REKLAMA

Polska i Węgry walczą o KPO

Magazyn Europejski
Data emisji:
2022-11-21 14:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn europejski zaprasza Maciej Zakrocki dzień dobry Węgry to pierwsze państwo w dziejach Unii, wobec którego zastosowano tzw. procedurę warunkowości, czyli uzależnienie wypłat unijnych pieniędzy od przestrzegania zasad rządów prawa i jednocześnie ślimaczy się od lat w radzie procedura art. 7, który także odnosi się do przypadków łamania praworządności w miniony piątek przypadek Węgier był omawiany w radzie do spraw ogólnych przed spotkaniem komisarz Vera Jourova Rozwiń » zapowiadała komisja komisja przedstawi ministrom aktualną sytuację na Węgrzech jeśli chodzi o rozwój wydarzeń od maja tego roku do dzisiaj takich obszarach jak niezależność sądownictwa wolność mediów uczciwość równo w sprawie raportu odwołujący, który będziemy rozmawiać o kilku innych sprawach, które mieszczą się w procedurze art. 7 jest jak zawsze jesteśmy ciekawi jak do tego odnosi się węgierski rząd niezmiennie potwierdził gotowość komisji do dalszych rozmów by wyjaśnić wszelkie obawy i naprawić sytuację sytuuje się, a jest naprawiać raportach komisji, a także w raporcie przyjętym we wrześniu przez parlament europejski roi się od konkretnych przykładów łamania zasad państwa prawa zarówno jeśli chodzi o niezależność sądownictwa jak wolność mediów czy swobodę działania organizacji pozarządowych dlatego piątkowe wysłuchanie w sprawie Węgier było tak ważny wpływ, a mamy w tej chwili fizyką intensywne dyskusje z Węgrami ich AKP o o mechanizmie warunkowości to jest kluczowy moment, kiedy musimy się opiekunki, że od ręki są w stanie przeprowadzić prawdziwe reformy naprawić sytuację u mam nadzieję, że tak, ale najpierw musimy w najbliższym czasie ocenić propozycję przedstawioną przez węgierski rząd sięga indeksu był komisarz Didier Reynders, który mówił dalej po 17 punktach, jakie znalazły się w dokumencie komisji, w którym opisano główne grzechy rządu Viktora Orbana odpowiedź węgierskich władz jak zamierzają także naprawić będzie decydować o tym PKP tego kraju zostanie przyjęty, a mechanizm warunkowości zdjęty po spotkaniu komisarz Reynders mówił już ten obecny obraz mówi nam, że nadal występuje wiele bardzo poważnych obaw dotyczących różnych aspektów dotyczących praworządności chcą więcej od ostatniego wysłuchania pojawiło się o wadze do kolejnych obaw dobrą wiadomością jest tylko duże kanały komunikacji są nadal otwarte zarówno poprzez parlament europejski, jaki komisję możemy dalej rozmawiać by naprawić sytuację, a to jest niezbędne, aby przejąć węgierski plan odbudowy i zaprzestać stosowania mechanizmu warunkowości Dawid jest sporo sygnałów, że tak się w końcu stanie, gdyż borykający się z ogromnymi problemami węgierski rząd jak ponad 20%owa inflacja dramatycznie słaby forint olbrzymi dług publiczny zmuszają go do ustępstw pytanie czy będą ustępstwa prawdziwe fikcyjnej w ogóle po latach można kilka tygodni uczynić z Węgier państwo prawa i spotkanie rady do spraw ogólnych polską nie zajmował, ale minister Szymon Szynkowski vel Sęk skorzystał z ponownej wizyty w Brukseli by jak to mówimy angielska posunąć nasze sprawy do przodu i w jakim jesteśmy punkcie po rozmowach ja bym raczej mówił o tym, że jesteśmy cały czas w toku dialogu nie oceniałbym w tej chwili tego postępu, bo myślę, że czas na taką konkluzję jeszcze przed nami dzisiaj jesteśmy cały czas po prostu w tej fazie rozmów pan minister nie wykluczył wprowadzenia jakichś zmian legislacyjnych w Polsce jeśli będzie to konieczne do wypełnienia kamieni milowych, ale wiedząc, kto może być temu przeciwny sądowa czy nie wystarczą komisji odpowiednie interpretacje naszego prawa interpretacja niektórych rozwiązań wprowadzonych przez Polskę ze strony pana ministra Zbigniewa Ziobry, którzy się wczoraj spotkałem rozmawiam przed przyjazdem tutaj mogą być oczywiście różne od interpretacji bywają w niektórych elementach różnych interpretacji komisarza Didiera Reyndersa, który dzisiaj rozmawiałem rzecz w tym, żeby dojść do tego jest pewna wspólna intencja, żeby z 1 strony zapewnić niezależnych wymiaru sprawiedliwości z drugiej strony, żeby nie zachwiać tymi konstytucyjnymi ramami, których nie można przekroczyć dowiedzieliśmy się także, że zespoły robocze będą dalej rozmawiać, a jak będzie trzeba to minister znowu wyskoczy do Brukseli dalej widać szczęśliwego końca długo nie było widać szczęśliwego końca konferencji klimatycznej w Egipcie Unia europejska światowy lider w polityce klimatycznej mimo poważnych problemów z jakimi się obecnie mierzy utrzymuje, a nawet zwiększa swoje ambicje, o czym zapewniał Frans Timmermans w swym jesteśmy na publicznych do zakończenia do końca tego roku zarówno procesu legislacyjnego, aby osiągnąć nasz cel klimatycznej obecny stan rzeczy przyniesie rzeczywiste relacje emisji, o co najmniej 57%, a miało być 56× dlatego cieszę się, że mogę dziś ogłosi, że Unia europejska jest gotowa zaktualizować swój cel redukcji co odzwierciedla pewne sza Alicja i jest nie faktora nie mówił, że Unia się w tej polityce cofa to nie pozwólcie sobie mówić, że inwazja Rosji na Ukrainę zabija europejski zielony ład, że jesteśmy znowu to zarazem New Europe pierwszy dyskusji, a nawet przepisane uli w Exalo pierwszy wiceprzewodniczący komisji staram się także uratować końcowy kompromis obiecał wydatną pomoc Unii w budowie tzw. funduszu strat zniszczeń, który ma pomóc 77 biednym państwom odbudowywać się po zniszczeniach wywołanych przez zmiany klimatyczne czy są to wszystko ambicje na miarę czy na wyrost pora na rozmowę w magazynie europejskiej gościem magazynu jest pan dr Adam Jarubas Polskie Stronnictwo Ludowe poseł do parlamentu europejskiego Komisja Środowiska zdrowia publicznego bezpieczeństwa żywności dzień dobry dzień dobry witam no jak zawsze takim szczycie jedni mówią historyczne porozumienie no tu zaraz będziemy mówić na jaki temat nie mówiąc znowu poniżej ambicji jak pan ocenia to co się stało szarą Rysiek no są tacy, którzy mówią, że sukcesem tego szczytu jest trzon nie został zerwany, bo rzeczywiście trudno doszukiwać się takich spektakularnych wiążących operacyjnie też państwa w zakresie redukcji emisji, które nam wszystkim chodzi, więc takim zauważalnym punktem którzy, który jest podnoszony jako ten, który jest jakimś częściowym sukcesem jest utworzenie tego specjalnego funduszu strat szkód, na który to bogatsze kraje, które przyczyniły się największym stopniu do do emisji mają zrzucić się, żeby pomóc krajom afrykańskim azjatyckim, które odczuwają najboleśniej te skutki kryzysu no na pewno jest to krok w dobrym kierunku, ale rzeczywiście trudno znaleźć jakiś operacyjne zobowiązania, bo tak naprawdę chociażby zasady, kto ile, kiedy będzie wpłacał mają być dopiero dopracowane w ciągu tego roku no właśnie o to chciałem zapytać również w unijnym kontekście, dlatego że oczywiście tam był taki moment, kiedy zablokowało się ten fundusz m.in. Frans Timmermans jako przedstawiciel Unii Europejskiej podobno wiele zrobił, żeby udało się w tej sprawie porozumieć sam jednocześnie w swoim wystąpieniu, o czym mówiliśmy już w magazynie podnosi zobowiązania redukcyjne Unii Europejskiej o kolejne 2% czy naprawdę nas na to wszystko będzie stać wpłacać do funduszu samemu prowadzić politykę klimatyczną, która jest bardzo droga i kosztowna już niema zatem ile dodatkowych nam się pojawi pojawia wydatków w kontekście wojny i kryzysu energetycznego itd. trzeba powiedzieć, że Unia europejska już dzisiaj jest głównym płatnikiem na ten globalny wymiar, a pomocy dla dla tych, którzy najboleśniej odczuwają skutki zmian klimatycznych, bo 40% środków globalnych, które są na to przeznaczone to są właśnie środki Unii Europejskiej pytanie czy nas na to stać na to wielkie wyzwanie trzeba powiedzieć, że jeszcze trwają negocjacje niektórych ważnych, a dyrektyw czy rozporządzeń w ramach tzw. pakietu i twórczości Five, bo chociażby przepisy dotyczące systemu ETS czy wprowadzenia takiego nowego mechanizmu redukcji globalnych emisji mniej, czyli opłaty granicznej Węglowej jeszcze trwają tam m.in. decyduje się w jakim tempie będą wycofywane tzw. darmowe uprawnienia, a więc na stole jest jeszcze wiele niewiadomych nie wiemy w jakim kształcie będzie przyjęte tzw. też drugi, który miał objąć prywatnych konsumentów w zakresie transportu ogrzewania mieszkań, a parlament przyjął już tak takie stanowisko, w którym zawiesił niejako wprowadzenie tego tego mechanizmu dla indywidualnych odbiorców chce go wprowadzić dla dla odbiorców komercyjnych, więc tutaj rzeczywiście o tym czy realne jest uzyskanie w ogóle 55% tak naprawdę o tym zdecyduje zdecydują ostatecznie przyjęty kształt tych tych rozporządzeń, ale na pewno Unia europejska jest na takim zielonym kursie doświadczenie wojny ni spowodowało, że nie zawiesiliśmy na kołku swoich ambitnych celów, ale wręcz chociażby w zakresie promocji energetyki odnawialnej sam zrobić więcej szybciej, podnosząc cel na rok 2030 z poziomu 40 do 45%, ale w takim razie po co Frans Timmermans wyskoczył z tym 57 skoro mówi pan, że nawet 55 nie wiadomo czy uda się osiągnąć, tym bardziej że przecież tam pojechał no ze stanowiskiem, które było przyjęte przez państwo członkowskie jeszcze w październiku wyszedł przed szereg widocznie atmosfera na szczycie nie była tak entuzjastyczna wokół tego kierunku zielonego że, że Frans Timmermans musiał niejako pokazywać zaangażowanie europejskiej ten poziom tych wysokich ambicji jako argument, który miał przekonać inne państwa chociażby te, które dzisiaj sprzedają ropę sprzedają gaz i niekoniecznie w tym zielonym scenariusz się widzą skądinąd wiemy, że np. Kanada optowała za tym, żeby w ogóle odejść od tego celu Glasgow, czyli maksymalne ocieplenie 1,5 stopnia, więc tam musiały być rzeczywiście twarde negocjacje trochę takim pewnie jakimś rzutem na taśmy pokazaniem determinacji, a europejskiej Frans Timmermans chciał pociągnąć pozostałe państwa z innych kontynentów do tego, żebyśmy przyjęli wspólne zobowiązania do to również m.in. powoduje jakiś rodzaj niesmaku po tej konferencji to jest sprawa to też ciekawe zapisania o gazu nie podając, że chodzi o gaz tak, czyli właśnie chodzi o energię niskoemisyjną tak to zostało zapisane na teraz pytanie czy to gaz w tym jest czy nie niektórzy od chętnych, że jest niektórzy, że nie ma myśmy się w Europie zgodzili na gaz w ramach tzw. taksonomii co prawda w okresie przejściowym, ale czy w tej sytuacji można powiedzieć czy określamy sami Unii Europejskiej jakąś perspektywę stosowania tego paliwa kopalnego 1 no jednak wydaje się że, że gaz jako paliwo przejściowe dalej będzie będzie używane oczywiście to sytuacja rynkowa związana z jego ceną powoduje, że bardzo szybko schodzimy z rosyjskiej zależności przed kryzysem wojennym przed lutym to 40% importu z Rosji dzisiaj 8, ale będzie to import z innych kierunków ta której, które dzisiaj widać Polska z Norwegii, ale też katar stany Zjednoczone, więc pewnie z gazem zostaniemy na na dużej rozumiejąc, że są to 2× mniejsze emisje niż węgla, a na pewno wpływ wojny w takich krajach jak jak Polska, gdzie my tak naprawdę spalamy w gospodarstwach domowych 90% tego węgla, który jest spalane w Europie ta sytuacja wojenna nie pozwala nam chodzić tak jak szybko, jakbyśmy chcieli ważne są tutaj też konsekwentnie realizowane ambicja na poziomie krajowym, bo zapisać można wszystko, ale chodzi teraz wdrożenie tego na poziomie krajowym o przekonanie też mieszkańców przekonanie do tego, że wyrzeczenia są potrzebne i skonstruowanie takich systemów, które będą chronić tych najbardziej najbiedniejszych najbardziej narażonych na skutki odczuwania wzrostu ceny na koniec, bo mogło niektórych słuchaczy zaniepokoić jeszcze prosiłbym króciutko minuta pan powiedział, że parlament na razie zablokował ten pomysł, aby te SM, czyli właśnie tymi opłatami za emisję co 2 objąć gospodarstwa domowe mówiąc wprost jak pan sądzi to jest realna groźba, bo przy takich ogromnych cenach energii śmiech teraz wyobrazili sobie, że mamy płacić za emisję co 2 to wtedy sympatia do Unii Europejskiej spadnie drastycznie i pewnie dlatego parlament w swoim stanowisku przyjął taki kształt tych przepisów, że możemy wrócić do tematu w roku 2029 dopiero, a mi i wprowadziliśmy tak czy tak, a maksymalny dopuszczalny pułap cen tych uprawnień tego nie ma w tym i tak się dużym, bo to jest 50EUR za tonę emisji co 2 natomiast o tym jak finalnie zostaną przyjęte przepisy zdecydują już negocjacje z radą, bo jednak stanowisko rady te opłaty od odbiorców detalicznych są, więc pewnie będą jakieś negocjacje mam nadzieję, że też rządy zrozumieją, że trzeba po prostu pójść wyjść naprzeciwko mieszkańcom, którzy najbardziej odczuwają koszty wojny nie wyobrażam sobie, że po prostu dociążyć jeszcze kolejnymi opłatami na, aby rządy zrozumiały stanowisko parlamentu bardzo dziękuję poseł do parlamentu europejskiego właśnie dr Adam Jarubas Komisja Środowiska zdrowia publicznego bezpieczeństwa żywności był naszym gościem dziękuję bardzo, dziękuję podziękowania też na dnie Lipiński Marcina, żeby doczekać sprawdzone Michała Tomasika za pomoc w przygotowaniu magazynu Maciej Zakrocki słyszymy jeszcze dzisiaj po dwudziestej trzeciej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN EUROPEJSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA