REKLAMA

Czy kanapka Drwala i Black Friday są sprawdzianem stanu naszych portfeli?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2022-11-26 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
siódma 41 oburzenie wywołała cena kanapki drwala, który to Drwal powraca sezonowo do sieci restauracji McDonalds np. co je tutaj są też różnice jeśli chodzi o regionalne wybierzmy jedną z tych cen rok temu Burger drwala klasyczny kosztował 1740 w tym roku 2290 przyznają państwo, że skok jest spory podwójny Burger drwala podrożał o 7zł i 50gr jest z nami pan prof. Grzegorz Karasiewicz z katedry marketingu dziekan wydziału zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry Rozwiń » panie profesorze o dzień dobry witam wszystkich państwa powiem panu państwu, że już miała irytować prycha co jest przejmowanie się kanapką jakiejś sieciówki, w której dobre są tylko frytki, ale przez czytana Gazeta PL, że od 1986 roku The Economist publikuje BIK ma indeks nie jest żart w tym sensie, że taki wskaźnik siły nabywczej pieniądza można właśnie w równym dać z tym ile można kupić BIK Maków czy w tym kontekście może bardziej przemówić Drwal indeksie pana martwi wysoka cena kanapki no to jest tak jednak inflacji w dużym stopniu oczywiście nie znamy do końca struktury kosztów związanych z przygotowaniem tej kanapki zakupu komponentów potrzebnych to zrobienia tej kanapki, ale nie da się ukryć, że jest to jeden z elementów naszej rzeczywistości tegorocznej przyszłorocznej bowiem ciągle musimy pamiętać o tym, że inflacja będzie rzeczą stron będzie musiał się przyzwyczaić rzecz, a myśli pan, że to jest poważne takie właśnie Wiklak Index czy trwale Index czy szczyt cyklu jestem tego pana reakcji na zamieszanie wokół właśnie tej 1 konkretnej rzeczy, a to zamieszanie oczywiście wynika z popularności McDonald SA w Polsce jego pozycji rynkowej zapewne w cenie i wzroście tej ceny mamy też nie tylko ukryte koszty, ale i też dominującą pozycję McDonalda na rynku, jeżeli chodzi o bary szybkiej obsługi czytasz burgerowni nie i większości wypadków podmioty, które mają silną pozycję dominującą są w stanie wykorzystać poprzez podwyższanie cen przecież musimy pamiętać o tym, że ta pozycja dominująca na rynku McDonald SA nie była dana tylko oni sobie wywalczyli poprzez rozmyślnie działania marketingowe dobrze przygotowaną strategię jest to efekt między nimi też jej dominujących pozycji rynkowej kończąc wątek drwala tylko jeszcze zwrócę uwagę państwu naprawdę ile kaloryczne ponad 900 kcal, więc można się zastanowić ostrożnie z takimi posiłkami natomiast mówiąc szerzej o inflacji drożyźnie myśli pan, że najbliższy czas grudniowy, gdzie no siłą rzeczy w związku ze świętami wydajemy więcej czy to będzie też jakiś taki wskaźnik, jaki jesteśmy kondycji jako społeczeństwo jeśli chodzi o zasoby finansowe w jeszcze chyba te święta będą świętami bez zaciskania pasa, ponieważ lub one wydawać pieniądze na święta kupować prezenty, więc nie przewiduje, że w tym roku nastąpi jakieś znaczące ograniczenia, że chodzi o nasze wydatki wynika to chyba z 3 powodów po pierwsze, jeszcze do końca nie dotarła do naszej świadomości do większości społeczeństwa, że idą ciężkie czasy dla gospodarki dla przedsiębiorstw dla konsumentów z, a po drugie, jeżeli do niektórych dotarło to niektórzy mówią czas na oszczędzanie będzie później, a więc może w przyszłym roku może w styczniu może w lutym na po trzecie chyba wszyscy albo bardzo dziki, a może tak lepiej powiedzieć niewielu zdaje sobie sprawę, że czym jest inflacja, że to jest jedno wielkie przekleństwo dla całej gospodarki dla konsumentów, że to jest ekstra podatek i tak 3 przyczyny pana chyba powodować, że jesz trzeba będziemy szaleć w przypadku naszych zakupów na święta ciekawe, bo mi w mojej ulicy raczej była taka, że ważna kwestia funkcjonowania dziś na przestrzeni medialnej od inflacji mówi się nieustannie, ale nie przecież ćwiczymy jednak, że ceny są większe szczególnie jeśli chodzi o żywność to muszę przyznać, że pana nie wiem czy optymizm, ale właśnie myślenie o tym, że jeszcze nie będziemy tego pasa zaciskać dla mnie zaskakujące, a może chodzi o to kto nie będzie tego pasa zaciska może to kwestia też zasobności ma pani dużo racji zapewne różnie będzie wyglądać równej grupach społecznych zapewne ci, którzy mają gorszą sytuację finansową to możemy tutaj zaobserwować pewne zaciskanie pasa natomiast ci, którzy mają lepsze zasady wyższe zasoby finansowe mają oszczędności mogą się pozbywać tych oszczędności, bo pamiętajmy, że inflacja zżera oszczędności, więc tutaj może nastąpić też tego typu zjawisko Black Rider i brak Friday chciałbym z panem porozmawiać to takie jak wiadomo zjawisko, którym w zamyśle miało polegać na dużych wyprzedażach przed końcem roku, żeby oczyszcza 3 magazyny dużą przecenę tutaj w międzyczasie rzeczy ewoluowała spowodowała, że część sprzedawców podwyższa znacząco oceny przed tym Black Friday czy Black wokół november x w ogóle wszystko, bo to rośnie również marketingowo, udając w pewnym sensie, że ceny obniża znacząco Unii Europejskiej tutaj przyszła nam z pomocą z dyrektywą Omnibus proszę powiedzieć trochę więcej, a ta dyrektywa zakłada, że zakazane są tego tylko trakt tego typu praktyki, ale ile się niemal Polska nie wdrożyła tej dyrektywy, więc tutaj sieci handlowe mają dość dużą swobodę w tym obszarze, ale nawet z zawyżania cen, a i później obniżania na Black Friday czy projekt Black november Black SN bardzo ważna będziemy analizować poproszę rozciąganie na 1 dzień, a w roku tylko rozciąga się na tygodnie w reż obniżki cena, ale musimy pamiętać o tym, że wiele sieci handlowych stosuje taką praktykę, że pierwszy sygnał cena jest zawyżony relacji do rzeczywistej ceny, jaką chcą uzyskać i większości przypadków mamy do czynienia z czymś takim, że większość produktów jest oferowane w promocjach, bo lubimy kupować, gdy jest troszeczkę niżej od tej sugerowany pierwotnej ceny, ale może prosty przykład, a sygnał cenowy jest 1800 za jakiś produkt, ale rzeczywista cena, jaką sieć handlowa chce osiągnąć jest 1500 to powoduje, że konsument widzi, że 20% ma tanie, a to jeszcze nie wszystko, bo musimy pamiętać o tym, że cala zakupu to nie jest nie jest wszystko co określa tzw. dolną granicę cenową, bo wyobraźmy sobie, że w przypadku tego przykładu w 1800 sygnał 1500 cena kupiliśmy od 1010 produktów jakiś ser jakiegoś telewizora kosztownej serii to wydaliśmy na te 10 000zł i sprzedaliśmy po 1506 sztuk tak mamy 9000zł zostaje nam 1000 do pokrycia jeszcze kosztów zakupu oraz, jeżeli telewizory teraz sprzedamy Black Friday 800zł pan ma 3200zł w 2200zł ekstra Parma oczywiście powyżej koszty zakupu musi pan pokryć koszty stałe część wynagrodzenia pracowników, ale jest zarobek czy nawet jak pani sprzeda ten telewizor, a 800zł toaletach pani wychodzi do przodu to pokazuje jak duża przestrzeń cenowa często jest w takich sytuacjach w przypadku obniża stanowi, że nawet nie musimy sprzedawać produktów po kosztach zakupu oczywiście paku warunkiem, że wcześniej sprzedawaliśmy te produkty to wyższy cela to jest moim zdaniem jeden z ważniejszych elementów, które wykorzystują sieci handlowe, a w przypadku a przypadku można powiedzieć Black Friday czy innych obniżek cenowych, czyli sieci handlowe mimo tego, że potrafią tę właśnie napisać -80% dobroczynnej z ich strony to nie jest nie jest ani wychodzą na swoje chcą się pozbyć masy Towarowej są wyczyścić magazyny półki sklepowe, aby mieć miejsce na nowy towar w przyszłym roku stanie z ich strony dobroczynnego tutaj to się ekonomicznie spina to ekonomiczną opłaca jeszcze propos inflacji drożyzny szlachetna paczka przygotowała raport dotyczący ubóstwa w Polsce są porażające liczby w Polsce w 2021 roku poniżej granicy skrajnego ubóstwa żyło 1 600 000 osób w tym 336 000 dzieci 246 000 seniorów i w nich właśnie najmocniej uderza inflacja, kiedy chleb drożeje o 30% mąka 45 oleje tłuszcze 38% wracając do tych świąt to może być naprawdę dramatyczna sytuacja też dla najbiedniejszych podpowiedzi zgadza się, a nie ulega wątpliwości cały czas podkreślam, że inflacja jest wielkim przekleństwem, a polscy politycy rządzący jest inflacja nie walczą wręcz inflację wspomagają la prosta rzecz jedną z istotnych elementów, żeby ograniczyć inflację jest stworzenie konkurencyjnych warunków gry rynkowej tego się robi, a wręcz niektóre działania powodują to, że zmniejsza się intensywność konkurowania chorzy się monopole lub podmioty, które mają dominującą pozycję rynkową chociażby przykład dotyczący Orlenu jego fuzji z ostatniego fuzji spragnieni Get no to jest tworzenie tłustego kota, który po prostu Zacha dla ogromne pieniądze nie z powodu, że jest dobrze zarządzane, że ma przemyślaną strategię marketingową, że umie oś poszukiwać oszczędności kosztowych tylko to jest zarobek będący efektem dominującej pozycji rynkowej, jeżeli zyski Orlenu, jeżeli porównamy pierwsze półrocze 2022 do 2001 to wzrosła o 64% wynik zysk netto PGNiG o 100% Tauronu o 77%, a umówmy się koło jest znacząco więcej niż inflacja ja tu widzę po prostu powrót do panelu może już pani pamięta, ale jeszcze pamiętam były takie Boga czyni wielkie organizację gospodarczą Orle, a jest dla mnie peerelowski no tutaj trzeba też walczyć oczywiście są dodatkowe rzeczy kwestia deficytu budżetowego tak dalej, ale na tym polu można powiedzieć urząd ochrony konkurencji konsument właściwe w Polsce, jeżeli chodzi o kwestię dotyczącą ochrony konkurencji przestał ich kupnie funkcjonuję w dziękuję panu bardzo pan prof. Grzegorz Karasiewicz z katedry marketingu dziekan wydziału zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego był z nami dziękujemy życzymy spokojnego weekendu panie profesorze dziękuję bardzo, jeżeli do widzenia siódma 53 za chwilę za kilka minut będą informacje Radia TOK FM po informacjach porozmawiamy o sytuacji wokół Rosji jej sojuszników premier Armenii nie podpisał ważnego dokumentu w obecności Władimira Putina, który to miało właśnie wściekłe rzucić piórem, ale już mówiłem się w poranku mniej gestach będziemy rozmawiać bardziej właśnie o tym co się dzieje wokół Rosji jeśli chodzi o jej sojuszników prof. Roman Kuźniar będzie z nami to po ósmej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA