REKLAMA

Kino jako narzędzie dekolonizacji. XVI Przegląd Filmów Etnograficznych

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-11-23 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska w najbliższy piątek państwowe muzeum Etnograficznym w Warszawie rozpocznie się 16 przegląd filmów etnograficznych oczy i obiektywy jedyne takie wydarzenie w Polsce co warto zaznaczyć organizatorka przeglądu Anna Bieńka prezeska stowarzyszenia pracownia etnograficzna oraz dr Piotr Cichocki zespołu badań postkolonialnych Instytutu etnologii antropologii kulturowej są dzisiaj gośćmi kultury osobistej witam serdecznie na ryby, a Rozwiń » może na początek wyjaśnijmy w ogóle co to za gatunek jest film Etnograficzny czym się różni np. od filmów podróżniczych przyrodniczych na pewno można by było skojarzyć filmy Etnograficzne jako specyficzny rodzaj dokumentu, czyli opowiadające o jakieś faktach z prawdziwego życia przez prawdziwych środa środowisk w naturalnych społecznych natomiast na pewno film Etnograficzny można również przy tym określić jako pogłębione jako o taki rodzaj filmu, który wynika z długotrwałego doświadczenia terenowego z badań tzw. z badań terenowych właściwie etycznie poprowadzonej relacji ze społecznościami które, które są tutaj często nawet współtwórcami filmów zatem no na pewno możemy zaprosić tutaj osoby, która z 1 strony oczywiście ciekawe świata, ale z drugiej strony też byłyby zainteresowane zaintrygowany tym w jaki sposób produkować dokument z dużą wrażliwością społeczną bardzo przenikliwy sposób właśnie tutaj jeszcze dopytam na ile ta kamera w ręku etnografa etnograf i antropologa antropolożka jest tylko narzędziem właśnie obserwatora, a na ile narzędziem sprawczym, czyli angażującym np. społeczność, którą filmuje rejestruje jakiś proces może nie zmiana spojrzenia na siebie nowej perspektywy chociażby to są bardzo różne podejścia naprawdę dba kamera może pełnić bardzo różne funkcje może po prostu chcieć udokumentować pewne zjawiska pokazać jakiś temat, które ważne dla badacza badaczki, ale może stawać się właściwie narzędziem badawczym, gdy jakiś rodzaju interakcji wyłania się jakaś nowa wiedza coś co inaczej w ogóle nie zostałoby zauważone czy dostrzeżone wreszcie staje się takim narzędziem, żeby oddać głos czy po prostu jakoś wzmocnić grupy, z którymi badacz badaczka pracują Terenia kino Etnograficzne jest właściwie już ponad 100 lat tradycji, więc tutaj takich możliwych podejść wykorzystanie technologii kamery tak czy samego procesu produkcji bardzo wiele część z nich jest naprawdę radykalne w takim sensie, że przestaje przestaje być potrzebni etnografowie jako reżyserzy znają jako kamerzyści tak i to same społeczności, która współpracuje ona różne sposoby bez etnograf sami, a często etnografa wadzą się z tych społeczności oni sami mają narzędzia do da dlatego by opowiadać i przedstawia swoją historię zatem wydaje się, że ten obszar kina zagranicznego bardzo bardzo zróżnicowane czasami właśnie taki radykalny sposób dekomunizacją również my opowiedział pan dekolonizacji łączący to przejdźmy w takim razie do do programu przeglądu kilka tematów wybija się w nim wśród nich post kolonializm patrząc z perspektywy lat termin dość świeży nabierający co rusz nowych znaczeń panie doktorze generalne znaczenie terminu po kolonializmie dwojakie to znaczy po kolonializm może odnosić się do różnego rodzaju przestrzeni państwa społeczności, które w wyniku procesu dekolonizacji wyrzuciły, jakby kolonialne władze i i ta rzeczywistość, które żyją jest oczywistością pokolenia, czyli postkolonialną, ale po kolonializm to jest również taki nurt badań Nord myślenia, które opiera się na takim założeniu by w jakim stopniu ujawniać w sposób krytyczny właśnie różnego rodzaju mechanizmy kolonialne czy mechanizmy kolonialnej tutaj jest oczywiście kilka firm, które bezpośrednio dotyczą takiego spojrzenia, które które w jakim stopniu ma stawać po stronie tych, którzy byli kolonizować stawać po stronie tych, którzy cały czas pod muszą podejmować różnego rodzaju takie działania protestacyjne tak wyzwalające emancypacyjne zatem rzeczywiście jak się okazuje kino, kiedy jest w jakim stopniu odwraca tę równowagę sił może być bardzo skutecznym narzędziem dekolonizacji tak może bardzo skutecznie zajmować miejsce w ramach tego postkolonialnego zespołu praktyk badawczych to, o czym jest film o firmy w takim razie, bo on jest właśnie częścią tego rozdziału państwa przeglądu ofert firm, a społeczność wyspy w Papui-Nowej Gwinei wyspy Boga Anwil, który wytwarza się nowa społeczność, która być może będzie narodem stwarza nowe państwo jest film bardzo taki jednocześnie poetycki i mocne, ale pokazuje bardzo różnego rodzaju skutki kolonizacji, bo tam jest mowa o skutkach budowania kopalni i sposobu przebiegu całego tego procesu widać zjawiska związane z religią z językiem różnym podejściem do środowiska i tych osób, które przyjeżdżają, aby kolonizować i tej lokalnej społeczności, która próbuje odzyskać głos i próbuje walczyć o te swoje rozumienie świata tak historia tutaj wyspy gen willi rzeczywiście jest jakoś tam wpisana w historię kolonializmu, bo była to część właściwie cały czas jest część Papui-Nowej Gwinei będącej kolonią najpierw brytyjską później australijską, ale z drugiej strony po uzyskaniu niepodległości przez pół nową winę ten obszar został właściwie, jakby można powiedzieć wydzierżawione przez australijskie korporacje zajmujące się wydobyciem paliw kopalnianych, czyli konkretnie Rio Tinto i jak się okazuje te efekty kolonizacji przyszły dopiero po tym, przejmie pozornym uzyskaniu niepodległości to znaczy środowisko zostało naturalne środowisko bez pozostałe zdewastowana, a również mieszkańcy spotykali się z różnego rodzaju fikcja ami usuwaniem z ziemi także także ten film pokazuje, że ta te zmagania o wyzwolenie spod kolonizacji są nam w jakim stopniu nieprzerwane nie skończyły się w latach siedemdziesiątych czy sześćdziesiątych w zależności czy osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych w zależności od miejsca na ziemi tylko tylko trwają w ramach nowych pól Witek można powiedzieć, czyli tutaj możemy mówić raczej o neokolonializm, które często jest zresztą związany właśnie z dewastacją środowiska i zajmowaniem jakiś naturalnych terenów przez świat korporacji brata tak tutaj ten temat agentem kolonizacji na pewno są różnego rodzaju korporacji związane z finansjery za co ja z przetwarzaniem różnego rodzaju środowisk naturalnych na zasoby, więc pod tym względem można powiedzieć, że jest taki proces, które został przetransportowany ale w jakim stopniu zmieniony tak cały czas tutaj stawką jest władza podległość eksploatacja czy to społeczności czy to czy to miejsce o postkolonialnych schematach objawiających się nowych odsłonach będą państwo mówić w trakcie debaty, która towarzyszy przeglądowi także zapraszamy już teraz myślę, że to będzie bardzo ciekawe spotkanie, a ja jeszcze zatrzymałaby się przy temacie z kolonializmem post kolonializmem związanym migracji rasizm w tej sekcji dokument o tym np. jak bardzo Barcelona jak się okazuje nie jest miejscem przyjaznym imigrantom tak Marcelo na miasto gościnne bardzo ciekawy dokument mniejsze wydaje, że też oglądamy zupełnie inaczej dzisiaj, kiedy w Polsce musimy sobie coraz mocniej zadawać pytania o to w jaki sposób traktujemy uchodźców jak się do tego Europa ba bardzo Barcelona miasto gościnne to firmy, które pokazuje Europę jako twierdze, który pokazuje jak traktowani są uchodźcy imigranci głównie z krajów afrykańskich, ale też pokazuje ich sprawczość aktywizm to w jaki sposób oni sami reagują na ten całą dyskryminację, która ich tutaj spotyka jak walczą o swoje prawa i to myślę też jest pytanie, które w Polsce będzie coraz bardziej jak aktualne w jaki sposób też oddawać głosy w jaki sposób migranci uchodźcy mogą właśnie być samo rzecznika ami tańczy sami walczyć o swoje prawa w w tej samej sekcji filmy niezwykle interesujący samego PiS-u no to jeszcze nie miał okazji zobaczyć film pierwszy, który jest wynikiem współpracy studentek antropologii społecznej kulturowej z pochodzącymi z Afryki subsaharyjskiej studentami, którzy uciekli przed wojną Ukrainie Eetek bohaterką tego filmu jest właśnie okresie to jest jednocześnie imię głównej bohaterki Nigerii, która przez Polskę ucieka ostatecznie trafia do Berlina i opowiada o tej drodze opowiada o tym jak próbuje się odnaleźć opowiada też oraz szliśmy, którego doświadcza, którego doświadczyła w drodze przez Polskę i również jak doświadcza go w Berlinie, a jednocześnie jest właśnie film z tego podejścia takiego dotyczącego współpracy, gdzie wszystkie osoby współtworzące firm są na równi i gdzie pokazywana jest przyjaźnie te relacje, które zawiązują się pomiędzy twórcami filmu główną bohaterką w już jest szesnasta edycja przeglądu kina Etnograficznego tak się zastanawiam jak bardzo to kino się zmienia zmieniają się problemem w rzeczywistości, która nas otacza, ale też są takie, które trwają od lat i widzą państwo jakieś zmiany właśnie w tym kinie w tym gatunku w ciągu 16 lat tak trudno jednoznacznie określić na pewno bardzo dekadami pewnie zmienia warto zaznaczyć, że sam początek i Etnograficznego jednak mimo wszystko był w jakim stopniu związane z zaangażowaniem antropologii w jakim sensie cały aparat kolonialne to znaczy pierwsze zdjęcia filmy były raczej dokumentacją tzw. tubylców tak przez zazwyczaj białych badacze płci męskiej natomiast stopniowo być może lat można by tutaj wskazać pewne przełom w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych kina stało się właśnie narzędziem oddawania sprawczości osobom poznawania właśnie z tych społeczności kolonizowanych narzędziem takim krytycznym powiedział narzędziem krytycznym wobec obecnie oczywiście to wszystko przyspieszyło również, dlatego że samo sama produkcja filmu stała się tańsza łatwiejsza i je tedy różnego rodzaju kreatywne, ale również w jakim stopniu podważające takie oficjalne metody produkcji filmów sposoby w jaki tworzony jest kino Etnograficzne myślę, że tak z roku na rok jest jest coraz bardziej widoczne program w programie festiwalu festiwal zresztą zaczynał jako festiwal filmów studenckich takich profesjonalnych produkcji natomiast już od kilku lat, a w tym roku zdecydowanie są to w pełni profesjonalna jednocześnie krytycznie wiz dużą świadomością wyprodukowane produkcję w produkowane firm jak ważny element artystycznych w takich filmach wciąż schodzi na drugi nie oczywiście takie tak jak tak jak Piotr przed chwilą powiedziały to co w tym momencie dokumenty, które są gdzieś świadome form, których używają jednocześnie te formy wyrazu są są bardzo zróżnicowane tak i to może być kamera podążające ani za wodę tak i gdzie woda staje się głównym bohaterem filmu i krajobrazy przy, w których tej wody brakuje nam przykład rynek to może być wykorzystanie też kamery z lat osiemdziesiątych do powiedzenia właśnie o walce, ale tej walce, ale o tej walce z rasizmem w tamtych czasach, więc też strona formalna filmów, które prezentujemy w tym roku bardzo zróżnicowana polecamy 16 przegląd filmów etnograficznych oczy i obiektywy od najbliższego piątku do niedzieli w państwowym muzeum Etnograficznym w Warszawie jeszcze dodam, że oprócz filmów i oprócz wspomnianej debaty koncert Karoliny Cichej się odbędzie wokalistki kompozytorki i multi instrumentalistka, która jest zafascynowana tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski i ciekawa informacja na koniec praktyczne podczas wybranych filmów przeglądu czy obiektywy muzeum zapewnia opieka dla dzieci w postaci animacji na wystawie to tutaj tam także wszyscy mają szansę z przeglądu skorzystać bardzo dziękuję organizatorka przeglądu Anna Glinka prezeska stowarzyszenia pracownia etnograficzna oraz dr Piotr Cichocki zespołu badań postkolonialnych Instytutu etnologii i antropologii kulturowej byli gośćmi kultura osobista dziękuję bardzo, miła wstęp na wszystkie wydarzenia przeglądu jest wolny dziękuję Tomaszowi obce za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informację za chwilę Mikołaj Lizut, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA