REKLAMA

Jak trują wycieczkowce, a jak prywatne odrzutowce?

OFF Czarek
Data emisji:
2022-11-29 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie, jeżeli ktoś wybiera podróż wkrótce, ale nawet nie wkrótce myśli o podróży, które w momencie to warto zadać pytanie czy moja podróż będzie ekologiczna, jaki środek transportu wybrać, żeby było jak najbardziej ekologicznie niektórzy no bo wiadomo cierpi natura cierpi jako system mi potem wszyscy cierpimy niektórzy myślą jeszcze sobie, a to święta dobry moment, aby wybrać np. Rozwiń » na taki statek wycieczkowy, który zawija do wielu portów i czy taki statek wycieczkowy jest ekologiczne pytania teraz rodzice pytani są ekologia także pytań coraz więcej, a odpowiedzi mam nadzieję, że zna pani prof. Adriana Łukaszewicz z katedry ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego dzień dobry pani profesor dzień dobry witam pana witam słuchaczy część, czyli że transport lotniczy transport morski zrównoważony rozwój, ale też ekologia zastanówmy się co jest dobre co jest niedobre co de, jakie są prawdziwe dane dotyczące emisji dwutlenku węgla gazów cieplarnianych i innych kosztów tak panie redaktorze Szanowni Państwo od do umów i ja bym troszeczkę zmodyfikowała pana pytania mianowicie czy świat stać na masową turystykę go tutaj w ogóle 8 dziś mówi MOL lotniczym transporcie czy transporcie morskim statkach wycieczkowych to mówimy ewidentnie masowej turystyce ono przed jeszcze w tej gradacji no powiedziałam, że to najgorszą wersją czy gorszą wersją są statki wycieczkowe, bo trzeba mieć świadomości pewnie wielu słuchaczy już z tej formy podróży korzystało statki zabieram podróż ładnych parę tysięcy osób największy z nich podróżuje 10 000 osób, czyli tak, jakby cały wiek małe miasteczko się przemieszczał czy może nie takie bardzo małe Noteć miasteczko przemieszczała się między portami i a mamy do czynienia z pewnym trendem w turystyce ten trend mówi o turystyce masowej, która nie zawsze nie zawsze w przeszłości istniała wręcz jest to znak naszych czasów mniej więcej od lat osiemdziesiątych masowa turystyka się zaczęła rozwijać w w związku z z 1 strony tanimi przewozami lotniczymi, czyli kiedyś transport morski lądowy do transportem elitarnej ograniczonym do wąskiej grupy najbogatszych czy bardzo bogatych klientów dzisiaj wiemy, że bilety lotnicze są bardzo niskich cenach, a dla pełna profesor były już nie są no tak to ja wiem, ale to wciąż nie jest cena porównywalna do ceny z lat sześćdziesiątych czy 70, gdzie ludzie psy byli w stanie pozwolić nie wiem na 1 podróż w życiu albo 23 wspominali przez lata przelot samolotem dzisiaj dzisiaj mnóstwo osób na to stać również jeśli chodzi o statki wycieczkowe, które oferują nadzwyczajny luksus wiem to także, jako że stałam z tej formy podróży więc, jakby dotknęła tego co oferują statki wycieczkowe no jeśli porównam do ceny do ceny przy podróży statkami pasażerskimi typu nie wiem Franz szykuje Mery w przeszłości to cena jest właściwie osiągalna MO no nie pękł dla każdego, ale dla szerokich rzesz osób z klasy średniej nawet niższej klasy średniej, bo jak się bada statystyki to okazuje się nie więcej 30% pasażerów to Sojusz w ogóle osoby bardzo umiarkowanie bogate jeśli ręcznie bogaty już na te statki pasażerskie stać co oznacza, że mamy szeroki Strumień napływu turystów, którzy chcą korzystać z takiej formy turystyki, gdzie przemieszczamy ogromne rzesze między poszczególnymi punktami na mapie czy na drodze morskiej te statki gdzieś mówią w 1 momencie do miejscowości chodzi parę tysięcy osób, a czasem cumuje po parę statków równocześnie w związku z tym mamy niewyobrażalne rzesze ludzi które, które dotyczy w 1 momencie halo tak tak proszę sobie słychać Echa tych niewyobrażalnych rzesza ludzi, które w 1 meczu analog, które do tej samej nauki jak mówią, że jest ładnych, ale równocześnie też dodać, że wszyscy to mamy ze to za pielgrzymek wszyscy znamy z lotnisk itd. no i teraz to oznaczoną rozumiem, że turystyka też zmienia w sensie np. oszczędności związanych z woli raczej nowe technologie pozwalają operować różnego rodzaju wehikuły tani czyściej Echa nowe silniki nowe sposoby napędzania myślę sobie, że może i my te statki wycieczkowe np. są zasilane już nie ropą nie węglem tak jak za czasów Titanica tylko nie wiem gazem naturalnym no z równym to tu niestety mamy jeśli mówimy o śladzie Węglowym nowych technologiach nowych kryteriach które, które ewentualnie powinno brać być brane pod uwagę przez przez danych nie wiem operatorów w tej konkretnej branży no to niestety Przewozy morskie w ogóle są bardzo bardzo zacofanym można powiedzieć, że na drodze zmiany na drodze zżerają nic o ściągania wyższej jakości ekologicznej tak, czyli dbania o środowisko to statki są znajdują się w ogóle ten ta forma transportu zajmuje znajduje się dopiero na początku drogi i z 1 strony co prawda współczesne statki budowane aktualnie nie no są budowane w ramach technologii LNG tak, czyli zasilane gazem, ale to jest połowa mniej więcej budowanych statków natomiast te, które są budowane i to i połowa dotowanych współcześnie opiera się na bardzo bardzo zanieczyszczonym oleju opałowym tam również w przypadku oleju opałowego mamy gradację typów i tutaj statki funkcjonują operują w oparciu o najbardziej za zanieczyszczony typ oleju opałowego, który generuje ogromne ilości im gazów i zanieczyszczeń do do do środowiska i można tutaj powiedzieć, że jeśli byśmy jako turyści mieli ochotę wybrać się gdzieś z zagranicy i zastanawialiśmy nad formą podróży czy, który środek transportu jak zorganizować te nasze wakacje to mniej więcej trzeba mieć świadomość, że podróż morska jest mi zostawiam mniej więcej dwukrotnie większy ślad węglowy od podróży lotniczej i to nie tylko, bo ktoś może powiedzieć okej no ale statkiem przylecę i dalej nie mam dalej nie mam nic tutaj mam całą ofertę na tym statku zaoferowano Otóż robiono rachunki badania ile byśmy, jaki byśmy generowali ślad węglowy, gdybyśmy mieli ochotę przelecieć i mieszkali w dobrym hotelu używać życia analogicznie do do pobytu na statku i wyszło, że absolutnie podróż lotnicza grywa w sposób no bezkonkurencyjny ze statkami ze statkami pasażerskimi natomiast można powiedzieć, że Note formy zanieczyszczeń czy poziomy zanieczyszczeń generowane przez statki z państwa próbują temu w jaki sposób przeciwdziałać są jak ważny to świadczy przykład tak też regulacjach za chwilę jeszcze chyba warto powiedzieć panie profesorze dwutlenek węgla dwutlenek Siarki to jest 1 rzecz, ale też przecież woda średnio 1 osoba używa 150200l wody dziennie no tak, ale to ta woda to wpisy woda jest tylko jednym z elementów my przemilczane całe miasta nastawione na rozrywkę na luksus na nie wiem generalnie używanie życia to nie jest, że pasażerowie wsiadają na statek płynął z punktu Adobe przecież z tych statków koncepcja to jest odmienność, bo poprzednio były statki pasażerskie tras mówi ostatnio wycieczkowych w dostatki nie służą przewożeniu ludziom z punktu ADO one są po prostu wioską turystyczną czy miastem turystycznym na wodzie, który przemieszcza się z pasażerem otworki do portu i ten pasażer od czasu do czasu to wioska turystyczną na statku zamieniana na miejscowość nadmorską, którą możesz odwiedzić, ale będąc na tym statku on przecież korzysta ze wszystkiego, czyli mamy z 1 strony wodę, którą trzeba, którą trzeba wypuścić do do oceanu jest pytanie, jakiej jakości jest to woda co więcej mnóstwo najlepszy mamy mnóstwo spuszcza Miedź plastik olej no dokładnie, ale mnóstwo spuszczane wody do oceanu to wynika z technologii, która została narzucona przez narzucona przez poszczególne kraje dotyczące zanieczyszczenia powietrza przez statki w efekcie takich regulacji, że nie można zanieczyszczać powietrza zaczęto używać technologii, która np. czyści komin pozostałości to to to w spalinach czyści wodą i ta woda już bezpośrednio macie woda trudno nazwać wodą tak te ścieki bezpośrednio wpływają do morza bardzo mocno bardzo dużą kondensacji o Siarki, iż we wrześniu mamy klucze zatrucie zatrucie wód, a my tyle głowy, że przecież te statki pływają po pełnym akwenie pływają po oceanie gdzieś głębiej może akcie ewentualnie ta to ścieki jakoś mogą rozproszyć, bo i to statków wycieczkowych jest pływanie po jest to stanowisko, że ona takie są i profesor tutaj, czego tutaj jak statki sumujemy zapraszam panią słuchaczki słuchaczy na informacje po informacjach wracamy pani prof. Adriana Łukaszewicz wówczas efekt nomen pani prof. Adriana Łukaszewicz z katedry ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego pyta czy stać nas na masową turystykę by odpowiedź brzmi to zależy kogo, jeżeli pani zapyta matki ziemi to powie no nie nie stać nas, jeżeli pani zapyta właścicieli firm turystycznych powiedzą oczywiście, że nastać tak to jest świetna inwestycja doskonały pomysł, a jeżeli pani zapyta turystów to powiedzą takt nie stać na podróż na Mazury, a nie stać na statek wycieczkowy mnie stać na prywatny odrzutowiec także oczywiście takie rozumie chodzi o pytanie retoryczne się tylko, że jeżeli bez względu na to jak będzie odpowiedź to odpowiedź niewiele zmieni albo potencjalnie niewiele zmieni, bo zawsze będzie ktoś, kto z powodu olbrzymich zysków powie no dobrze to robimy idziemy z tym koksem, żeby dać państwu też jakieś pojęcie, z czym mamy do czynienia to np. jedna z firm właśnie transportu Morskiego statek wycieczkowy firma kanwą poinformowała, że emituje tyle dwutlenku Siarki w efekcie podróży wokół Europy wszystkie samochody w Europie w skali roku o także takie takie porównanie no to jest moja pani, iż spełnia pani profesor właśnie, że są jednak pomimo tego, że możemy powiedzieć to tak znamy odpowiedź to pytanie, ale nic z tego to są jednak niektóre miasta państwa okręgi, które próbują coś robić myślę szkoda las w Wenecji Kajmanach czy Florydzie tak no mamy tutaj rzesze problemów, z którymi stykamy jedna z nich dotyczy zaś za zanieczyszczenia czy niszczenia środowiska naturalnego w szczególnie rafy koralowe, bo to są kierunki które, które są niesłychanie atrakcyjne dla masowej turystyki miejmy tyle głowy, że statki pasażerskie są nie WHO za brak w tej chwili zabrakło w nich słowa przepraszam sąd mają niezwykle mają niezwykle z znikome zadłużenie jeśli patrzymy na kubatury, którą obserwujemy nad powierzchnią wody to zanurzają się zaledwie na parę metrów pod wodą w związku z powyższym mają dostęp do naprawdę bardzo płytkich akwenów mogą wpływać zmierzają, jeżeli ją myślano by przepłynęły trochę chyba dalsze Rokosz by się mogło nie zmieści natomiast Rzym związków, a w związku z tym mamy przypomnieć czy państwo z statek Costa, który zwrócił się u wybrzeży Włoch właściwie przy samej plaży niemalże tak nie wiem był stoczył 200m od od morza na niesłychanie płytkich akwenach w już przybrzeżnych wodach no, jakby to jest pewien dysonans, bo nikt się nie spodziewał, że pod wodą ten statek ma zanurzenie zaledwie parę metrowe wydaje się, że mniej jest ono nie tyle co na to jest po, ale jakiś fragment znajduje się jednak pod linią woda tutaj dlatego też te statki konstrukcyjnie są tak rewelacyjnie skonstruowane, że ono umożliwiają masową turystyką właśnie dzięki temu, bo inaczej nie no zostałby główne porty i właściwie 1 korty, które są przeznaczone do raczej ta sprawa dobrze morskie czy mamy pływające miasta i są miasta, które mówią dobrze to my mamy własne miast już nie potrzebują drugiego miasta Wenecja np. no i tutaj macie państwo przykład Wenecji to stały nawet liczy i filmy czy zdjęć zdjęcia z Wenecji cie przy placu Świętego Marka, psując w ogóle doznania estetyczne zacumowany jest gigantyczny statek pasażerski, który przytłacza w ogóle cały całe te zabytki nie mówiący czy urodę miasta urodę w tej części Wenecji która, którą wszyscy chcą zwiedzać do czego te tysiące ludzi po prostu zadeptywania mecz 1 na jest jeszcze kolejna aspekt, a mianowicie statki w swojej masie od jest ogromna walka w momencie postoju w porcie nie wygasały nie wygaszają silników większość z nich nie wygasza, powodując niesłychane zanieczyszczenia środowiska miasta, bo non stop wydzielają z siebie no dymy, które zawierają wszystkie substancje trujące no i w związku z powyższym biorąc te 3 elementy pod uwagę mieszkańcy Wenecji od dawna wojował-li z tego typu turystyką mówiąc oni nie chcą tych turystów nie chcą tych statków i nie chcą mieć takich widoków długo walka trwała w końcu to początki zeszłego roku miasto zakazało cumowania tych król serów w Wenecji to czy kazało im cumować dalej nie przy samym placu Świętego Marka podobnie mamy właśnie i innych miejscach, gdzie przede wszystkim zwraca się uwagę na ochronę RAŚ koralowych no ale to także dotyczy nie samych punktów całych miast, które są atrakcję państw, które w linii brzegowej państw, które są atrakcyjnie turystyczne i najbardziej tutaj cierpią państwa basenu morza Śródziemnego nocy oczywiste, bo większość tras wycieczkowych Europejczyków odbywa się w basenie morza Śródziemnego, a zatem Hiszpania Włochy Grecja czy Francja mają kolosalne problemy kurorty nadmorskie, gdzie cumują KRUS ery i one również starają się wymóc, żeby w tej chwili cruisery cumujące u nas szerzy korzystały z energii pozyskiwanej z lądu, czyli muszą być na lądzie odpowiednie odpowiednie instalacje, które pozwalają tym wielkim Kruse ROM przestawić się ze spalania paliwa uzyskiwanie energii tą drogą na na energię pozyskiwano no to prostu jakiś agregatów nabrzeżnych tutaj mamy jeśli chodzi o Wenecję także podnoszona była kwestia przez ekologów, że te statki uszkadzają no to podwodne uciekły fundamenty budynku w Wenecji, bo wiemy, że miasto przecież ma zarówno tą część naziemną nad wodą, jaki fundamenty znajdują się pod wodą i Cruza również stanowiły bardzo duże zagrożenie w ogóle dla dla dla podstaw no i budownictwa w Wenecji i funkcjonowania tychże tych, że zabytków natomiast miast państwa starają się kraje starają się w jaki sposób przeciwdziałać tego typu masowej turystyce ja myślę i zresztą stron obserwowany, że wraz z przyrostem liczby statków pamiętajmy, że tych statków jest w tej chwili ponad 400 to nie są pojedyncze statki 400 statków pływających wzdłuż wód przybrzeżnych Ameryk tak czy Europy tych no czasem także innych kontynentów Azji tworzy się świadomość coraz większa sprzeciw wokół tego typu turystyki, bo właśnie idzie od państw od miast sprzeciw, że my tych statków nie chcemy nie chcemy ze względów środowiskowych natomiast także ze względów wszy prawnych podatkowych Otóż właśnie żadna z tych wielkich linii, które operują operują na akwenach oferują statki wycieczkowe żadna z tych linii nie jest zarejestrowana w państwach zachodnich gdzieś są rejestrowane w rajach podatkowych nie płacą de facto żadnych podatków trudno egzekwować jakiekolwiek prawa w stosunku do nich, bo są podmiotami obcymi w związku z powyższym mamy i regulacji wobec tych tych przewinień tych statków właśnie bardzo limitowane równocześnie nie ma żadnych przychodów podatkowych ani dla Stanów zjednoczonych, gdzie ogromne po np. z mamy tutaj operatorów amerykańskich ani operatorzy europejscy nie płacą niczego niczego Europie co więcej jeśli mamy regulacje ekologiczne przez zakaz spuszczania ścieków do domów już to na pełnej wodzie nikt tego nie kontroluje NIK kontroluje czy te statki wyrzucają resztki jedzenia czy śmieci do oceanów, a procesy wyobrazić, że 1 cruiser generuje dziennie tonę śmieci i to tona śmieci dzień dzień ląduje w oceanie i one pływały non stop wokół wokół atrakcyjnych punktów na mapie w związku z ferajny czy planujemy też atrakcyjne panie profesor tym śmieci wpływają informacje się zbliżają, a po informacjach powrócimy już zostawmy te biedne Grozer nie, ale tam już nie wyrzucających śmieci, a po informacjach zastanowimy się latać prywatnym odrzutowcem czy, jeżeli ktoś ma oczywiście czy rejsowym, jeżeli ktoś ma oczywiście pani prof. Adriana Łukaszewicz katedra ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego dzisiaj odpowiada na ważne pytania dotyczące naszego życia informacje wracamy do zrównoważonego rozwoju do ekologii pani prof. Adriana Łukaszewicz z katedry ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego porównuje różne środki transportu przed informacjami mówiliśmy głównie o statkach wycieczkowych tych cruiser ach, ale myślę panie profesorze może tak jak ten karp albo nadal zależy, kto chce skończyć może czas wzbić w przestworza czy prywatnym odrzutowcem lepiej dla środowiska czy nie ja bym tak mówimy czy świat trzyma nasze potrzeby konsumpcyjne ja powiem jeśli chodzi o KRUS ery stoimy w jakimś punkcie absolutnie dramatycznym jeśli chodzi o koszty środowiskowe naszych zaścianek, a jeszcze ostatnie zdanie tytułem zakończenia co 50 brzmi mniej więcej hodowany jest nowy cruiser oczami świadomość i dostrzegamy po pandemii, a pamiętam, że KRUS ery były no, jakby miały gigantyczne zagrożenie pandemiczne wiele z nich nie mogło zacumować do portu w ogóle ludzie w tym na tych Kluza arach na amen tam trwa profesor, ale nic nie będą to zdania podrzędnie złożone jedno zdanie, ale tak nie podrzędnie złożone dostrzegamy gwałtowny wzrost popytu po pandemii powrót i to ze wzmożoną siłą, więc tutaj ratunku nie ma, ale może lotni w lecie zdania jeśli chodzi o lotnictwo to lotnictwo rzeczywiście jest bardziej ekologiczne, ponieważ znacznie więcej się dzieje mamy silniki prace nad nowymi silnikami regulacje, które mają zadanie zmniejszyć emisję gazów i toksycznych substancji zmierza lotnictwo strony 0 emisyjności zobaczymy co do tego dojdzie ma zatem jest no jest znacznie lepiej natomiast widzimy od pandemii to już były pewne trendy przed pandemią od pandemii widzimy natomiast wzmożenie pewnych nowych trendów, które no w jakim sensie są zgubne dla tradycyjnego lotnictwa odbierają najbardziej lukratywną grupę klientów, a mianowicie ci klienci, którzy korzystali z klasy biznes albo klasy pierwszej dzisiaj są w stanie tutaj ceny uległy obniżkom na korzystanie z prywatnych odrzutowców no pewnie, że jedni polecą, gdy osoba drudzy zapełnią ten samolot 100% dzięki temu będzie stać nie, ale w związku z tym widzimy że, o ile po pandemii lotnictwo się jeszcze nie odrodziło, chociaż też powrót popytu nastąpi w sposób zaskakująco, ale jeszcze nie osiągnęliśmy wyników sprzed pandemii o tyle jeśli chodzi o ten segment prywatnych odrzutowców to mamy wzrosty w stosunku do roku sprzed pandemii, czyli do dziewiętnastego o 20 parę prawie 30% jest niezwykła popularności teraz, dlaczego nagle mamy taki odwrót od tradycyjnego lotnictwa pasażerskiego w stronę małych samolotów pasażerskich z dedykowaną trasą dla bardzo wąskiej grupy ludzi przede wszystkim to są psy podróżuje osoby, dlatego że jest stać w związku z tym jak stawki spadły no to automatycznie większa grupa no ludzi może pozwolić na tego typu podróż po drugiej one zapewniają anonimowość, a w tych klasach droższych bardzo często są latało osoby rozpoznawalne, które chciały mieć no trochę prywatności, więc tu się może nie ma za bardzo czemu dziwić, że wolą latać same niż być fotografowane we śnie nie wiem w klasie biznes czy w klasie pierwszej w po trzecie bardzo istotną rolę odgrywały kwestie pandemiczne, czyli ten na pandemię Anna kręciła to piętno tego czy usługi, ponieważ eliminują zagrożenie epidemiologiczne, bo nie stykamy z setkami osób na pokładzie nie wymieniam powietrza z tych Hel Olszy krążącego we z wydzielonego przez tyle osób w związku z tym wydaje się, że są bezpieczniejsze i czwarty powód napędzania klientów to jest znacznie większa elastyczność podróży już sam nie musimy być 2 godziny przed odlotem nie ma opóźnień nie czekamy nie aż się pasażerowie zbiera z biura różnie z tym bywa no tutaj na oczy zawsze zbierają może moda moda na tego typu przeloty i proszę wyobrazić czy teraz cruisery no mamy zgromadzonych nie wiem 20 osób, a czasem 10 czasem 5, które lecą odrzutowcami łącznie szacuje się, że to 1% pasażerów już używa tych tych małych samolocik ku, a tym 1% odpowiada za 50% światowych emisji lotniczych, dlaczego dlatego, że te KRUS Air latają głównie w ramach kontynentu na trasach poniżej 500km i te 500 i w związku z tym trasę zadajmy pytania, kiedy samolot spala najwięcej paliwa najwięcej spala przy starcie trochę mniej przy lądowaniu, a najmniej w trakcie lotu jeśli lecimy 500 km to znaczy mamy bardzo dużą częstotliwość startów w związku z powyższym no im krótszy dystans tym mniej efektywny dla linii lotniczej i tym gorszy dla środowiska i poza tym ukrywa odrzutowce zanieczyszczają od 5 do 14× więcej środowisko niż samoloty komercyjne i 50× więcej niż pociągi czytelni samolot tylko komercyjną oczywiście bierzemy tutaj odpowiednik na 1 pasażera pasażer km tu wychodzi, że jest to skrajnie nie nie ekologiczny sposób podróżowania wygodną oczywiście natomiast ze względów środowiskowych powinniśmy na to, że co unikać no my pewnie z panem redaktorem nie wsiądzie do prywatnego odrzutowca, ale mamy wiele przykładów, kiedy elity świata, które mówią równocześnie ekologii w momencie, kiedy przyjeżdżają na szczyty ekologiczne na Kopy to wszyscy przylatują prywatnymi odrzutowcami, bo jest wygodniej, bo szybciej bardziej komfortowo tak tylko, że też mam jedno ma nijak do drugiego i innymi słowy jeśli byśmy patrzyli na wymogi środowiskowe no to tego typu lotnictwo zgodzą on jest grozą dla środowiska natomiast oczywiście w jaki sposób przeciwdziałać nie wiadomo w jaki sposób Europa narzuca podatki czy stara się narzucić podatki za emisję i one mają również prywatne te małe samoloty tej, czyli dać pani profesor, jeżeli dobrze zrozumiałem to właściwie ten Polski sposób jest najlepszy dowód proszę zobaczyć na bogaczy tego świata latają prywatnymi odrzutowcami na ląd z komercyjnym samolotem z tańszych aptek jest zdecydowanie, ale tańszy bardziej znosi przyjął właśnie boisku no właśnie polscy politycy wykorzystują te komercyjne samoloty są one nie latają wtedy dla linii tylko są to wielkie nimi latają zamiast prywatnymi odrzutowcami notarialną oczywiście tych w błąd pana rozumowaniu notariusz Barcy związkiem zawodowym to k, o ile osób leci samolotem poseł, że ten w polityki jego rodzina no to nie jest bardziej przyjazny środowisku w żaden sposób, bo główny wskaźnik, bo główny wskaźnik, kto jest, o ile spala na pasażera kilometr jeśli mamy 2 pasażerów to wychodzi panu spalania kosmicznie wysokie, ale ja jeszcze zwrócić uwagę na 1 element jeśli mówimy o lotnictwie, a mianowicie na wpływie na wpływie pandemii i podziw i trochę zamachów na ultra Center też na na ekologię może to jest dosyć oczywistą Otóż to zaczęło się od zamachów terrorystycznych pandemia to niesłychanie wzmocniła mianowicie nastąpiły regulacje zmierzające na związane z bezpieczeństwem pasażerów z bezpieczeństwem wykonywania lotów w pierwszej kolejności, które skłoniły do odejścia od wielorazowych np. naczynie sztućców tego typu produktów tego typu dóbr które, które są nam użyczony na pokładach samolotów przeszliśmy w stronę plastików pamiętamy z dawnych czasów na jakich ładne tam nie wiem zastawa ach, oferowały linie lotnicze swoje posiłki, jakie ładne projektowane specjalnie dla linii były nie wiem sztućce w tej chwili wszystko to jest plastikowe co więcej mało aż prof. Andorze ekonomi no może premier ma się zupełnie inaczej, a biznesowy niż w ogóle no to dobrze no to, ale główni pasażerowie są klasy ekonomicznej 80% mniej więcej samolotu tę klasę ekonomiczną, którą katalońskich produktów natomiast zmierzam zmierzam teraz do pandemii pandemia wymusiła ze względu na na zagrożenie epidemiologiczne używanie jednorazówek wszędzie we w każdym aspekcie używanie jednorazówek i to mamy zalew plastików, z którym co gorsza trzeba mieć świadomość, że ze względu na zagrożenie epidemiologiczne tzw. bio hazard większość tych plastików nie jest utylizowany na większość wręcz musi być albo zakopywano albo spalana jeśli przeliczymy to przez liczbę lotów przez liczbę samolotów w 1 momencie odbywający odbywający podróż na po niebie to mówimy o niesłychanym skażeniu środowiska czy kolejna pułapka, w której się znaleźliśmy taki mało optymistycznym akcentem profesor zakończymy naszą dzisiejszą rozmowę, bo już na Mazury rowerem, a będzie zdrowiej pani radzi pani prof. Adriana Łukaszewicz katedra ekonomii jak Leona katedry ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego bardzo dziękuję po jak wygląda bardzo może przepisać teraz moje plany wakacyjne, czyli tak z samolotu prywatnego, jeżeli rezygnuje nie, rezygnując z tak pani z tą świata rezygnuje dziękuję formacja 11 po informacjach wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA