REKLAMA

Co wspólnego ma wojsko z biznesem?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-11-27 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:32 min.
Udostępnij:

Gościem Przemysława Iwańczyka był Ryszard Wasilewski - współautor ''Lider w stylu GROM''

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w i tak oto zapraszam państwa na ostatnią odsłonę naszego dzisiejszego niedzielnego magazynu Przemysław Iwańczyk przy mikrofonie naszym gościem jest rzesza Wasilewski dzień dobry kłaniam się panu dzień dobry bardzo miło jeden z 3 autorów książki pt. lider w stylu GROM to jest pozycja, która pozwala wykorzystać doświadczenie wasza, czyli byłych gromowców, bo napisał pan książkę razem z Pawłem Tomczykiem oraz Marianem ślimakiem w biznesie i tutaj przyznam, że jestem Rozwiń » mocno zaskoczony mocno zaskoczony tym pomyślałem, że takie doświadczenia właśnie w służbach wojskach specjalnych można przenosić na grunty nie wiem w miejscach, gdzie potrzebna jest i wiedzy operacyjnej, a być może nawet też sprawność fizyczną, ale biznes co ma jedno do drugiego, dlaczego zdecydowaliście się właśnie świat biznesu w jaki sposób wyposażyć wiedzę, którą czerpaliśmy przez lata biorąc udział w akcjach specjalnych no i wbrew pozorom biznesu ma bardzo wiele wspólnego z wojskiem przede wszystkim w biznes to jest podejmowanie decyzji decyzje podejmuje się w wojsku w formie w formie rozkazu wydawane są przez przez dowódców dowódcy tu nic innego jak w jak liderzy, którzy też zarządzają różnymi mniejszymi większymi zespołami także to jest praktycznie można przełożyć to 11, tak więc to jest bardzo bardzo podobne wojsk z hierarchii zwane biznes tak samo także mamy tutaj bardzo wiele analogii na postanowiliśmy wykorzystać nasze doświadczenia z naszych z naszych misji do i próbować przełożyć stronę język biznesu i pokazać jak można by wykorzystać doświadczenia żołnierzy wojsk specjalnych biznesie proszę się w macie wspólne doświadczenia jeśli chodzi o zaprawieni w boju tak tak się wyrażę i musieliście do tego czy każdy z was z osobna jest zbierał i po myśleliście, że to każdy z nas odpowie teraz swoją historię próbujemy przełożyć na na sprawy biznesowe, ale akurat tak się złożyło, że wszyscy 3 byliśmy praktycznie w tym samym okresie emisji w Iraku opisujemy wata odnosimy się do lat 20022004 kiedy by razem działaliśmy z najbliższymi tak naprawdę byliśmy częścią ich zespołu no i po pewnym czasie z, a spotkaliśmy się praktycznie ta myśl napisania książki kiełkowała już 2019 roku razem z z Marianem ślimakiem na później do naszego zespołu dołączył praktycznie na początku tego roku w nawale na ich w ten sposób postanowiliśmy coś z tym zrobić założy zauważyliśmy, że mamy wiele wiele wspólnych takich cech doświadczeń które warto by z którymi warto by się podzielić przyznał, że mam tę książkę przed sobą nawet z dedykacją Pawła maty szukają pisze tak nie mundur czyni żołnierza nie stanowisko eksperta stopień lidera liczyć się człowiek we 3 panowie znacie taką zasadę tak oczywiście jak najbardziej, bo przede wszystkim to w to człowiek kreuje pewne środowisko to człowiek kreuje pewne wyzwania no tutaj też odnosimy się do tego, że praktycznie na w pełni spełniać można każdy marzenia tak, zwłaszcza w tej ostatniej części Paweł pisze o tym jak to trakty ręcznie no z chłopaka, który skończył zawodówkę został żołnierzem GROM-u co jest bardzo ważne, bo pokazuje, że te, że dążenie do celu, że upartą kość twardość wartość ducha i naprawdę pozwala spełniać najwyższe najwyższe odsetki oczekiwania cele w tej, toteż właśnie pokazujemy w naszej książce jak odebrało środowisko biznesowej ile pan biznes jest bardzo szerokim pojęciem kogo mieliście na myśli jako jako odbiorców przede wszystkim tych liderów, którzy stoją na czele zespołu albo też prowadzą własne własne biznesy własne przedsięwzięcia, a przede wszystkim chcieliśmy trafić tutaj to do kadry zarządzającej do kadry menadżerskiej, ponieważ każdy tak naprawdę z nas podejmuje decyzje, a książka mówi o podejmowaniu decyzji o tym jak jak jak prawidłowo i trafnie podjąć właściwą decyzję, a menadżer lider czy powiedzmy prezes zarządu każdy z tych z tych osób podejmuje pewne pewne decyzje tak naprawdę ta książka jest dla wszystkich, którzy mają jakiś, jakie wyzwania, którzy chcą sprawnie i poprawnie podjąć właściwe decyzje to nam tutaj przybliżamy to drogi, którą stosowaliśmy w Iraku w 2004 roku tzw. Military Develop sprzęt making proces który, który odnosi się w kilku krokach do do rozwiązania tak naprawdę problemu i pokazuje jak jak rozwiązać jak jak najlepiej podjąć właściwą decyzję czy to te doświadczenia panów można przełożyć tylko wyłącznie na ten proces planowania, bo później, którzy przychodzą zmienne, na które nikt nie ma wpływu prawda, chyba że wielo wariantowe zakłada się rozwiązań nowości w ogóle no właśnie tutaj podajemy takie właśnie przykład to w tej metody, która zakłada wiele wariantów gość w podejmowaniu decyzji nie tylko w odniesieniu do swoich do swoich zasobów swoich sił, ale też bardzo dokładnie szczegółowo analizuje przeciwnika, a to bardzo prosto przełożyć na język biznesowy, bo ten przeciwnik to nasza konkurencja to jest rynek, z którym mec, z którym liderzy, którym biznes się się z AK i właśnie ten system bardzo bardzo dokładnie szczegółowo opisuje jak podjąć właściwą właściwą decyzję oczywiście jedną z wiadomo, że nie zawsze te decyzje które, które podejmujemy są trafny i ale w większości nos same operacje specjalne które, który był realizowany czy nasze operacje specjalne czy później przy już bez naszego udziału pokazują, że większość tych operacji praktycznie wszystkie zakończyły się sukcesem, więc to też zasługa tego, że jesteśmy w stanie trafnie podjąć decyzję, a podejmowanie decyzji to nic innego właśnie ten proces na dosyć takiej można powiedzieć złożony jest podejmowanie decyzji, a czy zgodzi się pan, że tak naprawdę to wszystko polega na sztuce wyboru wyboru ludzi wyboru strategii wyboru wariantu siły jakąś uderza też na rynku czy właśnie na polu bitwy no tak oczywiście oczywiście tutaj przede wszystkim ludzie nie to jest wartość której, której piszemy, bo to ludzie wypracowują zespół wypracowuje właściwą decyzję to zespół to ci właśnie żołnierze sił specjalnych, o których tutaj piszemy oni biorą udział w planowanie najniższy szczebel opracowuje swoją operację swoje warianty działania i przedkłada to przełożonemu, który zatwierdza taki czy inny wariant, kierując się swoim doświadczeniem swoją wiedzą o swoim rozsądkiem dlatego też bardzo ważne jest tak jak piszemy więcej doświadczenie tak, bo to nie tylko w nie tylko dowódca odpowiada, ale też żołnierzy którzy, którzy biorą udział w operacjach oni ryzykują życiem dlatego jest niezmiernie istotnie istotne, żeby ludzie, którzy wypracowują decyzje którzy, którzy biorą przede wszystkim udział w planowaniu mieli mieli doświadczenie, bo też proces ten właśnie podejmowania decyzji bazuje na na ludziach z doświadczeniem i zwiedzą też do tych zmiennych przejdę, na które nie ma wpływu, które trzeba wziąć pod uwagę trudno zaplanować nie wiem bilet godzinny nowość są w innych reakcja rynków np. bądź też sytuacja gospodarcza koniunktura jak tu też zależna od nas tu też odnosimy się do takiego pojęcia jak mgła wojny też Klaus Witkowski pojęcie, który odnosi się do pewnych nieprzewidywalnych warunków w środowisku wojny to jest właśnie to tam była głową tzw. mgła wojny która, która określa, że nie wszystko jest jest jest wiadome, że pewne zdarzenia mogło się nie przewidywane mogą mogą się zdarzyć podajemy taki przykład 1950 roku admirał nic odnosił się do wojny pomiędzy Japonią Stanami Zjednoczonymi w powiedział taką ciekawą rzecz mianowicie, że praktycznie wszystkie warianty przeciwnika były analizowane, a przed przystąpieniem do wojny za wyjątkiem 1 to byli to byli lotnicy samobójcę kamikadze tego nie żaden wariant żadne panowanie no niestety nie nie mogło wziąć pod uwagę często też mówiąc o o tych ocen wiele wariantów gości zawsze pozostaje taki istniał jakiś margines ułamek niepewność jak wasza książka została wybrana przez środowisko biznesowe i do kogo przede wszystkim trafiła w sensie przemówił albo pozwoliła zastosować techniki strategiczne w przełożeniu wojsk specjalnych na biznes myślę, że jest trochę za wcześnie, żeby o tym mówić książka praktycznie dopiero jest na rynku pod od 3 tygodni, więc jeszcze na jakiś efekt trzeba poczekać, ale mam nadzieję, że ta książka nie tylko trafi to ze środowiska biznesowego menadżerów, ale także trafi do wojskowych tak, bo pokazuje, że pewne wartości, o których piszemy no opisujemy sytuację sprzed prawie 20 lat są ponadczasowe i one mają zastosowanie nawet dzisiaj mamy mamy nadzieję, że też trafi właśnie do środowiska wojskowego i pomoże rozwiązać niektóre niektóre problemy w dywan jest chyba duży problem, bo teraz żyjemy w czasach wyjątkowo niespokojny za naszą granicą toczy się pełna Stalowa wojna pańskim zdaniem Polskę stać na to, żeby nie wykorzystać doświadczenia żołnierzy wojsk specjalnych, choć podczas konfliktu nie mówię, żeby to było doświadczenie przenoszone na pole bitwy, ale choćby choćby w teorii choćby w szkoleniu choćby w budowaniu morale tak dalej no myślę, że akurat jeśli chodzi o doświadczenia żołnierzy wojsk specjalnych to to są wykorzystywane z wiem, że kilku kolegów nawet pracuje w wojskach obrony terytorialnej są tam instruktorami prowadzą różne szkolenia i i zajęcia dzielą się swoją wiedzą doświadczeniem także także w takim w jakim zakresie są wykorzystywani żołnierze ta część ta część, która odeszła do cywila znalazł jakiś jakąś jako swoje zajęcie no na pewno jest margines który, który jest niezagospodarowane i wydaje mi się tu warto podkreślić, że system gospodarowania żołnierzy wojsk specjalnych, bo tak do końca nie niezbyt niezbyt działa, więc myślę, że to jest też jakieś pole do rozwiązania w przyszłości tak zastanawiam się patrząc na rozmaite miejsca w ogóle wżyciu zawodowym gospodarczym życiu kraju tak byli gromowcy udzielają się jako instruktorzy właśnie w wojsku też przenoszą się teraz na pole biznesowe bardzo często jako mówca motywacyjny motywacyjny służą choćby w sporcie, gdy wyszły jesteście wszędzie tak naprawdę no tak wynika to tych wynika to z doświadczenia z unikalnych takich no i wartości które, które większość żołnierzy jednostki wojskowej GROM posiada osiada to przede wszystkim do wynika z tego, że z doświadczenia w misjach doświadczenia w życiu jednostkę z różnych kursów szkoleń praktycznie no pamiętam, że większość z nas to cały czas albo była emisja albo szkoliła się tak mamy szereg różnych szkół kursów dokończone, więc myślę tu SA ości, które na, które należy zwrócić uwagę w jakim stopniu wykorzystać a w jaki sposób jeszcze pielęgnuję w sobie doświadczenie, bo ono było trwałe, bo ono bardzo często ulatuje wraz z nie wiem z wiekiem czasem pod wpływem kolejnych bodźców jeśli pan wie co władza próbuje zapytać czy w jaki sposób jeszcze staracie staracie się mieć w sobie tę umiejętność zarządzania w stylu GROM i dziś i ćwiczyć to po prostu no tak można powiedzieć, że to przede wszystkim to jest nasze życie już w cywilu tak poza poza jednostką wojskową GROM, gdzie spełniamy się w różnych w różnych firmach w różnych instytucjach część z nas również bierze czynny udział jako wolontariusze chociażby Paweł także spotykamy się na różnych spotkaniach nic się prywatny więc, więc jest to jest to pielęgnowane zawodowo przede wszystkim wykorzystujemy nasze proszę nasze doświadczenie w codziennym w codziennym życiu codziennym takim udało przy podejmowaniu codziennych decyzji Ryszard Wasilewski jeden z autorów książki lider steru w stylu GROM był naszym gościem dziękuję panu bardzo za rozmowę bardzo dziękuję naszych słuchaczy zapraszamy teraz na informacje Radia TOK FM w Japonii antymateria Anna Wacławik-Orpik Anda Rottenberg wydawcą tego programu był Tomasz Kopka jego realizatorami byli najpierw Maciej Gorczyński później Krzysztof Lesiewicz Przemysław Iwańczyk kłaniam się usłyszymy się po godzinie siedemnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA