REKLAMA

''Czas na bunt''. Portret współczesnej Polski oczami aktywistki

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-12-01 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
14:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska już jutro 2grudnia rozpoczyna się międzynarodowy festiwal filmowy łączy Docs prawa człowieka w filmie jedna z 2 największych na świecie imprez filmowych poświęconych prawom człowieka prezentujących filmy dokumentalne, w których zaangażowanie na rzecz praw jednostki łączy się ze sztuką filmową podczas tegorocznej dwudziestej drugiej już edycji do zobaczenia ponad 50 filmów wśród nich faworyci Rozwiń » największych tegorocznych festiwali filmowych obrazy niezależnych twórców i krótkie metraże festiwalowe filmy pogrupowane są akcje jest sekcja konkursowa, czyli filmy startujące w konkursie głównym jest sekcja zatytułowana zwierzęta ludzie czy dyskretny urok propagandy w sekcji na krótko dokumentalny krótki metraż ciasna bunt film, którego reżyser Daniel Lecha i jest dzisiaj gościem kultury osobistej Witaj serdecznie dzień dobry film został już nagrodzone i dostrzeżone na festiwalu w Gnieźnie, gdzie dostał wyróżnienie jury głównego nagroda również na koszalińskim festiwalu debiutów filmowych młodzi i firm za tu cytat pełną idealizmu bohaterkę, która próbuje uspokoić współczesną burzę właśnie to może od bohaterki zacznijmy jest nią Ania była studentka ASP Fryga Anka performerka członkini organizacji Extinction Rebellion, która w życiu zajmuje się głównie protestowałem tak, a nie właściwie z nami wcześniej z liceum, bo byliśmy samicę plastycznym i po prostu kiedy dostęp szkoły filmowej takie zadanie zwrócić dokumentalny zaczęła się rozglądać dookoła siebie i członami 7 Ania stron właśnie utrzymywanie kontaktu zaczęłam się jakoś tę dokumentację z nią i wtedy pokazami też ten swój spacer przed Pałacem Prezydenckim i zacząłem też pomyślał, że może właśnie to co robię na co dzień właśnie strajki mogą być tematem Fin no powiedzmy w takim razie o tym spacerze słynnym performansie, którego Ania Bielawska dokonała artystą Łukaszem Syriusza mustangiem przed Pałacem Prezydenckim to był taki happening, który odbił się szerokim echem nagich artystów zgarnęli wtedy policjanci tak jak jeszcze wtedy tego nie nagrywałem tylko, że są materiały archiwalne, ale nadarzy się filmową, bo skontaktowania się z twórcą tych materiałów to był taki dziennikarz obywatelski Wojciech czeka jeśli czasem performans to z tego ani opowiadała chodziło o takie hasła, które opisywali na swoich nagich ciałach, które były przemocowe i też w jaki sposób chciała wywołać dyskomfort władz, które znajdowały też sami policjanci nie dzieje się co zrobić powiedzieć propos po dłuższym czasie misji, że mogą wywinąć się kocami termicznymi, żeby w ogóle aresztować SA z za obrażanie publiczne nie ta sprawa wtedy skończyła tego aresztu zostali aresztowani, ale jeśli chodzi o sprawę, bo potem jak i spraw w sądzie i z tego co wiem to chyba jeszcze nie było to dużo dobra trwałe, bo wtedy też była fala Łukowicz i i bardzo było rozpraw, a propos nielegalnych zgromadzeń, więc większość spraw SA pan w ogóle umorzona sumienia nie w sensie ani w końcu też jest sprawą jest zdania zareagowała na swoją propozycję właśnie tego, żeby stać się bohaterką dokumentu twojego autorstwa, a ja zawsze była bardzo ekscentryczną osobą, więc na początku była raz bardzo chętna i też chciałam wydział artystyczny sposób, żeby poszerzyć świadomość spraw, z którymi strajkuję jakieś tam strefy klimatyczne czy prawa kobiet i po prostu wiedziała że, że to poszerza świadomość przedsiębiorców nic i były wdzięczną bohaterką filmu dokumentalnego jeśli mogę się tak wyrazić na pewno w sferze publicznej bardzo, bo jest osobą bardzo właśnie taką głośno ekscentryczną łatwo się uzewnętrznia jeśli chodzi o takie stacje publiczne w momencie, kiedy jakiś protest to ociąganie się całą uwagę przestał też byłem bardzo bezpiecznych karcąc bardziej martwi właśnie jej bezpieczeństwo w sferze prywatnej trochę trochę inaczej, ale tego nie ma też nie ma chwili do końca też Sopot no właśnie, bo Ania wraz ze swoimi rówieśnikami protestuje przeciwko tak jak powiedziałeś zmianom klimatycznym bierze udział w strajku kobiet również na protestach zajmuje się deeskalację, czyli ograniczaniem przemocy z jakim skutkiem bardzo różnym skutkiem, bo to tak naprawdę moim zdaniem najbardziej zależy od od osób, które by uczestniczą w tym proteście, że ktoś przyszedł i chce się bić po prostu to ciężko jest ograniczyć taką przemoc ale, ale większość przypadków ludzie chcą coś powiedzieć bardziej wyrazić swoje zdanie i ani bardziej pilnuje, żeby to siedział w pokojowy sposób, więc wielu przypadkach to się udaje, ale to zależy bardzo to właśnie te drugie strony też w no właśnie jak druga strona zachowuje się to filmowały reakcje są różne tak właśnie na tym zależało wszystkim filmie, żeby też nie było takie jednostajne tylko, żeby też zero-jedynkowe zero-jedynkowe, że teraz też różne reakcje np. taka scena, gdzie grupa akcyzie Rebellion blokuje skrzyżowanie i no, jakby osobiście bardzo się zgadzam z tym zaczął protestujący to jest przeciw zmianom klimatycznym na drugie są prawie tam przypadkowy kierowca, który twierdzi, że jedzie do chorego dziecka i ich, żeby go przepuścić tak proszę, żeby przepuścić, ale jak ideologicznie grup akcji, żeby nie może go przeprosić panie przepuszcza nikogo i to zdanie tak właśnie kluczowa dla filmu, która pokazuje, że jakby jak najbardziej się zatem znaczą procesje grupa tylko po prostu nie zawsze grać ze środkami, bo wg najważniejsze jest to, żeby uderzyć rząd, a niekoniecznie zwykłych ludzi wiadomo, że to w jaki sposób może dojść e-handlu tego rządu, ale problem tego filmu jest też to, że trochę bardziej walka skupia się bezpośrednio na walce z policją ma też o to chodzi tylko chodzi o ludzi, które są dziś najwyżej i a tym, że to często kończy głosować na policję miał jest też taka scena w filmie po tym, jak nie rozmawia właśnie z tym kierowcą, który twierdzi, że wiezie chore dziecko musi szybko przejechać przez blokadę spotyka kierowcy okazuje się, że jest to mężczyzna z Ukrainy tak tamten kierowca był znacznie bardziej wyrozumiały i to kierowca autobusu, który wprost zgodził się poczekać tam już kilka min zostało prawda, więc to była bardziej taka przecież ska można powiedzieć sytuacja w czas na bunt to jest dla mnie w soczewce trochę odbity portret współczesnej Polski Polski, gdzie bardzo ważną rolę spełniają młodzi ludzie by polskie również widzianej oczami aktywistki, jaka jest Polska na Polska jest chyba zróżnicowanym Rafalska, ale w tym filmie jest karna raczej 1 strona tej nowej Polski i to przelewki chciałem zaznaczyć, że to widać szczególnie ostatniej sceny, gdzie bohaterka mówi, że zestarzeć właściwie na wkład, bo wszyscy każą jej studiować już serii rodzice rówieśnicy twierdzą, że czas studiować na wraże tras współcześnie są też inne rzeczy to robienia i można ważniejsze bardziej pilne w tym środków na protestowanie i że czuje się jak ograniczona tymi schematami, które są właśnie narzucane na na młodych ludzi, które tutaj właśnie ci, którzy są granie w filmie jakoś próbują przełamać, żeby walczyć o przyszłość jak to jest znaleźć się z kamerą w środku tego wszystkiego w środku tych protestów, które chwilami no tak jak pokazuje na filmie były i wiemy o tym wszyscy bardzo brutalna nie wiem, ale szczęście, że właśnie większość uwagi odciąga ode mnie Ania, aczkolwiek najgorzej było, kiedy ojciec nazwa gaz pieprzowy do tego miałem przygotowane specjalne gogle narciarskie, żeby móc dalej używać kamery tylko, że tego od razu parowały Letnicy widziałem to było takie kręcenie trochę na ślepo ale, choć są bezpieczeństwo tak jak mówiłem to kto raczej o siebie nie ma wiem, a bardziej o bohaterkę filmu, która zresztą właśnie nie zważając na nic naciera na policję i i mają depresję dziś o zgubie, kiedy zaczynałeś prace nad tą firmę to spodziewały się właśnie takiego efektu jaki, jaki jest dziś, jaki widzowie festiwalu łączy Docs będą oglądać na ekranach kin początkowo chciał, żeby był trochę bardziej ani jako osobie trochę mniej ani jako aktywistce waży właśnie aktywistę twarzy tego ruchu, ale myślę, że patrzą z perspektywy czasu dobrze nawet nie skręcił w tę stronę może jest przez trębacza Universal miały opiekunów artystycznych prawda tego filmu tak opiekunem był prof. Marcin Koszałka prof. Paweł Chorzępa wybitni dokumentaliści, którzy pomagali mi przy tym filmie przez przez rok na drugim roku bądź społecznej w Katowicach macie ich pomoc polegała czy byli dla siebie bądź taką ważną inspiracją też szczególnie Paweł Chorzępa które, któremu przynosiłem proste materiały jakiś czas skończonego dokumentu i i zapewniam, że wykręcić na sztandary miały wątpliwości takie chwile zawahania myślę, że przy każdej firmie każdy twórca ma wątpliwości, a tutaj szczególnie w szczególnie przy filmach dokumentalnych, gdzie po drodze kręcimy coś nie wiemy jeszcze w ogóle, o czym to będzie oczy w ogóle ten film kończymy kiedykolwiek to też szkole jest utrudnienie, że jest taki limit czasowy w postaci egzaminów, więc wątpliwości było bardzo gorąco co do tego filmu ale, ale właśnie dzięki dzięki tej pomocy Pawła udało się jakoś zawęzić temat wybrać w ogóle, o czym ten film jest od takich spotkań, gdzie przesuwaliśmy po prostu różne sceny różne miejsca, żeby odpowiednio przedstawić bohatera wprowadzić go operator filmu, więc tak bardzo dużą pomoc otrzymają szkoły, aby dziś, że to, że znałem dobrze mówi, że chodzili razem z ulicą bohaterkę filmu to jakoś wpłynęła na ostateczny kształt tego dokumentu na pewno bardzo pomogła mi to zaczął sam film, bo czuję, że uzyskała na starcie tak zmieszany 2 miesiące pracy, którą normalnie musiałem przepracować bohaterem, żeby w ogóle dopuści mnie do siebie z kamerą, bo tutaj na starcie wiedziałem mniej więcej na co ani pozwoli na cenie tego dokumentu jest bardzo ważne będą tak i IT wiedziałem kim Ania jest więc, więc jakoś tak czułem, że jest w stanie wymyślić wcześniej jeśli chciałem jakoś ten pomysł na starcie trochę wykreować to widziałem, więc na co mogą pozwolić Polski Instytut sztuki filmowej nie miał wątpliwości, żeby jednak bardzo no chyba jednak antysystemowy film współfinansować czystym polskim system to jest skomplikowane strzec jak sobie w szkole wtedy 2 filmy dokumentalne, ale dostaną się szybko 1, więc całe finansowanie medycyny na inny film nie na ten, aczkolwiek odgórnie i tak każdy szkolny ma prostotą logo PiS na początku jest także ten film w ogóle finansowane przez polską sceną sztuki filmowej, ale po prostu przecież korzysta ze sprzętu, który jest w szkole od Górniak jest i też PiS nie nie sprawdza na już wszystkich etiud nowo etiud antysystemowych film dokumentalny ten stanowi całkiem sporo i mniej wszystko sprawdzać to myślę że, że mieli spory problem, ale te kwatery są dopuszczalne jeszcze takie filmy się wydaje w firmy antysystemowy sam opowiedziały jak potwierdziła moje słowa taki miał być raczej zależało właśnie, żeby nie było teksty chce antysystemowy bardziej taki, żeby obie strony jak mogły obejrzeć i wysłać własne wnioski trochę tak wyszedł ze względu na perspektywę, którą mamy wybraną się bohaterka po prostu, więc nie on ma być systemowe, ale na nie będą się choć, jeżeli ktoś uzna, że tak jest w twoje kolejne plany na film nagrodzony już dwukrotnie myślę, że przed nową wspaniałe wyzwania kolejne tak obecnie jestem w trakcie postprodukcji swego corocznego filmu tym razem, kiedy fabularnej anty systemowy w powiedział o współczesne tematy, ale nie wiem czy antysystemowej na to poczekamy na premierę na w trakcie jestem w produkcji swoje czwarte później, kiedy fabularnej którą, którą będę kończył szkołę filmową w Katowicach w bardzo dziękuję czekamy w takim razie na pokazy twojego filmu czas na bunt na festiwalu filmowym łączy Docs prawa człowieka firmie, który rozpoczyna się już jutro danie Lecha i reżyser czasu na bunt był gościem kultury osobistej dziękuję dziękuję dziękuję Tomaszowi obce za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informację za chwilę Mikołaj Lizut, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA