REKLAMA

Sztuczna inteligencja nie taka straszna jak ją malują? Poznajemy sekrety AI

Gościnnie: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2022-12-02 15:50
Czas trwania:
18:44 min.
Udostępnij:

Książki i filmy zniekształciły obraz sztucznej inteligencji. Wydaje nam się, że chodzi o jeden wielki program, który potrafi panować nad urządzeniami elektronicznymi. Tymczasem są to zupełnie różne programy, które wcale nie muszą okazać się złowrogie, a stykamy się z nimi codziennie. Anna J. Dudek zaprosiła do rozmowy Macieja Wojnickiego, programistę, twórcę LOFI Robot. Teraz szansę zgłębienia sekretów AI będą mieli nauczyciele, ponieważ Fundacja Orange stworzyła bezpłatny kurs "Burza Mózgów". Zapraszamy do wysłuchania podcastu nie tylko pedagogów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwo nad tak wysokie obcasy tam w kolejnym odcinku naszego podcastu tym razem poświęcone sztucznej inteligencji, a o tym co to oznacza tak naprawdę czy jest czego bać, jakie to zjawisko niesie ze sobą korzyści niebezpieczeństwa słowem jak funkcjonować rozmawiam z Maciejem chojnickim projektantem konstruktorem programistą twórcą no i robot takiego edukacyjnego systemu do nauki robotyki programowania dla dzieci, ale to nie wszystko, ponieważ pan Maciej szkoli także Rozwiń » nauczycieli nie tylko nauczycieli, o czym będziemy też rozmawiać prowadzi warsztaty projektowania oraz konstruuje instrumenty muzyczne dużo tego tych zainteresowań dzień dobry panie Macieju dzień dobry witam serdecznie bardzo dziękuję, że pan przyjął zaproszenie do rozmowy, bo to bardzo złożone zjawisko, którego tak naprawdę chyba do końca nie rozumiem często, kiedy pada hasło sztuczna inteligencja myślimy raczej obrazkami popkulturowymi aktor serialu czarne lustro chociażby niż np. media społecznościowe czy translatora albo system inteligentnej bankowości i zanim zapytam pana o taką najbardziej precyzyjną też przydatną przystające do realiów definicję sztucznej inteligencji przytoczę dane Otóż z raportu sztuczna inteligencja w społeczeństwie gospodarce wynika, że Polacy obawiają się tego zjawisk, a 60% boi się utraty prywatności 40% tego, że sztuczna inteligencja zabierze im pracę, a 37% większej liczby cyberataków to jest 1 strona tego zjawiska, ale z drugiej strony upatrujemy w sztucznej inteligencji właśnie szans na poprawę komfortu życia 34% na lepszą personalizację produktów usług to 30% i oczekujemy wzrostu poziomu cyberbezpieczeństwa jest ponad 30% 33 no właśnie jak to jest czy jest czego bać jak podejść do tego zjawiska, które właściwie jest wszechobecne jak zrozumieć jak zmienia nasze życie wiem, że to wielopiętrowe pytanie, ale wiem też, że jest pan ekspertem, który sobie świetnie poradzi na jej taka istotniejsza kwestia to zjawisko nie jest takie jednorodne, jakby takie porównanie, że jeśli gdzieś urodziliśmy się w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych albo dziewięćdziesiątych na początku do to dużo osób na ten moment, kiedy się pojawiły komputery osobiste i to była taka rewolucja i one dużo zmieniło w naszym życiu i jakby potrafimy się wygodnie i potrafimy sobie wizualizacjach w tym ten komputer był i co się na nich robiło potem kilka lat później pojawił się internet ją też jak też był taką rewolucję, która zmieniła cały świat i wszyscy mamy jakieś takie pojęcia czym ten internet jest dział się zaczyna, gdzie się kończy jak się do tego internetu chodzi jak z niego wychodzi, o ile się wychodzić w lodach z agresji dużo w podobnym kontekście mówi o sztuczną inteligencję, więc się smartfony deszcze pojawiły to też jest podobny taki wątek nie, że jestem pod z drugą połowę pierwszej dekady lat dwutysięcznych znany też zaczęliśmy używać tych urządzeń tak może nie z dnia na dzień, ale dość szybko i one też też w tym momencie mamy dobre poczucie jak to wpłynęło na nasze życie i smartfon jest takim namacalnym konkretnym narzędziem, które każdy z nas ma każdy z nas jest bardzo no już na dobre na złe związany to ze sztuczną inteligencją, którą deszcze podobny sposób jak tak przedstawia jako takie kolejne wielkie zjawisko jest o tyle inaczej, że ona nie jest niczym konkretnym, że to nie jest właśnie jedno konkretne narzędzie jedno konkretne jakieś stworzenie tym bardzo jeszcze mamy ten obraz właśnie popkultury z wszystkich tych filmów fantastycznych, gdzie był jakiś zły elektroniczny mózg, który chciał opanować świat albo inne tego typu narzędzie, które gdzieś tam gadał od głównego bohatera taki sposób chodzi o interakcję właśnie nie mamy takiego obiektu nie mam takie obiekty, do którego możemy się odnieść powiedzieć, że to jest sztuczna inteligencja w tym wypadku nie tylko jest mnóstwo różnych technologii, bo też jest 1 konkretna technologia ta pomoc różnych narzędzi mnóstwo konkretnych programów mnóstwo jakichś konkretnych aplikacji, które jakiś taki niepostrzeżenie sposób gdzieś tam się stopniowo pojawiają w naszym życiu, a jednocześnie z mediów trochę takiego przekazu, który musi być wyrazisty otrzymujemy taki obraz, że takich ciekawostek takich komunikatów, że sztuczna inteligencja zrobiła to teraz przyznaje agencja zrobiła tam, a tutaj zaczęła leczyć ludzi na raka tutaj rozpoznaję ludzi tam steruje samochodami tutaj robić coś, jakby to była 1 sztuczna inteligencja są kompletnie różne osobno, żeby rzeczy, które łączymy tylko tym pojęciem to jest pierwszy zresztą dla mnie w tym zjawisku jest w ogóle taka Super czekała żona jest takie rozproszone, a jednocześnie dość mocno już wpisane w nasz kod kulturowy blokad, czyli jest taki jest niejednorodna i jest abstrakcyjna no abstrakcyjna nie jest, bo to jest jednak technologia nie to jest jednak związane z cyfrowymi technologiami właśnie czy są bardzo namacalne nas może nie są właśnie namacalne mamy są cyfrowo są wirtualne, ale są na pewno rzeczami konkretnymi nie efemeryczna mi no dobrze, czyli np. to, że kiedy słucham muzyki to wyskakują mi utwory, które mogłoby się podobać to jest działanie sztuczna inteligencja to jest działanie jakiegoś uczącego się algorytmu, który ktoś stworzył w tym celu jako taki możemy go podciągnąć pod tezę ale bo jest uczący się właśnie tak sam siebie być może wcale taki nie musi być nie do pytania te kryteria właśnie rozgraniczenia nie chcę z tego, że taka jest mecz dla, bo nie chodzi, ale jest trochę drugorzędny w sensie, że te wszystkie zjawiska składają to technologia wokół nas coraz bardziej się staje taka myślę, że tak w potocznym rozumieniu istotne, że nasze stoły podobne do nas po prostu, że Kraków naszą ludzką domenę wąską dziedzinę teraz spokojnie zresztą to jest takie dwuznaczne trochę czy możemy podać 3 przykłady konkretne przykłady tego jak obcujemy na co dzień ze sztuczną inteligencją na pewno możemy podać mnóstwo przykładów tych algorytmów które, analizując czas to co się dzieje wokół nas chociażby najprostszym przykładem jest długo po prostu, z którego każdy z nas korzysta setki razy dziennie może dziesiątki, gdzie wpisujemy swoje zapytanie otrzymujemy jakąś odpowiedź i jesteśmy już tak przyzwyczajeni, że odpowiedź jest dobra i precyzyjna i skuteczna, że przyjmujemy zapewnił, że to jest najlepsze co można dla nas znaleźć w dziedzinie pozyskiwania informacji, a kompletnie gdzieś tam podprogowo pomijamy fakt ile rzeczy się pod spodem dzieje na drodze wyszukiwania tak zapytania, że ona jest i dostosowała naszych wcześniejszych zapytań dostosowane do tego, gdzie się właśnie znajdujemy dostosowane do tego, kto tego podobnego szukały tak dalej ile procesów odbywa pod spodem to jest taka rzecz najpierw wszystkie przykłady też personalizowanie informacji, które odbywają cyfrowych mediach na portalach społecznościowych to też taka najbardziej ewidentna sytuacja, w której te komunikaty są gdzieś tam dla nas przygotowywane gdzieś tam ktoś wcześniej przetwarza no właśnie ktoś tylko jakieś konkretne marzenia to mamy 2 przykłady 0303. taki najbardziej sztandarowym przykładem też jest chyba to jak coś co wcześniej było domeną filmów science-fiction teraz jest stopniowo, ale dość szybko przynosi do naszego codziennego życia np. autonomiczne samochody nie jesteś też takiego najbardziej namacalnego co może powiedzieć coś co jednoznacznie biorcą futurystyczne z tego, że samochód zaczyna sam jeździć i coś ewidentnie myślącego musi kontrolować i coś dla większości z nas jeszcze jest takim na de facto science fiction jest czymś takim magicznym poniekąd NATO jest coraz bardziej realna, a czy to nasz lęk złość strach, o których wspomniała na podstawę tego raportu czy one są uprawnione uzasadnione to, że boimy się utraty prywatności ono właściwie, bo to się dzieje czy tego, że szybko zostanie albo wiele czynności stanie skomputeryzowanych oddany właśnie mówiąc bardzo metaforycznie w ręce maszyn to jest uprawnione na pewno to też jest nierozerwalnie związane z technologią zawsze powinny technologii, która skraca nasze życie przynosi jakieś zmiany boimy się zmian szczególnie takich, których nie jesteśmy do końca w stanie przewidzieć, a z tą prywatnością też tak dwuznacznie nie było także na strony tego boimy, a z drugiej strony wielką chęć na każdym możliwym ratują oddajemy się jej pozbywamy, więc też jest temat na dłuższą dyskusję nie ma jednak takie proste pytanie, ale na pewno co jest jakby też dla mnie z bardzo ciekawe tak zaczęła się od Black Mirror tego serialu mnie, że jada się przez długi czas nie miała ochoty oglądać tego serialu, bo się wydawał bardzo pesymistycznej takiej negatywnej jakoś nie mam ochoty na taki był on właściwie taki jest tak, ale w parlamencie ani jakieś no z jakiego powodu ciekawiły go obejrzałem i moje poczucie było takie, że ten serial nie jest technologii dotyczy to technologia jest jakimś takim narzędziem, ale tak naprawdę ten serial jest jak jak mity greckie ten serial toczy się wobec ludzkiej naturze i ta technologia jest tylko tam jakimś elementem, który tylko służy w wyobrażeniu i artykułowane tej naszej natury i to jest też Super ciekawe sztucznej inteligencji w tym zjawisku i dla mnie w tym jak można o tym opowiadać, że poprzez ten fakt, że ona wkracza właśnie nasze ludzkie domeny, że zaczyna dla nas tworzyć obrazy zaczyna pisać teksty, że zaczyna z nami rozmawiać ludzkim głosem nas słuchać to jest właśnie przerażające odbierano hegemonię taką, do której jest właściwe przyzwyczajenia z tego trudno zrezygnować Sak i odbiera nam takie poczucie, że jesteśmy w jaki sposób wyjątkowy jako ludzie jako gatunek szczególnie przed ostatnim takim przykładem jest czegoś co wcześnie jeszcze zupełnie do niedawna wydawało się takie unikatowe jednak twórczość ludzie są twórczy kreatywni, że mamy manualne umiejętności takie np. właśnie plastyczne, które są wyjątkowe, a przez ostatnie pół roku pewnie państwo działa jest mnóstwo przykładów takich algorytmów, które generują obrazy na podstawie tekstu podaje się jedno zdanie narysuj Indianina jadącego na koniec po pustyni generuje bardzo dobrej jakości obraz Indianina jadącego na koniec pustynie jednocześnie może zrobić jako foto realistyczne zdjęcia albo jako komiksowy rysunek albo jako malarstwo w konkretnym stylu dale dale to jest coś takiego też niestety chwilę temu wydawało, że na technologiach to jednak podać takie rzeczy robić radość okazuje, że potrafi no właśnie wspomniałeś o tym, że to jest wpisane po prostu ludzką naturę oczywiście zmiany się boimy boimy się tego co jest nieznane albo no, więc tego, czego nie rozumiem, ale ten aspekt edukacyjny swojej działalności to bardzo ważny i właśnie Fundacja wręcz zamierza teraz wesprzeć nauczycieli nauczycielki poszerzaniu wiedzy o sztucznej inteligencji i będzie szkolić w takim krytycznym podejściu do technologii rusza teraz taki bezpłatny kurs online cała akcja nosi nazwę burza mózgów jest też autorem wielu materiałów, które są w tym kursie ale zanim powiem dokładnie, czego tam będzie można nauczyć, dlaczego to jest takie istotne powiedzmy zatrzymajmy się w NATO takim pokoleniowym zdarzeniu, bo świetnie wykonał przy szkołach jest dość wysoka to wynik oczywiście bardzo wielu czynników, o których nie będziemy teraz znacznie nam na to czasu pandemii nauczyciela nauczycielki musieli się błyskawicznie podszkolić nowych technologii tak jak używać zrobili to w tempie ekspresowym zrobili to świetnie w większości przypadków, ale właśnie ten jednak było coś, czego musieli nauczyć tymczasem dla milenialsów pokolenia Zet i młodszych jeszcze ludzi w poruszaniu się w świecie cyfrowym jest tu jest tak naturalne oddychanie, a więc to w jakim sensie jest pokoleniowe zdarzenie dlatego tak aspekt edukacyjny daje się taki ważny tak wyzwaniem stworzenia takiego kursu jest właśnie opowiedzenia ten komunikatywny taki przystępny sposób jednocześnie stworzenie narzędzia, które będzie faktycznie użyteczne szkolę warunki szkolne mają swoje mnóstwo różnych niuansów, o których też nie chcę tutaj za dużo wymieniać, ale 1 rzecz uniwersalna i dlatego starszego pokolenia dlatego młodszego, że nazwa tego kursu burza mózgów oczywiście nie jest przypadkowa i z dużym skrócie opiera się na tej idei że, że skupiamy się staramy się opowiedzieć o tym zdarzeniu naszego fizycznego mózgu naszego mózgu, które mamy w głowie w tym cyfrowy mózgiem, który ma gdzieś tam w komputerze albo jeszcze bardziej takim kolektywnym cyfrowy mózgiem w chmurze i chodzi oto zderzenie tych 2 układów ze sobą, które dziś na taki sposób są jakoś do siebie podobne jak taki sposób ze sobą komunikują ita burza, która powstaje wokół tego i innych i to jest taki dla mnie był wątek przewodni też z tego w jaki sposób opowiadać o tej technologii i w jaki sposób ją tłumaczyć, żeby też podkreślić fakt, że ona nie powstaje próżnia nie powstaje, jakby z takim w takim sensie tylko jako narzędzia, które ludzie tworzą w celach biznesowych, żeby coś tam osiągnąć technologia powstaje zawsze w odbiciu na to kim jako ludzi jesteśmy właśnie ten jeszcze raz dla rady to też dobrze pokazuje, że odbija naszą naturą nie w jaki sposób można, żeby tę technologię zrozumieć oswoić swoje na świat takie takie zjawiska to dlaczego technologia nas uzależniają, dlaczego najmniej manipulują, dlaczego czasami mają nas negatywne spływ możemy się czuć przez wykorzystanie albo przez twórców tych technologii to, żeby nie demonizować tego aspektu, toteż warto zrozumieć to dlaczego my jako ludzi jesteśmy na to podatni, bo to wynika z naszej ludzkiej natury, która jest uniwersalna chyba też lat dla starszego dla każdego innego pokolenia młodszego, które z tą technologią obywa się dużo większej ilości, więc dużym stopniu staraliśmy się też położyć nacisk na to żeby, żeby opowiedzieć tej relacji człowieka z technologią, która jest uniwersalna raczej wydaje się do końca zależy na 2 relacja jest równoważna to znaczy tyle samo dostajemy ile wkładamy no właśnie zależy w jaki sposób tej technologii korzystam ażeby, żeby z niej korzystać świadomy to przede wszystkim też musimy być świadomi siebie swoich potrzeb swoich mechanizmów, które rządzą naszym zachowaniem mnóstwo rzeczy wykonujemy nieświadomie spod działania decyzje podejmowane świadomie co twórcy cyfrowych technologii na siłą rzeczy będą skwapliwie wykorzystywać jeśli mogą po prostu są to łatwe do wykorzystania narzędzia w sensie, dlaczego komunikaty wszystkie media są straszące krzykliwe, bo po prostu najbardziej nas aktywizują do działania skupiamy naszą uwagę mamy taką tendencję też od końca pojawi internet oczekujemy w ogóle cyfrowe media że, że wszystko w tej technologii będzie w jaki sposób za darmo i wszystko dostaniemy za darmo, więc to jest tak naprawdę tylko złudzenie, bo to wszystko w jaki sposób musi kosztować jeśli płacimy za to pieniędzy my dopłacimy swoją uwagą prywatność co prawda, bo to to jest też istotne aspekty GUS wydaje się, że to nie jest tak, że ta technologia w jaki sposób chce nas wykorzystać, aby twórcy tej technologii chcą nawet tych różnych technologii chcą wykorzystać my gramy za ten rodzaj gry w sensie sami też ze sobą oczekujemy, że coś dostaniemy tak po prostu bez wysiłku z 1 strony boimy się tą prywatność z drugiej strony dzielimy się swoimi najbardziej intymnymi informacjami o naszej rodzinie publicznie bez żadnych skrupułów z 1 strony nie chcemy, żeby ktoś nas kontrolował, a z drugiej strony podejmowanie decyzji jest wielkim wysiłkiem i wielką chęcią, kiedy możemy się tego pozbywamy nie zrobimy ktoś dla nas podejmuje decyzję i to jakby zrozumienie tych procesów właśnie od krytyczne myślenie, jakby tego dotyczy nie, żeby też bardziej zastanowić się nad swoimi potrzebami nad tym nad mechanizmami jak my jako ludzie funkcjonujemy, a nie tylko technologie, bo ona powstaje tak naprawdę odbiciu do tej naszej ludzkiej natury to mówić to jest takie dość powiedziałbym filozoficzne ujęcia zresztą bardzo istotne zresztą cała odrębna gałąź wiedzy właściwie i badanie, jeżeli chodzi właśnie filozofia związaną ze sztuczną inteligencją, czego konkretnie nauczyciele nauczyciele nie będą mogli nauczyć na kursie, jakie konkretne narzędzia zdobyć, żeby jak najlepiej wspierać no i swoich uczniów uczennica, a z kolei kursy bardzo pragmatyczne narzędzie niem i jego celem jest 1 cel mamy całą opowieść, od której nie mogę też samowolnie, bo nas bardzo fascynująca moim zdaniem jest też swojej takiej niejednoznaczności właśnie czym jest technologia i w jaki sposób ona nas oddziałuje jest mnóstwo pola właśnie tego, żeby opowiedzieć o tym ciekawy sposób też świetna historia po prostu bardzo czekała to sam kurs ma być bardzo praktycznym narzędziem dla nauczycieli, dla których to też jakieś wyzwanie wysiłek i brak kolejne prace, które muszą podjąć, żeby tą wiedzę tę informację wprowadzi w jaki sposób do swojej praktyki szkolnej, więc kurs jest przede wszystkim jego celem jest zachęcenie do tego tematu zaciekawienie tym tematem nie jest naszym celem uczyć nauczycieli jak szkolić sieci neuronowej czym jest uczenie maszynowe czynne styczeń wzmacniane itd. jako sposób algorytmy mają powstawać, bo moim zdaniem to nie jest też potrzebne nauczyciele zajmują się uczeniem uczniów sensie też zaciekawia nimi uruchamianie mi ciekawości jakieś dziedziny, więc nie chodzi o praktyczne umiejętności co też na sposób przedstawienie jakiejś wizji jak można tę historię opowiedzieć, więc kurs przede wszystkim stara się być bardzo przystępne i skupia się właśnie na tej na wywózki waniu trochę z tego szerokiego zjawiska różnych ciekawych dziedzin, które niekoniecznie właśnie są też połączone ze sobą tak bezpośrednio, ale bardziej pokazują taki przekrojowy US tych wszystkich technologii nasze życie potem boją się, ponieważ przez innych rzeczach jest w naszym życiu osobistym i w naszym społeczeństwie rynek pracy się niezwykle zmieni kwestie prywatności kwestii bezpieczeństwa kwestie właśnie uzależnień kwestie z no jest mnóstwo dziedzin, których można dotknąć kontekście tej technologii i w ten sposób wydaje się, że można pokazać to i ciekawy sposób jednocześnie nie właśnie z tych technologiczne nie humanistyczne podejście bardziej ciekawi, bo ona jest też buduje tak autentyczne zainteresowanie tematem niektóre potem przekłada na poszukiwanie konkretnych informacji o narzędzia to absolutnie słychać rzeczywiście ta opowieść jest fascynująca Fundacja Orange będzie właśnie wspierała nauczycieli nauczycielki szkół podstawowych z tego kursu rynkowego pod nazwą związanego z projektem burza mózgów można skorzystać online za darmo pan Maciej Wojnicki jest jednym z autorów materiału, który można skorzystać ja bardzo dziękuję za tę fascynującą opowieść o tym jak rozmawiać też o sztucznej inteligencji jak z nią rzecz i jak się nie bać bardzo państwu dziękuję kłaniał się nisko nad tak wysokie obcasy bardzo dziękuję panie Macieju dziękuję bardzo, są podcasty wysokich obcasów Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA