiśle i to było niezwykłe istotne i w sensie takim bezpośrednio artystycznym zaowocowało wspólną wystawą Fangora Hansena w Zachęcie, która nie była zapowiedzią jego indywidualnej wystawy w salonie nowej kultury czy jak to się mówiło salonie po prostu, które znajdowały się w tym samym miejscu jestem właśnie, gdzie w foyer teatru żydowskiego ówczesnego zmierza pan pewnie do kwestii pierwszego w nowej momentów w dziejach świata sztuki zapewne to by nas rozszyfrował pan z Treflem ze złem, zanim zajrzę do tego dotrzeć oczywiście to to pojawiło się tutaj 2 ważne sprawy w tej wystawie z Oskarem Hansenem by z jednej z starano się podkreślić uwagę, że właśnie przestrzeń jest niezwykle istotna, że widzowie są też istotni i oni wchodząc do galerii znajdują się wobec czegoś rada i to zależy od ich wyobraźni ich przygotowanie ich aktywności także intelektualnej jak oni zareagują w tej przestrzeni, a w przypadku wystawy pięćdziesiątym siódmym roku w Zachęcie ta reakcja była minimalna tam właściwie nie zauważono tych obiektów plastycznych, które były w przestrzeni nad natomiast były one niezwykle istotne, bo były to właśnie płyty piśnie malowane na czarną szarą biało powiedz znane, które były niezwykle istotne w tym sensie, że i stanowiły rodzaj powierzchni krzywych, do których później Fangor bardzo nawiązywał, ale także właśnie to oddziaływanie takiego przejścia balonowego od białego do czarnego powodowało, że właściwie nasza percepcja doznawała pewnych zakłóceń brak konturu powiadał, że widzenie nie mogło się zakotwiczyć i to czyniło, jakby sytuację szczególną, że dzieło i współgra z nami, że my szukamy miejsca, żeby zobaczyć dzieło i to było niezwykle istotne i to stanowiło też przygotowanie Fangora do z Mal dostrzeżenia tego właściwie Tzu zaczęło powstawać w niego pracował on przygotował kilka płócien zrobił to rodzaj pot ma Love pod planowane obrazy i te płótna zostawił na sztalugach i rozmieścił na ścianach swojej pracowni i po powrocie zobaczył, że właściwie te niedokończone obrazy właściwie dopiero zacięte obrazy one ze sobą z schodzą dialog zaczynają tworzyć pewnego rodzaju konstelacje i zależą od siebie i zaprosił Stanisława Zamecznika, żeby opowiedzieć o tych swoich odczuciach i sprawdzić czy on też podobno uczuciach i to doprowadziło do tego, że z tych obrazów niedokończonych Fangor nazywał obrazami głodnymi wówczas Jian co nie jak nienasycone bylicy i we współpracy ze Stanisławem zamysł czynnikiem wymyślono taką swoistą aranżację przestrzeni galerii i aranżacji, która czyniła widza współtwórcą efektu plastycznego, bo w zależności od tego gdzie widz się znajdował to ogarniał zupełnie innego rodzaju układ napięć pomiędzy poszczególnymi pracami i to nazwano później sztuką Environment i Aleksander Wojciechowski wybitny Polski historyk sztuki napisał, że było to pierwsze w historii sztuki światowej Environment w pełni świadomy i w pełni zrealizowane także to jest to studium przestrzeni ma już swoją właśnie taką długoletnią historię legenda, aby można powie tak wręcz legendę i warto powiedzieć, że wielokrotnie i żądano wręcz od Angola, żeby on odtwarzał to studium przestrzeni i ono w jakimś stopniu było odtworzone na jego wystawie z jubileuszowej w centrum sztuki współczesnej w 2003 roku, ale nie no nie było tego działania tego zaskoczenia Fangor był troszeczkę tym do z lubością widział swoje obrazy, ale był tym też tak rozczarowany, bo sam nie miał tej przyjemności takiego zaskoczenia efektu, który chodziło pierwotnie i później także, gdy analizowałem jego wystawę w 2012 roku muzeum Narodowym w Krakowie tez ówczesna pani dyrektor muzeum Zofia Gołubiew no i prosiła, żeby jakiś sposób nawiązać do tego studium przestrzeni i staraliśmy się jakby, posługując się nie mieliśmy dotarcia do wszystkich tych obrazów, które były użyte wszyscy tym przestrzeni to z obrazów ideowo bliskich stworzyliśmy taką konstelację w pełni świadomi tego, że my właściwie robimy rekonstrukcję, że robimy dokument, a nie nie nowe dzieło sztuki prawda, że to jest retrospektywna wystawa, więc możemy się na to pozwolić prosiliśmy, żeby tak to traktować, a w tym miejscu 1 rzecz zastanawia, bo właśnie rozmawiam tutaj przestrzeń fascynacjom fascynację przestrzenią my nie zastanawia jak i w wpływ na sztukę Fangora wywarła fascynacja astronomem, którą przejawiał przez całe życie w tym kontekście no niezwykłych, dlatego że rzeczywiście Fangor bardzo długo się tak nosił z podjęciem decyzji czy iść w stronę astronomii czy w stronę sztuki i jedno drugi było jego wielką pasją i chcę powiedzieć, że miał też stronami sporu osiągnięcia, bo zaraz po wojnie on sam budował sobie aparat optyczny i właśnie wprowadził obserwacje i korespondował z najwybitniejszymi wówczas astronomami polskimi także później podarował profesjonalny teleskop polskiemu Towarzystwu astronomiczne Emu i został honorowym członkiem Towarzystwa po powrocie do Polski z emigracji i astronomia myślenie o z przestrzeni ma jakby wpisane w konstytucję, która da ze tutaj to też było, gdy rozmawialiśmy studium przestrzeni to właściwie pozwoliłem sobie na taki żart trochę prowokacyjny, bo powiedziałem, że właśnie niej i z wojsko zrobiło się w miniaturze to co poza murami galerii jest w naturze, chociaż my nie myślimy o tym, że jest to studium przestrzeni wystarczy, że pójdziemy do parku albo popatrzymy na niebo i Hans musi właśnie tak ze właśnie w tym sensie uznał, że dotarł do jakiego rodzaju granicy sztuki Sojusz dalej Sień nie dało pójść, bo to studium przestrzeni no było taką formą absolutną, która właśnie takiej pełnej formie występuje na nieboskłonie tak, gdzie ta dynamika właśnie tego co tam rozświetla i po skłonna jest permanentnie na IT jest właśnie relacja masa do zysku całego nieba składu też jest niezwykle istotna prawda czy posługujemy się jakimś instrumentem optycznym czy gołym okiem i w zależności od sytuacji także to to było na pewno bardzo ważne i też ostatnio taką wystawą, którą można powiedzieć, że wspólnie z Wojciechem Angolę planowaliśmy i i on już nie mógł przyjechać sam ją realizowałem była wystawa PGE się w sopockiej galerii, gdzie nie właśnie była wystawa dedykowana Heweliusz owi właśnie wielkiemu astronomowi kule, który zasłynął także tym, że wykonał cały szereg rysunków takich map nieba, do których Fangor nawiązał w ostatnim cyklu swoich obrazu i to było w duchu tego cyklu, który prowadził od 2005. roku takiego myślenia w kategoriach palimpsest tu w darze coś na czym powstaje i tutaj z pełnym takim szacunkiem dla Heweliusza zostawiał jego rysunek z zostawiał jego łacińskie nazwy gwiazdozbioru i interpretował tylko tę rzeczywistość Heweliusza po swojemu, posługując się kolorem i jakimiś elementami takimi interwencjami geometrycznej właśnie, wykorzystując szkolą także to wielka sprawa tak bym chciał, żebyśmy poniekąd na ziemię wrócili z marnie moment dopadł Haas padło słowo emigrację no właśnie przecież Fangor spory kawałek życia spędził na emigracji z czego 13 przypadła na stany Zjednoczone, w których od połowy lat sześćdziesiątych do końca 90 tych żył pracował w chciałbym się zapytać, jaką wspominały te amerykańskie lata powietrznym w zasadzie to całą emigrację wspominam bardzo dobrze, ale chętnie też rząd mówił o momentach ciężkich przykry czy bym takich, które jakoś musiał sobie z tym poradzić, ale zieloną emigrował 1001. roku do Wiednia później był Paryż Berlin baw i stamtąd w sześćdziesiątym szóstym roku jak zmieniła się ustawę imigracyjną w stanach Zjednoczonych mógł legalnie wyjechać do stanu wcześniej był już 2× na takich dłuższych pobytach w stanach, bo dlatego, że my jeszcze pod koniec lat pięćdziesiątych poznał Beatrice Terry bardzo ważną postać jego życiu, dlatego że ona była wprowadziła Gres Gallery w Waszyngtonie i ona zachwyciła się talentem Fangora jego twórczością i FIZ właśnie w pewnym sensie spowodowała jego wyjazd z Polski, bo podpisała kontrakt z węgorzem i przez pierwsze lata kupowała od niego obrazy co gwarantowało taką stabilność finansową Fangora, ale po jego przyjeździe do Stanów ona także umożliwiła mu szereg kontaktu warto powiedzieć, że Fangor nie przyjechał do Stanów zjednoczonych jako osoba kompletnie nieznana on już w 60 piątym roku został rozpoznany jako wybitny artysta, który tworzy zupełnie inny rodzaj sztuki optycznej niż w stanach Zjednoczonych prawda tworzy tworzono i zwrócono na niego uwagę na wystawie galerii Lambert w Paryżu i na podstawie tego co tam pokazywał, czyli tych kół i kręgu zwanych magicznymi i właśnie zaproszono go na taką przełomową dla pop-artu i zupełnie fundamentalną wystawy Response, a która miała miejsce w nowym Jorku i to z uczyniło Fangora już ważnym w ówczesnym świecie sztuki to spowodowało że, gdy 1006. roku przyjechał do stanu to natychmiast z współpracę zaproponował Arthur Lejba, który był wtedy wybitnym należy z tą jedną z najważniejszych galerii w nowym Jorku czy galeria sale galerii to się nazywało i który pochodził z Polski i miał też z galerii Lebensteina i niezwykle cenię obydwu artystów i to spowodowało też, że pan robi natychmiast uczelnie amerykańskie zaproponowały współpracę także Fangor zje znalazł pracownie w niedzielę psy w media są i to był stary teatr, który musiał wypowiedzieć umowa, acz zlikwidować ideowym nieprawda, żeby i zyskał olbrzymią pracowni takiej, jakiej nie miał nigdy dotychczas i no i zaczęło się właściwie można powiedzieć taki złoty okres w jego życiu, bo 7 w Ameryce PiS powstały jego najsłynniejsze abstrakcję patrząc na nasz krajowy rynek aukcyjny to większość wtedy przecież powstał no tak to jest właśnie po pierwsze, zaczął malować obrazy w takich formatach amerykańskich, czyli seksem cechy właśnie takiej wizji ser i ten okres z współpracy z Arturem Lech był niezwykle owocny i takim kontrapunktem takim momentem wiążący, jakby całości tego nie okresu to była wystawa w Guggenheim muzeum indywidualna wystawa w grudniu się w 1500 siedemdziesiątego roku i był to też, jakby taki efekt jego współpracy z galerią lejemy wtedy właśnie jeszcze przed tą wystawą miał szereg bardzo ważnych recenzji w kształcie innych wpływowych pismach amerykańskich m.in. taki bardzo wówczas ważny krytyk Kennedy i napisał, że Fangor stworzył nowy rodzaj romantycznego artu, że być może go słowiańskie korzenie właśnie tutaj miały na to wpływ kuratorka dyrektor Guggenheim zwracali uwagę na to, że ówczesna twórczość Fangora była i nie tylko właśnie istotna intelektualnie, ale i miała coś więcej niż balast kwoty liczne w Ameryce ten, bo oni właśnie była niezwykle atrakcyjna wizualnie, że Fangor dał się poznać jako wybitny kolorystyka, że nie dość ze właśnie takie zyski zastosowanie minimalnych środków wyrazu właśnie przez koło okrąg to jeszcze do tego właśnie fantastyczne łączenie kolorów zaskakujący czasami, ale niezwykle atrakcyjne estetycznie i wciąż nie przyjechał romantyk z Polski do Stanów zjednoczonych coś takiego ciała zaraz wypowiedzieć i to z zabiło nieprawdopodobne wrażenie i sukces był niesłychany jego wystawy Guggenheim muzeum wtedy on specjalnie na tę wystawę przez rok malował obrazy wielkoformatowe największy obraz, który w tej chwili mogą państwo zobaczyć czy Pałacu Opatów w Oliwie on ma 6m 40cm szerokości prawda to to właśnie cały cykl tych takich olbrzymich obrazów powstał w tej jego pracownik Maddie są i w latach 6970 ubiegłego wieku tutaj chciałbym jednak do 3 ze znaczy być i w tym kontekście, dlaczego wrócił tak naprawdę do tej Polski, jeżeli tak w stanach święcił triumfy kariera się rozwijała, dlaczego zdecydował na ten powrót do Polski no to jest także nic nie jest dane na wieki tak ze po śmierci Lejdy galeria szalet właściwie uległa rozwiązaniu i Fangor nie znalazł dla siebie i galerii, która by no mogła z różnych sukcesem go reprezentować jak galeria lewy i miało oczywiście tam od czasu do czasu jakieś wystawy, ale one nie były już tak istotne i no i sanacji wybitny kolekcjoner angielski napisał książkę, w której wspomina Fangora, że my właśnie Fangor za szybko zrobił karierę i to spowodowało, że później właściwie ta kariera jego chyliła się właśnie ku zapomnieniu i ich właśnie z Bangor wypadł z tej amerykańskiej ekstraklasy chargé wypadł z ekstraklasy, ale miałbym tutaj pytanie musimy zmierzać do końca radnych czy Fangor pod koniec życia czuł się artystą spełnionym czuł się spełnionym uważam, że to była bardzo dobra decyzja, że wrócił do Polski w dziewięćdziesiątym dziewiątym roku, tym bardziej że od połowy lat osiemdziesiątych do 0909. roku mieszkał sam PFR w nowym Meksyku i uważam, że to było miejsce takie emeryt emerytów, gdzie profesorowie z 3 amerykańskich uczelni milionerze i tacy ludzie spełnieni prawda czekali tam na z właśnie te swoje ostatnie dni i on uznał, że jest ma w sobie tyle siły energii pomysłów, że musi po prostu nas próbować w Polsce i wrócił 90 tym dziewiątym roku początkowo jakoś tak z był pewien opór środowiska uważam, że jeżeli jest tak wielkim artystą tak wielkimi sukcesami po co wracał do Polski natomiast no z między czasie miał 90 tym roku wystawy w Zachęcie, która w zasadzie była dobrze przyjęta, ale też no źle przyjęto jego malarstwo późniejsze obrazy telewizyjne obrazy między twarzą owe to w Polsce jednak w tym czasie uważano, że właśnie taki zwrot stronę figuracji i szeroko pojętej był, jakby taką zdradą swojego właściwego stanowiska tutaj, iż ich jak odebrano panu Igorowi możliwość zmian w swej postawie to od czego zaczęliśmy naszą rozmowę natomiast Fangor cały czas się zmienia interesowały go nowe zjawiska pierwszy obraz telewizyjny wspaniały cykl, który był taką istotną krytyką mediów elektronicznych, zanim powstała sztuka krytyczna itd. to on właśnie takiej perspektywy można powiedzieć socjologicznej bardzo zajął ciekawe stanowisko obnażający wpływ telewizji na kulturę zachowania na politykę na wybory społeczeństwa amerykańskiego i ten pobyt w Polsce zaczął się pierwsza jego większa wystawa była 2002. roku biurze wystaw artystycznych Katowice później retrospektywna wystawa w zamku Ujazdowskim i no od wystawy, którą przygotowało muzeum Narodowym w Krakowie zaczął się właściwie jego sezon, bo wtedy niezwykle wzrosło zainteresowanie wręcz moda na Fangora wyrażeń mowy tak rozpoczął także kolekcjonerzy my no trzeba przyznać, że taką takim prekursorem kolekcjonerstwa sztuki najnowszej w Polsce i w tym sztuki Fangora był Wojciech Fibak, który jeszcze w będąc w stanach Zjednoczonych kupował obrazy Fangora i inni poszli tym ślady także ta moda na jego twórczość trwa do dzisiaj no głównie kolekcjonerzy interesują się to sztuką abstrakcyjną oparto polską, ale coraz więcej zwraca się ku twórczości późniejsze no właśnie jest w sumie w morze jako poetę potraktować chyba jest jakaś ironia losu się kryje, że Wojciech Fangor czy mariaż, który niegdyś malował portrety Lenina stał się kilkadziesiąt lat później ulubionym artystą lokalnych kapitalista, w którego sprawne za miliony złotych na aukcjach są sprzedawane właśnie sezon na Fangora tak jak pan mówił trwa najlepszy no tak mamy my należeliśmy postawić kropkę nad i niestety z chęcią prowadziłem rozmowy jeszcze dłużej, ale niestety czas nagli już dziękujemy za rozmowę dziękuję bardzo, bardzo się cieszę, że mogliśmy wspomnieć Wojciecha Fangora na setną rocznicę urodzin Aleksander Świeszewski rozmawiał z panem Stefanem Szydłowskim bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: KULTURA NA WEEKEND TYGODNIKA POLITYKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA