REKLAMA

Łotwa - "sprytne posunięcie rządu, żeby w jeszcze większym stopniu wyeliminować język rosyjski z życia publicznego"

Połączenie
Data emisji:
2022-11-23 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:40 min.
Udostępnij:

Od 2026 nie będzie rosyjskiego w łotewskich szkołach jako drugiego języka. O powodach decyzji i jej konsekwencjach rozmawiamy z Aleksandrą Kuczyńską-Zonik, kierowniczką Zespołu Bałtyckiego w Instytucie Europy Środkowej oraz z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 25 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Aleksandra Kuczyńska zanik zespołu Bałtyckiego w Instytucie Europy Środkowej dzień dobry witam serdecznie będziemy rozmawiali o dość ciekawym ruchu ze strony rządu w Rydze mianowicie Łotwa zamierza ograniczyć możliwości uczenia języka rosyjskiego w szkołach łotewskich jako drugiego języka uzasadnia to bardzo ciekawie uzasadnia to koniecznością promowania języków Unii Europejskiej i w ogóle regulacjami unijnymi i Rozwiń » brakiem właśnie umowy, która promowała, aby czy dawała taką szansę na ażeby uczyć rosyjskiego w szkole, czyli w pewnym sensie omija tą ten aspekt społeczny, gdzie ma mniejszość obejmującą właśnie 13 populacji 32% Łotysz jest rosyjskojęzyczna i stawia na to właśnie jak to interpretować jako pani zinterpretowała ten ruch na pewno ta decyzja nie jest niczym nowym jeśli spojrzymy na politykę językową Łotwy, która ma miejsce 30 lat od 30 lat Łotwa koncentruje się na wzmacnianiu tożsamości rozumiane jako wzmocnienie obecności języka państwowego, czyli języka łotewskiego państwie i rzeczywiście jest to problematyczne biorąc pod uwagę ponad 30% mieszkańców, którzy używają języka rosyjskiego jak w życiu codziennym w związku z tym ta decyzja jest logiczna nie jest niczym nowym, tym bardziej że kilka miesięcy temu zapadła decyzja o wprowadzeniu kolejnego etapu reformy szkolnictwa, w którym język mniejszości język rosyjski będzie stopniowo eliminowane w okresie trzyletnim związku z tym za od 2025 roku język kosy już w ogóle nie będzie obecny w systemie edukacji, chyba że jakiś dodatkowych programach tak często, której tutaj pan wspomniał dotyczy języka obcego drugiego języka obcego pierwszym językiem obcym zwykle nauczany język angielski natomiast drugi ma mógł być do tej pory rosyjski bywa też niemiecki bywa bywają też różna, a inne języki, niemniej jednak tutaj rzeczywiście jest sprytne posunięcie ze strony rządu łotewskiego, żeby jeszcze większym stopniu zredukować wyeliminować język rosyjski z życia publicznego w pani powiedziała, że to nie jest nic nowego, ale z drugiej strony to może nie jest nic nowego jeśli chodzi o długofalową tendencję natomiast to jest ruch dość myślano istotne, zważywszy na to, że w 2020 pierwsza roku zrobiono takie badania, które pokazywało, że ponad połowa szkół łotewski nie oferowała jeszcze żadnego innego drugiego języka obcego poza rosyjskim, czyli oni w pewnym sensie wykonują rewolucyjnego jest w tej chwili jak najbardziej znaczy politycznego punktu widzenia oczywiście to jest nic nowego, ponieważ wpisuje się to polityka wzmacniania tożsamości bezpieczeństwa Łotwy, niemniej jednak pytanie oczywiście łatwa jest na to przygotowana systemową tak jak wspomniałam reforma trwa już od wielu lat i Łotwa powinna tak czy rządzący są świadomi różnych wyzwań związanych z tą problematyką, niemniej jednak, nawet jeżeli spojrzymy rzeczywiście na to jak duże zmiany nastąpią to jednak możemy się spodziewacie pewnych pewnych problemów pewnych wyzwań chociażby jeśli chodzi o przygotowanie nauczycieli zapewnia nawet nie o to chodzi to, że to jest problem organizacyjny to wiadomo, jeżeli to jest połowa szkół to też gigantyczny problem, ale to rozumiem muszą na jakiś pomysł, jeżeli chcą coś zrobić nie interesuje coś innego znaczy jak zareaguje ta 13 społeczeństwa łotewskiego, która by deklaruje przynależność do łatwe to nie jest żadna piąta kolumna rosyjska to zresztą bardzo wyraźnie było widać po nastrojach po inwazji rosyjskiej na Ukrainę, ale jakoś się poczują w momencie, kiedy się okaże, że ten rząd w Rydze w pewnym sensie próbuje wyrugować nawet te resztki jakiejś powiedziałbym edukacji też kulturowej, bo wiadomo, że język jest zawsze tym łącznikiem z no mi było nie było z językiem, w którym się komunikują swoje i w którym żyją, więc na te pytania, jakie będą konsekwencje społeczne polityczne tego gestu myślę, że społeczeństwo łotewskie również ta część jest konieczna jest raz bardziej świadoma konieczności tych zmian i to, że język ten pani nie będzie można uczyć jako drugiego języka obcego no być może zostanie w stopniu krytycznie ocenione natomiast nie spodziewałabym się jakiś czas re w jakiś radykalnych postaw wśród mniejszości rosyjskojęzycznej, ponieważ nawet, jeżeli obserwujemy z zobaczymy co co się działo w ostatnich latach w ostatnich miesiącach czy te osoby nie wychodzą na ulice nie protestują poparcie dla organizacji, które występują z takimi postulatami jest stosunkowo niewielkie w związku z tym, owszem, być może część mniejszości rosyjskojęzycznej oceni ten krok jako negatywne natomiast tutaj bym się jakoś nie spodziewał nie spodziewał, że to wywoła jakieś wielkie protesty czy wielkie podziały społeczne, dlatego że społeczeństwo łotewskie ta część rosyjskojęzyczne coraz bardziej świadoma potrzeb, zwłaszcza to co się dzieje na Ukrainie myślę tutaj o wojnie rosyjsko-ukraińskiej wszelkiej presji Rosji na państwa bałtyckie to wszystko umacnia rządy i również wzmacnia poziom wsparcia całego społeczeństwa dla, ale jak koleżankom jak tak słucham pani to nie rozumiem co to znaczy, że społeczeństwo świadome potrzeb jest co to znaczy, jaką potrzebę zaspokaja decyzję to znaczy, że z życia publicznego język rosyjski jest eliminowane czy myślę tutaj o szkolnictwie co oczywiście nie oznacza, że język rosyjski może być można się nim posługiwać na ulicy można się nim posługiwać w domu mogą organizacje mniejszości czy szkoły również mogą aplikować środki dodatkowe programy w językach mniejszości to nie oznacza, że ten język będzie zupełnie wyeliminowane mówimy cały czas o tym poziomie systemowym poziomie, że tak, ale mimo to pojęcie potrzeby znaczy jedno, jaką potrzebę odpowiada ta decyzja to jest potrzeba wynikająca właśnie wzmacniania tożsamości tak jak wspomniano w samym początku uznanie języka państwowego języka łotewskiego jako centrum kształtowania tożsamości budowania tożsamościach, ale my mówimy o językach obcych i to w dodatku drugim języku obcym nie mówimy o tym, że rosyjski ma zastępować łotewski jakimkolwiek, jakkolwiek formie tylko mówimy o edukacji językowej w zakresie języków obcych jest o to pytam, dlaczego dobrze, ale potrzeba znam tutaj wracamy do tego te kwestie, które pan powiedział ten język cały czas rosyjskiej jest obecny jest w szkolnictwie mamy do czynienia nie tylko ze szkołami mniejszościowymi, ale również ze szkołami publicznymi państwowymi, które uczą języka rosyjskiego jako tego języka obcego w związku z tym koło się zamyka jeśli ograniczymy w samym systemie edukacji ten rosyjski i jest szansa na na torze tam język będzie stopniowo eliminowany również z tego życia publicznego natomiast odpowiedziałam nie oznacza to zupełnie zupełnie nie wykluczenie czy właśnie wyeliminowanie tego języka, dlatego że on w dalszym ciągu będzie wykorzystywany przez czy będziesz nim posługiwała znaczna część mieszkańców to na pewno jest również decyzja symboliczna, ponieważ wszystkie te kroki, które rząd łotewski podejmuje w ostatnich miesiącach należy widzieć właśnie w kontekście wojny na Ukrainie, czyli wzmacnianie tożsamości nie jest mamy 13 ludności, która mówi danym językiem to nie jest decyzja symboliczna to jest jednak trochę inna symboliczna była, gdyby to był zupełnie obcy język, gdyby tam nie było tej mniejszości wtedy tak by moglibyśmy powiedzieć, ale byli tam ta mniejszość jest to jest decyzja polityczna bardzo dużym znaczeniu no ja bym nie przykładała aż takiej dużej wagi akurat do tej decyzji, dlatego że język, dlatego że Łotwa reformuje swój system szkolnictwa i wzmacnia język 30 lat i nie oznacza to, że ten język jest nieobecny wręcz przeciwnie, że mimo, iż ta polityka jest bardzo konsekwentna zmiany są generacji ne i no następują bardzo bardzo powoli i mówiąc o decyzji symbolicznej miałam tutaj na myśli, a pewną Solidarność w z Ukrainą, a nie to, że jest to jakaś kwestia niszowa mało znacząca musimy kończyć dziękuję bardzo, Aleksandra Kuczyńska zanik kierowniczka zespołu Bałtyckiego w Instytucie Europy Środkowej oraz katolicki Uniwersytet lubelski 1435 chwilę informacje program przygotowała Martyna Osiecka realizował Szymon waluta teraz przewodnik TOK FM na zdrowie, a po informacjach raport gospodarcze, na które zaprasza Wojciech Kowalik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA