REKLAMA

TikTok. Idealne medium społecznościowe czy szybka ścieżka do cyfrowego uzależnienia?

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2022-12-01 17:50
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
43:19 min.
Udostępnij:

W Panoptykonie krytykujemy algorytmy największych platform Rozwiń »
społecznościowych, dlatego że są zorientowane na jeden cel – utrzymanie uwagi. Taki model biznesowy ma poważne konsekwencje: nie tylko premiuje sensacyjne, polaryzujące i niekoniecznie rzetelne treści, sprzyja też ponadto uzależnieniom cyfrowym, a nawet problemom psychicznym, szczególnie wśród młodych ludzi.

Dane z rynku pokazują, że TikTok wciąga szybciej niż inne platformy serwujące treści wideo i skuteczniej trzyma uwagę. Efekt, który zachwyca inwestorów i media branżowe, intryguje dziennikarzy śledczych.

Jak działa algorytmiczny silnik TikToka? Czy swoją skuteczność zawdzięcza, między innymi, wykrywaniu i wykorzystywaniu ludzkich słabości?

Sprawdzamy! W dzisiejszym odcinku podcastu Panoptykon 4.0 Katarzyna Szymielewicz rozmawia z Jakubem Olkiem – szefem relacji z partnerami publicznymi na Europę Środkową i Wschodnią w TikToku. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
chcą to gigantyczne Gargano liczne centra handlowe na jego półkach znajdziecie dosłownie wszystko film o gotowaniu w celu popularny przepis na lekarstwo na koniec, które podobno można uzyskać w domu ze skórek cytryn Gryfitów coś dla fanów każdej istniejącej dyscypliny sportowe nic cię sporo dla szukających drastyczne wrażenia są kampanie polityczne i genialne parady czasami rozróżnienie są oczywiście dzieci wykonujące układy taneczne i słynne wezwania, w których inne Rozwiń » dzieci okaleczają się albo jedzą niebezpieczne rzeczy jest mnóstwo porad dla dziewczyn jak poprawić wygląd, ale też porady typowego celebryty and tutaj ta co zrobić, żeby taką dziewczynę trzymać krótko coś powiecie nic nowego pod słońcem w centrach handlowych rodzinę zakupach też mijają się z dziewczynami, które szukają sponsorów, ale nikt tak ma coś jeszcze na algorytm trenowane do tego, żeby wciągać dane z rynku pokazują, że wciąga i wiele szybciej i trzyma uwagę młodych ludzi szczególnie tych o wiele skuteczniej niż np. Korolczuk te same, które zachwycą inwestorów media branżowe intryguje alarmuje dziennikarzy śledczych co stoi za skutecznością algorytmu TikToka czy nie jest czasem efekt uzależniający, bo ryzyko innych szkół społecznych bez miejsc po 4 dni w całym stwierdził, że algorytm TikToka jest niewiarygodnie dobre w ujawnieniu prawdy tu nawet tych, które ludzie do tej pory ukrywali przed samym Sową np. orientacji seksualnej z kolei śledztwo głosy liczono oparty na wykreowanych kontach, które reprezentowały osoby różnych zainteresowaniach pokazało, że tylko wystarczy 1 sygnał o tym co nazwane momencie angażuje np. dwukrotnie obniżony wideo o głębokim smutku rozstania presji, żeby w ciągu paru godzin wszystkie rekomendował treści chodziły z tego 1 klucza tak dobrą rekomendacją bardzo trudno się oprzeć szczególnie jeśli ktoś z 16 lat stąd właśnie zarzuty o to, że aplikacja uzależnia ich wciąga niedoświadczonych użytkowników w gruncie nowych z bocznej alejce internetowy biblioteki, których nie sięga Mode racja i których można znaleźć naprawdę dziwne toksyczne rzeczy są na sam Viktor jak firma reaguje zarzuty co robi, żeby chronić swoich użytkowników w ciągu nieco młodszy co się zmieni w nowym roku, kiedy wejdzie w życie unijne prawo wymagające od największych platform większej realnej odpowiedzialności społecznej posłuchajcie Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon przy mikrofonie Katarzyna Szymielewicz nieco zachęta witam w podcaście Panoptykon 40 w tym córką gości Jakub Olek szef relacji z partnerami publicznymi na Europę środkową wschodnią w firmie TikTok część dziękuję, że zgodziła się porozmawiać część bardzo miło to musi być gorący czas w branży mediów społecznościowych ja myślę, że już od dłuższego czasu jest gorący czas, ale rzeczywiście coraz więcej idzie podobno macie i tak najlepszy algorytm, którego skuteczność rekomendowania treści bili na głowę konkurencję i stąd takie ani statystyki, czyli wyraźny odpływ szczególnie młodych ludzi właśnie na TikToka takich starych już kanałów jak YouTube tak, kto to jest to jest oczywiście aplikacja, która robi dużą rolę dzisiejszych czasach rzeczywiście za to odpowiedzialny jest mechanizm funkcjonowania Platformy TikTok to jest przede wszystkim Platforma rozrywkowa Entertainment act, czyli troszkę coś innego w stosunku do tych tak jak powiedziałam już starych zastanych firm technologicznych wszystko opiera się na tym doświadczeniu, które mamy w TikToku czyli kiedy otwieramy aplikację NATO to mamy pełny ekran mamy dźwięk ona natychmiast nas pochłania angażuje atakuje Chiny szukały lepszego zawale jednak odbiera też od razu jest wciągana w konkretne wideo tak zaczęto od decyzji co do czego na pewno obaj zgodzimy to, że TikToka nie można używać w taki sposób używała tych poprzednich czy tych wcześniejszych platform, czyli w takiej formie z kreowania między czasie albo wyszukiwania po słowach kluczowych np. chociaż u nas też dużo tego wyszukiwania rzeczywiście po atakach po atakach jest, ale z naturą tej Platformy rozrywkowej jest to, że po prostu rezerwuje sobie jakąś ilość czasu na to, żeby się rozerwać dobrze poczuć się dobrze bawić po prostu 75% osób wg naszych badań na Platformę właśnie po to, przychodzi chodzi, bo po rozrywkę tam 60 parę procent to jest to same osoby chcą odkrywać nowych rzeczy, czyli nie chodzimy tam, bo to, żeby sprawdzać co się dzieje znajomych czy ktoś z komentowanego posta albo co słychać wniosek w polityce po to, też nie wcześnie też nie rzeczywiście jest także, że chcemy zachować natura TikToka jako Platformy rozrywkowej jako miejsca różnorodnego inkluzywnego takiego, gdzie mamy swobodę kreatywnej ekspresji no i polityka nie do końca w tym pomaga wiem, że polityka jest polaryzuje końca dlatego właśnie mamy te zasady naszej społeczności określone w taki sposób, że nie można tworzyć reklam politycznych one nie zostaną przez nas akceptowane nie można tworzyć kampanii fundraising owych czy też beta możliwość monetyzacji kont polityków jest jest dla nich wyłączona to ciekawe, że to wspaniałe, bo teraz mamy okres wyborczy dopiero co odbyło się tzw. Teresy w Zjednoczonych, gdzie zawsze wokół tego robić gorąco spotkałam się z badaniem z eksperymentem któregoś z amerykańskich mecz obejrzy Observera potwierdzającego, że właśnie treści dotyczące nie partyjne czyli, czyli nie będą one partyjnie treścią co cesarskie dotyczące wyborów były ich zasięgu było zmian w to był jeden z przykładów tego, o czym, o czym mówić Platforma nie do końca chce, żeby taka debata toczyła się też nie jest tak, że my jakiś aktywny sposób wpływamy na ten algorytm to jest tak się te treści są tworzone przez użytkowników i też interakcja z tymi treściami przez użytkowników wpływa na to, jakie treści później są najchętniej oglądane to właśnie nad tym chwilę zatrzymajmy, bo to jest to co w śledztwach dziennikarskich powraca jako zarzut z kolei w mediach branżowych jako zaleta, czyli że TikTok chcemy się właśnie różni od starszej generacji mediów spojrzeć także, że o wiele mniejszym stopniu uwzględnia relacje z ludźmi pozwala to co się orientuję obserwować konkretne konta można sobie tego typu fit wyświetlić, ale jest on o wiele mniej popularne niż ten, który mówi, czyli takie, które w 100% nr. 4909 polega na treściach rekomendowanych i tutaj trafiłam na kilka śledztw dziennikarskich, z których wynikało, że w ciągu paru godzin takie kontakty wytworzone przez dziennikarzy, które były bardzo wyraźnie profilowane, czyli konto, któremu nadano konkretne cechy oczywiście nie ujawniane w żaden sposób wyraźny i aplikacji ktoś jak już, bo jeden z botów szukało sportu inny Otóż szukał zwierząt inne szukał treści melancholijnych smutnych to był smutny melancholijny i okazywało się, że bardzo krótkim czasie ten system rekomendacji perfekcyjnie wyłapywał tę orientację testującego system bota i wciągał go w treści od tej ani specyfice podmiot świadczenia miała nasza pasterka, która też powiedziałam uznają, że zajęło mniej niż 2 godziny jej, żeby wejść w tego typu no mówi o tym sami Rabbit Hole, czyli taki wąski kanał, którym treści są bardzo zbliżone tematycznie w dodatku coraz mocniej angażujących uwagę tak bym nazwała też jest takie ciekawe swołocz liczone, które wypłaca każdemu, kto nie chce i tak, bo oni tam używają mnóstwo materiałów z Platformy można zobaczyć co to jest i na tych graczach widać, że to są coraz rzadziej niż treść, czyli zaczynamy od rekomendowania co wydaje się logiczne treści bardzo popularnych, które też są najlepiej przesianą z perspektywy moderacji na to są gigantyczne zasięgi, a po tych paru godzinach człowiek widzi już bardzo niszowy kontent, który może być słabo moderowane czy to zjawisko od środka obserwujecie jak widzimy zagrożenia to jest bardzo złożone pytania to jest pytanie oraz cała historia tak jest Senat zacznijmy od początku, czyli rzeczywiście jest także TikTok jest inną platformą niż poprzednie rzeczywiście poprzednie były oparte Graf społeczne, czyli dużo ważniejsze było to jak na treść reguł jest zgromadzona wokół siebie społeczność, a dużo mniej to jak ty interesujesz z treścią, która do ciebie dociera i Wiktor jest właśnie tą platformą 20, która jest już oparta o to interakcję z treścią tak oto interakcji o treść, jeżeli chodzi o ton to to rzeczywiście jest także, że np. na TikToku dużo większe znaczenie ma to ile masz lajków np. na swoim koncie w sektorowym, a nie to ile masz obserwujących na tu przechodzimy teraz do do tej całej kwestii związanej z modulacją treści to jest proces wielostopniowe jest także do tego wykorzystujemy mechanizm algorytmiczny, ale też te społeczne osobowe ludzkie to ma swoje prace prezentujące sposób, że zawsze w pierwszej kolejności filmik trafia do do oceny algorytm liczę, jeżeli trafia w tzw. szarą strefę, czyli bardzo wiemy czy jest on zgodny z zasadami społecznej licznie NATO wtedy przychodzi do moderacji człowieka jeszcze kolejne stadium czyli, jeżeli ty jako właściciel konta czuję, że twoje twoje wideo zostało usunięte w niewłaściwy sposób zawsze masz możliwość odwołania się od tej decyzji o kontakt z mogę zapytać o algorytmy modelujące znowu powołuje się na relacje z mediów, bo tych jest najwięcej, ale musi wiarygodne 3 niemieckie redakcje, które dały moderacji na TikToku w w tym roku wykryły ustaliły, iż to zajście potwierdził to, że taka filtracja treści była albo na parze z kluczowych takich jak w tym przypadku konkretnym Auschwitz, ale też Rosja Ukraina czołg no właśnie wydaje się to laikowi dosyć szerokie sito, które musi wyłapać rzeczy zupełnie kontrowersyjne, a jednocześnie nie zobaczy tych autentycznie kontrowersyjnych tak tak tak ten okres przykład, który mówi rzeczywiście było zjawisko nad moderacji co się zdarza TikTok, dla którego priorytetem jest bezpieczeństwo często wychodzi z takiego założenia, że lepiej jest usunąć 1 filmik za dużo niż 1 za mało na finalnie może się skończyć tym, że rzeczywiście dochodzi do jakiego zjawiska moderacji po prostu za dużo tych filmików zostają usuniętych niż powinno to, o czym musimy pamiętać to, że wieś wszyscy teraz mam wrażenie w tej branży i mam na myśli wszystkich aktorów to zamierzonych, czyli Platformy technologicznej regulatorzy sędzi osy wszyscy jesteśmy w takim mocnym etapie zbiorowego uczenia się my też uczymy na takich przykładach, o których mówił też wyciągamy swoje wnioski to co też jest tutaj warto myśleć zauważenia to, że te wszystkie testy dziennikarskie, o których mówisz one opierają się o sztucznie wykreowane zachowanie użytkownika jednak wydaje się jest duża różnica pomiędzy tym sztucznie wykreowany jest takim założeniem, jakim wchodzą Platformy laboratoryjny na razie ładnie versus jednak naturalnymi naturalnymi zachowaniami użytkownika, który nie był nieprzewidywalne niż od no właśnie się wydaje, że jest dużo mniej przewidywalny niż Bob, bo one bardzo naturalne to jest także każdy chodzi o innym założeniu tak jak powiedziałem, czyli 75% to jest rozrywka tak ja sobie przeglądał te filmiki intryguje z nimi i jestem tam po to, żeby się rozrywać, jeżeli widzę coś co co co zaczynamy kierować w stronę, które już nie jest dla mnie rozrywką albo nie jest poznawaniem czegoś nowego oto jak zgłosić ten filmik mogę pominąć mogę przejść do następnej no ale to poczekają, bo tak łatwo z tego z tego zarzutu nie uciekniesz jednak zarzuty są zarzuty wciągania ludzi z króliczej nory czy też bardzo niebezpieczne alejki owej gigantycznej krytyki, jaką jest TikTok one pochodzą nie tylko dziennikarzy, którzy testowali na butach, ale też od samych użytkowników czy też ludzi silników na samym TikToku, które przywołuje łatwiej działa takich kwestii mody takich zeznań osób doświadczyły tego jest mnóstwo nasze testery KTS jest osobą, która doświadczała tego efektu i teraz jest co my Panoptykon badamy od dawna na innych platformach, więc nie jest absolutnie zarzut mówi z przykrością specyficzny także na publikację to jest raczej zarzut w ogóle pod adresem wstępne komercyjnych tego nie działają, czyli jeśli coś angażować wszelką cenę i oto za chwilę się pytam czy taki na TikToku to cena może być wysoka psychologiczny, czyli to jak klika to jest jasne, ale to czy ja klikam w treści jak mnie samej toksyczne niebezpieczne kłócące mnie narażającym na szkodę psychiczną czy nawet fizyczne tak jak pewne wyzwania niebezpieczne, których jednak trochę jak to było można jest to do pewnego stopnia jest moja aktywność, ale pewnego stopnia jest to też odpowiedzialność tego algorytmu, który mi to właśnie podsuwa i to zjawisko no narażania ludzi wrażliwych na to wada, bo takich, którzy podadzą no SO podatność wychwytywać tych podatności wręcz spotkałam się to kolejny Gdańska taki bogaty reportaż na ten temat, w którym pojawia się mocna teza, że algorytm oka jest bardzo dobry w wykrywaniu ukrytych pragnień ludzi łącznie z tymi, których sami sobie nie uświadamiali np. orientację seksualną, którą wybieraj co z tym robimy wznawiamy co w zasadzie nic się dzieje skoro ludzie chcą tak klikają czy jednak firma widzi w tym pewne ryzyka społeczne i niejako odpowiada w jasny jest także, ale chcemy, żeby nasza Platforma była angażująca rozrywkowa bo, bo to w tych dochodzi, ale to idzie w parze z tym silnym przywiązaniem do bezpieczeństwa tak, czyli z 1 strony 2 oto, żeby te treści rozrywkowe interesujące dla użytkowników, ale z drugiej strony cała infrastruktura bezpieczeństwa, o którą się opieramy tu poruszać parę takich aspektów, które są związane z z tym bezpieczeństwem TikToka pieczę mogę powiedzieć jak wygląda, kiedy my projektujemy tam całą strukturę bezpieczeństwa, w którym teraz tak wszystko zaczyna się od zasad społeczności prawda, czyli takiego kamienia milowego takiej konstytucji Platformy, gdzie są określone wszystkie rzeczy, które można robić, który może ta fascynująca lektura, bo tam jest wszystko wygląda świeci tak nowoczesny świat teraz kolejnym punktem jest samo projektowanie Platformy już wiemy, czego nie wolno, bo to jest bardzo ciekawe nie wolno np. zachęcać do działań, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń śmierć lub samookaleczenia, czyli wszystkie te cele będzie tak zdecydowane powinny wynikać z Platformy nie należy nie wolno rozpowszechniać informacji również nawołujących do nienawiści uprzedzeń albo wprowadzę wprowadzających w błąd, czyli wszystkie rozumy około covid owa koło wojenne dezinformacje, które też są wyłapywane jako duży problem z platformą treści, które zastraszał zastraszają lub nękają innych badaczy te wszystkie, które mogą dawać rodzice, gdzie są tam dzieci np. potem jest Case no oby nie samobójstwa czy innego ludzkiego dramatu nawet jeśli obsceniczne pornograficzne nienawistne powinny znikać z Platformy i treści o charakterze teorii spiskowych np. taki, który przeciął ogólnie przyjętym przekonaniom albo co jeszcze ciekawe potencjalnie władzę w błąd, a dotyczą bieżących wydarzeń co, do których nadal nie ma pełnych informacji w bardzo wysoka poprzeczka mają być rekomendowane w czy to się sprawdza tak znaczy od samego początku jak projektowany był system bezpieczeństwa TikToku to to projektowane zmyślą, że chcemy stawiać sobie poprzeczkę wyżej to jest z 1 strony szansa TikToka z drugiej strony taka wypadkowa czasu prawda, czyli jak te wszystkie wielkie poprzednie ambitnych zaczęły myśleć o bezpieczeństwie to najpierw myślała, że się przez 10 lat ani o bezpieczeństwie u nas to się zaczął na odwrót ten zespół 1 rzeczywiście liczebnie jest teraz jeden z ciastem jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo zaufanie zaufanie bezpieczeństwo Platformy tak jest rzeczywiście liczebnie największy i rzeczywiście to się sprawdza choćby, zostawiając wyżej poprzeczkę razem z tymi kolejnymi elementami systemu bezpieczeństwa Platforma się sprawdza bowiem poza zasadami społeczeństwa idą kolejne elementem takie jak np. moderacja właśnie, która wynika z tych zasad ludzka natura ludzka federacja tak jest te zespoły zbudowane geograficzne, czyli tak, żeby te zespoły zawsze mówił w lokalnych językach np. tak dziś to się wydaje oczywiste, ale no wierzcie mi to niebyły takie oczywiste jeszcze jeszcze wcześniej kolejna rzecz to są same te mechanizmy bezpieczeństwa wbudowane w Platformę rekord tak algorytm i też w eks pieniędzy użytkownika, czyli w zależności od tego w jakim wieku jest też to poszczególne elementy aplikacja są dla ciebie dostępne lub Lubnie i tu mówimy o tych grupach wiekowych, które są tak właśnie powiedziała najbardziej wrażliwe, czyli trzynastego roku życia kiedy, jakby możliwe jest założenie konta na jakiekolwiek Platformy społecznościowej rozumie co dla nich jest inaczej jest tutaj np. widzieć nikt też to co odróżnia TikToka od innych platform jest to, że my rozumiemy wpływ, jaki mamy na naszych użytkowników i musimy odpowiadać tutaj np. to bezpieczeństwo jest zaprojektowane w ten sposób, że rozumiemy różnicę, jaka jest pomiędzy młodymi osobami co znaczy nie można wrzucić do 1 worka ludzi od trzynastego roku życia do zresztą osiemnastego i dalej musimy podzielić się u nas jest także osoby będzie trzynastym piętnastym rokiem życia mają na inne ustawienia i pomiędzy piętnastym siedemnastym tych różnic jest naprawdę bardzo dużo i wiesz mógłbym tutaj enumeratywnie wymienia wyciągnąć listę natomiast takich najciekawszych na to nocna przykład to oczywiście ich konta wszystkie są default ową ustawiane na prywatne osoby pomiędzy trzynastym piętno takie różnice pomiędzy tym co wiem, że 131517 żeby, żeby pokazać np. osoba trzynastego piętnastego roku życia nie mogą dostawać jakichkolwiek ruchomości, a osoby od piętnastego do siedemnastego roku życia mają wybór czym nie będą dostawać wiadomości czy będą dostawać nowości tylko swoich znajomych, a jeśli chodzi o to co co już zahaczamy o rozmowie, czyli potencjał algorytmu też ściąganiu takie młode osoby tu zgadzamy podatni szczególnie w tym wieku na takiej dramy np. rozstałam się albo czuje się samotny albo nie rozumie świata, w którym żyje jest kryzys klimatyczny są jest wojna i wchodzę właśnie taki kanał wąski kanał, który mam tego coraz więcej mu świat jeszcze bardziej przygasa aż morze do momentu jego żony i psychicznego czy to byłoby również coś co uwzględnia Ciach winny sposób para młodych ludzi jak na to mam dla ciebie 2 przykłady także do szesnastego roku życia czyli jakby treści pochodzące od osób poniżej szesnastego roku życia nie są rzucane for Youth, czyli dla ciebie, a druga rzecz to Live na TikToku były dopuszczone dla osób od szesnastego roku życia, a to się ostatnio zmieniło teraz dopuszczalne dopuszczalne od osiemnastego roku życia, czyli jeszcze takie najbardziej angażujące formaty, czyli otwieram TikToka mam to strony dla ciebie ten fory fit tam nie znajdę tych treści swoich rówieśniczek np. nie są dla mnie rekomendowane do trzynastego do szesnastego roku życia albo Life ów, gdzie właśnie ktoś może dzielić się tego typu treściami, bo to się dzieje dopiero dla osób powyżej osiemnastego roku życia wobec zmierza Life jest trudny do moderacji no właśnie, ale mówisz o moderacji przytoczyłam bardzo ambitną to tego w ogóle nie temu nie przeczy też nie zaprzeczam mi, bo nie mam do tego mechanizm legitymacji, żeby mówić że, że nie staracie się jako Platforma tego sektora ściągnąć, ale czytam te różne materiały dziennikarskie przygotowałem się też rozmowy i no nie wygląda to jak sukces jeszcze tak mówi o uczeniu się dopiero co organizacja nie gardzę mówiące się w fakcie Kingiem przeprowadziła swoje badanie na TikToku wyszły im rzeczy poruszające dla tematów, które sobie wyznaczyli do tego badania, gdzie były wszystkie palące teraz ludzi rzeczy inwazja Rosji na Ukrainę w WSA i wybory i strzelaniny w szkołach covid nadal ważne szczególnie, gdy szczepionkowym no w Top 20 w rekomendacjach, które ich testerzy znaleźli było po kilka gigantycznych zasięga ach, treści wprost bez informujący w taki sposób na oczywistą poziomych tanków, czyli jest pani, która gotuje sobie w kuchni słynne lekarską rakowi, który promował Donald Trump jest dziewczyna z Rosji, która mówi, że budżet to te ciała to były tam fajki albo to ukraińscy Ukraińcy podrzucali jak to wyjaśnić, jeżeli mamy system bezpieczeństwa i dlaczego on nie jest szczelny nadal ja też za dużo wyrzuca jak pewna to jest wyzwanie nie ten termin, jakby nikt nie mówi, że w dyskusji dotyczącej bezpieczeństwa federacji kontentu który, choć może postawić kropkę to jest także to jest bardzo żywy organizm tych tak ma 1 000 000 000 użytkowników globalnie ponad 100 000 000 użytkowników w Europie, więc nie jesteśmy w stanie jeszcze dziś powiedzieć, że takie sytuacje nie będą się zdarza natomiast jest też wiele pozytywnych rzeczy, które dzieją się na Platformie też, które są zauważane na zewnątrz, bo np. dzisiaj jest raport komisji europejskiej, która robi takie testy na platformach społecznościowych o tym jak Platformy reagują na chęć pić w ciągu 24 godzin i tamte wyniki spadły w przypadku innych platform gotyk to wzrosły tam 84 chyba na 92% to jest 1 rzecz druga rzecz, jeżeli wymiar informator o dezinformacji wojnie na Ukrainie to co dziwi się o tym przykładzie, który wspomniał, czyli rosyjski użytkownicy boję, bo oni nie mają dostępu do TikToka krok nie funkcjonuje w Rosji 24lutego natomiast jest taka instytucja, która nazywa zasługę poprzestawiać to te nazwy, ale chodzi o ratyfikowanie jesienią excellence na to w Rydze bądź mieszczą na Łotwie i oni z kolei przygotowują dla NATO taki raport o tym jak media społecznościowe rokrocznie jak media społecznościowe radzą sobie z dezinformacją tamci to z kolei zaliczył progres z przedostatniego miejsca na drugie w w tej grupie aktor z pierwszych czeka osób, a jeszcze Niewiem chyba też jasne, a propos tych pozytywnych rzeczy znowu nie mówię tego chcę powiedzieć że, żeby temu przecież tylko, żeby pokazać jak dalej jak wyzwania są gigantyczne z kolei Observer robił takie śledztwo śledztwo badanie chyba przez słowo wokół treści zagraniczny inwestor w momencie wybuchu pojawił się taki gigantyczny celebrytek takowy, którego zablokowali iście and tutaj no ale on się on pojawić się nie znikną, bo mnóstwo ludzi odwołuje się do jego treści przywołuje kawałki jego jego klipów i jego świetne mówi oczywiście ręcznie porady dla młodych mężczyzn jak trzymać kobietę krótką i to znowu młodzi mężczyźni Niewiem, bo nie znam szczegółów tego badania czy te konta były profilowane na bardzo młode czy to są już udział 18 plus, ale jednak znowu wyszło to samo, że bardzo szybko ci testerzy dostawali rekomendacje, a więc coś w tym z tym komercyjnym musi być cały czas zaszyte takiego, że bardzo popularne treści na granicy polityki społeczności albo z Rosją łamiące przechodzą przez sito to właśnie to pytanie to jest mechanizm rekomendacji czy to jest kwestia moderacji, bo jak się zastanowić nad tym jak funkcjonuje moderacja w TikTok to jest rzeczywiście także są te zasady społeczności, których trzeba przestrzegać i treści i logistyczne to jest coś co na co nie ma miejsca na Platformie co jest usuwane na bieżąco natomiast w momencie, kiedy pojawiają się filmiki o kimś mówimy o np. nie wiem czy tata tak to tutaj to tutaj już się pojawia dwuznaczność do rozstrzygnięcia przez dużo mądrzejsze głowy niż niż chyba wszyscy w branży o tym kiedy właśnie mówimy o, kiedy kiedy, kiedy leżymy hejt pić, kiedy jeszcze, że my zaginie a kiedy coś tylko cytujemy, kiedy naruszamy zasady społeczności, kiedy nie tak, które z, która osób, które konkretnie rzuca jest fanem wspiera, które krytykują 813 jest mieć taką sytuacją świat Siewierz uderzy pierwszy szczerze przyznam była taka sytuacja na TikToku, kiedy usunęliśmy filmik z wykładem prof. Jerzego Bralczyka, który użył słowa, które jest uznawane jako słowo obelżywe natomiast zrobił to oczywiście w formie cytatu i teraz my ten film zablokowaliśmy potem, o czym go odblokowali ćmy w taki sposób rzeczywiście przeszło to jeszcze raz na 6 do moderacji uznaliśmy, że nie to jest cytat, że jakby to powinno zostać na Platformie ale, ale w pierwszym momencie tej moderacji algorytm uznał że, że tego nie powinno być na Platformie dlatego o tym już mówiliśmy, że ten owe bloki, czyli na darowanie jest gdzieś wpisane w politykę bezpieczeństwa szczerze mówiąc ja też mam z tym mniejszy problem, chociaż to jest proces w polityce, o której powiedziałem na początku, że nie jest celem TikToka tworzenie form politycznej słyszę to jednocześnie sporo ludzi po prostu szuka tam tego typu zresztą jak na Instagramie ludzie szukają fragmentów newsów co mnie nie przestaje zadziwiać, ale tak jest to jest rzeczywiście, w której żyjemy w tym kontekście takich o bloki kluczowych tematów politycznych może się społecznie mścić, ale wracając do moderacji tej kluczowej, czyli wyłapywania rzeczy naprawdę toksycznych niebezpiecznych niezgodnych z polityką społeczności kontraktem którym, które mówiły, które cytowałam czy to nie jest jednak w swoim pokoju czytamy w pokoju jest niedofinansowanie, które dla każdej Platformy tego rozmiaru jest oczywiście ogromnym wyzwaniem szczególnie w językach nie dominujących na świecie szczególnie dla krajów, których jest wiele języków takich jak choćby Kenia mamy relacje z Kani, że skala dezinformacji i treści przemocowych na TikToku Kani jest podobno zatrważająca znowu jest to dlatego miejsca na świecie ważne medium tak sporo ludzi szuka tam takie są dane informacji o bieżącej polityce no i znajduje przedziwne informację sporo mamy też materiał dziennikarski pokazujących dramat moderatorów ja wiem to specyficzna z Platformy, bo wszyscy moderatorzy zajmowanie kontraktowania zazwyczaj przez przecież zewnętrzne firmy dla każdej Platformy, która zawiera treści obrazkowe czy wideo mówią to samo to jest potworna tak jest nikt z nas by jej nie chciał wykonywać, więc złorzeczy siłą rynku praw rynku wykonują ludzie na krawędzi ekonomicznej takiej stabilności, więc to nie są ludzie, którzy mieliby się wsparcia, którzy mogliby pójść do terapeuty po godzinach, którzy Czesi mają po godzinach pracują bardzo ciężko i te zeznania są szokujące one są podobne tak jak podkreślam lekarzy Platformy, więc to nie jest na specyfice zażądać oka, ale to jest zarzut, jeżeli mówisz, a ja słyszę, że Platformy to jest bardzo ważne to co moderatora czy jest pomysł sposób, żeby wzmocnić tych ludzi, żeby nie pracowali po 12 godzin bez możliwości posiada zalety i tak jak zeznają dla dla dziennikarzy, którzy śledzą nie są w stanie wyłapywać rzeczy poza nim z policji stan, czyli poza politykami jednoznacznych osądów tak pod taką presją czasu tak, żeby się wyroby tak to jest wyzwanie dla branży tak jak powiedziałaś to jest bardzo złożony problem, bo jeżeli się nad tym zastanowimy i pomyślimy sobie w liczbach no to zauważymy rzeczywiście tego jest bardzo duża i ktoś te niewdzięczną pracę musi wykonywać rzeczywiście obowiązkiem Platformy odpowiedzialnością Platformy zadbać o tych ludzi i takie mechanizmy też wewnętrznie są tworzone natomiast, jeżeli mówimy o w tej skali tego NATO właśnie zastanówmy się w naszym raporcie o przestrzeganiu zasad społeczności, które publikujemy kwartalnie to można sobie zobaczyć, jaki i o jakiej skali mówimy o liczbę poskładać wszystkie elementy, czyli tak z 1 strony mówimy o tym że, że jednak przenikają treści prawda jakieś takie niepożądane na Platformie z drugiej strony powiem sobie liczbach, czyli 115 filmików usuniętych w kwartale u nas stanowisko 1% całości treści na Platformie 115 filmików to wydać milionowych ruchów chcę się zapewne zawsze jechać przez licznych stopę życia aż 115 000 000 filmików zostaną tylko 1% całości treści planowanej wtedy na TikToka, a z drugiej strony od tej bardzo potrzebnej grupie osób, które ten kontent podaruje tak, czyli mamy tutaj bardzo stare regionalne wyraża mam 1 tekstu to jest 900 filmów na dzień, który musi obejrzeć moderator i to chyba też w tej specjalnej grupy wydają się tam są jeszcze gradację prawda wydaje się normy są niższe dla tych, którzy mierzą się z najgorszymi najtrudniejszymi treściami raz pierwszy też rozwiać te 2USD na godzinę tak 1 to jest wyzwanie i teraz się wydaje na to wyzwanie można odpowiedzieć dwojaki sposób raz, rozwijając struktury bezpieczeństwa i tutaj w grę wchodzą współpracę z organizacjami fakcie księgowymi czy coś co nazywamy incydent Management Ciano czyli gdzie organizacje Engie losowe mogą zgłaszać nam niebezpieczne trendy czy czy treść jest kontent Nc w 2 Rick Consus, który mamy jest tras en Canto bylicy Center, czyli im, czyli coś co umożliwia naszym z tej Holdera np. zajrzenie w mechanizm moderacji kontentu i silnik rekomendacji no to może to jest jakaś forma odpowiedzi na to, żeby ten system bezpieczeństwa platform był zorganizowany wielowątkową i żeby po prostu została struktura bezpieczeństwa Amber to będą jej elementem, a nie kluczowym równie jedynym, jakie dziś stanie się będzie wydane teraz dochodzimy do momentu, które mnie osoby najbardziej stresuje, czyli TikTok, a wielka zmiana chciałabym, żeby była wielka myśl, że potrzeba wielkiej zmiany nowa regulacja europejskiej w zasadzie już obowiązujące formalnie, czyli kodeks usług cyfrowych i kodeks cyfrowego rynku, które myślę oba oba te elementy tej wielkiej regulacji dotkną TikToka jako jedną z największych globalnych firm w tym momencie i elementem tej regulacji, które będzie wobec was firm stosowana od myśli wiosnę przyszłego roku to jest taki pomysł za nią jest wymuszenie odpowiedzialności społecznej tam ona jeszcze nie działa dobrze m.in. parametry bardzo wyśrubowane dla operacji, czyli również takie parametry ludzkie ile osób musi być zatrudniony, żeby sprostać temu zadaniu tu rekruter IT 55 kłopot inne z drugiej strony oceny ryzyka, które będziemy musieli sami firma firmie prowadzić uszczegółowione to po konkretnych elementów usługi świadczonej np. dla samego systemu rekomendacji innego będziecie musieli analizować ryzyko, jakie ów system stwarza dla praw człowieka dyskryminacji dla debaty publicznej itd. tak by tego jest sporo myślę, że dobrze, że jest sporo, bo widzimy, że problemy są czy już dzisiaj w firmie dzieje się procesy, które w tym kierunku zmierzały albo będzie więcej tak w firmie dzieją się procesy, które do tego zmierzamy od dłuższego czasu się przygotowaliśmy do tego jeszcze w tym także z 1 strony powstają przepisy z drugiej mylenie odpowiadamy, ale też wcześniej staramy się projektować system tak, żeby on już na przyszłość był przygotowany np. to o tym mówiliśmy o tym od tych moderatorem mówiących w lokalnych językach w odpowiedniej ilości, więc tak, więc te procesy są gotowe są na miejscu i jak najbardziej otwartymi ramionami witam regulacje mało tego powiedzieć bardzo cieszymy to jest także wieś w firmach technologicznych pracują ludzie z krwi kości to nie jest także haseł najczęściej sytuacja dokładnie zimne, bo dbających tylko łącznie z angażujące treści jest także tam są rodzice, którzy też dbają o bezpieczeństwo własne treści, więc o własnych dzieci jest też także, kiedy przychodzi taka regulacja, która tobie jako pracownikowi firmy technologicznej mówi jak oceniać też czy jak wali budować pewnie czasem sprzeczne interesy jak np. wolność wypowiedzi wolność ekspresja, a wolność od naruszenia swoich dóbr osobistych czy nie być krzywdzonym obrażany prawda, gdzie granica, jakby tym, jakoby w firma technologiczna nie chcesz być tym, który musi ocenę w momencie, kiedy ich nie będziecie chowano mechanizmy zewnętrzne bez formy teraz lekarzowi, więc mówię im więcej tej struktury jest im więcej tych wytycznych ze strony też regulatorów, która jest wynikiem całego procesu legislacyjnego względnie wszystkich torów na wszystkich lewych no dobrze to taki przykład którymi się bardzo podobał wracając do do tego, o czym dziś najwięcej mówiliśmy, czyli system rekomendujący treści słynne, bo skuteczny algorytmem TikToka zrozumiałam z tego co mówią, że skuteczność jego jest miarą skuteczności jest człowiek zostaje angażujące rozrywkowe treści, które powodują, że chce dalej oglądać i przychodzi komisja wojska, które dostaje od oceny ryzyka, który wynika albo audytu oceny ryzyka takie coś też będzie działało, że no niestety angażowanie w taki sposób młodych ludzi jest dla nich niebezpieczne, bo oni powinni mieć np. koniec królowania na dany dzień albo powinni mieć Al Gore, który przedstawia się w pewnej chwili robi odwrotnie, czyli robi tak, żeby mniej angażować załóżmy to był taki konkretny środek naprawczy, który potrafiłby wyobrazić wręcz umysł wyobrazić wielu organizacji społecznych walczących o takie środki w przyszłym roku i co na to to daje taką wytyczną pod groźbą dużej kary czy to jest do zrobienia czy wojna, gdzie jest granica do tego zmierzamy między modelem biznesowym firmy i społeczną specjalnością w jasne jest z komisją europejską na szczęście nie jest tak, że ona nagle przychodzi coś każe to jest jednak instytucja, a z, którą toczy się debata już od lat w tym zakresie w tym temacie tak jak przywołałem te np. badania dotyczące spisu wciągu 24 godzin nic rzeczywiście jest także komisja europejska jest zaangażowana w ten proces i ona zna też wszystko rozwiązanie, które po kolei tworzymy tak jak tu się odwołała do czasu ekranowego tak naprawdę, czyli że jest koniec skorelowania na to my przedstawiliśmy taką propozycję, która wie w aplikacji jest mechanizm zarządzania czasem ekranowym, gdzie możesz sobie ustalić limit czasu dziennego w aplikacji ma też taki paszport, który pokazuje ile jak tego czasu spędzasz jest też mechanizm planowania rodziny, czyli znał dla tych naj wrażliwsze najmłodszych, gdzie rodzic może ustalić np. określony zakres treści, po którym dziecko dziecko młodzieniec od 35 w sensie treści oraz siedzibę poza treść w drodze treści, czyli wyłączyć poszedł po atakach określone rodzaje treści, których rodzic nie chce, żeby tak z 1 strony ograniczamy, ale z drugiej strony nie narusza też prywatności tej młodej osoby w tym żona porusza jakieś tam Rami, jakim obrazie w określonym czasie określonych treściach, ale nie naruszamy też jego prywatności prawda jako jako rodzice i mam wrażenie, że komisja europejska będą z nami w tej dyskusji o okres czasu widzi działań, które podejmujemy też dzielimy się na bieżąco z wynikami tych działań działa co nie, więc raczej nie będzie takie sytuacje, że nagle komisja europejska autor bloga Gosi mówi jak przyjdzie za kierownicę naraz jeśli tak oczywiście będziemy współpracować będziemy starali się do dostosować nasze rozwiązania na aut, gdyby nie przejdzie, ale po pojawiło się oceny ryzyka nowym prawie, żeby mam poczucie, że przez działania sygnalistów czasami jest tak, że spędzamy 5 lat mówią takim problemie ta akurat nie jest tak, bo tak jest to trochę jeszcze za młody, że to jest w pokoju wszyscy mówią wszyscy problem widzą, ale nie ma danych innego wyciekają dane ze środka firm okazuje się, że firma widziała dużo wcześniej osób jest i wtedy są no jest oburzenie jest jest są konsekwencje prawne te osoby, o których mówię, które pojawią się w przyszłym roku już pierwsze mają temu zapobiegać i wierzytelności będzie zależała renoma firmy, jeżeli firma wypuści oceny ryzyka Dent, którą nikt nie uwierzę będzie to dyskusja myślę również w Brukseli, niż kiedy sami powiedzieć jasno co widzieć od środka miast i myślę, że 1 rzecz, którą mamy nową prawie, czyli obowiązek dania każdemu użytkownikowi nie profilowane jego strumienia, która byłaby wydają się w dokładnej kontroli tego jak działa dzisiaj TikTok jest wynikiem refleksji miejscem bardzo ciekawa zerwał z tym duże firmy czy dadzą nam chronologicznej jakieś przepraszam, że w, którego nikt nie będzie mógł sprawdzić czy pójdą tutaj innowacyjnie naprzód powiedział w porządku mamy podatnego młodego użytkownika, który sam szuka innej opcji poczuje się zbyt wciąganie jakąś spiralę emocjonalną klika sobie ten ktoś obcy czy to będzie dobra Wola to moja decyzja, że ja preferuję te nie profilowanych i tam np. wybieram hasztagu, bo wybieram po jakimś innym kluczu, który firma eksportuje czy ten kierunek jeszcze mieści się w modelu działania TikToka czy to już byłoby targały nią tak, ale tak np. eksperymentowali my ich sieć mnie, jakim jest teraz etapie, ale skoro my byliśmy mocno reset Button, czyli takim przyciskiem ustawienia, które po prostu recytuje w mechanizm działania algorytmu, więc to, o czym mówić jasno to jest na naszym radarze i się do tego w jaki sposób staramy odnieść znowu trochę wychodząc z tego założenia, które powiedziałem wcześniej, czyli widząc, jakie regulacje, jakie trendy są to staramy się też by w ramach naszej Platformy odpowiadać myślę, że ten reset reset Button z takim jest takim dobrym przykładem co chyba w tym momencie powinno zapytać na czym zarabia tik tak skoro ten model biznesowy jest tak pojemny TikTok zarabia przede wszystkim na reklamach i rzeczywiście jest tak, że nam zależy na tym, żeby te treści były jakościowe, bo mówiąc najprościej nikt nie będzie zarabiał pieniędzy na użytkownikach, którzy nie czują się dobrze treściami, które tam widzą, które wprowadzają ich zły stan psychiczny, a reklamodawcy nie będą chcieli takiej wtedy takiej Platformie proponować użytkownikom swoich treści to ostatnia rzecz już nie żywo zawodowo interesuje, które kiedyś wspomniałeś w najnowszym spotkaniu możliwość udostępniania danych badaczom niezależne organizacje społeczne, które mogłyby właśnie ci sprawdzić na ile każda z dużych firm, bo to nie jest targetu zwane zarzut, że ktoś robi się gorzej ktoś lepiej zrobiła to on nawet porządnie i też trochę o to, żeby dziennikarze nie musieli sami swoimi butami tak siedzieć klikać i eksperymentować, ale mogli zobaczyć dużo statystyki realne liczby z Platformy czy tego typu mechanizm udostępniania danych nie zupełnie publiczne każdemu do zabawy, ale ludziom, którzy mają wiedzę potrafią je analizować już pojawi się albo pojawi się tak 17listopada dokładnie ogłosiliśmy to, że oferujemy nasze API z grupą na początek researcher ów przedstawicieli akademickich i przedstawicieli społeczeństw obywatelskich ani będą mieli dostęp do tego, żeby badać treści na TikToku oraz A2 moderacja i ten silnik rekomendacji inne to jest na początek taka grupa ograniczona ze względu na to, żeby zobaczyć, kto jak działa jak to wychodzi jak będziemy mieć z tego wyniki ja uważam, że to jest dobre te potrzebnej to też chyba, w którym momencie może być wymogiem właśnie tam przepisów regulacyjnych natomiast pamiętajmy, że w tym też wiążą się ryzyka, bo wszyscy wiemy, czego zaczął się kryzys KMŻ analityka prawda, więc to też trzeba umieć robić w odpowiedni sposób wykonaliśmy ten pierwszy krok zobaczymy tu znaczenie będą objęci klauzulami poufności będą mogli powiedzieć na zewnątrz co znaleźli myślę, że tak w na dobrze dobrze dziękuję za rozmowę dużo dowiedziałam się myślę, że słuchający nas też uchyliliśmy mam nadzieję wam słuchającym oczywistej Platformę rzeczywiście innowacyjnej zupełnie inne niż poprzednie musimy się przyglądać cieszę się, że możemy rozmawiać z ludźmi ze środka firmy i też cieszy się na zmiany, o których mówiliśmy wynikające z liczbą serwis za ćwiczą walkę z aktorami dla nas ponadto konie ten kolejny rok będzie bardzo ciekawe, więc myślę, że będą okazją by wracać do rozmowy tak jest bardzo dziękuję też dziękuję za utrzymanie nas blisko ziemi, żebyśmy wytrwali, bo to jest wszystkich branż technologicznej proszę zawsze osobą moim gościem był jako Olek z TikToka mówiła do was Katarzyna Szymielewicz kończymy już podcastu Panoptykon 40 z usług korzystać z technologii by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi ona informacji podcast tokfm PL fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA