REKLAMA

Żebrowski: Nasz naród i nasz kraj został zaatakowany przez głupotę i chamstwo

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-11-28 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska moimi państwa gościem jest dzisiaj Michał Żebrowski aktor dyrektor teatru szóste piętro w Warszawie witam serdecznie dzień dobry witam w państwo spotykamy się dzisiaj w cyklu rozmów, jaki jest wydawcą kultury osobistej Tomaszem kopką zainicjowaliśmy kilka tygodni temu rozmów na czas kryzysu, który dotyka również instytucje kultury wielu różnych aspektach ale zanim o kryzys ekonomiczny i sposoby radzenia sobie z nim pana Rozwiń » dyrektora teatru zapytam poproszę o komentarz do tego co tuż za ścianą pana teatru się dzieje mianowicie decyzja prawnie nieuzasadnione wojewody mazowieckiego o zawieszeniu funkcji dyrektorki teatru dramatycznego w Warszawie Moniki strzępki i po co komu potrzebna jest ta sytuacja nie mam pojęcia trzymam kciuki za każdego reżysera każdego dyrektora, który chce prowadzić teatr wydaje się, że teraz powinien wypowiadać się poprzez przedstawienia, które ma robić dla publiczności dałbym czas po prostu Dyrekcji ludziom, którzy pokładają nadzieje nowej Dyrekcji, żeby się zorganizowali zrobili przedstawienia pokazali co potrafi się wtedy można wydaje mi się odnosić się do do przedstawień, które teraz powinien robić na proszkach czekam przykra sytuacja wojewoda odniósł się do przedstawienia 1 Moniki strzępki z Earth prokury w 2007, gdzie podobno szkalował Polskę i Toboła to był jeden z argumentów, żeby właśnie zawiesić jej dyrektorowania w teatrze dramatycznym przypomnijmy jeszcze żadnego spektaklu Monika Strzępka nie pokazała swojej Dyrekcji bo szkoda by owo chętnie bardzo wybrał się zobaczył pro jakieś przedstawienie do naszych sąsiadów, który bardzo lubimy jak zresztą wszystkie teatry w bardzo wspieramy i jesteśmy trochę innej sytuacji, bo my jako teatr prywatny, a my działamy na innych zasadach chciałbym takich organizacyjne ekonomiczne i ekonomicznych mamy ten przywilej, że możemy proponować pracę w zasadzie każdemu artyście w Polsce i tak też robimy no bardzo chciałem pójść do teatru dramatycznego zobaczyć co też tam się wydarzy nam czas poczekać chyba zawieszenie Moniki strzępki jest swojego rodzaju próbą prewencyjnej cenzury jak pan, że nie mam pojęcia ja ostatnio badania złem usłyszałam, że głównodowodzący zaproponował nam teraz, że będzie budował na teatr w ogóle zdębiałem zrozumiałem już już nie rozumiem jak jak rodzi, którzy kojarzą się żaden sposób z kulturą mogą nagle po tylu latach wprowadzania tego co wprowadzają nam Polakom na koniec jeszcze proponować budowanie teatrów bardzo bardzo źle jeszcze gorzej jest, że w ogóle w ci ludzie mówią nam o kulturze chcą nam troska budować to jest jakiś w ogóle już tak wyrafinowane chamstwo, jakiego ono naprawdę trudno trudno w ogóle cokolwiek mówić o czasie postu bardzo zdecydowanie przed tym bronić wracając do tematu dzisiejszego naszego spotkania tak naprawdę, zaczynając ten temat chciałem się pana zapytać co najmocniej spędza sen z powiek Michała Żebrowskiego zarządzającego jedną z najbardziej znanych w Polsce prywatnego teatru dzisiaj w dobie kryzysu no mnie bym nie przed boli to, że naczelnik państwa wychodzi z obrad parlamentu polskiego, który to parlament uczcił minutą ciszy pamięć jednego z najwybitniejszych artystów i Polaków w ogóle historii Polski, czyli Andrzeja Wajdy, kiedy zobaczyłem wiele lat temu to szansa, że nic z tego nie będzie kompletnie się to jest pierwszy krok w przepaść kiedy, kiedy cały parlament rękoma opuszczonymi głowami to stojącymi w ciszy milczeniu rozumie, że trzeba uczcić pamięć jednego z najwybitniejszych Polaków wtedy naczelnik państwa wychodzi publikacji nad pomyślałem, że to jest tak obrzydliwe okropne chyba jeszcze bardziej niż ten wręczenie nagrody pan wysoko przez panią brat jest w i to spędza panu sen robienia tak rozumiem to jest strasznie boli, bo mam 50 lat widziałem ne rodzącą się Solidarność widziałem wejście Polski do Unii Europejskiej do do NATO widziałem przewodnictwo Polski Unii Europejskiej euro 2012 widziałem jak Polska w ciągu tych 30 lat po osiemdziesiątym dziewiątym roku niezwykle się w pokoju harmonii rozwijała i jest to troszkę albo nawet bardzo zaniepokojony tym, bo w zasadzie oglądam i nowo wokół zastanawiam się czym i czym jest w ogóle Polska tak naprawdę czytam mnóstwo książek zastanawiam się rozmawiam z ludźmi, bo nie to, bo jest dosyć późno, bo mam 50 lat chciałbym cokole coś zrobić chciałbym jakoś wyrazić bardziej mój sprzeciw, ale ale, ale nie wiem jak w zastanawiam się staram się pracować każdego dnia wychowywać dzieci mądrze i dziś przeglądam natomiast boli mnie to boli mnie to bardzo, bo jestem bardzo zdezorientowany po prostu uważam się, że wasz nasz naród nasz kraj został zaatakowany przez głupotę chamstwo kryzys gospodarczy pana boli panie Michale ja myślę, że tu użalać się nie możemy, dlatego że wszystkich, bo kryzys gospodarczy nie tylko w Polsce, ale w nas pan prowadzi prywatny teatr rozumiem, że tutaj inflacja ceny prądu koszty utrzymania teatru to wszystko tak idzie dobrą stronę nie będę tutaj narzekał on jest, bo taka jest różnica, że po prostu ludzie są o wiele bardziej oszczędni teraz nie rezerwują biletów na wiele miesięcy do przodu tylko na kilka tygodni 2 miesiące tak jesteśmy teatrem bardzo popularnymi i szanowanym przez widzów, więc miałam i tak wydaje się komfortowa sytuacja oprócz tego, że jesteśmy w żaden sposób dotowanie tylko po prostu Inter utrzymujemy się wyłącznie zainteresowania realnego prawa prawdziwego zainteresowania naszymi przedstawieniami na widowni z tego z tego żyjemy to jest bardzo taki wydaje się fair układ i rzeczywiste prawdziwe nie podyktowany żadnym układem 3 czy w żadną naszą jakość postawą wobec tych którzy, którzy mówią po prostu jesteśmy jesteśmy dla widzów przez widzów i to oni oni ich ich zainteresowanie definiuje nasz dalszy byt po prostu powiedział pan o tym planie oszczędnościowym właśnie, który prawdopodobnie wcielają w życie widzowie teatru tak jak wszyscy Polacy, którzy muszą zacisnąć pasa jak to mówi mówią przedstawiciele władzy mówił jeszcze kilka miesięcy temu, ale czy taki program oszczędnościowy musi również ze względu na kryzys gospodarczy wprowadzać pana teatr my w ogóle mamy kryzys polegający na tym, że my nie możemy zagrać przedstawień, które zatrudniają więcej powiem 1112 aktorów, ponieważ mamy 476 miejsc na widowni 80 wejściówek dodaje PiS 50 miejsc jest trzecia widownia w Warszawie, czyli naprawdę bardzo duża mamy gwiazdorskie nazwiska musimy wskazać lansować musi mieć co najmniej 85% widowni, żeby wejść na 0 to jest po prostu szaleńcze prototypowy tak naprawdę styl zarządzania teatrem, bo mamy teatr repertuarowy, a nie mamy wielu mnie milionowych dotacji po prostu musimy żyć autentycznego zainteresowania sztuką aktorską reżyserską, którą proponujemy, czyli żyje tylko wyłącznie ze sprzedaży tak i to była nasz nasz od początku samego mówi Eugeniusza Korina pomysł na to, żeby się nie uzależniać od widzimisię jakich chwal takich politycznych powiedziałbym 3 czy takich właśnie sporo spółek skarbu państwa, że coś tutaj sponsorzy się pojawiają potem znikają, ponieważ jakaś inna władza się pojawi nas nie obchodziło chcieliśmy robić teatr środka, który zawsze ludziom potrzebne i no, jeżeli oczywiście pojawia się jakiś sponsor komercyjny, który uważa, że dobrze jest ograć w naszym świetle to wtedy rozpad rozpatruje taką taką możliwość, ale proszę mi wierzyć to jest bardzo bardzo trudne i wezwanie do takiej zawodowy ring mówi, że teatr instytucjonalny jest taki boks olimpijski 3 rundy i prawda apotem przychodzi na zawodowstwo, jeżeli naprawdę też sprawdzić się czy potrafisz jest też dobrym aktorem ciebie widownia pożąda czy umiesz się obronić to przyjdzie teatru szóste piętro wystąpi 12 rundach zagrał prawda i ani 3 tylko tak to już tak przekładam trochę na język bokserski dłuższy bok zainteresuje natomiast chciałem szliśmy zawsze taki zrobić prawdziwe teatr zawodowy teatr, gdzie aktorzy w sposób dobrowolny są zapraszani przychodzą podejmują ryzyko wezwanie do tego od konkretnej konkretną rolę otrzymują wybierają decydują się nie mają zagwarantowanych powiedzmy w dniu premiery 80 albo 100 przedstawień po premierze moglibyśmy pierwszym teatrem, który zaczął proponować jeszcze nie mieliśmy teatru już byśmy no i reżyserem aktorem, który założyli razem z firmą, a propos proponowaliśmy aktorom pamiętam 75 pierwszych 575 gwarantowanych zostawił po premierze to znaczy braliśmy na siebie ryzyko, że jeżeli nie nie wyjdzie nam bardzo wierzyliśmy, że dowiedzie, że jak nie wyjdzie to zapłacimy aktorom 75 przedstawień jest wysoki sytuacji klapy źródła pali za głowy, ale jednak to takie były początki tą drogą po po podążamy, zwłaszcza że naprawdę aktorzy zasługują NATO i domagają się tego żeby, jeżeli poświęcają swoje życie, jeżeli biorą kredyt, jeżeli całe lata pracowali na swoje nazwisko i mówią okej no to ze mną coś robi przedstawienia i 3 latach te uczelnie wyjąć tak panie z innych zobowiązań to podejmiecie wyzwanie ich zobowiązanie podejmiecie w zobowiązanie, że wasz projekt jest poważny to znaczy, że wierzycie w to naprawdę, że będziecie mieli widownia zrobimy to na takim poziomie, że za 3 lata ja 18grudnia będę grał to przedstawienie ani, że spotkamy się jak miał nadzieję odmówi różnych innych przedstawi przedstawień czy projektów, a potem po 2 tygodniach Kazimierz okaże się, że to widownia jest winna naszej klepią nie nie to po prostu w sposób zachodni myślimy tańsze wydają dobrze jeszcze wrócę do tego pytania na koniec jakoś musi pan bilansować koszty utrzymania teatru, który na pewno wzrosły, chcąc wystawić Szekspira marzy mi się to albo nawet mistrzem Małgorzata jakiś duży przedstawienie po prostu muszą mieć sponsora tzw. budżetem wykonawczą nie tylko produkcyjnym tym, który jest do premiery, ale po premierze, bo jeżeli masz 15 gwiazd w zespole po prostu tego nie zbilansuje też z biletów nie ma mowy, ale wydaje się, że nastąpi taki taki moment taki czas, kiedy będą pojawiać sponsorzy na konkretne przedstawienie na konkretne projekty czeka lato tak jest na świecie po prostu że, że 1 wielka firma 1 wielki bank 11 wielki dobry mecenas, obserwując linię repertuarową styl działania danego teatru mówi tak jak chce być przy tej instytucji chcą się oddać święto chcą pomagać rozumiem za rozumiem rozumiem rozumiem ich drogę i wspieram po prostu i wiem, że jak teraz zrobimy edukację to dwuosobowe przedstawienie jak zabiliśmy teraz bliżej lata Barbera czteroosobowe to jest inna przedstawia niż takie, które ma w obsadzie 27 osób podano, więc jedno przedstawienie musi zarobić na drugie, ale mimo tego i tak potrzebujemy mecenasa czy pod moment nas po prostu, który zrozumie, że trzeba czasami do przedstawienia zwyczajnie zapłat dopłacić tak już rzeczywiście takim żołnierskim skrócie najbliższy najważniejsze plany teatru szóste piętro świętej Sylwester to czas teatralnych hitów tak jak widziałem w repertuarze, a czy dla państwa też teatralnych planów no wie się zima to to jest w ogóle żniwa dla teatrów, bo wiadomo w kwietniu maju czerwcu już nie mówiąc o sierpniu i lipcu to jest wiadomo ludzie wyjeżdżają chcą się opalać do teatru nie bardzo chętnie chadzają natomiast tak od września powiedziałbym do marca to jest czas, kiedy trzeba rzeczywiście dużo grać, więc przed nami edukujące lita z Mirosławem bankom, które bardzo cieszymy się, że uda nam się go pozyskać ściągnąć do Warszawy do roli profesora edukujące dzika elita z Marysią damską koryto, więc to jest nasz najnowszy ziarno nasza propozycja jesteśmy też po świeżo po premierze bliżej takiej bardzo bezlitosnej mocno sztuce rozgrywamy się dopiero 6 spektakli ale, ale zamierzamy grać oczywiście publiczność dopisuje 75 będzie na pewno ma w patrzymy oby, aby w, które gramy, gdy gramy po kilkaset razy ja jestem przeszukaliśmy 15 lat męża żadnej dalibyśmy grali, gdy pytam różne okoliczności, ale naprawdę 15 lat jest przedstawienie to jest czworo dzieci się urodził wciąż Michał Żebrowski aktor dyrektor teatru szóste piętro w Warszawie był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję pozdrawiam dziękuję Tomaszowi obce za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia za chwilę Mikołaj Lizut, a teraz poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA