REKLAMA

„Wyspa Jadłonomia”. Kulinarno-podróżniczo-rewolucyjny spektakl dla dzieci i młodzieży

Niedzielny obiad
Data emisji:
2022-11-20 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:49 min.
Udostępnij:

Gośćmi Przemysława Iwańczyka byli: Marta Dymek - autorka książek kulinarnych i bloga „Jadłonomia” i Maciej Podstawny - reżyser teatralny

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny obiad w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu pozwolą państwo wpierw przedstawia naszych gości są nimi dzisiaj pani Marta Dymek autorka książek kulinarnych bloga Jadłonomia dzień dobry kłaniam się pani dzień dobry jest z nami także Maciej podstawny reżyser teatralny kłaniam się panu czy dobry i przyznam, że wielokrotnie w naszych programach mówiliśmy o sztuce kulinarnej ale, ale nie w ścisłym sensie tego tego tego tego Rozwiń » terminu, bo dziś będziemy mówić o sztuce teatralnej, która ma wiele wspólnego z kulinariami w tej chwili nawiążę do tego co wydarzyło się w piątek mianowicie miał miejsce premiera spektaklu familijnego wyspa Jadłonomia w Pańskiej reżyserii panie panie Macieju wszystko się udało rozumiem prawda wszystko się udało znakomicie, choć ostatni okres przygotowań nie zwiastował niczego dobrego znakomicie brnęliśmy z całym zespołem trustu Kujawskiego zadałem pani Marto pani pani była inspiracją dla dla pana Macieja z tego co wiemy proszę opowiedzieć nam chronologicznie jak to wszystko się zaczęło trawie mogę się z tym zgodzić, bo z tego co wiem to inspiracja była nie tyle ja co raczej tak na myśl wrażliwość perspektywa dotycząca jedzenia, którą proponuje, którą staram się wciągnąć jak najwięcej osób podkreślam, bo to ważna różnica w sam pomysł natomiast wyszedł z o status studio, który wpadł na taki no taki pomysł, żeby właśnie Maciej podstawy za Dorotę Kowalkowską spróbowali przełożyć na deski teatru jadło Romie nie w takim ścisłym rozumieniu od razu państwa uspokoję, że nie jest to spektakle, gdzie odczytywane są przepisy ale, żeby przełożyć na język teatru pytania i być może też odpowiedzi, które za jadło miał stają dobrze proszę wyjaśnić czym jest jak ono miał jeszcze dla słuchaczy działek, którzy nie wiedzą oczywiście Jadłonomia to nazwa bloga, którego prowadzę od 12 lat obecnie bardzo już strony internetowej niż bloga, ale też tytuł 3 książek kulinarnych oraz programów kulinarnych, które prowadziłam, a wspólnym mianownikiem dla wszystkich tych działań strony bloga podcastów programów jest kuchnia roślinna, czyli kuchnia, w której proponuje, żeby zamiast mięsa, chociaż czasem zjeść produkty roślinne tak można powiedzieć też wegetariańskie wegańskie panie Macieju co pana urzekło przede wszystkim Jadłonomia in czy może jest też pan nie nie cierpi mięsa i to było powodem jednym z powodów, dla których postanowił pan elementy Jadłonomia przenieść na deski teatru no ten spektakl ma dość skomplikowaną genezę do powstaje już dobre 1,5 roku z tak naprawdę pomysł przeniesienia do teatru myśli związanych z idei związanych zjadła na miał to był pomysł Tomasza Platy ówczesnego kuratora ta teatru studio, który zaprosił mnie i Dorotę Kowalkowską zainspirowany naszym wspólnym spektaklem z Wałbrzycha, który zajął się Greta ostatni wieloryb spektaklem dla młodych widzów odpowiadał postawach możliwych do przyjęcia postawy wobec katastrofy klimatycznej z perspektywy właśnie mimo młodej bohaterki i więc temat ten jak został zaproponowany jak ekonomia od razu zgodziliśmy się z Dorotą przede wszystkim, dlatego że na nie będziemy absolutnie ukrywać podzielamy absolutnie całą UE i idee Jadłonomia liczną dalszych znajdujemy poglądy, które chciały w tym uniwersum Jadłonomia, bo ona się coraz bardziej rozrasta jako swoje po prostu, a najbardziej dotyczy to takich zakresów jak właśnie uczci uczciwa konsumpcja czy czy jakieś odpowiedzialny styl życia, a dopowiedział lekko nieco na drugim miejscu jest ta kulinarna cała sprawa związana z ekonomią, choć uważam, że to są najlepsze polskie książki kucharskie i absolutnie ich używam znałem oczywiście pewnie większość Polaków, a nie duża część niejedzenie mięsa nie jest kwestią troszeczkę to znaczy jest to zdecydowanie spektakle gdańskiej jak ona jest wegańska większość twórców gdzieś jeszcze nie potrafi odwiedzić jedzenia mięsa jak się okazuje przyznam, że nie byłem na piątkowej premierze natomiast zdążyłem przeczytać, że to uwaga kulinarną podróżniczą kryminalny kryminalną rewolucyjny spektakl dla dzieci młodzieży to przede wszystkim poproszę o odpowiedź na pytanie, dlaczego tak zdefiniowaliśmy państwo odbiorców inaczej myślą o kartę z kategorii grupie wiekowej druga sprawa jak można przemycić, żeby kulinarny spektakl to rozumiem, że być może rewolucyjne też, ale podróżniczą, a w dodatku jeszcze kryminalne to już też zachodzę w głowę co za tym idzie o tak założeniem całego początku było, że adresujemy ten spektakl i cały ten komunikat jadło komiczne do młodych widzów to znaczy nie nie dlatego, żebyśmy wątpię w to, że czy wartość nie warto mówić jeszcze do teraz złych tylko, że młodzi widzowie nie są specjalnie rozpieszczani jeśli chodzi o teatr w ogóle taką poważniejszą kulturę do nich adresowaną jest jakaś poważna luka w komunikacji pomiędzy instytucjami kultury, a widzami wieku takim powiedzmy 815 lat, a uważamy z tego to Kowalkowska tutaj może nie jest to też jakiś specjalnie odkrywkę to jest taki moment, w którym zaczyna się kształtować się dziecku coś co nazwać światopoglądem opinia, jakim poczuciem sprawstwa LOK zaczyna występować szereg zakłóceń dotyczących właśnie tego półwiecza trawkę wydaje nam się dorośli przeganiają gdzieś ten moment, kiedy dziecko zaczyna mieć odpowiedzialność za swoje wybory mieć też pewną już taką uzasadnioną mądrość coś co nazywa się podmiotowość i chcieliśmy chcieliby chcieliśmy bardzo jak w 1000 dla tych widzów z opowiedzieć o sprawach, o których oni i tak słyszą, ale które nigdy się nie pyta świat co jeść kupować, gdzie jechać na wakacje jak jak w ogóle funkcjonować we współczesnym świecie, więc z, ponieważ spektakl miał założenia być adresowane do młodych widzów i ich rodziców zdecydowaliśmy się na taką formę historii nie wykładu to w tym wydaje nam się w przedziale wiekowym odpowiada raczej historia w ten sposób nawiązuje rozmowę histo zdecydowaliśmy się na historię zdecydowaliśmy się na bohaterkę i szukaliśmy inspiracji taką naszą największą inspiracją stała się Alicja w krainie czarów i podróżni to do wnętrza króliczej nory u nas jest to spadło Domian, ale na wyspie wolno mieć coś zaczyna dziać się źle i podróży przestaną spełniać szynka bohaterka nasza mała MO w otoczeniu najdziwniejszych postaci jak i ekonomicznych rozwiązuje zagadkę właśnie tego tego jakiegoś zakłócenia harmonii ta jest uzyskuje wyspa jest jej po prostu wewnętrznym światem tak jak wewnętrznym światem Alicji jest miejsce próby zakup liczone pani Marto to teraz do pani pytanie jak pani odebrała spektakl sam samą realizację już w tej chwili tego tego tego pomysłu i co się pani podobał no dla mnie na pewno bardzo ważny i radosne było to, że spotkaliśmy się z całą trójką twórców podobnej wrażliwości w podobnym podejściu do życia do Colina cham dobrze Okręgowego za te, bo wydaje mi się, że to chyba jest największym wyzwaniem, kiedy próbuje się o rzeczach tak poważnych mówić do młodych widzów jak to jaki wpływ na świat ma jedzenie i zadawać pytania trudna jak np. to czy indywidualne zmiany nawyków mają znaczenie no to ważniejsze chyba nawet niż szybka odpowiedź na te pytania jest pewna zgoda co do tego jak traktować drugą stronę, bo wydaje mi się, że często młodych osób nie traktuje się wystarczająco poważnie w takiej rozmowie i też niewystarczająco poważnie traktuje się emocje, jakie mogą towarzyszyć jedzeniu, które jest skądinąd bardzo intymną też czynnością, a więc na pewno kiedy, kiedy pana co mi się podoba to mogę trochę obrócić to pytanie powiedzieć podoba mi się, ale cieszy mnie to porozumienie ita wspólna wrażliwość na tę kwestię natomiast sam spektakl również bardzo się podoba, ale też często mnie rozbawia, a czasem też zostawia mnie trochę trudniejszym nastroju i to temu te te różne emocje, które towarzyszą temu wydają mi się jego wielką wartością i wielką mocą sprawczą dysku, ponieważ liście się państwo tak zapytam ich generalnie tego, że kulinaria w Polsce zaczną być właśnie przedmiotem sztuki źródłem inspiracji, że można o tym rozmawiać jako takim spoiwem społecznym też, bo historia mamy, jaką mamy po okresie przemian ustrojowych mam wrażenie, że z oglądaliśmy na kulinaria najedzeni nawet od tradycji przez chwilę zapomnieliśmy chodziło o to żeby, żeby zjeść dobrze wieści i nie myśleć o tym, że się głodnym nie, zwracając nawet uwagi na to co jest na tyle oczywiście generalizując w tej chwili prowokuje też te państwa potrzebowaliśmy kilku dekad by by spojrzeć na pana na jedzenie inaczej tak już bowiem pozwolę sobie Maćku najpierw to krótko odpowiedzieć Panie Ministrze przy kasach el boja trochę nie zgodzę się też również prowokacyjnie, że to, że jak rok, a prowokacyjnie postawiłem tezy z dużo dzisiaj prowokacji z tych jasno zupełnie zupełnie serio panie Przemysławie ja nie czuję, że ten spektakl i ta sztuka teatralna było kulinaria ach, bo dla mnie nie przepraszam jest bilet w takim razie postawiłem kwestie pytanie chodziło mi w ogóle o tym oto jak Polacy podchodzą do dłuższej chwili abstrahując od samego spektaklu jasne to też będzie się trzymał tego co chciałam powiedzieć to znaczy wydaje mi się, że jedzenie stało się kwestią trochę tak jak sam pan miał też na myśli, dlatego że musiało stać, ponieważ system spożywczy, czyli to wszystko co, w czym, z czym jedynie się zamyka tak się rozrósł, że często nie wiemy, skąd pochodzi czy jest dla nas zdrowe czy jest dobre dla środowiska czy jest dobre dla osób, które produkują, więc coraz częściej mamy wątpliwości na temat tego, jaki jest co właściwie jest dla kogo w tym naszym jedzeniu korzystne i wydaje mi się, że to pytanie było trochę nieuchronne, ponieważ ten system, który produkuje jedzenie rozrasta się coraz bardziej coraz szybciej mamy jest coraz trudniej się w nim odnaleźć to dobrze to wobec tego Teresy przerzucam od prośby o odpowiedź na pana na pana Macieja mnie również wydaje się, że jedzenie nigdy nie było jakoś mniej ważnym aspektem istnienia społecznego tylko być może nie było tak precyzyjnie nazwane przecież jedzenie ma tak kolosalną jakąś wagę społeczną polityczną, ale też osobistą to znaczy, że jedzenie tak wielki wpływ na nasze życie jak oddychanie, a oddychanie zauważmy stało się ostatnio np. ogromnym tematem temat zanieczyszczenia powietrza smogu emisji to wszystko jest teraz na agendzie politycznej bardzo wysoko, a wydaje się, że jedzenie co najmniej tak samo jak jakość powietrza, którym oddychamy ma wpływ na nasze życie zdrowie nasze stosunki rodzinne nasze historie prywatne oraz za taką dużą reakcję społeczną, więc wydaje się tylko, że to się trochę lepiej zaczyna jest więcej narzędzi do nazwania tak po prostu to jest jedno 2 to kultura zjedzeniem ma się dobrze dłuższego czasu tego programy kulinarne to jest jakiś przecież ogromny segment działalności mediów takie czy inne, więc chyba tylko tak w konsekwencji tego dumą żywieniowego w polityce kulturze zajęliśmy się tym tematem nie otwieramy tutaj ścieżki tak tak, ale chodziło mi też takie generalne spostrzeżenie dostrzeżenie tego, że za kulinaria wkraczają właściwie każdą dziedzinę naszego życia sztukę także co jest chyba chwalebne dobrze państwo zamierzacie kontynuować współpracę czy jeszcze o tym nie wiecie my, bo to zależy np. to od sukcesu powodzenia spektaklu rany boskie by jeszcze nie doszliśmy do do siebie po premierze i najbardziej sobie teraz, więc coś dobrego i pójść spać, ale myślę, że Jadłonomia VAT w ogóle świetny pomysł niech pani Marto no sprawa jest w całej sprowokował pan zadał pan pytanie, którego jeszcze my sobie zadawaliśmy, ale może teraz ona nas zainspiruje do tego, żeby o tym intensywnie rozmawiać no mam nadzieję, że czegoś się dałem jestem nie tylko stojakiem pod mikrofon, ale także inspiratorem wielu wielu działań bardzo dziękuję bardzo, państwu gratuluję, toteż jeśli bardzo dziękujemy i ich też życzyłbym sobie jako prowadzący cykle niedzielny obiad więcej takich pomysłów, które spowodują, że kulinaria będzie się mówić o rozmaitych aspektach Marta Dymek autorka książek kulinarnych bloga Jadłonomia była z nami dziękuję pani Marto bardzo dziękuję, a także Maciej podstawny reżyser teatralny spektakl kulinariów sami bez auta z Radomia dobrze jeszcze raz proszę przypomnieć na deskach, którego teatru do kiedy gracie też sztukę, żeby nasi słuchacze wszystko wiedzieć teatr studio absolutnie pamięci nie powiem, kiedy gramy, ale będziemy grali mam nadzieję bardzo długo przez wiele lat życzymy państwu powodzenia smacznego naszych słuchaczy zapraszamy teraz na skrót informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA