REKLAMA

Kraków stanie się strefą czystego transportu. Które samochody już niedługo nie wjadą do miasta?

TOK360
Data emisji:
2022-11-24 18:50
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
05:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest z nami Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dobry wieczór witam dobry terrorysta 60 porozmawiamy o tym jak teraz jak teraz postąpić jeśli mieszkamy w Krakowie spodziewamy się, że decyzja dotycząca wejścia w życie strefy czystego transportu, którą ma się stać właściwie całe miasto od konsekwencją będzie potrzeba wymiana samochodu przez nawet 100 000 osób takie medialnie pojawiają się wyliczenia i o jakiej perspektywie tutaj myśleć jeśli Rozwiń » byśmy brali pod uwagę podejmowanie tego typu decyzji w kolejnych miastach np. w Warszawie, choć na razie konkret jest wyłącznie w Krakowie w postaci decyzji tamtejszej Rady Miasta jak pan to ujął w liczbach na sam początek czy rzeczywiście 100 000 osób musi teraz martwić się sprzedażą zamianą samochodu na nowszy to myślę, że nie po pierwsze trzeba powiedzieć, że Kraków jest dość specyficznej sytuacji jest to miasto, które ma chyba jako całość największy problem ze smogiem to po pierwsze po drugie może dlatego właśnie radni zdecydowali o tym, że w zasadzie ta strefa czystego transportu będzie się o prawie pokrywała z całym obszarem miasta to jest pierwsza rzecz inne miasta też o tym myślą też pracują myśmy ostatnio rozmawiali z kilkoma włodarzami miast tych największych i wszyscy o tym myślą natomiast tak jak słusznie pan redaktor zauważył jeszcze niema niema konkretów, jeżeli chodzi o Kraków to przede wszystkim trzeba powiedzieć słuchaczom, że tam są 2 etapy pierwszy etap jestem, którego wdrożenie przypada na początek lipca 2024, a ten drugi to będzie lipiec 26 no i faktycznie, jeżeli chodzi o ten pierwszy etap to nie dość łagodny, dlatego że nie będzie można wjechać do Krakowa, jeżeli chodzi o pojazdy zarejestrowane przed 1marca 23, czyli krótko mówiąc, jeżeli ktoś po 1marca przerejestrować samochód to już niestety temu i to już pod te przepisy nie będzie podlegał tym ten pierwszy etap jest dość łagodny, bo w przypadku benzyny i gazu PG to będzie norma euro 1, czyli właściwie bardzo starannie samochody no samochody z silnikami diesla to będzie norma euro 2 i ten drugi etap ten surowszy będzie w lipcu 26 zadań, żebyśmy zrozumieli w w tym pierwszym etapie czy to jest diesel czy czytać samochód na benzynę jeśli w spełniała minimalne wymogi związane z euro 1, czyli nie jest nam zauważmy Fiat 125 po np. to wtedy w morze być spokojni czy benzyna euro 1, ale wizę euro 2 czy znam przypadku diesla to będą nieco młodsze samochody młodsze mniej więcej 6 lat, bo tak z grubsza możemy przyjąć oczywiście pewną dokładnością, że te normy kolejne normy euro wchodziły tak mniej więcej co 6 narusza produkowane w latach dziewięćdziesiątych to już będzie odpowiednio młode auto, gdy Bizeta w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych to tak, dlatego że mniej więcej możemy przyjąć, że norma euro 1 to były lata 9395 tak tak mniej więcej norma euro 2 zaczęła się w drugiej połowie właśnie dzień 1006. roku, ale znowu tutaj musimy zwrócić uwagę na to, że niektórzy producenci zaczęli produkować samochody z tą wyższą normą wcześniej może się np. zdarzyć, że niektóre samochody z dziewięćdziesiątego nawet czwartego roku spełniają normę euro 2 już powoli wdrażam się do końca, bo to takie w takiej krótkiej niestety spotkanie w podsumowaniu, ale chciałem zapytać pana o to czy czy myśli pan, że to będzie bez większego programu do wykonania już wejdzie w życie i czy to czy to zaboli kierowców czy to będzie rzeczywiście sytuacja, w której wielu ludzi, którzy np. nie mają pieniędzy na nowy samochód zostanie bez środka lokomocji, gdybyśmy przyjęli dzisiejsze wymogi i dzisiejszy stan to faktycznie w tym 2006. roku nie spełniłoby mniej więcej 2025% pojazdów poruszających się w Krakowie, czyli no sporo samochodów biorąc pod uwagę, że Paul Polska nie jest krajem ludzi zamożnych i bardzo zamożnych jak np. Holandia NATO myślę, że dla części będzie to kłopot, choć tam są pewne wyjątki np. dla osób, które mają więcej niż 70 dla czy dla osób niepełnosprawnych natomiast co do zasady NATO będzie to dość poważne wyzwanie no i pytanie, które czas zadać czy chcemy i żyć w środowisku, gdzie jest czyste powietrze czy chcemy jeździć bardzo starymi samochodami bardzo dziękuję i wątpliwości na ten temat no przyszłościowo toż to się wydaje właściwie jasne rozstrzygnięte priorytetem jest dbałość o nasze zdrowie o środowisko, ale droga do tego może być trudna bardzo dziękuję Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego był razem ze mną razem z państwem tuż przed dziewiętnastą za 4 minuty informację o dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA