REKLAMA

Czy usprawnienie komunikacji w miastach oznacza porzucenie prywatnych samochodów? O tym jak sharing "uratuje świat"

Miasta Szczęśliwe
Data emisji:
2022-11-23 06:30
Czas trwania:
36:19 min.
Udostępnij:

Posiadanie własnego samochodu staje się coraz bardziej uciążliwe dla osób mieszkających blisko centrów dużych miast. Mieszkańcy mniejszych miejscowości wciąż jednak są dość mocno przywiązani do koncepcji posiadania własnych czterech kółek. W kolejnym odcinku podcastu „Miasta szczęśliwe” Maciej Panek prezes Panek CarSharing oraz Tomasz Wojtkiewicz prezes Nextbike Polska rozmawiają o tym, jak wygląda obecnie rzeczywistość komunikacyjna w polskich miastach. Eksperci podkreślają, że choć przez ostatnie 10 lat bardzo wiele zmieniło się w świadomości dotyczącej korzyści płacących z sharingu, to wciąż firmy oferujące takie usługi borykają się z wieloma trudnościami. Jednym z największych wyzwań, jest przekonanie włodarzy miast do współpracy na rzecz jeszcze większego uświadamiania mieszkańców w kwestii korzyści, jakie płyną z wynajmowania środków transportu. Z podcastu dowiemy się także, jak polskie miasta wypadają pod kątem sheringu na tle innych krajów, na jakie rozwiązania możemy liczyć w najbliższej przyszłości oraz w jakim kierunku będzie rozwijał się ten sektor w ciągu najbliższych lat. Rozwiń »

Zapraszamy do słuchania.

Partnerem podcastu jest Skanska. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
miasta, a w nich żyjemy pracujemy spędzamy czas wolny czy są przyjazne ekologiczne nowoczesnemu czy czujemy się w nich szczęśliwi jak zmieniają się już teraz jak zmieniać będą się w przyszłości o tym cyklu rozmów ze stanowimy się z ekspertami urbanistami architektami specjalistami od rynku nieruchomości aktywistami działaczami miejskimi i Jerzy Lesiński zaprasza na rozmowy prowadzone z gośćmi spółki mieszkaniowej Skanska Jerzy Leszczyński Szanowni Państwo kłaniam się Rozwiń » nisko witam i cieszę się, że po raz kolejny będziemy rozmawiać ogólnie rzecz biorąc temat miast już w tym naszym cyklu rozmawialiśmy o tym, że miasta niegdysiejsze to zupełnie już nie wyglądają tak jak współczesna zmieniają się na wielu polach i to dotyczy tego jak mieszkamy, gdzie mieszkamy w jakiej odległości znajduje się miejsce, do którego codziennie dojeżdżamy czy wygodnie dojeżdżać być jak wygląda obszar przeznaczony na pracę na wypoczynek na kreację na edukację nie jak nasze miasta stają się coraz bardziej przyjazne z różnych powodów naturze i ekonomicznych czy powodów takich moralnych czy zrównoważone podejście do używania zasobów też dotyczy miast o tym wszystkim w tym cyklu rozmawiamy bardzo serdecznie zapraszam państwa do tego, żeby wszystkie części konsumować zapoznawać się z nimi posłuchać tego co eksperci wdanych dziedzinach mają do powiedzenia no i myśląc o tym mieście z całą pewnością musieliśmy również dojść do miejsca, w którym warto oddać refleksji dotyczącej tego jak w tych miastach się poruszamy i troszkę dzisiaj na ten temat będziemy rozmawiać no bo wszyscy widzimy, że samochody elektryczne się pojawiają, że trochę przesiadamy się do komunikacji miejskiej, która np. porusza się pod ziemią powstaje druga trzecia ani metra w Warszawie promowana jest komunikacja miejska na rzecz 3 takiego trochę zniechęcanie nas do tego, żebyśmy pojedynczo poruszali się samochodami np. za granicą już te samochody, w których zasiada więcej osób niż tylko kierowca, który wozi przysłowiowe powietrze mogą korzystać z takich udogodnieniach np. buspasy coś w tym stylu myślę, że wobec tego warto porozmawiać o tym czym się po miastach poruszamy i pomogą nam we wnioskach i wstawianiu pytanie 2 panowie, którzy całą pewnością ono sporo czasu sporo namysłu poświęcają tym właśnie kwestiom dzisiejszymi naszymi ekspertami są panowie Maciej Panek prezes Panek Car sharingu dzień dobry dzień dobry witam i pan Tomasz Wojtkiewicz prezes Next bank Polska dzień dobry dzień dobry witam państwa Szanowni panowie no to jako się rzekło ze stanowimy się nad tym jak my się po tych naszych miastach poruszamy jak bardzo wygląda inaczej w porównaniu do tego chociażby jak poruszaliśmy się nie mówię 2050 lat temu to oczywiście się zmienia, ale to się również bardzo zmienia właśnie w ostatnim czasie chyba najbardziej nie myślę, że warto będzie właśnie od tego naszą rozmowę zacząć jak to nasze miejskie poruszanie się odmieniło i czy np. proponuje takiego pytania zacząć 3, a my mieszkańcy miast wysiedliśmy już w tych naszych prywatnych samochodów z jakich powodów może jeśli chodzi o samochody to może prezes Maciej Panek najpierw przesiadamy się już albo wysiadamy z prywatnych samochodów coraz chętniej polskich miastach to zależy w jakim mieście mówimy po większych miastach metropoliach ten proces już nastąpił dosyć dawno najbardziej tych osób, które mieszkają bliżej centrum miasta dla nich posiadanie własnego samochodu jest coraz bardziej uciążliwe tych parkingów jest coraz mniej opłaty związane z samochodami są coraz wyższe natomiast w mniejszych miastach ten proces jeszcze nie następuje tak jak mogłam sobie tego życzyć ekologia natomiast, którzy już to bardzo widać my pomagamy dajemy samochody, które można używać nie posiadać, więc nasi klienci mogą świetnie dopasować się do ekologii i chwali się tym, że są ekologiczni dla miast wiadomo, że nie są różni i niektórym to pasuje, a inni szczególnie starsze osoby nie za bardzo chciał je za bardzo potrafią przesiąść się ze swoich samochodów, ale oni jeszcze do końca nie wiedzą, że to opłaty związane z samochodami są coraz wyższe stopnie żeśmy obliczali, że wynoszą średnio na samochód około 50zł na dzień bez względu na to czy to jest dzień roboczy czy nie ciała czy sobota i tak 50zł dziennie samochód kosztuje z wszystkimi opłatami, ale ludzie sobie nie zdają sprawy ma tego na bieżąco nicią, a samochód po prostu przyzwyczajenia posiadają na takiej zasadzie, że dobrze 5, że w razie czego coś się posiada być może to jest faktycznie, zanim przesiądziemy się samo od własnych do wynajmowanych trzeba się w głowie trochę przesiąść do nowoczesnego świata, w którym takie rozwiązanie dotyczyć nie tylko oczywiście samochodów, bo wielu dóbr zaczynamy korzystać właśnie taki sposób, że nie posiadamy ich na własność tylko raczej je wynajmujemy tak jest np. w przypadku rowerów, które no z całą pewnością łatwiej jest nam wynajmować, bo po pierwsze, jedną z rowerów korzystamy raczej w sezonie na myśli takich użytkowników rekreacyjno hobbystyczne takich, którzy wcale niekoniecznie chcą posiadać rower, tym bardziej że zaparkować jeszcze jakoś zaparkujemy ale gdzie upchnąć ten rower w domu jest trochę racji w takim myśleniu panie Tomaszu Tomasz Wojtkiewicz prezes Next Week Polska racja na pewno jest natomiast myślę tutaj żałoby trochę nadajemy szerszy kontekst cofnąć się chyba troszeczkę jeszcze wcześniej jakieś parę lat żyjemy niesamowicie ciekawych czasach, bo ja zajmuję się nie od 12 w sprawie lak z kilkoma czynnościami to co się wydarzyło w Polsce przez te lata to jest tak wiele zmian tak wiele rzeczy to sami się cofa się trochę kontekstowo tak do naszej mentalności, skąd się działo, że patrzy na nasze społeczeństwo, które przez 45 lat socjalizm złożyło w bardzo ograniczonym środowisku dóbr przez 65 tak naprawdę musieliśmy walczyć o przeżycie społeczne bez takiego jakoś tak nie przekroczy 89 Machów trzeba dziś wolna gospodarka cały czas niestety pokutuje, jakby tych właśnie czasy socjalizmu i tym, że u nas postrzega się cały czas w posiadanie mieszkania posiadanie samochodu jako wyznacznik statusu społecznego, a więc największa pomoc do dumy ludzi, którzy ciężko pracowali dzisiaj tak nie jest, bo mam swoje dzieci trwają właśnie Warszawa i trochę starszych znajomych i oglądam ci młodzieńcy już myślą o tym nie posiadanie jest czymś na nim ważnym dla nich jest też bardzo dużo zobowiązań co nikt rzecz, zwłaszcza ci młodsi zaczynają to prawdopodobnie odbierać jako rodzaj uciążliwości pewnej prawda podobnie jest rynkiem mieszkań absolutnie takiej potrzeby na zachód co się wydarzyło przez dziesięciolecia, które u nas były zamrożone to i tak naprawdę, jakby kwestia relokacji należne z tego miejsca na świecie jest dopiero przesunięta gdzieś między trzydziestym czterdziestym rokiem życia ludzie bardzo często się lokują dlatego kupują mieszkań czy samochodu tylko albo wynajmują albo używane kupują po prostu wynajmu mieszkań natomiast u nas przez dekadę zdały się jeszcze wiele wiele rzeczy proszę pamiętać, że w 2011 roku, kiedy bank Selim zaczyna w Polsce to było pierwsze zjawiska ekonomii współdzielenia w transporcie tak naprawdę pamiętam swoje pierwsze spotkania z wszystkimi włodarzami miast takich konferencjach targach, kiedy mówiliśmy o tym, że rowery mogą służyć do transportu to, bo to patrzenie trochę mówienia o białych zdjęciach w 60 mali jak traktowali wtedy rower jako albo do sportu wyczynowego albo to pojazd tak naprawdę dla osób ma jakieś wykluczenie komunikacyjne, czyli tak mniejsze miejscowości 1 starsza babcia, która jest na rowerze porusza się też jednak możliwość wydaje się, że pierwszą fundamentalną gigantyczną zmianą, którą zawsze to właśnie odrywanie się tego statusu auta i samochodu, ale to cały czas jeszcze pokutuje drugą rzeczą to było jak bez zrozumienia, że celowa może być środkiem transportu wraz z zerowe poszło wiele innych rzeczy pojawił się wtedy takie usługi jak Cherry pana Macieja pojawił się wtedy udary, które wcześnie przecież nie było później w końcu pojawił się również skuteczne, bo wtedy na ulicach pojawił się ostatnio parlament są hulajnogi elektryczne myślę, że przez 10 lat ostatni to myśmy też bardzo mocno jak wysokie robili retrospektywy ostatnio wyszło, że się bardzo dużo zmieniło chociażby to co funkcjonowało w rowerach miejskich, czyli 20 minut darmowych oferowanych przez miasto dla mieszkańców tak bezwarunkowo celem było tak naprawdę zbudowanie pewnej świadomości komisję edukacyjną, że rower może być doskonałym środkiem transportu nie tylko ekologiczne, ale szybkim zwinnym sprawnym tanim poruszają się po mieście przez 10 lat myślę, że rozbudowała się taka świadomość zbudowało już tak dużo usług, że nawet rozmowa z miastami teraz sami deklarujemy, że to misja dwudziesto jutro ma się trochę życie trwała i to też powodu jak pewnego rodzaju zmiany modelu biznesowego ma przez 10 lat dochodziło do wielu z fenomenem, który się zdarzyło nie tylko branży rowerowej proszę zwrócić uwagę chociażby ostatnie lata, jaki jest wzrost jak rozwój branży rowerów elektrycznych, które też są fenomenem ostatnich lat w tej chwili z sprzedaż rowerów elektrycznych w Europie to jest ponad 50 chyba 6% jest dobrze pamięta na pewno jest dużo pracy ponadto umowę natomiast ostatnich latach można zauważyć też ważnym jest kwestia teoria taka, którą Carlos Moreno Sorbonę słynny profesor zaczął głosić tzw. miasta 15 minut, jakby kwintesencją tej teorii jest to, że my żyjemy tak naprawdę wielkiej Warszawy czy głośne natomiast nasze życie tak naprawdę toczy się tylko w okolicy dawnego obszaru pewnego, jakby Promienia chodzi o to, żeby budować miasta taki sposób, że wszystkie usługi, które potrzebują sklepy szkoły miejsca pracy wszystkie pozostałe elementy były w zasięgu 15 minut osiągnięcie 15 minut oczywiście bardziej skupienie się na dojechanie rowerem na pierwszą, jakim środkiem komunikacji, ale takim właśnie współdzielonym natomiast ma głęboki sens chyba władze Paryża, który pierwszy przyjęła do swojej strategii rozwoju miasta nadały mu tak naprawdę poważny ton świta bardzo popularny temat wielu konferencjach na wielu spotkaniach tego pana dyskusyjnych myślę, że ma głęboki sens nasza mentalność tak zbudowana, że my jesteśmy po pierwsze bardzo wygodnie podróżować to przywiązanie do posiadania no bo nikt chyba ciężko będzie uznać argument określi przekonał efektywną miast przemieszczania się w centrum miasta tonową kupą Stali 1 osobą w aucie własny prywatny, bo tutaj absolutnie nie należy tego mylić z taksówką Uberem czy właśnie takim narzędziem, ale co najmniej efektywny sposób poruszania się po mieście myślę także przez ostatnią dekadę szczególnie dekadę ostatnią to rozwój transportu w ogóle jakości transportu został tak idiotycznie podniesiony przez oczywiście fundusze unijne popatrzył jak wydają się nasze tramwaje popatrz wyglądają nasze pociągi czy wszystkie dworce kolejowe, które są konsekwentnie budowane czy odpowiada, więc myślę, że to jest to wpływa na to, że sentyment do transportu publicznego to już nie jest, ale jakiś rozklekotanym pociągiem czy tramwajem, w którym komfortowego poruszania się bardzo niskim ja osobiście stan trwały transportu publicznego zawsze powtarzam, że nasz rower nie jest najważniejszy naszą jest tak jedno z elementów tego wspaniałego ekosystemu, który powinien uzupełniać to jest transport publiczny, który jest doskonały efektywnie, który jest po prostu krwiobieg miasta, ale teraz również jakbym, ale to cała do innych możliwości Poznania oraz sprawę, że na użytkownika nawet dla mnie osobiście inną rolę inne zadanie rozwiąże dla mnie car-sharing neurolog hulajnoga elektryczna i na rower czy przejechanie szuwary taksówką w przypadku, kiedy będę miał jakiś bagaż do przewidzenia tego nie zrobi na rowerze, chociaż kiedyś to nie jest wykluczania tylko to jest bardzo mocno świadomość budowania pewnego ekosystemu jak miasto powinno wyglądać inaczej było takie przykłady, kiedy rozpoczynała się kwestia segregacji śmieci będą tam się zawsze najtrudniej zmienić pamiętamy początki to, pomimo że ustawiano kontenery były w różnych kolorach to ludzie walkę próbowali reagować na Kuźnikach spadały do 1 ciężarówki do 1 śmieciarki natomiast myślę, że sam proces zmiany mentalności co daje segregacja śmieci, dlaczego ona jest ważna jak poprawnie robić zajął na lata dzisiaj, ale uważam, że wszyscy wiedzą i przestawienia upraw jak pan pokazuje ten proces, że zmiana mentalności rezygnację ze swego auta, gdzie ta wygoda komfort, że my wychodzimy z tą tylko wjechać na miejsca do pracy, nawet jeżeli tracimy niepotrzebnie godzinę czasu moglibyśmy zaangażować inny ciekawy sposób od dzisiaj ta wygoda komfort pracy cierpiała myślę, że to co się dzieje obecnie na świecie kryzys inflacja czy wszystkim cena paliwa, które bardzo pomogły odbudować, ale bywa szeregu w Polsce zdecydowanie zauważyliśmy ogromną dynamikę w ciągu ostatniego roku, ale w ciągu ostatnich 2 lat pandemicznych zaczął się po prostu odbijać w, że efektywność każde ekonomiczne jednak też zdaje się we znaki ludziom zaczynają myśleć inaczej Kiszczaka współdzielą marszałka w porcie publicznym to jest bardzo dobre leczenie przez przypadek myślenie takie mamy, którym społeczeństwo mamy okazję troszeczkę bardziej otrząsnąć przyjrzeć temu czy naprawdę robimy wszystko tak jak talerze ten sam temat ewidencji się zwiększano widzimy po rejestracji użytkowników po wzroście wypożyczy, ale też o tym, jaka jest postrzegana w zawsze będę uważał, że wzrost sprzedaży voucherów to nie jest tak, że ruch tylko za sprzymierzeńca naszą misją jest tak naprawdę uświadamia bardzo mocno ludzi można inaczej niż tylko prywatnym samochodem i pewnie w ten sposób możemy pomóc sobie Unię pomóc miastom w Polsce i tak sobie pomyślałem, że oczywiście tak jak pan wspomniał tu nie jest nic przeciwko czemuś tylko raczej chyba trzeba zmienić myślenie o poruszaniu się po miastach i od czasu do czasu faktycznie będzie rower czasem może być to samochód, ale oczywiście nie taki, do którego jesteśmy przy pani, o którego wymianę opon na zimę trzeba zadbać przeglądy itd. można to wszystko mieć głowy jak na tle świata pytam prezesa Macieja Panka wygląda właśnie być może takie przestawianie się już na niekoniecznie posiadanie własnego samochodu jak to w Polsce wygląda o tym prezes Wojtkiewicz powiedział w zasadzie, że faktycznie jeszcze ciągle pokutuje myślenie, że dobrze mieć własne mieszkanie dorobić się czegoś, a może następnym krokiem rosnącej świadomości będzie dojście do wniosku, że dobrze być wolnym od takich zobowiązań i po prostu tylko wtedy, kiedy naprawdę potrzebujemy korzystamy z samochodu jak to wygląda na świecie czy ta świadomość już troszkę wyprzedza polską świadomość dzięki temu się dużo podróżuję mam okazję oglądać jak to wygląda za granicą i szczególnie dużych miastach, choć rzeczywiście coraz mniej posiadają samochodów na tych nie chcą się, że to jest problem i co robią jak się zachowują moc oczywiście swoje potrzeby transportowe, ale one są dopasowane zależności do potrzeb i teraz jeśli ludzie dojeżdżają do pracy środkiem transportu w miejskim w jakimkolwiek innym no to im to zajmuje jakiś czas np. obecnie jest taka tendencja, że ludzie albo pracują w komisach i mają domki poza centrami miast i wtedy nie muszą się martwić o dojazd, ale ci co co pracują gdzieś jakieś firmy muszą dojeżdżać starają się mieć mieszkanie jak najbliżej firmy jak obecnie senatorowie mam mieszkanie wynajęte co prawda ja mogę się na to pozwolić to głównym tam, gdzie jest, gdzie firma to zaraz wynajmuje mieszkanie przy odległości około 15 minut pieszo do tej firmy do szczęścia nie zmienimy tej firmy tak często, więc z mieszkań wynajmujących dużej, ale załóżmy, że poza pracą ludzie mają też różne inne potrzebne jest do tego też są taksówki, które teraz wsparcia są szeroko rozpowszechniony, a ktoś chce gdzieś przemieścić się na drugi koniec państwa powiedzmy, że są stany Zjednoczone tam jest bardzo dużo różnych miast ludzie latają wiele razy samolotami, więc samochód Stanach Zjednoczonych mimo to, że tam jest właśnie kurs samochody w zasadzie od tego się zaczęło to teraz już się zmienia ach, dowódca człowiek, który ciągle lata między Nowym Jorkiem Los Angeles ma zrobić swoim samochodem i zdaniem jest totalnie bez sensu, bo bardzo długa odległość samolotu po wyjściu z samolotu jest pożyczenie samochodu albo środek komunikacji transportu nie ma żadnego środka transportu na własność czy to rower czy cokolwiek wszystko się wypożycza wszystko jest rynkowa one natomiast jeśli np. ktoś chce to zamiast pojechać na jakiś weekend powiedzmy do lasu nad jezioro, toteż podczas samochód czy to się ringowy czy to tradycyjnych wypożyczalni samochodów i nie musi się zastanawiać i martwić jak inne opłaty ile koszty jego ubezpieczenie co się stanie ubezpieczenie nie zapłaci jak coś tam muszą wydarzy jak samochód kradną co się stanie jak silnik nawali tras bardzo dużo czasu poświęcamy takie rzeczy rzekłem uniwersalne ludzie często mają swoje specjalizacje poczułem się rozwijać jako eksperci jako specjaliści, a zamiast tego zajmują się, że tak byłem opiekowanie się swoimi środkami transportu np. swoim samochodem, który ma 15 latach średnio samochodów w Polsce 14 lat jak przy wiemy, iż ludzie rzeczywiście jeżdżą po warsztatach naprawiających samochody tracą swój cenny czas tego widać już trend na Zachodzie szczególnie Europy i ja jestem tego bardzo dużym zwolennikiem chcemy wprowadzać w Polsce wprowadzamy od 5 lat do tego właśnie służy car-sharing natomiast w okresie pandemii szczególnie pomyśleliśmy sobie, że warto jest dać wielu ludziom te samochody i rozszerzyliśmy swoją działalność do wszystkich miast w Polsce, które mają powyżej 40 000 mieszkańców na le to błąd przekonaliśmy się, że w tych mniejszych miastach ludzie są tak przyzwyczajeni do swoich samochodów szynie za bardzo chcą tego używać na bieżąco szczególnie na krótkie dystanse my musieliśmy się cofnąć i zobaczyć czy to rzeczywiście działa tylko w dużych miastach, ale przy okazji zobaczyliśmy, że ludzie nie chcą tylko jeździć po mieście, ale też pomiędzy miastami na mamy bardzo dużo też miasto obecnie w Polsce i 50% naszych obrotów wynika z wynajmu na doby tradycyjny model wypożyczania samochodów, które odnoszą do tej pory gdzieś na lotniskach biura trzeba podpisywać jakieś dokumenty jest też w kolejce to teraz można sobie znaleźć samochód na swojej ulicy i aplikacjom otworzyć go, ponieważ się z Warszawy do Szczecina albo na lotnisko tam polecieć sobie innego miasta powiedz np. do Lizbony z Lizbony udać się rowerem taksówką albo gdziekolwiek jakieś po tych miastach szczególnie właśnie Europa zachodnia tam już mamy mnóstwo sprzętu do podróżowania szczególnie widać hulajnogi, ale widać też rowery elektryczne wszedł Nguy, ale takim free holdingu, gdzie te rowery stoją tak samo jak hulajnogi klienci zostawiają w miejscach, które są bezpieczne muszą robić zdjęcia na zakończeniu takie przejażdżki to świetnie działa jak wszędzie, gdzie jest ten jest za jakieś małe miasta na początku co robię też szukamy roweru do wynajęcia, żeby tym rowerem właśnie sobie świetnie zwiedzać miasto jako turysta ona jak jestem rodzinnym mieście no to używamy środków transportu, chyba że potrzebuję gdzieś dalej jechać to wynajmuje sobie samochód akurat miałam taką sytuację, że wynajmuje samochody, więc mam tych samochodów do wyboru sporo, ale inni ludzie mogą robić to samo po tych samochodów np. w Warszawie jest ponad 1000 to duża liczba na tyle duża, że na każdej ulicy ktoś znajdzie jakiś samochód dla siebie prezes Maciej Panek car-sharing może teraz rozmawiajmy o tym nie tyle jak państwo, prowadząc swój biznes zmieniają oblicze pewnie Polski raczej na tym, że skupiamy, ale jak ta Polska raczej decydenci zaczynają pojmować, że to się po prostu wszystkim trochę bardziej opłaca niż to, że każdego obywatela będzie stać Lubnie na samochód i czy państwo mogą liczyć na taką przychylność włodarzy miast np. którzy im wejdą z taką inicjatywą jak miasta zachodniej np. pozwolą samochodom carsharingowych być traktowanym troszkę bardziej uprzywilejowany sposób to znaczy wychodząc z założenia, że 1 samochód współdzielony w zasadzie nie stoi tylko wykorzystywany jest prawie bez przerwy przez wiele osób dzięki temu on jakby w sobie skupia kilka samochodów, które zanieczyszczały miasto czy takie pojmowanie tej kwestii już państwo dostrzegając możecie liczyć na jakąś przychylność w polskich miastach albo w ogóle w Polsce w teorii to już funkcjonuje od dawna, ale w praktyce niestety nie działa nie doczekaliśmy się jeszcze nawet definicji car-sharingu w przepisach ogólnonarodowych poszczególne miasta oczywiście tam coś próbowały robić, ale same rozkładają ręce więcej czekamy ciągle na to, aby przepisy prawne zostały zdefiniowanej skodyfikowane nowej mobilności np. bardzo krew w kierunku samochodów autonomicznych, bo mamy w ogóle w naszym planie 2030 roku wozić ludzi samochodami autonomicznymi i często przez lata tego nie będę też testował ścianach takie samochody, ale trudno jest przebić się, aby te same przepisy, które są w stanach sprowadzić do nas ja wolę, żeby firmy testowały takie samochody u nas panie musiały mieć do Stanów zjednoczonych, dlaczego tak się dzieje nie wiem, ale jest w tym problem warto nad tym popracować w tej chwili już mogę pojechać i w takim mieście jak San Francisco czy Feniks normalnie wypocząć samochód autonomiczny na aplikację i przywołać go tak samo jak robi się teraz operę czy innymi taksówkami aplikacja przejechać się zupełnie bez kierowcy i ten samochód rzeczywiście już wozić ludzi i to są testy prowadzone przez duże korporacje, ale to działa u nas nie można się nawet przepisów do tego doczekać, więc jeszcze mamy dużo do nadrobienia w tym temacie to jest przyszłość dość tego, ale ta najbliższa przyszłość na czym państwu zależało żeby, chociaż lekko delikatnie, ale przynajmniej dać sygnał, że tak wspieramy, że to dobry pomysł wspomina pan wcześniej buspasach na car-sharing jeszcze nie jest uprawniony do jazdy buspasami co prawda część naszych aut jest, ponieważ są elektryczne, bo same auta elektryczne mają możliwość jazdy pod bus pasami halę jeśli nie są elektryczne to już nie teraz mamy problem w tym, bo przecież jeździ taksówka i w tym momencie nie wierzę nikogo pojedzie sam kierowca jedzie bus pasem jedzie 14 letnim dieslem i może robić u nas auto hybrydowe spełniające najwyższe wyśrubowane normy jedzie z 4 klientami nie może jechać buspas to trzymajmy kciuki za takie drobne zmiany jeśli chodzi o samochodowy car-sharing teraz kilka słów jeszcze na temat nowe wypożyczalnie rowerów Tomasz Wojtkiewicz prezes Next bank Polska panie Tomaszu, a jak miasta zmieniają się na rzecz użytkowników rowerów, bo o tym, że powstają roweru strat drogi rowerowe coraz większej gęstości siatce no to wiemy trochę zmieniają się też przepisy one są dostosowywane do coraz większej liczby rowerów na ulicach czy w ogóle w miastach, o czym jeszcze państwo marzyli, żeby było bezpieczniej chętniej przyjemniej korzystać z rowerów zna obsługują teraz, ale to co bądź kroki kraj kontekst może teraz za szersze nadać, bo przysługujący temu co macie powiedział ja osobiście szczerze mówiąc bardzo współczuję panu Maciejowi czy operatorów car-sharingu i tutaj należy bardzo głośno poważnie, że świadomość naszych rządzących czy włodarzy miast uważam, że bardzo mocno zaskakuje, bo popisują się w całej rozciągłości w tym temacie powiedział, że jest kuriozum naprawdę abstrakcją, że umożliwia się taksówką, które bardzo mocno są szkodliwe w eksploatacji mówimy spalaniu i jakoś tam normach puszczali buspasa tak naprawdę realnie czas powiedzieć car-sharing, który nie jest wspierany finansowo kompletnie przez miasta dostarcza wartościowe usługę, czyli pomniejsza potencjalną ilość samochodów nawet takie proste usługi jak darmowy parking czy właśnie możliwość, że po buspasach nie dostaje dla mnie osobiście to jest wielkie wyzwanie nieporozumienie tak na drogę coś co oczywiście wymaga premie rozmowy lobbingu, jaki jest takim właśnie w tych słowa, ale namawianie edukacji natomiast to jest kuriozum, że to się nie dzieje nie zmienimy miast, jeżeli będziemy tego wspierasz podobnie jak uważam, że cały czas jednak taka polityczna odpowiedzialność pewnego rodzaju strach funkcjonuje jak były w miastach politykach, którzy mają się podnieść ceny takich już teraz ich się po raz pierwszy tak dość dynamicznie tak naprawdę dużej skali zdarzyło no bo to jednak tutaj jakby polityka marchewki kija musi funkcjonować trzeba jak by zniechęcać w sposób sensowny kierowców prywatne auto jeździ ja zawsze źle przesiadali się im alternatywy co mogliśmy transport publiczny wspaniała mamy dużo możliwości poruszania się po mieście ja w tej chwili w roku uczymy samochodu wzmiankę tak jak za półroczne, prosząc o komunikację publiczną tylko tymi środkami, które są dostępne jest to fantastyczny, jeżeli nie miał dzieci, które czasami ze szkoły zawieźć czy jakie widzimy przenieść rzeczy to spokojnie funkcjonować bez auta mamy do tego jeśli chodzi tylko jedno auto też doskonale sprawdza niezdecydowanie kosztowna prawne na tle bardziej efektywne, a my jako branża rowerowa, czyli walczyli trochę się borykamy innymi wyzwaniami niż to jest 1 element tej ostatniej dekady trochę nawiązująca do 20 minutach mowy, które było taką misyjną edukacją społeczeństwa, że rower może być środkiem transportu widzimy dzisiaj po tym co się wydarzyło w Polsce, ale też na świecie la, że samorządy są obciążone bardzo dużą ilością nowych zadań, które są przerzucane na dzień natomiast liczę na środki finansowe w każdej rozmowie z samorządem widzimy, że środki finansowe są bardzo ograniczone i pojawiają się dylematy co wybrać się ograć szkoły czy utrzymać by szejk my jako rowery publiczne jesteśmy częścią transportu publicznego, które na całym świecie i rentowych to jest funkcja, które samorządy otrzymują podobnie jak oczyszczanie miasta świeci edukacja służba droga koniec działalności nastawiona na zysk tylko działalności, które są nastawione na poprawę jakości życia mieszkańców otrzymany z podatku, więc my się borykamy bardziej z taką perspektywą, że miasta, które zastanawiają się co do albo zmniejszenia wielkości projektów albo czasami jak pan takie przykłady miast, które mówią wprost nie jesteśmy budżetowa w stanie wsparcia tego wytrzymać jest to mam nadzieję moment chwili jak zamki w niedługim czasie wróci na funkcjonowanie wróci takie, że będzie po prostu, żeby dość naturalny wydatek i możliwość finansowania przez miasto, bo nie ma co bądź wprost rozlanie, gdyby miały funkcjonować komercyjnie stawki byłyby tak duża, że nie byłyby atrakcyjne dla użytkowników indywidualnych bez nich nie korzystali, więc musi być jakoś dofinansowywane w jaki sposób musimy to wspieramy samorządy podobną trasę publiczne, które na całym świecie we wszystkich miastach jest notowany między 4070% nigdy nigdzie nie jest rentowne wiele miast nawet, która obsługuje Castro zdecydowała się udostępnić za darmo dlaczego, bo obsługa tego długu dopłacanie było bardziej kosztowne tak naprawdę ściąganie pieniędzy wystarczy, że lepiej układać stosunki zatargów wielu miast prowadzą takie chociażby Wrocław, gdzie studenci już wypowiedzi transport publiczny w ogóle za darmo, więc możemy tak bardzo ciekawych czasach natomiast jak wrócę do początku tego powiedzieć ja się bardzo bardzo mocno dziwi współczuję operator car-sharingu, że oni naprawdę nie mają żadnych elementów wsparcia czy pomocy, świadcząc tak wartościową usługą dla miasta zresztą rozszerzył to podobnie również uważam, że wszystkie taksówki, jeżeli taksówki mają, choć Uber Bolt dziś synonimem taksówki dla wielu młodych ludzi, a tych będzie coraz więcej wchodziły w życie dorosłe jest Bolt czy Uber także ci operatorzy nie mają pewnego rodzaju przywilejów, chociaż zapewniają taką samą usługa przewożenie z punktu ADO punktu ba niczego nie widzę wszyscy, dlaczego taksówkarza czy stara bardziej okresie mówi szkoła ma być wspierana Maciej przywileje, a inni operatorzy tego mają doświadczenie, ale wydaje się po prostu długi proces zmiany mentalności pewnego rodzaju obrony swojej branży przez taksówkarza tradycyjnych tutaj nie twierdzę, że jedno drugi jest lepsze 8 osoby, które jednak nie pojadą udarem czy alternatywa należałoby spojrzeć trochę bardziej holistycznie czym jest tak naprawdę poruszali się po mieście jacy są interesariuszy tego całego biznesu i komu, jakie wsparcie należałoby zapewnić pana wypowiedź oczywiście mamy to ułatwi dojazd na finanse Obamy, a inne modele biznesowe, ale miasta nie muszą wspierać finansowo mogą po prostu nie przeszkadzać, bo właśnie pewne rzeczy, które leżą ich interesie jest głośno powiemy sobie tak naprawdę tak tego ceny, gdyż taka szkodach odpowiedzialność podobnie jak wiem, że zawsze w polityce jest trudny termin ruszenia Ast rentowności kopalni na Śląsku jest samobójstwo finansowego, który z polityków powiedział, że zamykamy, bo tam wyborcy wierzę bardzo mocno, że mają już podobnie z takimi trudnymi decyzjami jak podniesienie miejsc parkingowych zakazy parkowania, bo kierowcy są również wyborcami miasto niełatwy temat natomiast całością właśnie podkreśl swoje wsparcie dla wszystkich operatorów jak Maciej czy Uber Bolt trzeba się inne firmy carsharingowe, że naprawdę wsparcie jest zaskakująco niewystarczające Bończa czy wsparcia w ogóle nie mają może powiem tak bardzo pokrótce 3 innych sprawach, które mogłyby się pojawić, które istnieją np. taksówki mają ośmioprocentowy VAT, a my mamy 23 taksówki w miastach mają swoje postoje, które są w tzw. starej taty w zasadzie są nieużywane ale jakby miasta nie przychylają się do tego, żeby zamienić te postoje na HBO już ringowe, gdzie mogłyby tam stać samochody elektryczne czy carsharingowe czy nawet rowery hulajnogi na dodatkową często ludzie się pytają, kiedy macie rabatu na parkingi mówi nic jak tyle tysięcy samochodów codziennie parkuje nikt nie ma tak nic żadnym mieście nie mamy żadnych rabatów, więc płacimy tak jak klient, który ma tego czternastego letniego diesla przyjedzie sobie do centrum miasta jego postawi to tyle samo płacimy za nową hybryda, która prawie nic nie pali i nie emituje spalin te przeszłość troszkę mówiliśmy teraźniejszość też, a co jest na horyzoncie tego co czeka nas w sharingu w najbliższym horyzoncie jest coraz więcej aut i coraz większa dostępność kolei w tych największych miastach w Polsce natomiast MEN coraz bardziej widzimy, jaka jest potrzeba trochę w innym modelu rynkowym mianowicie rowery elektryczne, które są niestacjonarne jak podróżuje sobie to widzę jak zalewa Europę ten model podróżowania ja osobiście jestem bardzo z tego zadowolony bardzo długie i uważam, że to jest też przyszłość, ponieważ nie wszyscy chcą wchodzić na hulajnogę i niektórzy się jej boją i nie wszyscy chcą podchodzić do rowerów tam, gdzie one są zaparkowane, czyli np. takie schabu jest przyślą im się bardzo podoba natomiast to jest coś nowego nie wiemy czy się przyjmie, chociaż widzę, że w stolicach największych państw w Europie się przyjęło i bardzo dużo ludzi podróżuje, więc my w przyszłym roku takie rowery będziemy instalować nie wiem jeszcze czy w Polsce czy będziemy konkurować z jakimiś innymi firmami za granicą, ale ten model uważam za przyszłościowe bardzo irytować to co nasze mówi czasowa zgoda i to nawet niejasnej przyszłości tylko to jest teraźniejszość różnica w szeregu, który następuje również rozwój technologiczny Warty zakończyli też dyskusja, że technologia współdzielenia nie jest tak naprawdę problemem udał się bardzo mocno rozwinięta i dostępna, więc tylko bardziej zmiana mentalności jest kluczem my od kilku lat już, czego przesiadamy się w Polsce serwerów trzeciej generacji, czyli tych systemów tzw. stacyjnych trzeba było oddać rower do stacji na rowery tzw. czwartej generacji, gdzie elektronika cała kolekcja została przeniesiona bezpośrednio na rower nie tylko rower jak zwykła również nowe elektryczne, a nawet nr 4 klacze funkcjonują chociażby we Wrocławiu Warszawie pojawi się w przyszłym roku większe ilości prowadzi czwartej generacji czy takie właśnie flotowe, jeżeli wymagają od stacji doładowania tylko ładowana z wymienną baterią trochę podobnie na zasadzie jak hulajnogi, a ona funkcjonują już doskonale sobie radzą by wszystko jakby technologicznie rozwija się w kierunku po pierwsze, żeby minimalizować infrastruktura w zielone, bo jak bardzo elastyczna, a po drugie, żeby właśnie przyspieszać wydłużać dystans do poruszania się rowerem jak zresztą są tego doskonałym przykładem ja osobiście uważam, że przez ostatnie 4 lata przeżywaniu rynków fenomen hulajnóg elektrycznych myślę, że ten 2003. rok będzie bardzo dużym sprawdzam dla wszystkich operatorów, bo biorąc pod uwagę kwestię kryzysu ekonomicznego kwestię zmiany sentymentu funduszy do dofinansowania tego typu start-upu, który bardzo mocno najpierw rosną rentowność szukają rekordzistą daleko nie jest tajemnicą żaden z nich nie jest wprost rentowne, więc pytanie jak to się 2003. roku zakłada natomiast moim zdaniem hulajnogi elektryczne nie są ostatnim fenomenem na rynku, które się pojawi, jeżeli chodzi o przemieszczanie się też zwrócić uwagę, że tak jak wielu jak aspektem biznesowym zrobić tzw. lejki, czyli od największych najmniejszych wprowadzi się pewnego rodzaju drogi rozwoju tak samo uważam tutaj, że kolejnego była sprawniejsza zmniejszą roweru czy była tańsza nie była dalsze utrzymanie natomiast uważam, że przyszłością nie są na pewno wprost osobiste samochód przyszłością osobistą nie są również towary czy jeden z tych elementów cały czas jakby chcą tej teorii, że stworzenie ekosystemu, gdzie dojdzie do sytuacji, w której krzyknąć my dzisiaj przyjeżdża pod jakąś miasto potrzebuje pan się zatrzymać hotelu to pierwszy pana myślą będzie wyciągnięcia aplikacja zazwyczaj 910 osób odpowiada rząd może Booking com myślę, że kiedyś powstanie Platforma może kiedyś na samym końcu zintegruje wykupi wszystko inne firmy pokaźne bulwy silne natomiast chodzi o to, że osoby 1 aplikacja, w której będzie wszystko zintegrowany jako jedyny system już dzisiaj proszę zwrócić uwagę, że kiedy zamawia się Bolta są tzw. puszczam motywacyjne, które nagle wyskakuje, że słucha taksówka Bolka barw dopiero za tyle minut moralnego to pokonanie tak Kurka może być kolejną, którą stoją obok, czyli sugerowanie już klientowi jak najlepszy sposób może przemieścić się pomieścić, że nie musi to być samochód nie musi nawet taksówka, ale może być coś co jest w tej chwili najszybsze osiągały na najtańsze najbardziej w tym na danym odcinku podobno trochę rzeczy robi aplikacja jakdojade czy tego typu zagrożeń, które troszeczkę za nasz biorąc pod uwagę pogodę nabyło się na rowerze hulajnodze ciężko dziś w deszczu natomiast, jeżeli pogoda dobra, jeżeli krótki dystans można połączyć tramwaj autobus czy hulajnogę rower to tak odróżnia już planowana ja uważam, że kierunek, którym powinniśmy podążać i wtedy wszystko będzie zmierzało to będzie jeszcze większej różnorodności indywidualnych środków poruszania się, ale przede wszystkim do integrowania ekosystemu, który będzie wskazywał nam największy wybór albo najlepszą kombinację wyboru, aby realizować nasze cele, czyli to jest to co nas czeka za to będziemy trzymać kciuki Szanowni Państwo wiemy takie wrażenie, bo myślę, że bardziej będziemy rozmawiać o tych technologiach, że porozmawiamy sobie o tym jak świat się zmienia rozmawiamy o tym, o czym często zdarza nam się rozmawiać już w tej serii, czyli krótko mówiąc o tym, że potrzeba, a nawet ci, którzy tę potrzebę wyrażają trochę wyprzedza to skostniały zorganizowanie naszego życia w mieście zależą w dużym stopniu od właśnie takich elementów, które wymagałoby szybszego podążania z duchem czasu ten duch czasu chyba najbardziej nam tutaj wybrzmiewa w dzisiejszej rozmowie, bo zaczęliśmy od tego, że jednak jeszcze ciągle nas jest taka potrzeba posiadania, ale już mniejsza, bo zwycięża z potrzebą bycia wolnym od pewnych zobowiązań no dobrze by było, gdyby tak jeszcze nam jako mieszkańcom tych miast, którzy korzystają z car-sharingu czy bikesharingu te miasta, w których mieszkamy trochę bardziej ułatwiały takie korzystanie, bo wtedy byłoby ekologicznie taniej naj przede wszystkim, gdybyśmy pewnie bardziej chętnie przesiadali się i komunikacji miejskiej ido od czasu do czasu wynajętych samochodów to łatwiej byłoby nam się poruszać po naszych zakorkowanych miastach to po prostu tej konkurencji niepotrzebnej niewygodnej na drogach byłoby mniej i myślę, że to jest taka płyta tutaj postawimy kropkę, a właśnie wielokrotnie jak i zostawimy nasze słuchaczki słuchaczy z refleksją na temat tego, o czym rozmawialiśmy dzisiaj z naszymi szacowanymi Made ami bardzo dziękuję Maciej Panek prezes Panek car-sharing i pan Wojtkiewicz prezes Next by Polska dziękuję serdecznie panowie i mam kciuki za to, żeby nasze miasta nadążały za naszymi potrzebami dziękuję do usłyszenia dziękuję bardzo, zarazy mowa w niego dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MIASTA SZCZĘŚLIWE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA