REKLAMA

Jutronauci: Dlaczego przyszłość bez reklamy telewizyjnej nie wypaliła?

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2022-12-02 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
19:45 min.
Udostępnij:

132. odcinek podcastu w programie "Jutronauci". Rozkwit seriali telewizyjnych i eksplozja streamingu obiecały lepsze jutro. Reklamy zaczęły znikać z ekranów naszych telewizorów, a wraz z nimi również sprinty do łazienek podczas bloków reklamowych. Zaczął się binge-watching, czyli kompulsywne oglądanie kilku albo kilkunastu odcinków z rzędu. I nagle największe serwisy streamingowe wprowadzają tańsze abonamenty z reklamami. A amerykańskie domy podbija bezpłatny streaming z reklamami, czyli w istocie stara dobra telewizja, tylko nadawana online. Z ramówką, do której widz musi się dopasować. Z czego wynika wielki powrót reklamy telewizyjnej i na jaką przyszłość trzeba się szykować? Vadim Makarenko z firmy Statista rozmawia o tym z Szymonem Lipińskim, dyrektorem strategii i danych w domu mediowym Wavemaker. Rozwiń »
Więcej tekstów i rozmów o przyszłości znajdziesz w najnowszej edycji programu "Jutronauci": https://wyborcza.pl/jutronauci Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk międzynarodowy inwestor twórca InCredibles programu mentoringowego dla młodych przedsiębiorców to jest ósma 10 podcast gazety wybory rozmawiamy o tym dlaczego streaming coraz bardziej upodabnia się do tradycyjnej telewizji ze wszystkimi wadami czy oglądając ulubiony serial w serwisach streamingowych będziemy czekali z wejściem do łazienki na przerwę reklamową i co mają dla nas serwisy streamingowe ósma 10 podcast gazety Rozwiń » wyborczej w dzień dobry tu podcast trąci przy mikrofonie Vadim Makarenko dyrektor badań sektorów cyfrowych firmy Statista po latach przekonywania nas do płacenia abonamentu podkreślenia wygody tego rozwiązania serwisy streamingowe nieoczekiwanie zaczęły wprowadzać reklamy do ich oglądania ma zachęcić niższa cena abonamentu co nie jest bez znaczenia, kiedy gospodarka ma się coraz gorzej, ale to nie wszystko szybko rosnącym sektorem streamingu jest tzw. fast, czyli free, a politycy, z którymi bezpłatny streaming z reklamami, a tu de facto stara dobra telewizja tylko nadawana online i nie mamy wpływu na to co oglądamy jak oglądamy musimy się dopasować do ramówki brzmi znajomo to na co jeszcze mamy się przygotować o tym dziś rozmawiamy z naszym gościem Szymonem Lipińskim dyrektorem strategii wykorzystania danych w domu mediowym Wavemaker dzień dobry część dni dzień dobry państwu no to zaczniemy od tego jaki nastrój wywołuje ta cała zmiana zacierać ręce to przecież w końcu to można porównać chyba do wprowadzenia narzędzi reklamowych Googlea w internecie nie wiem czy porównywany do Google, ale faktycznie to jest duża zmiana to będzie właściwie duże wydarzenia te wszystkie zmiany treści do rynku streamingowym tak czekamy z wypiekami tak zaciera ręce nie tylko jak szeroka branża agencji reklamowych, ale też nasi klienci pytają oto my mówimy, że tak za chwilę się dzieję do zmiany zaczęły się dzieją się naszych oczach oczywiście są inicjowane bardziej gdzieś na większych rynkach zachodnich rynkach, ale za chwilę też będą tutaj widać w Polsce mówiąc dzieją się faktycznie w tym momencie to już zaczyna się dziać m.in. za oceanem normy tutaj tutaj nóżkami, żeby już za parę miesięcy faktycznie też takie możliwości mieć dychy ja rozumiem, że ta radość wynika z tego, że wasi klienci, czyli duże marki zyskają dostęp do audytorium ów, których wcześniej mogą tylko pomarzyć prawda czyni świat młodzieży do kogo jeszcze jak jest demografia w ogóle takiego streamingu w Polsce klienta streamingu z 1 strony ważna kwestia dobre pytanie i faktycznie częściowo myślę, że odpowiedź twierdzącą, bo tak w serwisach streamingowych takich no największy Netflix jest duża nadreprezentacja młodzieży i w tej młodszej młodzieży tak, bo badania internetu oferowane przez np. miasta zaczynają się siódmego roku życia i ciasto te dane wskazują, że tam już od tego siódmego roku życia jest masa oglądających, więc tak jest faktycznie dotarcie do tych młodszych grup, które dużo słabiej oglądają telewizję klasyczną telewizję linearną, ale nie tylko, bo tak jak byśmy spojrzeli na taki profil demograficzny platform streamingowych, czyli np. właśnie Netflixa to to nie jest tylko tak, że to jest młodzież z wielkich miast z najbardziej zamożnych rodzin tu myślę, że mogę ciężko zaskoczyć my też państwa też, bo jest też bardzo dużo osób oglądających np. ze wsi to jest coś co mnie ostatnio zaskoczyło i jest właśnie skupujące, więc twierdzą co tak młodzi, ale nie tylko, więc myślę, że ten profil demograficzny tych streamingu jest jest bardzo szeroki taki de facto podobne do taki profil użytkownika internetu w Polsce, czyli 10% populacji, a z tą wsią czy mogę prosić o jakąś kwanty fika tego problemu ile to jest procent mieszkańców czytam widzów przepraszam tak nie chciałbym, żebyśmy teraz odnosi jego całego rynku streamingowego w Polsce, bo nie mam takiej cyfry natomiast kiedy analizowałem profil Netflixa to wg danych Gemiusa, które raportują, że miesięcznie tam jest 1,51 000 000 osób, które Netflix oglądają średnio godzina to ponad 40% ponad 40% ludzi pochodzi wg mnie z terenów wiejskich więc, jakby uważam, że to bardzo silna nadreprezentacja w bardzo ciekawe, a w ogóle jak oceniacie potencjał streamingu reklamowego w Polsce, bo zawsze nam się wydawało w mediach ludziom mediów jak wszyscy poza jeszcze się wciąż tożsamym, że wreszcie cyfrowej ulubioną ceną naszego polskiego klienta to jest 0zł, czyli możemy się spodziewać jakiegoś po prostu wybuchu reklamowego streamingu w Polsce tak oczywiście, że internet troszkę nas przyzwyczaił do tego, że treści są za darmo za 0zł, a jeszcze umówmy się Polacy potrafią kombinować, więc generalnie na potęgę po instalowali sobie bloki chyba byliśmy społeczeństwem, który ma największy odsetek od bloków zainstalowanych, więc z 1 strony tak, ale z drugiej strony myślę, że też dostarczyciele treści tak powiem wychowali nas tak kształcili taką kulturę my za treści tzw. treści premium, czyli te lepsze jesteśmy skłonni płacić i myślę, że jak też wyniki np. z Netflixa chociażby, który szacuje się takich danych nie ma, ale szacuje się, że abonament Netflixa ma 2,51 000 000 Polaków i to jest moim zdaniem wielka cyfra biorąc pod uwagę, że Netflix na naszym rynku jest około o 6 lat, więc tak Polacy no trochę zmienili zdanie trochę dali się wychować zaczęli płacić za treści tak, czyli to jest przykład Netfliksa ale jakby tych abonamentów w Polsce szacuje się, że jest my jako Wavemaker GroupM szacujemy, że wysoko 5 000 000 sprzedanych abonamentów w Polsce, więc jeżeli weźmiemy pod uwagę, że gospodarka nowych mamy 15 000 000 to, jeżeli jednym z 3 gospodarzy umowy taki abonament jest wykupione no to uważam, że możemy pokusić się stwierdzenie, że Polacy płacą za treści takie szyby to co powiedzieć na początku, że wszystko za darmo raczej już odchodzi do przeszłych czasów no właśnie ten reklamowy streaming nie będzie darmowy niestety prawda będzie tańszy abonament jest też darmowy reklamowy streaming gdzieś ten fakt, którego później przejdziemy Aneta abonamenty, które teraz chodzą w tych takich uznanych dużych Markach streamingowych to waszym zdaniem, o ile mogą powiększyć rynek to znaczy ilu Polaków może, jakby nowych zupełnie takich konsumentów streamingu może przybyć chcą znowu bardzo dobre pytanie bardzo trudno odpowiedzieć jednoznacznie pospolitej nachodzą na siebie 2 rzeczy, czyli 1 rzecz jest taka, że ten rynek streamingowy w Polsce jeszcze nie jest nasycony tak jak pod setek ludzi gospodarstwo, które wykupują ze strumieni po prostu rośnie i jakby pytanie ile wzrośnie dodatkowo przez to, że reklamy to brzydko tną wejdą nie jestem w stanie decydować takiej cyfry natomiast pamiętajmy o trochę innej rzeczy każde obniżenie abonamentu robi robotę, bo w Polsce stringi są relatywnie drogę tak jak myślisz mieliśmy jakiś czas temu, że na rynkach zachodnich ludzie często kupowali sobie abonament Netflixa czy Disney czy jakikolwiek inny i w ogóle zapominali o tym, aby momencie będą kilkukrotnie tańszy versus scena telewizji kablowej w Polsce jednak ten poziom abonamentów relacji do szkody nie cenę kablówki i zupełnie inny jest porównywalne więcej to jednak jest wciąż takie dobro, które by pokusić się nazwać trochę luksusowym, więc jeżeli to będzie tańsze to generalnie faktycznie otworzy się tam innego próg wejścia będzie niżej, więc całkiem sporo osób może jak taki podział dodatkowo instrumentalnie szybciej ten abonament sobie kupić, więc wydaje mi się szczerze powiedziawszy to wprowadzenie reklam to ja bym nazwał ujmuje dla wszystkich, czyli generalnie dla tego jest dostarczyciela treści tak będziemy więcej klientów i też samych klientów, którzy świadomie mogą podjąć decyzję, że po prostu mają tani, ale mogą mieć coś np. na co wcześniej albo nie było ich stać albo generalnie nie podjęliby takiej decyzji to jednak było tak drogi, więc wydaje się, że to jest świetny ruch też właśnie dla po prostu dla użytkowników dla osób, które chcą taką Platformę miecze oglądać treści czy taki świetny ja się zastanawiam się przenieść się na chwilę na kanapę do naszych salonów i to myśmy o tym naszym lepszym jutrze reklamami ile tych reklam może być naszym stanie czy uważa, że wrócą stare dobre biegi do łazienki w przerwach reklamowych myślę, że jest taka szansa tylko pamiętajmy o trochę innej rzeczy tych reklam będzie tyle na ile my pozwolimy może troszkę tutaj daje nam jako widzą użytkownikom tej Platformy dużo takiej sprawczości, ale tak po prostu jest najmniej sprawę z faktu, że taka Platforma streamingowa dostarczyciele treści wideo do mam bardzo dużą narzędzi mierzących analizujących nasze zachowanie czyli, jeżeli taki Netflix będzie widział, że ludzie odchodzą bloku reklamowym to też szybciej wychwyci właśnie ten trend, że tych reklam po prostu już jest dużo coś z tym trzeba zrobić, żeby utrzymać uwagę widza w czy to nie jest zbyt idealistyczny to co powiedziałem przed chwilą, że będzie ich tyle ile pozwolimy w telewizji też tak nie miało być kiedyś broń Boże idealistyczne to jest moim zdaniem czysty biznes i kalkulacja, bo jeżeli ludzie odchodzą od bloku reklamowego to po prostu dostarczyciele treści to Platforma oczywiście nie zarabia, bo model rozliczeń reklamowych są takie, że nie płaci się za blok, którego nikt nie ogląda i podobnie w telewizji tradycyjnej i podobnie jest o świecie reklamy cyfrowej, więc by nie mogą sobie pozwolić idealistycznie, ale po prostu pragmatycznie biznesowo na dobrze to co mogą zrobić serwisy streamingowe, żeby się upewnić, że ten widz, czyli my te reklamy oglądane to znaczy co będzie się dzięki baner nagle na ekranie Hej, jesteś tam jeszcze albo jeśli jesteś wciśnie guzik śmiejemy się bardzo możliwe, że tak właśnie będzie wyglądać będzie trzeba potwierdzić obecność czy też kliknąć także bez przejść dalej absolutnie nie zdziwiłbym się, gdy właśnie tego typu narzędzia często bardzo kreatywnie wymyślonej stosowane, że po prostu się pojawiał tak absolutnie nie mówiąc komisja ze staram się 4 widz będzie taki szczęśliwy jak ktoś będzie nieustająco pyta uczony ogląda reklamy trzeba będzie jeszcze potwierdzić nie o to bym wrócił do mojej wypowiedzi Świętemu, jeżeli widz zacznie się denerwować będzie ryzyko, że zrezygnuje z tej Platformy, toteż nie myślę, że nikt nie może sobie pozwolić w obecnym świecie na irytację widzów użytkowników i sprawienie, że oni zaczną odchodzić nie te Platformy dostarczycieli treści oni po prostu walczą o użytkowników i ich uwagę ich czas kontaktu, więc nikt nie może pozwolić ta ratowania naszych sojuszników i mam takie odrobinę szersze pytanie pamiętam jeszcze czasy, w których istniał taki wskaźnik irytacji reklamą, który prowadziła pewna duża agencja mediowa bezgłośnie Fear wskaźnik irytacji reklamą i ten wskaźnik nieustająco rósł, aby to w czasach jeszcze przed tymi GI teraz czuje się trochę tak byśmy wracali do starych dobrych czasów to znaczy, kiedy wszystkie odcinki serialu serwisy streamingowe wykładałem naraz co wywoływało tzw. bin Working Tax, czyli takie kompulsywne oglądanie teraz coraz częściej udostępniają tydzień po tygodniu, czyli to odchodzi powoli mogą w przyszłości czynami coraz częściej mamy udostępniane stopniowo odcinki do tego teraz chodzą reklamy i teraz moje szersze pytanie jest takie, dlaczego się właściwie dzieje, że usługa, która kiedyś dawała nam widzą spore poczucie kontroli zamieni się coś co wydawałoby się jest coraz mniej kontrolowali prawda taka pełna stuprocentowa kontrola odchodzi do przyszłość myślę, że to jest masa splot różnych czynników trendów, które weszły 3 największe, ale budowane większe w świecie szkód skomplikować, bo z 1 strony jest coś takiego, że faktycznie jakiś czas temu mówiło, że właśnie to cała konsumpcja treści wideo właśnie idzie tą stronę tak jak to, chociaż pełną kontrolę użytkownika o tym się okazało, że może nie wszyscy chcą cały czas kontrolować i podejmować decyzje tak, a musi podjąć decyzję co obejrzeć tak nigdy sobie tego nie podejmuje, a czasami ludzie mimo wszystko to jest ochronią lubią, kiedy decyzje są podejmowane za nich, kiedy nie muszą oni, żeby tego robić wkładać w to swojej uwagi czasu energii energii dziękuję to chyba było to słowo nawet pojawił się słuchaj takie słowo akronim swobodę firm w ten obszar tak czy na pewno wybrałem teraz coś najlepszego na daną chwilę dlatego powiedziałem, że tutaj dużo się dzieje to jest właśnie ta perspektywa użytkownika, że możemy też powiedzieć, że ludzie zostali też wychowanie przez telewizję, nawet jeżeli na nią przy, czyli to jednak gdzieś te nawyki telewizyjne zostają mogą de facto do nas wracać tu z perspektywy użytkownika też perspektywa dostarczycieli treści też jest taka, że takie szczenię serialu w 1 momencie może nie do końca się opłacać, bo ktoś obejrzy np. nie wszystkie odcinki Wiedźmina w 2 dni potem co jak jak zadowolić może nie daj Boże właśnie skasować subskrypcję, a więc tutaj dużo rzeczy się się na lata plus właśnie tak jak czuliśmy się same trendy na rynku się ja mam takie wrażenia, że te pisma treści wideo z każdej strony ktoś coś próbuje także jak tradycyjni nadawcy przechodzą właśnie do streamingu w takich albo inny tak Platformy streamingowe stąd się troszkę upodobnić do generalnie tradycyjnych nadawców takie Platformy, które przyzwyczaiły do krótkich treści tak jak TikTok nagle odwracają się i zaczynają się uśmiechać do długich treści wideo, więc są tutaj dzieje tak jakby to idzie w każdą możliwą stronę i wszyscy próbują chyba wszystkich możliwych rzeczy, więc jak jest tutaj taki spore zamieszanie na tym rynku treści wideo i tak jak powiedziałeś dużą z takich rzeczy, które po prostu wracają tak dużo takich rzeczy, które byliśmy przyzwyczajeni jakiś czas temu musieliśmy żonę przechodzą do lamusa takimi albo innymi formami po prostu wracają, więc dzieje się naprawdę na rynku wideo bardzo sporu i swoistej ja się cieszę, bo zawsze coś ciekawego zawsze więcej opcji to obniżenia no dobrze skoro mowa w tej mnogości opcji możliwości eksperymentach różnego rodzaju chciałem jeszcze zapytać o ten tzw. FASD, czyli ten bezpłatny streaming telewizyjny ta usługa wygląda de facto jak zwykła liniowa telewizja poprzetykane reklamami leci program lecą reklamy jeśli chcemy coś obejrzeć musimy się dopasować do ramówki włączyć streaming określonej godzinie tylko nie w telewizorze w internecie może być oczywiście w telewizorze prawda w tym znaczeniu, że ekran jest drugorzędny to i tak jest sygnał online i to trochę tak, jakbyśmy weszli na stronę już polskiego nadawcy byśmy uniknęli przycisk oglądaj na żywo albo teraz też tak na stronie internetowej stacji i klientów usługi akurat w USA szybko przybywa, a więc coraz więcej pieniędzy na tę usługę przeznaczeniu reklamodawcy, czyli z tym faktem to jest trochę tak jak będą nas przeżyte kiedyś dano głos platformami cyfrowymi pamiętasz tak im troszkę tak jest, bo to nie jest tak, że historia się powtarza, ale faktycznie jest bardzo zbliżona i w co dużo mówić o nią podobna sytuacja, że nie 100% powód do przyszłości, ale jakieś analogie nasuwają się jak najbardziej są one uprawnione to może też wróci wskaźnik irytacji reklamą ja myślę, że jak najbardziej tylko z tym wskaźnikiem moim zdaniem jest taka ciekawa historia mówiąc wprost ludzie co innego mówią co innego myślą o sobie, a potem co innego robią, bo ja też z wszelkich badań widzę, że reklamy irytują nie działają na mnie broń Boże nigdy nie kupiłem pod wpływem reklamy i o co w ogóle chodzi Otóż okazuje się, że ci ludzie faktycznie oglądają telekomy i kupują produkty i też nawet mierzymy przy ilu czasami przy ilu kontaktach z reklamą ten faktycznie wskaźnik inflacji się pojawia i jeżeli mówimy reklamy np. to jest można spokojnie obejrzeć 20× w ciągu miesiąca są reklamy i ona jeszcze nas irytuje tak realnie, albowiem zupełnie co innego, więc jak najbardziej wskaźnik irytacji reklamą wróci, ale to, że reklama działa w nas nie będą podświadomie to też moim zdaniem się nie zmieni, więc jak najbardziej tak Trybunat nie chciała podważyć natomiast zapytać coś innego co takie serwisy streamingowe oraz wiedzą rozumiem, że wyszukiwarki internetowe wiedzą oraz bardzo dużo rozumiem, że sieci społecznościowe wiedzą o nas mnóstwo rzecz rozumiem, że sklepy, które nam coś sprzedają mają całą historię naszych zakupów marki, które kupujemy wiedzą u nas naprawdę skrajnie duże czasem niepokojąco duży to teraz pytanie co taki tymi komisję wprowadza reklamy bardzo szeroka skala tego co potencjalnie może wiedzieć, bo odpowiedzi takiej, że bardzo niewiele, bo tylko pewną sprawę wie, jakie są nasze preferencje, jeżeli chodzi o oglądanie treści tak, kiedy oglądamy co jak często czy kilka razy to samo czy młodzi są seriale kryminalne czy generalnie filmy akcji od takiej podstawy ale, toteż troszkę od nas zależy na ile my pozwolimy takim serwisowi ona się dowiedzieć, bo z was zupełnie inna sytuacja jest taka, kiedy mamy taką aplikację zainstalowaną np. tylko na telewizorze, a trudno, kiedy już też używamy jej np. w naszym komputerze i trochę jeszcze inaczej, kiedy instalujemy ją sobie na telefonie potencjalnie, kiedy mamy tych wszystkich urządzeniach i serwis zapytał zgody, a my wyrazimy to może widzieć już znacznie więcej, czyli np. ból może wiedzieć też, gdzie jak często fizycznie się poruszamy, więc tak jak powiedziałem od bardzo ograniczone, więc aż do takiej wizji świata z raportu mniejszości na koniec tylko chciał doprecyzować słuchałem uważnie powiedział potencjalnie może na świecie, czyli rozumiem, że też serwisy streamingowe mają w dalszym ciągu ogromną pracę do wykonania i trochę też od nas zależy na ile my odsłonimy zgadza się zdecydowanie zgadza się dużo od nas zależy i tak jak powiedziałem dużo potencjalnie bardzo duże nawet pracy po stronie takiego serwisu streamingowego no takie mamy to jutro państwa moim gościem był Szymon Lipiński z domu mediowego Wavemaker, a ja nazywam Vadim Makarenko dziękuję i usłyszenia dziękuję pani do usłyszenia gazety wyborczej partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk międzynarodowy inwestor twórca im kredę, bo z programu mentoringowego dla młodych przedsiębiorców Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA