REKLAMA

"Słoń": jak w Polsce robi się odważne filmy queerowe?

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-11-19 10:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mile Krawczyński reżyser filmu słoni jest teraz z nami dzień dobry cześć dzień dobry część część firm od tego weekendu znajdziecie państwo w polskich kinach no słoni to film, jakiego w Polsce jeszcze nie było główny bohater Bartek tutaj w tę rolę wciela się fenomenalny Jan Hrynkiewicz mieszka ze swoją matką w tej roli również wspaniała Ewa Skibińska naj mają takie gospodarstwo na wsi na Podhalu 2 konie, a takim wielkim marzeniem Bartka jest wybudowanie stadniny, iż Rozwiń » szkoły jeździeckiej no jak to zwykle w filmach bywa pojawia się ktoś jeszcze w tym przypadku David Paweł Tomaszewski w tej roli, który jest katalizatorem dla tej opowieści, ale również dla emocji i dla dojrzewania Bartka no kamień ukrywa, że to jest historia inspirowana swoimi doświadczeniami, chociaż zaznacza, że to nie jest absolutnie autobiografia, ale rozumiem, że chciałeś opowiedzieć właśnie o tym jak jak wygląda sytuacja osoby homoseksualnej w małej wsi na prowincji w Polsce tak tak ZIT właśnie wspominała nie jest to autobiograficzna historia ale, ale sporo sporo elementów mojego życia lub lubisz po prostu efekt trwałym sobie to przez przez własne doświadczenia, ale faktycznie zbudowana jest też na wielu historiach, które znam, bo faktycznie i nowego Targu i też niekoniecznie jest z nowego Targu Podhale właśnie inny, ale niekoniecznie to są historie stamtąd, ponieważ wieczna jest tam w notowanych dziś więcej pewnie 1314 lat, więc od tego czasu a jestem też w biurowym środowisku, więc siłą rzeczy otaczają mnie historie i wiesz to jest to jest wspólny mianownik do do wielu historii i też co jest ciekawe, że faktycznie jak poznać nową osobę z krajowego środowiska to faktycznie ten temat coming outu i rodziców zawsze się przewija no tak no, a zwłaszcza, że jesteśmy przyzwyczajeni trochę wieś do tej historii z dużych miast Warszawy z Note takie firmy i również w Polskiej kinematografii mieliśmy, a ty dlatego wydział na początku to jest taka opowieść, jakiej jeszcze nie było, bo tutaj właśnie skupia się na tych doświadczeniach małych nawet nie miasteczek wsi sam jestem z Podkarpacia i być może dlatego ta historia tak bardzo też dotknęła moich emocji no bo tam życie po prostu wygląda inaczej i też trudniej jest i o prywatność jak rozumiem trudniej też jest o akceptację tolerancję tak ciężko, kiedy kiedyś jest inna w jakikolwiek sposób to zawsze wtedy się jeździć na świeczniku i faktycznie to jest bardzo duży problem takich małych społeczności, czyli to być na języku na językach ja i myślę, że to jest głównym problemem tutaj też matki Bartka, która faktycznie tak tak przeżywa to, że wszyscy o nich mówi już tak troszeczkę wybiegam de fabuły, ale faktycznie myślę, że chciałem przekazać tą resztą atmosferę w firmie kiedy, kiedy wszyscy to właśnie mówią nigdy nie koniecznie chciałbyś chciałabyś, żeby tak było na, ale z drugiej strony na twój bohater Bartek nie jest nie jest ofiarą on nie jest aktem chłopakiem, który chowa się po kątach albo udaje, że rzeczywistość jest inna niż jest prawda nie to właśnie to jest właśnie myślę coś nowego jeśli chodzi o cyfrowe polskie kino, że ten bohater od początku wierzy w GM od początku też widzimy tu nie chodzi w ogóle o to rząd odkrywa, że ma z tym problem ze swoją tożsamością on ma jego problemy leżą, gdzie indziej jego problemy leżą chociażby w relacjach rodzinnych czy w tym uwikłań, które właśnie ma swoją matką czy w tym, że nie potrafi odróżnić egoizmu od zadbania o siebie jeszcze znane są dziś te sprawy, które krążą dookoła niego, a to, że jest gejem to to myślę, że nie ma aż paradoksalnie aż tak dużego znaczenia myślę, że no teraz nie chce już po opowiadać Orion popowo, ale faktyczne, ale jesteś taka bym Weaver znana historia, w której myślę, że każdy odnajdzie przez to, że wszyscy konta rodziców i każdego z nas dotyczą też te problemy w mniejszym lub większym stopniu, a i to jest historia przede wszystkim właśnie o przekraczaniu pewnej granicy myślę i dzięki temu przekroczeniu jesteśmy w stanie wykonać kolejny krok to jest film o wykonaniu tego kolejnego kroku swoim życiu no właśnie świetnie o tym powiedziały, bo na mnie tych pokładów w tym filmie jest jest znacznie więcej zresztą mam takie wrażenie ziem jeden z nich, czyli temat tego rozdarcia ludzi, którzy musieli wyjechać z małych miejscowości z prowincji i też ta opowieść o powrotach do domów takich trudnych młodzi twórcy zaczęli oni coraz częściej opowiadać widzieliśmy to ostatnio w glebie soli np. od innej strony, ale gdzieś, gdzie te firmy ze sobą dialogu ją to jest jakieś takie pokoleniowe doświadczenie tego właśnie się wyjeżdża się zmienia no właśnie, że trochę później relacje wyglądają inaczej tak to prawda Wierzbno wyjeżdżamy opuszczamy domy często jesteśmy do tego zmuszeni, ponieważ chcemy też wykonać kolejny krok w życiu jak wiadomo wielkich miastach tylko jest to możliwe często, a i potem już trochę mam wrażenie, że obserwujemy inny świat to przyjeżdżamy do domu na własnych warunkach trochę innych warunkach i to pytanie jak bardzo my zmieniamy jak bardzo zostaje takie samo środowisko, do którego wracamy i my tam jeszcze będziemy pasowali, a i ja cały czas zastanawiam nad tym co możemy zrobić dla tych osób, które zostały i myślę, że i wiem czy będzie zrozumiałe co powiem, ale jeśli ktoś wyjeżdża dużego miasta np. potem wraca jak powiedziałem swoich warunkach i przemyca trochę na tę wieść do tego małego miasteczka trochę tych pomysłów dużego świata trochę innego spojrzenia to myślę, że tak poseł po swoich doświadczeniach widzę, że nawet jeśli na początku jest jakiś opór społeczności już rodzinę to to zaczyna potem kiełkować i to zmienia myślę, że właśnie my mamy tutaj taką sprawczość swoich rękach, że jeszcze tu nie chodzi jak wielki aktywizm nawet, ale po prostu rozmowę myślę, że rozmowa w tej dodaje ty zawsze wiedziałem że, że chcesz wyjechać czy wiedziałeś, że musisz wyjechać jak to wyglądało u ciebie no tronie nie miałem wyjścia chciałem to znaczy nie miałem wyjścia z 1 strony miały jeszcze mógł tam zostać, ale z drugiej strony miałem ich marzenia do zrealizowania i te marzenia były możliwe on do spełnienia tylko jeśli jeśliby wyjechał, więc boli taka naturalna ścieżka wyjazdu na studia po prostu przez długie lata nie lubiłem wracać nowego Targu przez różne właśnie sytuacje, w których znalazłem zaraz przed opuszczeniem miasta, czyli wyobcowanie dokładnie sytuację trochę ex mojego filmu, a więc potem wracałem nie były to przyjemne powroty myślę przez przez kilka lat nawet, ale teraz absolutnie uwielbiam wracać na Podhale mam taki system metali szkła tutaj do tego miejsca im się to gesty w swojej firmie, że nie pokazuje tego Podhala tak tylko w negatywnym świetle i zdrowych ciemnych barwach, ale też jako magiczne miejsce dla mnie to jest magiczne miejsca i nawet przyjeżdża teraz rodziców to przez pierwsze kilka dni myślę sobie, że mógłbym tam mieszkać a, ale potem faktycznie gdzieś po tygodniu czy czasami do systemu ich dłużej, a to to brakuje bodźców jednak lubię takie bodźce, które zostają dużego miasta no mówi delikatnie, że niepodanie nie przedstawiasz Podhala ciemnych barwach na Podhale słoń wygląda jak bajkowa kraina sielankowa piękna piękna natura piękne kolory piękne piękne światło też widzę w tym filmie twoją miłość po prostu do do natury tak nie wiem pasów po moim doświadczeniu wydaje się, że jeśli ktoś urodził się w takim miejscu tego chyba nie da wyplenić tak dokładnie wiesz mogę tylko w troszeczkę krytycznych, a które krytycznie podejść do ludzi, którzy tam mieszkają no niestety tutaj tutaj wiadomo, że można spotkać z cudownymi osobami osobami, które Arek, które nie do końca nam sprzyjające, ale też chcę pokazać zawsze myślę to jest ważne w kinie, żeby pokazywać, że nikt nie rodzi zły, że różne sytuacje życiowe nas po prostu wypychają czasami na nieciekawe tory, ale też dla każdego jest właśnie jakaś nadzieja i myślę, że tutaj tak samo dla dla tych bohaterów, którzy nie do końca są sprzyjające Bartkowi znajdziemy jakieś wytłumaczenie też dla nich czy ten odbiór publiczności taki bardzo entuzjastyczny i też nagroda czy to było dla ciebie jakieś takie miłe zaskoczenie czy zastanawiałeś się przed przed premierą słonia jak to w ogóle będzie no teraz przechodzi moje najśmielsze oczekiwania w ogóle nie tylko słonia, bo faktycznie już wychodzimy z jakiego Adele undergroundu jednak, a tutaj widzę że, że wszyscy kojarzą i recesja się do nas mówicie zabicie zapraszają nas właśnie do różnych mediów co jest niezwykle miłe jeśli chodzi o sam odbiór publiczności to ja pamiętam, że premiera filmu była na nowych horyzontach we Wrocławiu i byłem ogromnie zestresowane tego dnia i poprzedzający poprzedzające dni, dlatego że nie ma pojęcia co się wydarzy niż jesteśmy publiczności jeszcze publiczności festiwalowej i masz pojęcia, jaki będzie odbiór, więc byłem bardzo zestresowane pamiętam potem mniej więcej godzinę przed projekcją zobaczyłem wszystkich z naszej ekipy ich wtedy pamiętam, że i ludzi chodzących do sali wieś pomyślałem działał, że faktycznie ktoś przyszedł ojciec mój film to było bardzo miłe uczucie wtedy pamiętam, że ten stres już zszedł, a potem jak było spotkanie bezpośrednio po projekcji pierwszej, a pamiętam, że pierwszy chłopak, który odezwał na sali powiedział, że marzyłby, żeby Sowa bardzo chciałby zobaczyć film, a jak miało 1516 lat taki te jego zdaniem po prostu całkowicie mnie rozbroiła i spowodowało wiesz, że rzeczy kompletnie nie boję pokazywać tego filmu po prostu wszędzie rozmawiać w ogóle wiesz nie mam żadnego z żadnego strachu żadnych żadnych oporów i widzę, że po prostu komuś ten film jest potrzebne to jest najpiękniejsze co można usłyszeć po zrealizowaniu filmu, że ten film trafia trafia do ludzi, żeby potrzebne jest świetny też dobór aktorów to wielkie brawa Jan Rynkiewicz Paweł Tomaszewski też, którzy biorą udział w bardzo odważnych scenach seksu wiem, że tutaj na planie towarzyszyły wam koordynatorki scen intymnych Helen Katarzyna Szustow i Marta łacha, ale rozumiem, że to też były takie no szczere rozmowy przed w ogóle rozpoczęciem zdjęć z Janem Pawłem na co oni się godzą i czy są gotowi właśnie do takich ról tak tak to prawda w ogóle zresztą wg mnie reżyseria polega głównie na rozmawiają jak nikt też niczego nie narzucam tylko właśnie staram się rozmawiać ewentualnie jakoś tak prowadzić rozmowy na takie tory, żeby coś z tego wyniku czy ciekawego dla dla filmów dla postaci tak tak budowaliśmy też rolę i oczywiście te te sceny są bardzo ważne dla moich bohaterów dla przebiegu tych postaci dla dramaturgii filmu nie są takie sceny, które mają być, jakimi zapachami albo wieś takimi przeciwnikami chwilowymi tylko faktycznie podczas jestem pełny przebieg dramaturgiczny w tych scenach widzimy co się zmienia chłopaków i jesteś bardzo ważny moment w filmie jeśli chodzi o samą realizację no to tak sceny są dla nich, bo nie są łatwe dla nikogo z ekipy dla mnie wiadomo, że dla aktorów są najtrudniejsze, bo to oni użyczają swoich ciał dla tych bohaterów tutaj faktycznie dużo mówiliśmy o świadomej zgodzie wcześniej z Kasią Szustow i Martą jechać z koordynatorami testów przed dawna funkcja, a która mam nadzieję, że teraz będzie faktycznie standardem bardzo dużo się dziewczyna uczyliśmy też właśnie tego jak podchodzić do rozmów rozmawiania jak podchodzić do tego, że właśnie do świadoma zgoda to jest to jest Super Super hasło, że oni musieli zrozumieć, że nie jesteś wiesz pełne zdanie pełna odpowiedź, że nie muszą się z tego tłumaczyć, że mogą postawić swoje granice, że nawet jeśli te granice będą wcześniej ustalone gdzieś indziej to w każdym momencie mogą zmienić, ale przede wszystkim to, że mają osobną osoby na planie, która jest bezpośrednio od tych scen bezpośrednio, jakby im podlega co chodzi im zapewnia bezpieczeństwo jeśli widzą matkę opiekuna nie wymyśliłam wczoraj chyba wtedy to określenie bardzo Mister spodobało, że taka taka opiekunka ta osoba, że koordynatorka do spraw docentem brzmi jeszcze tak jakoś element to była formalnie tak tak tak policjantkę, która ma przyzna plan rozliczać co mamy pokazywać co nie ile sekund wiesz, a to oni to zupełnie tak nie jest to właśnie ta osoba wchodzi na plan jako przyjaciółkę, która ma zapewnić bezpieczeństwo i wtedy to, iż aktorzy czują się bezpiecznie czas realizacji takich scen to przekłada potem na trakt scenę wyglądają tak bardzo się przekłada, bo to nawet nie chodzi o same z tylko sceny intymne, ale też samo uwodzenie samo za sam same emocje zamknięte i w tych spojrzeniach i wieki takich delikatnych zaczepka ruchach w mowie ciała to wszystko bardzo działa jeśli tam jest fałsz to widz to nie uwierzy ta co prawda udało się faktycznie zbudować tę chemię między między nimi to widać na ekranie proszę państwa polecamy bardzo gorąco, bo słonie już jest w kinach od tego weekendu Kamil Krawczyński reżyser tego filmu był z nami i osłonił nam opowiadał dziękuję bardzo, dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA