REKLAMA

Czy Ewa Demarczyk była krucha jak wodór?

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-12-02 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska dziś w teatrze nowym Proxima w Krakowie premiera kruchości wodoru, czyli spektaklu inspirowanego życiem Ewy Demarczyk twórcy spektaklu Katarzyna Chlebny aktorka scenarzystka reżyserka i Piotr Sieklucki aktor dyrektor teatru nowego Proxima są dziś gośćmi kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry dobry po spektaklu inspirowanym życiem kory zdecydowali się państwu opowiedzieć o czarnym aniele polskiej piosenki, czyli o Ewie Rozwiń » Demarczyk była krucha jak wodór tak przynajmniej chce ją widzieć w swoim spektaklu znamy ją jako bardzo silną osobowość charyzmatyczną bardzo silnym głosie o wielkiej charyzmie scenicznej o bardzo też słynne wśród krakowskich artystów temperamencie de Marcie ja chciałam stworzyć troszkę innej perspektywy na jej twórczość na jej wrażliwość w tej sile znaleźć drugie dno, a chciałam poszukać tej słabości, która kazała nam pożegnać wizerunek Ewy Demarczyk dosyć wcześnie, gdyż jak wiemy od bardzo wielu lat może wyczekiwana i tęsknią ona nie pojawiała się już w życiu publicznym scenicznym i z tej tęsknoty wydaje mi się tak kruchość w moim spektaklu chodzi w spektaklu opowiada późnym etapie życia Ewy Demarczyk, ale nie jest przedstawieniem biograficznym co państwo podkreślają czyli w jaki sposób pani podeszła do historii artystki, która w pewnym momencie schowała się przed światem i wycofała się z życia artystycznego jak jak powstawał scenariusz sztuki i ja z 1 strony chciałam jak najwięcej dowiedzieć ożyciu Ewy Demarczyk, ale głównie tym scenicznym, dlatego że jak państwo pewnie doskonale wiedzą o swojej prywatności strzegła jak największego skarbu miała absolutnie do tego prawo, więc to co ja proponuję spektaklu chodzi jedynie z mojej wyobraźni umiejscawia tego w żadnym konkretnym roku w żadnym konkretnym czasie raczej w jakiejś przestrzeni pewnego rodzaju zamknięcia odcięcia od świata i co się w tym odcięciu zamknięciu dzieje to już kwestia mojej wyobraźni tutaj to moja wyobraźnia koresponduje troszkę biografią Ewy Demarczyk, a troszkę szerszym, a tematem twórcy zamkniętego w swoim dążeniu do doskonałości i też w tym scenariuszu także na scenie Piotra próbujemy oscylować wokół tych tematów z 1 strony Ewy Demarczyk jej charyzmy jej siły, a z drugiej strony temat twórcy jego słabości jego niemoc jego tęsknoty i jego wiecznego dążenia do doskonałości do idea do perfekcji oscylując pomiędzy tymi tematami niemożnością, a potrzebą chęcią, a próbujemy zbudować przestrzeń wewnątrz, a nas samych, bo też to pogramy na razie pozostaje jeszcze dla państwa z zagadką, ale jest taki nasz dialog, który mógłby równie dobrze być monologiem stawić w panie Piotrze dla pana, jakie było to odkrywanie Ewy Demarczyk właśnie pracując nad spektaklem no tak jak pani Katarzyna powiedziała za dużo o samym spektaklu powiedzieć nie możemy, ale po krążymy wokół to oczywiście zakreśla mówi brzmi jak zagadka taka prosta do rozwiązania no, jeżeli Kasia mówi, że Rze, że nie Demarczyk to pewnie państwo myślę, że to ja jestem Ewą Demarczyk mienie spokojnie nie śpiewam śpiewa znakomita Kasia która, która mierzy się wspaniale z twórczością Ewy Demarczyk niezwykle trudną to są piosenki bardzo trudne do zaśpiewania ja, śpiewając w innym naszym spektaklu Kazika czy czy inne spektakle na pewno nie był w stanie wypracować tak perfekcyjnej dykcji i w zasadzie śpiewu, który jest jak z karabinu maszynowego dla mnie jest też takie odkrywanie trochę tej i mnie słabo znany Demarczyk znanej zasadzie tylko, tyle że przez 10 lat nasz teatr stary mieścił się przy ulicy gazowej, czyli tam, gdzie swoją siedzibę przez wiele lat miał teatr Ewy Demarczyk ona tam pracowała zawsze to było takie dla nas trochę nobilitujące jesteśmy w miejscu siedzibie, gdzie kiedyś, bo kina Wisła potem był teatr Ewy Demarczyk no to zacząłem Demarczyk Demarczyk słuchać racji też nie jestem rodowitym krakusem i gdzieś na nigdy nigdy nie byłem miłośnikiem twórczości Ewy Demarczyk bliżej jest mi do kory, którą się znakomicie tutaj zaśpiewała zagrała dlatego to z nami taka niewiarygodna piękna przygoda no i po raz kolejny z Kasią stajemy na scenie jako jako taki duet, jaki duet to oczywiście zapraszamy do naszego teatru nowego Proxima w Krakowie, żeby się przekonać jak sobie dajemy radę z życiem twórczością inspiracją nie biografią Ewy Demarczyk także tutaj mogę serdecznie zaprosić będzie na na pewno pięknie w warstwę muzyczną spektaklu czym nas zaskoczy to mogą państwo zdradzić tak za warstwę muzyczną odpowiada współpracujący z nami na stałe od bardzo wielu lat Paweł haraczu, którą uwierzy, któremu powierzył nam wykonanie aranżacji wydaje mi się, że te na razie zyskają troszeczkę tej przestrzeni, o którą chodziło, czyli troszeczkę będą bardziej uniwersalne niż te brzmienia klasyczne Ewy Demarczyk to znaczy stosują współcześni szliśmy, ale też aranże będą wynikać z nastrojów scen przez co niektóre z tych utworów, które państwo świetnie znają zostaną połamane wykorzystane trochę innym charakterze, dlatego że w tych spektaklach naszych moich najczęściej muzyka nie jest to, żeby wykonać jakiś recital zaśpiewane, ale muzyka jest przedłużeniem scenę i tego co dzieje się w emocjach naszych bohaterów dlatego te piosenki tracą swój charakter, więc muzycznie może nas zaskoczyć troszkę inna forma, a w misji chodzi o piosenki też może nas zaskoczyć to co też pewnie było zaskoczeniem skorzy to znaczy, że nadanie zupełnie innych kontekstów innych sensów interpretacja szczególnie poprzez umiejscowienie w konkretnych Stanach tych piosenek troszkę wykupią się bez sensu poetyckie np. w teściach Baczyńskiego czy w pocałunkach czy nawet w karuzelach będą mamić te za, jakby pierwotne zostają wykupione za stracone i je zostawiam interpretacji genialnej Ewy Demarczyk to już państwo dostali prezencję od niej na zawsze, aby płyty, a ja sięgam po to, żeby powiedzieć troszeczkę inna historia tymi piosenkami w historii wynikający z kontekstu sceniczne historie również jak zrozumiałem uniwersalną chcą państwo odpowiedzieć poprzez opowiadanie o życiu Ewy Demarczyk taktach naprawdę to czym się borykałem i to co jest tak najsilniejszym tematem dla mnie wpisaniu tego spektaklu to temat perfekcjonizmu, ale temat bycia więźnia swojego perfekcjonizmu więźniem dążenia do doskonałości poczucia bycia niewystarczającym i stawiania sobie poprzeczki coraz wyżej coraz wyżej i wydaje mi się, że to jest temat bardzo uniwersalne niezależne od branży tak naprawdę każdym zawodzie w tym świecie, którzy biedni stawia, a Adam coraz większe wymagania być ciągle ciągle, widząc jakieś wzory doskonałości przed sobą ciągle potrzebujemy supernowej ciągle potrzebujemy siebie tego maksimum zaangażowania Maximum wydajności wydolności stawiamy sobie poprzeczki czasami tak bardzo wysoko bo, że zatracamy się w tym nasza niedoskonałość jest też naszą formą trafił do częstej ludzkości naszej wrażliwości moim zdaniem bardzo często kupimy sobie te ludzkości ten element jak człowieka jako ułomności w jego dnie doskonałości en Archi szkodą jest właśnie dążenie do perfekcjonizmu za wszelką cenę na koniec jeszcze oczywiście zapraszamy państwa na spektakle do teatru nowego Proxima w Krakowie, ale jeszcze chwilę gorzkiej refleksji jeśli państwo pozwolą za spektakl Kora Boska zostali państwo ukarani no bo stracili państwo ministerialne dofinansowanie projektów artystycznych jak sobie teraz teatr radzi czy miasto Kraków jakoś wspomaga jak w ogóle udało się zrealizować najnowszą premiera może zacznę od tego, że Piotr tak pięknie zawsze o tym mówi po spektaklach Kora Boska jak pozwala sobie teraz ciebie proszę zacytować jesteśmy teraz na czarnej liście ministerstwa, a po spektaklu Kora Boska dla czarnej liście, ale za kilka lat mamy nadzieję gorącą nadzieję, że ta czarna lista będzie złoto listą i że rzeczywiście państwo, którzy tak bardzo licznie popierają nasz teatr, bo swoją obecność publiczność z bublem Asia w klasie była jej drzwiami odnowi chodź do nas na was za to kochani widzowie kocham bardzo dziękuję owe dzięki tak ważnej w ostatnich miesiącach licznej obecności tak wysokiej frekwencji możemy funkcje funkcjonować jakoś nie poddawać się nie zamykać się nie zamykać swojej wolności, ale rzeczywiście tutaj też jesteśmy pełni optymizmu mamy ogromną wdzięczność wobec miasta Krakowa, które stara się w tych bardzo trudnych czasach wyciągać do nas pomocną dłoń, a i stawać po tej właściwej stronie barykady jak nazywa i wspierać nas w naszym dążeniu do wolności za co również prezydentowi miasta bardzo serdecznie dziękujemy miastu Kraków jako takiemu wsparciu dla nas szczególnie też w tych czasach, kiedy potrzebujemy tego bardzo mentalnie ma, że czujemy, że mamy prawo do wypowiadania się w wolny nieograniczony nie ocenzurowany sposób panie Piotrze przetrwać no właśnie ten kryzys bo, bo mamy też na to wszystko oczywiście nakłada się jeszcze kryzys gospodarczy w no tutaj oczywiście wszystkie związane z wylewa się 1 dnia prawda i kryzys gospodarczy i kryzys artystyczne no tutaj liczymy tak jak Kasia powiedziała na na miasto mamy bardzo dużo przyjaciół bardzo dużo widzów ten widz oczywiście to warto podkreślić nie przychodzi tylko wyłącznie dlatego w geście jakiś tam Solidarności, że za mnie, że zabrali nam dotację tylko przychodzi, dlatego że mamy naprawdę świetne spektakle święta spektakle są pokazywane na różnych festiwalach spektakl Kora Boska jest naprawdę zachwycający spektakl bardzo trudno kupić jest na na niego bilety, ale przetrwamy tworzymy też taką pierwszą chyba w Polsce biznesową radę przyjaciół, bo tych ludzi biznesu troszkę otarł się kręci, którzy też deklarują chęć z tego wsparcia no oczywiście zachęcamy może jest jakiś słuchacz, który który, który widział nasze spektakle znana teatr kochano teatr też sobie pomyślą kurcze chciałbym uczestniczyć w takiej w takiej radzie programowej radzie przyjaciół bardzo serdecznie zapraszamy do naszego teatru im dzięki temu dzięki takim gestom na na pewno przetrwamy i musimy przetrwać na haniebne istotnego państwa obecnie się dzieje i że za piękne Goś i momentami wzruszający spektakl ministerstwo nas na nas karze nie dając nawet środków finansowych na dawniejsze projekty, które realizowaliśmy dla dzieciaków z domu dziecka itd. po bo odebrali nam wszystko, ale nie odebrali nam wolności artystycznej i godności bardzo państwu dziękuję już dziś w teatrze nowym Proxima w Krakowie premiera kruchości wodoru, czyli spektaklu inspirowanego życiem Ewy Demarczyk Katarzyna Chlebny aktorka scenarzystka reżyserka i Piotr Sieklucki aktor dyrektor teatru nowego Proxima byli gośćmi kultury osobistej dziękuję dziękuję bardzo, dzięki dziękuje Tomaszowi kopca za pomocą przygotowaniu programu Marta Perchuć Burzyńska do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA