REKLAMA

"Wojewoda przestraszył się waginy "– z wiceprezydentką Warszawy o zawieszeniu Moniki Strzępki, dyrektorki Teatru Dramatycznego

A teraz na poważnie
Data emisji:
2022-11-25 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsze radio informacyjne, a teraz na poważnie gościem programu jest Aldona Machnowska-Góra zastępczyni prezydenta Warszawy dzień dobry dzień dobry wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł chce odwołania Moniki strzępki swoją decyzją administracyjną unieważnił konkurs na dyrektora teatru teatru dramatycznego w chciałem zapytać co właściwie oznacza przede wszystkim dla Moniki strzępki tak jak tylko doprecyzuje wojewoda w trybie nadzorczym unieważnił zarządzenie prezydenta Rozwiń » powołujące Monika Strzępka dyrektorka on tak nie do nie ma takich kompetencji, żeby unieważnić konkurs, ale znalazł taką furtkę co to oznacza oznacza to myśl oczywiście nie zgadzam z tą decyzją ja zachęcam wszystkich, żeby przeczytali uzasadnienia, bo jest po prostu właśnie do tego przejdziemy, ale tak jest najpierw powiedzmy, kto w tej chwili stoi na czele ta Drawa dramatycznego sytuacja wygląda także pani Monika Strzępka z 1 strony nie jest odwołana, czyli jest aktorką teatru, ale z drugiej strony no być skutkiem tego tej decyzji wojewody jest to, że nie może pełnić swoich obowiązków natomiast teatr ma pełnomocnictwa, które mają nie tylko dyrektorka także inne osoby ona zabezpieczają funkcjonowanie tego teatru w sposób normalny na i będziemy czekać na rozstrzygnięcie sądu co do samego samej pracy jako dyrektorki pani Moniki strzępki rozumiem, że ani pani GI, która z ramienia władz Warszawy odpowiada za kultura, jaki prezydent Trzaskowski do uważacie państwo, że ta decyzja jest kuriozalna i jak rozumiem pójdziecie do Naczelnego Sądu Administracyjnego w tej sprawie tak na pewno pójdzie na 5 do WSA taka by taki jest ona postępowania i ta decyzja naprawdę kuriozalna, dlatego że w tym trybie nadzorczym wojewoda może unieważnić czy uchylać zarządzenia prezydenta jak są błędy formalne tutaj został w tym uzasadnieniu żaden błąd formalne, a wyjaśniony ani udowodnione, czyli uargumentowany to jest jak mówię po prostu cenzura tak duża, jakby dużej tezie, że o ogłoszony konkurs był trochę inne wymagania oczekiwania organizatora niż prezentuje sobą program pani Moniki strzępki to jest właśnie się Konstanty Radziwiłł zawodu lekarz pisze także w swojej koncepcji programowej Monika Strzępka zaprzeczyła oczekiwaniom organizatora dobór współpracowników zaproponowany repertuar jednoznacznie wskazuje, że program Moniki strzępki nie wpisuje się oczekiwania organizatora, czyli państwa jak rozumiem co znaczy myślę o władzach Warszawy, ale to jest kwestia lekarza myśmy pisali ogólnie oczekiwania, jakie mogą być np. też jest pies jest często podnoszony argument wśród tego jakich oczekujemy jako jak będzie profil np. jeżeli chodzi o teksty, które będą realizowane teatr jest klasyka, ale jesteś na monodram Turbia współczesna są adaptacje tekstów my, aby oczekiwaliśmy tego, że tak będzie odnosił się do współczesności do sytuacji, jaka jest w tej chwili w Polsce na świecie i wg naszej oceny, a też chcę powiedzieć jasno to była procedura konkursowa w komisji konkursowej było 9 osób przedstawiciele przedstawiciele ratusza, czyli miasta były 3 osoby przedstawiciel za ZASP-u przedstawiciel stowarzyszenia dyrektorów teatrów, gdy osoby oddelegowane przez zespół teatru dramatycznego i 2 osoby z ministerstwa i ta procedura zgodnie z ustawą w całości została zachowana skład komisji uzgodnione z ministerstwa na koniec po decyzji komisji konkursowej rekomendacji przypomnę w pierwszym głosowaniu wskazała Monika Strzępka na kandydatkę na dyrektora 7 osób było za 2 osoby trzecie to byli przedstawiciele ministerstw, ale nic członków komisji, chociaż mieli do tego prawo nie mgnienie napisał żadnego odwołania sprzeciwu ani nawet głosu odrębnego nie spisał protokół z UE to jest sytuacja taka, że komisja konkursowa działała zgodnie z ustawą nie było żadnych wątpliwości przy powoływaniu członków komisji ci członkowi zgodnie z procedurami to było byli uzgodnienie z ministerstwa kultury i także po zakończeniu prac komisji konkursowej żaden z członków komisji były 2 osoby z ministerstwa kultury nie o z UE ogłosiła żadnego sprzeciwu ani nawet głosu odrębnego w protokole po obradach komisji w pierwszym głosowaniu 7 osób taka dają Monika z czwartku na dyrektorkę ach, pani prezydent, bo chciałbym, żebyśmy spróbowali zastanowić nad tym co decyzja Konstantego Radziwiłła oznacza politycznie on jest bez precedensu oczywiście przez te 7 lat rządów PiS-u mieli do czynienia z różnymi próbami cenzurowania instytucji kultury w Polsce w tym także teatrów, ale takiego sam zamach na dyrekcję jeszcze właściwie nie było no może posiadać powiedzmy z muzeum historii Żydów polskich Polin, gdzie minister po prostu nie chciał powołać dyrektora stole, ale rzeczywiście to jest sytuacja bez precedensu co więcej no i wiemy kim jest Monika Strzępka jest wybitną twórczynią polskiego teatru, ale także nie ukrywa swoich poglądów jest feministką jest twórczynią kojarzoną raczej z lewicą i jak rozumiem to jest pewien wyraz politycznego sprzeciwu wojewody to jest wyraz politycznego sprzeciwu w tym uzasadnieniu, do którego też odwołuje właściwie argumentu to są w pewnym sensie wprost wzięta i z opinii tych pogadanek, która reprezentuje Jarosław Kaczyński, jeżdżąc po Polsce, czyli nie podoba nam się wsparcie mniejszości kobiety LGBT, bo tam jest to wszystko wprost napisane nie podobają nam się twórcy nie podoba nam się o interpretację klasyki polskiego Hiszpan wszystko jest napisane, ale sytuacja jest jeszcze gorsza, ponieważ Polin to była instytucja współprowadzona, gdzie jasno w tych w tych procedurach było wiadomo, że jakby tutaj rola ministerstwa jest w jaki sposób usankcjonowana teatr dramatyczny jest teatrem miejskim organizatorem jest samorząd tylko i wyłącznie więcej po raz pierwszy w historii wkraczanie w kompetencje samorządu dotycząca instytucji kultury tak drastyczny sposób jak nazwała po prostu hucpą to się jeszcze nigdy nie wydarzyło to niema podstaw prawnych nie ma podstaw w rozdziale kompetencji pomiędzy ministerstwa samorządy jest to sytuacja niezwykle niebezpieczna od tej pory widzimy jak jak ministerstwo wpływa ma państwowe instytucje kultury jak tam manipuluje jak tam uprawia pewną ideologię, ale po raz pierwszy wchodzi w kompetencje samorządu dotyczące instytucji kultury samorządowych instytucji kultury Konstantemu Radziwiłłowi nie podoba się oczywiście Monika Strzępka i twórczości podejście do klasyki, ale także dobór zaproszonych artystów współpracowników teatru dramatycznego np. kilka wersów poświęcił Marii Peszek, która miała wystąpić na scenie teatru dramatycznego i chodzi tutaj np. choć taki nieformalny hymn teatru, który jest utworem Marii czarownice, choć krzyczeć nasze jest miasto nasze ulice Viva la Bulwa wiwat błyskawice, więc rozumiem, że to jest w pewnym sensie jakieś wyzwanie rzucone kobietom strajkowi kobiet temu wszystkiemu co się wydarzyło po tej haniebnej pod haniebnym werdykcie Trybunału Konstytucyjnego Julii Przyłębskiej, ale oczywiście, że to jest kolejny element kolejna próba wpływania na to w jaki sposób kobiety w Polsce nie tylko w Polsce, ale w Polsce walczą o swoje prawa walczą o wolność walczą o równo traktowani to jest jasne, że temat tylko podstawy polityczne ideologiczne, ale coś przecież wszyscy o tym mówimy, że kultura instytucje kultury w ogóle kultura ma swoją autonomię, że walczymy o to, żeby jednak nie wpływać na to w jaki sposób artyści wyrażają siebie poprzez sztuka kultura to jest po prostu no właśnie zdałam PiS-u warzywa chyba tej autonomii nie ma Konstanty Radziwiłł mówi np. że a słynna rzeźba, która stanęła w foyer teatru dramatycznego złota wagina uwłacza kobietom ciekaw jestem pani prezydent co pani na to mnie nie uwłacza nie wiem jak pan panu na to odpowiedzieć, a jeszcze przyczyn logiki to też chcę powiedzieć, że jakby ten esej, który tam się w uzasadnieniu znajduje miesza wszystkie porządki to znaczy mówić o konkursie czy o zarządzeniu prezydenta, a potem mówisz, o czym co się wydarzyło potem, czyli o pewnej akcji performatywnych którą, zanim w ogóle Monika Strzępka została dyrektorką dzień przedtem przeprowadziła jako pewien pewien pewien właśnie performatywne nadanie kierunku swojemu programowi na placu Defilad, więc z przyczyn takiej w ogóle logiki tego wywodu tam się znajduje to jest absolutnie podporządkowane tylko wyłącznie polityce ideologii pan tak mówiąc szczerze takiemu, bo też obraża ma jeszcze takiemu takim męskiemu postrzegali tego, że to się nie podoba to będziemy po prostu przemocowe w jaki sposób traktować starać używać władzy, żeby jakoś sprzeciwić się czy zniszczyć to co się dzieje ich sferze wolności w ogóle Obywatelskiej nie przede wszystkim w sferze wolności kultury bardzo pana panie redaktorze przepraszam, bo ja też nie chciałabym stereotyp izolować, bo w tym uprawnieniu też się znajduje kryty, dlatego że wpisane w programie jest rzeka ma być feministyczna instytucji instytucja kultury to takie dosyć prostackie, bo wszyscy już chyba wiemy, że te określenia dotyczące feminizmu sama ich używam tu nie dotyczą tylko, że władza ma być tylko przez kobiety sprawowana tylko dla kobiet to jest TD zestaw wartości zasad wielu mężczyzn też innymi, które są dla nich dla nas oczywiste ale, więc chciałem zapytać pani prezydent no po pierwsze, czy bronicie Monika Strzępka jak takie pani widzi szansę na pozytywne rozstrzygnięcie w tej sprawie po drugie, kiedy, a po trzecie już tak na sam koniec pani coś z tego rozumie to znaczy, jaka to jest tak powiem myśl strategiczna wojewody mazowieckiego, bo przecież pan rzecznikiem sił nad tym zastanawiałam muszę przyznać, że zastanawiam się na terenie nie jest tajemnicą, że Konstanty Radziwiłł kończy swoją misję jako wojewoda i nie ma żadnych przesłanek, żeby w sądzie zostało obronione klub jest z pełną odpowiedzialnością zresztą kilka dni temu podobną sprawę trochę mniejszym kalibru wygraliśmy w sądzie Aldona Machnowska-Góra zastępczyni prezydenta Warszawy była gościem programu i to wszystko co przygotowaliśmy dzisiaj z Anną Piekutowska program realizował Szymon waluta teraz informacje Radia TOK FM, a po nich jeszcze więcej mundialu Mikołaj Lizut do usłyszenia, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA