REKLAMA

Euro 7, prezes Stellantis o elektryfikacji oraz France 2030

Codzienny Mag. Motoryzacyjny
Data emisji:
2022-11-23 19:40
Czas trwania:
14:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to dobry wieczór codzienny magazyn motoryzacyjny Radia TOK FM Sławek Paruszewski Jacek Balkan dobra wiadomość zła chór w środę zazwyczaj staramy się spojrzeć w przyszłość motoryzacji dzisiaj pewnie nie będzie tak bardzo odległa przyszłość a, ale będzie zacznę można, jeżeli pozwolisz od, jakby tych kontrowersji związanych z tym planem, żeby w 2035 roku nie można było w Europie sprzedawać żadnych samochodów spalinowych tylko wyłącznie elektryczne bądź ewentualnie Rozwiń » jakieś inne, która na razie są pieśnią odległej przyszłości np. wodorowe my żeśmy naraz wyrażali naszą dezaprobatę dla tego pomysłu nie, dlatego że jesteśmy miłośnikami samochodów spalinowych to absolutnie nie o to chodzi nie, dlatego że jesteśmy bombami, którzy na nieodpowiedzialnie podchodzą do tego co dla naszych dzieci jak świat zostawimy naszym dzieciom wnukom czy uczyć czy prawną combo to jakby nie o to chodzi o też jak tak po prostu znając trochę na tej motoryzacji po prostu kompletnie tego nie widzimy i mało tego mamy też niestety dobrą pamięć, bo toczą się zajmujemy jak trwa już w kilka dekad w związku z tym pamiętamy, że kiedyś diesel był takim absolutnie ulubionym dla Unii Europejskiej sposobem na zmianę gender sposobem na rozwiązanie zmian klimatycznych i to widzimy co się dzieje, że wszystko nie skleja po prostu w momencie, kiedy Niemcy zamykają elektrownia atomowa robią regularnie pewnego czasu ich i zaczyna hasło kryzys energetyczny dominować nam tutaj w tym samym świecie po prostu sytuacja zmieniła tak wojna Rosji z Ukrainą dużo zmieniła i to tu to już nie jest takie spokojne patrzenie w przyszłość tak było kiedyś planowanie wszystkiego na 1015 lat do przodu z uwzględnieniem Ruskiej ropy ruskiego gazu na czym właśnie z 1 strony trzeba się też od tej ludzkiej ropy uniezależnić całkowicie bym ciągle przecież nie jeździmy na benzynę, którą tankujemy, a ja i która i olej napędowy zresztą jest spora część właśnie tzw. Ruskiej ropy natomiast dostrzegł jestem dumny z ciebie z siebie to, żebyśmy nigdy nie dali zapędzić żadne spiskowe teorie dziejów już w ogóle, jakby towarzyszy nam to chyba już od samego początku, że nigdy żeśmy nie popłynęli w jakimś nurtem mam wrażenie, że szef koncernu Stellantis piątek co do wielkości firmy motoryzacyjnej na świecie on się dał poznać ostatnio jako krytyk elektryfikacji przymuszone na natomiast on coraz mniej gryzie wiązek nazywa te zmiany idiotycznym mi ostrzegał już jakiś czas przed tym, że posiadanie samochodu może stać się luksusem oraz tym, że zaraz będzie także po prostu męczące tutaj wejdą na ten nasz europejski rynek po zamiatają w ogóle nic nie będzie, tak więc go straszy już coraz bardziej coraz bardziej nas teraz nie wiem czy nie chce oddać właśnie sięga po coś w rodzaju takich teorii spiskowych być może robi to z premedytacją by nadać swoim wypowiedziom jeszcze więcej, żeby dodać im więcej dramatu, żeby to było takie bardziej wstrząsające no wraz z ja to też zaobserwowałem w komentarzach wiele razy czytałem, że część osób uważa, że to, dlaczego Unia europejska dąży to jest taki trochę utopijny pomysł taki trochę socjalistyczny, bo przecież też kiedyś tak było, żeby ludzie nie mieli samochodów, żeby byli szczęśliwi Kolsko, żyjąc we w sposób, który został wymyślony gdzieś tam przez urzędników Brukseli właśnie pan Carlos Tavares ostatnio podzielił się takim kolejną taką refleksją że, że zwykle, że samochody nowe samochody wkrótce staną się niedostępne dla zwykłych obywateli, że istnieje niebezpieczeństwo, że mobilność osobista stanie się luksusem a, a to nie jest dobre, gdyby był teraz kupując samochód zbuntował bym się w idiotyczny surowe zasady transformacja niezwykle kosztowna klient na pewno odczuje też jest w tym znaczenie nie wiem czy gdzieś tam na górze w tej Brukseli jest faktycznie grono takich osób kilkunastu, które spotykają się jakimś pokoju przyjeżdżają na rowerach, więc z wież zdejmują kaski mówi posłuchajcie dobra musimy urządzić Europę taki sposób, żeby była Europą naszych marzeń, jakby nie nie do końca nie do końca wierzę, że to o to chodzi, żebyśmy nie mieli samochodów wydaje się, że tam jest jednak większa idea, a ja na zasadzie wszyscy będziemy szczęśliwi bogaci, ale nie będziemy ani szczęśliwi ani bogaci, jeżeli najtańszy samochód elektryczny normalne którymi tak nie dojedziemy na jedno ładowanie Warszawę do Krakowa kosztuje w tym momencie około 150 000zł i te małe auto segmentu ba miejskie no to ono kosztowało 40 najtańsze kosztowały 40 000 jeszcze 3 lata temu mówi no dobra okej, ale wiesz co ja bym tutaj tak oczywiście wszystko drożeje koszmarnie drogi ja bym jednak tutaj złych intencji o nim auto pilności mówił natomiast też nie lubię takich ludzi, którzy głównie krytykują sami nie mają pomysłów już dajmy spokój temu towary sowy, bo od niego niespecjalnie widzę jakąś wizję, którą miałem po prostu jest przeciwko czemuś nie za to jest słabe natomiast oczywiście ja z wieloma rzeczami co powiedział zgadzam przejdźmy teraz do tej twój to co tak trochę krytykowała też zresztą nie wszystko przecież tutaj przyklaskuje wszystkim pomysłami na pewno też wolałbym, żeby to trochę inaczej przebiegał albo nie tak szybko natomiast słuszną czas jest nieubłagany jesteśmy w unii jest komisja europejska są wytyczne dotyczące normy euro 7, która ma obowiązywać będzie czy nie będzie to się okaże, bo 3 lata teraz jest tak jak kiedyś miesiące nie wyższa będzie za 3 miesiące to tym bardziej iż za 3 lata są ciekawe rzeczy tam oczywiście i od to też trzeba będzie brać pod uwagę co te wytyczne wskazują są właśnie takie 3 rzeczy, na które chciał szybko krótko skoncentrować, bo też bez przesady tutaj na razie to są jakieś plany tylko przede wszystkim poziom degradacji baterii, bo ta te regulacje będą dotyczyć w dużym stopniu też samochodów elektrycznych, czego do tej pory nie było korzystne Grada poziom degradacji baterii chodzi o to, żeby po 100 000km auto nie traciła więcej niż 20% Błaszczak regulator pojemności Fabrycznej 3601000 km 30 000 mil powiedzmy ta degradacja miałaby wynosić 30% no może na to, że to się nad dekretem zrobi to właśnie no ja mówię można narzucić tylko jak to potem sprawdzać druga rzecz to jest bardzo ważne chociażby tak jak mówiłem dla naszych potomków zmniejszenie ilości pyłów, które no w powietrzu się unoszą nie chodzi już spaliny nie chodzi też sam dwutlenek węgla powodujący tak efekt cieplarniany chodzi o pyły powstające podczas tarcia opon powietrze i tutaj też elektryki będą miały dużo do firmy produkujące elektryki dużo do zrobienia, bo te samochody są cięższe, więc też u ogumienie się zużywa szybciej pan muszą być niższych oporach toczenia nie wiem w jaki sposób będzie osiągnięte i gdzie będą te limity natomiast jakieś normy będą dla różnych kategorii opony normalnych zimowych specjalnych trzecia rzecz dotyczy też rzeczy, która nią potem skutkuje dużą ilością pyłów, czyli hamowanie w jaki sposób w jaki sposób te pyły hamulców się będą przetestować jak będą mierzone okazuje się, że będą jakoś mierzone ma to być maksimum 7 mg na kilometr tych pyłów z hamulców od roku 20253 mg na kilometr 10 lat później no i też tutaj wiadomo masa też będzie miała wpływ, bo trudniej zatrzymać samochód cięższy no wiadomo też, że z kolei samochody elektryczne będą jednak miały pewien handicap, bo tutaj będą hamowanie się odbywa w dużej części przez użyciem magnesów elektromagnesu właściwie jest mechanizm rekuperacji to są takie 3 regulacje bardzo ogólnie nakreślone, jakby takie kierunki, które będą też nowych w tym euro 7 ważne, bo też was najważniejsze pewnie będzie znowu zużycia emisja zużycia paliwa emisja dwutlenku węgla, ale o tym w tej informacji nic nie ma w miałam taką jeszcze propos tego, a propos właśnie wprowadzenia normy euro 7 ciekawostkę, że na ten moment szacuje się, że samochody osobowe podrożeją średnio Hel taka jest zaś tylko uśmiechnąć 304EUR w związku z wprowadzeniem normy euro 7 natomiast ciężarówki 2680EUR to jest nic w porównaniu z tym jak bardzo podrożały samochody natomiast wieś jeszcze coś jeszcze na 1 rzeczą zastanawia jeszcze trochę w godne, nawiązując do tego Tavaresa i do tego co się i do tego ile ta najlepsza polityka elektromobilności, którą doświadczamy przez ostatnie lata czy raczej mamy doświadczyć w przyszłości jest wiarygodna jeśli, a głupie przepisy wprowadzone, czyli to była norma euro 5 bodaj spowodowały, że opłacało się robić małe silniki benzynowa 12 turbo np. ale nie łączyć z sześcio biegowymi skrzyniami bardziej opłacalne było połączenie tego samochodu z pięciobiegową skrzynią, bo lepiej wypadał na testach, czyli mamy tutaj z 1 strony kogoś, kto decyduje, a z drugiej strony kogoś, kto buduje samochody i stara się dopasować do tych regulacji i wychodzi jak no średnio wychodzi, dlatego że każdy się stara wypaść w tym czy musi wypaść jak najlepiej przez to np. citroen C4 Cactus silnik 1110 koni turbo rewelacyjny samochód mógłby paść dużo mniej, gdyby miał sześciobiegową skrzynię w realnych warunkach np. na autostradzie, ale nie ma też sześciobiegowej skrzyni, dlatego że te przepisy te normy, które obowiązywały bardziej promowały pięciobiegową skrzynię drugi przykład jest taki mamy hybrydy plug-in one się pojawiły no już 0101. żeśmy wspominali w tym tygodniu była Toyota prius plug-in miałam 18km zasięgu 20 potem pojawiła się kolejna i znowu jakimś magicznym sposobem urzędnicy z Unii Europejskiej założyli, że samochody przejeżdżają tylko 100 km one mają liczone średnie zużycie paliwa na 100km na czele jak tak na te pierwsze 100 km rzeczywiście tam mercedesem klasy jeździłem plug-in parę lat temu ich danych technicznych było około 2l na setkę notarialny złotej setce go doładować, ale to jest absurd, bo być może ktoś takie jeździ, ale jeżeli premiujemy w ten sposób takie samochody i niektórzy zaczynają kupować jak diesle to nagle okazuje się to samochód na autostradzie zużywa 10l benzyny na 100 km jest mu, ale danych, które wskazują, że ludzie, którzy korzystają z tych samochodów nie prywatnie tylko służbowo nie ładują ich w liście, ale mam wrażenie, że akurat to jest samochód dla kogoś takiego aktywa nie ja, bo ty masz możliwość doładowania w garażu jeżeliby tak oczywiście nie wiem czy przez jeździć daleko, więc nie mówię, że codziennie jeździ tylko 100 km, ale 50, ale dla takich osób mieszkających w USA tuż za granicami dużych miast ten flagi mi się cały czas wydaje dobrym pomysłem pod warunkiem, że ktoś go sobie ładuje w domu ma fotowoltaika dzięki temu wychodzi z eksploatacją hali niewiele to wszystko nie jest już, ale wszystko nie jest uwzględnione, a stosunek chęci, jakby podzielę się bardzo osobistą refleksją ja lubię dywersyfikację nie lubię być zaskakiwane wysokimi rachunkami za prąd ja często wolę pojechać zatankować samochód niż podłączać do ładowania raz mam z tym za dużo roboty, a to przy przekroczeniu dziecko nie zawsze może tak w takiej kolejności nie zawsze jest wieś po prostu zawsze aż 2 minuty 3 minuty żeby, żeby to wieś ogarnąć wyciągnąć kabel itd. tak nie zawsze chce też swoje święte prawo nie musi się chcieć natomiast oprócz tego ja też nie wiem, jaki zapłacę rachunek będzie 400500zł tak jak zazwyczaj 30031200 wolę mieć te rachunki pod kontrolą w związku z tym wolę zatankować, nawet jeżeli ten prąd miałby być mniej ale jakby rozumiesz jedziesz na stację płacisz jeszcze przecież wszystko przewidywalne w przypadku samochodów elektrycznych jest to trzeba włożyć odrobinę wysiłku ciągle nie mam czasu dlatego jest jak Jasną no dobra ja tylko tak na koniec pół minuty może albo minuta powiem, że we Francji okazuje się, że do 2030 roku ta Emmanuel Macron ma bardzo ambitne plany okazuje się 30 000 000 000EUR ma być na elektryfikacji motoryzacji to rzeczywiście jest mnóstwo ostatnio czytaliśmy, że Arabia Saudyjska 2030 roku ciekawe rzeczy będzie tam robić elektryfikacja cały kraj, który stoi na ropie tutaj ma być mają być fabryki ogniw litowo-jonowych, żeby ich importować z Chin bardzo dobry pomysł i w 2030 roku ma być tam produkowanych, czyli we Francji 2 000 000 samochodów elektrycznych być może jakiś samoloty niskoemisyjne tutaj w sumie te pomysły są bardzo dobry akurat uważam, że i tylko co z realizacją tutaj chyba też będzie słabo też nie wiem jak będzie, jaki będzie procent elektrowni też atomowych za lat we Francji przybył ponad połowę prądu prawda nie wiem chyba nadal jest ponad połowy prądu elektrowni jądrowych czy ta tendencja się zmieni to nie wiem w każdym razie no elektryfikacja we Francji ma postępować szybko, bo to zaledwie 8 lat i te plany oczywiście tak naszkicował tylko Sławek Paruszewski Jacek Balkan do jutra Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA