REKLAMA

Nastrój się na Varsovię: Jerzy Maksymiuk, Janusz Marynowski (część 1)

Gościnnie: Nastrój się na Varsovię
Data emisji:
2022-12-02 00:00
Prowadzący:
Czas trwania:
29:55 min.
Udostępnij:

O historii Polskiej Orkiestry Kameralnej z Jerzym Maksymiukiem i Januszem Marynowskim rozmawia Cezary Łasiczka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nastrój się nawet sowy 50 lat temu powstała Polska orkiestra kameralna i dzisiaj wybieramy się do przeszłości i najlepszym przewodnikiem wydaje się być maestro Jerzy Maksymiuk dyrygent kompozytor i pianista i dziękuję bardzo, a w tej w tej podróży wspiera nas powiedziałbym tak kolejna wersja polskiej orkiestry kameralnej, czyli Sinfonia Varsovia jest z nami pan dyrektor Janusz Marynowski miłośnik wybicie mistrza dziękuję bardzo, bardzo dziękuję wydaje się, że najciekawsze Rozwiń » rzeczy są pomiędzy nutami albo pomiędzy słowami, kiedy wpiszemy Polska orkiestra kameralna do wyszukiwarki internetowej netto dowiadujemy się, że Polska orkiestra kameralna powstała w 1972 roku przy warszawskiej Operze kameralnej zespołu wykonującego opery kameralnej wyłoniła się dwudziesto cztero osobowa grupa muzyków, którzy pragnęli gry koncertowej no bardzo suche stwierdzenia ktoś może być aha wszystko jasne tymczasem przecież w tym co jest nie powiedziane niedopowiedziane niedopowiedziane mieści się jakaś olbrzymia wraz z, a praca emocje ludzie wydarzenia repertuar jak to było maestro, skąd w ogóle ten pomysł jak Wybrzeże Moore jest to idźcie pani dzień w jakiś sposób zwolni inny niż słyszałem niezwykle precyzyjny tak, aby wizja, która była jest słyszane INI naszym bohaterem był, bo to była gruba ludzi, która wspierała Andrzej Wróbel jego żona Andy Grzegorz rezerw, a ja żadnego nie zakładał, ale była długa kilka osób musiało wejść na tę estrady, gdzie najwięksi mistrzowie byli stand, bo pamiętam moment kiedy, bo te wraz z teatru wielkiego dyrygowała stał się wielkim wesele wesele Figara i debat dokładnie Anny siódma godzina kiedyś wzięłam coś trzeba zabić, żeby inny był poziom, ale ten poziom można zrobić z małą ilość liczbę trudna z wieloma to osiągnąć się zupełnie innego no i takich Bright tymi słuchaliśmy wróciłem do do Andrzeja Wróbla używaliśmy nie tego związku listę Szafran danie szafę o nazwie szybciej nuty byśmy za naruszenie mi szybciej minutami nie szarżami Rostropowicz rząd tej samej miary artyści, ale reszta woli będzie znany Szafran nie i inni jeszcze Kinga zespołu, bo za film Mal ne no ja NIK RO w dawnej Jugosławii i ja wy we Francji najedliśmy ten poziom osiągną niż w no i się od jakich utworów zaszyć, ale miałam co jest źle no wiele rzeczy źle, ale część rzecz najważniejsza rytm jak ta zawiera rytm i popularny rytm rytm Neli inny, że tak i im mniej wg w ogóle nie czynimy do Lutosławskiego, że muzyk gama i zbieżność z matematyką wobec jego rytm matematycznie tam tam tam tam tam będą tam tam tam tam, a mona były zbili tam tam tam tam tam pan tak nie tam tam tam my pauza jak najdłużej jak tylko możliwe i w ostatniej momencie nuta zagrana lekko niemożna nimi in tam pan nawet także ta, że byłoby przesadą taki jest de dobry aż, a niepotrzebnie dobry od takiego element elementu no nim dźwigi i stopniowo różne różne różne, gdy Dyner element gry, bo już to samo tylko na innym poziomie tak, że dania jadło teraz 1 w taki normalny restauracji i uma ma Maksim jest pan w Paryżu ta sama zupa za zdania w jego liga inny inny poziom tego nie wywód utworów i wybraliśmy na dzień było dużo, a potem my my tylko kilka i na tych i jedno twarze, ale granym bardzo pieczołowicie i bardzo wielką atencją do dla wszystkich elementów to można zmienić sposób gry Czyż, czyli to samo było tylko każdy element starali, żeby były innej miary innej wagi pamiętam takie nagranie z Wandą wielką mi gruzińską wspaniała Polska skrzypaczka i kiedy graliśmy ostatnio nutę, czyli długo nudę Sierżęga, a od początku Myszka do aż do końca Różyczka Jana zagrała Don cen już skończyła, a koledzy się, a co dopiero zyska także coś takiego nie było Ofer ta pana wizji, a ja mandat opanowane Zbyszek niezwykle, czyli Boże trzeba zatrzymać, że myszek, żeby nie tak szybko jak my w zakresie nutę, czyli ten sam element techniczny tylko tylko wypracowany do na wskroś dobrze majstra, kiedy majstra wpłat na pomysł to w takim razie robimy własne przedsięwzięcie działamy jak zareagował np. Stefan Sutkowski i myślę, że ta myśl, że nie był mój projekt do moich kolegów chyba Andrzeja Wróbla i nazwa na myśli nas, że teraz prawda każdy jest się nazywa Polska jest za karpia realna, ale ta Polska jest kameralna ta ta data prawdziwa na wzięliśmy wyłazić i inne Sunny i inny świat kawy wybić we włoszech la ca wrze, gdzie niebo w ale zdaniem ale zanim ta kawa to jednak trzeba było dawać narzędzia godzin godzin ciężkiej oraz utwory i do tom, dlaczego nie graliśmy apelem MII w OBI mózgi do tak doborowych, ponieważ tam, kto jest tak tak inne w sercu powiedzieć coś niedobrego się porównać z muzyką filmową nie Opera to bardzo jest wspaniale gra, ale głosy są tutaj najistotniejsze głosy, a jest współtowarzyszy, a żeby nie współtowarzyszy tylko tylko, żebyśmy byli bohaterami tylko muzyka wobec jego zaszłam w poprawę, że różne elementy pierwszy sam może być nie wiem nie wiem, że źle, ale mamy lepsze ryt i właśnie tam to słyszeliśmy dzisiaj żyliśmy i bada pamiętam może tak dołączył da, który obecnie załoga Karajan altowiolista nawet był to koncept niż w orkiestrze, że przez pewną chwilę to nie grać, bo nie ma nie ma zagrał to już 6 lat gra poprzednie i móc sąd jest nie jest nie umie też jest grać, a bez jego kara, ale czy inny sposób w biedni byli przyzwyczajeni muzycy i nie tylko nie zależało, ale jesień kilkorgu z nich i dlaczego była władz i doprowadzili te elementy doprowadziliśmy do do do do do niezwykłej wartości wykonawczej, ale patrząc wstecz to wszystko wydaje się łatwe, ale pewnie były momenty zwątpienia zawahania co nie na Acta Acta traktach, nawet jeżeli mi, że chcieli rozstać komendant ma HIV na de nazwiska, żeby zauważyć, że samoloty wylatują oddala, gdy do Paryża i był taki mamy jakoś to nic nie bardzo, że coś stawało im, gdy i, żeby i dojechać do dysz najsilniejszy SL z tego z tego powodu, że tam grać właśnie Daniel Szafarz następować adresuje Rachmaninowa zobaczyłem w Carnegie zalega fragment koncertu drugiego do naprawy za gazem i powoli powoli i o Elizie, że pracując nad 1 utworem można dopracować technikę dla 1 dla w wielu wielu innych utworów, czyli tzw. sezonem na inne znaczenie i jeżeli dokładnie się pierwsza wzywanie Beethovena przez dzieje, ale naprawdę to kompozytor nie pisze z PIT w PiS-ie inne utwory, ale te wszystkie elementy się powtarzają one są to z pewnym, że jest bliżej ten sam utwór APN część, że następne utwory ale, ale ale, ale innymi zamysł jest konstrukcja to jest to samo chodziło nam żeby, żeby to samo tylko na DVD w innym obszarze na innym poziomie no-li mnóstwo prasy zobaczy, więc nawet takie dziwaczne rzeczy robię im potrzeba, żebym osiągnąć ziemi i też Eko kondycję kondycję to graliśmy utwór 2× jakoś nie wierzy to jest morderstwo Telly teraz Teresa na to patrzył NATO i względnie do wytrzymania albo jak walkę z Grenady ciekawski Senat Sejm RP, bo to był taki Karol narzuca albo jak jest zaspany i żeby działał bardzo w bardzo dokładnie takim elementem wyróżniającym, gdzie krótkie nuty, które się na nazywają pika to zbiega to szybkie i to orkiestra będę dobra, że do do niezwykłej wersji przede wszystkim zmieni zmieniłem nazwę drugie skrzypce my nawet dziennej inny, jeżeli w 2 pokaż swoje skrzypce ten pokaz przed miernym Anny każdego, że dodasz swoje skrzypce panowie te same instrumenty, bo to szczypce i ta skrzypce w ocenie drugiej się biec tak by Dada zwały zewnętrzne wewnętrzne jak szczypce obraz i to zmieniło dynamikę bili i co się stało że, że jak, że graliśmy Rossiniego senaty Ars Tour de Senat, który kompozytor nowi zagrał 14 lat sam grał na kontrabasie di winny Rosji dni, ale niezwykle 1 element szybkie niezwykle szybkie nuty grane jak Energi bez zbędnych redagowane i to było tak wyliczone że, żeby Rze, że niektórzy krytycy by twierdzić, że serze, jakbyśmy grali zawsze trzeszczą senaty na wszystkich ZD i potem Sierakowskiego serenady to było, ale na razie koncercie mocarstw Enei Moser też innych zaletach niż ich tak albo Divertimento tali i bardziej dziwiło to dobrze, że tak samo jak długi szybciej pierwsze to było mają taką dumą może takie dziwactwo, bo dość wasz jest dla ich wspomniane sonaty Rossiniego chyba znalazły się wśród tych nagrań w biuro Studios tak tak, aby ten, o których krążą legendy bo, bo to jest ten moment, kiedy spotkaliście się zespołem Beach House i zażyć zastanawiałem czy to jest, bo państwo zawsze zapewnia, że to prawdziwa historia innym Panny, ale teraz może moment żeby, gdy te jawnie pamiętam miny en kiedyś kiedyś kiedyś en Ewa Michalska przyjechała z szefem 1 i pamiętam ten moich Jenny jest język był angielski nie jak teraz, że Narodowy jest za to prawie agencji wszyscy innymi dokładnie znają i podpowiedziały jak mamy mam powiedzieć tego szefa ale, żeby nie jest zmiana jest w Miliczu a bo wiem, że i pił i jest bardzo z sali, ale widzę pada zjeść, a on tak od razu wyda takiego takiego CET będę dawał dawniej no i graliśmy Händla koncert adresat nie drobny utwór jadą na tym wiąże się to były na koncert Candy Eda tam gdzie, gdzie dzienne, kiedy kręcę w tym kościele inny były sadza za zajęcie skręca w inny bardziej stów i posłał tego 1 utworu i podobne do Heaven Michalski powiedział, że nam się biegał też Zalman i Pietkiewicz, a my chcemy mieć tych ludzi tutaj u siebie nabiera od 14 płyt to, gdybyśmy w tej chwili dostał 2 Noble i inny albo EBA my wszyscy, których bardzo szanuje i i bardzo cenie ta to byłoby mniej niż tamten płytę i nie ma z tym pieskiem jej w niejednym wy nagraną w Londynie la to spadło z niezwykłości to jeszcze 14 sen nasze cennym z ponad ten się nie zagra ne pamiętam będę wchodzimy do nagrania Gazy zdają gdzie, że mamy się wtedy, gdy jeszcze się tranzyt tak by zawsze ustawia tutaj co ten litra wody niedobry próbowanie da Dodę do sieci w nocy na jej moje nieszczęsne próbowanie graliśmy ni ME Bach Chan Magnificat trampki i dopiero zaczął nagranie o cudach czwartej rano tak nie było dobrze ja wykupiłem tę płytę, a szkoda, bo warto, żebyśmy zaprosili dyrektorów tej naszej dała mniejszego mieszkania w te czy ta płyta jest teraz najcenniejszą płytą, bo nikt nie wie jak brzmiała bardzo ma zawsze proszę to jakby ona gdzieś tam LSD, ale nie pozwolił, żeby była wydana tak także takich od nas seks i poczucie honoru mamy taki wysoki, a co z tymi Beatlesami, a to był taki moment winnych, kiedy właśnie ze studia wychodzą widzę ziemi na zasady zebraliśmy samochód i magazynowi maksy Żary tak jak tt sąd daje wybrednych haseł, a my chodzimy i jeden z pani usiadły, ale tak rozgorączkowane, że czerwony opóźnić nagranie o o 20 minut wdraża wejścia godziny tam tak jak na ziemi pod pole karne, które wychodziły i wsiadł do tego szarego takiego rejsie jest rok z ojcem Ross rejsy z w tej historii polskiej orkiestry kameralnej ważne, bo zdaje się, że rozstroju także przyjeżdżał po maestro, kiedy maestro pojawiał się w Londynie, a to 2 panów oraz auta w traktatach dane by jego Damona zawsze zaproszenie i inni to ten resort PiS jak padło Rolls-Royce Rolls-Royce na serce wart my byśmy gender reminiscencje and my celów było mówisz MII chciał powiedzieć, że nr 6 na moje trzecie w z konserwy i Jurek mówi drzewo leży mów i my wiemy, że to jest z bankiem, a nie ma pewnego, bo trwa de facto taki taki taki był wielki splendor i zawsze falowniki odprowadza dlatego mój takich zwyżek jak państwo też będą wychodzić ja wyjdę z państwem, a tak NN indeks ten co jego domem piękna piękna pracownie, ale nie, ale teraz inny i to było w Australii i ich rzeczywiście tak było że, że innym przyjeżdżały ten wspaniały samochód odwoził ja pytam do dyrektora, ale dla, dlaczego państwo taki, że tak nie honorują dalej zwolni potrzebne, bo inny zawód tak powiedział death i te jego ceny są pewne pan wchodzi SA jeszcze nikt pana nie jest, bo pan jest tutaj pierwszy raz, ale jakimś barze na Sejmie bana to już, jeżeli jeszcze końca, że budowa to owa polubią, ale to jeszcze nieważnych teraz wam wychodzi pan siada do sal SA co ujrzą Boże, jaki jako wersja była ta Elden DT słowa dyrektora tak Tedego, a pamięta pamięta jest ten moment, kiedy pojawiła się taka myśl, że ten szalony pomysł może się udać, czyli że ten pomysł, żeby grać lepiej tak jak rozumiem także szybciej i Enej dać, bo jej elementy i energii i niezwykłego takiego zawodu i tutaj udało osiągnąć ten en z każdej osoby każda osoba Abel z niezwykłym napięciem, czyli różnica między pierwszym burmistrzem zwykle bywa no i trudno wyrwać procentami młode ładne, ale przy byłyśmy pierwsze bomby sam proces ten drugi jest 9650 czwarty 40 piąty 252 do dzieła z 100% 9998 i każda osoba niezwykle chciała tak także zniszczyć zdobyła niezwykle niezwykle dynamiczna jest i nie tylko że, że pierwszy mówi, ale karuzelę i ten żart jego wykonania dźwięk był 1 nieporównywalny do innych orkiestr mogła się dziś grupa 12 skrzypków, a tylko 6 i ten dzień był był wyraźniejszy większy i bardziej drapieżny kontrasty inne kontrasty kontrasty tak grać jak jak tak jak nam i dalszego porównać SR dzień ni ne my w biały czarny, a teraz abstrakcyjny biały jeszcze pierwszy, a czarne jeszcze bardziej bazi en bardziej się ogromne kontrasty wobec tego, kiedy się normalnie grało to się wydawało, że ten dźwięk jest innym bardzo duży, ponieważ kontra byłby duży, ponieważ nie mieliśmy no niestety i seriali jest stanie już w ja nagrywam na rzeź się tak widzę go koncerty i go koncert mis przyjeżdżał oraz ojcem i SI patrzy jak wszedłem my, bo zawsze dyr Chojnowski buzi tutaj futerał na podłodze są dla naszego i opłaty dla ciebie też w ideały i panowie, dlaczego ludzie te trwały nie w MSM tutaj rysa się ze nieraz jest do zasady walizce gwarne lider ze na cele tak tak to tak to było tanie w ne, ale do zwężenia czasy, czyli wozu chcieliśmy żeby, żeby czas jest z te elementy, które są oczywiste ty go były niezwykły system ości niezwykłej wartości niezwykłej precyzji niezwykłego natężenia i wspanialsze pan dyrektor Janusz Marynowski pamięta ten moment, kiedy po raz pierwszy usłyszał polską orkiestrę kameralną im pod batutą maestro Maksymiuk obrazkiem przypomina sobie ten wieczór nie pamiętam samego aktu powstania orkiestry, bo po wtedy miałem 7 lat jesteście było to się za wcześnie, ale chwilę później byłem na koncercie w ramach festiwalu warszawska jesień muzyka współczesna i wydają się, że to był mój pierwszy kontakt, więc nie Serenada Piotra Czajkowskiego tylko jak współczesne utwory, ale to był absolutny szok jeszcze wtedy nie wiedziałem, dlaczego jeszcze wtedy nie potrafiłem ocenić jakość argumentować, że ta o miejsce dlatego znakomita czy z innego powodu, ale to przeżycie uderzenie dźwiękiem i takie objęcie tym dźwiękiem człowieka to było gigantyczne wrażenie ta energia właśnie, o których wspominał pan dyrektor w trakcie koncertu takie skupienie wszystkich na 200%, że nie tylko chodziło o to, żeby muzyk dobrze zagrał ale, żeby mógł się skontaktować przemocy spojrzenia z panem dyrektorem i właśnie odpowiednio Energie miał w sobie i z komisją pamiętam zakończenie swego już utworów, kiedy było wiadomo, że piano, że dźwięk zamiera już nie było słuchać tego dźwięku tylko było widać ten dźwięk, bo jeszcze routerów smyczków to było coś tak zupełnie odmiennego od innych orkiestr w, że wiadomo było samego początku, że spotykamy się z legendą już później od tych w pierwszych doświadczeń tak się festiwalu warszawska jesień zawsze chodziłem na wszystkie koncerty, które odbywały się w Polsce polskiej orkiestry kameralnej wtedy jako uczeń szkoły podstawowej, a później średniej i nigdy nie marzyłem, żeby cokolwiek wspólnego z tą orkiestrą później byłem odrobinę starszy już istniała Sinfonia Varsovia to marzyłem, żeby zamienić chwilę słowa z takim inspektorem jest o takim skrzypkiem naprawdę to było największe największe marzenie, więc w tym okresie Polski od jest taka mentalnej to było tak wyraziste i jakość była ta gigantyczna, że przecież ta legenda przez cały czas trwa, jeżeli ktoś mówi Polska orkiestra kameralna to ma odniesienie do najwyższej ich jakości ja przypominam sobie jak opowiadał mi pan Franciszek Wybrańczyk wieloletni szef, jeżeli chodzi o polską zauważa, że jest funkcjonariuszem jest chora, kiedy zjawił tak on później zabił tak legenda, zwłaszcza wspomniał co zrobić, żeby od ud jest się spisano na całym świecie, że zorganizował koncert, na który zaprosił, że agencja agentów z są gusta wymóg taki atak serca, które mogli posłać środki jest, więc zęby, żeby jak, na który się zakochał Synaj nagle menażer z Londynu miał dziewczynę Warszawy i tym bardziej miał sympatię rdzy, czyli rozumiem wiele strategii, żeby oddać usłyszeliśmy tak się złożyło akurat tak, ale ale, ale nie niebywałe opanowanie utworu, ale razili potknęli zaś 2× 1 oraz Magnificat oraz nie do nawet to to było są zwiększy to ze składem, ale takie koncerty typowo nasze Wiedniu w wiedzieć niewinni w Austrii był wtedy stan wojenny niektórzy zjechali później może to spowodowało, że pomyliliśmy rebelię się sami, że powtarza ja mówię zwielokrotnienie i się robi, a sami je i tu nam się pomyliło wobec tego jedni grali i inną partię rozegrali inną partię na kosztowało nas to bardzo bardzo doradza na warszawskiej jesieni pewnie pomyśleli, że tak trzeba wydać tak Serdak taka odejdę, gdy do ich drugi raz graliśmy wszystkiego koncerty brandenburskie byśmy nagrali i niegodnym jako jedyni wszystkiego Zet będą górskie i nie można było w składzie tylko naszych rodaków nagrać wobec tego grali w inny Anglicy, a końce drugi na tak wysoko trąbkę to w tym czasie, kiedy myśmy do wy na rywali z dossier osoby grały nasze się mogły mogły tą to opłaty później Kalinowski grał nawet z państwem chyba nie nie tak dawno i wsparcie swoich się dym i koncertmistrza pszczyńskim Zbigniew Girzyński, że pomylił, jakie bały się pomyli to niemożna się znaleźć, bo bardzo trudna, ale się z nas ale kiedy się z nas to myślę, że nie znalazł przerwał dziś w no se sem, bo jeszcze raz zaś tt tt tt, gdy ten koncert na nic też nas bardzo kosztowało 10 lat absencji w Rzymie w za sporo tutaj pomysłowa znajdowały się za, a w sesji rady to się właśnie zadań tak 1, ale zdarzają się w zaledwie 2 podaje, że nawet na ile lat całkiem niezły wynik 3 miesiące, jeżeli Trzaskowskiego koncert, a druga 6 i nie może zdarzyć przychodzi do bardzo tu jest bardzo dobry z Wałcza Zalesie 3× te tak się zaś wobec tego Eddy wiem jak to jest, ale co teraz obecnie moim szczęściem jest, że ja sam na straży grałem to jest niezwykłe i dzielnic z 6, jaka się jakaś wiedza niezwykle pojawi, bo nie wasz Jana bardzo wiem co to jest godzina siódma, kiedy siebie chodzi o dyr ma się listy nie bardzo nie bardzo w jej, jakie trudna i jak to w ogóle jest wobec tego bardzo dobrze, że grałem na nie mogą grać na na fortepianie, bo od, bo Rezy to za mało chciałam marnowania znak w no ale ale ta wiedza, że Rze że, że na normalne koncerty nawet nawet na generalnym siana sił do mniej ten, którego wiedza i i senaty Concord Eissa godzinę muzyki umiałem tom godzinę skomplikowanych z jej nigdy tego jest raźniej zagrałem, czyli o siódmej wychodzi i ja naprawdę dość, że dokładnie punktualnie za wcześnie chyba, a nie zawsze każdy ma jeśli naszych miast zwykle, bo tak przychodził, bo ten nisko no niezwykle dyr państwo nie pamiętają jest sieć zawozi Ellen Turyn i który umiał przemierza jest spowodował, że był udany nowe utwory spektakle w teatrze, więc niezwykle miał nieszczęście, że nie Times na pierwszej stronie artykuł wydrukował jak i jakie w Polsce zasoby tak źle jak dobre w obozie na i to niestety były do z krzyżyk dlatego jest sekretarzy na nie pozwolili, żeby tak było dalej nastrój się nawet sobie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: NASTRÓJ SIĘ NA VARSOVIĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA