REKLAMA

Nekroprzemoc. Polityka, kultura i umarli

OFF Czarek
Data emisji:
2022-11-21 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w studiu pojawi się nowy gość pan prof. Stanisław Rosiek historyk literatury pisarz wydawca wykładowca Uniwersytetu gdańskiego dzień dobry panie profesorze dzień dobre temat może nieporadny, ale przecież w końcu wszystkich nas czeka śmierć, w którym momencie poza tym na cmentarze też, choć latamy z dnia przed południem wydawnictwo słowo obraz terytoria wydało fascynującą, aczkolwiek też bardzo obszerną co jest zaletą uważam książkę zatytułowaną Mekro przenosi Rozwiń » polityka kultura i umarli pod wspólną akcją pana profesora odszukanie cięcia w wspomnieć drugiego redaktora i inicjatora całego marszu jako Orzeszka mojego młodszego kolegi współpracownika tak i jeżeli państwo taką książkę posiadają albo zamierzają ją posiąść pewnie już w na samym początku znajdą państwo odwołanie do książki do rent o opinię, której wznowienie daje on ma grozić kraju w wydanej przez wydawnictwo Uniwersytetu kalifornijskiego i to jest w ogóle ciekawa rzecz autorem jest dzień są Dell Dell Jon fotografie, bo my dla USA to bardzo ciekawe, bo ja przyznam się panu i słuchaczom słuchaczką, że ja znam tę książkę czytam książkę tak tak rzadkie bardzo do i powiem panu, że kiedy czytam książkę to zawsze zawsze myślałem, że to jest taka książka ciekawa w kontekście północnoamerykańskim amerykańskim, ale mało ciekawa w kontekście polskim, bo to jest takie czytanie o świecie, który jest tak odległy od nas tak nie przekładany nie nie przy składany noże do bardziej antropologiczne czy to graficznie można to poznać aż 3 aż nagle wydarzył się kryzys migracyjny jak to eufemistycznie nazywamy na granicy polsko-białoruskiej nagle okazało się, że też, że to co było tak daleko dzieli się tutaj u nas w polskich lasach Kent myślę, że pani my dług za przynajmniej przybliżyć słuchaczom od miejsca książkę tak proszę przybliżyć, a ponieważ staramy się, żeby tak wejść też taki klimat nawiązujący do tytułu to chyba za bardzo obniżyła klimatyzację i proszę, a ja też szybko tylko podwyższa, dobrze więc jeśli idzie tam książkę to od nas ją jako Orzeszek właśnie ten jego lektura jego fascynacja, a po lekturze tej książki, która dotyczy tego co dzieje się na granicy między Stanami, a Meksykiem zauważył autor tej książki DeLillo no różnie się wymawia jego nazwisko myśmy chcieli mówi de Leon Otóż on właśnie zobaczył co się dzieje na pustyni Sonora ze zwłokami tych, którzy w, którym nie udało się przejście tego pasa między Stanami pustynnego pasa między Stanami, a Meksykiem te zwłoki są w, którzy ponieśli śmierć w trakcie podróży pozostawiane dla przestrogi i dla przetwarzania tych, którzy chcieliby podjąć trudną przeprawę akurat na tym odcinku rozległych granic między obydwoma krajami pan zobaczył, że to jest pewien rodzaj gwałtu i przemocy wywieranej na umarłych ten rodzaj braku respektu szacunku i nazwał to na krok przemocą no i teraz właśnie to i Jakubowi, a potem mnie nasunęło pomysł taki, żeby zobaczyć jak daleko sięga przemoc czy w kulturze historii naszej obcej w stosunku do zło stąd pomysł całej tej tego przedsięwzięcia, które najpierw było konferencją skupiającą szereg osób, a potem książką, którą państwo mogą teraz bez trudu zdobyć te obserwacje Delona są ciekawe bo kiedy rozmawiamy właśnie migracji legalne nielegalne, bo to pewnie można tu ubrać w różne słowa, ale gdzieś tam na samym końcu tego człowiek, który postanawia przejść przedostać z 1 punktu do drugiego, pokonując różnego rodzaju trudności albo nawet ponosząc śmierć tak tak ktoś może powiedzieć no dobrze mamy grupę osób, które nielegalnie próbują gdzieś dostać, jeżeli w czasie tej podróży tej wyprawy poniosło śmierć no cóż sami sobie winni na czas Delon pokazuje, że ten punkt widzenia nie zawsze uprawniony, bo mamy do czynienia z polityką państwa, która spycha, bo mówimy o olbrzymiej bardzo długiej granicy, które nie da się pilnować 100% są jakieś próby kontroli budowa muru tak dalej tak dalej, ale jest to niemożliwe pilnowania tego 100%, a więc to jest świadoma polityka państwa Stanów zjednoczonych, która spycha to co miałoby być nielegalne na takie tereny, które są terenami wysokiego ryzyka, jeżeli chodzi o przekraczanie czyli, proszę bardzo, chcecie nie przekazać nielegalnie to róbcie to tam, gdzie są największe szanse, że ponieśli śmierć albo zostanie jakiś inny sposób obrabowanie napadnięci zgwałcenie itd. tak dalej czy to zmienia w punkt widzenia, bo coś co przede wszystkim co wcześniej było tak taką konstatacją no tak sami sobie winni nagle staje się myśleniem o tym, że to jest polityka świadoma polityka, która pośrednio bezpośrednio tutaj możemy się zastanawiać prowadzić do śmierci ludzi tak to prawda zresztą czy pan trudno znaleźć jakiekolwiek powody, które wspierały tego rodzaju politykę bardzo wielu państw przecież nie tak Ameryki nie tylko teraz u nas nagle ten problem stały się ważne, ale właśnie cała Europa cały świat Zachodu albo jeszcze inaczej cały bogaty świat staje, że czasem przed tym problemem i nie dotyczy rzecz jasna tylko zmarłych te te trakty opisany przez naszą tylko jako pewnego rodzaju elementem tej tych politycznych i administracyjnych działań pierwsze jest wcześniejsze Jona wydaje mi się kluczowe to znaczy rozdzielenie czegoś co można by nazwać czy człowiekiem od tego co można by nazwać jego paszportowe tożsamością znaczy proszę zwrócić uwagę, że ci, którzy są pozbawieni tożsamości Obywatelskiej przestają mieć jakiekolwiek prawa to nie jest tak proszę zobaczyć co się dzieje też na granicy to znaczy chcę lepsi gorsi ucha uchodzić niektórym przyznajemy prawo do przekroczenia granicy innym mnie z aptekarską dokładnością przyglądamy się temu czy rzeczywiście jest to emigracja zarobkowa czy emigracja polegająca na ucieczce przed bezpośrednim zagrożeniem życia 1 w stosunku jednych politycy są łagodniejsi w stosunku do innych nie tak bardzo gorzej znacznie lig ne traktują w każdym razie sytuacja wygląda dość przerażająco efektem jest to, że cały szereg osób albo wpada w jakieś straszliwe nieszczęścia cierpienia cielesne albo wręcz czy ponosi śmierć uszczerbek na zdrowiu itd. itd. i teraz w momencie śmierci rodzi pytanie co powinno się stać z nami po naszej śmierci są tacy, którzy mówią to z prochu powstałeś proszę wrócisz, czyli jako natura powinna zadbać o to co się stanie z nami po śmierci tak jak robi to z innymi gatunkami zwierząt, czyli generalnie powinniśmy zostać tam, gdzie jesteśmy tutaj ta pustynia ta śmierć na pustyni i to a gdyby potem powrót do natury jest czymś co pewnie by podtrzymywał ten sposób myślenia, ale tak, a drugi sposób myślenia to jest taki, że ci, którzy pozostaną w jakim sensie zagospodarują tę pamięć po nas, czyli nasze zwłoki stają się pewnego rodzaju narzędziem czy też na rzecz pamięci rodzinnej czy też narzędziem pamięci czy też nawet polityki w ramach państwa na pomysły ja w tym kontekście rzeczywiście daje taki hipotetyczne ma ewentualność, że rzeczywiście być może naj właściwszym sposobem postać postępowanie ze zmarłymi byłoby oddanie ich prawom natury, ale to rzecz jasna jest hipoteza przyjęta tylko na moment natychmiast odrzucona, bo przecież żyjemy w świecie kultury organizowane przez kulturę jesteśmy w samym centrum rozmaitych zwyczajów społecznych rytuałów norm tak dalej i nagle przemoc zaczyna się wtedy, kiedy te rytuały zasady normy kulturowe są na różne sposoby przekraczane i ignorowany to nasze rozmowy powrócimy po informacjach Radia TOK FM na krąg przemocy polityka kultura i umarli książka ukazała się nakładem wydawnictwa słowo obraz terytoria studia pan prof. Stanisław Rosiek historyk literatury pisarz wydawca wykładowca Uniwersytetu gdańskiego informacje o 1120 w czarne jak metro przemoc może niezbyt poranny temat ale, ale ważne, bo dotyczy nas nawet kiedy wydaje nam się u nas nie dotyczy, bo nie wiem, gdyby była niedziela ktoś poszedł do kościoła pomodlić się np. do relikwii czymże są relikwie Czyż nie są 1 formę przemocy pytanie otwarte jako przemoc polityka kultura i umarli wydane przez wydawnictwo słowo obraz terytoria studia pan prof. Stanisław Rosiek historyk literatury pisarz wydawca wykładowca Uniwersytetu gdańskiego na przemoc mówię tutaj o książce to 600 stron, więc wypadały panie profesorze kilka słów w ogóle konstrukcji tej książki o autorach boję się, że do końca naszej rozmowy MR tylko referować spis treści w Page, tyle że prócz 600 stron jest też około 200 jeśli nie 250 ikony obrazów rozmaitych przedstawień ikonograficznych form przemocy te zestawy te zbiory i straciłby dobierane przez autorów także większość tekstów jest rozłożona na dyskurs na to co słowne, a to co jasno wprost powiedziane to co zobrazowane pokazane przywołane z West w sferze wizualnej, bo ikonografia związana z tematem jest niebywale szeroka rozległa no i trzeba dziś dość przerażająca i porażająca często też czasem dwuznaczne etycznie wracając do autorów tych autorów jest 20 i każdy z nich zajmuje jak Francja osobne miejsce osobne stanowisko i gdyby ktoś jeszcze spytać co też na krok przemoc to rzecz jasna powiedziałbym, że powinniśmy wyjść od tego co de Leon powiedział, ale powinniśmy zrezygnować i zacząć zastanawiać się jak najgrubsza nas rozumieją poszczególni autorzy i wymusza pewną powiedzieć państwu powiedzieć, że rozumieją to bardzo różnie nawet nie potrafiłem spróbować określić jakiegoś wspólnego pola pomiędzy tymi porozumieniami z rozmaitymi często one są przeciwstawne nie jest także autorzy dopracowali się jakiś wspólnej metodologii metody ujmowania rzeczy nawet wstępny projekt problem na tych zaś i tematy z racji zagadnienia jest to taka wydaje się pierwsza próba w Polsce na pewno nie wiem czy na świecie z opisania pewnego nowego pola problemów tematów i często bardzo poruszający i jeśli zasiedział nazwiska to po prostu będę wymienię kilka z nich Zbigniew Mikołejko, który jest władzy wisielca władzy wisielca, więc to jest jego domena dalej jest z kolei Dorota Gajewska na krok performans wydała 45 lat temu rewelacyjną książkę pierwszy o wielkiej wojny pierwszej wojnie światowej Anna Kubiak, która zajmuje się już bardzo dawna często można by nazwać kulturą kulturą funeralnej też ma rośnie programu Owczarek także mogą państwo znaleźć sobie dalej mamy ja nie wszystkim wymieniam Jacek Leociak wymieniam te osoby, które stoją bardzo wyrazisty z tej bardzo wyrazisty dorobek w postaci książki Jacek Leociak jeden z najwybitniejszych wiecznej i nie dzisiaj nie najbardziej na takiej twórczej i w rozmaite pomysły i dokumentację związany z Holokaustem Ewa Domańska autorka sensacyjnej książki nekrolog krost antologia martwego ciała częściami dat i warto też woleliśmy program Owczarek także znajdą państwo w archiwum Ano właśnie dalej Grzegorz Ziółkowski wybitny teatrolog Onetu w tym tomie pisze o ten o samospalenia i próbuje pokazać w jaki sposób one są taką elektro takim rodzajem metro protest 100 dalej mamy choćby Małgorzata g czeską, która jest świetną specjalistką od fotograf i pokazuje w jaki sposób fotografia zechce głównie, że wie 19 już XIX-wieczna potem pierwszeństwa w wojnie światowej uczestniczyła w tym właśnie procesie zabudowę ikonografii czy sfery wizualnej żadnej z śmiercią i przemocą wymienię tylko niektóre nazwiska tych osób, które jeszcze pan no już ona dodam nie mówmy jak ubiorze szkód także zaczął ten ten proces naszej współpracy no i mniej zajmowałem się najbardziej w czasach młodzieńczych dziejami zwłok Mickiewicza i próbowałem stworzyć coś co jest rodzajem taki krok Graf i która jest ciągiem dalszym biografii choćby miota po prostu co działo się z wielkimi umarłem to jest tylko, że nie przejmie wtedy w głowie, żeby myśleć tak mocno dzisiaj o tym myślę, że to co czynimy co robimy z naszymi umarłymi zawsze wiąże się z jakimś rodzajem w stosunku do nich wydzielanej przemocy także te ostatnie 23 lata pracy na tym polu pan ich lepiej no i wymienia jeszcze Leszka Kolendowicza np. które pisał o zombie i o tym w jaki sposób w zombie i przemoc, jaką efekt naszej kulturze masowej wydzierają umarli wstając z grobu jest reakcją na przemoc, jaką my w stosunku do nich wybieram, ale oczywiście samo myślenie o przemocy i myślę tutaj zarówno o tajne przemocy czy o tym terminie, który sformował Delon, jaki w ogóle myślenie o przemocy wobec zmarłych musi zaczynać się w punkcie, kiedy uznamy, że pośród różnych gatunków zwierząt jest 1 gatunek, którego zwłoką należy się szczególny szacunek, czyli Homo sapiens i jasne, ale ten szacunek oczywiście fetor poza dyskusją, że w takich Raczki istnienie człowieka gatunku człowiek jest być może jedynym, który toczy się zwłoki swoich bliskich i innych przedstawicieli tego samego gatunku zdaje się, że nie ma wśród zwierząt tego rodzaju zwyczaju zresztą nie ma też zwierząt jest świadomość śmierci umierania odchodzenia jest być może taki rodzaj poczucia nie dyskomfortu straty jakiegoś rodzaju przerażeni nie, ale jeśli o zwyczaje ludzkie to rzeczywiście można powiedzieć, że początek kultury to jest wtedy, kiedy człowiek rozumie, że drugi człowiek umiera Iza i stwarza cały szereg rytuałów żałobnych właśnie książkę Delona rozpoczyna się od opisu sytuacji właśnie, że gdzieś tam chyba w ośrodku w tym zatrzymywani są ci nielegalnie przekraczający granicę jest 1 człowiek, a później już go nie ma, bo jest zwłokami taki w momencie, kiedy nie żyje to nagle zaczynają się różnego rodzaju procesy, w których pojawiają się inne gatunki szczególnie Muchy, tak więc w tym cyklu życia tak jak byśmy powiedzieli to nie także nie ma świadomości śmierci tylko śmierć oznacza początek czegoś innego tak to znaczy początek np. nie mówią one robią grafik, ale mówi o początku życia innych istot tak, bo pojawia się inne istoty, które wykorzystują, więc śmierć 1 gatunku staje się nie wiem pożywką dla innych gatunków tak dalej tak dalej ten cykl życia śmierci, które doskonale znany z rolnictwa tak najwięcej magazynów dobra docenienie to my chcemy tych naszych zmarłych wyciągnąć z natury wcisnąć do kultury dokładnie tak jak pan mówi, dlatego że cię tymi sprawami i najbardziej przejmuje Ewa Domańska właśnie cała całej książka, którą wspomniałem na cross jest temu poświęcona pewnej takiej ciągłości istnienia materia akurat te zupełnie się z tym zgadza to znaczy uważamy, że należy wskazać przy tym manewrze wielkim manewrze, którzy kiedyś zrobił człowiek tworzące kulturalne Eko kulturowy opór przeciwko rozpadowi materii unicestwieniu Ross od czegoś nas takim oddanie tej części materii, którą dostaliśmy po to, żeby istnieć maja myślenie anachroniczne jak sądzę myślę, że ta perspektywa, którą wytyczyła swojej szansy Ewa Domańska jest perspektywą przyszłości o nasze wiąże też się troską planet od 8 był też w czasie tej części spór czy mamy prawo do tych 2m² ziemi po śmierci mamy prawo jest już zajmować zwrócono też uwagę, że umarł jest dużo więcej ziemi, a od początku świata niż żyjących jeśli ta że, gdyby poszło dalej to w tym kierunku to wkrótce ziemia stalibyśmy mogła 1 wielkim cmentarzem to oczywiście pewna przesada, ale jednak jest w tej przesadził, gdzie wyraźnie widoczna troska o losy ziemi czyli zanim zaczniemy się martwić 8 000 000 000 na powierzchni ziemi baliśmy się jeszcze zastanowić nad większą liczbą miliardów pod powierzchnią no tak no ale toteż pokazuje jak ważna jest relacja nasza z umarłymi, że to nie jest przeł Maria nie znika on nawet na różne sposoby jest uprzywilejowany przez choćby, że dostaje 2m² ziemi do swojej dyspozycji w założeniu na zawsze w metr sześcienny w błąd tak to tak, ale życzymy, więc żyjemy powiesz dlatego ja w tym czasie panie profesorze bardzo dziękuję nekropolia moc polityka kultura i marni pod współ redakcja pana profesora ukazała się nakładem wydawnictwa słowo obraz terytoria pan prof. Stanisław Rosiek historyk literatury pisarz wydawca i wykładowca Uniwersytetu gdańskiego państwa i moim gościem informacje już za kilka minut o godzinie 1140 po informacjach program kultura osobista dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA