REKLAMA

Wielka Loża... Ekumeniczna

OFF Czarek
Data emisji:
2022-11-24 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
55:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie ten śnieżny poranek, chociaż może nie wszędzie śnieży nie i dnia 36 to jeszcze poranek, ale czwartkowy dzień pełen śniegu w niektórych rejonach Polski, który zaczął się właśnie myślę sobie bardzo pozytywnie, albowiem przede wszystkim studia są wspaniali goście biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Rozwiń » Teologicznej w Warszawie to zrozumiem warszawski dzień dziś warszawski dzień ksiądz związku ruszyłem z Sopotu by tutaj dotrzeć nadchodzi czy jak nie pociągiem, a i pan prof. Michał Klinger teolog prawosławny były dyplomata były ambasador Rumunii Grecji dzień dobry i 5 dobry dzień zaczął się pozytywnie, bo oczywiście LT LTR śnieżne widoki są przepiękne, chociaż to oznacza, że znowu kierowcy nie dzień 3, dlaczego są zaskoczeni nie widzę jakieś, ale okazało się, że właśnie ksiądz biskup pytał co to za książkę książkę właśnie dobra przed chwilą nadeszła książka, którą czekałem na księdza Eligiusza Piotrowskiego początki wiary zmartwychwstanie Jezusa także rany na mijania nam to, że musiałem, bo to jest bardzo trudno dostępną książkę muszę powiedzieć także także jestem niesłychanie szczęśliwy że, że w końcu mam zabieram się do lektury nie tylko skończy program, że być może będziemy mogli rozmawiać pyta się, że kiedy albo dzisiaj na z przyjemnością patrzy 860 kilka stron prawie 9000 Praga czarodziejska Góra, ale dużo ciekawsza, chociaż też właściwie niczym w ta w Lem ponad 100 stron za na dzień dobry no dobrze, ale pomyślałem, żeby tak się ekonomicznie wziąć za dłonie, bo zostawia się nad komunizmem od czasu do czasu różne kościoły obchodzą jakieś dni ekumeniczne ekumenizm tu ekumenizm tam i obserwowałem ten licznik nie licznik długu tym razem tylko licznik spotkań ekumenicznych trzydziesty piąte 170 te o zdradę dzielący mnie nie aż tak daleko sięga narodowej 1000 jest ósmy rok pierwszy raz mówiło się chrześcijaństwo jedności potem 1910 Oxford taki pierwszy między spotkali, więc spod tam 110 lat 115 no i teraz to ta jedność mieć ciekawie rozumiem, że cała rzecz rozpoczęła się jako jedność by potem się podzieliła, a potem, a teraz niektórzy odnoszą się o znowu właśnie jedność zastanawia się już miałaby ta jedność znaczyć czy ta jedność jest czymś co jest tylko takim modną modną tezą na dany sezon 3 sezony, że to wypada właściwie o tym mówić to tak jak mówimy o prawach człowieka, a także prawa człowieka najważniejsze oczywiście przestrzegamy no ale z przyjemnością jedziemy do Kataru w ogóle nie zastanawiając się, że ktoś tam przestrzegać nie przestrzega, jakie prawa człowieka sport jest najważniejsza nie mam prawa człowieka, więc myślę zostaje się czy ten czy ta jedność ekumeniczna w ogóle jest przedłożenie do dążenia do jedności jest jakimś takim przemijającym, aczkolwiek modnym w tym sezonie trendem modą, że warto o tym mówić warto się spotykać trochę bić pianę róże przy okazji inne rzeczy czy to w ogóle coś takiego co ma na celu no właśnie prawdziwe spotkanie pojednanie i czym na czym by to miało polegać na tym by miało polegać jedność tak na ile na ile te warunki jedności są negocjowane czy to jest tylko takie no zaczną od księdza brzmi skarpa profesora dobrze zaczniemy do tak gamma pytań, którą pan przedstawił przed chwilą na to spokojnie jak wstęp do podręcznika z teologii ekumenicznej albo dokument niż mu i później na 800 stron pewnie nie napisał to ma być wielkim autorem, ale kilkaset z pewnością można by na ten temat różnych teorii odpowiedzi paradygmatów przedstawić może zaś tak historycznie, bo to wydaje się, że słuchaczom się troszkę przyda, że dokument się wcale nie pojawił w Europie po raz pierwszy tylko paradoksalnie w tych miejscach, gdzie w dziewiętnastym wieku funkcjonowały różne chrześcijańskiej misję w Azji Afryce i ci rdzenni mieszkańcy pytali się dobrze zgłosić jakiegoś Chrystusa, że jest on Bogiem, ale metody sta głosi swoje luteranie swoje katolik swoje do, który też kwestie prawdziwy i wtedy pojawiła się myśl tak naprawdę po raz pierwszy od podziałów można powiedzieć na pewno szesnastego wieku, żeby zastanowić się, dlaczego i idziemy w świat i musimy nie chrześcijanom Chrystusa i jakie składamy świadectwo mówiąc to w tak wielu głosach w tak wielu koncesyjnych modułach i to jest ten ruch praktycznego chrześcijaństwa, który pobudził później teologów do refleksji no właśnie, dlaczego jesteśmy tak bardzo podzieleni, dlaczego obrzuca się na temat mi ekskomunika ami, gdy chcemy ludziom powiedzieć o zbawieniu w Chrystusie nieść dobrą nadzieję to są przyjemne jeszcze działań działania tak obrzucanie się na temat mi to takie też te mniej przyjemne chciał wiedzieć zaprosił mieć Kataru do studia, ale rozumiem, że tych schody trudno skutecznie pozbyto się tak jak setki milionów innych wyznawców Chrystusa, których innych wyznawcy Chrystusa Chrystusa wycięli w pień to niewątpliwy, ale pierwsza obłożyć anatemą lub ekskomunika dopiero potem ramieniu świeckiemu powierzyć wykonywanie tych okropnych czynności tak już, żeby historycznie zostawić tę sprawę w dziewiętnastym wieku na szczęście już nie palono na stosie nie zamykano za nieprawomyślne poglądy większości krajów przepraszam tutaj powiem więzieniach i chrześcijanie w piętnastym wieku też rozpoznali mam wrażenie, że ten paradygmat, który wydawał się oczywiste, że na, że Bóg jest, że należy w niego wierzyć przestawał być taki oczywisty kant oświecenie rewolucja francuska jednak zrobiły swoje i chrześcijanie poczuć jakoś wewnętrznie przynajmniej ci reflektor dający zobowiązani do tego by przemyśleć na nowo swoje miejsce w świecie i wzajemne relacje szczególnie w kontekście tej misji, ale później w Europie w kontekście pierwszej wojny światowej, która była no końcem pewnego świata końca pewnej epoki końcem dziewiętnastego wieku, gdy siedział Karol Barth i postawić pytania właśnie fundamentalne tożsamościowe co nas łączy i dlaczego skoro nas tak wiele łączy to wciąż tak wiele nas dzieli to było te początki ekonomicznego, które do odbyły się powiedzmy to szczerze, że wszystkim wewnątrz Zachodniego chrześcijaństwa wg 6 z łacińskiego wtedy świat prawosławny jeszcze w tych pierwszych krokach nie brał udział i dopiero po 1940 ósmy roku, gdy powstała po drugiej wojny światowej światowa rada kościołów wtedy również kościoły wschodnie kościoły prawosławne na szerszą skalę weszły do tego dialogu, choć jeszcze nie patriarchat moskiewski także tutaj, a projekt pytanie, które ksiądz biskup zadał dotyczące tych ewangelizować innych ludów wciąż jest ważne wariować każdy z was przychodzi opowiada o jakimś Chrystus się każdego z zasady inne gotowości, który jest prawdziwy test ciągu nieustanne pytanie, które jest częścią tego jedno Lidzie i dzieci mam nadzieję nigdy nie dojdziemy powiem tak, ponieważ jak spojrzymy na prawdę ewangelie to mamy 4 ewangelie, czyli 4 świadectwa o Jezusie i chrześcijaństwo moim rozumieniu od samego początku pluralistyczne mamy teologię Palmową to Logi Piotrowi ową wspaniałą mistyczną teologia nową, czyli o mówiąc językiem Teologicznym synoptyków Pawła Jana 3 główne spojrzenia na to co jak przekazał swoim apostołom i to odnajdujemy Ewangelii znajdujemy to w każdym chrześcijańskie budzi nasz każdy z nas jest inny i też każdy z nas inaczej przeżywa swoją uwagę czy inaczej żywa czy chce sprawować władzy nie chce się tą władzą dzielić z innymi to duży problem socjologiczny nie tak do końca teologiczne, więc dobrze powrócimy w takim razie do pytań odpowiedzi o ekumenizm po informacjach Radia TOK FM biskup prof. Marcin Hinc pan prof. Michał Klinger studio wracamy po informacjach po informacjach od pana prof. Singera rozpocznie wielka loża ekumeniczna biskup prof. Marcin Hinc pan prof. Michał Klinger i ekologicznie to Serb byliśmy na książkę początki wiary zmartwychwstanie Jezusa w księdze Eligiusza Piotrowskiego, ale wracamy właśnie wracamy do naszej rozmowy ksiądz biskup Marcin Hinc mówi czy właściwie to taki pomysł samego początku było, żeby każdy sobie mógł wybrać z, o co chodzi o Dawidzie to jest nie wyważa wał haski my bez obrazków to my innowierców będziemy kochać jako bliźnich, a my innowierców będziemy wycinać pieniacz torturować część jak go to my będziemy się za wiele było bezpośrednio, a my będziemy się spowiadać sposób za pośredniczenie, aby w ogóle nie będziemy wypowiadać, a wysoki co chce to taka Super organizacja oznacza to, że zaprosił pan bardzo bardzo chyba trafnie Niemcy świadomie zupełnie, ale trafnie zestaw głosów ponieważ, ponieważ no od razu widać widać, jakby strukturę tego problemu ze współczesnymi w ogóle świecie od dawna, bo tak no ksiądz biskup prezentuje no bardzo bardzo wyważony i bardzo bogaty w swoich źródłach problem teologiczny czym jest kościół rada dla wielkiej takie reformy wielkiej świadomości reformacji się bardzo będę chwalił prawda podkreślał to to był to był właściwie jeden z kluczowych problemów niejedyny bynajmniej, ale prawda ta zasada no jedności kościoła była była zasadą, która jedno musiała być rozwiązana bo, bo autorytet kościoła chciał od wielkich reformatorów właściwe oby, więc i, chociaż z nimi rozmawiał to trzeba powiedzieć należą drugi nie drugi nurt to jest ten nurt, jakby taki ukryty tajemny od zawsze na nowo przypomni się wyznanie wiary, który wszyscy i kości wywodzą się reformacji kościoły walący się z tradycji, czyli katolickim prawosławnym my tam będę ten ostatni artykuł prawda wierzę w 1 Święty powszechny, czyli katolicki po grecku nie ja po polskiej kościół w tym jest w każdym z tych 4 sformułowań jest jakaś ciekawa ciekawa problematyka ukrywa tam 1 na Otóż dla mnie jako dla teologa prawosławnego i w ogóle na zespół prawosławnego człowieka wierzącego w tej w tej tradycji kościół ma coś takiego jest 1 data ta jedność nie jest tylko techniczną techniczną stroną czy kwestią uzgodnień pewnej koordynacji jak na misjach czy 3 bardzo ważne, bo też zgorszenie zgorszenie co się działo dzieje często nie natomiast natomiast jedność jest bycie bycie 1 MEN tym, że można wszędzie się odnaleźć daną dzisiaj tak podróżujemy dużo no kazał można się wszędzie odnaleźć jeżeli, jeżeli ktoś ma ucho na zjawiska kultury nie nie nie tak jak znam znam taki lud Boży takich turystów, którzy wszędzie szukają swojego kotleta schabowego, a nie tej kuchni lokalnej na Otóż, jeżeli się ma to ten smak prawda, żeby zobaczyć też zupełnie dla mnie nowa liturgia zupełnie nowy rytuał, jeżeli będzie rytuał coś dla mnie znaczy, bo tego się zaczyna przychodzi przychodzi się do jakich greckiej cerkwi dziwnej godzinie dziwnej formie zupełnie nieznanej tam trzeba się odnaleźć, jeżeli ktoś powie UE nie to nie jest tak jak nie w parafii, ale mówimy o takim od rywali z ciekawością, ale znowu wróćmy do można tam sięgnąć można, ale po weźmy sobie sprawę nie wie mamy małżeństwo on jest katolikiem, a ona prawo zła np. tego czasu no to jest problem nowo problem jest głos, gdy co przekazać ci teraz kto przejmie kontrolę nad dzieckiem, który sposób pogłaszcze świecie jest problem główny problem to są dzieci no bo jak wiadomo większość zawsze dzieci przechwyci i jeżeli nie ma tej reprodukcji w generację innej no to nigdy nie społeczne dlatego ja twierdzę, że w Polsce każdy miły uczciwy katolik powinien starać się o to, jeżeli ma taką przyjemność być małżeństwie mieszanym wyznaniową prawosławnym partnerem bądź ewangelickim, że powinien o to nam starać, żeby moje dzieci były ochrzczone w tamtej wychowywane w tamtej wierzę, bo inaczej tamta tamta religijność będzie znikać da, bo każdy student prawosławny ma 0 szans spotkać w Warszawie na studiach, jeżeli przyjechał z Białej Podlaskiej prawda przeróżne spotkać praktycznie praktycznie swojego jedno wierceń na tych studia związku z tym są oczywiście związki raczej mieszane wtedy no z tego dzieci będzie 0 znowu będzie prawosławnych dzieci w związku, z czym oczywiście jeżeli, jeżeli się w praktyce wierze niestety kościół rzymski domaga się tego podpisu podpis, że już dobrze się także niż poza poza naszą korporacją to, a dzisiaj podpisze dzieci nie po co prawda po co jeszcze mogę zrozumieć jakich wsi zupełnie mieszanej na pół są takie się jeszcze ciągle, chociaż może niewiele jak w Białymstoku tam można walczyć są takie kościoły trudna, że są Rada Gminy wyznaniowe jak średnio kosztują tam przez rysie liczy w końcu prawda ale dlaczego w Poznaniu czy w Toruniu czy Warszawie trzeba to od tak walczyć nie wie na nie jest to jest po prostu nie w porządku, ale to jest ten problem techniczny nota ta jedność kościoła właśnie, gdyby była ta jedność i nie ma, bo czas będzie no właśnie co musiałoby się stać było Jeż technicznie bardzo prosto nie patriarcha Rzymu powinien zacząć w czasie liturgii wymieniać jako równych sobie nie 5 czy kilkunastu, choć władze nie wymienia, że jest z nimi w łączności jest taki moment tak jak państwo pamiętacie na każdej mszy rzymskiej jest prawda wymienia się rząd wieża swojego biskupa lekarza nie wymieniano leżą u nas prawda u nas się też wymienia wymienia swojego biskupa natomiast zwierzchnicy kościołów tacy jak patriarcha Konstantynopola czy my Moskwy czy banki hipoteczne czytać niezależnie od innych czy Warszawy metropolita Warszawy wymienia wszystkich innych tych, którzy są niezależni i powinien zaczynać od Rzymu nie zaczyna, bo mamy schizmy ciągle mamy, chociaż już właśnie powodu w tej chwili trochę dalej jego firmy no z PiS jest, czyli podział głęboki podział mentalności jest w kwestii niezdolności do przyjęcia rytuał nie fascynuje inny rytuał natomiast znam ludzi, których proszono odrzuca drażni na Otóż to jest bardzo praktycznych technicznych problem ruchu do wykonania wiem o pewnym pewnie rozmowie z Janem Pawłem drugim kiedy, kiedy dni temu 1 przyjaciel próbował go przekonać trzeba ojciec jak z nim śniadanie i mówię słuchaj to, więc masz taką okazję to powiedz Jon to powiedział, że co masz Ojcze Święty zrobić poza wymienić tych patriarchów, który od 1000 lat nie wymienić da on zareagował w ten sposób jeśli jest tylu dobrych jest rzeczy Shi czas by mieć przynajmniej 56 czy może 4 prawda stara stara zatory w straży starczyłoby prawda już mu to jakoś nie nie, a to byłaby wielka szansa tzw. gdy tych kanoniczne ono oznaczają jedno może w obecnie sobie ten dzień, że nadchodzi nie wie np. w niedzielę najbliższą, że wręczyli Franciszek wymienia co się zmienia świecie no i się powinien to z nimi uzgodnić z wymienionych wozi rzadko wiedzie dzieje co zrobiono jedynie na przedszkole różnie siebie, że będzie komitetom zadaniu oczywiście oczy, ale taki akcent Real jest tak np. oczywiście ma pan ma pan rację, że mogłoby się to spotkać w różnym przyjęciem taką anegdotę historyczną, która podobno prawdziwa mianowicie jak wiadomo firma wschodnia nie dotyczyła Rusi tej średniowiecznej bo gdzie to była dość klątwa rzucona między Konstantynopolem Rzymem wzajemnie na siebie w tym jedenastym wieku Rusi ani wtedy nie było specjalnie prawda ani ta klątwa nie dotyczyła tamci pozostali prażanie byli głównie gresu Larry potem się byli głównie Grecy dalej można wyjść oni jakoś jakąś prawdę, a może te tlące chcieli na sobie czuć Otóż był bardzo silny silny taki ruch właściwie świadectwa łączności między Rzymem i Moskwą przykład państwo pewnie wiecie czy nie, że prawda wszystkie Soboru Morskiego są budowane przez włoskich architektów prawda były emisje, o których Polska powinna dużo wiedzieć prawda między Moskwą i i Rzymem natomiast kiedy zdjęta była ekskomunika przez patriarchat na golasa papieża Pawła szóstego wzajemnie to ktoś zaprotestował Moskwa Moskwa zaprotestowała, że przecież nikt z nami tego nie uzgadnia się cieszyć, że na temat została zdjęta to doszło do takiego protestu Otóż ja już, że to bardzo bardzo oczywiście trzeba jeszcze nakazać akurat Rzym jest dość łatwe zrobienia Rzym umie nakazywać nakazać temu nauczaniu kościelnemu podkreślenie tego, że prawosławni należą do tego samego kościoła co zrobić i nie mamy władzy nad nimi, że biskup Rzymu nie może żądać władzy nad tymi innymi po to jest ten centralnego oraz wszyscy się w urzędach prawosławnymi tak drugi można szukać chociażby przy przy małżeństwach powtórnych jak pan wie w Polsce wykorzystywane, ale oczywiście jest jeszcze drugi wielki problem co kościoły wywodzące się z informacji zrobiły dobrze ja tutaj powiem wygodnie dla siebie to jest wewnętrzny problem Zachodu ja myślę, że już od czasu Jana Pawła II prawda to była wielka tak zasługa on zgodził się wypowiedzieć ważnych parę zdań na temat tego, że en wielka reforma Lutra nie była jakimś jakąś dewiację teologiczną natomiast poważne poważne pozytywne znaczenie i właściwie można by mówić o tylko że, ale z drugiej strony informacyjne musiałyby zmienić nieco swoją swoją teologię kościoła nową sieć Lowe, żeby zobaczyć kościół właśnie powinien być 1 jak na drogę wśród ogłosi wtedy, że do co wam się nie poszło nie podoba no właśnie w czynie koledzy dobrze zawieszamy, albowiem informacji dobrze po informacjach wrócimy do zaklęć, a na tym przekleństw zaklęć raczej nie stosujemy nowe policyjne są na to samo nie i latem też już nie no dobrze powracamy poinformowania nie mogą żadnymi imieniu, bo owczym w imieniu pana temat no bo to jest także oni ważne mają piękną taką tak jak Żydzi mają prawda, że każdy każdy rabin jest sam swoim autorytetem to nie jest także musi się też znaczenie mieć na wzór katolicyzmu pewne tam nie wiem jak to się mówi te certyfikaty jakieś takie prawda to są rejonów naprawdę era rabin to jest ten, którego wspólnota uznaje za rabin tam tak jest w nisko prof. Marcin Hinc prof. Michał Klinger studio wracamy do zaklęć po informacjach nomen wielka loża ekumeniczna pan prof. Michał Klinger pisku prof. Marcin Hinc proszę tyle spotkań ekumenicznych lata pracy, a tymczasem okazuje się, że sprawa jest łatwa wystarczy, żeby jeden z hierarchów w imieniu swoich kolegów zostali pozostali pozostali, czyli można powiedzieć to jest świadectwo złej woli kilku facetów no cha za tym za tym kryje cała cała głębia oparcie faceci z moją na zgodzie z partii kobiet jeśli spojrzymy na kwestie np. w tym płacz nie to niemożna tak upraszczać, ponieważ 1 absolutnie jednak no to co np. się stało w w czasie czwartej krucjaty w 1200 czwartym roku, kiedy wspaniali chrześcijanie Zachodu część przez elity przeczytanie jakiś motłoch prawda rycerzy przybyli no nie dla krucjaty były pod pod dwu wożą no i elit nie było telefonów komórkowych ale, ale była gorąca linia między Rzymem, a zgoda to obozem, a tak to się przesuwał mnie i oni wchodząc do Konstantynopola wchodząc do katedry świętej Sofii wyprawili taką orgie jakiegoś kosztu koszmarnego barbarzyństwa no niewinne szarża wstyd mówić prawda te legendy nie wiem w sadzeniu lada rocznicę na ołtarzu prawda nie inne odprawianie jakiś jakiś prześmiewczy rytuałów oni wolę nie rozpoznali wziął Koszel rada musiała być tak głęboko ja nie chcę nie chcę tego prawda przy niej opisać tylko kategoria właśnie tego czy nazwa brzydko motłochem czy czy to jest postu obcość głęboka obcość to co przedstawiłem tych prawda tej cerkiew greckiej w oczach nie polskiego turysty to jest od siebie są tacy, którzy tym się fascynują, a jest to ta obcość prawda nie znosimy tej tej liturgii liturgii nie czasami właśnie tak obcy niezrozumiały w obcym języku to jest dla mnie problem, jeżeli się nie spodoba ta atmosfera nie wiem w Tybindze czy Warszawie protestancka to prawda nie jestem nie jestem humanistą dlatego te te ilości spotkań nie przejmują tak jak właśnie to, żebyśmy byli zafascynowani innością prawda inny jest piękna jak Kora sama inność, bo fiesta kościół ewangelicki koreański jest i uroczy jest msza krótka zwięzła i co najlepsze po mszy pyszności koreańskie każdy przynosi jest taka uczta Aga po nabożeństwie o Jezu, Super polecam, a czy tonie trzeba do Koreańczyków wielu pan jak dzieci dzieje się z takim czynność może was no ale kara jest różna, ale nie należą protestanci są spotkania i może to pytanie, które pan zadał czy warto w ogóle się w ten ekumenizm swoją mówiąc bawić to rzeczywiście byli gotowi zrezygnować żeśmy byli jednością jej czy protestantyzm ma inną definicję jedności tutaj niż w niej nie instytucjonalną w suterenie zaproponował od dar sala od 1977 roku już taką formułę jedność pojednanie różnorodności, że może po pierwsze, rozpoznać to, że i różności nie jest złem, ale z bogactwem i takie hasło, które w ruchu ekumenicznym powinno obowiązywać w tym modelu tzw. ekumenizmu ducha żaden kościół nie jest tak mały, aby nie mógł drugiego obdarzyć czymkolwiek żaden kościół jest tak drugi tak duży, aby mógł coś wziąć nauczycieli tego kościoła to jest ten problem przede wszystkim katolicyzmu, że oni ważącą kościołem w pełnym jedynym doskonałym, któremu nic brakuje, ale każdy uważa mnie nie ja jest ważne, że jazda na część szkoły takie pytanie to zdanie, które było dość rewolucyjny rok era, chociaż muszę przypomnieć, kto to był wielki duchowy lider no i świata chrześcijańskiego na Zachodzie wywodził się z kościoła reformowanego tak uradowane reformować głównie kościołów protestanckich tam wszyscy protestanci byli członkami tej wspólnoty i on po długich przemyśleniach ekumenicznych takie świadectwo złożył swoim braciom protestantom oczywiście spotkało się z dużym oporem i za moje pytanie do księdza byśmy to nie świadectwo ten ta reakcja negatywna na to czy nie świadectwo powstania w kościołach wywodzących się reformacji też Orthodox, a czy uderzyło w ortodoksji te w siedemnastym wieku dokładnie pod koniec szesnastego wieku, gdy nastąpił ten proces sedymentacji teologii ewangelickiej duchowości nastąpił okres zwany okresem ortodoksji protestancki wartości luterański reformowany i dokładnie protestanci wtedy tak samo myśleli jak katolicy prawosławni tylko my mamy 100% prawdy, a w pozostałych wspólnotach jest tej prawdy minimalna ilość albo wcale się teraz procenty rozkładają film macie racji w zawodach w jesteśmy gotowi powiedzieć, że każdy ma rację potem wymiarach i ich uczymy się od siebie wzajemnie się wydaje, że ten wiek 20 godzin oczywiście od katolików np. 3 czy szacunku dla własnej struktury kościelnej dla instytucji kościelnej, bo protestantyzm jednak to myślenie partykularne, bo o wiele silniejsze niż myślenie globalne nauczyliśmy się spojrzenia, że świat protestancki powinni się jednoczyć w dziewiętnastym wieku praktycznie wszystkie kościoły ewangelickie kościołami narodowymi krajowymi i dopiero w skutek pewnych ruchów rozpoznania już ekumenizmu powołano do życia nauka się do federacji luterańskiej światowy alians kościół reformowany wcześniej właśnie poza takie papiestwo chcecie stworzyć inaczej papiestwo by bez papieża złoży takie samo świadectwo, czego się jeśli chodzi o władzę co właśnie chodzi o to jednak nie nazywać tak to nie jest tylko jedno jak nazwie, ale dlatego plaże nie wiadomo mamy i papieża w kościele ewangelickim czy światowej federacji luterańskiej prezydenta, który jest wybierany na jakiś okres i reprezentuje różne regiony i podkreślamy to, że nie ma on zwierzchności nad innymi kościołami czy nasza to co, żeby budować duchową więź duchową proszę proszę jeszcze funkcję budować jedność nie to to nie jest Azja to tylko to ta organizacja sąsiada federacja luterańska również rada kościołów ma pokazać i żeby chrześcijanie są jednością w tych jednak różnorodność las jest jednak na różnorodność to jest jakaś nowomowa nie jest normą, siedząc Orwell by tu siedział obok, że śmiała z nas nie generalnie chodzi o to właśnie, że nie ma jedności nikomu niezależna jedności jest są wyraźne podziały rozumie, że chodzi władze, a w tej walce o władzę tworzycie taką nowomowę pt. w oczy w kościele bliski nauczyliśmy się wszystkim dzielić władzą rozpoznawać, że celem kościoła nie jest posiadanie władzy, ale służba, jeżeli rozpoznamy to mamy ideę wymagalność tak rozpoznanie organizują ilość by w Polsce życie nie uznawali państwa kobiet to czy do niedawna do niedawna właśnie większą władzę przez świat nie cały świat tylko sztywno uznał jednak, że o was uzna no tak zagłosowali Talisman to doceni redakcja doceniła mnie nauczyły przez lana, bo to jest żona się, że biskupa wielokrotnie z innymi żonami dzisiaj pamięta wie o rolę losowanie jednak oznacza, że to nie jest czysta idea władzy jak 1 kość leży na prawdę, a myśmy np. jako prawosławni podświadomie prawdopodobnie uczyli się cały 19 wiek osiemnasty dziewiętnasty wiek, że taka władza Biskupia na Zachodzie absolutna wydarzyło jest bardzo ciekawym i takim właśnie łakomym kąskiem znam takie bardzo dowcipnej prawdziwe powiedzenie 1 biskupa prawosławnego, który dobrze rozumiał sam był biskupem prawda, ale trzeba oddać oddać stał już powiedział to tak jak na Zachodzie mają tam 1 tego nieomylnego biskupa to w prawosławiu jest taki pluralizm, że każdy chce być nieomylny biskup prawda i i jest coś takiego, że biskupi prawosławni przejęli zupełnie nie prawo sławną taką pozycję prawda takiego władcy i nieumyślnej nie mają do tego wiedzą, że nie mogą wtedy osoba ma taką władzę prawdę to sobór powszechny, którego nie jesteśmy w stanie zwołać bez Rzymu z NN, ale de facto jest to naśladowanie Rzymu w poszukiwaniu władzy myślę, że coś w tej ortodoksji, chociaż rzeczywiście nie może pan też by aktorzy jak pan powiedział, że to, że tak ale, ale nie, bo tam jest jednak bardzo duża demokracji może to nie jest pluralizm przyszywany Niemiec Francji demo nie w kościele tak też bym, ale też pluralizm, a nie mniej, ale formy demokracji to nie jest pełna pełen pluralizm demokracja to nie jest pluralizmem natomiast jest coś takiego np. pamiętam moje rozmowy ze mnie profesorami profesorami kościoła luterańskiego nie w Warszawie miał nas ich dla trawą Adolfa ból mana mana naj była była nie wolno tutaj było nawet jakoś specjalnie wykładać jego myśli Bogu nieprawomyślne jeszcze bardzo niedawno no 40 latem no właśnie to jest już wysokiej na mnie od początku okej okej prawda to jest także, że ta to ta pokusa pokusa tej tej takiej nory tutaj władze Alone podświadomie nigdy się nie zgodził z tym no myślę, że słusznie ksiądz biskup kwestie chodzi o władzę, ale de facto później podświadomie te władze hord z zewnątrz tak jest często rozpoznawane chodzi o władzę w tym ekumenicznym i my jesteśmy gotowi tak jak w dialogu mówimy uznać autorytet papieski nawet do duża liczba protestantów nawet, ale nie jurysdykcję i ten właśnie to jest to, że mamy inne rozumienie, że 1 człowiek nie może bić głową kościoła już głową kościoła Chrystus dla nas to jest fundamentalne i nie możemy nazwać kogoś następcą Chrystusa głową kościoła, bo to już wykracza właśnie poza i pierwotne rozumienie chrześcijaństwa w tym nie było papiestwa i urząd się tak naprawdę kształtował tak jak mówiliśmy różnych tradycjach to też różni się ta struktura instytucjonalna kościoła kształtowała, owszem, prawdą jest, że w biegu dziejów wyłonił się urząd biskupi jako szczególny urząd w kościele na wschodzi na Zachodzie, ale i my dzisiaj w kościele protestanckim kościołach protestanckich rozpoznajemy dziedzictwo synodalności czy osobowości właśnie, czyli tego wspólnotowego spojrzenia na wiele spraw i również decydowania w sposób demokratyczny, głosując za taką kwestię jak np. ordynacja kobiet do ja nie miałem odpocząć wiem wiem wiem ale, ale też respektowały chcę powiedzieć, że większość konserwatywna w synodzie nie jest w stanie się do tego przekonania właśnie wyszedł mu wykonać i moim zdaniem długą ciężką pracę edukacyjną w tym zakresie i podać argumenty to zakazu Kataru no rozumiemy, że oni nie mają ani demokracja niesie praw człowieka, ale respektujemy, więc pojedziemy na mistrzostwa już nie oglądają drudzy nie oglądają jedni pojechali inie pisku prof. Marcin Hinc prof. Michał Klinger studio informację o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do autostrady za moment wielka loża ekumeniczna pan prof. Michał Klinger biskup prof. Marcin Hinc okazuje się, że do jedności droga prosta tylko upór kilku kilkunastu facetów stoi nam na przeszkodzie, ale czy naprawdę jest tak, a nie po błędach ta jest usługobiorca lub dalej jak recesja zareagowała pytanie pewnie mianowicie czy pan chciał, żeby na świecie było jedno państwo tak tak oczywiście jak, więc miał wyglądać to jest świat jest gotowy na to w ja się ze świata nikt nie pyta czy chce, żeby jedno państwo czy chce, żeby było 1, ale i kościoła też nie ma 1 na razie prawda dzięki, bo nie wiadomo również zdarzyć, ale panie profesorze proszę zobaczyć ile problemów mniejszych lub większych rozumianych jako śmierć np. na tym bardzo ekstremalny w końcu wynika z tego, że mamy no właśnie jakiś miejsca na świecie, które mówimy o tu się kończy coś w końcu się zaczyna jak pan jest podejrzanie strony źle nie jest tym samym Soja chciałaby zbiera pan na zbytki tej jakże też źle tylko za albo jedno państwo to co pan w tej chwili odpowiada jest za prosty mianowicie pan spojrzy na Unię europejską już mamy takie jakąś pokusa może w umysłach paru osób czy 1000 wstyd tego powiedzieć głośno, żeby jednak ta europejska wspólnota to jest naprawdę bardzo ze sobą zbliżona pod wieloma względami te byłyby potrzebne, żeby tworzyć jakiekolwiek jedno państwo też oczywiście marzenie ściętej głowy marzenie niezrealizowane prawda, bo nie tylko my Polacy byśmy się nie zgodzili, żeby naszą wielką suwerenność jakoś tam przez 3 do takiego do takiego organizmu jedno państwowego, ale również Francuzi obserwujemy jak rośnie brytyjskie, ale odmówił Brytyjczycy wyszli tak dalej Europa zupełnie niegotowa na rezygnację z pewnych, jakby takim Konrad bil ów i priorytetów separatystycznych na nowo to jest fanatyzm de facto prawda jestem bardziej Francuzi niż Europejczykiem bardziej Polakiem Europejczykiem tak dalej, bo mam jakąś wielką tradycję nie wiem czemu to jest taki strasznie zagrożone, kiedy było byłoby to jakimś 1 organizmie no biedny trybunały tryb mamy wiele organizmów już gotowych mamy Trybunał prawda, który jest de facto nie wiem czy zdaje sprawę Trybunał sprawiedliwości jest de facto sądem, który nad każdym z nas wisi jego zarządzenia powinny być respektowane tak jak zarządzenia sądu w Łowiczu czy uważa także uczelnie są w zwalczanie były zarząd kadencji byłoby Super, ale rozumie problemy socjalne, ale właśnie po ile jest problem badaliśmy tego myślenie wschodnie, gdzie wspólnota ważniejsza ani prawa człowieka i nie jesteśmy w stanie na dzień dzisiejszy moim zdaniem w dalekosiężne perspektywy, ale to wymyślają coś temu gdańskiej organizacji albo za artystyczny świat mamy w niemieckiej organizacji, która ma trochę inne cele, która ma takie cele, że ma nam zapewnić możliwość rozwoju egzystencji w bezpieczeństwo bezpieczeństwo tak trochę celujemy różnego rodzaju odpowiedzialność pana jest zasianie zdanie koniecznie chińska już raz, ale mówię mówię o świecie zachodnim tak, że godzimy celujemy pewne odpowiedzialności na państwo państwo ma nam tutaj dopóki żyjemy zapewnić pewne rzeczy zgoda kościół raczej koncentruje się z tymi teoretycznie na nasz na trosce o to co będzie po naszej śmierci no i teraz to jest taka jednostronna wizja, bo rasie bardziej na stronach troszczy się o życie tutaj nasze na ziemi powiedział o protestach widzę tego o tak na przyszłe zdarzenia słabością dysk nabierze jeszcze kobiety przez tyle ważnych instytucji to jest dostał rzecz używana, bo to jest także, że ta troska wyjaśniał dola wywalczonych dzieciom, ale to była inna nominacja do obywateli o trosce o życie wieczne czy poza grupowe rana, ale główny wysiłek taki do duszpasterstwa dzień działa rzymskiego np. czy w ogóle tradycyjnych kościołów w 2 tysięcy lat idzie w stronę no regulowania życiem prywatnym tutejszy doczesne właśnie, dlaczego duchu, dlatego że moralność wyparła Ewangelii, dlatego że kościół postanowił być strażnikiem pewnych społecznych zadań takich prawda jak moralność, bo porządne społeczeństwo się bez moralności nie utrzyma ją jeszcze należycie po śmierci, gdy chcący podpytać czy no właśnie ta z dnia być w tym przedsionku jedności właśnie witam się z gąską czy podobnie jest, jeżeli chodzi o kwestie ostateczne, że to nie jest tak, że jedni mówiono na końcu będzie czekał Jezus matka Boska aniołowie, a drugie nie ma nie w rządzie Rakowskiego bardziej, że ja, a jest jednak na 2 września wtedy będziemy już naście gdzieś tam nie będziemy tego regulować i to nie jest w naszej mocy na rok, ale tam ustawić ustaliliście czy jest możliwe wspólne np. ustalenie tego co się będzie działo w czasach ostatecznych czy to też po sobie w myśl cie się w czasy ostateczne są ważnym ważnym takim no warunkiem brzegowym do rozważań o jedności kościołach jest ważny element jest, bo jest taka wielka wielka tradycja LOT-u rada ze swojej strony powiem wschodnia prawosławna, która nie nie np. rozwijał ją Włodzimierz Sołowjow mnie w takiej w takiej noweli czy takim takiej pracy, gdzie przedstawia to Święty Paweł opisuje jako pod wizję przejścia Antychryst w darze ten ten to zjednoczenie zjednoczenie kościoła będzie poprzedzone wielkim kłamstwem wielką taką ułudą, która musi opanować świat też Antychryst, który będzie udawał udawał sprawiedliwość nie udawał tak będzie o przyjdą tacy przywódcy, którzy nam prawda wszystko wyjaśnią czy może zaproponuj 1 świat właśnie, która za darmo rozdają 1 świat i to będzie działań tych czysto jeszcze Świętego Pawła takie bardzo zagadkowe pojęcie KTH, czyli takich praw, wstrzymując przed antychrystem jeszcze nie może przyjść Antychryst, bo jest ktoś, wstrzymując jeszcze nie tajemnica nieprawości się nie dopełniła jest bardzo zagadkowy taki też Świętego Pawła, którego jakiś taki jasny egzegezy ciągle może nie ma, chociaż wielu pisało tym prawnych, aby doszło do jedności np. ksiądz biskup byłby w stanie się i ugiąć się środowe już nie tam po śmierci będzie matka Boska czekał czy w i eschatologii biblijne jest taka, że jest na szczęście bardzo bardzo surowa ograniczona skąpa wiedza jest wielu mówi przypowieść o tym, tym bardziej zależy także tutaj, a po fakcie ja, czyli liczenie będzie najlepszą reakcją na to, że ekologia po faktyczna miesiąca wobec tego co jest tam jest najlepszą reakcją chyba na ten element także tutaj do trochę nie jest dziesiąty odcinek jedenastego sezonu takiego serialu animowanego South park to jest to chyba nosi tytuł Imagination rent czy taki kraina wyobraźni czy też uniwersalny świat tak, aby wszystkie postaci fikcyjne Święty Mikołaj je ZUS itd. tak dalej taki wójtów wszystkich pokłóciło Regional jest taka przestrzeń możemy zmieścić wszystkich, kto nikomu nie szkodzi tam nas wszystkich pogodzi na pewno tam będziemy wszyscy pogodzeni i te nasze wszystkie wizje tak tego czy innego świata szukanie tych dawcy dobrze na pewno informacja, że konkrety każdy na stole z położy z czego w stanie zrezygnować, żebyśmy się jedność to jest taka wizja właśnie rezygnacji, a może wizja co możemy włożyć dlatego nie obłożyć też wiem już te stosy trupów jeszcze tylko sobie prawa i większe wszystkiego co post stracić prof. Michał Klinger biskup prof. Marcin Hinc informacja o 1120 zloty wówczas tak biskup prof. Marcin Hinc pan prof. Michał Klinger wielka loża ekumeniczne zastanawiam się no właśnie, czego można było zrezygnować na rzecz jedności czy np. ksiądz biskup wieziono do obrotu przymknie oczy na matkę boską dobra chcemy szkoły matkę boską port stan jest w stanie zaakceptować traktujemy matkę Bożą z szacunkiem formaty oto, czyli matka Boża nie tylko Christo jak niektórzy chcieli jak najbardziej głosem Soboru w Efezie my za tym podążamy jest tutaj i po tym spotkaniu stanę pewnie bombardowanie maili od Marcina Anatola od bardzo konserwatywnych moich współbraci luteran reformowanych zarzucą mi odejść odprawy prawo wiernego biblijnego nauczania, ale moim zdaniem nie trzeba rezygnować z swojego pojmowania Mariolą Gui tylko przyjąć, że w 1 kościele może być pro-li styczny spotka spojrzenie na Mario loggie miska pełna pan prezes UOKiK czy będę w stanie zrezygnować zmianę o tak, że 5 godzin na to niech pan pozwoli każdemu mieć tam się tak jak chce dłużej tak powołania natomiast tak odpowiedział inaczej na pana pytanie mianowicie już chwilę ta wizja wizja kościoła, który w musi się pozbyć wszystkiego tego, kiedy sacrum zostanie jedynym jego, jakim się tematem, którym się będzie zajmował jest miejska kości tak głębokim kryzysie to wcale nie tylko rzymski kościół z powodu znanych, ale myślę, że większość większość wspólnot chrześcijańskich przeżywa, bo kryzys przez jest problem dużo głębszy, kto znał ofertę regularnie za sprawą OFE jest drobnym wystawy dla zawiedzionych świat będzie połączony w handlu dżinsów Coca-Coli produkcji i globalnej tak dalej to jest się ludzie no i to będą supermarkety będą świątyniami powszechnymi na kościół będzie zmierza ku takiej no marginalizacji, która bardzo Solidarności w tym naszego kości może nałożyć tylko założenia wyniósł jedno zbawienie dla kościoła, ale też to będzie to będzie powrót do jakiegoś autentycznego bądź autentycznej misji oczyści to będzie bardzo bolesne bardzo bolesne i w tej sytuacji nie będziemy już musieli nic, jakby nie w tym handlu zamiennym zmiennym tutaj właśnie na stół tylko po prostu chwycimy się jak jak tonący jak tonący chwycimy się jakiś ostatniej szansy to jest chyba chyba wizja, która uratuje kościół bok tylko sacrum umierający silne, a każdy jak sacrum, które jestem nie wyposażone w całą potęgę przymusu jest ono jest skazany na przegraną prawda i tak za grunt do analizy RNA jest bardzo cenna obserwacja, bo patrząc np. na to w jaki sposób zmienia się przekaz komercyjny wielkich sieci handlowych jednoczesny przekaz inkluzywny tak kiedyś, ponieważ grą nie w stanach Zjednoczonych za zamożnych czyli, czyli na najlepszych klientów to była biała klasa średnia to do nich była kierowana oferta reklamowa także w tej za markę warstwa wizualna tak czy biały tatuś biała musiał białe dziecko coś tam na święta czy przyjmie okazji kupują mieli teraz nagle okazało się, że klientów jest więcej no, więc też się wyszła kuzyna czy pluralizm pluralizm ważna jest, dlaczego dla zysku, tak więc być może to jest to, czego treścią humanistycznym celu trzeba powiedzieć, że przecież zysk można by też połączyć jakąś presją natomiast natomiast to, że jest to taka błyskawiczna reakcja, żeby właśnie być inkluzywna wobec różnych kolorów skóry różnych kontynentów ras wobec niepełnosprawnych to są rzeczy niepełnosprawni nie zapewniają prawdopodobnie dużego zysku, a bardzo drogo kosztuje to cała ta infrastruktura też jesteśmy coraz lepszymi ludźmi chyba nie za sprawą kościoła to w tym MAK tak jest o ja myślę stopień dusze nie zgadza uważa za 2 drodzy panowie ja się stopień barbarzyństwa, jaki my jednak towarzyszył w dawnym epoką historyczną trochę go już, jakby zapominamy mówi pan cały czas lokatach panie redaktorze to to dziś jest niemożliwe Dacia oraz, że jeszcze bardziej możliwe no nie nie możesz dziś możemy możemy się mordować tak jak to Rosja robi na Ukrainie, ale to nie jest to nie jest tam jest tam też jakiś anachronizm wielkiej idei którą, jakoby Rosjanie przeżywają co aleją prześladowania jednak 6 na świecie w takiej masowej skali, jeżeli na to spojrzymy jak nigdy w historii, jeżeli 6 ja wcześniejsze Sofia wskaźnik więźniami w Polsce, ale no wiecie no w Polsce, ale nie chroni ani prześladują nie są tymi, które są przez 6 ani nie prześladują innych sześcian, czyli uczelnie budują na szczęście nie zamawiają, jeżeli instalacja szosach dobrze możemy się spierać czy świat ma jednak wyższy poziom takiego IQ moralnego ja uważam, że jednak jest jakiś wyraźny taki rozwój oczywiście tyle zła marzeń tego nie widzimy, ale właśnie znający sprawę sprawę, skąd wzięło, że zadam to, że jak wieczne detale takie jak wyglądały czasy starożytnej Asyrii Babilonii czy to to wyrzynanie całego to się ciągle jeszcze oczywiście dziś zdarza nawet techniczne są nasze problemy tego co robi Rosja na Ukrainie no to coś co nas prawda czy tak tego co działo się w byłej Jugosławii doszła do zmian można, więc to oczywiście niezupełnie broń Boże się skoro związała ale, ale jednak poziom moralny świata się podnosi chociażby to, że to widzimy, że to jest nie powinien niemożliwe, bo mamy narzędzia, żeby zobaczyć np. prawda, a więc reagujemy w stronę poprawną niepoprawną ciało ukryć nasze nasze barbarzyństwo ubrana, a nie je eksponować to jest w natomiast na to jest do tego kościół nie jest potrzebne to jak dziś nie zgodzę rozumiem, że ksiądz biskup też mianował tak było może oczywiście patrzymy daleko od tego naszego świata to może widziała daleko to jest cywilizowany, ale przecież stany Zjednoczone i zamieszki na Kapitolu przecież tylko no jakaś bardzo silna, ale jednak w którymś momencie interwencja sił porządkowych nie doprowadziła do jak już masowego rozlewu krwi, gdy noweli do ulica woli, a no nie mówiąc było wiele Świętemu później znacznie dalej wystarczyć na jakiś wiec, gdzie ludzie mają odmienne poglądy religijne czy polityczne, gdyby nie silna obecność policji Jezus rolę musi bez problemu Wyżyna całą taką SA u nas też byśmy wykonali tylko, że policja, którą opłacamy z podatków naszych nie do tego doprowadza wystarczy wyjąć z tego równania policję i zobaczyć jak bardzo jest, ale leży robiła ta policja taka oraz to zgoda także Anto to myślę, że lekarz niedoceniany nadawały się na euro, że euro humanistycznych człowieka człowiek robi coraz lepszy co nie oznacza, że religijnie to jest jakaś poprawa tu jest różnica między prawosławnym optymizmem i protestanckim pesymizmem tak my mamy ciągle toczy się życie jest pesymistą optymizm program rozbrojono tak i te wspaniałe prawosławie stopniami wiele spraw rosła ułożenie i je ja się, że to jest podobno po prostu, ponieważ może też o tyle prawosławne, że my nie mamy tej tego tego tej tej duszy policjanta jak rozmaite zachodniej koncepcji, które zawsze muszą wiedzieć, jaka odpowiedź jaki, jaki będzie jak będzie egzekutywy tej tej co będzie z małżeństwem jak ma być oraz jaka będzie policja tego pilnować to jest prawda, ale że chodzi lawa redaktor jest takie obrazoburcze, ale ja uważam, że pan też chce wiedzieć od kościoła co robić w łóżku prawda czy przez nano legalnie bowiem roszczą żyje również cały czas, że najwięcej, żeby ludzie nie pytali o tym dowiedziałem najwięcej co robić w łóżku się od kościoła od nich Zając studiować co tam ci księża cena nie zdąży na razie być sarkastyczny te w czy ta wizja, dlaczego u nas ta wizja pesymistyczna jest tak podkreślana właśnie, że potrzebujemy sfery sacrum, która przemienia i prawosławie mamy piękną formułę przebój stwierdza, że człowiek może właśnie poprzez relacje z Chrystusem do przejść na wyższy jak można powiedzieć tak Świecko wyższy stopień doskonałości co wystarcza ten skupiono takich metod jest po sobie siedzimy tak Minutka powyższe stopie stanowią w szkole, a sobie wyższe standardy mówimy ciągle patrzymy Chrystusa potrzebujemy tak, że jak jest niedoskonały jednak i to jest ta wizja myślę, że może być też tym pozytywnym wkładem protestantyzmu dlatego pluralistycznego chrześcijaństwa tej po 11 tej jednorodności różnorodności, która nie będzie świadectw właśnie tego naszego nie tak nie być pełnym człowiek niedoskonały nudne i upierdliwy zadufany w sali doskonały niedoskonały, więc niedoskonały niewiele tego nie doskonali są najlepsi wszyscy wnioskowali przez to jest taki uroczy i niedoskonałe też kościół może doskonale mówimy właśnie to, że nie jest 1 może w tej chwili może dlatego właśnie taki wspaniały też może z innych powodów wspaniały jest nie jest niedoskonały jest wielu innych, aby nie jest wspaniały z wielu innych powodów, ale daje człowiekowi to co po profesor dzisiejszym świecie ofertę spotkania sacrum i to jest chyba zależy od nominacji, bo są takie nominat, który zapewnienie bezkarności przez to przyciągają po, ale to jest patologia nie zmienia jednak nie docenia pan siły siły nie potrzeby sacrum człowieka w całej kulturze z czymś co jest jest w ogóle nie ludzkim ludzkim NN wyrazem prawda wyraz trzecie wyraża w bardzo tej tęsknocie zalaniu model drugi zielarstwa rzymskiego drogi nie żal i należnie fajnie ale, ale chodzi o to, że czynność swoich bogów do naszego panteonu, ale mającą, ale też sacrum ciągle ta nie docenia pan jednak przy całych moich prawda moi krytycy śmie do ich instytucji danego kościoła dzisiaj na świecie na Zachodzie i na Wschodzie tego, że kościół jednak sacrum ono być może boleje, siedząc w tym kościele ono tam jest osobą to jest to jest coś, czego czego, gdzie indziej jednak, jeżeli ten wspólny program używania tej tego zakupu żadnej opowieści o duchu Święty zaczął od 3 istotę o osobach boskich ktoś zbierał na wakacje jest dzień dzieje w okolicy, gdzie indziej duch Święty postanowił się być dużym, dlaczego nigdy niebyły ta ta wpisuje w prof. Michał Klinger teolog prawosławny były dyplomata były ambasador Rumunii i Grecji bardzo dziękuję dziękuję biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie i który już od dzisiaj będzie przymykał oko ona ma na noc włosy zmarłej na mariologii nowa biologia mistycyzm mariny już tu proszę w drobny pozbawiały 1 seta dokonał PL aktor informację o 1× aż 40 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA