REKLAMA

Wojciech Fangor mniej znany. Zanim doprowadził swoją sztukę do hipnotyzującej abstrakcji eksperymentował - teraz można to zobaczyć w Gdańsku

Andymateria
Data emisji:
2022-11-20 15:00
Audycja:
Czas trwania:
14:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria pani Magdo czy to faktycznie jest tak, że w przypadku tej ekspozycji Fangor wychodzi poza obraz on parę razy wychodził poza obraz ten stan nie jest tak, żeby akurat tutaj mówimy o wystawie z okazji stulecia urodzin Elgara w gdańskim muzeum Narodowym oddział Pałacu Opatów Oliwie tylko jest wystawa się nazywa poza obraz Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM zapytałam czy w przypadku tej ekspozycji Fangor wychodzi poza Rozwiń » obraz, bo Fangor akurat jest takim artystą, który w głównie mi się wydaje poza obraz wpisy właśnie to chciałam powiedzieć jego kompozycji trójwymiarowej, która zadziwiła widzów, a nawet kronikę filmową na tej wystawie nie ma, bo nie ma komplet tych obrazów i ani nie zrekonstruowali nie wiem, dlaczego też wystawa się nagle poza obraz, bo tak naprawdę jej stroną najciekawszą jest pokazanie wczesnego dorobku Fangora my z okresu, zanim zaczął malować koncentryczne kręgi i fale oraz tego na czym twórczość może nie zakończył, ale w zakończył etap amerykański ta wystawa jest pierwszą wystawą, która pozwala zobaczyć początki rodzący się talent są tam jest kilka autoportretów malowanych, kiedy artysta miał 15 lat 18 lat, gdy jak wyglądają te młodzieńcze port autoportret na pierwszy ten jak 15 lat jest troszkę tak silna wymuszone to widać, że się chłopak starał, ale jeszcze nie wszystko umiał, ale ten, kiedy miał 18 już jest malowany swobodnie malowany jest jasnymi kolorami z przewagą różu np. F1 takiej, gdzie marynarka różowa i mnie to zadziwiło, bo to malował 1940 roku, kiedy był uczniem Tadeusza pruszkowskiego zresztą namalował też portret Tadeusza pruszkowskiego w kolorystyce odbiegającej od tego, jaką stosował Pruszkowski Pruszkowski był mężem dość akademicki fakt, że rodziny było stać lata, żeby mały zdolny Wojtuś pobierał prywatne nauki i opryszka kiego i u jego asystenta, a potem też u Felicjana Szczęsnego kowarskiego tylko przytulona w podwarszawskim uzdrowisku na czas trudności, które były w Warszawie czas na czas okupacji dzięki temu młody Wojtuś mógł się uczyć w domu i zdaje się, że nie był to ten słynny dramat udanego dziecka, bo to była bardzo udana działalność artystyczna i ogromny dorobek, czyli dowód na to, że należy jednak zdecydowanie wspierać dzieci ich rozwoju różowa marynarka uśmiech nam się pod nosem, kiedy pani nie mówiła, bo zajęcia później dla tych co realistycznych krytycznego stosunku do kolorowych torebek i czerwonych paznokci niebyła marynarka tylko koszula dobrze w każdym razie różowawe nawiązuje tutaj do postaci, czyli tego płótna, który raptem 10 lat później powstało, na którym to w klasie Robotniczej przeciwstawiona jest zgniła bananowa młodzież oczywiście to bananowa młodzież jest tego obrazu nie było znacznie bardziej atrakcyjna niż przynajmniej ósmego funkcyjnych jest to klasa robotnicza też jest takim, jakim myślę ukrytym przesłaniem tego obrazu nie było też 100 pięćdziesiątego czwartego roku wytyczne muzeum Narodowego nie wypożyczyło warszawskie na tę wystawę, ale były 2 inne obrazy wcześniejsze już nie jest realistyczny on tak naprawdę chcemy swoim życiu namalował 2 socrealistyczny obraz matka Koreanka pięćdziesiątym pierwszym roku, za którą są nagrody na ogólnopolskiej wystawy plastyki i Lenina w Poroninie, ale wcześniej namalował Lenina i sposób plakatowych bardzo odważnymi pociągnięciami pędzla z zielonkawym kołnierzem te listy, a więc Łatka, którą mu przepisano, że jest realistą i na tle tego co on równolegle robił była delikatnie mówiąc jest sprawiedliwe Senat realistyczne obrazy są ciemne ponura no przynajmniej matka Koreanka matka Kor dramat ziemi kolarza rodzaju, więc to jest absolutny wyjątek na tle jego dorobku i Teresę przewidzieć co on malował wcześniej i co zaraz malował prywatnie, bo on jednak malował prywatnej szkicował akty znajomych i należy, ale nie to nawet o tym mówię, ale malował też sytuacje erotyczne prawdopodobnie z Aliną Szapocznikow, którą miał romans jest przepiękny portret terminy się polityką tak ma pisarski taki wesoły, które ja nigdy nie widziałam oczywiście w katalogu się nie mówię o tym romansie, ale my to wiemy jak ja od niego, bo kiedyś jak robiłem wystawę Szapocznikow to rozmawiamy na ten temat to taka mała rzutka na temat tego co w zasadzie History historyczka sztuki powinna powinien wiedzieć wszystko, psując do przeglądu twórczości zagadnienie być może nie była wiadomość powinna się zostać umieszczone w kalendarium życia i twórczości, niemniej co co mnie zaciekawiło na tym obrazie zaciekawiło mnie namalowane w 1946 roku rozstrzelany to była reperkusje tego, że Pruszkowski został rozstrzelany w czterdziestym drugim roku oczywiście Fangora nie było przy tym, ale wyobraźnia została poruszona i on mając 22 lata 24 przepraszam namalował rozstrzelanie zupełnie inny niż później malował Rulewski dotyczy rozstrzelanie, w którym on stoi na miejscu osoby wreszcie używanej w widza, ale zatem malarze są skierowane lufy, w których dobywa się je Płomień to znaczy są aktywne lufy karabinów, ale wszystko jest namalowany w cudownych impresjonistycznych barda, które zaprzeczają grozie sytuacji właśnie chciałam zapytać czy widać dramat na tym na tym wiele nie widać dramatu ale, ale widzę, że chciał pokazać siebie może widział siebie patrzącego ten piękny świat, kiedy nie dostrzegają trudno dzisiaj orzec jak to było tym niemniej czarny od królów w centralnej części pracy jednak jakiś taki rodzaj niepokoju pozostawia widza, który stoi naprzeciwko w każdym razie ta wystawa pokazuje, jaki miał talent malarski, jaki potencjał jak szukał drogi tak, bo tam był Picasso po drodze matiz i Miro eksperymentował ze wszystkim po trochu, ale nie sposób taki by niewolniczy na czym Miro czy od razu Picassa się 3 troszkę bramka, ale to nie był to była próba znalezienia jednak własnej drogi cudowny jest bardzo ciekawy obraz, a wstyd 1003. roku, który pokazuje budowę Pałacu kultury Otóż ten pałac kultury spada z nieba ostrzem reż nie wróg ulicy, że się tak wyrazie, naśladując Broniewskiego jest normalna krytyczna warszawska ulica i w nią mierzy wróg szpica Pałacu kultury do góry nogami malowanego, więc umówmy się próbował z tym realizmem Bonda pisał w dziennikach ponieś do tej wystawy zostały wykorzystane jego dzienniki i Jan pisał, że przeżył rozczarowanie bardzo szybko, że rzeczywiście wierzył w to, że to się zmieni on dziecko dobrze sytuowanych od przed wojny rodziców w czasie, kiedy jego ojciec siedział więzień jak te 2 obrazy w realistyczny namalował port w ziemi na drogę do Cyrankiewicza i zamienić wyrok śmierci na jego własnym ojcu na lżejszy to jeszcze musimy powiedzieć słuchaczom się udało udały udało się do tej załatwił, ale ja sądzę, że to była licencja, którą on zapłacił te 2 obrazy realistyczne za to, żeby ratować ojca, a więc legenda socjalisty, które do niego przylgnęła w przeciwieństwie do innych, którzy naprawdę do końca swojego życia byli realistami jest delikatnym sprawiedliwe, ale ten jest chyba pokazuje coś więcej ona pokazuje też szukanie jego drogi bardzo ciekawy sposób, bo np. jest taki obraz też nazywa postać w 2 w nawiasie Sebastian z roku 1955, w którym postać Sebastiana po pierwsze, ujęta od tyłu ani od przodu bardzo umowna troszkę pika Polska jest przebija Anna, a abstrakcyjnymi formami trójkątami i co może być oczywiście wariant plakatu Lisieckiego, a czerwonym klimę klinem białych, ale nie wiem co go widział, bo to był plakat modernistycznym, który wówczas tamtych latach nie był znany, a Sebastian, a Sebastian pięćdziesiąty piąty rok, więc bardzo interesujący obraz pokazujący myślenie artysty o walce formy na obrazie to oczywiście obecny pretekstem na temat walczą formę form forma figuratywne jest zwalczana przez formę abstrakcyjną to się czyta dzisiaj myślę, że wówczas też czytało, kiedy tamta namalował, więc tyle jest obserwacji każdy obraz właściwie niesie bardzo wiele refleksji, a wszystko toną, zanim zaczął abstrakcyjne no twórczość tam jest pokazane są też jego świetny plakat rozmaitych nie tylko socjalistycznym taki byłby mógł, ale też inne filmowe np. ich rzeźby są 2 rzeźby Express syjonistyczne troszkę Picassa ruskie, ale też osobne głowy bardzo interesującego potem zaczął robić, żeby takie własne w latach dwutysięcznych, kiedy tu już osiadł na dobre, ale te nowe mnie tak nie ujęły co mnie ujęło to jak on zaczął malować abstrakcyjne obrazy i ja tam zobaczyła innego takie płótna, na których mógł którymi mógł się inspirować Gierowski to było widać en Górskiego płatne są późniejsze nie wiem czy Gierowski widział, bo Niemczy on czy Fangor pokazywał wszystko natomiast ewidentnie to co widziałam później robiłem dużą wystawę retrospektywną Gierowskiego i co każde pracują w ręku tą nagle zobaczyłam pierwowzory malarstwo Fangora, zanim wyjechał, bo resztę znamy te obrazy, które zawładnęły naszym naszą wyobraźnią, którego istotą Miko aktualnie kojarzymy utożsamiamy najbardziej właściwie wyprowadził z tych wszystkich poszukiwań taką formę czystą syntezy wszystkiego co się obszernego, że od najmłodszych lat dla szkolnych obserwował niebo gwiazdy te koncentrycznie kręgi, które w niektóre gwiazdy mają wokół siebie jak zator to nie jest Grada splata to jest planeta, ale on on miał lunety i obserwował gwiazdy być może tak się mówi, ale na tej wystawie są pokazane też serię innych obrazów mówiących o gwiazdozbiorach w każdym razie mają te obrazy przynajmniej z okresu abstrakcyjnego moc hipnotyzującą zupełnie tak jak rozgwieżdżone niebo w sierpniu ponad 100 obrazów prawie tyle samo rysunków plakaty i rzeźby Wojciech Fangor inaczej taki mniej znany Wojciech Fangor w Gdańsku antymateria poleca proszę państwa to jest naprawdę warte podróży do Trójmiasta, a niektórzy co z Trójmiasta to w ogóle mają blisko właśnie Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM pani lubi pani do tak stanąć przed hangarami tak patrzeć na niego patrzeć patrzeć trochę irytować, że nie wiadomo, gdzie zaczyna się 1 kolor a gdzie kończy się ten go poprzedzający wiele lat to tylko na tych koncerty 3 obrazach, których był mistrzem rzeczywiście i żeby pędzelkiem, więc się po to mnie nie zadziwia zadziwia mnie dobór tych barw i to jak on odzyskiwał świecenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA