REKLAMA

"Na pełny etat", czyli thriller o samodzielnym macierzyństwie

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2022-11-30 19:20
Czas trwania:
13:01 min.
Udostępnij:

"Na pełen etat" Érica Gravela to film o kobiecie próbującej łączyć wychowywanie dwójki dzieci z pracą zawodową. Co sprawia, że tę historię ogląda się jak rasowy thriller? Na ile ta opowieść to codzienność wielu kobiet na całym świecie?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Małgorzata Połczyńska to jest biuletyn rewolucyjne naszą gościnią jest Małgorzata Steciak dziennikarka filmowa dobry wieczór dobry wieczór spotykamy się przy okazji filmu na pełny etat w reżyserii Erika Grela film, który można oglądać teraz w kinach film ten przedstawia historię kobiety matki dwójki dzieci, które wychowuje samodzielnie we Francji mieszka pod Paryżem natomiast do Paryża dojeżdża codziennie, bo tam pracuje w momencie, Rozwiń » kiedy poznajemy pracuje jako pokojówka film można powiedzieć, że opisuje en historię, która jest udziałem wielu kobiet, bo opisuje po prostu codzienne życie tych, które wychowują samodzielnie dzieci, a mimo, że jest taka historia jest utrzymany w konwencji thrillera jak takie wyłączenie pani zdaniem się sprawdziła i na ile albo się ono broni albo na ile w ogóle jest uzasadnione w tym przypadku myślę, że bardzo uzasadnione jak się przyjrzeć tej bohaterce tę z jak wygląda w ogóle nie dzień włącz się zaczyna jeszcze długo długo przed świtem, kiedy nasze budzi to to jest jeszcze za oknem ciemno i to wcale nie jest chyba zima więc, więc można założyć, że to jest po prostu taka pora roku, kiedy kiedy, kiedy normalni ludzie wstają dużo później ona, zanim dzieci wyszukuje do szkoły to jeszcze odstawia do sąsiadki, która pomoże się nimi zająć, zanim sama w ogóle zdąży dojechać do pracy to wtedy wstaje słońce widzimy, że miasto tak samo się budzi i tak bohaterkę w nieustannej gonitwie nieustanne taki Pogoń i strach przed tym, że nie zdąży przed tym co się wydarzy złego i jest takie taka rzeczywistość, której właściwie nie ma miejsca na pomyłki, jeżeli tam 1 Klocek, chociaż w tej rzeczywistości się gdzieś tam nie będzie na swoim miejscu to cała sytuacja się rozsypie i dlatego ta konwencja thrillera jest moim zdaniem najbardziej uzasadniona, bo pokazuje właśnie taki nieustanny niepokój rytm gonitwę właśnie za codziennością za tym, żeby w ogóle zdążyć, żeby z tym wszystkim się wyrobić no bo no, bo jak widzimy już niedługo na samym początku filmu, kiedy pojawią się chociażby strajki i nie można dojechać na czas do Paryża, kiedy są jakieś niema pociągów są autobusy zastępcze no to mnóstwo ludzi takie jak nasza bohaterka zostaje po prostu całkowicie wykluczone nie mogą dojechać do pracy nie mogą dojechać do dzieci odebrać ze szkoły nie mogą zająć się swoimi sprawami już nie mówiąc o jakimkolwiek życiu prywatnym, bo na to bohaterka absolutnie nie ma teraz czasu strajki rzeczywiście ten element, które pojawia się w filmie, który jest dość taką częstą rzeczą częstym wydarzeniem, które ma miejsce we Francji natomiast to jest chyba też ten element, który sprawia, że ta układanka coraz bardziej zaczyna się sypać natomiast nie jest to też, gdyby główny bohater to jest coś co po prostu gdzieś przy okazji utrudnia i niesie za sobą konkretne konsekwencje ale, ale codzienne życie tak jak powiedziała pani zaczynający się właśnie dużo przed świtem, bo też każdy każdy kolejny dzień nie jest ukazane w kontekście tego jak ona wstaje z wyrwane brutalnie z tego snu, którego na co dzień brakuje na to właśnie jak już samo w sobie jest historią, bo po prostu przerażającą czy też ogląda się ogląda w ogromnym napięciu, kiedy coś się stanie takiego co już gdzieś kompletnie sprawi że, że ta rzeczywistość się zawali, w jakich elementów tutaj najbardziej brakuje znaczy tutaj na myśli konkretne osoby albo też instytucje, ale też po prostu właśnie ich brak sprawia, że to jej życie wygląda tak ani inaczej na myśli, że ten film bardzo ciekawie opowiada o tym o sytuacji matki, która wraca na rynek pracy, bo jak się dowiadujemy bohaterka jest osobą wykształconą z dużym doświadczeniem zawodowym, ale przez przerwę zawodową, jaką miała na czas wychowywania dzieci ona później wraca na rynek pracy musi podjąć pracę dużo poniżej swoich kwalifikacji i nowe właśnie, żeby spróbować znaleźć nową pracę taką, która będzie odpowiadała, dzięki której będzie mogła sobie np. kupić samochód i nie przejmować już tymi pociągami tylko dojeżdżać to jest logistyka po prostu nie do ogarnięcia zmiany dyżurów w ogóle krojenie tej godziny na dojazd znowu nie da się jeździć po mieście absolutny brak wsparcia męża, który po prostu jest takim byłym mężem nieobecnym odbiera telefonu właściwie nie wiadomo nie wiemy za dużo na jego temat wydaje się, że jest jakoś obecne w życiu tych dzieci ale, ale nie ma znika nawet chyba na urodziny nie pojawia się i po prostu nie bohaterka nie dostaje alimentów jak nie dostaje alimentów budżet się kurczy jest nowy włos od katastrofy, więc tak samo i wsparcie instytucjonalne jest tutaj przecież biegły ma może liczyć tylko na sąsiadkę starszą panią, która się opiekuje dziećmi, które pomaga w tych takiej właśnie momentach, kiedy dzieci jeszcze nie są w szkole jeszcze nie są w domu tylko właśnie przez nią godzina 2 trzeba się nimi zająć trzeba podać coś do jedzenia no i też jest jakiś taki wydaje mi się brak wsparcia tej społeczności lokalnej, chociaż nie, jeżeli przełożymy nasze polskie realia i polską wieś, gdzie właściwie w ogóle w wielu miejscach komunikacja miejska istnieje przecież to bohaterka wydaje się, że takie niezłej sytuacji, bo jeżeli nie ma tych strajków to do tej pracy może dojechać cud pociągi i jakiś taki i jednak jest szansa, żeby po prostu na tych przedmieściach żyć ale, ale właśnie, kiedy coś wysypuje to już nie do końca natomiast wydaje się, że bardzo interesująco ten film opowiada ocenie, jaką płacimy za to życie wymarzone życie na przedmieściach, bo też nam się przecież w pewnym momencie pojawia ta rozmowa że, dlaczego nasi nie przeprowadzi zbliżenia strona mówi coś takiego, że nie chce mieszkać w Górniku ze swoimi dziećmi, że całe życie ciężko pracowała, żeby właśnie zapewnić godne warunki, żeby dzieci miały dom z ogródkiem, żeby mogły się pobawić na trampolinie podczas przyjęcia urodzinowego i w pewnym miejscu w ogóle, bo jedyny moment, kiedy ten film trochę zwalnia daje nam chwilę wytchnienia to właśnie widzimy jak wyglądał weekend jest przyjęcie urodzinowe jest trochę takiej radości spokoju, ale można się zastanawiać czy scena, jaką warto płacić za te za chwilę szczęścia za chwilę wytchnienia, bo cena jest bardzo wysoka do tak tę rodzinę też są okupione tym, że prezent przygotowuje w nocy zamiast stać było też noc jest tym momentem, kiedy ona może kolejne etat wyrabiać już jako właśnie albo coś dodatkowo z pracy, gdzie musi wypełnić dokumentację albo właśnie przygotować prezent więc, więc jest cel ten czas kiedy, kiedy ona może odpocząć i dla mnie też bardzo poruszające jest po prostu ten element braku snu w sensie takiej niemożności zadbania o siebie kompletnie fizycznie, bo na to po prostu najzwyczajniej w świecie brakuje tego czasu tak w ogóle ten tytuł na pełny etat jest trochę umarł w nieuczciwy, bo tam to jest więcej niż 1 etat, jeżeli policzyć wszystko co robi to są tak mamy 3 etaty i myślę właśnie ten film można porównać bardzo ciekawy sposób do takich innych trenerów, gdy właśnie opowiadają o bohaterach ruchu mieliśmy np. nieoszlifowane diamenty z Adamem z handlem czy nawet niedawno sprzątaczka możemy troszeczkę spokojniejsza ten serial, który można oglądać na jednej z platform streamingowych, ale też właśnie pokazuje taką walkę bohaterki Otóż jak ma jeszcze odrobinę mocniej popracuje, że jak jeszcze znajdzie kolejne zlecenia to może i życie się poprawi, że może, kiedy będzie pracować wystarczająco mocno to to to coś po lepszy w jej życiu, ale wiemy, że rzeczy tak takie takie bieganie w kołowrotku trochę i i kibicuje oczywiście wszystkim bohaterką chcemy, żeby im było jak najlepiej ale kiedy myślimy właśnie w tym, że to są perspektywy samotnych rodziców mieszkających dziś no przecież pod stolicą, gdzie tych perspektyw powinno być bardzo dużo ten system wsparcia, który pomaga, kiedy powinienem się noga to jest przerażające jest ciekawe też, że ten film powstał akurat we Francji która, jeżeli chodzi o poziom dzietności ma całkiem wysoki jeszcze kilka lat temu to była dwójka dzieci na kobietę teraz to jest niecała dwójka i gdzie kobiety też, jeżeli chodzi o taki przyjęty przez ministra typowo modele rodzicielstwa mają teoretycznie więcej przestrzeni dla siebie bardziej mają na siebie stawiać szybko też wracają na rynek pracy po urodzeniu, ale to oczywiście właśnie wszystko w teorii, bo jak widać praktyka pokazuje że, żeby była zupełnie inaczej raczej też jest jakaś jednostkowe wyjątkowe powiedzmy szczerze, że każdy oglądając ten film może sobie wyobrazić, że po prostu coś takiego często ma miejsce i zastanawiam się też najlepiej właśnie opowieść o takim naszym współczesnym świecie, gdzie z 1 strony odeszliśmy od tego modelu wioski, która cała wychowuje dzieci stawiamy na ten indywidualizm i na taką też możliwość samorealizacji choćby w kontekście np. dziadków i to oczywiście jak najlepiej, ale z drugiej strony okazuje się, że jednak koniec końców to koszt tego płacą kobiety, a nie ich partnerzy no tak to wygląda w sytuacji tej bohaterki pewnie wielu innych bohaterek czy też po prostu prawdziwych kobiet matek które, które z tym problemem na zawsze zostają same, kiedy się zacznie sypać to wsparcie to możemy liczyć tylko na siebie i o tym też trochę opowiada ten film i właśnie tej iluzji, że goniąc za idealnym domem za za tym właśnie domem na przedmieściach nie mamy czasu się nim cieszyć po prostu cały czas jesteśmy poza nim cały czas jesteśmy w drodze i dziś stoimy w korku nie możemy po prostu stworzyć żeby, żeby nacieszyć się tym naszym życiem prywatnym to jeszcze takie ostatnie pytanie do pani jako osoby, która zajmuje się kinem zawodowa na ile właśnie takiego rodzaju bohaterkę jako ta kobieta, która jest bohaterką kina jest czymś naturalnym no bo rzeczywiście ogląda się ten film to co po prostu no sława bohaterka ciśnie się tutaj usterek najbardziej, ale właśnie na ile to jest coś, z czym tak często nie mamy do czynienia na ile coś co i już pojawiać się w Pekinie w filmach i jest wykorzystywana jest po prostu kobietę w swojej takiej roli doceniana myślę, że coraz częściej jednak podejmuje te kobiece tematy w całym takim szerokim spektrum pokazujemy rzeczy bardzo ładne, ale też takie mniej spektakularnej po prostu realistycznie ryngraf jest tutaj zresztą tutaj tylko kolejny Fin którym, których bohaterkami są głównie kobiety nawet mówi, że on woli pisać bohaterki kobiece dobrze mu to wychodzi myślę, że w tym konkretnym przypadku też to bohaterka jest właśnie tak niesłychanie one jednocześnie bardzo silna taka stanowczo właściwie można powiedzieć, że wydaje się, że czasami nawet nie odczuwa żadnych emocji, bo po prostu idzie do przodu jest taka niezłomna, ale jednak widać kruchości wydaje się, że to jest ogromna zasługa aktorki lokalami która, która tutaj po prostu odgrywa całe takie spektrum emocji, bo ona jednocześnie wydaje się bardzo taka sympatyczna miła, ale też jest właśnie niesamowicie silna zdeterminowana, a czysty niesamowite, gdy aktorka, którą mam wrażenie, że polscy widzowie mogą kojarzyć głównie jako aktorkę komediową ona grała w takim serialu, gdzie mój agent, gdzie grała tak bardzo roztrzepana no tak w śpiączkę, która okazuje się też tam to jest dużo więcej ciekawych rzeczy w tej postaci, ale jednak taki zupełnie lekkiej komediowej konwencji tutaj w tej dramatycznej bardziej może rozwinąć skrzydła i pokazać dużo większego aspekt swojego talentu i zresztą została za tę rolę nagrodę festiwalu Wenecji słusznie jak najbardziej zasłużoną i mam nadzieję takich ról będzie coraz więcej, bo nie było, bo to ciekawe tematy jak na jak najbardziej fajnie, że są podejmowane przez filmowców to już nie jakiś temat tabu zarówno przez mężczyzn jak kobiety, więc tak zachęcamy tak jeśli chcą państwo obejrzeć thriller które, jeżeli chodzi o pomysły wcale nie musiały daleko sięgać i wymyślać jakieś niestworzone historie to niestety jak najbardziej ten film jest wart obejrzenia z tą swoją taką teoretycznie prostą historię jeśli chcę tylko przytoczyć już na koniec kilka danych to w kontekście haseł, które się pojawiają zarzutów też do kobiet jako do tych współ odpowiedzialnych za społeczeństwo, dlaczego nie decydują się na dzieci, jeżeli chodzi o samą Polskę kobiety wychowujące samodzielnie dzieci tych kobiet jest prawie 500 000, a jeżeli chodzi o te, które robią to samodzielnie bez drugiej osoby to kobiety stanowią 90% takich samodzielnych rodziców, więc myślę, że to jest jedna z tych odpowiedzi ME dzisiaj rozmawiałyśmy o filmie na pełne etaty Erika gra Ela bardzo polecamy naszą gościnią była pani Małgorzata Steciak dziennikarka filmowa dziękuję dziękuję bardzo, a jeśli nazywam Małgorzata Wilczyńska i razem z Anną Piekutowska zapraszam na biuletyn rewolucyjne za tydzień o tej samej porze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA