REKLAMA

40% transportu towarów w USA zagrożone strajkiem kolejarzy - sprawę może uratować senacka ustawa

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-12-02 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:46 min.
Udostępnij:

Koleje cargo stanowią prawie połowę amerykańskiego transportu towarów. Kolejarze domagają się dodatkowych dni chorobowych (dotychczas mieli jeden w roku) i grożą strajkiem. Prezydent Joe Biden zdaje sobie jak dużym zagrożeniem byłoby zatrzymanie pociągów. O sprawie opowiada dr Radosław Rybkowski z Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 43 Adam Ozga gościem popołudnia Radia TOK FM jest prof. Radosław Rybkowski z Instytutu amerykanistyki studiów polonijnych Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry dzień dobre, dlaczego zatrzymanie kolei w USA przez ewentualny strajk 9grudnia byłoby katastrofą gospodarczą dla Stanów zjednoczonych o to nasi słuchacze oczywiście wielokrotnie najróżniejsze komentarze i informacji o Stanach Zjednoczonych słyszeli, ale podejrzewam, że nie każdy był zainteresowany tym jak Rozwiń » wielkie znaczenie transportu kolejowego w stanach Zjednoczonych, a Europie ze względu na działania Unii Europejskiej i różnego rodzaju, a myślenie o bardziej zrównoważonym transporcie inwestuje się całkiem sporo Przewozy kolejowe tak dalej itd. ale a ze względu na rozwój Stanów zjednoczonych to właśnie tam transport kolejowy transport kolejowy towarów najróżniejszego rodzaju od zboża poprzez ropę naftową po, a na Rudy żelaza czy węgiel, a to jest kluczowa kluczowa linia takiej prawda krwiobieg gospodarki amerykańskiej około 40% towarów jest właśnie przewożonych za pomocą transportu kolejowego, a choć stany Zjednoczone być może nie kojarzą się jako taka prawda świątynia nie wiem kraj zaangażowany technologicznie rozwój nowych nowych pomysłów rozwiązań w zakresie transportu kolejowego to tak jeśli chodzi o transport towarów to bez kolei gospodarka amerykańska leży prezydent chciał by nawet wspominał o dostępie do wody pitnej to też bywa tak także, że są takie miejsca, gdzie dzięki dzięki transportowi kolejowym koło kolejowe to jest zapewnione, a cysternami dowóz wody, a z 1 wody pitnej praktykami w niektórych miejscach, gdzie nie docierają pociągi itd. i tak dale, a stąd też to co zwracał prezydent Bajda wezwał przedstawicieli obydwu partii i obydwie partie Republikanie Demokraci oczywiście, że także to wymaga sytuacja z zdecydowanego działania rozwiązania, a że w momencie rosnącej inflacji jednak ciągle takiego dopiero wychodzenia z kryzysu wywołanego pandemią oczywiście kryzysu także spowodowanego rosyjską agresją wymierzoną przeciwko Ukrainie, a zablokowanie transportu na dzień albo nawet na dłużej, a jak ewentualnie chcieli niektóre przedstawiciel nie niektóre związków zawodowych to byłby bardzo bolesny cios dla całej gospodarki amerykańskiej na litość dla ludzi, a którzy z tych towarów przewożonych transportem kolejowym korzystają i wygląda na to, że Kongres posłuch, bo przez izbę reprezentantów przez Senat też przeszły nowe warunki pracy dla kolejarzy one się, pokrywając wypracowane wcześniej porozumienie między przewoźnikami związkami 24% podwyżki do 2024 roku i nieco lepsze warunki dotyczące zwolnień chorobowych ze względu na sprzeciwie większości Republikanów Senat odrzucił jednak projekt zapewnienia kolejarzom 7 zamiast obecnie uwaga 1 dnia wolnego w razie choroby dla kolejarzy czy te przepisy, które przechodzą przez Kongres pozwolą powstrzymać ten strajk zapowiadany na 9grudnia o to jest także, a i znowu to jest pełna absolutna specyfika amerykańskiego rozwiązania nie ma odrębną ustawę o krajowej, lecz break, czyli ustawą o pracy na kolei ona została ona przyjęta w latach trzydziestych, czyli po wielkim kryzysie w ramach programu nowego ładu Franklina Delano Roosevelta i ona miała służyć w także zapewnieniu lepszego lepsze możliwości negocjowania warunków płacowych opracowywanych pomiędzy pracownikami pomiędzy kolejarzami prawda maszynista wszystkim zatrudnionym na kolei, a firmami, a czy przedsiębiorstwami kolejowymi w stanach Zjednoczonych czemu to w latach trzydziestych się pojawią, bo dokładnie tego samego powodu, a te strajk zablokowany transportu kolejowego oznaczało dodatkowy cios dla sytuacji dla gospodarki amerykańskiej, która znajdowała się w tragicznej sytuacji wprowadzono ustawą pewne warunki dotyczące rozwiązywania sporów bardzo, ograniczając w stosunku do innych grup zawodowych możliwość korzystania ze strajku czy nie można, że tak powiem jak oni mówią takich drobniejszych sprawach nie można absolutnie używać strajku co jeszcze istota istotne, dlaczego tutaj ten Kongres się pojawia tak tam jest zastawiona taka możliwość, że w sytuacji rozwiązania sporu pomiędzy pracodawcami, a pracownikami tak Kongres może wejść i narzucić rozwiązania zmusić do przyjęcia rozwiązania, które były dyskutowane i to jest właśnie to co Kongres zrobił, czyli ten kompromis wcześniej wypracowany po prostu narzucił w tym momencie barw i zarówno pracodawcom jako pracownika, a to co tutaj po redaktorze wspominał to jest jeszcze taki problem dla pracy zwracają zwracały związki zawodowe na kole i że prawda problem jest z możliwością korzystania z lekarza, ponieważ oni jedno, jeżdżąc po całych Stanach Zjednoczonych nie mogą zaplanować w ogóle pójścia do lekarza chodziło o taką możliwość wzięcia wolnego na to, żeby pójść do lekarza też tam pracownicy buntowali, bo ze względu na rozległe Stanów zjednoczonych nabywa także ci ludzie jeżdżą właśnie to 1 Wybrzeża na drugiej niebędący to było nie widzą się zwróci nam przez długi czas chodziło o rozwiązanie związane także z tymi kwestiami nie tylko łącznie warunki płacowe no ale sytuacji, w której gospodarka amerykańska ciągle jest takim niepewnej sytuacji, a inflacja rośnie kongresy i administracja prezydenta obaj uznali, że ewentualny strajk, a to zbyt wielkie niebezpieczeństwo dla Stanów zjednoczonych jako całości i dlatego no narzucono dyskutowany od tam tylko promil był przyjęty tylko przez wszystkie związki zawodowe, jakie są o zarejestrowane na kolei amerykańskiej część zgodziła się wcześnie, a ono ostatecznie okazało się, że większość nie zgodziła na warunki zaproponowane na stan była ta groźba strajku teraz o przyjęciu ustawy przez Kongres ewentualny strajk staje się takie nielegalne, a jeżeli tak się odbędzie czy w ogóle czy znowu przykłada europejskie warunki do amerykańskiego systemu po prostu nie ma takiego zwyczaju nie będą w tej sytuacji to raczej się nie odbędzie w takiej prostej przyczyny, że właśnie, jeżeli ktoś zasmakował czy część właśnie już u związków zawodowych w tych, abym zaakceptowała uznała, że KO jest stare są zmuszeni do podpisała do przyjęcia tych tych regulacji NATO przyjmują część nie bardzo zachwycona ona właśnie chciała większą ilość chociażby Tychach a jakby to urlopu na żądanie po to, żeby można było pójść do lekarza o to chodzi o jeden z takich kluczowych argumentów, ale ze względu na przyjęte przez Kongres rozwiązanie tak jak mówiłem strajk staje się nielegalny co znaczy, że można sobie absolutnie zwolnić bez ponoszenia żadnych konsekwencji nie ma żadnych prawda o możliwości to osoba obrony swojego zatrudnienia itd. to jest jakby do, przenosząc na polskie warunki osoba taka jest nawet zwalniana dyscyplinarnie w ten to znaczenie kolei w stanach Zjednoczonych, które pan opisał to znaczenie czysto gospodarcze rozumiem, że przewóz pasażerów to jest z kolei jakiś absolutny wycinek transportu kolejowego w stanach Zjednoczonych skierowane bardziej pod turystów chciałam być to nawet nie jest pod turystów jest też coś absolutnie i odmiennego czy tak większość pasażerów pasażerów liczona w milionach jest przewożona na krótkich odcinkach to są tak czy ekonomia współdzielenia podmiejskie natomiast transport kolejowy na długich trasach realizowany przez anty rak, a państwowe przedsiębiorstwo właśnie, którego zadaniem jest organizowanie przez wały pasażerskich przez stany Zjednoczone to co jest naprawdę marginalne absolutnie udział w transporcie pasażerów nie radzi sobie konkurencję z Czech czy przewozami za pomocą linii lotniczych, a nie radzi sobie ani czasowo ani i finansowo, bo te jak byłam w stanach Zjednoczonych naprawdę jednokrotnie SS samolot zdecydowanie tańsze niż przejazd koleją koleje te na długich trasach są bardzo punktualne, a no i także, że z tego powodu to długo to dalekobieżne, a trasy czy połączenia kolejowe w stanach Zjednoczonych za wyjątkiem 1 tzw. nowszy z kolei do połączenia linii kolejowej pomiędzy Waszyngtonem, a mostowe, a to jest coś absolutnie nie znaczy trudno polegać trudno z tego korzystać ludzie po prostu nie korzystają na ten wojskowej, ale to jest też kwestia po prostu odległości od tych aglomeracji tak dalej zarysował pan bardzo konkretne warunki pracy amerykańskich kolejarzy myślę, że tutaj pojawiają się wątki, które z punktu widzenia europejskich standardów pracowniczych są trudne do zrozumienia może trochę bardziej do zrozumienia dla osób np. samozatrudnionych, ale zastanawiam się czy w tych warunkach prawnych społecznych są jeszcze takie branże, które mają tak duży wpływ na rzeczywistość gospodarczą w stanach Zjednoczonych, a jednocześnie takie warunki pracy, które powodują, że zaraz być może odezwą się i też upomną swoje to chociażby te getta co przywoływana ustawa, która czy Railway Live act tak pokazuje także pojawiać od razu druga branża one tak naprawdę dotyczy zarówno kolejnictwie jak linie lotnicze linie lotnicze względu NATO przed krętaczem przed chwilą rozmawialiśmy są mniej tak istotne przy przewozie towarów, ale bardzo odgrywają ogromną rolę przy przewozie pasażerów, a raczej zapewnienie łączności komunikacji pomiędzy różnego rodzaju i miastami w stanach Zjednoczonych i a tak no tam w tej branży lotniczej tam, że ze względu na przepisy dotyczące awiacji lotnictwa powiedzmy są pewne, a bardziej rygorystyczne wymagania za stawiane wymagającego zapewnienia odpowiedniego odpoczynku itd. tak dalej, ale w rzeczywistości amerykańskiej tam też sporo rzeczy, które z perspektywy europejskiej europejskiego podejścia między nimi do zasad bezpieczeństwa, a w komunikacji lotniczej też są zaskakujące czy, że także ktoś może być zatrudniony w linii lotniczej zasadniczo jakiś tam port lotniczy jest jego miejsce z, z którego a niezorganizowanego praca, ale tak naprawdę mieszka na drugim krańcu karty Stanów zjednoczonych nie wiem jest jego miejsca pracy jest New org, czyli jednak tego kompleksu portów lotniczych nowego Jorku, choć znajdujących się w stanie liczący sam mieszka i żyje Rosja jak dolatuje do pracy w ten sposób na niej teolog do pracy się liczy jako czas jego pracy jako instytucja traktowana w Polsce dojazd z nie wiem z jakiegoś tam prawda Legionowa do Warszawy do pracy prawka bardzo dziękuję prof. Radosław Rybkowski z Instytutu amerykanistyki studiów polonijnych Uniwersytetu Jagiellońskiego był gościem popołudnia Radia TOK FM jest trzynasta 55 za chwilę informacje o nich Piotr Moszyński z gazety wyborczej po spotkaniu Joego Bidena z Emmanuelem Macronem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA